ORDONANTA DE URGENTA Nr. 179 din 26 octombrie 2000
privind trecerea unitatilor militare de protectie civila de la Ministerul
Apararii Nationale la Ministerul de Interne, precum si modificarea si
completarea Legii protectiei civile nr. 106/1996, a Ordonantei Guvernului nr.
47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor si a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 14/2000 privind infiintarea formatiunilor de protectie civila
pentru interventie de urgenta in caz de dezastre
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 31 octombrie 2000
In temeiul dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Comandamentul protectiei civile cu unitatile militare subordonate, cu
actuala organizare, trece de la Ministerul Apararii Nationale in structura
Ministerului de Interne.
(2) Trecerea unitatilor militare de protectie civila de la Ministerul Apararii
Nationale la Ministerul de Interne se face in termen de 6 luni, pe baza de
protocol.
(3) Protocolul privind trecerea protectiei civile la Ministerul de Interne
se va incheia intre Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale si
Ministerul Functiei Publice in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 2
(1) Personalul incadrat in Comandamentul protectiei civile si in unitatile
militare subordonate se transfera de la Ministerul Apararii Nationale la
Ministerul de Interne in conformitate cu reglementarile in vigoare.
(2) Cladirile, terenurile si bunurile din patrimoniul Ministerului Apararii
Nationale, aflate in administrarea Comandamentului protectiei civile, trec,
fara plata, in patrimoniul Ministerului de Interne, in conditiile stabilite
prin protocol.
(3) Transferul mijloacelor tehnice se va face fara sa fie afectata
operativitatea retelelor de comunicatii si informatica existente in functiune
la nivelul Comandamentului protectiei civile pentru instiintare, lucrul
operativ si de serviciu.
(4) Ministerul Apararii Nationale, prefecturile, consiliile judetene si
locale, celelalte institutii vor asigura in continuare spatiile pentru
functionarea inspectoratelor de protectie civila judetene, al municipiului
Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 3
Ministerul Finantelor este autorizat sa opereze transferul, din bugetul
aprobat Ministerului Apararii Nationale, al fondurilor alocate Comandamentului
protectiei civile la capitolul 72.01.07 "Protectie civila", in
bugetul Ministerului de Interne.
Art. 4
Legea protectiei civile nr. 106/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 241 din 3 octombrie 1996, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul 1 al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"Seful protectiei civile in Romania este primul-ministru. Acesta
conduce activitatea de protectie civila prin ministrul de interne. Coordonarea
generala a protectiei civile pe intregul teritoriu al tarii si exercitarea
controlului se realizeaza de Comandamentul protectiei civile care functioneaza
in structura Ministerului de Interne."
2. Alineatul 2 al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului
Bucuresti si ale sectoarelor acestuia sunt servicii publice descentralizate ale
Ministerului de Interne din unitatile administrativ-teritoriale respective.
Organizarea, functionarea, precum si structura acestora se aproba de ministrul
de interne la propunerea comandantului Comandamentului protectiei civile."
3. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie civila se constituie,
din timp de pace, la: centralele nuclearoelectrice, combinatele chimice sau la
alte obiective economice care constituie surse potentiale de risc nuclear,
chimic sau biologic, in raport cu importanta acestora. Completarea cu militari
in termen, militari care isi satisfac stagiul militar alternativ sau voluntari
se asigura prin structurile specializate ale Ministerului de Interne si
Ministerului Apararii Nationale. Unitatile, subunitatile si formatiunile de
protectie civila se infiinteaza si se completeaza la mobilizare, in raport cu
planurile intocmite in acest scop."
4. La articolul 23 se introduce un alineat cu urmatorul cuprins:
"Formarea, perfectionarea pregatirii si specializarea personalului
Comandamentului protectiei civile se realizeaza in institutiile de invatamant
ale Ministerului de Interne si ale Ministerului Apararii Nationale, precum si
in alte institutii abilitate."
5. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
In cazul unui atac aerian iminent, atunci cand nu s-a declarat stare de
razboi, primele mesaje de prealarma si de alarma se transmit cu aprobarea
ministrului de interne in baza instiintarilor Statului Major al Fortelor
Aeriene Militare si Statului Major al Fortelor Navale."
6. Alineatul 1 al articolului 33 va avea urmatorul cuprins:
"Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice, agentii economici, precum si proprietarii de imobile cu destinatie
locativa au obligatia sa prevada, la noile investitii in constructie sau la
extinderile imobilelor existente, adaposturi de protectie civila, potrivit
instructiunilor si normelor tehnice aprobate de ministrul de interne.
Cheltuielile pentru aceste lucrari se suporta de proprietarii investitiei
respective si nu pot depasi 5% din valoarea de constructii-montaj a acestora.
La eliberarea autorizatiei de constructie se obtin, in mod obligatoriu, si
avizele Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor de protectie civila
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz, care se elibereaza in
conditiile stabilite prin instructiuni de specialitate."
7. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Organizarea, conducerea, principiile de intrebuintare a inspectoratelor,
comisiilor, unitatilor militare si formatiunilor de protectie civila in
actiunile de limitare si inlaturare a urmarilor atacurilor sau ale dezastrelor,
precum si planurile operative intocmite in acest scop se stabilesc prin
regulamente, ordine si instructiuni elaborate de Comandamentul protectiei
civile si aprobate de ministrul de interne."
8. Alineatul 1 al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
"Munitiile se distrug in poligoane ale Ministerului de Interne, ale
Ministerului Apararii Nationale sau pe terenuri puse la dispozitie de
autoritatile administratiei publice locale in a caror raza
administrativ-teritoriala se executa lucrari de asanare. Terenurile stabilite
pentru distrugerea munitiei se amenajeaza potrivit instructiunilor si normelor
tehnice specifice, elaborate de Comandamentul protectiei civile si aprobate de
ministrul de interne, cu respectarea stricta a factorilor de mediu."
9. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Materialele explozive si mijloacele de aprindere necesare pentru
distrugerea munitiei ramase neexplodate se pun la dispozitie specialistilor
pirotehnicieni, la cererea Comandamentului protectiei civile si a
inspectoratelor de protectie civila judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, de catre Ministerul de Interne prin comandamentele judetene de jandarmi.
Contravaloarea materialelor explozive si a mijloacelor de aprindere se suporta
de Ministerul de Interne."
10. Alineatul 2 al articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
"Ministerul Functiei Publice impreuna cu Comandamentul protectiei
civile organizeaza si coordoneaza pregatirea categoriilor de personal cu
atributii in domeniul protectiei civile, stabilite prin hotarare a
Guvernului."
11. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
Ministerul de Interne, in colaborare cu autoritati ale administratiei
publice centrale de specialitate, realizeaza masurile de protectie civila prin
Comandamentul protectiei civile, scop in care:
a) elaboreaza regulamente, instructiuni si norme cu privire la organizarea,
inzestrarea si intrebuintarea inspectoratelor, comisiilor, unitatilor si
formatiunilor de protectie civila, executarea misiunilor si atributiilor ce
revin autoritatilor administratiei publice si agentilor economici;
b) organizeaza, indruma si controleaza pregatirea de protectie civila,
precum si a populatiei;
c) analizeaza periodic, impreuna cu autoritatile administratiei publice,
stadiul realizarii masurilor de protectie civila;
d) prezinta rapoarte si propuneri Consiliului Suprem de Aparare a Tarii cu
privire la realizarea masurilor de protectie civila;
e) organizeaza si asigura instiintarea organelor de conducere de la unele
autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate, de la judete si
localitati despre pericolul atacurilor din aer, al contaminarii radioactive,
chimice si biologice, precum si alarmarea populatiei; stabileste semnalele de
alarma aeriana, alarma la dezastre, alarma chimica si de incetare a alarmei;
f) asigura inzestrarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a
Comandamentului protectiei civile, a inspectoratelor, unitatilor si
subunitatilor de proiectie civila;
g) conduce si organizeaza, prin Comandamentul protectiei civile,
inspectoratele de protectie civila judetene, al municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia, actiunile de limitare si de inlaturare a urmarilor
atacurilor sau ale dezastrelor;
h) asigura participarea unitatilor de pompieri militari, jandarmi, politie
si politie de frontiera la executarea actiunilor de protectie si interventie in
sprijinul populatiei afectate;
i) conduce actiunile de mentinere sau de restabilire a ordinii publice in
zonele afectate;
j) asigura pregatirea populatiei si a angajatilor in probleme de protectie
civila prin folosirea mijloacelor de informare in masa;
k) avizeaza proiectele planurilor de asigurare materiala, tehnica si
financiara, pentru protectia civila, ale autoritatilor administratiei publice;
l) controleaza activitatea de supraveghere radioactiva si chimica a
mediului si realizarea masurilor de protectie a populatiei, a colectivitatilor
mari de animale, a bunurilor materiale, precum si a florei si faunei naturale;
m) participa prin institutele sale specializate la executarea unor studii
si cercetari stiintifice privind realizarea si aplicarea masurilor de protectie
civila;
n) stabileste gradul de protectie pentru punctele de comanda destinate
Presedintiei, Parlamentului si Guvernului Romaniei si asigura, prin organele de
specialitate de protectie civila, starea de operativitate a acestora, cu
mijloacele materiale si financiare puse la dispozitie de institutiile
beneficiare;
o) intocmeste planurile si tematica de invatamant pentru pregatirea
militarilor din unitatile subordonate, in domeniul protectiei civile;
p) organizeaza si conduce activitatile nemijlocite de evacuare a populatiei
in situatii de conflict armat sau de dezastre;
r) organizeaza si conduce asanarea terenurilor de munitia ramasa
neexplodata."
12. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Ministerul Apararii Nationale exercita urmatoarele atributii:
a) participa, la solicitarea autoritatilor administratiei publice si a
structurilor specializate ale Ministerului de Interne, la actiunile de
protectie, evacuare a populatiei si a bunurilor materiale, la limitarea si
inlaturarea urmarilor atacurilor inamicului sau ale dezastrelor, precum si la
alte actiuni de protectie civila;
b) asigura, prin structurile specializate proprii, transmiterea
informatiilor despre pericolul producerii atacurilor din aer;
c) participa cu unitati si subunitati specializate din structura proprie la
executarea controlului contaminarii radioactive, chimice sau biologice, precum
si la decontaminarea terenului, a populatiei si a bunurilor materiale din
zonele afectate;
d) asigura aplicarea masurilor de protectie civila in unitatile si
subunitatile subordonate, in baza legii, a regulamentelor si a instructiunilor
proprii;
e) participa la executarea unor studii de cercetari stiintifice privind
realizarea unor mijloace de protectie civila."
13. Litera b) a articolului 48 va avea urmatorul cuprins:
"b) colaboreaza, prin Comandamentul protectiei civile, cu Ministerul
de Interne si cu alte ministere interesate la stabilirea metodelor, a
procedeelor si mijloacelor de mascare, de protectie, de limitare si de
inlaturare a urmarilor atacurilor din aer si dezastrelor;"
14. Litera c) a articolului 50 va avea urmatorul cuprins:
"c) emite, cu acordul Ministerului de Interne, instructiuni privind
organizarea, inzestrarea si functionarea formatiunilor medico-sanitare
destinate asistentei medicale de urgenta a victimelor din randul populatiei, in
timp de razboi sau la dezastre;"
15. Litera d) a articolului 51 va avea urmatorul cuprins:
"d) stabileste si asigura, impreuna cu Ministerul de Interne si cu
Ministerul Sanatatii, mijloacele tehnice necesare in vederea controlului
contaminarii radioactive si chimice si executa operatiunile de decontaminare a
mijloacelor de transport din zona de responsabilitate;"
16. Litera a) a articolului 52 va avea urmatorul cuprins:
"a) participa, impreuna cu Ministerul de Interne, la elaborarea
instructiunilor de proiectare si de executare a punctelor de comanda, a
adaposturilor de protectie civila, precum si a cailor de acces spre
acestea;"
17. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Inzestrarea si dotarea cu bunuri materiale in timp de pace si de razboi a
Comandamentului protectiei civile, inspectoratelor judetene, al municipiului
Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, unitatilor si subunitatilor militare de
protectie civila se asigura de Ministerul de Interne pe baza normelor de
inzestrare aprobate de seful protectiei civile din Romania."
18. Alineatul 1 al articolului 73 va avea urmatorul cuprins:
"Materialele didactice necesare pentru protectia civila, precum:
filme, diafilme, planse, manuale, brosuri, pliante si altele, se realizeaza si
se asigura, contra cost, de Ministerul de Interne si se difuzeaza autoritatilor
administratiei publice, institutiilor publice si agentilor economici."
19. Alineatul 3 al articolului 73 va avea urmatorul cuprins:
"Materialele pentru marcarea focului, necesare in vederea pregatirii
prin aplicatii si exercitii, se asigura, fara plata, de Ministerul de Interne."
20. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
Personalul inspectoratelor, al comisiilor si formatiunilor de protectie
civila, pe timpul interventiei, al aplicatiilor sau al activitatilor de
pregatire, poarta uniforme cu insemnele protectiei civile, iar contravaloarea
uniformelor se suporta de autoritatile administratiei publice, institutiile
publice si agentii economici. Modelul uniformelor si portul acestora se
stabilesc prin instructiuni aprobate de ministrul de interne. Autovehiculele
destinate protectiei civile poarta insemne distincte si se doteaza cu mijloace
tehnice necesare pentru legaturi si avertizare."
Art. 5
Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 29 august
1994, aprobata prin Legea nr. 124/1995, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Litera c) a articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"c) Comisia centrala pentru accident nuclear si caderi de obiecte
cosmice - la Ministerul de Interne;"
2. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii specifice:
a) participa, in sprijinul populatiei, la solicitarea autoritatilor
administratiei publice si a institutiilor cu atributii in domeniu sau din
proprie initiativa, la activitatile de prevenire si protectie in caz de
dezastre;
b) organizeaza si conduce realizarea masurilor de protectie in caz de
dezastre in unitatile si subunitatile proprii;
c) participa cu forte si mijloace specializate la executarea controlului
nuclear, chimic si biologic, la decontaminarea populatiei, cladirilor si
terenului, la evacuarea populatiei, distribuirea unor materiale si produse de
prima necesitate catre populatia afectata, inclusiv la acordarea asistentei
medicale specializate."
3. Dupa litera e) a articolului 21 se introduc literele f), g), h), i) si
j) cu urmatorul cuprins:
"f) coordoneaza si participa la realizarea sistemului unitar de supraveghere,
avertizare, cercetare si inlaturare a urmarilor dezastrelor;
g) coordoneaza realizarea sistemelor de alarmare a populatiei in zonele de
risc nuclear, chimic, in aval de constructiile hidrotehnice sau pentru alte
situatii periculoase si verifica periodic starea de functionare a acestora;
h) coordoneaza intocmirea planurilor pentru evacuarea populatiei, a
bunurilor materiale si a animalelor in caz de dezastru;
i) elaboreaza programele de pregatire a populatiei pentru protectia si
interventia in cazul dezastrelor, conduce exercitii si aplicatii de pregatire a
agentilor economici, indiferent de forma de proprietate, a populatiei din
zonele de risc si verifica aplicabilitatea masurilor din planurile de aparare
in caz de dezastre;
j) coordoneaza, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, activitatile de
decontaminare a populatiei, a solului si a bunurilor in caz de accident
nuclear."
Art. 6
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/2000 privind infiintarea
formatiunilor de protectie civila pentru interventie de urgenta in caz de
dezastre, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 114 din 16
martie 2000, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Literele e) si f) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"e) participa la asigurarea cu apa potabila a populatiei din zonele
dezastrului;
f) participa la distribuirea hranei si a bunurilor de prima necesitate
pentru persoanele sinistrate;"
2. Alineatele (1) si (2) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Personalul militar incadrat in formatiuni provine din Ministerul de
Interne.
(2) Selectionarea, pregatirea si promovarea personalului se fac de
Comandamentul protectiei civile, pe baza criteriilor stabilite in acest sens de
Ministerul de Interne."
3. Alineatul (2) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Numirea si eliberarea din functie a personalului civil se fac in
conditiile actelor normative in vigoare."
4. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Fondurile necesare in vederea salarizarii si pregatirii formatiunilor
care se infiinteaza, inzestrarii cu tehnica si materialele prevazute in anexele
nr. 3 si 4 se asigura din bugetul de stat repartizat Ministerului de Interne
pentru Comandamentul protectiei civile.
(2) Completarea sau achizitionarea altor categorii de tehnica si materiale,
considerate necesare pentru interventia eficienta, in functie de riscurile din
zona de competenta a formatiunilor, se asigura de consiliile judetene si
locale, precum si din donatii sau alte fonduri legal constituite.
(3) Fondurile necesare pentru interventie in situatii de dezastre si in
alte situatii specifice, precum si pentru completarea materialelor consumate pe
timpul acesteia se asigura de consiliile judetene sau locale pe al caror
teritoriu s-a executat interventia, pe baza confirmarilor date de sefii
protectiei civile.
(4) Cladirile si terenurile necesare in vederea bunei functionari si
pregatirii formatiunilor vor fi puse la dispozitie acestora de Ministerul de
Interne, Ministerul Apararii Nationale si de consiliile locale, potrivit anexei
nr. 2."
5. Anexa nr. 2 se inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7
In termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta Ministerul de Interne va initia un proiect de lege pentru unificarea
reglementarilor din domeniul protectiei civile si apararii impotriva
dezastrelor.
Art. 8
Prevederile din alte acte normative referitoare la subordonarea
Comandamentului protectiei civile fata de Ministerul Apararii Nationale trebuie
reevaluate potrivit prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Sorin Frunzaverde
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
p. Ministrul functiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat
ANEXA 1
(Anexa nr. 2 la Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 14/2000)
TABEL
cuprinzand dislocarea formatiunilor de protectie civila pentru interventie de
urgenta in caz de dezastre si zonele lor de responsabilitate
_______________________________________________________________________________
\
\ Detalii
\ Zona de responsabilitate Locul de dislocare
Nr. \ (judete)
crt. Garnizoana \
de \
dislocare \
__________________________\____________________________________________________
1 2 3 4
_______________________________________________________________________________
1. Bucuresti Municipiul Bucuresti, Sediul Inspectoratului
Ilfov, Prahova de Protectie Civila al
Municipiului Bucuresti
2. Alexandria Teleorman, Giurgiu, Olt Sediul Inspectoratului
de Protectie Civila
Judetean Teleorman
3. Craiova Dolj, Gorj, Mehedinti Sediul Inspectoratului de
Protectie Civila Judetean
Dolj
4. Resita Timis, Arad, Spatiu pus la dispozitie
Caras-Severin de Consiliul Local al
Municipiului Caransebes
5. Baia Mare Maramures, Satu Mare, Sediul Inspectoratului de
Bistrita-Nasaud Protectie Civila Judetean
Maramures
6. Cluj-Napoca Cluj, Salaj, Mures, Sediul Inspectoratului de
Bihor Protectie Civila Judetean
Cluj
7. Alba Iulia Hunedoara, Alba, Sibiu, Spatiu pus la dispozitie
Brasov de Consiliul Local al
Municipiului Alba Iulia
8. Pitesti Arges, Valcea, Dambovita Sediul Inspectoratului de
Protectie Civila Judetean
Arges
9. Galati Buzau, Vrancea, Galati, Sediul Inspectoratului de
Braila Protectie Civila Judetean
Galati
10. Constanta Constanta, Tulcea, Spatiu pus la dispozitie
Ialomita, Calarasi de Ministerul Apararii
Nationale
11. Bacau Bacau, Vaslui, Covasna, Sediul Inspectoratului de
Harghita Protectie Civila Judetean
Bacau
12. Suceava Suceava, Botosani, Iasi, Spatiu pus la dispozitie
Neamt de Consiliul Judetean
Suceava
_______________________________________________________________________________