DECIZIE Nr. 96 din 27 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 134 alin.
(2) din Codul muncii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 31 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul muncii, ridicata de Societatea
Comerciala "Tepro" - S.A. din Iasi in dosarele nr. 22.262/2000,
20.361/2000, 21.928/2000, 20.881/2000, 20.883/2000, 20.882/2000, 20.924/2000,
21.923/2000, 22.264/2000, 21.916/2000, 22.265/2000 si 21.929/2000 ale
Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Societatea Comerciala
"Tepro" - S.A. din Iasi, reprezentata prin Toader Pica, consilier
juridic, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 37C/2001,
38C/2001, 39C/2001, 40C/2001, 41C/2001, 42C/2001, 43C/2001, 44C/2001, 45C/2001,
46C/2001 si 47C/2001 la Dosarul nr. 36C/2001, avand in vedere ca obiectul si
autorul exceptiei de neconstitutionalitate sunt identici in toate cauzele
enumerate. Atat reprezentantul autorului exceptiei, cat si reprezentantul
Ministerului Public declara ca nu se opun masurii conexarii. In consecinta,
pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 din
Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
dispune conexarea dosarelor anterior mentionate la Dosarul nr. 36C/2001.
Avand cuvantul in dezbateri, reprezentantul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, intrucat dispozitiile art.
134 alin. (2) din Codul muncii sunt neconstitutionale in raport cu dispozitiile
art. 150 alin. (2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, intrucat autorul acesteia nu a
motivat-o, incalcand astfel dispozitiile art. 12 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierile din 10 iunie 2000, pronuntate in dosarele nr. 22.262/2000,
22.264/2000 si 22.265/2000, precum si prin Incheierile din 15 ianuarie 2001,
pronuntate in dosarele nr. 20.361/2000, 20.881/2000, 20.882/2000, 20.883/2000,
20.924/2000, 21.916/2000, 21.923/2000, 21.928/2000 si 21.929/2000, Judecatoria
Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul muncii. Exceptia a fost ridicata de
Societatea Comerciala "Tepro" - S.A. din Iasi in cauze avand ca
obiect contestatii impotriva desfacerii unor contracte de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 134 alin. (2) din Codul muncii sunt neconstitutionale "in raport cu
dispozitiile cuprinse in art. 150 din Constitutia Romaniei, referitoare la
conflictul temporal de legi", intrucat acestea au fost adoptate in anul
1972, cand "in Romania conditiile sociale, economice si politice erau
altele decat in prezent, iar legislatia de atunci, printre care si Codul muncii,
era adaptata acestor conditii". Se mai arata ca dispozitiile legale
criticate, impunand comunicarea formala in scris a dispozitiei de desfacere a
contractului de munca, creeaza posibilitatea ca salariatii care refuza sa
semneze dovada de primire a deciziei de desfacere a contractului de munca sa o
poata contesta intr-un termen nelimitat. Cu referire la cazurile din speta,
autorul exceptiei sustine ca salariatii disponibilizati au luat cunostinta
despre masura desfacerii contractelor lor de munca in cadrul procesului de
restructurare a societatii comerciale, cand acestia si-au preluat carnetele de
munca, precum si celelalte documente necesare in vederea inscrierii lor pentru
acordarea ajutorului de somaj de care au beneficiat in mod concret.
Judecatoria Iasi, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata. Se arata in acest sens ca dispozitiile art. 134 alin. (2) din Codul
muncii nu sunt abrogate ca efect al aplicarii dispozitiilor art. 150 din
Constitutie. Dispozitiile legale criticate, fiind norme de drept procesual
special, nu pot fi "abrogate decat dupa adoptarea unor dispozitii cu
caracter special care sa le inlocuiasca". Se mai arata ca acestea nu sunt
"in contradictie cu dispozitiile constitutionale care consacra egalitatea
in drepturi, accesul liber la justitie, restrangerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati". Prin urmare instanta considera ca aceste
dispozitii sunt in vigoare, aplicandu-se si in conditiile economiei de piata in
raporturile de munca dintre angajati si angajatori.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila pentru urmatoarele motive: dispozitiile
art. 134 alin. (2) din Codul muncii, desi sunt norme preconstitutionale,
constituie "expresia concretizarii principiului neingradirii dreptului la
munca, instituit de art. 38 alin. (1) din Constitutie" si ofera
posibilitatea exercitarii dreptului la aparare garantat de art. 24 din
Constitutie. Prin critica formulata, in realitate nu se argumenteaza
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul muncii, ci se
au in vedere chestiuni de aplicare a acestora, punandu-se in discutie
stabilirea unor situatii de fapt, ceea ce este de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti, sens in care s-a si pronuntat Curtea Constitutionala
in practica sa jurisdictionala. Exceptia este nemotivata, avand in vedere ca
autorul exceptiei nu a indicat nici o dispozitie constitutionala sau principiu
constitutional care este incalcat de prevederea de lege criticata, iar potrivit
practicii jurisdictionale a Curtii Constitutionale o astfel de exceptie este
inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor in fiecare dosar, sustinerile partii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
134 alin. (2) din Codul muncii, avand urmatorul cuprins: "Dispozitia de
desfacere a contractului de munca se comunica in scris in termen de 5 zile de
catre unitate. Ea isi produce efectele de la data comunicarii."
Autorul exceptiei sustine ca aceste prevederi contravin ansamblului
dispozitiilor art. 150 din Constitutie. Cu toate acestea Curtea constata ca,
intrucat prin critica de neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege
este abrogat, este evident ca au fost avute in vedere doar dispozitiile alin.
(1), potrivit carora "Legile si toate celelalte acte normative raman in
vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul admisibilitatii
sale, Curtea observa ca pentru a se putea retine ca o dispozitie legala
preconstitutionala este abrogata implicit, in temeiul dispozitiilor art. 150
alin. (1) din Constitutie se impune ca mai intai sa se constate ca dispozitia
legala contravine vreunei norme constitutionale. Se mai observa insa ca, astfel
cum rezulta atat din continutul incheierii de sesizare, cat si din cererea
formulata in sustinerea exceptiei, autorul acesteia nu a indicat in fata
instantei de judecata motivele criticii de neconstitutionalitate. Pe de alta
parte Curtea retine ca, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sunt
neconstitutionale numai acele prevederi legale care incalca dispozitiile sau
principiile Constitutiei, iar potrivit art. 12 alin. (2) din aceeasi lege,
orice sesizare trebuie motivata. Coroborand aceste texte legale cu cele ale
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si cu cele ale art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii
dispozitiei legale criticate numai in aceste limite ale sesizarii. Asa fiind,
nemotivarea exceptiei de neconstitutionalitate si neindicarea de catre autorul
unei exceptii cel putin a normei constitutionale in raport cu care acesta
considera ca textul criticat este neconstitutional constituie un motiv de
respingere a sesizarii. Altminteri ar insemna ca jurisdictia constitutionala sa
se substituie partii in ceea ce priveste invocarea motivului de
neconstitutionalitate, exercitand astfel, sub acest aspect, un control din
oficiu, ceea ce este inadmisibil, cata vreme de esenta controlului pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate este exercitarea acestuia la sesizarea
subiectelor prevazute de lege.
In sensul celor aratate Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod
constant in jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 341 din 12 septembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 38 din 29
ianuarie 1998, precum si prin Decizia nr. 49 din 23 martie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1), (4)
si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 134 alin. (2) din Codul muncii, ridicata de Societatea Comerciala
"Tepro" - S.A. din Iasi in Dosarele nr. 22.262/2000, 20.361/2000,
21.928/2000, 20.881/2000, 20.883/2000, 20.882/2000, 20.924/2000, 21.923/2000,
22.264/2000, 21.916/2000, 22.265/2000 si 21.929/2000 ale Judecatoriei Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu