LEGE
Nr. 106 din 25 septembrie 1996
Legea protectiei civile
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 241 din 3 octombrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Protectia civila este o componenta a apararii nationale si cuprinde
ansamblul masurilor adoptate si activitatilor desfasurate in scopul asigurarii
protectiei populatiei, a bunurilor materiale, a valorilor culturale si a
factorilor de mediu, in caz de razboi sau dezastre.
Art. 2
Atributiile protectiei civile sunt:
a) prevenirea populatiei asupra atacurilor inamicului din aer sau
dezastrelor;
b) protectia populatiei impotriva efectelor armelor de nimicire in masa si
conventionale sau dezastrelor;
c) asigurarea protectiei bunurilor materiale si a valorilor culturale;
d) participarea la actiunile de limitare si de inlaturare a urmarilor
atacurilor inamicului sau a dezastrelor;
e) asanarea teritoriului de munitia ramasa neexplodata;
f) pregatirea populatiei in vederea asigurarii protectiei;
g) participarea cu forte si mijloace specifice la pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare.
Activitatile protectiei civile se planifica, se organizeaza si se
realizeaza in concordanta cu reglementarile existente in documentele privind
dreptul international umanitar la care Romania este parte.
Art. 3
Masurile organizatorice si de pregatire pentru protectia civila se stabilesc,
din timp de pace, si se intensifica la proclamarea starii de asediu, de
urgenta, la declararea mobilizarii sau a starii de razboi.
Organizarea si coordonarea unitara a activitatilor de intensificare a
masurilor de protectie civila in situatii exceptionale se hotarasc de Consiliul
Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 4
Ministerele, autoritatile administratiei publice centrale de specialitate,
ale administratiei publice locale, institutiile publice si agentii economici,
indiferent de forma de proprietate a acestora, raspund de executarea masurilor
de protectie civila, stabilite prin prezenta lege, fiecare in domeniul sau de
activitate.
Ori de cate ori prevederile prezentei legi se refera la judete, municipii,
sectoare, orase si comune se intelege autoritatile administratiei publice
locale de la nivelul respectiv.
Art. 5
Cetatenii romani au dreptul si obligatia de a participa la activitatea de
pregatire in vederea cunoasterii si aplicarii regulilor si masurilor de
protectie civila.
Art. 6
Masurile de protectie a populatiei si a bunurilor materiale se organizeaza
in raport cu clasificarea pentru protectia civila a localitatilor, a
autoritatilor administratiei publice, a institutiilor publice si a agentilor
economici, stabilita prin norme tehnice elaborate de Comandamentul protectiei
civile.
CAP. 2
Organizarea protectiei civile
Art. 7
Protectia civila se organizeaza, din timp de pace, la ministere si la
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, la
judete, localitati, institutii publice si agenti economici, pe principiul
administrativ- teritorial si al locului de munca.
Art. 8
Structura organizatorica a protectiei civile cuprinde: sefi de protectie
civila, Comandamentul protectiei civile, inspectorate, comisii, unitati,
subunitati si formatiuni.
Structurile prevazute la alin. 1 fac parte din fortele de protectie si nu
se includ in efectivele fortelor armate.
Art. 9
Seful protectiei civile in Romania este primul-ministru. Acesta conduce
activitatea de protectie civila prin ministrul apararii nationale. Coordonarea
generala a protectiei civile pe intreg teritoriul tarii si exercitarea
controlului se realizeaza de Comandamentul protectiei civile care functioneaza
ca organ de specialitate al ministrului apararii nationale.
Comandamentul protectiei civile cuprinde inspectoratele judetene, al
municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, unitatile, subunitatile si
formatiunile militare de protectie civila existente pe timp de pace sau care se
completeaza si se infiinteaza la mobilizare.
Art. 10
Sefii protectiei civile de la autoritatile administratiei publice,
institutiile publice si agentii economici sunt conducatorii acestora. Sefii
protectiei civile conduc activitatea de specialitate prin inspectori de
protectie civila.
In plan teritorial, prefectii si primarii, ca sefi ai protectiei civile,
conduc, indruma si controleaza realizarea masurilor de protectie civila la
toate localitatile, institutiile publice si agentii economici din unitatile
administrativ-teritoriale respective.
Art. 11
La ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, orase, comune, institutii publice si agenti economici cu peste 100 de
angajati, se organizeaza comisii de protectie civila conduse de un inspector de
specialitate. Acestea se organizeaza si la institutii publice si la agenti
economici importanti, care au sub 100 de angajati, care se stabilesc de catre
inspectoratele de protectie civila.
Inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si
ale sectoarelor acestuia sunt servicii publice descentralizate ale Ministerului
Apararii Nationale din unitatile administrativ-teritoriale respective.
Organizarea, functionarea, precum si structura acestora se aproba de ministrul
apararii nationale, la propunerea comandantului Comandamentului protectiei
civile.
Art. 12
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, municipiile, orasele, institutiile publice si agentii economici cu
peste 500 de angajati, precum si agentii economici clasificati din punct de
vedere al protectiei civile, sunt obligati sa prevada in statele de functiuni
si sa incadreze inspectori de protectie civila, cu avizul Comandamentului
protectiei civile, al inspectoratelor de protectie civila judetene, al
municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia. La municipiile resedinta de
judet, functia de inspector de protectie civila se incadreaza cu ofiter activ
de specialitate.
La municipii, orase, precum si la agentii economici cu peste 3.000 de
angajati, pentru activitatea de protectie civila se incadreaza personal tehnic
de specialitate ajutator, salarizat de unitatea respectiva.
La comune, institutii publice si agenti economici care nu se regasesc in
alin. 1, functia de inspector de protectie civila se asigura prin cumul de
functii.
Functia de inspector de protectie civila se include in nomenclatorul de
meserii.
Art. 13
Comisiile de protectie civila de specialitate se organizeaza la
autoritatile publice judetene, municipale si de sector. Personalul acestora, pe
langa atributiile ce ii revin potrivit functiilor ce le ocupa, indeplineste si
sarcini de protectie civila. Comisiile de protectie civila de specialitate se
constituie pe urmatoarele domenii: evacuare, transmisiuni-alarmare,
protectie-adapostire, deblocare-salvare, energetic, antichimic, medical, de
mediu, sanitar-veterinar, drumuri si poduri, informatica, agricultura si
alimentatie, logistica, transport si altele.
Sefii comisiilor de protectie civila de specialitate fac parte din comisia
judeteana, respectiv comisia municipiului Bucuresti, de aparare impotriva
dezastrelor.
Pentru mentinerea ordinii si asigurarea pazei, a prevenirii si stingerii
incendiilor, in situatiile prevazute de prezenta lege, se va coopera cu
organele specializate ale Ministerului de Interne.
Art. 14
Unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie civila se constituie,
din timp de pace, la: centralele nuclearo-electrice, combinatele chimice sau la
alte obiective economice care constituie surse potentiale de risc nuclear,
chimic sau biologic, in raport cu importanta acestora. Completarea cu militari
in termen, voluntari sau militari care isi satisfac stagiul militar alternativ
se asigura prin structurile specializate ale Ministerului Apararii Nationale.
Unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie civila se infiinteaza si
se completeaza la mobilizare, in raport cu planurile intocmite in acest scop.
Art. 15
Formatiunile de protectie civila sunt forte specializate de interventie
care participa la limitarea si la inlaturarea urmarilor atacurilor teroriste,
inamice sau a dezastrelor.
Formatiunile de protectie civila se organizeaza la autoritatile
administratiei publice, institutii publice si agenti economici, cu persoane
fara obligatii militare, dupa cum urmeaza:
a) la autoritatile administratiei publice centrale de specialitate, cu
angajati care isi desfasoara activitatea in aceste unitati;
b) la judete, municipii, sectoare si orase, cu angajati ai institutiilor
publice din unitatile administrativ-teritoriale respective;
c) in cartiere, pe strazi si grupuri de blocuri, cu cetateni care nu au
obligatia de a participa la actiunile de protectie civila la locul de munca;
d) la comune, cu locuitori de pe teritoriul acestora;
e) la institutii publice si agenti economici cu peste 100 de angajati, cu
personal din cadrul acestora.
Art. 16
Formatiunile de protectie civila se pot constitui, in raport cu nevoile
protectiei civile, pe specialitatile: observare-cercetare, transmisiuni -
alarmare, energetic, protectie-adapostire, deblocare-salvare, instalatii,
drumuri si poduri, protectie antichimica si a mediului, medical, sanitar -
veterinar, pirotehnic, logistica, transport si altele.
Art. 17
Formatiunile de protectie civila se incadreaza cu persoane apte de munca,
barbati in varsta de la 18 la 60 de ani si femei, de la 18 la 55 de ani,
persoane fara obligatii militare si persoane cu obligatii militare, mobilizate
la locul de munca.
Art. 18
Conducerea activitatilor de protectie civila se realizeaza de Comandamentul
protectiei civile, prin reteaua punctelor de comanda, care se asigura, din timp
de pace, la nivelul autoritatilor administratiei publice centrale de
specialitate, la cele judetene, municipale, de sectoare, orasenesti, alte
localitati importante, precum si la institutii publice si agenti economici.
CAP. 3
Pregatirea pentru protectia civila
Art. 19
Pregatirea pentru protectia civila se executa pe categorii de personal si
functii. Planurile, programele, formele si durata pregatirii se stabilesc de
Comandamentul protectiei civile si se aproba de seful protectiei civile din
Romania.
La pregatirea pentru protectia civila participa sefii protectiei civile,
inspectoratele, comisiile, unitatile si formatiunile de protectie civila,
formatiunile sanitar-voluntare de Cruce Rosie, formatiunile civile de pompieri,
alte formatiuni, salariati din institutii publice si agenti economici,
studentii, elevii, alte categorii de cetateni, precum si personalul civil al
fortelor armate.
Art. 20
Comandamentul protectiei civile si inspectoratele de protectie civila
organizeaza, periodic, exercitii si aplicatii de protectie civila si de
interventii la dezastre. La aceste activitati participa fortele si mijloacele
de protectie civila, precum si comisiile de aparare impotriva dezastrelor.
Art. 21
Sefii protectiei civile, personalul din inspectorate, comisiile si
comandantii formatiunilor de protectie civila executa, o data la 2-4 ani sau
ori de cate ori este nevoie, cursuri sau convocari de pregatire, cu scoatere
din productie, cu o durata de 5-25 de zile lucratoare, organizate de
Comandamentul protectiei civile sau de inspectoratele de protectie civila
judetene si al municipiului Bucuresti. Aceste cursuri se vor desfasura in
Centrul de perfectionare a pregatirii cadrelor din protectia civila, precum si
in centrele de pregatire in domeniul protectiei civile zonale, judetene si al
municipiului Bucuresti.
Art. 22
Studentii si elevii executa pregatirea pentru protectia civila prin teme
specifice cuprinse in programele de invatamant, stabilite de Comandamentul
protectiei civile impreuna cu Ministerul Invatamantului.
Art. 23
Pregatirea personalului incadrat in protectia civila, in alte forme
organizatorice decat cele prevazute la art. 21, este obligatorie si se
desfasoara in timpul sau, dupa caz, in afara programului de lucru, conform
hotararii conducatorului unitatilor ai caror angajati sunt.
CAP. 4
Protectia populatiei si a bunurilor materiale
Art. 24
Prevenirea populatiei si protectia acesteia si a bunurilor materiale
impotriva efectelor armelor conventionale, nucleare, biologice, chimice sau a
dezastrelor se asigura printr-un ansamblu de masuri, constand din: instiintare
si alarmare, evacuare, adapostire, protectie antichimica si biologica, mascare,
camuflare si alte masuri tehnice si organizatorice specifice.
Art. 25
Instiintarea este activitatea de transmitere a mesajelor despre pericolul
atacurilor din aer, contaminarii radioactive, chimice sau biologice si al
dezastrelor, la autoritatile administratiei publice si inspectoratele de
protectie civila, in scopul evitarii surprinderii, alarmarii, adapostirii
populatiei si protectiei unor bunuri materiale.
Instiintarea se asigura de Comandamentul protectiei civile si de
inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia, pe baza datelor primite de la Statul Major al Aviatiei si
Apararii Antiaeriene, Statul Major al Marinei Militare, marile unitati si
unitatile subordonate acestora, precum si de la alte surse de informare.
Art. 26
Alarmarea este activitatea prin care se avertizeaza populatia despre
pericolul iminent al atacurilor din aer, contaminarii radioactive chimice,
biologice, precum si al dezastrelor, in scopul trecerii de indata si in mod
organizat la aplicarea masurilor de protectie si de interventie.
Art. 27
Instiintarea si alarmarea se realizeaza prin mijloace speciale de
instiintare si alarmare, prin sistemul de telecomunicatii teritoriale, prin
Statii radio si radiotelefoane, prin studiourile si statiile de radiodifuziune
si de televiziune, indiferent de forma de proprietate a acestora si prin alte
mijloace.
Mijloacele de alarmare specifice se instaleaza in locurile stabilite de
inspectoratele de protectie civila.
Art. 28
In cazul unui atac aerian iminent, atunci cand nu s-a declarat stare de
razboi, primele mesaje de prealarma si de alarma se transmit cu aprobarea
ministrului apararii nationale.
Art. 29
In scopul verificarii sistemului de instiintare si alarmare din localitati,
institutii publice si agenti economici, periodic, se executa exercitii de
alarmare publica.
Pentru avertizarea populatiei, folosirea mijloacelor de alarmare in cazul
producerii unor dezastre se executa numai cu aprobarea sefilor protectiei
civile de la localitatile, institutiile publice sau de la agentii economici
afectati.
Art. 30
In cazul atacurilor sau al dezastrelor se executa evacuarea, pe baza
planurilor intocmite in acest scop.
Art. 31
Pentru organizarea si conducerea actiunilor de evacuare se constituie
Comisia centrala de evacuare, condusa de secretarul general al Guvernului, din
care fac parte secretari de stat si conducatori ai autoritatilor din
administratia publica implicata. Comisia isi constituie un secretariat tehnic
permanent condus de comandantul Comandamentului protectiei civile.
In teritoriu se constituie comisii judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru evacuare, conduse de subprefecti, Comisiile de evacuare isi
constituie secretariate tehnice permanente, conduse de catre sefii
inspectoratelor de protectie civila judetene si al municipiului Bucuresti.
Principiile evacuarii, structura, componenta, atributiile specifice si
modul de finantare a comisiilor de evacuare se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Trecerea la executarea actiunii de evacuare pe timp de razboi se hotaraste
de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea ministrului
apararii nationale.
Art. 32
Protectia prin adapostire se realizeaza in scopul ocrotirii cetatenilor
impotriva atacurilor inamicului, efectelor dezastrelor si se asigura prin
lucrari special construite ca puncte de comanda si adaposturi de protectie
civila, precum si in subsolul cladirilor si in alte spatii care se amenajeaza
in acest scop, potrivit normelor si instructiunilor tehnice elaborate de
Comandamentul protectiei civile.
Adaposturile de protectie civila pot fi publice, ale agentilor economici
sau ale persoanelor fizice, potrivit sursei de finantare a investitiei
respective. Adaposturile de protectie civila, aflate in administrarea organelor
administratiei publice locale, sunt adaposturi publice gestionate de consiliile
locale.
Art. 33
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice, agentii economici, precum si proprietarii de imobile cu destinatie
locativa, au obligatia sa prevada la noile investitii in constructie sau la
extinderile imobilelor existente adaposturi de protectie civila, potrivit
instructiunilor si normelor tehnice aprobate de ministrul apararii nationale.
Cheltuielile pentru aceste lucrari se suporta de catre proprietarii investitiei
respective si nu pot depasi 5% din valoarea de constructii-montaj a acestora.
La eliberarea autorizatiei de constructie se obtin, obligatoriu, si avizele
Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor de protectie civila judetene
sau al municipiului Bucuresti, dupa caz, care se elibereaza in conditiile
stabilite prin instructiuni de specialitate.
Taxele aferente eliberarii avizelor se stabilesc de comun acord cu
consiliul local, potrivit legii.
Art. 34
Proiectarea, construirea si amenajarea punctelor de comanda si a
adaposturilor de protectie civila se realizeaza pe baza normelor si
instructiunilor tehnice, aprobate de seful protectiei civile, tinand seama de
importanta localitatilor, a institutiilor publice si a agentilor economici.
Art. 35
In timp de pace, adaposturile de protectie civila se pot da in folosinta
pentru alte nevoi, cu avizul Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor
de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor
acestuia, dupa caz, cu obligatia de a fi mentinute in permanenta stare de
functionare si a le elibera, in caz de nevoie, in maximum 24 de ore.
Adaposturile amenajate ca puncte de comanda nu pot primi alta destinatie.
Art. 36
Trecerea la construirea adaposturilor si amenajarea altor spatii de
adapostire, cuprinse in planurile de mobilizare, se face o data cu punerea in
aplicare a acestora.
Art. 37
Protectia antichimica a populatiei reprezinta actiunea de ocrotire a
cetatenilor impotriva contaminarii radioactive, chimice sau biologice si se
asigura prin mijloace speciale de protectie individuala, colectiva si prin alte
masuri tehnice si organizatorice, care se realizeaza din timp de pace, cu
prioritate in zonele de risc nuclear, chimic sau biologic.
Agentii economici cu surse de pericol nuclear, chimic sau biologic au
obligatia de a evalua periodic zonele de risc, de a stabili masurile de
prevenire si de protectie necesare, de a asigura instiintarea autoritatilor
publice, alarmarea si protectia populatiei afectate.
CAP. 5
Limitarea si inlaturarea urmarilor atacurilor din aer sau ale dezastrelor
Art. 38
La actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor sau ale
dezastrelor participa unitati militare si formatiuni de protectie civila
existente pe timp de pace sau care se pot mobiliza in timp scurt, unitati si
formatiuni militare ale Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de
Interne, in functie de misiunile si situatia acestora, formatiuni civile de
pompieri, formatiuni sanitar-voluntare, alte formatiuni, angajati, studenti,
elevi si alti cetateni apti de munca.
Art. 39
Organizarea, conducerea, principiile de intrebuintare a inspectoratelor,
comisiilor, unitatilor militare si formatiunilor de protectie civila, in
actiunea de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor sau a dezastrelor,
precum si a planurilor operative intocmite in acest scop, se stabilesc prin
regulamente si instructiuni de specialitate, elaborate de Comandamentul
protectiei civile si aprobate de seful protectiei civile din Romania.
Art. 40
Asanarea terenului si neutralizarea de munitii ramase neexplodate se
executa de catre subunitatile specializate si specialisti ai Comandamentului
protectiei civile si inspectoratelor de protectie civila judetene sau al
municipiului Bucuresti.
Art. 41
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, institutiile publice si agentii economici, precum si cetatenii care iau
cunostinta de existenta munitiilor ramase neexplodate au obligatia sa anunte,
de indata, organul de politie cel mai apropiat sau inspectoratul de protectie
civila, in vederea executarii lucrarilor de asanare a terenului de munitiile
ramase neexplodate.
Art. 42
Munitiile se distrug in poligoane ale Ministerului Apararii Nationale sau
pe terenuri puse la dispozitie de autoritatile administratiei publice locale,
pe a caror raza administrativ-teritoriala se executa lucrari de asanare.
Terenurile stabilite pentru distrugerea munitiei se amenajeaza potrivit
instructiunilor si normelor tehnice specifice, elaborate de Comandamentul
protectiei civile, cu respectarea stricta a factorilor de mediu.
Autoritatile administratiei publice locale sau, dupa caz, institutiile
publice si agentii economici asigura subunitatii militare, care executa
asanarea terenului de munitiile ramase neexplodate, accesul in teren, mana de
lucru auxiliara, mijloace de transport, materiale, asistenta sanitara, precum
si cazarea si hranirea efectivelor necesare lucrarilor de asanare.
Art. 43
Materialele explozive si mijloacele de aprindere necesare pentru
distrugerea munitiei ramase neexplodate se pun la dispozitia specialistilor
pirotehnicieni, la cererea Comandamentului protectiei civile si a
inspectoratelor de protectie civila judetene si al municipiului Bucuresti, de
catre Ministerul Apararii Nationale si de organele de politie teritoriale, dupa
caz. Contravaloarea materialelor explozive si a mijloacelor de aprindere se suporta
de Ministerul Apararii Nationale.
CAP. 6
Atributiile autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice,
agentilor economici si cetatenilor, pentru realizarea masurilor de protectie
civila
Sectiunea 1
Atributiile comune ale autoritatilor administratiei publice centrale si
locale, institutiilor publice si agentilor economici
Art. 44
Autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice si agentii
economici sunt obligati sa asigure protectia populatiei, angajatilor si a
bunurilor materiale in caz de dezastre sau pe timp de razboi, in care scop
indeplinesc urmatoarele atributii comune:
a) organizeaza si asigura personalul necesar pentru incadrarea
inspectoratelor, comisiilor si formatiunilor de protectie civila proprii,
precum si pregatirea acestora pe baza planurilor de protectie civila intocmite
in timp de pace;
b) organizeaza si executa, cu efective si mijloace tehnice proprii,
limitarea si inlaturarea urmarilor atacurilor din aer sau ale dezastrelor;
c) informeaza oportun Comandamentul protectiei civile, inspectoratele de
protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor
acestuia despre depasirea valorilor permise ale calitatii factorilor de mediu
si producerea unor dezastre, precum si intrarea in tara, tranzitarea sau
depozitarea pe teritoriul Romaniei a unor substante toxice sau radioactive;
d) stabilesc metode si procedee specifice de protectie a populatiei;
e) asigura si realizeaza, pe baza planurilor intocmite in timp de pace,
mijloacele necesare si masurile pentru instiintarea, alarmarea, protectia si
pregatirea organelor de conducere, angajatilor, populatiei, precum si protectia
colectivitatilor de animale si a bunurilor materiale, in cazul atacurilor din aer
sau al dezastrelor, potrivit normelor stabilite de Comandamentul protectiei
civile;
f) stabilesc posibilitatile de utilizare pentru adapostire, prin folosirea
galeriilor, tunelurilor, minelor, a altor constructii subterane specifice
activitatii proprii, precum si a proprietatilor naturale ale terenului si
intocmesc documentatiile tehnice pentru amenajarea acestora ca spatii de
adapostire pentru protectia civila in timp de razboi sau la dezastre;
g) asigura planurile generale cu amplasamentele constructiilor,
instalatiilor si accesului la subsolurile constructiilor proprii, pe care le
pun la dispozitia inspectoratelor de protectie civila, a organelor de politie
si a pompierilor;
h) organizeaza si asigura evacuarea populatiei, angajatilor, colectivitatilor
de animale si a unor bunuri materiale in situatii speciale, in conformitate cu
prevederile planurilor intocmite in acest scop si in raport cu situatia creata;
i) executa, pe baza tematicii stabilite cu acordul Comandamentului
protectiei civile, studii, cercetari stiintifice, documentatii de fabricatie,
proiecte si experimentari, in scopul imbunatatirii si perfectionarii masurilor
si mijloacelor de protectie civila;
j) prezinta propuneri cu privire la clasificarea agentilor economici, pe baza
criteriilor stabilite de Comandamentul protectiei civile;
k) asigura mijloacele materiale si financiare necesare construirii,
amenajarii, modernizarii si intretinerii punctelor de comanda, adaposturilor,
sistemului de instiintare si alarmare, a mijloacelor de protectie si de
interventie, procesului de pregatire, precum si a celorlalte masuri de
protectie civila proprii si ale unitatilor din subordine;
l) studiaza si stabileste modul de folosire si de adaptare a unor mijloace
tehnice si utilaje pentru nevoile de protectie civila;
m) asigura inzestrarea cu tehnica si materiale a formatiunilor de protectie
civila, potrivit normelor elaborate de Comandamentul protectiei civile;
n) organizeaza si asigura depozitarea, conservarea, intretinerea si
evidenta mijloacelor tehnice si a materialelor destinate protectiei civile;
o) asigura materiale didactice si spatii necesare pregatirii pentru
protectia civila;
p) asigura aplicarea masurilor de mascare, precum si de camuflare a
surselor luminoase si calorice;
r) asigura periodic, prin intermediul presei scrise si al mijloacelor
audiovizuale locale, instruirea cu notiuni elementare a cetatenilor, asupra
principalelor masuri pe care acestia trebuie sa le ia in caz de dezastru;
s) constituie, in domeniul apararii in caz de dezastre, comisii de aparare
impotriva dezastrelor, potrivit legii;
t) indeplinesc orice alte atributii referitoare la protectia civila,
potrivit legii.
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, impreuna cu
Comandamentul protectiei civile, coordoneaza activitatea de aplicare a
masurilor de protectie civila pe plan local si organizeaza pregatirea
categoriilor de personal cu atributii in domeniul protectiei civile, stabilite
prin hotarare a Guvernului.
Sectiunea a 2-a
Atributiile specifice unor autoritati ale administratiei publice centrale
Art. 45
Ministerul Apararii Nationale in colaborare cu autoritati ale
administratiei publice centrale de specialitate realizeaza masurile de
protectie civila, prin Comandamentul protectiei civile, in care scop:
a) elaboreaza regulamente, instructiuni si norme cu privire la organizarea,
inzestrarea si intrebuintarea inspectoratelor, comisiilor, unitatilor si
formatiunilor de protectie civila, executarea misiunilor si atributiilor ce
revin autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor
economici;
b) organizeaza, indruma si controleaza pregatirea de protectie civila a
personalului incadrat in protectia civila, precum si a populatiei;
c) analizeaza periodic, impreuna cu autoritatile administratiei publice,
stadiul realizarii masurilor de protectie civila;
d) prezinta rapoarte si propuneri Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, cu
privire la realizarea masurilor de protectie civila;
e) organizeaza si asigura instiintarea organelor de conducere de la unele
autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate, de la judete si
localitati, despre pericolul atacurilor din aer, contaminarii radioactive,
chimice si biologice, precum si alarmarea populatiei; stabileste semnalele de
alarma aeriana, alarma la dezastre, alarma chimica si de incetare a alarmei;
f) asigura inzestrarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a
Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor, subunitatilor si unitatilor
militare de protectie civila, pe baza normelor stabilite de Comandamentul
protectiei civile;
g) conduce si coordoneaza, prin Comandamentul protectiei civile,
inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia, actiunile de limitare si de inlaturare a urmarilor
atacurilor sau ale dezastrelor;
h) participa cu unitati si subunitati din structura proprie la executarea
controlului contaminarii radioactive, chimice sau biologice, precum si la
decontaminarea terenului, populatiei si a bunurilor materiale din zonele
afectate;
i) verifica aplicarea masurilor de protectie civila la unitatile si
formatiunile subordonate;
j) asigura pregatirea populatiei si angajatilor in probleme de protectie
civila prin folosirea mijloacelor de informare in masa;
k) avizeaza proiectele planurilor de asigurare materiala, tehnica si
financiara, pentru protectia civila, ale autoritatilor administratiei publice;
l) controleaza activitatea de supraveghere radioactiva si chimica a
mediului si realizarea masurilor de protectie a populatiei, a colectivitatilor
mari de animale, a bunurilor materiale, precum si a florei si faunei naturale;
m) participa prin institutele sale specializate la executarea unor studii
si cercetari stiintifice privind realizarea si aplicarea masurilor de protectie
civila;
n) stabileste gradul de protectie pentru punctele de comanda destinate
Presedintiei, Parlamentului si Guvernului Romaniei si asigura, prin organele de
specialitate de protectie civila, starea de operativitate a acestora, cu
mijloacele materiale si financiare puse la dispozitie de catre institutiile
beneficiare;
o) intocmeste planurile si tematica de invatamant pentru pregatirea militarilor
din unitatile militare, in domeniul, protectiei civile.
Art. 46
Oficiul de Stat pentru Probleme Speciale exercita urmatoarele atributii:
a) cuprinde in planul de mobilizare a economiei nationale propunerile de
realizare a masurilor de protectie civila, elaborate si coordonate de
Comandamentul protectiei civile, pe baza cererilor autoritatilor administratiei
publice, precum si ale institutiilor publice si agentilor economici;
b) urmareste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, modul de
realizare a lucrarilor din programul de investitii curente pentru protectia
populatiei si a bunurilor materiale, precum si masurile de asigurare
tehnico-materiale a activitatilor de protectie civila.
Art. 47
Ministerul de Interne exercita urmatoarele atributii:
a) participa, cu efective si mijloace proprii, la actiunile de protectie,
evacuarea populatiei si a bunurilor materiale, limitarea si inlaturarea
urmarilor atacurilor inamicului sau ale dezastrelor, precum si la alte actiuni de
protectie civila;
b) stabileste masurile de protectie civila la organele si unitatile
subordonate si asigura realizarea lor, pe baza prezentei legi, a regulamentelor
si instructiunilor proprii;
c) organizeaza si tine evidenta populatiei care se evacueaza in situatii de
razboi, cat si in caz de dezastre;
d) asigura paza munitiei ramase neexplodate si a terenurilor in curs de
asanare;
e) organizeaza interventia formatiunilor de specialitate proprii pentru
prevenirea si stingerea incendiilor, pe timpul actiunilor de protectie civila;
f) reorganizeaza sistemele de paza generala din localitati, stabileste
masurile pentru asigurarea pazei institutiilor publice si agentilor economici
importanti si verifica functionarea pazei acestora;
g) controleaza, indruma si dirijeaza circulatia autovehiculelor si a
pietonilor, in functie de situatia creata, si participa la asigurarea masurilor
stabilite la nivel central si local pe linie de protectie civila;
h) participa la verificarea aplicarii masurilor de camuflare a luminilor
din localitati, precum si a mijloacelor de transport.
Art. 48
Ministerul Industriilor exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste prin agentii economici, care produc, prelucreaza,
manipuleaza, depoziteaza, utilizeaza sau transporta substante toxice
industriale, masurile de prevenire a accidentului chimic, zonele de risc
chimic, gradul de pericol pentru angajati, populatie si animale, masurile de
interventie in caz de accident chimic, metode, procedee si mijloace de
protectie a angajatilor, populatiei, animalelor, culturilor si a bunurilor
materiale;
b) colaboreaza, prin Comandamentul protectiei civile, cu Ministerul
Apararii Nationale si alte ministere interesate, la stabilirea metodelor,
procedeelor si mijloacelor de mascare, de protectie, de cercetare chimica, de
decontaminare, de retinere a substantelor radioactive si a agentilor biologici;
c) asigura realizarea, din timp de pace si la razboi, a necesarului de:
medicamente, substante si preparate radioprotectoare si antidoturi; substante
si amestecuri de decontaminare chimica, radioactiva si biologica; materiale si
aparate pentru protectia pielii, a cailor respiratorii si pentru retinerea
agentilor nocivi;
d) asigura stabilitatea si functionarea neintrerupta a sistemului energetic
national in conditii de razboi sau de dezastre;
e) stabileste zonele de inundabilitate pentru barajele hidrotehnice;
asigura instiintarea si alarmarea populatiei in aval de acestea;
f) asigura, prin contract, alimentarea cu energie electrica a punctelor de
comanda de protectie civila;
g) coordoneaza, in situatii speciale, aplicarea de catre unitatile
subordonate a masurilor de camuflaj al iluminatului public;
h) stabileste si asigura aplicarea tuturor masurilor de securitate
nucleara, de intocmire si aplicare a planurilor de protectie civila si
interventie pentru centralele nuclearo-electrice;
i) participa, cu personalul si tehnica de specialitate, din unitatile
subordonate, la interventii pentru inlaturarea urmarilor atacurilor sau ale
dezastrelor;
j) asigura, pe baza de contract, functionarea permanenta, verificarea,
intretinerea si repararea sirenelor electrice prin sucursalele judetene,
municipale si orasenesti.
Art. 49
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, masurile pentru
protectia animalelor, culturilor, cerealelor, furajelor, materiilor prime si
produselor agroalimentare si asigura aducerea la indeplinire a acestora in timp
de razboi sau de dezastre;
b) stabileste norme privind folosirea solului, produselor animale si
vegetale, a materiilor prime, produselor agroalimentare contaminate, in functie
de natura si gradul de contaminare;
c) asigura aparatura si personalul pentru executarea controlului
contaminarii radioactive, chimice sau biologice a solului, culturilor,
materiilor prime si produselor agroalimentare;
d) asigura stocurile de medicamente si biopreparate pentru desfasurarea actiunilor
sanitar-veterinare si fitosanitare;
e) participa la actiunile de decontaminare a animalelor, materiilor prime,
a produselor agroalimentare si a altor bunuri din unitatile agricole cu capital
majoritar de stat sau privat ale industriei alimentare, folosind personalul si
tehnica din unitatile subordonate.
Art. 50
Ministerul Sanatatii exercita urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si asigura asistenta medico-sanitara in timp de razboi sau
de dezastre;
b) asigura controlul radioactiv, chimic si biologic al mediului
inconjurator, al alimentelor si populatiei; urmareste si asigura aplicarea si
respectarea stricta a normelor sanitaro-igienice si antiepidemice;
c) emite, cu acordul Ministerului Apararii Nationale, instructiuni privind
organizarea, inzestrarea si functionarea formatiunilor medico-sanitare,
destinate asistentei medicale de urgenta a victimelor din randul populatiei, in
timp de razboi sau de dezastre;
d) verifica, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, prin antrenamente
si exercitii, pregatirea pentru interventie a formatiunilor medico-sanitare si
asigura, impreuna cu consiliile judetene si locale, baza tehnico-materiala a
acestora;
e) asigura stocurile necesare pentru dotarea unitatilor medico-sanitare cu aparatura
necesara investigatiilor in caz de contaminare radioactiva, chimica, biologica
si aprovizionarea cu sortimentele si cantitatile necesare de aparatura si
instrumentar medical, sange si substituenti, medicamente, biopreparate si alte
mijloace necesare acordarii asistentei medicale;
f) organizeaza pregatirea cadrelor medico-sanitare in problemele specifice
de acordare a asistentei medicale in timp de razboi sau de dezastre.
Art. 51
Ministerul Transporturilor exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, masurile de
protectie colectiva a calatorilor aflati in statiile de cale ferata, metrou,
autogari, aeroporturi, porturi si ecluze si asigura, prin agentii economici din
domeniu, realizarea masurilor de protectie civila a acestora, conform
reglementarilor internationale la care Romania este parte;
b) stabileste, in baza unui plan comun, cu Ministerul Sanatatii si
autoritatile administratiei publice, mijloacele de transport necesare care urmeaza
a fi asigurate de agentii economici din domeniu, pentru actiunile de evacuare,
interventie si transportul ranitilor;
c) participa, cu unitatile sanitare proprii, impreuna cu serviciile de
urgenta teritoriale ale Ministerului Sanatatii, in baza unui plan comun, la
acordarea asistentei medicale de urgenta victimelor de pe raza de
responsabilitate;
d) stabileste si asigura, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale si
Ministerul Sanatatii, mijloacele tehnice necesare controlului contaminarii radioactive
si chimice si executarea operatiunilor de decontaminare a mijloacelor de
transport din zona de responsabilitate;
e) executa lucrari de protectie civila la metrou, finantate de la bugetul
de stat, si asigura exploatarea si intretinerea acestora.
Art. 52
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului exercita
urmatoarele atributii:
a) participa, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, la elaborarea
instructiunilor de proiectare si de executare a punctelor de comanda, adaposturilor
de protectie civila, precum si a cailor de acces spre acestea;
b) elaboreaza variante de folosire a mijloacelor din dotare pentru
interventii la obiective de importanta vitala, avariate, in vederea
restabilirii capacitatilor acestora;
c) urmareste realizarea din timp de pace a obiectivelor de amenajare si de
pregatire a teritoriului, destinate protectiei populatiei si bunurilor
materiale in timp de razboi sau de dezastre.
Art. 53
Ministerul Comunicatiilor exercita urmatoarele atributii:
a) executa studii si cercetari, in colaborare cu Comandamentul protectiei
civile, pentru dezvoltarea si modernizarea mijloacelor de transmisiuni, de
instiintare si alarmare pentru protectia civila;
b) executa cu prioritate instalarea, verificarea, intretinerea si repararea
mijloacelor de transmisiuni pentru protectia civila, pe baza contractelor
incheiate cu beneficiarii;
c) asigura stabilitatea functionarii permanente a statiilor centrale si
locale de radio si televiziune si a celorlalte mijloace de telecomunicatii, in
scopul instiintarii si alarmarii populatiei, la declararea mobilizarii, starii
de razboi si in caz de dezastre, precum si a legaturilor necesare pentru
realizarea masurilor de protectie civila.
Art. 54
Ministerul Invatamantului exercita urmatoarele atributii:
a) stabileste si asigura din timp de pace, impreuna cu autoritatile
administratiei publice, masurile privind organizarea si functionarea
invatamantului de toate gradele, in timp de razboi;
b) intocmeste, impreuna cu Comandamentul protectiei civile, planul si
tematica de invatamant pentru pregatirea elevilor si studentilor in domeniul
protectiei civile; asigura personalul si materialul didactic necesare acestor
activitati.
Art. 55
Consiliul National al Audiovizualului, in exercitarea atributiilor sale
legale, stabileste norme obligatorii referitoare la:
a) asigurarea informarii populatiei cu privire la cunoasterea si aplicarea
masurilor de protectie civila;
b) transmiterea semnalelor de prevenire a populatiei despre pericolul
atacului din aer, al contaminarii radioactive, chimice sau cu agenti biologici
si a altor comunicate cu privire la aplicarea masurilor de protectie civila.
Art. 56
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului exercita urmatoarele
atributii:
a) executa supravegherea meteorologica, hidrologica, de contaminare
radioactiva, chimica si biologica si a factorilor de mediu;
b) stabileste zonele de risc, in caz de inundatii si de alte evenimente
hidrotehnice si meteorologice periculoase;
c) asigura instiintarea organelor de protectie civila locale, a
Comandamentului protectiei civile si alarmarea populatiei in aval de baraje sau
alte lucrari hidrotehnice proprii;
d) stabileste metode si procedee de decontaminare a apei si a altor factori
de mediu, precum si norme admise pentru intrebuintarea apei contaminate;
e) stabileste norme de dotare, asigura, cu aparatura si materialele
necesare, reteaua de control si de supraveghere a contaminarii factorilor de
mediu si de pregatire a personalului din subordine.
Art. 57
Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania exercita urmatoarele
atributii:
a) asigura organizarea, incadrarea si functionarea detasamentelor sanitare
si posturilor de prim ajutor, precum si pregatirea surorilor de Cruce Rosie
prin filialele de Cruce Rosie judetene, de sectoare si a municipiului
Bucuresti, in vederea participarii acestora la actiunea de acordare a primului
ajutor victimelor, precum si la aplicarea regulilor de igiena colectiva in caz
de razboi sau de dezastre;
b) participa la realizarea masurilor sanitare, de evacuare a populatiei,
precum si la ajutorarea sinistratilor;
c) participa la pregatirea populatiei prin cursuri sanitare de masa, pentru
acordarea primului ajutor in caz de razboi sau de dezastre.
Sectiunea a 3-a
Atributiile specifice autoritatilor administratiei publice locale
Art. 58
Consiliul local exercita urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica de protectie civila din localitate;
b) repartizeaza si esaloneaza fonduri pentru protectia civila, o data cu
aprobarea bugetului local;
c) gestioneaza, depoziteaza, intretine si conserva tehnica, aparatura si
materialele de protectie civila;
d) aproba modalitatile de instiintare si alarmare de protectie civila in
localitate, cat si masurile de protectie individuala si colectiva a populatiei,
a colectivitatilor de animale si a bunurilor materiale;
e) aproba masurile ce se propun de seful protectiei civile pentru
inlaturarea urmarilor dezastrelor sau ale atacurilor din aer.
Art. 59
Primarul exercita urmatoarele atributii:
a) conduce inspectoratul subordonat si activitatea de protectie civila pe
plan local;
b) propune consiliului local structura organizatorica de protectie civila
din localitate;
c) numeste in functie, cu avizul inspectoratului de protectie civila
judetean, al municipiului Bucuresti sau ale sectoarelor acestuia, pe seful
inspectoratului de protectie civila; stabileste sediul inspectoratului de
protectie civila si locul punctului de comanda;
d) prevede in proiectul bugetului local fondurile necesare realizarii
lucrarilor de investitii, dotarii punctelor de comanda si adaposturilor,
inzestrarii cu tehnica si materiale a formatiunilor de protectie civila, precum
si cele necesare realizarii celorlalte masuri de protectie civila;
e) aproba planurile operative si de pregatire a formatiunilor de protectie
civila si propune consiliului local masuri pentru buna functionare a sistemului
de instiintare si alarmare, intretinerea fondului de adapostire si a
materialelor de protectie civila;
f) ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor catastrofelor,
calamitatilor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele
de specialitate ale statului. In acest scop poate mobiliza si populatia,
agentii economici si institutiile publice din localitate, acestea fiind
obligate sa execute masurile stabilite;
g) participa la convocari de pregatire, exercitii, aplicatii si la alte
activitati de protectie civila organizate potrivit legii;
h) asigura aducerea la indeplinire a masurilor de protectie civila
stabilite de seful protectiei civile judetene;
i) analizeaza si informeaza periodic consiliul local despre stadiul
realizarii activitatilor de protectie civila.
Art. 60
Consiliul judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, prin
serviciile de specialitate subordonate, exercita urmatoarele atributii:
a) asigura repartizarea, impreuna cu directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti, a
fondurilor pentru realizarea lucrarilor de investitii, dotare si desfasurare a
activitatilor protectiei civile, in baza proiectelor de buget ale fiecarei
unitati administrativ-teritoriale;
b) gestioneaza, depoziteaza, intretine si asigura conservarea tehnicii,
aparaturii si materialelor de protectie civila si asigura spatiile de
depozitare pentru materialele necesare la dezastre;
c) pune la dispozitia inspectoratului de protectie civila judetean, al
municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, precum si formatiunilor de
protectie civila organizate de acestea, logistica, aparatura si materialele de
protectie civila pentru instructie si interventie;
d) asigura localurile, organizeaza paza, prevenirea incendiilor si
securitatea depozitelor de materiale, a punctelor de comanda si a sediilor
inspectoratelor de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia.
Art. 61
Prefectul exercita urmatoarele atributii:
a) asigura si controleaza respectarea prevederilor legii protectiei civile,
prin inspectoratul de protectie civila, la toate autoritatile administratiei
publice locale, institutiile publice si la agentii economici de pe raza
administrativ-teritoriala;
b) propune structura organizatorica, planurile operative si de pregatire
pentru protectia civila, elaborate de inspectoratul de protectie civila;
c) aproba conceptia si executarea aplicatiilor, exercitiilor de alarmare si
a altor activitati de instruire conduse de inspectoratul de protectie civila;
d) raspunde, in conditiile stabilite de lege, de aducerea la indeplinire a
masurilor de inlaturare a urmarilor atacurilor inamicului si ale dezastrelor;
e) prezinta comisiei administrative proiecte de hotarari cu privire la
completarea sistemului de instiintare si alarmare a populatiei, a fondului de
adapostire, a bazei materiale si a altor masuri de protectie a populatiei si a
bunurilor materiale;
f) raspunde de alarmarea, protectia si pregatirea populatiei din zonele de
risc nuclear, chimic, biologic sau in aval de barajele hidrotehnice;
g) aproba lista agentilor economici, institutiilor publice din judet,
respectiv din municipiul Bucuresti, care asigura componenta formatiunilor de
protectie civila la nivel administrativ-teritorial.
Sectiunea a 4-a
Atributiile specifice institutiilor publice si agentilor economici
Art. 62
Institutiile publice si agentii economici, care produc, prelucreaza,
manipuleaza, depoziteaza, utilizeaza sau transporta substante toxice, substante
radioactive sau preparate biologice, precum si proprietarii de baraje
hidrotehnice, exercita si urmatoarele atributii specifice:
a) stabilesc masurile de prevenire a unor accidente, zonele de risc si
gradul de pericol pentru populatie si pentru mediu, masurile de protectie si de
interventie si asigura aparatura si asistenta tehnica de specialitate in zonele
afectate;
b) stabilesc si realizeaza masurile de protectie civila a angajatilor si
bunurilor materiale proprii; conduc nemijlocit actiunile de interventie;
c) informeaza oportun inspectoratele de protectie civila judetene, al
municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia despre intrarea in tara,
tranzitarea sau depozitarea unor substante toxice sau radioactive;
d) organizeaza si executa controlul contaminarii radioactive, chimice si
biologice a materiilor prime si produselor finite si realizeaza masurile de
decontaminare a personalului, terenului, cladirilor si utilajelor;
e) organizeaza si asigura participarea la pregatirea de protectie civila a
personalului incadrat in comisii, a formatiunilor de protectie civila si a
angajatilor;
f) instiinteaza persoanele si organismele cu atributii in domeniu despre
pericolul producerii dezastrului.
Art. 63
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici vor lua masuri pentru repartizarea si asigurarea
spatiilor necesare activitatilor de protectie civila.
Sectiunea a 5-a
Obligatiile si drepturile cetatenilor pentru realizarea masurilor de
protectie civila
Art. 64
Pentru realizarea masurilor de protectie civila cetatenii au urmatoarele
obligatii:
a) sa participe la pregatirea pentru protectia civila, in scopul insusirii
cunostintelor si deprinderilor necesare infaptuirii acestei activitati;
b) sa respecte regulile si masurile de protectie impotriva factorilor
distructivi ai armelor de nimicire in masa, ai armelor conventionale,
mijloacelor incendiare si dezastrelor;
c) sa realizeze si sa intretina adaposturile de interes colectiv sau sa
amenajeze spatiile de adapostire din cladirile ori de pe terenul proprietate
personala, potrivit legii;
d) sa-si asigure mijloace individuale de protectie, trusa sanitara, rezerva
de alimente si apa, alte materiale necesare pentru asigurarea protectiei si
pentru participarea la executarea unor actiuni de interventie;
e) sa participe la actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor
atacurilor inamicului, la localizarea si inlaturarea urmarilor dezastrelor;
f) sa indeplineasca toate masurile stabilite de catre organele de protectie
civila.
Art. 65
Cetatenii care participa la actiunile de protectie civila au urmatoarele
drepturi:
a) beneficiaza gratuit de asistenta medicala, medicamente, spitalizare si
de pensia pentru accidentele sau bolile ce au survenit pe timpul sedintelor de
pregatire sau al participarii la actiuni de interventie de protectie civila;
b) li se asigura mijloace de transport si de protectie pe timpul pregatirii
sau desfasurarii actiunilor de interventie de protectie civila;
c) beneficiaza gratuit de hrana si de cazare pe timpul participarii la
actiunile de limitare si inlaturare a efectelor atacurilor inamicului sau
dezastrelor;
d) pot fi recompensati, prin acordarea de diplome, insigne sau alte
insemne, bani sau bunuri materiale, in cazul in care se evidentiaza in cadrul
actiunilor de protectie civila.
CAP. 7
Asigurarea materiala si financiara de protectie civila
Art. 66
Inzestrarea si dotarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a
Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor judetene, subunitatilor si
unitatilor militare de protectie civila se asigura de Ministerul Apararii
Nationale pe baza normelor de inzestrare aprobate de seful protectiei civile
din Romania.
Art. 67
Dotarea cu bunuri materiale a inspectoratelor, comisiilor, formatiunilor de
protectie civila, punctelor de comanda si a populatiei, in timp de pace si de
razboi, se realizeaza potrivit normelor de inzestrare elaborate de
Comandamentul protectiei civile.
Art. 68
Coordonarea asigurarii cu tehnica si materiale specifice de protectie
civila se executa de catre Comandamentul protectiei civile, pe baza
propunerilor autoritatilor administratiei publice si a institutiilor publice,
precum si ale agentilor economici.
Contractarea si aprovizionarea bunurilor materiale se asigura de catre
fiecare beneficiar, contra cost. Tehnica si alte categorii de materiale
necesare protectiei civile pot fi asigurate si prin rechizitii si sponsorizari,
potrivit legii.
Art. 69
Organele si autoritatile administratiei publice, institutiilor publice si
agentilor economici au obligatia de a satisface comenzile de materiale si
tehnica necesare protectiei civile, integral si in termenele stabilite prin
contracte, in timp de pace si, cu prioritate, in timp de razboi.
Art. 70
Finantarea obiectivelor de investitii si dezvoltare, la nivel national,
pentru protectia civila, se asigura de la bugetul de stat din fondurile
prevazute la capitolul "Cheltuieli pentru protectia civila".
Obiectivele de investitii si dezvoltare se stabilesc de catre Guvern, la
propunerea Comandamentului protectiei civile.
Art. 71
Fondurile banesti pentru realizarea si desfasurarea activitatilor de
protectie civila la nivel national, judetean, al municipiului Bucuresti si al
sectoarelor acestuia, oraselor si comunelor se asigura din bugetul de stat si
bugetele locale, dupa caz, din capitolul "Cheltuieli pentru protectia
civila", precum si din alte fonduri legal constituite pe baza planurilor
de dotare si cheltuieli, intocmite si aprobate in acest sens.
Obiectivele si fondurile banesti propuse se avizeaza de Comandamentul
protectiei civile pentru a fi puse de acord cu strategia programelor de
dezvoltare in teritoriu.
Fundamentarea cifrelor de plan se realizeaza de comun acord cu comisiile de
protectie civila, care urmaresc si controleaza modul de cheltuire a fondurilor
alocate.
Art. 72
Fondurile banesti necesare realizarii masurilor de protectie civila la
institutiile publice si la agentii economici se asigura din bugetele si
resursele proprii sau din alte fonduri legal constituite.
Art. 73
Materialele didactice necesare pentru protectia civila, ca: filme,
diafilme, planse, manuale, brosuri, pliante si altele se realizeaza si se
asigura, contra cost, de Ministerul Apararii Nationale si se difuzeaza
autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor
economici.
Autoritatile administratiei publice, institutiile publice si agentii
economici, cu acordul Comandamentului protectiei civile, inspectoratele de
protectie civila pot realiza materiale de popularizare de protectie civila,
emisiuni radio si de televiziune, ca si alte activitati.
Materialele pentru marcarea focului, necesare pregatirii prin aplicatii si
exercitii, se asigura, fara plata, de Ministerul Apararii Nationale.
Art. 74
Pe timpul pregatirii de protectie civila, al cursurilor sau convocarilor cu
scoatere din productie, al exercitiilor, aplicatiilor si al altor forme de
instruire pentru protectia civila, participantii primesc salariul, drepturile
banesti de transport si de cazare de la unitatile in care sunt incadrati,
conform legislatiei in vigoare si prevederilor contractului colectiv de munca.
Art. 75
Personalul inspectoratelor, al comisiilor si formatiunilor de protectie
civila, pe timpul interventiei, aplicatiilor sau al activitatilor de pregatire,
poarta uniforme cu insemnele protectiei civile, iar contravaloarea uniformelor
se suporta de autoritatile administratiei publice, institutiile publice si
agentii economici. Modelul uniformelor cat si portul acestora se stabilesc prin
instructiunile aprobate de Ministerul Apararii Nationale. Autovehiculele
destinate protectiei civile poarta insemne distincte si se doteaza cu mijloace
tehnice necesare pentru legaturi si avertizare.
Art. 76
Depozitarea, intretinerea, repararea si evidenta bunurilor de protectie
civila, precum si durata de folosinta a acestora se stabilesc potrivit normelor
tehnice elaborate de Comandamentul protectiei civile.
Art. 77
Comandamentul protectiei civile si inspectoratele de protectie civila judetene,
al municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia tin evidenta statistica a
bunurilor din inzestrarea formatiunilor de protectie civila si controleaza
existenta, calitatea, starea de intretinere si folosirea acestora.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 78
Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte, daca nu sunt
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie
infractiuni:
a) refuzul de a organiza, inzestra si instrui formatiunile de protectie
civila, conform art. 44 alin. 1 lit. a), k), m) si o); art. 58 lit. a); art. 59
lit. b), d), e), g); art. 60 lit. a), c), d); art. 61 lit. b) si g); art. 62
lit. e) si art. 69;
b) neanuntarea autoritatilor in drept despre producerea dezastrelor, conform
art. 37 alin. 2; art. 44 alin. 1 lit. c); art. 48 lit. e); art. 56 lit. c) si
art. 62 lit. c) si f);
c) neanuntarea de indata a descoperirii munitiilor ramase neexplodate si
neasigurarea conditiilor de asanare si distrugere a munitiei de catre unitatile
specializate, conform art. 41 si art. 42;
d) folosirea mijloacelor si sistemelor de transmisiuni-alarmare, a
tehnicii, aparaturii, materialelor si echipamentelor de protectie civila in
alte scopuri decat cele pentru care sunt destinate; deteriorarea si
neasigurarea mentinerii in permanenta stare de functionare a acestora, conform
art. 29 alin. 2; art. 35 si art. 53 lit. b);
e) neintretinerea mijloacelor de transmisiuni-alarmare a punctelor de
comanda si a spatiilor de adapostire, precum si a tehnicii destinate protectiei
civile, conform art. 48 lit. j); art. 53 lit. c); art. 58 lit. c); art. 60 lit.
b) si art. 64 lit. c);
f) refuzul de a indeplini masurile de prevenire si protectie a oamenilor,
mediului si bunurilor materiale, de a participa la pregatirea de protectie
civila sau la actiuni de interventie, conform art. 21; art. 48 lit. a) si i);
art. 49 lit. a), c), d) si e); art. 50 lit. b) si e); art. 51 lit. a) si e);
art. 59 lit. f); art. 61 lit. f); art. 62 lit. d) si art. 64 lit. a) si e);
g) neintocmirea documentelor operative de planificare, organizare,
inzestrare si conducere, specifice protectiei civile, conform art. 39; art. 44
alin. 1 lit. e), g) si h) si art. 62 lit. b);
h) impiedicarea, sub orice forma, a organelor de control de a-si exercita
atributiile, conform art. 10;
i) eliberarea autorizatiilor de constructii civile, fara avizul organelor
militare prevazute in lege, conform art. 33.
Art. 79
Contraventiile prevazute la art. 78 se sanctioneaza, dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, contraventiile prevazute
la art. 78 lit. c), g) si h);
b) cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei, contraventiile prevazute
la art. 78 lit. a) si i);
c) cu amenda de la 2.000.000 lei la 3.000.000 lei, contraventiile prevazute
la art. 78 lit. b) si d);
d) cu amenda de la 3.000.000 lei la 4.000.000 lei, contraventiile prevazute
la art. 78 lit. e);
e) cu amenda de la 4.000.000 lei la 5.000.000 lei, contraventiile prevazute
la art. 78 lit. f).
Art. 80
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre seful
protectiei civile de la autoritatile administratiei publice, precum si de catre
persoanele cu atributii de control, imputernicite de comandantul Comandamentului
protectiei civile.
Art. 81
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii, contravenientul poate face plangere la judecatorie in termen de 15
zile de la comunicare.
Art. 82
Regimul contraventiilor din prezenta lege se completeaza si se actualizeaza
in mod corespunzator cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 83
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 2/1978
privind apararea civila in Republica Socialista Romania, publicata in Buletinul
Oficial nr. 24 din 27 martie 1978, Decretul nr. 430/1978 privind unele masuri
pentru apararea civila, publicat in Buletinul Oficial nr. 103 din 15 noiembrie
1978, Hotararea Guvernului nr. 531/1992 privind realizarea unor masuri de
aparare civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233
din 22 septembrie 1992, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 septembrie 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN