DECRET
Nr. 244 din 10 iulie 1978
privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 63 din 15 iulie 1978
Dezvoltarea continua a tezaurului national de metale pretioase, pietre
pretioase si alte valori, bogatie a intregii societati, constituie un factor
important pentru cresterea avutiei nationale a tarii.
Tinand seama de importanta deosebita pe care o prezinta pentru economia
nationala pastrarea si cresterea continua a cantitatilor de metale pretioase,
pietre pretioase si alte valori, care fac parte din rezerva de stat, se impune
sa se ia toate masurile pentru dezvoltarea permanenta a productiei de metale
pretioase, instituirea unui regim strict de economii, utilizarea rationala a
acestora in consumul intern, precum si pentru sporirea continua a rezervei de
stat de metale pretioase.
Toate unitatile socialiste care folosesc metale pretioase au obligatia de a
lua masuri ferme pentru reducerea consumurilor, utilizarea in diverse
activitati productive a unor inlocuitori, cresterea cantitatilor obtinute din
recuperarea materialelor secundare, deseurilor si produselor scoase din uz, cu
continut de metale pretioase.
Pentru a se realiza un control riguros asupra intregii cantitati de metale
pretioase, pietre pretioase si semipretioase, ce constituie tezaurul national,
este necesara perfectionarea actualelor reglementari privind regimul de pastrare,
detinere, circulatie, repartizare si consum al metalelor pretioase.
In acest scop, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania
decreteaza:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regimul privind pastrarea, gestionarea, detinerea, circulatia,
repartizarea, consumul si recuperarea metalelor pretioase si pietrelor
pretioase este cel prevazut in prezentul decret.
Art. 2
Detinerea cu orice titlu a metalelor pretioase, precum si operatiile de
orice fel cu acestea, constituie monopol de stat. Constituie, de asemenea,
monopol de stat si operatiile de orice fel cu pietre pretioase.
Persoanele fizice si persoanele juridice pot detine metale pretioase si pot
efectua operatiuni cu metale pretioase sau cu pietre pretioase si semipretioase,
naturale, in cazurile si in conditiile prevazute prin prezentul decret.
Art. 3
Metalele pretioase, sub orice forma, aflate in proprietate de stat sau a
organizatiilor cooperatiste si a celorlalte organizatii obstesti, precum si
pietrele pretioase si semipretioase, naturale, din muzee si colectii ale
statului, fac parte din tezaurul national si se tin in evidenta Bancii
Nationale a Republicii Socialiste Romania.
Metalele pretioase repartizate, potrivit dispozitiilor legale, pentru
consum, nu se cuprind in tezaurul national.
Unitatile socialiste care detin metale pretioase sub orice forma sunt
obligate sa le declare Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania la
termenele prevazute in prezentul decret.
Pastrarea in deplina securitate, gestionarea si folosirea metalelor
pretioase se fac de catre unitatile socialiste care le detin, in conformitate
cu normele legale in vigoare.
Art. 4
Obiectele din metale pretioase, pietre pretioase si semipretioase,
naturale, ce constituie patrimoniul cultural national, sunt supuse prevederilor
Legii ocrotirii patrimoniului cultural national al Republicii Socialiste
Romania.
Art. 5
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania pastreaza si gestioneaza
rezerva de stat de metale pretioase.
Rezerva de stat de metale pretioase este constituita din metale pretioase
sub orice forma ca: lingouri, granule, lame, sarma, monede, medalii, bijuterii
si altele, proprietate a statului, aflate in patrimoniul Bancii Nationale a
Republicii Socialiste Romania.
Evidenta rezervei de stat de metale pretioase se tine de Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania cu exprimare in metal fin.
Art. 6
Rezerva de stat de metale pretioase este intangibila. In mod exceptional,
in cazuri justificate, scoaterea unor cantitati de metale pretioase din rezerva
de stat se poate face numai prin decret al Consiliului de Stat.
Art. 7
Expunerea in muzee si expozitii a unor obiecte din metale pretioase, pietre
pretioase si semipretioase, naturale, care fac parte din tezaurul national, se
aproba prin decret prezidential.
In perioada expunerii, unitatile respective raspund de conservarea si
pastrarea acestora in conditii de deplina securitate. Obiectele raman in
evidenta si controlul direct al Bancii Nationale a Republicii Socialiste
Romania, ca obiecte care fac parte din tezaurul national.
Art. 8
Cantitatile de metale pretioase - aur, argint, platina, metale platinice si
azotat de argint - folosite pentru consumul intern, precum si recuperarile din
produse secundare si deseuri, se planifica anual si se aproba prin decret al
Consiliului de Stat.
Repartizarea cantitatilor de metale pretioase se aproba trimestrial prin
decret prezidential.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania elibereaza lunar
cantitatile aprobate pentru consumul intern si asigura controlul folosirii
acestora in scopurile stabilite.
Art. 9
Cantitatile de metale pretioase pentru obiecte de podoaba, bijuterii si
alte nevoi ale populatiei, conditiile de asigurare si desfacere a acestora,
precum si regimul preturilor de cumparare si vanzare, se aproba prin decret al
Consiliului de Stat.
Cantitatile de metale pretioase destinate vanzarii catre populatie prin
Ministerul Sanatatii, pentru lucrari dentare, pe baza de prescriptii medicale,
prin dispensarele policlinicii autorizate special in acest scop, se planifica
anual si se repartizeaza trimestrial, conform prevederilor art. 8.
Art. 10
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania exercita controlul
productiei, prelucrarii si circulatiei metalelor pretioase. Sunt supuse
controlului toate unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste si
celelalte organizatii obstesti care efectueaza operatii cu metale pretioase sau
din a caror activitate rezulta materiale secundare si deseuri cu continut de
metale pretioase.
Art. 11
Prin metale pretioase se inteleg: aurul, argintul, platina, osmiul,
ruteniul, rodiul, iridiul si paladiul, indiferent de starea sau forma in care
se gasesc.
Art. 12
Nu sunt supuse prevederilor prezentului decret bijuteriile, obiectele de
arta ori de cult, de uz casnic sau personal, daca:
- titlul aliajului din care sunt confectionate este sub 375%. aur si sub
750 %. argint;
- au parti din aliaj peste aceste titluri, dar in proportie mai mica de 25%
din greutatea obiectului.
Art. 13
Prin pietre pretioase supuse prezentului decret se inteleg diamantele,
briliantele, rubinele, safirele, smaraldele si perlele, naturale.
Urmeaza regimul pietrelor pretioase naturale pietrele semipretioase
naturale si anume: topazul, spinelul, alexandritul, crisoberilul, acvamarinul,
granatul, almandinul, zirconiul, agatul, ametistul si alte asemenea pietre
naturale a caror duritate este mai mare de sapte.
CAP. 2
Drepturile si obligatiile celor care dobandesc sau detin metale pretioase
si pietre pretioase
Art. 14
Persoanele fizice au dreptul sa detina:
a) bijuterii sau obiecte de arta, de cult, de uz casnic sau personal, salbe
confectionate din ducati sau ducati necuprinsi in salbe destinati a servi ca
podoaba, precum si lucrari vechi dentare confectionate din aur, argint sau
platina, ori cu adaos de aur, argint sau platina;
b) monede din aur emise pana in anul 1800 inclusiv, montate in bijuterii,
precum si monedele turcesti emise in perioada 1816-1844;
c) monede de argint fara putere circulatorie, care nu au valoare
numismatica si nu fac parte dintr-o colectie numismatica;
d) aur dentar dobandit prin preschimbarea la Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania a bijuteriilor si obiectelor prevazute la lit. a) si b) sau
a aliajelor dentare din metale pretioase si aurului fin in forme speciale
pentru lucrari dentare, aduse din strainatate, destinate pentru efectuarea de
lucrari protetice dentare ale detinatorului si membrilor sai de familie (soti,
copii, parintii sotilor), precum si aur dentar provenit din preschimbare, ramas
dupa confectionarea lucrarilor protetice dentare.
Preschimbarea la Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania a aurului
dentar adus din strainatate va putea fi facuta in termen de 60 de zile de la
intrarea in tara si numai pe baza de prescriptie medicala;
e) insemnele ordinelor, medaliilor si altor distinctii sau trofee acordate
de statul roman sau de alte state, de organizatii sau asociatii internationale,
pentru merite personale ale cetatenilor romani, precum si medaliile decernate
la concursurile sportive sau manifestari cultural-artistice, confectionate din
aur, argint sau din platina; acestea pot fi detinute numai de catre titularii
sau succesorii legali, nefiind permisa vanzarea sau donarea catre persoane
fizice.
Detinerea de obiecte de aur, argint sau platina in formele mentionate la
lit. a)-d) este ingaduita numai pentru uzul personal.
Dobandirea sau transmiterea de catre persoane fizice a bijuteriilor si
celorlalte obiecte prevazute la alin. 1 lit. a) - d), precum si a pietrelor
pretioase si semipretioase, naturale, este permisa daca dobandirea sau
transmiterea nu s-a facut in scop de specula.
Art. 15
Persoanelor care detin bijuterii sau obiecte din metale pretioase de
valoare istorica sau artistica le sunt aplicabile si dispozitiile cuprinse in
Legea ocrotirii patrimoniului cultural national al Republicii Socialiste
Romania.
Art. 16
Este interzisa detinerea de catre persoanele fizice a metalelor pretioase
sub forma de: lingouri, bare, sarme, placi, aparate sau parti din acestea,
dispozitive, utilaje, deseuri, topituri, saruri, aur ars si orice alte forme
care nu sunt prevazute ca permise in prezentul decret.
Art. 17
Persoanele fizice care dobandesc, in conditiile legii, metale pretioase,
altele decat cele de la art. 14, au obligatia sa le predea, la preturile legale
in vigoare, Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania sau unitatilor de
stat autorizate de aceasta, in termen de 30 de zile de la obtinere.
Termenul de predare incepe sa curga de la data intrarii in posesia efectiva
a metalelor pretioase pe teritoriul Republicii Socialiste Romania.
In cazul in care dobandirea a avut loc pe teritoriul strain, termenul de
predare incepe sa curga de la data cand dobanditorul trece frontiera de stat a
Republicii Socialiste Romania.
Art. 18
Organizatiile de cult pot detine obiecte de cult din metale pretioase,
pietre pretioase si semipretioase, naturale, cu obligatia inregistrarii
acestora, imediat dupa dobandire, intr-un registru special de evidenta.
Obiectele de cult din metale pretioase, pietrele pretioase si
semipretioase, naturale, sunt supuse prevederilor Legii ocrotirii patrimoniului
cultural national al Republicii Socialiste Romania.
Art. 19
Persoanele juridice care dobandesc ori produc metale pretioase, cu exceptia
organizatiilor socialiste autorizate, au obligatia sa predea Bancii Nationale a
Republicii Socialiste Romania, in termen de 30 de zile de la obtinere, metalele
pretioase care nu provin din productie si imediat pe cele care provin din
productie.
Art. 20
Unitatile socialiste pot detine, cu autorizarea Bancii Nationale a
Republicii Socialiste Romania, aparate, dispozitive si utilaje, inclusiv
obiecte de laborator din metale pretioase, necesare activitatii lor sau daca
servesc unor scopuri stiintifice.
Art. 21
Autorizarea unitatilor socialiste specializate de a detine colectii
numismatice si alte colectii constituite din insemne ale ordinelor, medalii,
trofee, precum si orice alte distinctii, avand in componenta acestora piese
confectionate din metale pretioase si pietre pretioase si semipretioase,
naturale, se face prin decret prezidential.
Art. 22
Persoanele fizice, membre ale Societatii numismatice romane, pot detine, in
scopuri numismatice, una sau mai multe medalii si monede cu sau fara putere
circulatorie, din aur, argint sau platina, romanesti sau straine, precum si
monede din metal comun cu putere circulatorie, facand parte dintr-o colectie
numismatica, pe baza autorizatiei nominale eliberata de Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania.
In lipsa autorizarii, obiectele prevazute la alin. 1 se predau Bancii
Nationale a Republicii Socialiste Romania, in termenul prevazut la art. 17
alin. 1.
Art. 23
Vanzarea sau cedarea unor piese din colectii numismatice sau a intregii
colectii poate fi facuta numai catre Banca Nationala a Republicii Socialiste
Romania. Este interzisa transformarea, prelucrarea sau preschimbarea acestora.
Schimbul de piese din colectii numismatice sau a intregii colectii, de catre
persoanele fizice autorizate, poate fi facut numai cu acordul prealabil al
Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania.
Art. 24
Persoanele fizice pot preschimba in aur dentar, la Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania, pe baza de prescriptie medicala, obiectele si
bijuteriile din aur si platina ce pot fi detinute potrivit art. 14 lit. a)-d).
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania este autorizata sa detina
in unitatile sale care efectueaza preschimbarea catre populatie un stoc de
rulaj de metale pretioase, conform anexei*, pentru asigurarea aurului dentar
necesar preschimbarii. Aceste cantitati se reintregesc din metalele pretioase
primite de la populatie.
La preschimbarea in aur dentar, Banca Nationala a Republicii Socialiste
Romania este autorizata sa stabileasca si sa retina taxele de prelucrare si
pierderile de aur aferente.
Prelucrarea aurului dentar se poate face numai de catre unitatile sanitare
autorizate in acest scop de Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania.
Metalele pretioase, in formele in care sunt interzise la detinere, nu se preschimba
in aur dentar, ci se retin si se cumpara de catre Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania.
CAP. 3
Operatii cu metale pretioase si pietre pretioase
Art. 25
Prin operatii cu metale pretioase, pietre pretioase si semipretioase,
naturale, se inteleg:
a) extractia minereurilor si nisipurilor continand metale pretioase,
tratamentul acestor minereuri si nisipuri, afinarea precum si utilizarea de
orice procedee in scopul obtinerii metalelor pretioase si pietrele pretioase si
semipretioase, naturale;
b) prelucrarea metalelor pretioase, pietrelor pretioase si semipretioase,
naturale;
c) vanzarea si cumpararea de metale pretioase, pietre pretioase si
semipretioase, naturale, precum si mijlocirea acestor operatii;
d) transportul, incredintarea sau primirea, in vederea transportului, a
metalelor pretioase supuse obligatiei de predare sau cedare;
e) introducerea in tara, scoaterea din tara sau tranzitul prin Republica
Socialista Romania al metalelor pretioase sau pietrelor pretioase si
semipretioase, naturale;
f) orice alte acte sau fapte care dau nastere, modifica sau sting drepturi
sau obligatii referitoare la metale pretioase ori pietre pretioase si
semipretioase, naturale.
Art. 26
Operatiile cu metale pretioase, obiecte si bijuterii din metale pretioase,
precum si operatiile cu pietre pretioase si semipretioase, naturale, ca acte de
comert sau ca indeletnicire mestesugareasca ori industriala, nu sunt permise
decat unitatilor socialiste.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania autoriza unitatile
socialiste sa detina, sa utilizeze si sa faca operatii cu metale pretioase,
pietre pretioase si semipretioase, naturale. Nu este necesara autorizarea
Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania in cazul unitatilor autorizate
prin alte dispozitii legale.
Obiectele din metale pretioase in formele aratate la art 14 lit. a) - d)
inclusiv, precum si pietrele pretioase si semipretioase, naturale, pot fi
prelucrate si transformate numai de catre unitatile socialiste autorizate.
Art. 27
Transportul, incredintarea sau primirea, in vederea transportului, a
metalelor pretioase, facute pentru indeplinirea obligatiilor de predare ori
cedare, nu sunt supuse autorizarii Bancii Nationale a Republicii Socialiste
Romania.
Art. 28
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania este autorizata sa
efectueze topirea, in vederea transformarii in lingouri, a metalelor pretioase
din rezerva de stat aflate in stare bruta, bare, sarma, deseuri, pilituri si altele
asemenea, precum si a obiectelor si bijuteriilor primite de la populatie, in
scopul preschimbarii in aur dentar.
Topirea bijuteriilor si a obiectelor din metale pretioase, din rezerva de
stat, altele decat cele prevazute la alin. 1, se aproba prin decret
prezidential.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania poate incredinta
intreprinderilor prelucratoare metalele pretioase prevazute la alin. 1 si 2 in
vederea afinarii, urmarind incadrarea in coeficientii de scazaminte de afinare
si reintrarea metalelor fine in rezerva de stat.
Art. 29
Obiectele si bijuteriile din metale pretioase ce se confectioneaza in
cadrul unitatilor socialiste, cele care se repara si care nu poseda o marca
legala a statului roman, veche sau noua, cele importate destinate vanzarii,
chiar daca sunt marcate in strainatate, vor fi prevazute cu marca legala de
control a Republicii Socialiste Romania.
La cererea persoanelor fizice care detin in mod legal obiecte si bijuterii
din metale pretioase, Banca Nationala poate efectua operatiile de marcare a
acestora prin aplicarea marcii legale de control.
Analiza si marcarea metalelor pretioase se efectueaza in mod exclusiv de
catre Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania, care stabileste
titlurile si marcile legale de control.
Nu se marcheaza: monedele, medaliile si alte distinctii, din metale
pretioase; obiectele si bijuteriile din metale pretioase care fac parte din
patrimoniul cultural national; incrustatiile marunte facute pe arme, casete si
alte asemenea obiecte; aparatele si instrumentele si alte obiecte confectionate
din metale pretioase in scopuri stiintifice, tehnice si medicale; penitele din
aur pentru stilou; aurul dentar confectionat de Monetaria Statului.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania este singura in drept sa
efectueze expertize in materie de analiza a continutului de metale pretioase si
a calitatii pietrelor pretioase.
CAP. 4
Drepturile si obligatiile calatorilor
Art. 30
Persoanele fizice cu domiciliul in Republica Socialista Romania, care
calatoresc in strainatate, sunt obligate sa declare organelor vamale, atat la
iesirea din tara cat si la inapoiere, obiectele din metale pretioase sub orice
forma, precum si pietrele pretioase si semipretioase montate sau nemontate, cu
exceptia obiectelor de uz personal.
La inapoiere in tara, persoanele prevazute la alin. 1 au obligatia de a se
conforma dispozitiilor art. 17 in ceea ce priveste metalele pretioase supuse
obligatiei de predare.
Art. 31
Metalele pretioase, pietrele pretioase si semipretioase, naturale, sub
orice forma, cu exceptia celor de uz personal, declarate la vama la iesirea din
tara de catre calatorii cu domiciliul in Republica Socialista Romania, vor fi
retinute de catre organele vamale contra unei adeverinte de retinere, pe numele
calatorului, care va putea dispune de aceste bunuri in tara in conditiile
prezentului decret.
Art. 32
Calatorii cu domiciliul in strainatate sunt obligati la intrarea in tara sa
declare in scris organelor vamale obiectele din metale pretioase sub orice
forma, pietrele pretioase si semipretioase, naturale, montate sau nemontate, cu
exceptia obiectelor de uz personal.
Dupa intrarea in tara, calatorii aratati la alin. 1 pot sa valorifice
obiectele din metale pretioase, pietre pretioase si semipretioase, naturale,
sub orice forma, de care dispun, numai la Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania sau la organizatiile socialiste autorizate de aceasta.
Obiectele din metale pretioase, pietrele pretioase, semipretioase,
naturale, declarate organelor vamale la intrarea in tara, introduse in tara de
calatorii cu domiciliul in strainatate, vor putea fi scoase din tara de catre
acestia fara a fi necesara o autorizare in acest scop.
Art. 33
Obiectele confectionate din metale pretioase, apartinand calatorilor cu
domiciliul in tara si strainatate, considerate de uz personal, se stabilesc
prin normele privind regimul vamal.
CAP. 5
Utilizarea metalelor pretioase in economie.
Atributii si responsabilitati
Art. 34
Resursele pentru acoperirea consumului intern de metale pretioase cuprind
metalele pretioase noi provenite din productia interna si din import, precum si
din recuperarile din materiale secundare si deseuri, din produse scoase din uz
si din orice alte forme de recuperari.
Art. 35
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Banca Nationala
a Republicii Socialiste Romania si Ministerul Finantelor vor analiza si propune
trimestrial necesarul de consum pe fiecare titular de plan, in raport cu planul
de productie si sarcinile de rationalizare a consumului.
Art. 36
Cotele de metale pretioase aprobate prin plan pentru consumul intern sunt
considerate maximale.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania va elibera cantitatile de
metale pretioase, tinand seama de nerealizarile inregistrate la planul de
recuperari, care se vor scadea din cotele de consum alocate titularilor de
plan.
Art. 37
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, unitatile
consumatoare subordonate, precum si institutele de cercetari, sunt obligate sa
respecte planul de repartitii si programele speciale de masuri. In acest scop,
vor elabora programe proprii cu masuri, termene si responsabilitati, care sa
asigure diminuarea in continuare a consumurilor specifice, extinderea
utilizarii inlocuitorilor de metale pretioase si a produselor placate,
perfectionarea tehnologiilor, reproiectarea produselor pentru reducerea
dimensiunilor si a suprafetelor acoperite cu metale pretioase si realizarea de
economii.
Art. 38
Metalele pretioase vor fi utilizate numai pentru produsele nominalizate
prin plan si care au desfacerea asigurata integral prin contracte ferme, la
intern si export.
Normele de consum de metale pretioase pentru principalele produse se propun
de titularii de plan, cu avizul Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si
Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania si se aproba anual prin planul
national unic de dezvoltare economico-sociala. La celelalte produse normele de
consum se propun de titularii de plan si se aproba de Comitetul de Stat al
Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului
Gospodaririi Fondurilor Fixe si Banca Nationala a Republicii Socialiste
Romania.
Ministerele, centralele si intreprinderile vor lua masuri ca produsele de
acelasi fel sa fie realizate de catre toate unitatile, potrivit tehnologiilor
si normelor de consum din unitatile care inregistreaza consumurile de metale
pretioase cele mai reduse.
Art. 39
In limita cotelor aprobate trimestrial, titularii de plan vor defalca
operativ cantitatile de metale pretioase pe luni si pe unitatile in subordine,
acordindu-le sprijin direct in adaptarea corespunzatoare a structurii
productiei, in imbunatatirea normelor de consum si in luarea tuturor masurilor
necesare pentru indeplinirea integrala a sarcinilor de plan si incadrarea in
consumul de metale pretioase aprobat.
Titularii de plan vor transmite in mod operativ Comitetului de Stat al
Planificarii si Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania defalcarea pe
luni a cotelor trimestriale de metale pretioase, corelata cu sarcinile de
productie, pentru unitatile consumatoare subordonate, precum si orice
modificari intre luni intervenite in cursul trimestrului.
Art. 40
Titularii de plan vor intocmi lunar, pentru fiecare categorie de metal
pretios in parte, bilantul care sa reflecte miscarea acestora in cursul
perioadei respective, precum si situatia stocurilor.
Art. 41
Raportarea realizarilor prin situatiile statistice referitoare la normele
de consum realizate si la miscarea metalelor pretioase de catre unitatile
consumatoare, centralelor si titularilor de plan, se va face lunar, in scopul
urmaririi permanente a modului de indeplinire a normelor de consum si a consumului
de metale pretioase.
Titularii de plan vor transmite lunar Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania, pana la
data de 10 a lunii urmatoare, situatia statistica centralizatoare referitoare
la normele de consum realizate. Raportarea centralizata a indeplinirii normelor
de consum se va face corespunzator structurii productiei nominalizate in plan.
Titularii de plan vor transmite lunar Comitetului de Stat al Planificarii,
Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania, pana la
data de 10 a lunii urmatoare, situatia statistica centralizatoare privind
miscarea metalelor pretioase.
Art. 42
Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Banca
Nationala a Republicii Socialiste Romania vor urmari si verifica modul cum se
utilizeaza metalele pretioase in economie, precum si masurile care se iau de
catre titularii de plan si beneficiarii de repartitii pentru rationalizarea
continua a consumului acestor materiale.
CAP. 6
Recuperarea metalelor pretioase, sarcini si responsabilitati
Art. 43
Ministerele si alte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor
populare judetene si al municipiului Bucuresti, centralele, intreprinderile si
toate unitatile din economie care consuma metale pretioase si produse cu
continut de metale pretioase recuperabile sunt obligate sa asigure recuperarea,
stringerea si predarea integrala a materialelor secundare, a deseurilor si
produselor scoase din uz cu continut de metale pretioase, in scopul folosirii
integrale in circuitul economic a acestor resurse.
Art. 44
Cantitatile de metale pretioase provenite din recuperarea materialelor
secundare, a deseurilor si produselor uzate, aprobate a se retine si consuma in
aceeasi intreprindere, se vor utiliza numai pe baza de reparatii si numai in
limita cotelor alocate prin plan, acestea inregistrindu-se si in realizarile
planului de recuperari.
Art. 45
Titularii de plan, centralele, intreprinderile si unitatile detinatoare si
consumatoare de metale pretioase, precum si cele detinatoare de materiale
secundare si deseuri cu continut de metale pretioase vor asigura gestionarea,
utilizarea si transportul acestora sub un regim strict de securitate si
evidenta.
Art. 46
Activitatile de prelucrare si extragere a metalelor pretioase din materiale
secundare, deseuri si produse uzate se nominalizeaza prin plan astfel:
a) prelucrarea deseurilor cu continut de aur si cele cu continut de argint,
la Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei;
b) prelucrarea deseurilor cu continut de platina si metale platinice, la
Ministerul Industriei Chimice.
Ministerele mentionate la lit. a) si b) vor asigura, in cadrul
intreprinderilor specializate din subordine, prelucrarea integrala si ritmica a
deseurilor predate, luand toate masurile tehnice si organizatorice necesare
pentru recuperarea continutului de metal in conditii de calitate superioara.
Art. 47
Ministerul Minelor, Petrolului si Geologiei si Ministerul Industriei
Chimice vor transmite lunar, pana la data de 10 a lunii urmatoare, Comitetului
de Stat al Planificarii, Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Bancii Nationale a Republicii
Socialiste Romania, situatia realizarii planului de recuperari de metale
pretioase, pe titularii de plan.
Art. 48
In cazul in care titularii de plan nu vor realiza integral sarcina
trimestriala de recuperare a deseurilor, Comitetul de Stat al Planificarii,
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania vor bloca,
la nivelul cantitatilor nerealizate, cotele de metale pretioase prevazute a se
repartiza pe trimestrul urmator, pana la recuperarea integrala a restantelor.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 49
Nerespectarea obligatiilor prevazute de dispozitiile prezentului decret
atrage raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, dupa caz, precum
si civila sau materiala.
Art. 50
Constituie infractiuni si se pedepsesc potrivit legii penale:
a) nepredarea metalelor pretioase in cazurile si termenele prevazute de
lege;
b) degradarea sau deteriorarea metalelor pretioase, facindu-le improprii
destinatiei lor, in scopul sustragerii de la obligatia de predare;
c) efectuarea de catre persoanele domiciliate in Republica Socialista
Romania de operatii interzise cu metale pretioase ori pietre pretioase si
semipretioase, naturale;
d) ascunderea, in scopul sustragerii de la controlul vamal, a metalelor
pretioase sub orice forme, precum si a pietrelor pretioase si semipretioase,
naturale, daca valoarea lor depaseste 1.000 lei;
e) scoaterea ilegala din tara a metalelor pretioase, sub orice forme,
precum si a pietrelor pretioase si semipretioase, naturale, daca valoarea lor
depaseste 1.000 lei.
Tentativa se pedepseste.
Art. 51
Constituie, de asemenea, infractiuni si se sanctioneaza potrivit legii
penale faptele prevazute la art. 52, daca au fost savarsite din nou in termen de
3 ani de la comiterea contraventiei ori daca au avut caracter de trafic
organizat sau au cauzat ori ar fi putut cauza prejudicii insemnate intereselor
statului.
Art. 52
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni
si se sanctioneaza cu amenda:
I. De la 1.000 la 5.000 lei:
a) nedeclararea la organele vamale, la intrarea si la iesirea din tara, a
obiectelor din metale pretioase, a pietrelor pretioase si semipretioase,
naturale, cu exceptia obiectelor de uz personal;
b) scoaterea ilegala din tara de metale pretioase, pietre pretioase si
semipretioase, naturale, a caror valoare nu depaseste 1.000 lei.
II. De la 1.000 la 10.000 lei, valorificarea metalelor pretioase, a
pietrelor pretioase si semipretioase, naturale, sub orice forma, de catre
persoanele care nu au domiciliul in Republica Socialista Romania, altfel decat
la Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania sau la unitatile socialiste
autorizate de aceasta. Amenda se aplica atat celui care transmite, cat si celui
care dobandeste valorile.
Art. 53
In vederea garantarii executarii sanctiunii amenzii, agentul constatator,
prin procesul-verbal de constatare a contraventiei, poate sa ia masuri
asiguratorii care constau in indisponibilizarea unor bunuri mobile urmaribile
ale contravenientului, de valoare echivalenta cu amenda, prin instituirea unui
sechestru.
Art. 54
Contraventiile prevazute la art. 52 se constata si sanctiunea se aplica,
dupa caz, de personalul cu atributii de control al Ministerului Comertului
Exterior si Cooperarii Economice Internationale, Bancii Nationale a Republicii
Socialiste Romania, ofiteri si subofiteri din cadrul Ministerului de Interne
sau alt personal al organelor centrale, sus-mentionate, anume imputernicit de
conducerile acestor organe.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si aplicare a
sanctiunii, precum si a masurilor asiguratorii, contravenientul poate face
plangere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia la instantele
judecatoresti competente.
Dispozitiile prezentului decret se intregesc cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25-27 din acea lege.
Art. 55
Amenzile aplicate persoanelor cu domiciliul in strainatate, pentru
contraventiile prevazute la art. 52, se vor plati in lei proveniti din schimb
de valuta, in lei obtinuti prin valorificarea bunurilor urmaribile ale
strainilor sau in orice alte sume in lei provenite din surse legale.
Art. 56
In cauzele referitoare la infractiunile si contraventiile prevazute in
prezentul decret, organele de urmarire penala si instantele judecatoresti vor
cita, in calitate de mandatar al statului, Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 57
Bunurile care fac obiectul infractiunilor sau contraventiilor din prezentul
decret se confisca.
Cand bunurile supuse confiscarii nu se gasesc din orice cauza, instantele
judecatoresti sau organele procuraturii vor obliga pe infractori sau
contravenienti, dupa caz, la plata unei sume echivalente, calculata potrivit
dispozitiilor legale.
Art. 58
Vanzarea obiectelor din metale pretioase ori pietre pretioase si
semipretioase, naturale, in cadrul executarii silite, se face numai catre Banca
Nationala a Republicii Socialiste Romania, la preturile stabilite conform
normelor legale.
Art. 59
Cei care, dupa expirarea termenelor legale, dar inainte de a se fi inceput
urmarirea penala contra lor, isi vor indeplini obligatiile de predare a
metalelor pretioase pe care le au sau de care dispun, sunt aparati de
raspundere penala si beneficiaza de contravaloarea in lei a valorilor cedate,
potrivit dispozitiilor legale.
In aceste cazuri sunt interzise identificarea persoanei predatoare si
cercetarea provenientei metalelor pretioase predate.
Celor care vor cere expres li se va elibera dovada nominala de predare.
Art. 60
Pentru evaluarea pagubelor privind metalele pretioase, pietrele pretioase
si semipretioase, naturale, calculul prejudiciului se face la pretul de vanzare
cu amanuntul sau la preturile stabilite de Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania, cand nu este fixat un pret de vanzare cu amanuntul.
Art. 61
Ministerul Finantelor va putea plati celor care au gasit si predat metale
si pietre pretioase o recompensa de pana la 20% din valoarea metalelor si
pietrelor pretioase, calculata la preturile de cumparare in vigoare. Aceeasi
recompensa se va putea acorda celor care au dat informatii concrete ce au
condus la gasirea de comori, tezaure ori alte asemenea valori importante.
Art. 62
Actele juridice privind operatiile cu metale pretioase sau pietre pretioase
si semipretioase, naturale, efectuate cu incalcarea dispozitiilor prezentului
decret, sunt nule de drept.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 63
Misiunile diplomatice, oficiile consulare si reprezentantele economice ale
statelor straine in Republica Socialista Romania, misiunile permanente ale
organizatiilor internationale de pe teritoriul Romaniei, membrii acestor
misiuni, oficii si reprezentante, precum si membrii familiilor lor, daca sunt
cetateni straini ori daca domiciliul permanent este in strainatate, sunt
scutiti de obligatiile de declarare, predare sau cedare a metalelor pretioase,
pietrelor pretioase si semipretioase, naturale, prevazute in prezentul decret,
daca in afara serviciului la misiune, oficiu sau reprezentanta nu exercita vreo
activitate lucrativa in Republica Socialista Romania.
Persoanele aratate la alin. 1 vor putea scoate la iesirea din tara, fara
indeplinirea vreunei formalitati, metalele pretioase, pietrele pretioase si
semipretioase, naturale, pe care le au asupra lor, proprietatea personala sau
apartinand misiunii, oficiului sau reprezentantei.
Valorificarea metalelor pretioase, pietrelor pretioase si semipretioase,
naturale, pe teritoriul Republicii Socialiste Romania de catre persoanele
prevazute la alin. 1 se va putea face numai la Banca Nationala a Republicii
Socialiste Romania sau la unitatile de stat anume autorizate.
Dispozitiile prevazute in acest articol se aplica si cetatenilor straini,
persoane oficiale, posesoare de pasapoarte diplomatice, aflate in misiune
temporara, in vizita sau in tranzit prin Republica Socialista Romania, precum
si altor persoane care se bucura de privilegii diplomatice in baza conventiilor
internationale la care Republica Socialista Romania este parte.
Art. 64
Ministerul Finantelor poate acorda scutirea prevazuta la art. 63 si altor
categorii de persoane straine.
Art. 65
Unitatile socialiste care detin metale pretioase sub orice forma - inclusiv
obiecte de uz gospodaresc -, cu exceptia celor destinate consumului, precum si
pietre pretioase si semipretioase, naturale, vor trimite Bancii Nationale a
Republicii Socialiste Romania inventarul acestora, in termen de 60 de zile de
la data prezentului decret si vor comunica in termen de 10 zile orice
modificari intervenite.
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania va face propuneri, in
termen de 60 de zile de la primirea inventarelor mentionate la alineatul
precedent, cu privire la modul de evidentiere, de pastrare sau de preluare in
rezerva de stat, dupa caz, a metalelor pretioase, pietrelor pretioase si
semipretioase, naturale, existente la unitatile socialiste.
Art. 66
Ministerul Finantelor impreuna cu Banca Nationala a Republicii Socialiste
Romania vor elabora, in aplicarea prezentului decret, in termen de 3 luni,
norme tehnice privind pastrarea, gestionarea, detinerea, circulatia,
repartizarea, consumul si recuperarea metalelor pretioase.
Art. 67
Infractiunile prevazute in art. 50 lit a) d) se sanctioneaza cu pedeapsa
prevazuta in art. 37 alin. 1 din Decretul nr. 210/1960, infractiunea prevazuta
in art. 50 lit. e), cu pedeapsa prevazuta in art. 37 alin. 3 din acelasi
decret, iar infractiunile prevazute in art. 51, cu pedeapsa prevazuta in art.
41 din Decretul nr. 210/1960.
Art. 68
Pe data intrarii in vigoare a prezentului decret se abroga prevederile
referitoare la regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase cuprinse in
Decretul nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de plata straine, metalelor
pretioase si pietrelor pretioase, republicat in Buletinul Oficial al Republicii
Socialiste Romania, Partea I, nr. 56 din 17 mai 1972, precum si orice alte
dispozitii contrare.