Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 96 din 30 iunie 1998

cu privire la constitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului din 5 mai 1998

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 260 din 13 iulie 1998


SmartCity3


    Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 13 mai 1998, de catre 27 de senatori, si anume: Corneliu Turianu, Petru Caraman, Mihail Grama, Marin Nicolai, Valentin Corneliu Gabrielescu, Gheorghe Pavalascu, Serban-Mati-Bujorel-Dinu Sandulescu, Petru Juravlea, Florin Bogdan, Teodor Campean, Mircea Ioan Popa, George Mihail Pruteanu, Nistor Badiceanu, Andreiu Oprea, Ioan Baras, Florin Buruiana, Nicolae Zavici, Ulm Nicolae Spineanu, Ioan Moisin, Rasvan Dobrescu, Menyhert Gabor Hajdu, Constantin Muller, Iosif Csapo, Gabor Kozsokar, Liviu Titus Pasca, Iuliu Lorinczi si Laurentiu Ulici, in vederea  declansarii controlului de constitutionalitate in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) si b) din Constitutie.
    Prin sesizare se solicita sa se constate:
    a) neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, potrivit carora in numarul regulamentar cerut la stabilirea cvorumului nu se socotesc deputatii sau senatorii care nu participa la lucrari pentru ca au primit de la Parlament o alta insarcinare sau pentru ca, fiind membri ai Guvernului, absenta lor de la lucrari "a fost determinata de exercitarea atributiilor functiei pe care o indeplinesc". Se considera ca aceasta norma regulamentara contravine dispozitiilor art. 64 din Constitutie, potrivit carora "Camera Deputatilor si Senatul adopta legi, hotarari si motiuni in prezenta majoritatilor membrilor";
    b) neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului din ziua de 5 mai 1998.
    Obiectia de neconstitutionalitate a fost trimisa Curtii Constitutionale de secretarul general al Senatului, prin adresa nr. 486 din 13 mai 1998, solicitand sa se declanseze controlul de constitutionalitate prevazut la art. 144 lit. a) si b) din Constitutie.
    Intrucat procedura premergatoare si ulterioara dezbaterilor este diferita in cauzele care au ca obiect controlul constitutionalitatii legilor fata de cauzele care au ca obiect controlul constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, s-a impus ca sesizarea sa fie examinata in doua cauze distincte.
    Obiectul prezentului dosar il constituie controlul de constitutionalitate a votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului din ziua de 5 mai 1998.
    Prin obiectia de neconstitutionalitate formulata se arata, in esenta, ca, prin aplicarea prevederilor neconstitutionale ale art 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, s-a ajuns la situatia votarii legii atacate "in absenta cvorumului impus de Constitutie", indiferent ca legea contine reglementari de domeniul legii organice sau ordinare.
    Se sustine, in continuare, <<ca aditionand voturile exprimate "pentru" cu cele "contra" si abtinerile (111+116+3), rezulta ca la votare erau prezenti numai 230 de membri ai Parlamentului, deci cu 14 mai putin decat cvorumul constitutional>>. Or, potrivit prevederilor Constitutiei, legile se adopta "in prezenta majoritatii membrilor" si deci a numarului care participa efectiv la vot, fara a se lua in considerare, la stabilirea cvorumului, "numarul parlamentarilor invoiti, al celor care au semnat la intrarea in sala ori perpetua lor fluctuatie, mai exact, numarul celor care participa efectiv" la operatiunea de votare.
    In conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului asupra obiectiei de neconstitutionalitate invocate.
    Guvernul si-a exprimat punctul de vedere in sensul ca prevederile art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, potrivit carora, la stabilirea cvorumului sedintelor comune ale Camerelor Parlamentului, in numarul regulamentar nu se socotesc deputatii sau senatorii care nu participa la lucrari pentru ca indeplinesc insarcinari care impiedica prezenta lor la sedinta, sunt neconstitutionale, intrucat ele contravin dispozitiilor art. 64 din Constitutie, conform carora cele doua Camere ale Parlamentului adopta legi in prezenta majoritatii membrilor. Rezulta ca "adoptarea in mod valabil a legilor" se face in prezenta efectiva a majoritatii membrilor Parlamentului. De aceea se considera ca diminuarea cvorumului stabilit de Constitutie printr-o dispozitie regulamentara "apare ca nejustificata".
    Cat priveste adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, se conchide ca aceasta "nu a fost votata cu respectarea cvorumului impus de Constitutie", urmand ca, in cadrul procedurii prevazute la art. 145 din Constitutie, legea sa fie supusa reexaminarii Parlamentului.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, stenograma sedintei comune a Camerei Deputatilor si Senatului din ziua de 5 mai 1998 in care s-au dezbatut si s-au supus votului Parlamentului textele in divergenta la proiectul Legii privind acordarea tichetelor de masa, raportate la prevederile art. 64 din Constitutie si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata urmatoarele:
    Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea ce vizeaza neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, sesizare care s-a facut cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
    In sesizare se sustine ca, prin aplicarea dispozitiilor neconstitutionale ale art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata fara respectarea cvorumului legal, care este de 244 de senatori si deputati, intrucat au participat efectiv la vot numai 230 dintre acestia si, pe cale de consecinta, votul astfel exprimat este neconstitutional.
    Cu privire la obiectia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata, mai intai, ca invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, pentru a demonstra neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, este nesemnificativa, deoarece cvorumul necesar pentru adoptarea legilor se stabileste nu pe baza dispozitiilor art. 87, ci potrivit dispozitiilor art. 39 din acelasi regulament, care prevad, in concordanta cu dispozitiile art. 64 din Constitutie, ca "In toate cazurile in care Camera Deputatilor si Senatul, in sedinte comune, adopta legi, hotarari sau motiuni, trebuie sa fie prezenti cel putin jumatate plus unul din membrii care compun cele doua Camere ale Parlamentului.
    Daca in sala nu sunt prezenti cel putin jumatate plus unul din numarul deputatilor si senatorilor, presedintele care conduce sedinta comuna a celor doua Camere amana votarea pana la intrunirea cvorumului legal".
    Cvorumul constituie o conditie prealabila, care trebuie intrunita imediat inaintea votarii, in scopul asigurarii unei prezente semnificative a parlamentarilor la adoptarea legii. Conform dispozitiilor art. 64 din Constitutie, legile se adopta "in prezenta majoritatii membrilor". Deci cvorumul reprezinta conditia pentru intrunirea legala a Parlamentului in sedinta sau, altfel spus, pentru ca o Camera sa poata lucra.
    Nu trebuie sa se confunde cvorumul legal de sedinta, care este o conditie de prezenta imediata inaintea votarii, cu votul insusi, care are o alta semnificatie, si anume a exprimarii atitudinii necesare pentru formarea majoritatii in vederea adoptarii sau respingerii actului.
    In acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 4 din 11 ianuarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 13 ianuarie 1994.
    In speta, intrucat autorii obiectiei de neconstitutionalitate sustin ca Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata fara respectarea cvorumului legal, Curtea urmeaza sa verifice legalitatea cvorumului in sedinta Camerelor reunite din ziua de 5 ani 1998.
    Din examinarea actelor existente la dosar si, in special, a stenogramei sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din ziua de 5 mai 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a, nr. 69 din 15 mai 1998, rezulta ca presedintele de sedinta a verificat cvorumul la inceperea sedintei, constatand ca sunt prezenti 245 de senatori si deputati.
    Potrivit art. 64 din Constitutie, care prevede ca "cele doua Camere ale Parlamentului adopta legi, hotarari si motiuni in prezenta majoritatii membrilor", rezulta ca, fata de numarul total al deputatilor si senatorilor, de 471, cvorumul legal de sedinta este de 236 de parlamentari.
    Intrucat cvorumul stabilit de presedintele de sedinta la inceputul acesteia era de 245 de senatori si deputati, deci peste minimul necesar prevazut de Constitutie, si avand in vedere ca, in timpul sedintei, presedintii grupurilor parlamentare nu au cerut presedintelui sedintei comune reverificarea intrunirii cvorumului, asa cum se prevede la art. 22 alin. 1 din regulament, se impune concluzia ca adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa s-a facut cu respectarea cerintelor privitoare la cvorum, impuse de dispozitiile art. 64 din Constitutie si ale art. 39 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.
    Fata de cele aratate, Curtea constata ca obiectia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
    Autorii sesizarii considera ca proba a lipsei cvorumului legal, in adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, numarul voturilor exprimate: voturi "pentru", voturi "contra" si "abtineri", care este inferior cvorumului legal.
    Aceasta obiectie nu poate fi acceptata, deoarece prin "prezenta majoritatii parlamentarilor" nu se intelege numarul parlamentarilor care au participat la vot, ci numarul parlamentarilor efectiv prezenti. Or, este posibil ca, desi prezenti, unii parlamentari sa nu participe la vot. In Decizia Curtii Constitutionale nr. 4/1994, mentionata mai sus, se arata ca, in raport cu obligatiile care le revin potrivit art. 66 alin. (1) din Constitutie, datoria parlamentarilor este de a-si exprima pozitia in problema supusa aprobarii, fara echivoc, prin vot "pentru", "contra" sau "abtineri", aceasta reprezentand o exigenta a vietii parlamentare, un aspect al raspunderii parlamentarilor fata de alegatori. "Nu inseamna insa ca, in exercitiul liber al mandatului, parlamentarul nu poate adopta si o alta pozitie, necuprinsa in regulament, prin abtinerea de la exprimarea unei optiuni, cu toate ca este prezent in momentul votarii." Acest mod de a concepe indeplinirea obligatiilor de reprezentant al poporului, se arata, de asemenea, in decizie, nu poate avea nici un efect asupra validitatii votului si, cu atat mai mult, asupra constitutionalitatii lui.
    Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 64, ale art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, ale art. 18, ale art. 19 alin. (1) si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata cu respectarea prevederilor art. 64 din Constitutie.
    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
    Deliberarea a avut loc la data de 30 iunie 1998 si la ea au participat: Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecatori.

                  PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                     prof. univ. dr. IOAN MURARU

                       Magistrat asistent sef,
                           Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 96/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 96 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 96/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu