DECIZIE Nr. 96 din 30 iunie 1998
cu privire la constitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind
acordarea tichetelor de masa in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 5 mai 1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 13 iulie 1998

Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 13 mai 1998, de catre 27
de senatori, si anume: Corneliu Turianu, Petru Caraman, Mihail Grama, Marin Nicolai,
Valentin Corneliu Gabrielescu, Gheorghe Pavalascu, Serban-Mati-Bujorel-Dinu
Sandulescu, Petru Juravlea, Florin Bogdan, Teodor Campean, Mircea Ioan Popa,
George Mihail Pruteanu, Nistor Badiceanu, Andreiu Oprea, Ioan Baras, Florin
Buruiana, Nicolae Zavici, Ulm Nicolae Spineanu, Ioan Moisin, Rasvan Dobrescu,
Menyhert Gabor Hajdu, Constantin Muller, Iosif Csapo, Gabor Kozsokar, Liviu
Titus Pasca, Iuliu Lorinczi si Laurentiu Ulici, in vederea declansarii
controlului de constitutionalitate in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) si
b) din Constitutie.
Prin sesizare se solicita sa se constate:
a) neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 87 din Regulamentul sedintelor
comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, potrivit carora in numarul regulamentar
cerut la stabilirea cvorumului nu se socotesc deputatii sau senatorii care nu
participa la lucrari pentru ca au primit de la Parlament o alta insarcinare sau
pentru ca, fiind membri ai Guvernului, absenta lor de la lucrari "a fost
determinata de exercitarea atributiilor functiei pe care o indeplinesc".
Se considera ca aceasta norma regulamentara contravine dispozitiilor art. 64
din Constitutie, potrivit carora "Camera Deputatilor si Senatul adopta
legi, hotarari si motiuni in prezenta majoritatilor membrilor";
b) neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind
acordarea tichetelor de masa in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din ziua de 5 mai 1998.
Obiectia de neconstitutionalitate a fost trimisa Curtii Constitutionale de
secretarul general al Senatului, prin adresa nr. 486 din 13 mai 1998,
solicitand sa se declanseze controlul de constitutionalitate prevazut la art.
144 lit. a) si b) din Constitutie.
Intrucat procedura premergatoare si ulterioara dezbaterilor este diferita
in cauzele care au ca obiect controlul constitutionalitatii legilor fata de
cauzele care au ca obiect controlul constitutionalitatii regulamentelor
Parlamentului, s-a impus ca sesizarea sa fie examinata in doua cauze distincte.
Obiectul prezentului dosar il constituie controlul de constitutionalitate a
votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa in
sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului din ziua de 5 mai 1998.
Prin obiectia de neconstitutionalitate formulata se arata, in esenta, ca,
prin aplicarea prevederilor neconstitutionale ale art 87 din Regulamentul
sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, s-a ajuns la situatia
votarii legii atacate "in absenta cvorumului impus de Constitutie",
indiferent ca legea contine reglementari de domeniul legii organice sau
ordinare.
Se sustine, in continuare, <<ca aditionand voturile exprimate
"pentru" cu cele "contra" si abtinerile (111+116+3),
rezulta ca la votare erau prezenti numai 230 de membri ai Parlamentului, deci
cu 14 mai putin decat cvorumul constitutional>>. Or, potrivit
prevederilor Constitutiei, legile se adopta "in prezenta majoritatii
membrilor" si deci a numarului care participa efectiv la vot, fara a se
lua in considerare, la stabilirea cvorumului, "numarul parlamentarilor
invoiti, al celor care au semnat la intrarea in sala ori perpetua lor
fluctuatie, mai exact, numarul celor care participa efectiv" la
operatiunea de votare.
In conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, s-au solicitat
puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului asupra obiectiei de neconstitutionalitate invocate.
Guvernul si-a exprimat punctul de vedere in sensul ca prevederile art. 87
din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului,
potrivit carora, la stabilirea cvorumului sedintelor comune ale Camerelor
Parlamentului, in numarul regulamentar nu se socotesc deputatii sau senatorii
care nu participa la lucrari pentru ca indeplinesc insarcinari care impiedica
prezenta lor la sedinta, sunt neconstitutionale, intrucat ele contravin
dispozitiilor art. 64 din Constitutie, conform carora cele doua Camere ale Parlamentului
adopta legi in prezenta majoritatii membrilor. Rezulta ca "adoptarea in
mod valabil a legilor" se face in prezenta efectiva a majoritatii
membrilor Parlamentului. De aceea se considera ca diminuarea cvorumului
stabilit de Constitutie printr-o dispozitie regulamentara "apare ca
nejustificata".
Cat priveste adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, se
conchide ca aceasta "nu a fost votata cu respectarea cvorumului impus de
Constitutie", urmand ca, in cadrul procedurii prevazute la art. 145 din
Constitutie, legea sa fie supusa reexaminarii Parlamentului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere obiectia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata,
punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, stenograma
sedintei comune a Camerei Deputatilor si Senatului din ziua de 5 mai 1998 in
care s-au dezbatut si s-au supus votului Parlamentului textele in divergenta la
proiectul Legii privind acordarea tichetelor de masa, raportate la prevederile
art. 64 din Constitutie si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata
urmatoarele:
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea ce vizeaza
neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind acordarea
tichetelor de masa, sesizare care s-a facut cu respectarea prevederilor art.
144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
In sesizare se sustine ca, prin aplicarea dispozitiilor neconstitutionale
ale art. 87 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si
Senatului, Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata fara
respectarea cvorumului legal, care este de 244 de senatori si deputati,
intrucat au participat efectiv la vot numai 230 dintre acestia si, pe cale de
consecinta, votul astfel exprimat este neconstitutional.
Cu privire la obiectia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata,
mai intai, ca invocarea neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 87 din
Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, pentru a
demonstra neconstitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Legii privind
acordarea tichetelor de masa, este nesemnificativa, deoarece cvorumul necesar
pentru adoptarea legilor se stabileste nu pe baza dispozitiilor art. 87, ci
potrivit dispozitiilor art. 39 din acelasi regulament, care prevad, in
concordanta cu dispozitiile art. 64 din Constitutie, ca "In toate cazurile
in care Camera Deputatilor si Senatul, in sedinte comune, adopta legi, hotarari
sau motiuni, trebuie sa fie prezenti cel putin jumatate plus unul din membrii
care compun cele doua Camere ale Parlamentului.
Daca in sala nu sunt prezenti cel putin jumatate plus unul din numarul
deputatilor si senatorilor, presedintele care conduce sedinta comuna a celor
doua Camere amana votarea pana la intrunirea cvorumului legal".
Cvorumul constituie o conditie prealabila, care trebuie intrunita imediat
inaintea votarii, in scopul asigurarii unei prezente semnificative a
parlamentarilor la adoptarea legii. Conform dispozitiilor art. 64 din
Constitutie, legile se adopta "in prezenta majoritatii membrilor".
Deci cvorumul reprezinta conditia pentru intrunirea legala a Parlamentului in
sedinta sau, altfel spus, pentru ca o Camera sa poata lucra.
Nu trebuie sa se confunde cvorumul legal de sedinta, care este o conditie
de prezenta imediata inaintea votarii, cu votul insusi, care are o alta
semnificatie, si anume a exprimarii atitudinii necesare pentru formarea
majoritatii in vederea adoptarii sau respingerii actului.
In acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 4
din 11 ianuarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
7 din 13 ianuarie 1994.
In speta, intrucat autorii obiectiei de neconstitutionalitate sustin ca
Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata fara respectarea
cvorumului legal, Curtea urmeaza sa verifice legalitatea cvorumului in sedinta
Camerelor reunite din ziua de 5 ani 1998.
Din examinarea actelor existente la dosar si, in special, a stenogramei
sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului din ziua de 5 mai 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a, nr. 69 din 15 mai
1998, rezulta ca presedintele de sedinta a verificat cvorumul la inceperea
sedintei, constatand ca sunt prezenti 245 de senatori si deputati.
Potrivit art. 64 din Constitutie, care prevede ca "cele doua Camere
ale Parlamentului adopta legi, hotarari si motiuni in prezenta majoritatii
membrilor", rezulta ca, fata de numarul total al deputatilor si
senatorilor, de 471, cvorumul legal de sedinta este de 236 de parlamentari.
Intrucat cvorumul stabilit de presedintele de sedinta la inceputul acesteia
era de 245 de senatori si deputati, deci peste minimul necesar prevazut de
Constitutie, si avand in vedere ca, in timpul sedintei, presedintii grupurilor
parlamentare nu au cerut presedintelui sedintei comune reverificarea intrunirii
cvorumului, asa cum se prevede la art. 22 alin. 1 din regulament, se impune
concluzia ca adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa s-a facut cu
respectarea cerintelor privitoare la cvorum, impuse de dispozitiile art. 64 din
Constitutie si ale art. 39 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei
Deputatilor si Senatului.
Fata de cele aratate, Curtea constata ca obiectia de neconstitutionalitate
nu este intemeiata.
Autorii sesizarii considera ca proba a lipsei cvorumului legal, in
adoptarea Legii privind acordarea tichetelor de masa, numarul voturilor
exprimate: voturi "pentru", voturi "contra" si
"abtineri", care este inferior cvorumului legal.
Aceasta obiectie nu poate fi acceptata, deoarece prin "prezenta
majoritatii parlamentarilor" nu se intelege numarul parlamentarilor care
au participat la vot, ci numarul parlamentarilor efectiv prezenti. Or, este
posibil ca, desi prezenti, unii parlamentari sa nu participe la vot. In Decizia
Curtii Constitutionale nr. 4/1994, mentionata mai sus, se arata ca, in raport
cu obligatiile care le revin potrivit art. 66 alin. (1) din Constitutie,
datoria parlamentarilor este de a-si exprima pozitia in problema supusa
aprobarii, fara echivoc, prin vot "pentru", "contra" sau
"abtineri", aceasta reprezentand o exigenta a vietii parlamentare, un
aspect al raspunderii parlamentarilor fata de alegatori. "Nu inseamna insa
ca, in exercitiul liber al mandatului, parlamentarul nu poate adopta si o alta
pozitie, necuprinsa in regulament, prin abtinerea de la exprimarea unei
optiuni, cu toate ca este prezent in momentul votarii." Acest mod de a
concepe indeplinirea obligatiilor de reprezentant al poporului, se arata, de
asemenea, in decizie, nu poate avea nici un efect asupra validitatii votului
si, cu atat mai mult, asupra constitutionalitatii lui.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 64,
ale art. 144 lit. a) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si ale
art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, ale art. 18, ale art. 19 alin. (1) si
ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea privind acordarea tichetelor de masa a fost adoptata cu
respectarea prevederilor art. 64 din Constitutie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
Deliberarea a avut loc la data de 30 iunie 1998 si la ea au participat:
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin
Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu