DECRET
Nr. 430 din 31 octombrie 1978
privind unele masuri pentru apararea civila
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 103 din 15 noiembrie 1978
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
CAP. 1
Organizarea apararii civile
Art. 1
Potrivit Legii privind apararea civila in Republica Socialista Romania,
apararea civila cuprinde ansamblul masurilor de pregatire a populatiei,
teritoriului si economiei pentru asigurarea desfasurarii normale a
activitatilor economice, politice si sociale, precum si pentru protectia
cetatenilor si a bunurilor materiale de orice natura, in timp de razboi, in caz
de calamitati naturale, catastrofe si in alte situatii speciale.
Art. 2
Formatii de aparare civila se organizeaza la ministere, celelalte organe
centrale si unitati socialiste care au peste 100 oameni ai muncii.
Formatii de aparare civila se organizeaza si in unitatile socialiste care
au sub 100 oameni ai muncii, stabilite de Ministerul Apararii Nationale,
potrivit art. 37 lit. a).
In unitatile socialiste, formatiile de aparare civila se organizeaza pe
fabrici, uzine, sectoare, sectii sau alte compartimente din cadrul acestora.
Art. 3
In judete, municipii, orase si comune, formatiile de aparare civila se
organizeaza pe langa comitetele si birourile executive ale consiliilor
populare, dupa cum urmeaza:
a) in judete, municipiul Bucuresti, celelalte municipii, sectoarele
municipiului Bucuresti si in orase, cu oameni ai muncii din unitatile
socialiste care isi au sediul in aceste unitati administrativ-teritoriale;
b) in cartierele de locuit din municipii, sectoarele municipiului Bucuresti
si orase, pe strazi si grupe de blocuri, cu membri ai asociatiilor de locatari,
precum si cu alti cetateni;
c) in comune, cu membrii cooperativelor agricole de productie, tarani cu
gospodarii individuale in zonele necooperativizate, cu personal muncitor din
unitatile socialiste care isi au sediul in comune, precum si cu alti cetateni.
Art. 4
Formatiile de aparare civila se organizeaza in raport cu nevoile apararii
civile si posibilitatile existente, pe domenii de activitate - sanitar,
veterinar, transmisiuni-alarmare, protectie-adapostire, deblocare-salvare,
protectie antichimica, pompieri, paza-ordine, pirotehnie, asigurarea
tehnico-materiala si altele.
Art. 5
In formatiile de aparare civila se incadreaza persoane apte de munca,
barbati si femei, mobilizati la locul de munca, fara obligatii militare, precum
si rezervisti clasa a III-a din ultimele doua contingente supuse obligatiilor
militare.
Art. 6
Comisii de aparare civila de specialitate se organizeaza in judete,
municipiul Bucuresti, celelalte municipii, sectoarele municipiului Bucuresti si
in orasele cu peste 20.000 locuitori, in unitatile socialiste cu peste 3.000
oameni ai muncii, precum si in unele ministere economice. Aceste comisii nu fac
parte din structura organizatorica a organului sau unitatii respective.
Art. 7
State majore de aparare civila se organizeaza la ministere, celelalte
organe centrale, la judete, municipiul Bucuresti, celelalte municipii,
sectoarele municipiului Bucuresti, orase si comune, precum si in unitatile
socialiste care au peste 100 oameni ai muncii.
State majore de aparare civila se organizeaza si in unitatile socialiste
care au sub 100 oameni ai muncii, stabilite de Ministerul Apararii Nationale
potrivit art. 37 lit. a).
Statele majore de aparare civila sunt subordonate sefilor apararii civile
din organele, unitatile si localitatile in care functioneaza.
Statele majore de aparare civila nu fac parte din structura organizatorica
a unitatilor prevazute la alin. 1 si 2.
Art. 8
Statele majore de aparare civila de la orasele care au pana la 20.000
locuitori, de la comune, precum si cele din unitatile socialiste care au pana
la 1.500 oameni ai muncii, sunt constituite numai cu personal muncitor care, pe
langa atributiile ce le revin potrivit functiilor pe care le ocupa, indeplinesc
si sarcini de aparare civila.
In statele majore de aparare civila de la ministere, celelalte organe
centrale, municipii si de la orasele cu peste 20.000 locuitori, precum si in
cele din unitatile socialiste cu peste 1.500 oameni ai muncii, se incadreaza si
personal tehnic pentru activitatea de aparare civila. Numarul posturilor pentru
activitatea de aparare civila se cuprinde in numarul total de posturi aprobat
potrivit normelor legale in vigoare, cu acordul Ministerului Apararii
Nationale.
Art. 9
Statele majore de aparare civila de la judete, municipiul Bucuresti si
sectoarele acestuia, precum si de la unele municipii importante stabilite de
Ministerul Apararii Nationale, se incadreaza cu personal militar si civil,
potrivit statelor de organizare aprobate de ministerul apararii nationale.
Statele majore prevazute la alin. 1 sunt subordonate si Comandamentului
apararii civile.
Art. 10
Statele majore indruma si coordoneaza activitatea de aparare civila, in
conformitate cu hotararile consiliilor judetene, municipale, orasenesti si
comunale de aparare, ale conducerilor ministerelor, celorlalte organe centrale
si ale unitatilor socialiste pe langa care functioneaza.
Art. 11
Sefii statelor majore de aparare civila, ajutoarele acestora, precum si
unii specialisti din formatiile si comisiile de specialitate de aparare civila
stabiliti de Ministerul Apararii Nationale, pot executa, o data la 2-4 ani sau
cand este nevoie, instructaje si convocari cu o durata de 10-15 zile,
organizate de Ministerul Apararii Nationale. Pe durata acestor activitati,
participantii beneficiaza de drepturile de diurna, cazare si transport de la
unitatile socialiste de care apartin, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 12
In scopul perfectionarii pregatirii pentru apararea civila se organizeaza
periodic exercitii si aplicatii cu formatiile, comisiile si statele majore de
aparare civila.
CAP. 2
Protectia populatiei si a bunurilor materiale
Sectiunea I
Aplicarea masurilor de aparare civila in situatii speciale
Art. 13
Masurile de aparare civila se aplica in raport cu importanta localitatilor
si a unitatilor socialiste.
Categoriile de localitati, dupa importanta lor pentru apararea civila, sunt
prevazute in anexa nr. 1*.
Masurile de aparare civila se realizeaza, atat in timp de pace, cat si in
situatii speciale, astfel:
a) la proclamarea starii de necesitate se intensifica aplicarea masurilor
menite sa ridice capacitatea de aparare civila a teritoriului tarii, a statelor
majore, comisiilor si formatiilor de aparare civila;
b) la declararea mobilizarii partiale sau generale ori a starii de razboi
se asigura capacitatea completa de aparare civila a teritoriului tarii, a
statelor majore, comisiilor si formatiilor de aparare civila;
c) la prealarma aeriana, ministerele, celelalte organe centrale si locale,
unitatile socialiste, statele majore, comisiile si formatiile de aparare civila
iau masuri pentru prevenirea populatiei si a personalului muncitor despre
posibilitatea atacurilor din aer;
d) la alarma aeriana inceteaza activitatea publica; personalul muncitor al
unitatilor socialiste si ceilalti cetateni se adapostesc; se opresc
activitatile de productie, cu exceptia unor unitati de transport feroviar, de
telecomunicatii, a intreprinderilor, sectiilor de productie, instalatiilor si
agregatelor a caror functionare nu poate fi intrerupta sau a celor care au o
importanta deosebita pentru productie in timp de razboi, precum si cele care au
organizata productia in subteran;
e) la incetarea alarmei aeriene se reiau activitatile publice si de
productie, in functie de evolutia situatiei aeriene si de stadiul actiunilor de
limitare si lichidare a urmarilor atacurilor din aer.
Art. 14
Trecerea la aplicarea masurilor de aparare civila in situatii speciale se
hotaraste de Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania, la propunerea
ministrului apararii nationale.
Sectiunea a II-a
Instiintarea si alarmarea
Art. 15
Instiintarea si alarmarea populatiei si a personalului muncitor din
unitatile socialiste, despre pericolul atacurilor din aer, se asigura de catre
Comandamentul apararii civile si statele majore de aparare civila, pe baza
datelor primite de la Comandamentul apararii antiaeriene a teritoriului si
Comandamentul marinei militare, referitoare la introducerea situatiilor de
prealarma aeriana, alarma aeriana si incetarea alarmei aeriene. Pentru
transmiterea mesajelor si semnalelor de instiintare si alarmare se folosesc
mijloacele de transmisiuni cu fir si radio, statiile de radiodifuziune si
televiziune, statiile de radioficare, sirenele, motosirenele, fluerele cu
aburi, clopotele si alte mijloace de alarmare.
Mijloacele necesare alarmarii populatiei care se instaleaza la
constructiile noi se asigura odata cu executia acestora.
La atacul prin surprindere, cand nu s-a declarat starea de razboi, primul
semnal de prealarma aeriana si de alarma aeriana se transmite cu aprobarea
Consiliului Apararii Republicii Socialiste Romania, la propunerea ministrului
apararii nationale.
Sectiunea a III-a
Dispersarea si evacuarea
Art. 16
Dispersarea si evacuarea unei parti din populatie, din personalul muncitor
al unitatilor socialiste si a unor bunuri materiale importante, se realizeaza
potrivit criteriilor prevazute in anexa nr. 2*.
Art. 17
Dispersarea si evacuarea pot fi efectuate partial, simultan sau succesiv,
din una sau mai multe localitati si unitati socialiste, in functie de situatia creata,
numarul si categoriile de cetateni, precum si de posibilitatile de transport.
Art. 18
Sectiile de productie, agregatele, utilajele, laboratoarele, institutele de
proiectari si cercetari, bunurile care fac obiectul patrimoniului cultural national,
documentele arhivistice si documentatiile tehnice care se evacueaza se
stabilesc, in functie de nevoile productiei in timp de razboi, de catre
ministerele si celelalte organe centrale de resort, cu acordul Comitetului de
Stat al Planificarii si al Ministerului Apararii Nationale.
Art. 19
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele si birourile executive
ale consiliilor populare, unitatile socialiste de stat, vor organiza comisii de
dispersare si evacuare formate din cadre cu munci de raspundere care asigura
executarea actiunii de dispersare si evacuare.
Sefi ai comisiilor de dispersare si evacuare la ministere si celelalte
organe centrale sunt unul dintre adjunctii ministrilor sau asimilatii acestora,
la judete si localitati, primul vicepresedinte sau, dupa caz, un vicepresedinte
al comitetului sau biroului executiv al consiliului popular, la unitatile
socialiste un director adjunct sau asimilat acestuia.
Art. 20
Actiunea de dispersare sau evacuare se desfasoara in conformitate cu
planurile aprobate de catre Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania.
Organizarea si conducerea actiunii de dispersare si evacuare se asigura prin
Comisia centrala de dispersare si evacuare.
Comisia centrala de dispersare si evacuare este alcatuita din primul
adjunct al ministrului apararii nationale si sef al Marelui stat major, ca
presedinte, adjunctii ministrilor de interne, transporturilor si
telecomunicatiilor, educatiei si invatamantului, sanatatii, comertului
interior, agriculturii si industriei alimentare, vicepresedintele Comitetului
de Stat al Planificarii si comandantul Comandamentului apararii civile, ca
membri.
Sectiunea a IV-a
Adapostirea
Art. 21
In municipii, unele orase si unitati socialiste importante stabilite de
Ministerul Apararii Nationale, la propunerea ministerelor si celorlalte organe
centrale si locale, se realizeaza adaposturi in subsolurile noilor constructii
subterane - metrou, garaje, pasaje, tuneluri tehnologice si alte asemenea -
potrivit anexei nr. 3*.
Proiectarea si executarea adaposturilor de aparare civila se realizeaza pe
baza normelor tehnice elaborate de Ministerul Apararii Nationale, impreuna cu
Institutul central de cercetare, proiectare si directivare in constructii.
Realizarea, in timp de pace, de adaposturi pentru apararea civila se aproba
de Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania, la propunerea Ministerului
Apararii Nationale.
Art. 22
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele si birourile executive ale
consiliilor populare si unitatile socialiste vor depista toate spatiile de
adapostire, vor lua in evidenta pe cele corespunzatoare si vor intocmi
documentatiile tehnice de amenajare.
Art. 23
Adaposturile de aparare civila se intretin in perfecta stare de functionare
de catre cei care le detin. In timp de pace adaposturile de aparare civila se
dau in folosinta, ca spatii de depozitare sau pentru alte nevoi, cu avizul
statelor majore de aparare civila de la judete, municipiul Bucuresti, sectoarele
acestuia si al unitatilor socialiste detinatoare, cu obligatia de a fi
mentinute in stare de functionare si de a fi eliberate, in caz de nevoie in
maximum 24 de ore.
Sectiunea a V-a
Protectia antichimica, mascarea si camuflarea
Art. 24
Protectia antichimica individuala a cetatenilor se asigura prin masti
contra gazelor, truse sanitare antichimice si alte mijloace speciale precum si
prin mijloace simple confectionate, la nevoie, de catre acestia.
Mastile contra gazelor si trusele sanitare antichimice se procura, contra
cost, de catre cetateni, prin unitatile socialiste pe baza repartitiilor si a
criteriilor de prioritate stabilite de Ministerul Apararii Nationale, in raport
cu posibilitatile de productie ale economiei nationale. Mijloacele simple de
protectie individuala se asigura de fiecare cetatean pe baza indicatiilor si
modelelor stabilite de Ministerul Apararii Nationale.
Protectia antichimica se asigura prin dotarea adaposturilor cu filtre
pentru retinerea substantelor toxice de lupta, radioactive si agentilor
patogeni.
Art. 25
Mascarea obiectivelor importante, precum si camuflarea luminilor, pe timp
de razboi, in localitati si unitati socialiste, se realizeaza potrivit normelor
tehnice emise de Ministerul Apararii Nationale.
Sectiunea a VI-a
Participarea formatiilor de aparare civila la actiunile de localizare si
inlaturare a urmarilor provocate de calamitati naturale si catastrofe
Art. 26
Ministerele si celelalte organe centrale ale administratiei de stat,
comitetele si birourile executive ale consiliilor populare judetene, al
municipiului Bucuresti, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, municipale,
orasenesti si comunale, precum si unitatile socialiste, organizeaza si executa,
cu personal muncitor si mijloacele tehnice proprii, actiunile de localizare si
inlaturare a urmarilor provocate de calamitati naturale si catastrofe.
Organele si unitatile prevazute la alin. 1, vor stabili si pregati, din
cadrul formatiilor organizate, formatii de aparare civila, de serviciu, pentru
interventie in caz de calamitati naturale si catastrofe, dotate cu mijloace
tehnice corespunzatoare, potrivit planurilor specifice ce se vor intocmi in
acest scop.
Art. 27
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare judetene, al
municipiului Bucuresti, sectoarelor municipiului Bucuresti, municipale,
orasenesti si comunale, precum si unitatile socialiste, asigura pregatirea
populatiei si a personalului muncitor privind regulile de comportare si
obligatiile acestora de participare la actiunile de localizare si inlaturare a
urmarilor provocate de calamitati naturale si catastrofe, potrivit programelor
elaborate de Ministerul Apararii Nationale si a tematicii specifice intocmite
de ministere si celelalte organe centrale.
---------------
*) Anexa a fost comunicata institutiilor interesate.
CAP. 3
Asanarea si deminarea terenurilor de munitiile ramase neexplodate
Art. 28
Asanarea si deminarea terenurilor de munitiile ramase neexplodate se
executa prin unitatile Ministerului Apararii Nationale.
Art. 29
Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele si birourile executive
ale consiliilor populare, unitatile socialiste, precum si cetatenii care iau
cunostinta de existenta munitiilor ramase neexplodate, au obligatia sa anunte,
de indata, organul de militie cel mai apropiat sau statul major judetean ori al
municipiului Bucuresti de aparare civila, in vederea efectuarii lucrarilor de
asanare si deminare.
Art. 30
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare, precum si
unitatile socialiste care detin terenuri unde exista munitii ramase
neexplodate, asigura unitatii militare ce executa asanarea si deminarea mina de
lucru, mijloacele de transport, materialele si asistenta sanitara a efectivelor
necesare.
Cetatenii care detin terenuri unde exista munitii ramase neexplodate
asigura accesul si sprijinul unitatii militare pentru efectuarea operatiunilor
de asanare si deminare.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, pe a caror raza administrativ-teritoriala se executa lucrari de
asanare si deminare, vor pune la dispozitia unitatilor Ministerului Apararii
Nationale terenul necesar pentru distrugerea munitiilor rezultate si se vor ingriji
de nivelarea acestuia dupa executarea operatiunilor de distrugere.
Cheltuielile efectuate de comitetele si birourile executive ale consiliilor
populare pentru asigurarea operatiunilor prevazute la alin. 1 si 3 se suporta
din bugetul acestora, iar cele privind intretinerea efectivelor militare,
transportul acestora si materialele necesare asanarilor si deminarilor, de
catre Ministerul Apararii Nationale, din fondurile prevazute in planul de
cheltuieli al acestui minister.
Art. 31
La descoperirea unor munitii neexplodate, organele militiei solicita, de
indata, prin statele majore de aparare civila judetene sau al municipiului
Bucuresti, interventia unitatilor militare specializate, care vor actiona de
urgenta. Pana la executarea lucrarilor de asanare si deminare, organele de
militie, cu sprijinul comitetelor si birourilor executive ale consiliilor
populare, iau masuri pentru interzicerea accesului in zona periclitata.
Art. 32
In cadrul lucrarilor de asanare si deminare a terenurilor, organele
Ministerului de Interne asigura securitatea munitiei descoperite si a celei
rezultate din asanari, precum si ordinea in zonele de acces spre locuri unde se
executa lucrari periculoase.
Art. 33
Materialele explozive si de aprindere necesare pentru distrugerea
munitiilor ramase neexplodate se pun la dispozitia unitatilor Ministerului
Apararii Nationale, la cererea acestora si fara plata, de catre organele
Ministerului de Interne, de catre unitatile economice din zona care, potrivit
legii, au dreptul sa pastreze, sa depoziteze si sa manipuleze materiale
explozive.
CAP. 4
Atributiile ministerelor, celorlalte organe centrale, ale comitetelor si
birourilor executive ale consiliilor populare privind apararea civila
Sectiunea I
Atributii comune ale ministerelor, celorlalte organe centrale si ale
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti
Art. 34
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti exercita urmatoarele
atributii:
a) organizeaza si incadreaza cu personal necesar formatiile, comisiile de
specialitate si statele majore de aparare civila din unitatile subordonate, in
raport cu profilul, conditiile de activitate si sarcinile specifice ale
acestora;
b) asigura, in cazul pericolului atacurilor din aer, instiintarea si
alarmarea personalului muncitor din unitatile socialiste din subordine, prin
folosirea mijloacelor de transmisiuni proprii;
c) studiaza posibilitatile de adapostire a oamenilor muncii prin folosirea
proprietatilor naturale ale terenului, precum si prin amenajarea de galerii,
tuneluri, mine si alte constructii subterane specifice activitatii proprii de
productie, ca spatii de adapostire pentru apararea civila; prezinta
Ministerului Apararii Nationale propuneri centralizate pentru construirea de
adaposturi de aparare civila la unitatile din subordine;
d) intocmesc planurile constructiilor apartinand unitatilor din subordine
care trebuie sa contina pozitiile si caile de acces, sursele de energie, gaze,
incalzire, apa, canal, precum si intrarile si iesirile constructiilor
social-culturale, ale imobilelor de locuit cu cel putin 4 etaje si ale
subsolurilor. Aceste planuri se pun la dispozitia statelor majore de aparare
civila din localitatile in care se afla constructiile si se folosesc pentru
interventii in caz de avarii, calamitati sau alte situatii deosebite;
e) studiaza modul de folosire si adaptare a unor mijloace tehnice si utilaje
pentru nevoi de aparare civila, precum si pentru realizarea masurilor de
protectie, de degazare, dezactivare si dezinfectie a utilajelor, agregatelor,
depozitelor de produse industriale, agro-alimentare si altele asemenea;
f) prezinta propuneri Ministerului Apararii Nationale cu privire la
importanta pentru apararea civila a unitatilor socialiste din subordine, in
scopul aplicarii diferentiate a masurilor de aparare civila;
g) asigura inzestrarea formatiilor de aparare civila din unitatile socialiste
din subordine cu mijloace tehnice, materiale si financiare, in limita sumelor
aprobate prin bugetul de stat;
h) asigura aplicarea masurilor de mascare, precum si de camuflare a
surselor luminoase si calorice, atat la sediu, cat si la unitatile din
subordine;
i) controleaza si asigura depozitarea, conservarea, intretinerea si
evidenta mijloacelor tehnice, a materialelor si a lucrarilor de aparare civila;
j) asigura materialele didactice necesare pregatirii pentru apararea
civila, in functie de specificul si particularitatile unitatilor din subordine;
k) asigura masurile pentru protectia populatiei si a bunurilor, precum si
pentru interventie la instalatiile nucleare in caz de accident nuclear.
Art. 35
Ministerele si comitetele executive ale consiliilor populare, care au in
administrare baraje hidrotehnice, studiaza si stabilesc din timp de pace
masurile ce se impun in cazul distrugerii sau avarierii acestora.
Art. 36
Unitatile socialiste exercita, in mod corespunzator, atributiile cu privire
la apararea civila prevazute la art. 34.
Sectiunea a II-a
Atributii specifice unor ministere si altor organe centrale
Art. 37
Ministerul Apararii Nationale exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste, cu acordul ministerelor si celorlalte organe centrale si
locale, categoria unitatilor socialiste importante, in scopul aplicarii
diferentiate a masurilor de aparare civila;
b) organizeaza si indruma pregatirea de aparare civila a cadrelor cu
functii de raspundere din ministere, celelalte organe centrale si organe
locale, a persoanelor incadrate in apararea civila, precum si a altor categorii
de cetateni;
c) elaboreaza regulamente si instructiuni cu privire la executarea
misiunilor si sarcinilor ce revin ministerelor, celorlalte organe centrale si
locale, unitatilor socialiste, precum si populatiei in legatura cu apararea
civila;
d) analizeaza periodic, impreuna cu organele centrale si locale, stadiul
realizarii masurilor de aparare civila; convoaca reprezentanti din conducerea
acestora pentru a stabili masurile necesare asigurarii permanente si eficiente
a capacitatii de aparare civila;
e) organizeaza si asigura prevenirea populatiei prin instiintare si
alarmare, despre pericolul atacurilor din aer si al contaminarii cu substante
radioactive, toxice si cu agenti patogeni; organizeaza cercetarea terestra si
aeriana; stabileste semnalele de prealarma aeriana, alarma aeriana, alarma
chimica, incetarea alarmei aeriene, precum si modul de transmitere a acestora
pe teritoriul tarii;
f) coordoneaza actiunile de limitare si lichidare a urmarilor atacurilor
din aer;
g) asigura aplicarea masurilor de aparare civila la unitatile si
formatiunile subordonate Ministerului Apararii Nationale;
h) asigura informarea populatiei in probleme de aparare civila prin presa,
radio, televiziune, expozitii, filme si diafilme, planse, manuale, brosuri si
prin alte mijloace;
i) avizeaza proiectele planurilor de cheltuieli ale ministerelor,
celorlalte organe centrale, comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene si al municipiului Bucuresti, privind asigurarea cu bunuri si mijloace
financiare necesare formatiilor de aparare civila, precum si pentru realizarea
celorlalte masuri de aparare civila;
j) controleaza aplicarea normelor de construire si amenajare a spatiilor de
adapostire pentru apararea civila si modul de intretinere a acestora; tine
evidenta spatiilor de adapostire existente in localitati si unitati socialiste;
k) coordoneaza, indruma si controleaza intreaga activitate privind masurile
de supraveghere radioactiva, protectia si interventia in caz de accident
nuclear;
l) stabileste sarcinile comisiei centrale de dispersare si evacuare,
comisiilor judetene si ale localitatilor, precum si pentru cele de la unitatile
socialiste;
m) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, in legatura cu
apararea civila.
Art. 38
Ministerul de Interne exercita urmatoarele atributii:
a) ia masuri pentru asigurarea, cu efective proprii, a pazei bunurilor
apartinand unitatilor socialiste, potrivit legii, pentru controlul, indrumarea
si sprijinul personalului de paza militarizata, paza proprie a unitatilor
socialiste si de paza obsteasca in timpul alarmei aeriene, dispersarii si
evacuarii, precum si pe timpul limitarii si lichidarii urmarilor atacurilor din
aer si al restabilirii capacitatilor de productie ale unitatilor socialiste;
b) stabileste masurile de aparare civila la organele si unitatile
subordonate si asigura realizarea lor, pe baza regulamentelor si
instructiunilor proprii;
c) organizeaza evacuarea materialelor arhivistice ce se gasesc in pastrarea
si conservarea unitatilor din subordine;
d) organizeaza si pastreaza evidenta populatiei care se disperseaza si
evacueaza in timp de razboi.
Art. 39
Comitetul de Stat al Planificarii exercita urmatoarele atributii;
a) elaboreaza, impreuna cu titularii de plan, proiectele planurilor
cincinale si anuale privind masurile de asigurare materiala a actiunilor de
aparare civila aprobate de Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania;
b) stabileste masurile de asigurare materiala a actiunilor de aparare
civila aprobate de Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania pe timp de
razboi in planul de mobilizare a economiei nationale, pe baza cererilor
Ministerului Apararii Nationale, ale celorlalte ministere, organe centrale si
locale.
Art. 40
Ministerul Industriei Chimice exercita urmatoarele atributii:
a) cerceteaza si stabileste, din timp de pace, in colaborare cu Ministerul
Apararii Nationale si Ministerul Sanatatii, gama de medicamente,
radioprotectori, antidoturi impotriva substantelor chimice de lupta, precum si
procesele tehnologice de fabricatie ale acestora;
b) studiaza si realizeaza substantele de degazare-dezactivare,
dezinfectare, substantele pentru executarea cercetarii chimice, filtrele pentru
retinerea substantelor toxice de lupta, a substantelor radioactive si a
agentilor patogeni, mijloacele de protectie a cailor respiratorii impotriva
substantelor radioactive toxice si cu agenti patogeni, vopselele si alte
materiale pentru mascarea si camuflarea luminilor;
c) studiaza si realizeaza, cu acordul Ministerului Apararii Nationale,
mijloacele de protectie individuala.
Art. 41
Ministerul Energiei Electrice exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste, cu acordul Ministerului Apararii Nationale si al comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
masurile tehnico-materiale si organizatorice pentru asigurarea camuflajului
public in localitati;
b) executa, pe baza contractelor incheiate cu beneficiarii, instalarea,
verificarea, intretinerea si repararea mijloacelor electrice de alarmare.
Art. 42
Ministerul Sanatatii exercita urmatoarele atributii:
a) emite, cu avizul Ministerului Apararii Nationale, instructiuni privind
organizarea, inzestrarea si functionarea formatiunilor medico-sanitare
destinate asistentei medicale de urgenta a victimelor din randul populatiei in
urma atacurilor din aer, si instructiuni tehnico-organizatorice privind
asanarea, din punct de vedere sanitar, a zonelor lovite din aer cu arme de
nimicire in masa si obisnuite;
b) experimenteaza si verifica eficienta modului de organizare, functionare
si inzestrare a formatiunilor medico-sanitare pentru asistenta medicala de
urgenta a victimelor din randul populatiei in urma atacurilor din aer si
asigura, impreuna cu comitetele si birourile executive ale consiliilor
populare, in situatii speciale, baza tehnico-materiala necesara activitatii
acestora;
c) asigura controlul sanitar radiobiologic, radiotoxicologic, si
radioecologic al populatiei si mediului inconjurator, al alimentelor si apei;
asigura tratamentul pentru populatie, in caz de accident nuclear.
Art. 43
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor exercita urmatoarele
atributii:
a) stabileste, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, masurile de
protectie colectiva a calatorilor aflati in statiile cailor ferate, in autogari
si porturi;
b) organizeaza, cu avizul Ministerului Apararii Nationale, executarea
masurilor de aparare civila la punctele feroviare, rutiere si portuare de
trecere a frontierei;
c) asigura asistenta medicala a victimelor atacurilor din aer pentru
personalul muncitor al cailor ferate si a calatorilor aflati in trenuri si
statii de cale ferata, cerind, la nevoie, sprijinul Ministerului Sanatatii si
al comitetelor si birourilor executive ale consiliilor populare;
d) asigura mijloacele tehnice necesare pentru dezactivarea, dezinfectia si
degazarea mijloacelor de transport si telecomunicatii proprii;
e) executa instalarea, verificarea, intretinerea si repararea mijloacelor
de transmisiuni pentru apararea civila, pe baza contractelor incheiate cu
beneficiarii;
f) studiaza si asigura intrebuintarea si dezvoltarea sistemului de
radioficare, in scopul prevenirii populatiei asupra pericolului atacurilor din
aer, precum si in caz de calamitati naturale si catastrofe.
Art. 44
Ministerul Comertului Interior exercita urmatoarele atributii:
a) organizeaza si asigura, pe baza planurilor intocmite din timp de pace,
aprovizionarea si desfacerea produselor alimentare si industriale in
localitatile in care sunt evacuate sau dispersate organele centrale si locale,
unitatile socialiste, personalul din schimburile de lucru si cetatenii;
b) organizeaza si asigura protectia stocurilor de marfuri destinate
aprovizionarii populatiei impotriva efectelor armelor de nimicire in masa si
obisnuite;
c) studiaza si ia masuri pentru realizarea de ambalaje impotriva
contaminarii radioactive pentru produsele alimentare destinate consumului
populatiei pe timp de razboi.
Art. 45
Ministerul Educatiei si Invatamantului exercita urmatoarele atributii:
a) intocmeste, cu acordul Ministerului Apararii Nationale, planuri si
programe de invatamant privind instruirea pentru apararea civila in
institutiile de invatamant de toate gradele; asigura personalul si materialul
didactic necesar;
b) stabileste si asigura din timp de pace, impreuna cu organele centrale si
locale care organizeaza scoli, masurile privind organizarea si functionarea
invatamantului in timp de razboi, la institutiile de invatamant de toate
gradele, modul de participare al studentilor si elevilor la activitatile
economice si sociale, precum si la actiunile de limitare si lichidare a
urmarilor atacurilor din aer;
c) asigura, in cadrul institutiilor din subordine, inzestrarea si
functionarea statiilor de cercetari stiintifice privind radioactivitatea
mediului ambiant, prelucreaza si interpreteaza datele obtinute.
Art. 46
Radioteleviziunea Romana exercita urmatoarele atributii:
a) transmite, prin statiile de radio si televiziune, semnale de prevenire a
cetatenilor despre pericolul atacurilor din aer si al infectarii radioactive,
chimice si cu agenti patogeni pe teritoriul tarii, in vederea luarii masurilor
de protectie necesare;
b) sprijina, prin transmiterea de emisiuni radio si de televiziune,
pregatirea pentru apararea civila a populatiei;
c) asigura transmiterea comunicarilor cu privire la aplicarea masurilor de
aparare civila.
Art. 47
Consiliul National al Societatii de Cruce Rosie exercita urmatoarele
atributii:
a) asigura organizarea, incadrarea si functionarea grupelor sanitare,
precum si pregatirea surorilor de Cruce Rosie prin comisiile de Cruce Rosie
judetene si a municipiului Bucuresti, in vederea participarii acestora la
actiunea de acordare a primului ajutor victimelor atacurilor din aer,
catastrofelor si calamitatilor naturale;
b) participa la pregatirea populatiei prin cursuri sanitare de masa pentru
acordarea autoajutorului si primului ajutor sanitar, precum si la aplicarea
regulilor de igiena individuala si colectiva.
Sectiunea a III-a
Atributii specifice comitetelor si birourilor executive ale consiliilor
populare
Art. 48
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti exercita urmatoarele atributii:
a) asigura aplicarea planurilor de evacuare si dispersare prin stabilirea
si realizarea masurilor necesare a fi luate pe plan local, privind transportul,
cazarea, aprovizionarea, invatamantul si asistenta sanitara pentru oamenii
muncii din unitatile socialiste, precum si pentru persoanele care urmeaza sa
fie evacuate si dispersate in unitatile administrativ-teritoriale respective;
b) organizeaza si asigura cazarea, aprovizionarea si asistenta
medico-sanitara a ranitilor, bolnavilor si a cetatenilor sinistrati ca urmare a
atacurilor din aer;
c) prezinta Ministerului Apararii Nationale propuneri centralizate pentru
construirea adaposturilor de aparare civila la blocurile de locuinte
proprietate socialista, la constructiile sau pe terenurile proprietate
personala, in locurile de parcare si garare subterane, precum si la
constructiile cu caracter social-administrativ;
d) asigura folosirea personalului muncitor si a tehnicii din unitatile
subordonate in actiunile de limitare si lichidare a urmarilor atacurilor din
aer;
e) asigura alarmarea, protectia si pregatirea populatiei din zonele ce pot
fi afectate in caz de accidente nucleare si chimice, pe baza normativelor
tehnice elaborate de organele centrale de resort, cu acordul Ministerului
Apararii Nationale;
f) asigura cu bunuri si mijloace financiare formatiile judetene,
municipale, orasenesti si comunale de aparare civila, precum si formatiile de
aparare civila din unitatile subordonate, pe baza planurilor avizate de
Ministerul Apararii Nationale si in limita sumelor aprobate prin bugetul de
stat.
Art. 49
Pentru buna desfasurare a activitatilor statelor majore de aparare civila
prevazute la art. 9, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti:
a) asigura localurile necesare statelor majore, repararea, intretinerea si
amenajarea acestora, precum si plata cheltuielilor pentru iluminat, incalzit,
posta, telegraf, telefon, canalizare si salubritate. Pentru localurile aflate
in administrarea Ministerului Apararii Nationale, folosite de statele majore,
cheltuielile de reparatii se suporta de acest minister, iar celelalte
cheltuieli, de catre comitetele executive ale consiliilor populare. Schimbarea
sediului statelor majore din localurile ce le-au fost puse la dispozitie se
poate face numai cu acordul Ministerului Apararii Nationale;
b) asigura inzestrarea statelor majore cu mijloacele si materialele
necesare, conform normelor tehnice stabilite de Ministerul Apararii Nationale,
cu acordul Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare;
c) asigura, pentru autovehiculele din dotarea statelor majore, carburanti,
lubrifianti, intretinerea, reparatiile curente si materialele necesare
executarii acestora, anvelope, precum si spatiile necesare de garare.
Reparatiile capitale se executa prin grija Ministerului Apararii Nationale.
Art. 50
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare municipale,
orasenesti si comunale exercita, in mod corespunzator, atributiile cu privire
la apararea civila prevazute la art. 34 si 48.
CAP. 5
Asigurarea materiala si financiara a masurilor de aparare civila
Art. 51
Inzestrarea cu bunuri materiale, in timp de pace si razboi, a unitatilor
militare din subordinea Comandamentului apararii civile se realizeaza de
Ministerul Apararii Nationale, pe baza normelor de inzestrare stabilite de
acest minister.
Art. 52
Inzestrarea cu bunuri materiale a formatiilor de aparare civila, in timp de
pace si razboi, se realizeaza potrivit normelor de inzestrare elaborate de
Ministerul Apararii Nationale si se finanteaza din fondurile aprobate de
Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania, prevazute in planurile anuale
ale ministerelor, celorlalte organe centrale si organelor locale, precum si in
bugetele de venituri si cheltuieli ale unitatilor socialiste.
Inzestrarea cu bunuri materiale a formatiilor de aparare civila se face si
prin folosirea unor bunuri din stocurile existente la dispozitia comitetelor si
birourilor executive ale consiliilor populare si unitatilor socialiste, precum
si prin repartizarea unor mijloace de transport si utilaje din economia
nationala pe timpul actiunilor de aparare civila.
Art. 53
Pentru asigurarea cu bunuri materiale ce se produc centralizat pentru nevoi
de aparare civila, Ministerul Apararii Nationale intocmeste, in limita
fondurilor aprobate de Consiliul Apararii Republicii Socialiste Romania,
planuri de aprovizionare cu defalcare pe ministere, celelalte organe centrale,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti si le transmite acestora.
Contractarea, aprovizionarea si plata acestor bunuri se fac, in limita
sumelor aprobate prin plan, de catre ministere, celelalte organe centrale si
comitetele executive ale consiliilor populare, beneficiare.
Art. 54
Receptia calitativa a bunurilor cu specific militar se face la furnizor, de
catre organele de specialitate ale Ministerului Apararii Nationale.
Art. 55
Fondurile pentru intretinerea si functionarea bunurilor, a adaposturilor, a
sistemului de alarmare, pentru cheltuielile necesare procesului de pregatire a
formatiilor de aparare civila, amenajarii de poligoane si sali de instruire,
precum si pentru asigurarea celorlalte masuri de aparare civila, se includ,
dupa caz, in planurile financiare sau in bugetele de venituri si cheltuieli ale
beneficiarilor.
Art. 56
Materialele didactice necesare pregatirii pentru apararea civila - filme,
diafilme, planse, manuale, brosuri si alte materiale pentru propaganda - se
realizeaza de catre Ministerul Apararii Nationale si se difuzeaza, fara plata,
unitatilor socialiste. Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele si
birourile executive ale consiliilor populare, pot realiza, cu avizul
Ministerului Apararii Nationale, materiale didactice pentru instruire,
corespunzator nevoilor si specificului fiecaruia.
Munitia pentru executarea tragerilor, precum si materialele pentru marcarea
focului, necesare pregatirii formatiilor de aparare civila, se asigura de
Ministerul Apararii Nationale.
Art. 57
Cheltuielile necesare pentru executarea de studii, cercetari si
experimentari de aparare civila se asigura de catre Ministerul Apararii
Nationale, precum si de catre celelalte ministere, organe centrale, organe
locale si unitati socialiste, cu avizul Ministerului Apararii Nationale, in
limita fondurilor aprobate.
Art. 58
Depozitarea, intretinerea, repararea, verificarea si evidenta bunurilor pe
care le au in administrare, precum si intretinerea si asigurarea functionarii
lucrarilor realizate prin planurile de investitii, se executa de catre
ministere, celelalte organe centrale, organele locale si unitatile socialiste,
potrivit normelor tehnice elaborate de Ministerul Apararii Nationale.
Art. 59
Mijloacele individuale destinate protectiei cetatenilor si personalului
muncitor se procura de catre acestia, la pretul cu amanuntul, mai putin
impozitul pe circulatia marfurilor. Plata mijloacelor individuale de protectie
se realizeaza in 12 rate lunare, beneficiarii fiind scutiti de plata dobanzii
stabilite de lege pentru creditele acordate populatiei in vederea cumpararii de
marfuri cu plata in rate.
Ministerele producatoare, cu acordul Comitetului de Stat al Planificarii si
Ministerul Apararii Nationale, vor introduce in planurile proprii de investitii
si productie sarcini privind realizarea anuala a mijloacelor individuale de
protectie, in cantitatile stabilite prin planul national unic de dezvoltare
economico-sociala. Omologarea si receptia calitativa se asigura de catre
Ministerul Apararii Nationale.
Ministerul Comertului Interior preia mijloacele individuale de protectie de
la intreprinderile producatoare si le desface conform repartitiilor date de
Ministerul Apararii Nationale.
Unitatile socialiste preiau de la unitatile comerciale, pe credit, pentru
persoanele incadrate in munca, mijloacele individuale de protectie, asigurand
plata centralizata a ratelor lunare, potrivit instructiunilor emise de
Ministerul Comertului Interior, cu avizul Ministerului Finantelor si al
Ministerului Apararii Nationale.
Art. 60
Fondurile fixe pentru apararea civila nu sunt supuse amortizarilor.
Art. 61
Ministerul Apararii Nationale tine evidenta operativa a bunurilor din
inzestrarea formatiilor de aparare civila, precum si a mijloacelor de protectie
individuala ale populatiei si controleaza existenta, starea de intretinere si
folosire a acestora.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 62
Denumirea de aparare locala antiaeriana din legi, decrete, hotarari ale
Consiliului de Ministri, precum si din alte acte normative in vigoare, se
inlocuieste cu aceea de aparare civila.
Art. 63
Anexele nr. 1 3 fac parte integranta din prezentul decret.
Art. 64