HOTARARE Nr. 2201 din 30 noiembrie 2004
privind functionarea si atributiile Comitetului tehnic interministerial si a
grupurilor de lucru organizate in conformitate cu dispozitiile Legii-cadru
privind descentralizarea nr. 339/2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1277 din 30 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 21
din Legea-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Definitii si atributii ale structurilor implicate in procesul de
descentralizare
Art. 1
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) Cartea verde - documentul prin care se analizeaza si se formuleaza
solutii tehnice cu privire la anumite aspecte ale procesului de
descentralizare, care este supus dezbaterii publice si consultarii tuturor
institutiilor implicate in acest proces, precum si a reprezentantilor
societatii civile;
b) Cartea alba - documentul care contine propunerile de actiuni privitoare
la anumite aspecte ale procesului de descentralizare.
Art. 2
Comitetul tehnic interministerial, infiintat in conformitate cu art. 20
lit. a) din Legea-cadru nr. 339/2004, are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea grupurilor de lucru in descentralizarea
sectoriala;
b) asigura un forum de dezbatere si consultare asupra solutiilor de
descentralizare prezentate in format de Carte verde;
c) analizeaza si hotaraste asupra crearii de noi grupuri de lucru, la
propunerea ministerelor care gestioneaza domenii supuse procesului
descentralizarii;
d) informeaza trimestrial Consiliul Superior pentru Reforma Administratiei
Publice, Coordonarea Politicilor Publice si Ajustare Structurala asupra
progresului implementarii strategiei de descentralizare, in conformitate cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 1.623/2003;
e) informeaza periodic Cancelaria Primului-Ministru cu privire la stadiul
de desfasurare a procesului de descentralizare;
f) elaboreaza Raportul anual pe care Guvernul il prezinta in fata
Parlamentului, privind stadiul descentralizarii;
g) asista Ministerul Administratiei si Internelor in organizarea Forumului
anual pe tema descentralizarii;
h) indeplineste si atributiile prevazute la art. 9 lit. c) si g) si la art.
10 lit. c), e) si l).
Art. 3
(1) Comitetul tehnic interministerial este compus din urmatorii membri cu
statut permanent:
a) ministrul administratiei si internelor, in calitate de presedinte, in
conformitate cu art. 20 lit. a) din Legea-cadru nr. 339/2004;
b) seful Cancelariei Primului-Ministru, in calitate de vicepresedinte;
c) cate un secretar de stat din partea Ministerului Administratiei si
Internelor, Ministerului Finantelor Publice si a celorlalte ministere implicate
in procesul de descentralizare;
d) conducatorii ministerelor care gestioneaza domenii supuse procesului
descentralizarii, la nivelul carora s-au constituit grupuri de lucru;
e) presedintele Federatiei Autoritatilor Locale din Romania;
f) presedintele Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene din Romania;
g) conducatorul Unitatii Centrale pentru Reforma Administratiei Publice;
h) conducatorul Unitatii pentru Politici Publice din cadrul Secretariatului
General al Guvernului, numit prin ordin al ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
(2) In functie de ordinea de zi, membrii Comitetului tehnic interministerial
pot invita sa participe la sedinte, cu statut de observator, reprezentanti ai
principalelor organisme internationale finantatoare, reprezentanti ai
grupurilor de lucru, alti reprezentanti ai asociatilor autoritatilor
administratiei publice locale si ai corpurilor profesionale, reprezentanti ai
societatii civile, precum si alti experti.
(3) Comitetul tehnic interministerial se intruneste trimestrial in sedinte
sau ori de cate ori este nevoie, la propunerea unuia dintre membri, aprobata de
presedinte.
(4) Decizia in cadrul Comitetului tehnic interministerial se ia prin vot,
cu majoritate simpla.
Art. 4
Grupurile de lucru constituite in conformitate cu prevederile art. 20 lit.
b) din Legea-cadru nr. 339/2004 au urmatoarele atributii:
a) coordoneaza procesul de formulare si implementare a politicilor publice
in domeniul descentralizarii, astfel cum este definit la cap. II;
b) efectueaza analize de impact si formuleaza propuneri cu privire la
descentralizarea anumitor competente, cu sprijinul comitetelor tehnice
judetene;
c) elaboreaza sistemul de monitorizare a implementarii strategiilor
sectoriale cu privire la descentralizare, care sa includa mecanismul de
raportare;
d) formuleaza propuneri de acte normative si coordoneaza procesul de
actualizare a legislatiei necesare implementarii strategiilor sectoriale cu
privire la descentralizare, pe care le inainteaza Comitetului tehnic
interministerial;
e) identifica surse de finantare, interne sau externe, pentru studiile necesare
in procesul de descentralizare si intreprinde demersurile necesare atragerii
acestor fonduri;
f) elaboreaza rapoarte periodice referitoare la stadiul descentralizarii si
la activitatea proprie, pe care le inainteaza catre Unitatea Centrala pentru
Reforma Administratiei Publice;
g) indeplinesc si atributiile prevazute la art. 9 lit. a), b), e) si f) si
la art. 10 lit. b), d), g), h), j) si k).
Art. 5
(1) Componenta si regulamentul de functionare ale grupurilor de lucru
constituite la nivelul ministerelor care gestioneaza domeniile supuse
procesului descentralizarii se stabilesc prin ordin al conducatorilor
institutiilor respective.
(2) Grupul de lucru este constituit din 3 specialisti din cadrul
ministerului care gestioneaza domenii supuse procesului de descentralizare si
din cate un reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor si al
Ministerului Finantelor Publice, desemnati prin ordin al ministrului.
(3) Grupul de lucru este condus de catre un director general sau un
director din cadrul ministerului care gestioneaza domenii supuse procesului
descentralizarii si se reuneste in sedinta lunar sau ori de cate ori este
nevoie, la propunerea unuia dintre membrii sai.
(4) La procesul de formulare a politicilor publice in domeniul
descentralizarii, grupurile de lucru pot invita experti din partea societatii
civile, cu statut de observator.
(5) Ministerele cu responsabilitati in procesul de descentralizare propun
Comitetului tehnic interministerial infiintarea grupurilor de lucru, in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari. In termen de 5 zile de la
primirea aprobarii din partea Comitetului tehnic interministerial, conducatorii
institutiilor emit ordinele de constituire a grupurilor de lucru.
(6) Ordinele prevazute la alin. (1) se transmit secretariatului tehnic al
Comitetului tehnic interministerial, in termen de 5 zile de la data la care au
fost emise, pentru centralizare si asigurarea coordonarii procesului de
descentralizare.
Art. 6
(1) In domeniul descentralizarii financiare se constituie grupul de lucru
privind finantele publice, la nivelul Ministerului Finantelor Publice.
(2) Grupul de lucru privind finantele publice are urmatoarele atributii:
a) exercita rol intersectorial si asista grupurile de lucru, direct sau
prin intermediul reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice desemnati sa
faca parte din aceste grupuri, in ceea ce priveste fundamentarea solutiilor de
descentralizare din punct de vedere financiar;
b) elaboreaza analize si optiuni de politici publice privind aspecte ale
descentralizarii financiare si fiscale;
c) avizeaza propunerile, din punct de vedere financiar, prevazute de Cartea
verde, elaborate de grupurile de lucru, inainte ca acestea sa fie transmise
catre Comitetul tehnic interministerial;
d) propune modificari legislative in domeniul financiar, care sa sprijine
procesul de descentralizare, in general, precum si, pentru fiecare sector,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Grupul de lucru privind finantele publice are urmatoarea componenta:
cate 3 reprezentanti ai Ministerului Administratiei si Internelor si ai
Ministerului Finantelor Publice, cate un reprezentant al Federatiei
Autoritatilor Locale din Romania, al Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene
din Romania si al Asociatiei Directorilor Economici.
(4) Grupul de lucru este condus de un director general din cadrul
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 7
Decizia in cadrul grupurilor de lucru se ia prin consens. In cazul in care,
in termen de 15 zile, nu se poate ajunge la consens, conducatorul grupului de
lucru decide asupra problemei nesolutionate.
Art. 8
Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice are urmatoarele
atributii:
a) asigura secretariatul tehnic al Comitetului tehnic interministerial;
b) realizeaza sistemul de monitorizare a implementarii strategiei de
descentralizare;
c) monitorizeaza implementarea strategiilor sectoriale cu sprijinul
grupurilor de monitorizare a reformei din cadrul ministerelor care gestioneaza
domenii supuse procesului descentralizarii;
d) elaboreaza rapoarte si minute asupra progresului implementarii
strategiei de descentralizare, care sunt inaintate Comitetului tehnic
interministerial, Cancelariei Primului-Ministru si Consiliului Superior pentru
Reforma Administratiei Publice, Coordonarea Politicilor Publice si Ajustare
Structurala, precum si ministerelor care gestioneaza domenii supuse procesului
descentralizarii;
e) organizeaza, impreuna cu grupurile de lucru de la nivelul ministerelor
care gestioneaza domenii supuse procesului descentralizarii, reuniuni de lucru
ale reprezentantilor Mecanismului de coordonare a organismelor finantatoare
internationale;
f) evalueaza, impreuna cu grupurile de lucru, necesarul de formare in
vederea dezvoltarii capacitatii grupurilor de lucru pentru implementarea
strategiilor sectoriale in domeniul descentralizarii;
g) promoveaza, impreuna cu grupurile de lucru, activitatea acestora si a
Comitetului tehnic interministerial;
h) disemineaza, impreuna cu grupurile de lucru si cu grupurile de
monitorizare a reformei, solutiile de descentralizare adoptate in urma
dezbaterilor din cadrul sedintelor Comitetului tehnic interministerial;
i) monitorizeaza evolutia dezbaterilor publice organizate de catre
grupurile de lucru constituite la nivelul ministerelor, in baza legii
transparentei;
j) elaboreaza strategia de comunicare, impreuna cu reteaua nationala de
modernizatori si cu grupurile de lucru, care sa asigure transparenta procesului
de descentralizare la nivelul societatii civile.
CAP. 2
Procesul de formulare si implementare a politicilor publice in domeniul
descentralizarii
Art. 9
Procesul de formulare a politicilor publice in domeniul descentralizarii
parcurge urmatoarele etape:
a) grupul de lucru coordoneaza elaborarea de studii privind stadiul
descentralizarii si repartizarea competentelor pe diverse niveluri si structuri
ale administratiei publice;
b) grupul de lucru identifica solutii alternative de descentralizare si
inainteaza catre Comitetul tehnic interministerial, cu cel putin 5 zile inainte
de sedinta acestuia, un dosar cuprinzand solutiile identificate, precum si
studii care sa releve impactul presupus al acestei solutii;
c) Comitetul tehnic interministerial analizeaza solutiile alternative
propuse de grupurile de lucru si o alege pe cea care este supusa dezbaterii
publice sub forma Cartii verzi;
d) dezbaterea Cartii verzi este realizata in conformitate cu procedura
prevazuta de Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in
administratia publica si este organizata de catre ministerul care gestioneaza
domenii supuse procesului de descentralizare;
e) Grupul de lucru centralizeaza rezultatele dezbaterii Cartii verzi si
intocmeste un raport de consultare;
f) Grupul de lucru propune Comitetului tehnic interministerial un proiect
de Carte alba insotit de studii care sa releve impactul presupus al solutiei
identificate;
g) Comitetul tehnic interministerial avizeaza proiectul de Carte alba
propus de grupul de lucru si il inainteaza pentru aprobare Guvernului.
Art. 10
Implementarea politicilor publice in domeniul descentralizarii se
realizeaza astfel:
a) dupa aprobarea Cartii Albe, ministerul care gestioneaza domenii supuse
procesului de descentralizare demareaza implementarea fazelor-pilot;
b) Grupul de lucru recomanda Comitetului tehnic interministerial criteriile
de selectie a judetelor care deruleaza fazele-pilot;
c) Comitetul tehnic interministerial aproba criteriile de selectie a
judetelor care deruleaza fazele-pilot, la recomandarea grupurilor de lucru;
d) Grupul de lucru propune spre aprobarea Comitetului tehnic
interministerial, in baza criteriilor adoptate, o lista a judetelor sau a localitatilor
in care se deruleaza fazele-pilot. Autoritatile administratiei publice locale
vizate sunt consultate cu privire la includerea lor in aceasta lista;
e) Comitetul tehnic interministerial selecteaza din lista propusa de grupul
de lucru judetele sau localitatile in care se desfasoara proiectele-pilot,
inaintand lista finala ministerului care gestioneaza domenii supuse procesului
de descentralizare;
f) ministerul care gestioneaza domenii supuse procesului de descentralizare
adopta ordinul de planificare a fazelor-pilot si il inainteaza grupului de
lucru;
g) grupul de lucru planifica programele de pilotare impreuna cu comitetele
tehnice judetene, intocmind un plan de lucru detaliat care contine obiectivele,
activitatile aferente, institutia responsabila, data de incepere si de
finalizare, costurile aferente, precum si indicatorii de monitorizare;
h) grupurile de lucru coordoneaza activitatea comitetelor tehnice judetene
privind implementarea programelor prevazute in Cartea alba;
i) comitetele tehnice judetene participa la negocieri directe cu
ministerele privind transferul de competente si responsabilitati de la nivel
central la nivel local;
j) grupurile de lucru monitorizeaza implementarea programelor prevazute in
Cartea alba;
k) grupurile de lucru intocmesc rapoarte de evaluare a implementarii
programelor prevazute de Cartea alba si formuleaza recomandari de ajustare a
acesteia si a legilor aferente. Aceste recomandari pot include: rezultatele
pilotarii, comentariile societatii civile si ale altor beneficiari relevanti,
ca urmare a publicarii si a implementarii Cartii albe;
l) Comitetul tehnic interministerial dezbate, alege si inainteaza
Guvernului propuneri privind ajustarea componentei de descentralizare din
cadrul Strategiei actualizate a Guvernului Romaniei privind accelerarea
reformei administratiei publice.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 11
Grupurile de lucru deja constituite la nivelul ministerelor care
gestioneaza domenii supuse procesului descentralizarii se reorganizeaza in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari.
Art. 12
Descentralizarea serviciilor avand caracter intersectorial este coordonata
de grupurile de lucru ale ministerelor care gestioneaza domenii supuse procesului
de descentralizare, reunite, care formuleaza politicile publice in domeniul
descentralizarii acestor servicii.
Art. 13
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, se infiinteaza comitete tehnice judetene, prin hotarari ale
consiliilor judetene, in conformitate cu prevederile art. 20 lit. c) din
Legea-cadru nr. 339/2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu