DECIZIE Nr. 85 din 1 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, precum si a ordonantei in intregul
sau
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 336 din 15 iulie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998,
exceptie ridicata de Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant in Dosarul
nr. 19.479/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Educatiei
Nationale declara ca este de acord cu admiterea exceptiei, aceasta fiind
intemeiata, si considera ca salarizarea face parte din domeniul protectiei
sociale, fiind reglementata numai printr-o lege organica care nu poate fi
modificata printr-o ordonanta de urgenta.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de admitere
a exceptiei de neconstitutionalitate invocate si considera ca prevederile
criticate, prin care au fost stabiliti alti coeficienti de ierarhizare decat
cei reglementati prin Legea nr. 154/1998, sunt neconstitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 1998 Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
14/1998, precum si a ordonantei in intregime, exceptie ridicata de Federatia
Sindicatelor Libere din Invatamant intr-o cauza civila avand ca obiect cererea
formulata de autoarea exceptiei de a obliga Ministerul Educatiei Nationale sa
aplice prevederile Legii nr. 154/1998 incepand cu data intrarii ei in vigoare.
In motivarea exceptiei autoarea acesteia sustine ca prevederile art. 6
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt
neconstitutionale prin aceea ca incalca principiul neretroactivitatii legii,
consacrat de art. 15 alin. (2) din legea fundamentala, deoarece coeficientii de
multiplicare prevazuti la alin. (2) al aceluiasi articol din ordonanta se
utilizeaza de la data aplicarii prevederilor Legii nr. 154/1998. Din acest
motiv, sustine autoarea exceptiei, aceasta prevedere din ordonanta "apare
ca vadit neconstitutionala", avand caracter retroactiv. In acelasi timp,
se mai arata in motivarea exceptiei, ordonanta, in intregul sau, incalca si
normele constitutionale cuprinse in art. 107 alin. (1) si (3) si in art. 114
alin. (1) si (4), intrucat Guvernul modifica printr-o ordonanta o lege si
reglementeaza intr-un domeniu al legii organice. Or, salarizarea face parte din
domeniul protectiei sociale, domeniu ce trebuie reglementat prin lege organica.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
instanta de judecata apreciaza ca, intr-adevar, prevederile atacate din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstitutionale, ele fiind
in contradictie cu dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, exceptia
fiind, in acest sens, intemeiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere primit din partea Guvernului se arata ca "art. 6
alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 creeaza un caz de
retroactivitate a legii prin faptul ca prevede expres ca se va aplica de la o
data anterioara intrarii in vigoare a intregii reglementari". Pentru
aceste motive exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate, formulata de autoarea
exceptiei, in legatura cu faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
14/1998 este neconstitutionala, intrucat incalca prevederile art. 107 alin. (1)
si (3) din Constitutie, opinia Guvernului este aceea a respingerii exceptiei ca
neintemeiata, invocandu-se practica Curtii Constitutionale, care a statuat ca
interdictia reglementarii prin ordonanta in domenii rezervate legii organice nu
este aplicabila ordonantelor de urgenta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
1. Din examinarea incheierii de sesizare, precum si a sustinerilor
formulate in dosarul cauzei de autoarea exceptiei rezulta ca aceasta a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de
stat pe anul 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
357 din 21 septembrie 1998, solicitandu-se Curtii Constitutionale sa se
pronunte asupra efectelor in timp ale acestor dispozitii.
Potrivit acestui text, "Coeficientii de multiplicare (ierarhizare)
prevazuti la alin. (2) se utilizeaza de la data aplicarii prevederilor Legii
nr. 154/1998".
Pe fond se constata ca, potrivit art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 14/1998, elementele sistemului de stabilire a salariilor de
baza cuprinse in anexele la Legea nr. 154/1998 sunt modificate, stabilindu-se
coeficienti corectati de multiplicare (ierarhizare) a salariilor. Acestia vor
fi utilizati, potrivit art. 6 alin. (3) din ordonanta, incepand cu data
intrarii in vigoare a Legii nr. 154/1998.
Art. 78 din Constitutie prevede ca "Legea se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei si intra in vigoare de la data publicarii sau de la data
prevazuta in textul ei".
Potrivit art. 15 alin. (2) din Constitutie, "Legea dispune numai
pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
Din coroborarea celor doua texte constitutionale rezulta ca art. 6 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, reglementand aplicarea
retroactiva a prevederilor alin. (2), iar prin aceasta modificand unele
dispozitii din Legea nr. 154/1998, este neconstitutional, prin aceea ca se
incalca principiul neretroactivitatii legii. Intr-adevar, desi ordonanta de
urgenta a Guvernului a intrat in vigoare la 21 septembrie 1998, data publicarii
ei, art. 6 alin. (3) din ordonanta dispune ca aplicarea prevederilor alin. (2)
sa se faca incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 154/1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998,
modificand in felul acesta, retroactiv, legea veche. Legea noua ar putea, cel
mult, pentru a evita retroactivitatea, sa reconstituie dreptul anterior prin
preluarea dispozitiilor din legea veche, ceea ce, in cauza, nu se pune
problema.
Pentru aceste motive exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este intemeiata
si urmeaza sa fie admisa.
2. Autorul exceptiei solicita sa se constate neconstitutionalitatea
intregii ordonante, deoarece aceasta contravine dispozitiilor art. 107 alin.
(3) si ale art. 114 din Constitutie.
Analizand aceasta critica, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 14/1998 nu a fost adoptata in baza unei legi speciale de
abilitare.
Se constata, de asemenea, ca Legea nr. 154/1998, la care fac referire alin.
(2) si (3) ale art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, a fost
adoptata ca lege ordinara si nu ca lege organica, cum sustine autoarea
exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c.), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la
rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, exceptie ridicata de Federatia
Sindicatelor Libere din Invatamant in Dosarul nr. 19.479/1998 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate cu privire la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 14/1998, in intregul sau, exceptie ridicata in acelasi
dosar de Federatia Sindicatelor Libere din Invatamant.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 iunie 1999.
p. PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta