DECRET
Nr. 156 din 24 decembrie 1975 * Republicat
privind organizarea si functionarea Consiliului National al Apelor, directiilor
apelor si oficiilor de gospodarire a apelor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 42 din 26 august 1985
*) Republicat in temeiul art. 14 din Decretul nr. 236 din 2 august 1985.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul National al Apelor se organizeaza si functioneaza ca organ
central al administratiei de stat, avand sarcina de a infaptui politica
partidului si statului in domeniul apelor si meteorologiei.
Art. 2
Consiliul National al Apelor indeplineste, potrivit legii, functia de organ
central coordonator pentru activitatile din domeniul sau, fata de toate
unitatile socialiste din subordinea organelor centrale sau locale de stat,
precum si pentru organizatiile cooperatiste si celelalte organizatii obstesti.
Art. 3
Pentru coordonarea unitara pe bazine sau grupuri de bazine hidrografice a
activitatilor din domeniul apelor, se infiinteaza, in subordinea Consiliului
National al Apelor, directiile apelor, organe teritoriale de gospodarire a
apelor, de meteorologie si hidrologie, ca unitati bugetare cu personalitate
juridica.
Directiile apelor se organizeaza pe trei tipuri de marime, potrivit
structurilor organizatorice si criteriilor de constituire prevazute in anexa
nr. 1*).
Incadrarea pe tipuri de marime se face de Consiliul National al Apelor.
Unitatile de baza prin care se realizeaza activitatea de gospodarire a
apelor, meteorologice si hidrologie sunt: sisteme hidrotehnice; statii
meteorologice; statii hidrologice; formatii de reparatii si intretinere
utilaje, echipamente si aparatura hidrometeorologica; colective sau ateliere de
studii si proiectare; oficii de calcul; compartimente de investitii, de
supraveghere a lucrarilor de investitii si tehnico - productive.
--------------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 4
Pentru gospodarirea apelor pe teritoriul judetelor si municipiului
Bucuresti, oficiile de gospodarire a apelor se organizeaza ca organe locale de
specialitate ale administratiei de stat, subordonate comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene sau ale municipiului Bucuresti si Consiliul
National al Apelor.
Oficiile de gospodarire a apelor sunt unitati bugetare cu personalitate
juridica, finantate de la bugetul de stat, si pot avea in subordine subunitati
si activitati care functioneaza pe baza de autofinantare.
Consiliul National al Apelor si comitetele executive ale consiliilor
populare si ale municipiului Bucuresti vor actiona pentru cresterea conditiilor
necesare organizarii pe principii economice a intregii activitati a oficiilor
de gospodarire a apelor, potrivit art. 8 si 9 din Decretul nr. 151/1975 privind
autofinantarea unor activitati ale institutiilor de stat.
Oficiile de gospodarire a apelor se organizeaza pe doua tipuri de marime,
potrivit structurilor organizatorice si criteriilor de constituire prevazute in
anexa nr. 2*).
Unitatile de baza prin care se realizeaza activitatea de gospodarire a
apelor sunt: districte de gospodarire a apelor; sisteme hidrotehnice;
laboratoare de hidrochimie si hidrobiologie; formatii de reparatii si
intretinere utilaje si echipamente; colective sau ateliere de studii si
proiectare; compartimente tehnico-productive, precum si compartimente
functionale, care se organizeaza potrivit normelor de structura pentru
activitatea teritoriala de gospodarire a apelor, meteorologie si hidrologie.
-----------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 5
Consiliul National al Apelor conduce, indruma si controleaza activitatea
unitatilor din subordinea sa si raspunde, in calitate de titular de plan, de
realizarea sarcinilor ce ii revin din planul national unic de dezvoltare
economico-sociala.
Art. 6
Consiliul National al Apelor colaboreaza cu ministerele si celelalte organe
centrale, precum si cu organele locale, in scopul indeplinirii atributiilor ce
ii revin.
In indeplinirea atributiilor sale, Consiliul National al Apelor are dreptul
sa ceara organelor prevazute la alineatul precedent si unitatilor din subordinea
acestor studii, date si informatii ce ii sunt necesare, iar acestea sunt
obligate, potrivit legii, sa le transmita.
Directiile apelor si oficiile de gospodarire a apelor colaboreaza, in
indeplinirea atributiilor ce le revin, cu organizatiile de stat si cooperatiste
de pe teritoriul bazinelor hidrografice sau judetelor pentru care sunt
organizate; acestea sunt obligate sa le puna la dispozitie datele si
informatiile ce le sunt necesare.
Art. 7
Consiliul National al Apelor asigura in activitatea sa aplicarea
hotararilor partidului, legilor, decretelor si a hotararilor Consiliului de
Ministri si raspunde de realizarea intr-o conceptie unitara a intregii
activitati de gospodarire a apelor, de organizarea si desfasurarea activitatii
de meteorologie si hidrologie.
CAP. 2
Consiliul National al Apelor
Sectiunea 1
Atributii
Art. 8
Consiliul National al Apelor are urmatoarele atributii principale:
A. Atributii cu privire la meteorologie
a) organizeaza, in mod unitar, activitatea de observatii si masuratori
meteorologice si agrometeorologice, transmiterea operativa a datelor obtinute
pe plan national si international, centralizeaza, prelucrarea si stocarea
acestor date;
b) asigura efectuarea de studii, analize si prognoze meteorologice cu
caracter general si zonal, pentru deservirea organelor centrale si locale ale
administratiei de stat;
c) organizeaza activitatea de deservire a intregului sector agricol al
tarii cu date, informatii, prognoze si studii de specialitate;
d) organizeaza, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, activitatea de
protectie meteorologica a navigatiei aeriene;
e) organizeaza activitatea de masurari a radioactivitatii aerului si a
raspandirii impuritatilor in atmosfera;
f) informeaza permanent organele superioare de conducere ale partidului si
statului asupra starii si evolutiei vremii, semnalind posibilitatea producerii
fenomenelor meteorologice periculoase;
g) asigura, prin unitatile sale de specialitate, avertizarea asupra
producerii fenomenelor meteorologice periculoase si informarea permanenta
asupra evolutiei acestora; urmareste ca institutul de meteorologie si
hidrologie si unitatile retelei meteorologice sa efectueze avertizarea si
informarea potrivit prevederilor Decretului Consiliului de Stat nr. 155/1975
privind organizarea apararii impotriva efectelor fenomenelor meteorologice
periculoase;
h) coordoneaza si indruma activitatea de cercetare pentru imbunatatirea
calitatii prognozelor meteorologice si a protectiei meteorologice a navigatiei
aeriene si pentru crearea de prototipuri de instrumente, aparate si utilaje
meteorologice, in vederea asimilarii si producerii acestora in tara;
i) asigura dezvoltarea retelei meteorologice si modernizarea dotarii
tehnice a acesteia.
B. Atributii cu privire la hidrologie si resurse de apa
a) organizeaza, in mod unitar, activitatea de observatii si masuratori
hidrologice, hidrogeologice si de gospodarire a apelor, pentru cunoasterea
resurselor de apa de suprafata si subterane, a regimului acestora si a
evolutiei calitatii apelor, precum si pentru elaborarea de prognoze hidrologice
si hidrogeologice;
b) organizeaza transmiterea, centralizarea, prelucrarea si stocarea datelor
hidrologice, hidrogeologice si de gospodarire a apelor, obtinute de unitatile
de specialitate proprii si ale altor ministere si organe centrale;
c) asigura efectuarea de informari, prognoze si studii hidrologice si
hidrogeologice pentru deservirea organelor centrale si locale ale administratiei
de stat, a organizatiilor de proiectare si unitatilor economice interesate;
d) coordoneaza si indruma activitatea de cercetare pentru stabilirea
conditiilor de producere, evolutie si repartitie a fenomenelor hidrologice si
hidrogeologice pe teritoriul tarii, pentru imbunatatirea calitatii prognozelor
hidrologice si hidrogeologice si pentru crearea de prototipuri de aparate si
instalatii hidrometrice, in vederea asimilarii si producerii acestora in tara;
e) asigura dezvoltarea retelelor hidrologice si hidrogeologice si
modernizarea tehnica a acestora;
f) emite normative tehnice in domeniul hidrologiei si hidrogeologiei.
C. Atributii cu privire la amenajarea si folosirea apelor
a) elaboreaza studii pentru fundamentarea politicii si orientarilor de baza
in domeniul apelor;
b) raspunde de intocmirea si reactualizarea periodica a schemelor cadru de
amenajare a bazinelor hidrografice si de elaborarea, in corelare cu planurile
privind dezvoltarea economica si sociala, a programelor de dezvoltare a
lucrarilor de amenajare a apelor tarii pentru valorificarea si protejarea
resurselor de apa si pentru apararea impotriva actiunilor distructive ale
apelor; asigura unitatea de conceptie la elaborarea schemelor si programelor,
precum si la realizarea lucrarilor de amenajare, folosind colective stabile de
specialisti din organizatiile de proiectare, pe care le organizeaza, pentru
fiecare bazin hidrografic, sub conducerea unui sef de proiect;
c) elaboreaza, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii, proiectele
planurilor nationale de dezvoltare economica si sociala, cincinale si anuale,
de lucrari pentru amenajarea cursurilor de apa si pentru protectia calitatii
apelor; in acest scop, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii si in
colaborare cu titularii de plan pentru astfel de lucrari, asigura corelarea
propunerilor de lucrari ale acestora cu lucrari ce rezulta ca necesare din
studii proprii pentru satisfacerea cerintelor celorlalte ministere, organe
centrale si comitete executive ale consiliilor populare judetene si ale
municipiului Bucuresti;
d) asigura si raspunde de dezvoltarea lucrarilor de amenajare a cursurilor
de apa, de folosire si protectie a calitatii resurselor de apa, in ritmul
necesar satisfacerii continuie a cerintelor dezvoltarii social-economice;
e) asigura si coordoneaza realizarea intr-o conceptie unitara a barajelor
si lacurilor de acumulare, canalelor si galeriilor de derivatie de debite intre
cursurile de apa, lucrarilor de indiguire si de regularizare a cursurilor de
apa;
f) exercita atributiile ce decurg din calitatea de titular de plan de
investitii si asigura cercetarea, studiile, proiectarea, executarea,
administrarea, exploatarea si intretinerea pentru:
- baraje si lacuri de acumulare, canale si galerii de derivatie de debite
intre cursurile de apa; se excepteaza lucrarile ce au drept scop principal
producerea de energie hidroelectrica si navigatia care raman, dupa caz, in
sarcina Ministerului Energiei Electrice si Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor,
precum si lacurile de acumulare mici, in interes local, cu folosinta agricola,
piscicola si agrement, sau de atenuare a torentilor ce se descarca in sistemele
de desecare;
- indiguiri de aparare impotriva inundatiilor a centrelor populate si
terenurilor agricole; se excepteaza administrarea, exploatarea si intretinerea
indiguirilor de aparare a terenurilor agricole care se asigura de catre
organizatiile Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, sub controlul
si indrumarea organelor de gospodarire a apelor;
- regularizari si aparari de maluri ale cursurilor de apa; se excepteaza
lucrarile de regularizare a albiilor in aval de baraje pana la primul afluent
important, care raman in sarcina organelor ce administreaza barajele;
g) raspunde de coordonarea, pe bazine hidrografice, a exploatarii tuturor
lacurilor de acumulare si canalelor de derivatie de debite intre cursurile de
apa;
h) asigura si raspunde, in conditiile legii, de mentinerea capacitatii de
transport a albiilor cursurilor de apa, precum si de intretinerea curenta a
albiilor minore ale acestora;
i) coordoneaza, indruma si controleaza conservarea, amenajarea si folosirea
resurselor de apa de suprafata si subterane;
j) emite norme de consum de apa, cu consultarea ministerelor si celorlalte
organe centrale interesate, precum si normative tehnice in domeniul
gospodaririi apelor;
k) organizeaza intocmirea si tinerea la zi a cadastrului general al apelor
tarii si a evidentei drepturilor de folosire a apelor.
D. Atributii cu privire la protectia calitatii apelor
a) coordoneaza, indruma si controleaza protectia calitatii resurselor de
apa de suprafata si subterane, precum si a apelor maritime interioare si marii
teritoriale;
b) emite norme cu privire la calitatea apelor uzate restituite, cu
consultarea ministerelor si celorlalte organe centrale interesate, precum si
normative tehnice in domeniul protectiei calitatii apelor;
c) asigura cercetarea proceselor tehnologice de epurare a apelor uzate
provenite de la centrele populate si colaboreaza cu Ministerul Industriei
Chimice la organizarea cercetarii proceselor tehnologice de epurare a apelor
uzate industriale;
d) intocmeste, in colaborare cu organele centrale si locale interesate,
programe de realizare sau completare a statiilor de epurare a apelor uzate de
la centrele populate si de la unitatile care evacueaza astfel de ape, in cazul
in care nu au statii de epurare sau capacitatea acestora este insuficienta;
e) elaboreaza, impreuna cu Ministerul Industriei Constructiilor de Masini,
Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare si celelalte organe centrale
interesate, programe de asimilare si introducere in fabricatie a utilajelor si
aparatajelor necesare statiilor de epurare;
f) infiinteaza, potrivit Legii apelor, comisii de supraveghere a calitatii
apei pentru cursurile de apa, lacurile sau zonele litorale maritime care
necesita masuri deosebite pentru prevenirea si combaterea poluarii si numeste,
cu acordul organelor centrale si locale interesate, pe membrii acestor comisii.
E. Atributii cu privire la apararea impotriva inundatiilor
a) initiaza, organizeaza si coordoneaza pe intreg cuprinsul tarii
activitatea de prevenire a inundatiilor;
b) aproba planurile de aparare impotriva inundatiilor ale judetelor si
municipiului Bucuresti si controleaza masurile luate in vederea aplicarii
acestor planuri;
c) organizeaza sistemul de avertizare asupra fenomenelor hidrometeorologice
periculoase care pot produce inundatii din revarsarea cursurilor de apa;
d) informeaza organele superioare de conducere ale partidului si statului
asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase, care pot produce inundatii,
precum si asupra evolutiei si efectelor acestora;
e) indruma si sprijina, prin Comisia centrala de aparare impotriva
inundatiilor, activitatea comisiilor judetene de aparare impotriva inundatiilor
si efectelor meteorologice periculoase si stabileste, cand este cazul, masuri
operative obligatorii, in perioadele de inundatii, pentru aceste comisii.
F. Atributii generale
a) emite, in cazurile prevazute de lege, acorduri de gospodarire a apelor;
b) exercita controlul respectarii de catre organele si organizatiile de
stat, organizatiile cooperatiste, alte persoane juridice, precum si de catre
toti locuitorii, a prevederilor legale in domeniul apelor;
c) organizeaza activitatea de informare si documentare tehnica, editarea de
publicatii si lucrari in domeniul sau de activitate si efectueaza actiuni de
propaganda cu privire la conservarea, folosirea rationala si economisirea
resurselor de apa, protectia calitatii acestora si apararea impotriva
actiunilor distructive ale apelor;
d) intretine, in domeniul sau de activitate, relatii de colaborare si
cooperare cu organe similare din alte state, precum si cu organizatii
internationale; raspunde de aplicarea conventiilor si acordurilor hidrotehnice
privind apele ce formeaza sau traverseaza frontiera de stat, precum si alte
conventii internationale in domeniul apelor, la care Republica Socialista
Romania este parte;
e) raspunde de utilizarea judicioasa a mijloacelor economice si financiare
de care dispune, in care scop:
- elaboreaza proiectele planurilor anuale si de perspectiva, pe baza
studiilor proprii si ale unitatilor subordonate;
- desfasoara si precizeaza, pe unitati subordonate, sarcinile si
indicatorii din planul national unic de dezvoltare economico-sociala si din
bugetul de stat;
- determina necesarul de mijloace circulante pentru unitatile subordonate
si le doteaza cu astfel de mijloace, potrivit normelor legale;
- urmareste si raspunde de indeplinirea indicatorilor ce-i revin din planul
national unic de dezvoltare economico-sociala si bugetul de stat, informand
periodic Consiliul de Ministri;
- analizeaza bilanturile si darile de seama periodice ale unitatilor
subordonate si intocmeste pe cele care privesc activitatea pe intregul
consiliu;
- intocmeste si executa planul de venituri si cheltuieli pentru
administratia centrala si unitatile bugetare subordonate;
f) coordoneaza si indruma activitatea de cercetare si proiectare din
unitatile subordonate si ia masuri pentru inzestrarea acestora cu mijloace
tehnico - materiale necesare; urmareste rezultatele cercetarii stiintifice si valorificarea
acestora; raspunde de introducerea progresului tehnic, stiintific si economic
in unitatile subordonate;
g) indruma si coordoneaza activitatea de organizare a productiei si a
muncii in unitatile subordonate; organizeaza activitatea de elaborare, aplicare
si urmarire a normativelor si normelor de munca, pentru toate categoriile de
personal din domeniul sau de activitate; organizeaza elaborarea de normative si
norme de munca unificate pe economie la lucrarile pentru care se stabileste ca
este initiator;
h) asigura aplicarea politicii partidului si statului in probleme de
personal, in care scop:
- stabileste criterii unitare de selectionare, pregatire, perfectionare si
promovare a personalului din administratia centrala si din unitatile subordonate;
- stabileste necesarul de personal in perspectiva pentru unitatile
subordonate si ia masuri pentru pregatirea acestuia;
- organizeaza si asigura perfectionarea pregatirii profesionale a
personalului;
- incadreaza personalul pentru aparatul propriu; numeste organele de
conducere ale unitatilor din subordinea sa; asigura aplicarea unitara a
elementelor sistemului de retribuire in unitatile sale si controleaza modul lor
de aplicare; stabileste masuri de ansamblu pentru imbunatatirea continua a
conditiilor de munca si de trai ale personalului;
i) stabileste, potrivit legii, norme de protectie a muncii si ia masurile
necesare, in scopul asigurarii celor mai bune conditii de munca, al prevenirii
accidentelor de munca si imbolnavirilor profesionale la unitatile in subordine;
j) prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative si alte acte
prevazute de lege privind activitatea din domeniul apelor; avizeaza proiectele
de acte normative si cu alt caracter, care intereseaza domeniul sau de
activitate, elaborate de ministere si alte organe centrale;
k) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Sectiunea a 2-a
Organizare si functionare
Art. 9
Activitatea Consiliului National al Apelor este coordonata, in mod direct,
de un viceprim - ministru al guvernului.
Art. 10
Consiliul National al Apelor este condus de consiliul de conducere, care
hotaraste in problemele generale privind activitatea acestuia; conducerea
colectiva a activitatii operative si asigurarea aducerii la indeplinire a
hotararilor consiliului de conducere se realizeaza prin biroul executiv al
acestuia.
Consiliul de conducere si biroul executiv, organe cu caracter deliberativ,
sunt organizate si functioneaza potrivit Decretului nr. 76/1973 privind
conducerea ministerelor si celorlalte organe centrale ale administratiei de
stat pe baza principiului conducerii colective.
Art. 11
Consiliul National al Apelor are in conducerea sa un presedinte si doi
vicepresedinti.
Presedintele Consiliului National al Apelor este membru al Consiliului de
Ministri si se numeste prin decret prezidential.
Vicepresedintii Consiliului National al Apelor se numesc prin decret
prezidential, iar atributiile acestora se stabilesc de Consiliul de conducere
al Consiliului National al Apelor.
Art. 12
Presedintele reprezinta Consiliul National al Apelor in raporturile cu
celelalte organe de stat si organizatii din tara, precum si in relatii
internationale si angajeaza Consiliul National al Apelor in raporturile cu
persoanele juridice si fizice; in acest scop, poate da si imputerniciri de
reprezentare altor membri ai conducerii consiliului.
Art. 13
In executarea hotararilor consiliului de conducere si ale biroului
executiv, precum si in exercitarea atributiilor proprii, presedintele
Consiliului National al Apelor emite, potrivit legii, ordine, instructiuni si
alte acte prevazute de lege.
Art. 14
Presedintele informeaza Consiliul de conducere al Consiliului National al
Apelor asupra principalelor probleme rezolvate in perioada dintre sedinte.
Art. 15
In cadrul Consiliului National al Apelor se organizeaza si functioneaza,
potrivit Decretului nr. 78/1973 privind organizarea si functionarea consiliilor
si comisiilor tehnico-economice, Consiliul tehnico-economic, organ de lucru pe
langa organele de conducere colectiva.
Art. 16
Consiliul National al Apelor are urmatoarea structura organizatorica;
a) Directia planurilor de amenajare si folosire a apelor;
b) Directia de exploatare a lucrarilor hidrotehnice si de intretinere a
cursurilor de apa;
c) Directia investitii;
d) Inspectia de stat a apelor;
e) Directia plan - finante si aprovizionare.
In cadrul Inspectiei de stat a apelor se desfasoara activitatea de
organizare, control, normare, retribuire a muncii, personal, invatamant, iar in
cadrul Directiei de exploatare a lucrarilor hidrotehnice si de intretinere a
cursurilor de apa, activitatea de relatii externe, ape de frontiera si
activitatea de cadastrul apelor.
Directia planurilor de amenajare si folosire a apelor indeplineste si
functia de directie tehnica.
Structura organizatorica pe compartimente de munca si numarul maxim de
posturi in aparatul Consiliului Nationala al Apelor sunt cele prevazute in
anexa nr. 3*) si anexa nr. 4*).
Art. 17
Pe langa Consiliul National al Apelor functioneaza Comisia centrala de
aparare impotriva inundatiilor si Comisia centrala de supraveghere a
comportarii lucrarilor hidrotehnice. Aceste comisii au cate un secretariat
tehnic permanent al caror numar de posturi se asigura in cadrul numarului de
posturi aprobat Consiliului National al Apelor.
Art. 18
Consiliul National al Apelor are in subordine directii ale apelor pe bazine
hidrografice, oficii de gospodarire a apelor, institute de cercetare, studii si
proiectare, un trust de constructii - montaj, intreprinderi de dragaje pentru
decolmatarea albiilor cursurilor de apa, licee de specialitate, precum si un
oficiu de informare documentara pentru hidrotehnica.
Art. 19
Atributiile si modul de functionare a unitatilor prevazute la art. 16 se
stabilesc de Consiliul de conducere al Consiliului National al Apelor, potrivit
normelor legale.
---------------------------------
*) Anexele au fost comunicate institutiilor interesate.
CAP. 3
Directiile apelor
Art. 20
Directia apelor exercita administrarea directa a apelor din bazinul sau
grupul de bazine hidrografice pentru care sunt organizate si asigura
gospodarirea intr-o conceptie unitara a acestora, raspunzand, pe ansamblul
bazinului sau grupului de bazine hidrografice, de cunoasterea situatiei
meteorologice si hidrologice, de avertizarea pericolului de inundatii si a
fenomenelor meteorologice periculoase, de exploatarea corespunzatoare a
lucrarilor de amenajare a apelor si de dezvoltare a acestor lucrari, de
indrumarea, reglementarea si controlul folosirii si protectiei apelor.
Art. 21
Directiile apelor au urmatoarele atributii principale in bazinul sau grupul
de bazine hidrografice pentru care sunt organizate:
a) intocmesc, in mod corelat, pe ansamblul fiecarui bazin hidrografic,
propuneri de lucrari noi de amenajare a acestuia, necesare satisfacerii
cerintelor de apa, protectiei calitatii si prevenirii actiunilor distructive
ale apelor, pe care le transmit Consiliului National al Apelor in vederea
reactualizarii periodice a schemei-cadru de amenajare a bazinului si a
elaborarii proiectelor de plan cincinale si anuale;
b) elaboreaza studii de detaliere a schemelor-cadru de amenajare a
bazinelor hidrografice, proiecte pentru lucrari de regularizare si de indiguire
a albiilor cursurilor de apa, pentru lucrari hidrotehnice si instalatii de
masurare a debitelor captate si evacuate si pentru dezvoltarea bazei materiale
a activitatii proprii, cum sunt constructiile hidrometrice, forajele
hidrogeologice, statiile meteorologice si hidrologice;
c) administreaza, exploateaza si intretin barajele, lacurile de acumulare,
derivatiile de debite intre cursurile de apa, cu influenta pe ansamblul
bazinului hidrografic sau grupului de bazine, si asigura paza acestor
obiective, cu exceptia barajelor, lacurilor de acumulare si derivatiilor de
debite, care au drept scop principal producerea de energie hidroelectrica si
navigatiei;
d) coordoneaza, controleaza si raspund, din punct de vedere al gospodaririi
apelor, de exploatarea tuturor barajelor, lacurilor de acumulare si canalelor
de derivatie de debite; dispun, in conformitate cu prevederile legii, masuri
operative obligatorii asupra modului de exploatare in perioadele critice de ape
mari si pericol de inundatii sau seceta si lipsa de apa;
e) asigura avertizarea imediata a oficiilor de gospodarire a apelor si a
Consiliului National al Apelor asupra fenomenelor hidrometeorologice
periculoase care pot produce inundatii sau pot avea alte consecinte grave,
precum si asupra poluarilor accidentale; asigura avertizarea comisiilor
judetene de aparare impotriva inundatiilor si efectelor meteorologice
periculoase, asupra posibilitatii de producere si asupra evolutiei acestor
fenomene;
f) intocmesc si tin la zi planurile de aparare impotriva inundatiilor si
coordoneaza actiunile tehnice operative de aparare impotriva inundatiilor, pe
ansamblul fiecarui bazin hidrografic;
g) exercita atributiile de beneficiar de investitii pentru lucrarile din
domeniul sau de activitate, avand la baza schemele generale de amenajare ale
bazinelor hidrografice, creeaza conditiile si urmareste realizarea acestora;
h) efectueaza intregul complex de observatii si masuratori hidrologice,
hidrogeologice si meteorologice, pentru cunoasterea resurselor de apa si a
regimului acestora, a fenomenelor atmosferice, evolutiei vremii,
caracteristicilor climatice si starii de impurificare a aerului; transmit datele
obtinute Institutului de meteorologie si hidrologie; elaboreaza informari
hidrologice, hidrogeologice si meteorologice, precum si prognoze hidrologice
pentru deservirea organelor locale, a oficiilor de gospodarire a apelor si a
altor organizatii interesate; activitati de meteorologie, hidrologie si
hidrogeologie sunt indrumate si coordonate din punct de vedere stiintific si
metodologic de institutul de meteorologie si hidrologie;
i) elaboreaza, in colaborare cu institutele de cercetari si proiectari din
subordinea Consiliului National al Apelor, studii periodice de gospodarire
cantitativa a apelor, pe bazine hidrografice;
j) intocmesc, pe baza datelor primare, transmise de oficiile de gospodarire
a apelor, sinteze anuale de cadastrul apelor pe bazine, hidrografice si
furnizeaza date de cadastrul apelor unitatilor interesate;
k) coordoneaza si raspund de modul de folosire a apelor pe ansamblul
fiecarui bazin hidrografic; controleaza, la obiectivele a caror functionare
poate influenta regimul cantitativ si calitativ al apelor pe ansamblul
bazinului hidrografic, modul in care se efectueaza prelevarea si folosirea
apelor, evacuarea apelor uzate, exploatarea statiilor de epurare si eficienta
acestora si stabilesc masuri obligatorii de remediere a situatiilor
necorespunzatoare constatate;
l) elaboreaza, in conditiile legii, planuri de restrictii temporare in
folosirea apelor pentru cursurile de apa deficitare ce traverseaza mai multe
judete si controleaza aplicarea acestor planuri;
m) urmaresc, in colaborare cu oficiile de gospodarire a apelor si alte
unitati interesate, evolutia calitatii apelor pe ansamblul bazinelor
hidrografice si iau masuri pentru imbunatatirea acestora;
n) organizeaza sistemul de avertizare a poluarilor accidentale a apelor si
conlucreaza cu unitatile interesate la stabilirea si aplicarea masurilor
operative necesare pentru eliminarea cauzelor si efectelor acestor poluari;
o) conduc si raspund de activitatea comisiilor de supraveghere a calitatii
apelor, infiintate pentru cursurile de apa, lacurile sau zonele litorale
maritime, care necesita masuri deosebite pentru prevenirea si combaterea
poluarii apelor;
p) coordoneaza realizarea de catre unitatile ce folosesc ape sau evacueaza
ape uzate, a instalatiilor de masurare a debitelor captate si evacuate; acorda
asistenta tehnica la proiectarea, executarea si tratarea acestor instalatii,
stabilesc conditiile in care trebuie efectuate observatiile si masuratorile,
centralizeaza si prelucreaza rezultatele obtinute;
r) emit, in limitele competentelor atribute, acorduri de gospodarire a
apelor, precum si autorizatii de folosire a apelor, de evacuare a apelor uzate,
de extragere de materiale din albiile si malurile cursurilor de apa, lacurilor
sau marii si de functionare a lucrarilor ce se construiesc pe ape sau au
legatura cu apele;
s) intocmesc si tin la zi evidenta drepturilor de folosire a apelor;
s) aduc la indeplinire, pe cursurile de apa, vaile, depresiunile si
sistemele hidrotehnice ce formeaza sau traverseaza frontiera de stat, sarcinile
ce le revin din aplicarea conventiilor hidrotehnice de frontiera; coordoneaza
si controleaza indeplinirea sarcinilor ce decurg din aceste conventii si
acorduri pentru alte unitati care desfasoara activitati in legatura cu apele;
t) coordoneaza si indruma activitatea tehnica de specialitate desfasurata
de gospodarire a apelor;
t) asigura supravegherea calitatii apelor prin laboratoarele de hidrochimie
si hidrobiologie ale oficiilor de gospodarire a apelor din cadrul bazinului
hidrografic sau grupului de bazine hidrografice pentru care au fost organizate.
Art. 22
Denumirea, sediul si bazinul sau grupul de bazine hidrografice pentru care
sunt organizate directiile apelor sunt cele prevazute in anexa nr. 5.
Coordonarea activitatii de gospodarire a apelor Dunarii si teritoriului
Dobrogei, inclusiv litoralul romanesc al Marii Negre, se asigura direct de
catre Consiliul National al Apelor.
Art. 23
Conducerea directiilor apelor se exercita de catre consiliul oamenilor
muncii si biroul executiv al acestuia care se organizeaza si functioneaza
potrivit normelor legale privind conducerea unitatilor socialiste.
Art. 24
Functiile si retribuirea personalului directiilor apelor sunt cele
stabilite prin reglementarile in vigoare pentru intreprinderile industriale de
gradul I si II grupa a IV-a de ramuri.
CAP. 4
Oficiile de gospodarire a apelor
Art. 25
Oficiile de gospodarire a apelor raspund de supravegherea sistematica a
retelei hidrografice, controleaza modul de folosire a apei si de evacuare a
apelor uzate si efectueaza intretinerea curenta a albiilor minore; realizeaza,
exploateaza si intretin lucrari cu caracter local, de amenajare a cursurilor de
apa si organizeaza din punct de vedere tehnic activitatea de aparare impotriva
inundatiilor.
Art. 26
Oficiile de gospodarire a apelor au urmatoarele atributii principale:
a) raspund de administrarea directa a albiilor minore ale cursurilor de
apa, a cuvetelor lacurilor si baltilor in starea lor naturala si, dupa caz, a
fundului apelor maritime interioare si a marii teritoriale; avizeaza modul de
folosire a terenurilor din albiile majore ale cursurilor de apa;
b) exercita administrarea directa si atributiile de beneficiar de investitii
pentru toate lucrarile de interes local, privind barajele si lacurile de
acumulare, digurile de aparare impotriva inundatiilor, regularizarile
cursurilor de apa, consolidarile de maluri si alte lucrari hidrotehnice, cu
exceptia celor cu folosinta agricola, piscicola si de agrement sau a celor de
atenuare a torentilor ce se descarca in sisteme de desecare; proiecteaza,
exploateaza, intretine si asigura paza unor astfel de lucrari;
c) efectueaza controlul sistematic al retelei hidrografice in scopul
sesizarii si remedierii imediate a degradarilor de albii si maluri, culegerii
datelor primare necesare tinerii la zi a cadastrului apelor si respectarii
normelor legale in domeniul apelor;
d) asigura mentinerea capacitatii de transport a albiilor cursurilor de apa
prin efectuarea lucrarilor de intretinere a albiilor minore si a cuvetelor
lacurilor si baltilor; coordoneaza, potrivit legii, celelalte lucrari de
intretinere a albiilor, acordand asistenta tehnica la cele care se executa cu
contributia in munca a populatiei;
e) asigura secretariatul comisiilor judetene de aparare impotriva
inundatiilor si efectelor fenomenelor meteorologice periculoase si acorda
acestora asistenta tehnica operativa; raspund de masurile tehnice pe care le
propun acestor comisii;
f) alarmeaza, pe baza avertizarilor primite de la directiile apelor,
organele locale si unitatile interesate asupra fenomenelor hidrometeorologice
periculoase, care pot produce inundatii sau avea alte consecinte grave;
avertizeaza organele locale si unitatile ce pot fi afectate, informand totodata
directiile apelor interesate si Consiliul National al Apelor asupra celorlalte
situatii critice ce pot aparea pe cursurile de apa - lipsa de apa, poluari
accidentale sau alte situatii grave in gospodarirea apelor; conlucreaza cu
unitatile interesate la stabilirea si aplicarea masurilor operative ce se impun
in astfel de situatii;
g) furnizeaza directiilor apelor date primare si prelucrate privind
gospodarirea calitativa si cantitativa a apelor;
h) controleaza modul de prelevare si de folosire a apei, de epurare si de
evacuare a apelor uzate, stabilind impreuna cu unitatile interesate masuri
obligatorii pentru evitarea risipei de apa si pericolul de poluare a apelor;
urmaresc sistematic influenta surselor de impurificare asupra calitatii apelor
de pe teritoriul judetului si dispun masuri pentru remedierea situatiilor
necorespunzatoare;
i) elaboreaza, in conditiile legii, planuri de restrictii temporare de
folosire a apelor pentru cursurile de apa deficitare ce nu depasesc limitele
judetului si controleaza aplicarea acestor planuri;
j) elibereaza, in limita competentelor atribuite, acorduri de gospodarire a
apelor, precum si autorizatii de folosire a apelor, de evacuare a apelor uzate,
de extragere de materiale din albiile si malurile cursurilor de apa, lacurilor
sau marii si de functionare a lucrarilor ce se construiesc pe ape sau au
legatura cu apele;
k) intocmesc propuneri privind necesarul de lucrari de aparare impotriva
inundatiilor, de folosire a apelor si de protectie a calitatii apelor, de
interes local.
Art. 27
Activitatea de gospodarire a apelor a oficiilor de gospodarire a apelor
este indrumata, coordonata si controlata de Consiliul National al Apelor, iar
actiunile operative de gospodarire a apelor cu caracter local, de comitetele
executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti.
Art. 28
Regulamentul de organizare si functionare a oficiilor de gospodarire a
apelor se stabileste, conform normelor legale, de Consiliul National al Apelor,
cu acordul comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti.
Art. 29
Numirea, transferarea, detasarea si desfacerea contractului de munca pentru
personalul de conducere al oficiilor de gospodarire a apelor se fac de
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, cu acordul Consiliului National al Apelor.
Art. 30
Mijloacele materiale si financiare necesare desfasurarii activitatii
oficiilor de gospodarire a apelor se prevad in planul economic si in bugetul de
venituri si cheltuieli al Consiliului National al Apelor.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31
Directiile apelor se organizeaza prin preluarea, impreuna cu personalul
aferent, a activitatilor prevazute in anexa nr. 6*).
Directiile apelor preiau in administrare directa toate lucrarile ce
formeaza obiectul atributiilor prevazute la art. 21 lit. c), de la unitatile
care detin in prezent aceste lucrari.
Art. 32
Oficiile de gospodarire a apelor preiau de la oficiile de imbunatatiri
funciare si proiectari pentru constructii in agricultura activitatea de
investitii, proiectare, executie, exploatare si intretinere a lucrarilor
prevazute la art. 26 lit b).
Art. 33
Pe data prezentului decret trec din subordinea Ministerului Agriculturii si
Industriei Alimentare in subordinea Consiliului National al Apelor urmatoarele
unitati:
a) Institutul de meteorologie si hidrologie, cu sediul in municipiul
Bucuresti;
b) Institutul de cercetari si proiectari pentru gospodarirea apelor, cu
sediul in municipiul Bucuresti;
c) Intreprinderea de lucrari hidrotehnice speciale cu sediul in municipiul
Bucuresti;
d) Trustul de constructii pentru imbunatatiri funciare, cu sediul in
municipiul Oradea;
e) Intreprinderea "Stanca", cu sediul in municipiul Iasi;
f) revista "Hidrotehnica".
-----------------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 34
Institutul de cercetari si proiectari pentru gospodarirea apelor preia de
la Institutul de cercetari pentru imbunatatiri funciare si de la Institutul de
studii si proiectari pentru imbunatatiri funciare, din subordinea Ministerului
Agriculturii si Industriei Alimentare, compartimentele si activitatile
prevazute in anexa nr. 7*. Dupa preluarea acestor compartimente si activitati,
institutele din care se preiau se reorganizeaza conform reglementarilor legale
in vigoare.
Art. 35
Intreprinderea de lucrari hidrotehnice speciale Bucuresti se reorganizeaza,
isi schimba denumirea in Trustul de lucrari hidrotehnice speciale Bucuresti *)
si preia activitatea Trustului de constructii pentru imbunatatiri funciare
Oradea, care isi inceteaza activitatea, precum si activitatea de executare a
barajelor, lacurilor de acumulare, canalelor si galeriilor de derivatie de
debite intre cursurile de apa, indiguirilor de aparare impotriva inundatiilor
si lucrarilor de regularizari de albii si de aparari de maluri ale cursurilor
de apa, de la celelalte trusturi de constructii pentru imbunatatiri funciare si
de la Intreprinderea de foraje Bucuresti, din subordinea Ministerului
Agriculturii si Industriei Alimentare - Departamentul imbunatatirilor funciare
si constructiilor agricole.
Trustul de lucrari hidrotehnice speciale este unitate de constructii-montaj
de grad special de organizare si poate folosi, prin derogare, functiile de
inginer si economist principal I si II, in limitele prevazute pentru centrale
la art. 27 (3) din Legea nr. 57/1974 a retribuirii dupa cantitatea si calitatea
muncii. Structura organizatorica a Trustului de lucrari hidrotehnice speciale
este prevazuta in anexa nr. 8*).
Art. 36
Preluarea unitatilor si activitatilor prevazute la art. 31, 32, 33, 34 si
35 se face impreuna cu activul si pasivul, indicatorii de plan, contractele
economice in curs, arhiva, spatiile de lucru, laboratoarele, atelierele de
deservire, bazele de reparatii, dotarile, personalul de specialitate, aferente,
precum si cu cota-parte din personalul compartimentelor functionale economico -
administrative ce deservesc activitatile ce se preiau, pe data de 1 ianuarie
1976.
Personalul preluat potrivit prevederilor alineatului precedent se considera
transferat in interesul serviciului.
------------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
*) Prin Decretul nr. 92/1984, publicat in Buletinul Oficial nr. 21 din 19
martie 1984, Trustul de lucrari hidrotehnice speciale Bucuresti a fost
reorganizat pentru executarea lucrarilor in acord global, prin preluarea
acestora in antrepriza, sub denumirea de "Trust - antrepriza generala de
lucrari hidrotehnice speciale Bucuresti".
Structura organizatorica tip pentru trusturile de antrepriza generala a
fost aprobata prin acelasi decret - anexa nr. 5 d) - care a fost comunicata
institutiilor interesate.
Art. 37
Numarul de personal ce se preia de la oficiile judetene de gospodarire a
apelor si de la sectoarele teritoriale de meteorologie si hidrologie pentru
constituirea directiilor apelor este prevazut in anexa nr. 9*).
Pentru cuprinderea activitatilor noi, ce revin directiilor apelor si
oficiilor de gospodarire a apelor potrivit prevederilor prezentului decret,
precum si pentru dezvoltarea la nivelul impus de necesitati a altor activitati,
numarul de personal al acestor unitati se completeaza din rezerva la dispozitia
Consiliului de Ministri, potrivit anexei nr. 10*).
Art. 38
Cladirile prevazute in anexa nr. 11*, construite anterior ca sedii, laboratoare,
baze de intretinere si reparatii si anexe gospodaresti pentru unitatile de
gospodarire a apelor si care in prezent sunt in administrarea directa a altor
unitati de stat, trec in administrarea directa si in folosinta unitatilor
indicate in aceeasi anexa, preluarea facandu-se pe baza de protocol. Directiile
apelor vor asigura, in cladirile ce trec in administrarea lor directa,
suprafetele locative necesare pentru birourile oficiale de gospodarire a apelor
care isi au sediul in aceeasi localitate.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene vor asigura
suprafetele locative si anexele gospodaresti necesare bunei functionari a
directiilor apelor care nu au cladiri proprii.
Art. 39
Se autorizeaza Comitetul de Stat al Planificarii si Ministerul Finantelor
sa introduca modificarile intervenite ca urmare a aplicarii masurilor prevazute
in prezentul decret in planurile economice si financiare pe anul 1976 si
perioada 1976 - 1980 ale unor organe centrale si consilii populare judetene, pe
baza protocoalelor incheiate intre Consiliul National al Apelor si acestea.
Art. 40
Consiliul National al Apelor impreuna cu comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor organiza,
esalonat pana in anul 1980, activitatea de intretinere curenta a albiilor
minore ale cursurilor de apa, prin infiintarea districtelor de gospodarire a
apelor, organizate pe sectoare de cursuri de apa de minimum 50 km, ca formatii
de lucru permanente.
In acest scop, Consiliul National al Apelor va asigura dotarea tehnica
necesara, prin prevederi in planurile nationale unice de dezvoltare
economico-sociala anuale, precum si pregatirea in scoli proprii a cadrelor de
specialitate, iar comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti vor prevedea in planurile nationale unice de dezvoltare
economico - sociala anuale fortele de munca, materialele si mijloacele
financiare necesare.
Consiliul National al Apelor impreuna cu comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor definitiva,
esalonat, pana in anul 1986, activitatea de intretinere curenta a albiilor
minore ale cursurilor de apa, prin infiintarea districtelor de gospodarire a
apelor, in cadrul numarului de personal aprobat anual prin planul national unic
de dezvoltare economico-sociala.
------------------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
Art. 41
Atributiile Consiliului National al Apelor, directiilor apelor si oficiilor
de gospodarire a apelor prevazute la art. 8, 21 si 26 se exercita in conditiile
prevazute de Legea apelor si in ceea ce priveste apele minerale si termale,
lacurile si namolurile terapeutice.
Art. 42
Programul de lucru al personalului care asigura urmarirea permanenta si
informarea asupra fenomenelor meteorologice si hidrologice va fi organizat in
tura continua. Unitatile, subunitatile, statiile si compartimentele in care se
organizeaza serviciul in tura continua, ca si modul de efectuare a acestuia, se
stabilesc de Consiliul de Ministri.
Art. 43
Cheltuielile necesare pentru activitatea de masuratori si prelucrari de
date meteorologice, hidrologice, hidrogeologice si de radioactivitate
atmosferica, transmiterea si prelucrarea acestora, deservirea zilnica cu date,
diagnoze si prognoze, schimbul de informatii si alte actiuni cu specific
hidrometeorologic de interes general, care se desfasoara de Institutul de
meteorologie si hidrologie, vor fi prevazute in planul de cheltuieli al Consiliului
National al Apelor si se aproba de la bugetul de stat.
Pentru lucrarile prevazute la alineatul precedent cota de beneficiu ce se
prevede in contractele incheiate cu Consiliul National al Apelor va fi de 1,5%.
Pentru celelalte lucrari cota de beneficiu se calculeaza potrivit
reglementarilor in vigoare.
Institutul de meteorologie si hidrologie beneficiaza de credite bancare,
necesare pana la decontarea lucrarilor.
Art. 44
Prin derogare de la prevederile pct. III/1 din anexa nr. 1 la Decretul nr.
620/1973, autovehiculele din dotarea directiilor apelor pot fi utilizate in
interes de serviciu pe intregul teritoriu al bazinului sau grupului de bazine
hidrografice pentru care aceste directii sunt organizate.
Se completeaza punctul I "Functii care au dreptul la consum maxim
lunar de 400 litri benzina", pozitia 3, din anexa nr. 1/A la Decretul nr.
620/1973, cu "Consiliul National al Apelor".
Art. 45
Se aproba normele unitare de structura prevazute in anexa nr. 12* pentru
activitatea teritoriala de gospodarire a apelor, meteorologie si hidrologie, ca
anexa la art. 2 alin. 2 si la art. 20 alin. 3 din Decretul nr. 162/1973 privind
stabilirea normelor unitare de structura pentru unitatile economice.
Art. 46
Anexele nr. 1 - 12 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 47
Pe data intrarii in vigoare a prezentului decret se abroga:
- art. 6 paragraful D "Atributii cu privire la gospodarirea
apelor", art. 20 lit. d), art. 23, 24 si 28 alin. 2 din Decretul nr. 14/1971
privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si
Industriei Alimentare;
- prevederile referitoare la normele de structura ale oficiilor de
gospodarire a apelor din anexa "Directia generala pentru agricultura,
industrie alimentara si ape la judete, Inspectoratul Agrozooveterinar al
municipiului Bucuresti, unitatile subordonate acestora" la art. 2 alin. 2
si art. 20 alin. 3 din Decretul nr. 162/1973 privind stabilirea normelor
unitare de structura pentru unitatile economice;
- prevederile referitoare la normele de structura ale sectoarelor
teritoriale de meteorologie si hidrologie din "anexa la art. 3, art. 4
alin. 1, art. 5, art. 7, art. 12 alin. 1 si 2, art. 13 alin. 3 din Decretul nr.
297/1973 privind stabilirea normelor unitare de structura pentru unitatile de
cercetare si de proiectare - Unitati de cercetare si productie agricola";
- prevederile referitoare la Consiliul National al Apelor din punctul II
pozitia 8 din anexa nr. 1/A la Decretul nr. 620/1973 cu privire la masurile de
dezvoltare a bazei energetice si de folosire mai judicioasa a combustibililor
si energiei;
- orice ale dispozitii contrare.
-----------------------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.