LEGE
Nr. 339 din 12 iulie 2004
Lege-cadru privind descentralizarea
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 668 din 26 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza principiile fundamentale si regulile generale,
precum si cadrul institutional pentru desfasurarea procesului de
descentralizare administrativa si financiara in Romania.
Art. 2
In intelesul prezentei legi, descentralizarea reprezinta procesul
transferului de autoritate si responsabilitate administrativa si financiara de
la nivel central la nivel local.
Art. 3
Procesul de descentralizare se desfasoara in beneficiul cetateanului prin
intarirea puterii si rolului administratiei publice locale in scopul
dezvoltarii economico-sociale durabile a unitatilor administrativ-teritoriale.
Art. 4
Principiile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in
Romania sunt urmatoarele:
a) principiul subsidiaritatii;
b) egalitatea cetatenilor in fata autoritatilor administratiei publice
locale;
c) garantarea calitatii serviciilor publice oferite cetatenilor de catre
autoritatile administratiei publice, independent de locul de rezidenta al
acestora;
d) stimularea competitiei ca mijloc de crestere a eficientei serviciilor
publice;
e) exercitarea competentelor de catre autoritatile administratiei publice
locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetatean;
f) asigurarea unui echilibru intre descentralizarea administrativa si
descentralizarea financiara la nivelul fiecarei unitati
administrativ-teritoriale;
g) transparenta actului decizional bazat pe accesul cetatenilor la
informatia publica si participarea acestora la luarea deciziei;
h) asigurarea descentralizarii financiare bazate pe reguli transparente cu
privire la calculul resurselor financiare alocate unitatilor
administrativ-teritoriale.
Art. 5
Unitatile administrativ-teritoriale se administreaza in mod autonom de
catre consiliile locale, consiliile judetene sau Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, care dispun de autoritate deliberativa, si de catre
presedintii consiliilor judetene si primari, care dispun de autoritate
executiva pentru exercitarea competentelor lor.
Art. 6
(1) Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de dreptul la
experiment.
(2) In exercitarea dreptului la experiment autoritatile administratiei
publice locale pot organiza, pe durata determinata, centre-pilot pentru
implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competente de
la nivel central la nivel local, inainte de generalizarea acestora la nivel
national prin legea descentralizarii privind responsabilitatile locale.
Art. 7
In relatiile dintre autoritatile administratiei publice centrale si locale,
precum si dintre autoritatile administratiei publice locale nu exista raporturi
de subordonare, potrivit legii.
Art. 8
Cetatenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitati
administrativ-teritoriale, pot solicita, in conditiile prevazute de lege,
inscrierea pe ordinea de zi a sedintei consiliului local, consiliului judetean
sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti a unei probleme ce intra in
competenta acestuia.
Art. 9
La initiativa autoritatilor administratiei publice locale, pentru probleme
de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale pot fi consultati
locuitorii, prin referendum local, in conditiile legii.
CAP. 2
Repartizarea competentelor autoritatilor administratiei publice locale
SECTIUNEA 1
Comunele si orasele
Art. 10
(1) Consiliul local are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in
problemele de interes local.
(2) Consiliul local exercita competentele prevazute de lege.
(3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind
responsabilitatile locale.
Art. 11
(1) Primarul este seful administratiei publice locale si indeplineste o
functie de autoritate publica.
(2) Primarul reprezinta comuna sau orasul in relatiile cu alte autoritati
publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in
justitie.
(3) Primarul asigura respectarea actelor normative la nivel local.
(4) Cazurile in care primarul are nevoie de un mandat special vor fi
stabilite prin lege.
Art. 12
Primarul aplica hotararile consiliului local si indeplineste atributiile ce
ii revin potrivit legii, solutionand operativ problemele curente ale
colectivitatii care l-a ales.
Art. 13
(1) Primarul asigura ordinea publica si siguranta locuitorilor, prin
intermediul politiei, jandarmeriei, pompierilor si unitatilor de protectie
civila, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale.
(2) Primarul indruma, supravegheaza si controleaza activitatea Politiei
Comunitare, in conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Judetele
Art. 14
(1) Consiliul judetean are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in
problemele de interes judetean.
(2) Consiliul judetean exercita competentele prevazute de lege.
(3) Aceste competente vor fi completate prin legea descentralizarii privind
responsabilitatile locale.
Art. 15
Presedintele consiliului judetean asigura ducerea la indeplinire a
hotararilor consiliului judetean si indeplineste atributiile stabilite prin
lege.
SECTIUNEA a 3-a
Municipiul Bucuresti
Art. 16
(1) Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti au initiativa si hotarasc in problemele de
interes pentru municipiul Bucuresti, respectiv pentru sectoarele acestuia,
exercitand in acest sens atributiile stabilite de lege.
(2) Primarul general al municipiului Bucuresti asigura ducerea la indeplinire
a hotararilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti si indeplineste
atributiile stabilite de lege.
(3) Primarii sectoarelor municipiului Bucuresti asigura ducerea la
indeplinire a hotararilor consiliilor locale de sector si indeplinesc atributiile
stabilite de lege.
CAP. 3
Cooperarea dintre autoritatile administratiei publice locale
Art. 17
(1) Autoritatile administratiei publice locale de la nivelul comunelor,
oraselor si judetelor pot decide, in mod liber, constituirea unor organisme de
cooperare intre unitati administrativ-teritoriale si sa le incredinteze o parte
din competentele lor.
(2) In cazul asocierii mai multor autoritati ale administratiei publice
locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare in ceea ce
priveste interesele comune, in conditiile acordului care a intervenit intre ele
si ale prevederilor legale. Conditiile legale pentru realizarea acestor
asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritatile
administratiei publice locale.
Art. 18
Comunele, orasele si judetele pot angaja actiuni de cooperare
descentralizata in cadrul relatiilor lor internationale, cu respectarea
procedurilor de avizare din partea autoritatilor centrale de resort.
CAP. 4
Derularea procesului de descentralizare
Art. 19
Regulile pe baza carora se desfasoara procesul de descentralizare in
Romania sunt:
a) descentralizarea competentelor de la nivel central la nivel local se
face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevazute in
Strategia actualizata a Guvernului Romaniei pentru accelerarea reformei in
administratia publica;
b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea si
monitorizarea fiecarei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit
art. 20;
c) stabilirea masurilor in cadrul fiecarei etape a procesului de
descentralizare numai dupa analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele si
rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritatilor administratiei
publice locale si al structurilor asociative ale acestora, implicate in
procesul de descentralizare;
d) desfasurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire
la descentralizarea anumitor competente de la nivel central la nivel local,
inainte de generalizarea acestora la nivel national;
e) monitorizarea rezultatelor fiecarei masuri luate in procesul de
descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanta elaborat de
structurile prevazute la lit. b) si aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 20
Pentru realizarea si monitorizarea procesului de descentralizare se
infiinteaza structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial,
judetean si interjudetean:
a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administratiei si
internelor in calitate de coordonator al reformei administratiei publice,
asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centrala pentru Reforma
Administratiei Publice, care asigura coordonarea si managementul procesului de
descentralizare;
b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competentelor, constituite la
nivelul fiecarui minister si al celorlalte autoritati ale administratiei
publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducatorului acestora;
c) comitetul tehnic judetean pentru descentralizare, constituit la nivelul
fiecarui judet, care va efectua analize de impact si propuneri cu privire la
descentralizarea anumitor competente; comitetele tehnice judetene pentru
descentralizare participa la negocierile directe privind transferul de
competente si responsabilitati de la nivel central la nivel local;
d) comitetele tehnice judetene pentru descentralizare se pot constitui in
comitete interjudetene care se intrunesc ori de cate ori este necesar, la
solicitarea expresa a acestora, in cazul in care exista o problema comuna la
nivelul mai multor judete.
Art. 21
Modul de functionare si atributiile structurilor prevazute la art. 20 vor
fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea
in vigoare a prezentei legi.
Art. 22
Guvernul organizeaza in ultimul semestru al fiecarui an un forum pe tema
descentralizarii, impreuna cu structurile asociative ale autoritatilor locale.
Art. 23
Guvernul supune in fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea
masurilor de descentralizare.
CAP. 5
Dispozitii financiare
Art. 24
Autoritatile administratiei publice locale beneficiaza de resurse
financiare de care dispun in mod liber pentru exercitarea competentelor ce le
revin potrivit legii.
Art. 25
Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile
judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, in limitele si
in conditiile legii.
Art. 26
Veniturile bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se constituie,
potrivit legii, din:
a) venituri proprii;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
c) subventii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
d) alte venituri;
e) donatii si sponsorizari.
Art. 27
Cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe categorii de
cheltuieli grupate dupa natura economica si destinatia acestora.
Art. 28
Veniturile si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document
pentru a se asigura utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice
locale.
Art. 29
Veniturile proprii si alte venituri ale autoritatilor administratiei
publice locale reprezinta, pentru fiecare nivel al administratiei publice
locale, o parte determinanta din veniturile bugetului general al unitatilor
administrativ-teritoriale, in conditiile legii.
Art. 30
Orice transfer de competente intre stat si autoritatile locale este insotit
de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitarii
acestor competente.
Art. 31
(1) Descentralizarea financiara opereaza pe baza unor mecanisme de
echilibrare financiara vizand asigurarea egalitatii dintre autoritatile locale
de acelasi nivel.
(2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru
echilibrarea bugetelor locale se repartizeaza pe judete, in functie de criterii
aprobate prin lege.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 32
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU