DECIZIE Nr.
938 din 23 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 22 septembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Metex Focşani" - S.A. din Focşani în Dosarul nr. 2.091/231/2009 al
Judecătoriei Focşani.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 24 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.091/231/2009, Judecătoria Focşani a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi
3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată
ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Metex Focşani" - S.A. din Focşani în
cauza civilă având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege sunt
neconstituţionale, deoarece, pe de-o parte, Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 nu
a format obiectul unei legi speciale de abilitare, iar, pe de altă parte,
aceasta instituie o procedură de executare care privilegiază instituţiile
publice.
Judecătoria Focşani apreciază
că dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, cu referire la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002
privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite
prin titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 81 din 1 februarie 2002, dispoziţii modificate prin art. I pct. 2 şi 3 din
Legea nr. 110/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007.
In prezent, dispoziţiile de lege criticate au următorul
cuprins:
- Art. 2: „Dacă executarea creanţei stabilite prin
titluri executorii nu începe sau continuă din cauza lipsei de fonduri,
instituţia debitoare este obligată ca, în termen de 6 luni, să facă demersurile
necesare pentru a-şi îndeplini obligaţia de plată. Acest termen curge de la
data la care debitorul a primit somaţia de plată comunicată de organul
competent de executare, la cererea creditorului.";
-Art. 3: „In cazul în care instituţiile publice nu
îşi îndeplinesc obligaţia de plată în termenul prevăzut la art. 2, creditorul
va putea solicita efectuarea executării silite potrivit Codului de procedură
civilă şi/sau potrivit altor dispoziţii legale aplicabile în materie."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 44 alin. (2) privind dreptul de
proprietate şi în art. 108 alin. (3) privind emiterea ordonanţelor în temeiul
unei legi speciale de abilitare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a pronunţat asupra dispoziţiilor de lege criticate - raportate la
prevederile art. 44 alin. (2) şi art. 108 alin. (3) din Constituţie prin
Decizia nr. 1.184 din 6 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 838 din 12 decembrie 2008, excepţia fiind invocată de
acelaşi autor, Societatea Comercială „Metex Focşani" - SA
Cu acel prilej, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate, reţinând că prin actul normativ criticat
este protejat atât dreptul de proprietate al instituţiilor publice, cât şi cel
al creditorilor acestora, în egală măsură, de vreme ce instituţia debitoare
este obligată să facă demersurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţia de
plată. In consecinţă, nu poate fi primită critica privind încălcarea
prevederilor art. 44 alin. (2) teza întâi din Constituţie.
Totodată, Curtea a constatat că este neîntemeiată şi
susţinerea potrivit căreia prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor
art. 108 alin. (3) din Constituţie. Stabilirea prin art. 2 şi 3 din Ordonanţa
Guvernului nr. 22/2002 a unei proceduri speciale privind executarea silită a instituţiilor
publice este o reglementare privind executarea prin poprire a conturilor
instituţiilor publice deschise la Trezoreria Statului, astfel cum prevede art.
1, secţiunea III, pct. 3 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonanţe. In consecinţă, procedura de executare a creanţelor
stabilite prin titluri executorii împotriva instituţiilor publice se încadrează
în domeniul în care a fost abilitat Guvernul de a emite ordonanţe, conform art.
108 alin. (3) din Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia,
cât şi considerentele cuprinse în decizia menţionată îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin.(1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Metex
Focşani" - S.A. din Focşani în Dosarul nr. 2.091/231/2009 al Judecătoriei
Focşani.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean