DECRET
Nr. 416 din 9 octombrie 1953
privind stabilirea drepturilor personalului navigant profesionist din
aeronautica civila a R.P.R.
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 41 din 20 octombrie 1953
CAP. 1
Dispozitiuni generale
Art. 1
Drepturile si obligatiunile personalului navigant profesionist din
aeronautica civila a Republicii Populare Romane sunt determinate de legislatia
generala a muncii, cu completarile prevazute in prezentul decret.
Art. 2
Personalul navigant profesionist care beneficiaza de dispozitiunile
prezentului decret, cuprinde:
a) personalul angajat, posesor al unui brevet si al licentei de zbor, care
intra in compunerea echipajelor de conducere la bordul aeronavelor civile
(piloti, navigatori, radiotelegrafisti si mecanici de bord), parasutistii,
instructorii de zbor cu si fara motor, instructorii de parasutism, precum si
organele tehnice angajate pentru controlul acestora in zbor, daca poseda
brevetele si licentele functiunilor pe care le controleaza;
b) personalul tehnic sau auxiliar, posesor al unui certificat si licenta,
care, neconstituind echipajul de conducere al unei aeronave civile, este
angajat pentru a exercita in mod obisnuit la bordul aeronavelor civile servicii
cu privire la calatori, incarcatura sau aparatura speciala a aeronavei, precum
si personalul tehnic angajat pentru a efectua in zbor operatiile de receptie si
control al aeronavelor sau parasutelor in vederea eliberarii sau prelungirii
certificatelor lor de navigabilitate.
Elevii scolilor de pregatire a personalului navigant profesionist din
aeronautica civila se asimileaza personalului prevazut la punctele a si b.
Art. 3
Personalul navigant care presteaza munca de instructor de zbor voluntar in
cadrul aviatiei sportive, beneficiaza de aceleasi drepturi ca si personalul
aeronautic civil navigant prevazut la art. 2 pct. a, indiferent de institutia,
organizatia sau intreprinderea unde este salariat. In cazul in care salariatul
apartine de o unitate centrala de aeronautica civila, fiind angajat ca personal
navigant, drepturile sale de personal navigant si de instructor sportiv de zbor
nu se pot cumula.
Art. 4
Functionarea la bordul aeronavelor civile sau in cadrul parasutismului a
personalului navigant prevazut la art. 2 si 3 din prezentul decret, precum si
drepturile ce decurg pentru el, sunt conditionate de numirea acestuia printr-un
ordin de stabilire a calitatii de personal navigant, distinct de ordinul de
angajare dat de conducerea unitatii centrale de aeronautica de care apartine.
CAP. 2
Conditiunile de munca ale personalului navigant profesionist
Art. 5
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 si 3 este obligat sa
presteze munca aeronautica ceruta de catre unitatea centrala de aeronautica
civila de care apartine.
Acest personal nu poate refuza indeplinirea unei sarcini referitoare la
activitatea de zbor decat daca executarea ei contravine legilor si instructiunilor
in vigoare sau misiunea de zbor prezinta pericole motivate prin:
a) calitatea necorespunzatoare a aeronavei;
b) conditiuni meteorologice sub minimul de siguranta; si
c) conditiuni de sanatate constatate ca nefiind corespunzatoare pentru
zbor.
Art. 6
Munca prestata de personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 si 3
este socotita munca grea de categoria I-a (munca exceptional de grea).
Art. 7
In cursul unei zile de munca, personalul navigant prevazut la art. 2 si 3
va presta maximum 6 ore de activitate de zbor.
Unitatile aeronautice civile nu pot cere personalului prevazut in alineatul
precedent depasiri peste limita de 6 ore de activitate de zbor, decat in cazuri
exceptionale justificate in carnetul de drum al aeronavei sau in registrul de
zbor.
Art. 8
Personalul navigant profesionist are dreptul la un concediu de odihna
suplimentar de 12 zile lucratoare.
Art. 9
In afara de concediul de odihna, personalul navigant prevazut la art. 2 si
3 mai are dreptul sa fie trimis pentru refacere la casele de odihna cele mai
indicate pentru refacerea sa, atunci cand se constata medical ca aptitudinile
psiho-fizice ale acestui personal nu mai corespund pentru realizarea
activitatii de zbor in bune conditiuni.
Art. 10
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 pct. a si b si art. 3
mai beneficiaza de concedii de reconditionare a aptitudinilor sale psihofizice
dupa indeplinirea in zbor a unor misiuni apreciate grele de catre unitatea
centrala de aeronautica de care apartine, precum si dupa un numar de ore care
depaseste norma fixata de unitate pe o perioada determinata de ea.
Fiecare din aceste concedii de reconditionare nu poate depasi 72 de ore.
Art. 11
Unitatile centrale de aeronautica civila din Republica Populara Romana sunt
obligate sa asigure in mod permanent si gratuit personalului navigant prevazut
la art. 2 si 3, un control si o ingrijire psiho-fizica de specialitate,
medicamentele, vitaminele si antidoturile alimentare si medicamentoase
necesare.
Art. 12
Unitatile centrale de aeronautica civila din Republica Populara Romana
impreuna cu organele locale ale puterii de stat, vor asigura personalului
navigant profesionist repartizarea de locuinte corespunzatoare functiunilor
lui.
Art. 13
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 pct. a si b si art. 3,
oprit temporar sau definitiv de la zbor pentru incapacitate fizica de
functionare ca personal navigant, va fi repartizat sau ca personal aeronautic
civil nenavigant sau ca personal tehnic de specialitate de aeronautica, fie la
unitatea centrala respectiva, fie, prin grija unitatii sale, la o alta unitate
centrala de aeronautica civila. In acest caz, salariul noii functiuni nu va
putea fi mai mic de 75% fata de salariul corespunzator functiei de personal
navigant din care a provenit.
In nici un caz unitatea centrala nu poate intr-o asemenea situatie sa
desfaca contractul de munca, afara de cazul in care cel interesat o va cere in
mod expres.
CAP. 3
Indemnizatii de zbor
Art. 14
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 si 3 primeste pe langa
salariul tarifar pentru munca aeronautica prestata, indemnizatii de zbor fixate
prin Hotarare a Consiliului de Ministri si stabilite pe baza propunerii
Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene.
Art. 15
Suspendarea platii sau reducerea indemnizatiilor de zbor prevazute la art.
14 nu se poate face decat:
- pentru motive disciplinare de zbor;
- pentru pierderea aptitudinilor profesionale din culpa personalului;
- pentru depunerea unei activitati de zbor redusa in mod voit si pentru
neindeplinirea normelor de lucru stabilite.
Art. 16
Personalul navigant profesionist oprit medical de la zbor are dreptul la
indemnizatie de zbor timp de 6 luni, socotite cu incepere din luna urmatoare
celei in care s-a produs oprirea.
Art. 17
Indemnizatiile de zbor cuvenite personalului navigant profesionist din
aeronautica civila nu excepteaza pe salariati de la sistemul premial.
CAP. 4
Drepturile personalului navigant profesionist in caz de accidente de
aeronautica
Art. 18
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 si 3 are dreptul la
asigurare materiala pentru accidentele de aeronautica, in conditiile stabilite
de prezentul decret.
Documentul care dovedeste conditiile in care s-a indeplinit serviciul este
copia ordinului de misiune.
Art. 19
Asigurarea materiala pentru pierderea temporara sau definitiva a
capacitatii de munca in timpul serviciului din cauza unui accident de
aeronautica, se stabileste dupa categoriile de invaliditate si potrivit
cuantumurilor fixate de regimul general al pensiilor pentru invaliditati de
munca, aflate in vigoare la data producerii invaliditatii.
Art. 20
Accidentatul declarat invalid, pentru care legislatia in vigoare admite
cumul de pensie cu o functiune in campul muncii, va fi plasat, prin grija
unitatii centrale de aeronautica civila de care a apartinut, la o munca pe cat
posibil corespunzatoare specialitatii sale aeronautice.
In acest caz unitatea centrala, dupa stabilirea invaliditatii, nu va putea
desface contractul de munca cu cel declarat invalid, decat dupa ce va fi
asigurat plasarea acestuia in campul muncii.
Art. 21
Personalul navigant profesionist prevazut la art. 2 si 3 va fi asigurat in
mod obligatoriu pentru deces sau invaliditate permanenta totala ori partiala,
la Administratia Asigurarilor de Stat, Adas, de catre unitatea centrala careia
ii apartine si care va suporta plata primelor de asigurare.
In acest scop, Administratia Asigurarilor de Stat este autorizata a efectua
pe langa asigurarile impotriva accidentelor de calatorie pe cai ferate, rutiere
si pe apa, prevazute in Decretul nr. 38 din 6 Februarie 1952 si asigurarea contra
accidentelor de calatorie aeriana a personalului aeronautic civil navigant.
Aceasta asigurare se va realiza printr-o conventie ce urmeaza a se incheia
intre unitatea centrala de aeronautica de care depinde personalul de asigurat
si Administratia Asigurarilor de Stat.
Cuantumul asigurarii, tarifele si conditiile generale de asigurare se vor
stabili prin Hotarare a Consiliului de Ministri.
Cuantumul asigurarii va fi acelasi pentru intreg personalul navigant si va
fi fixat pe baza propunerii Ministerului Transporturilor Navale si Aeriene de
acord cu unitatile centrale de aeronautica civila.
In cazul in care asigurarea nu s-a perfectat sau plata primelor de
asigurare nu s-a facut de catre unitatile centrale de aeronautica civila,
acestea vor plati cu titlu de desdaunare celor indreptatiti, o suma echivalenta
cu suma ce va fi stabilita prin Hotararea Consiliului de Ministri drept
asigurare obligatorie prin Administratia Asigurarilor de Stat.
Personalul navigant angajat la unitatile aeronautice civile, care executa
in mod obisnuit zboruri in interes de serviciu si care nu beneficiaza de
dispozitiunile art. 18 din prezentul decret, va fi asigurat pentru deces sau
invaliditate permanenta totala sau partiala ce ar surveni de pe urma zborului efectuat,
de catre unitatea centrala de aeronautica pentru care zborul se executa si care
va suporta plata primelor de asigurare.
Organele aeronautice de control vor interzice transportul aerian al acelor
neasigurati in conditiile acestui articol.
CAP. 5
Art. 22
Personalul navigant profesionist din aeronautica civila prevazut la art. 2
pct. a si b din prezentul decret, cere pensionarea sa de indata ce a indeplinit
20 de ani de serviciu in campul muncii, dintre care cel putin 10 ani ca personal
navigant.
Art. 23
Personalul navigant prevazut la art. 2 pct. a si art. 3 beneficiaza in
calcularea anilor de pensie pentru munca aeronautica de urmatoarele reduceri de
timp pentru pensionare:
a) un an de serviciu pe liniile aeriene pentru deservirea transporturilor
de calatori, marfa si expeditii postale, daca salariatul a efectuat 400 ore de
zbor sau mai multe intr-un an, se va socoti 2 ani, daca salariatul a efectuat
de la 200-399 ore de zbor intr-un an, se va socoti 18 luni, iar de la 100-199
ore de zbor, 15 luni;
b) un an de serviciu in cadrul aviatiei utilitare (in slujba agriculturii,
silviculturii, misiunilor medico-sanitare, etc), daca salariatul a efectuat 200
ore de zbor sau mai multe intr-un an, se va socoti 2 ani; daca salariatul a
efectuat de la 100-199 ore de zbor intr-un an, se va socoti 18 luni. Daca
salariatul a efectuat de la 50-99 ore de zbor intr-un an, se va socoti 15 luni;
c) un an de serviciu in cadrul invatamantului aeronautic sportiv in
calitate de director de scoala, instructor de zbor (cu sau fara motor), sef de
instructaj, instructor de parasutism, se va socoti 18 luni;
d) un an de serviciu in cadrul invatamantului aeronautic pentru transportul
aerian public si utilitar in calitate de director de scoala, instructor de
zbor, sef de pilotaj, se va socoti 2 ani;
e) un an de serviciu in calitate de pilot (cu si fara motor) sau parasutist
receptionar, se va socoti 2 ani;