ORDONANTA Nr. 47 din 12 august 1994
privind apararea impotriva dezastrelor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 29 august 1994
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. j) din Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul prezentei ordonante il constituie ansamblul masurilor de
prevenire, interventie operativa si refacere in cazul dezastrelor - calamitati
naturale si alte catastrofe -, pentru diminuarea efectelor sociale, economice
si ecologice ale acestora.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, prin dezastre se intelege:
a) fenomene naturale distructive de origine geologica sau meteorologica,
ori imbolnavirea unui numar mare de persoane sau animale, produse in mod brusc,
ca fenomene de masa.
In aceasta categorie sunt cuprinse: cutremurele, alunecarile si prabusirile
de teren, inundatiile si fenomenele meteorologice periculoase, epidemiile si
epizootiile;
b) evenimentele cu urmari deosebit de grave asupra mediului inconjurator,
provocate de accidente.
In aceasta categorie sunt cuprinse: accidentele chimice, biologice,
nucleare, in subteran, avariile la constructii hidrotehnice sau conducte
magistrale, incendiile de masa si exploziile, accidentele majore pe caile de
comunicatii, accidentele majore la utilaje si instalatii tehnologice
periculoase, caderile de obiecte cosmice, accidentele majore si avariile mari
la retelele de instalatii si telecomunicatii.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, prin apararea impotriva dezastrelor se
intelege:
a) masuri de prevenire si pregatire pentru interventie;
b) masuri operative urgente de interventie dupa declansarea fenomenelor
periculoase cu urmari deosebit de grave;
c) masuri de interventie ulterioara pentru recuperare si reabilitare.
Art. 4
Responsabilitatea privind organizarea apararii impotriva dezastrelor revine
autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si organismelor
special constituite, potrivit prezentei ordonante.
CAP. 2
Organizarea si conducerea activitatilor de aparare impotriva dezastrelor
Art. 5
Pentru organizarea si conducerea activitatilor de aparare impotriva
dezastrelor se instituie Comisia guvernamentala de aparare impotriva
dezastrelor, condusa de catre primul-ministru.
Din comisie fac parte ministri si conducatori ai altor autoritati ale
administratiei publice centrale de specialitate, care pot contribui la
activitatile de aparare impotriva dezastrelor, numiti prin decizie de catre
primul-ministru.
Masurile de aparare impotriva dezastrelor, stabilite in conditiile legii de
catre Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor, sunt obligatorii
pentru toate persoanele fizice si juridice.
Art. 6
Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor isi constituie un
secretariat tehnic permanent care functioneaza pe langa secretarul general al
Guvernului si care este format din specialisti pe domenii de activitate,
desemnati de ministere si de celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale de specialitate care au reprezentanti in comisie.
Art. 7
In subordinea Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor se
constituie comisii centrale specializate de tipuri de dezastre, organizate pe
langa ministerele de resort, dupa cum urmeaza:
a) Comisia centrala pentru apararea impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice - la
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
b) Comisia centrala pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice
si alunecarilor de teren - la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului;
c) Comisia centrala pentru accident nuclear si caderi de obiecte cosmice -
la Ministerul Apararii Nationale;
d) Comisia centrala pentru explozii mari, la suprafata si in subteran,
accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale si urbane
- la Ministerul Industriilor;
e) Comisia centrala pentru accidente deosebit de grave pe cai de
comunicatii - la Ministerul Transporturilor;
f) Comisia centrala pentru asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre
si epidemii - la Ministerul Sanatatii;
g) Comisia centrala pentru epizootii si supraveghere a contaminarii
radioactive, chimice sau biologice a produselor vegetale si animale - la
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
h) Comisia centrala pentru incendii in masa - la Ministerul de Interne;
i) Comisia pentru telecomunicatii - la Ministerul Comunicatiilor.
Art. 8
Comisiile centrale specializate pe tipuri de dezastre isi constituie
secretariate tehnice permanente. Acestea pregatesc propuneri privind masurile
de protectie, interventie, recuperare si reabilitare, urmarind indeplinirea
lor.
Secretariatele tehnice constituie compartimente functionale distincte in aparatul
propriu al ministerului de resort, fara majorarea numarului de posturi.
Art. 9
Modul de organizare, componenta, atributiile si dotarea Comisiei
guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor si comisiilor centrale
specializate pe tipuri de dezastre se stabilesc prin regulamente de organizare
si functionare intocmite de Secretariatul General al Guvernului, respectiv de
catre ministerele pe langa care functioneaza, avizate de Comisia guvernamentala
de aparare impotriva dezastrelor si aprobate de Guvern.
Art. 10
Presedintii comisiilor centrale specializate pe tipuri de dezastre sunt
conducatorii ministerelor de profil pe langa care acestea sunt organizate.
In cadrul comisiilor centrale specializate vor fi cuprinsi si reprezentanti
ai altor autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate care au
atributii in planurile de aparare specifice.
Art. 11
In teritoriu se organizeaza comisii judetene, respectiv Comisia
municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov, de aparare impotriva
dezastrelor, formate din specialisti din aparatul descentralizat al
ministerelor si din aparatul consiliilor judetene, respectiv al Consiliului
Local al Municipiului Bucuresti si al Consiliului Sectorului Agricol Ilfov.
Comisiile judetene, respectiv Comisia municipiului Bucuresti si a
sectorului agricol Ilfov, de aparare impotriva dezastrelor isi constituie
secretariate tehnice permanente in subordinea prefectului.
Art. 12
Prefectul este presedintele Comisiei judetene, respectiv al Comisiei
municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov, de aparare impotriva
dezastrelor.
Art. 13
Modul de organizare, componenta, atributiile specifice si modul de
functionare a comisiilor judetene si a Comisiei municipiului Bucuresti si a
sectorului agricol Ilfov de aparare impotriva dezastrelor se stabilesc prin
regulamente avizate de catre comisiile centrale specializate si aprobate de
Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor.
Art. 14
Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor are urmatoarele
atributii principale:
a) fundamenteaza si propune strategia nationala de aparare impotriva
dezastrelor;
b) initiaza elaborarea de acte normative privind apararea impotriva
dezastrelor;
c) asigura organizarea si aplicarea unitara, pe intreg teritoriul tarii, a
masurilor de aparare impotriva dezastrelor;
d) propune Guvernului includerea in bugetul de stat anual a fondurilor
necesare apararii dezastrelor si inlaturarii efectelor acestora;
e) informeaza Guvernul asupra situatiilor create in teritoriu printr-un
sistem informational propriu;
f) urmareste respectarea conventiilor internationale in domeniul apararii
impotriva dezastrelor;
g) urmareste indeplinirea masurilor stabilite in zonele de dezastru
declarate;
i) avizeaza regulamentele comisiilor centrale specializate pe tipuri de
dezastre si le supune spre aprobare Guvernului;
j) analizeaza cauzele si urmarile dezastrelor si stabileste masuri de
aparare, promoveaza studii de evaluare a riscului potential si a urmarilor
dezastrelor si coopereaza cu organismele de profil pe plan international, pe
baza conventiilor la care statul roman este parte;
k) coordoneaza programele nationale de pregatire si planurile de protectie
si interventie pentru apararea impotriva dezastrelor;
l) asigura informarea populatiei prin mass-media despre iminenta producerii
unor dezastre, precum si asupra masurilor de limitare a efectelor acestora.
Art. 15
Comisiile centrale specializate pe tipuri de dezastre au urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza regulamente de aparare impotriva dezastrelor produse in
domeniul specific si participa la elaborarea strategiei nationale de aparare
impotriva dezastrelor;
b) elaboreaza planurile operative de aparare specifice;
c) indruma, controleaza si avizeaza modul de intocmire a planurilor de
aparare in teritoriu;
d) participa la elaborarea planurilor si a programelor generale de aparare
in caz de dezastru;
e) supun spre avizare Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor regulamente si reglementari specifice referitoare la prevenirea,
interventia si inlaturarea efectelor dezastrelor;
f) fac anual propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor pentru asigurarea mijloacelor materiale si financiare necesare
organizarii apararii in cazuri de dezastru si inlaturarii efectelor
dezastrelor;
g) prezinta anual rapoarte privind efectele eventualelor dezastre si
stadiul realizarii masurilor de prevenire si refacere;
h) informeaza operativ Comisia guvernamentala de aparare impotriva
dezastrelor asupra producerii dezastrelor, efectelor acestora si masurile
intreprinse;
i) asigura informarea opiniei publice prin mass-media asupra zonelor de
risc potential, iminentei producerii si efectelor dezastrelor, precum si a
masurilor luate;
j) initiaza programe de cercetare in domeniile specifice si fac propuneri
pentru fondurile necesare intretinerii si dezvoltarii retelelor de inregistrare
seismica;
k) propun mecanisme si instrumente de control social al riscurilor care pot
genera dezastre, precum si metode de identificare si evaluare a riscurilor;
l) stabilesc prin regulamente parametrii pe baza carora se pot defini
fenomenele caracteristice de dezastre.
Art. 16
Comisiile judetene si Comisia municipiului Bucuresti si a sectorului
agricol Ilfov de aparare impotriva dezastrelor au urmatoarele atributii
principale:
a) inventariaza si supravegheaza sursele potentiale de producere a dezastrelor;
b) coordoneaza pregatirea populatiei pe localitati, institutii, agenti
economici si cartiere de locuinte privind prevenirea, protectia si interventia
in caz de dezastru;
c) stabilesc si asigura functionarea sistemului informational pe plan local
pentru alarmare in caz de dezastru;
d) elaboreaza planurile judetene de protectie si interventie in cazul
dezastrelor si aproba planurile localitatilor si ale agentilor economici;
e) urmaresc punerea in aplicare a masurilor de aparare impotriva
dezastrelor;
f) asigura culegerea de informatii si transmiterea fluxului informational
din teritoriu spre comisiile centrale specializate pe tipuri de dezastre;
g) formuleaza propuneri cu privire la constituirea si utilizarea rezervelor
materiale si a mijloacelor pentru interventie, pastrarea si refacerea lor prin
aprovizionare curenta si, dupa caz, clasarea sau casarea la depasirea
termenelor de functionare sau de valabilitate, in limita fondurilor anuale
alocate in acest scop;
h) asigura informarea populatiei asupra iminentei producerii unor dezastre,
precum si a masurilor luate pentru limitarea efectelor acestora;
i) organizeaza, dupa producerea dezastrelor, echipe de specialisti pentru
inventarierea, expertizarea si evaluarea rapida a efectelor si a pagubelor
produse, in vederea comunicarii acestora comisiilor centrale specializate pe
tipuri de dezastre, si Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor
si iau sau propun masuri pentru asigurarea functiilor vitale.
Art. 17
Comisiile judetene pot organiza comisii municipale, orasenesti si comunale
de aparare impotriva dezastrelor, in functie de gradul de expunere la dezastrul
specific.
Presedintii acestor comisii sunt primarii localitatilor respective.
Art. 18
Comisiile comunale, orasenesti, municipale, judetene si Comisia
municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov de aparare impotriva
dezastrelor sunt subordonate comisiilor centrale specializate pe tipuri de
dezastre si Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor.
CAP. 3
Atributiile specifice ale autoritatilor administratiei publice centrale si
locale pentru apararea impotriva dezastrelor
Art. 19
Autoritatile administratiei publice centrale si locale au urmatoarele atributii
comune:
a) organizeaza, controleaza si coordoneaza apararea impotriva dezastrelor
la unitatile proprii conform planurilor de aparare, precum si dotarea cu
mijloace de aparare si interventie;
b) instiinteaza operativ publicul, pe baza sistemului informational
propriu, institutiile si agentii economici despre iminenta producerii
dezastrelor;
c) asigura conditiile de functionare a comisiilor centrale specializate pe
tipuri de dezastre si a secretariatelor tehnice;
d) desemneaza specialistii care fac parte din comisiile centrale
specializate pe tipuri de dezastre;
e) elaboreaza norme tehnice, initiaza studii si cercetari in domeniul
apararii impotriva dezastrelor;
f) participa, la cererea Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor si a comisiilor centrale specializate pe tipuri de dezastre, cu
specialisti, mijloace tehnice si aparatura din dotare, la actiunile de
interventie si de refacere si dispun unitatilor proprii sa actioneze pe plan
local;
g) asigura pregatirea personalului propriu pentru apararea impotriva
dezastrelor;
h) urmaresc integrarea in strategia generala de aparare impotriva
dezastrelor.
Art. 20
Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii specifice:
a) urmareste realizarea unui sistem unitar de supraveghere, avertizare,
cercetare si inlaturare a urmarilor dezastrelor;
b) urmareste realizarea sistemelor de alarmare a populatiei in zonele de
risc nuclear, chimic, in aval de constructiile hidrotehnice sau pentru alte
situatii periculoase, si verifica periodic starea de functionare a acestora;
c) urmareste intocmirea planurilor pentru evacuarea populatiei, a bunurilor
materiale si a animalelor in cazuri de dezastru;
d) participa la elaborarea programelor de pregatire a populatiei pentru
protectia si interventia in cazul dezastrelor, conduce exercitii si aplicatii
de pregatire a agentilor economici, indiferent de forma de proprietate, a
populatiei din zonele de risc si verifica aplicabilitatea masurilor din
planurile de aparare in caz de dezastru;
e) participa cu forte si mijloace proprii, in zonele afectate de dezastru,
la actiunile de interventie pentru limitarea si inlaturarea efectelor acestora;
f) coordoneaza activitatile de decontaminare a solului, a personalului si a
bunurilor in caz de accident nuclear.
Art. 21
Ministerul de Interne are urmatoarele atributii specifice:
a) participa cu efective si mijloace, in functie de misiunile specifice si
de situatia concreta, la actiunile de protectie si de interventie, iar la
ordin, constituie detasamente de actiune pentru zonele grav afectate;
b) executa controlul si indrumarea circulatiei rutiere, acordand prioritate
traseelor pe care se executa evacuarea populatiei, a bunurilor materiale, a
fondului arhivistic, a valorilor din patrimoniul national, precum si deplasarea
fortelor si a mijloacelor pentru limitarea si inlaturarea urmarilor
dezastrelor;
c) coordoneaza, indruma, controleaza si avizeaza masurile de prevenire a
incendiilor, stabileste masurile privind modul de actiune in cazul incendiilor
izolate sau de masa si conduce, prin Comandamentul Pompierilor, actiunile
tuturor fortelor participante la localizarea si lichidarea acestora;
d) participa la verificarea respectarii masurilor de protectie si de
interventie, urmareste asigurarea masurilor de paza pe timpul executarii
transporturilor de substante toxice sau periculoase pe teritoriul de competenta
al unitatilor subordonate si aplica sanctiuni potrivit competentelor legale;
e) stabileste, impreuna cu reprezentantii prefecturilor si ai consiliilor
locale, situatia victimelor, tine evidenta persoanelor evacuate ca urmare a
pericolului sau producerii dezastrelor si participa la cercetarea cauzelor care
au determinat producerea incendiilor, exploziilor, avariilor si accidentelor.
Art. 22
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are urmatoarele
atributii specifice:
a) asigura functionarea retelei proprii de supraveghere si de control al
factorilor de mediu pentru apararea impotriva dezastrelor;
b) stabileste zonele de risc nuclear, pe baza propunerii titularilor de
instalatii nucleare;
c) stabileste masuri de securitate nucleara pentru prevenirea accidentelor
nucleare de orice natura, inclusiv a celor generate de evenimente seismice;
d) indeplineste, in caz de accident nuclear, atributiile ce ii revin
potrivit intelegerilor si conventiilor stabilite cu organismele nationale din
alte tari si cu organizatiile internationale.
Art. 23
Ministerul Comunicatiilor participa, impreuna cu organele de protectie
civila, la stabilirea conceptiei transmisiunilor din planurile de aparare
impotriva dezastrelor, pentru asigurarea legaturilor necesare conducerii
actiunilor de limitare si de inlaturare a efectelor dezastrelor.
Art. 24
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are urmatoarele
atributii specifice:
a) intocmeste, in colaborare cu institutiile specializate, prescriptii de
proiectare, executie si control la solicitari seismice pentru constructii si
coordoneaza studiile pentru realizarea sistemelor automate de protectie si
avertizare postseismica pentru obiectivele la care miscarile seismice pot
produce avarii cu consecinte grave;
b) avizeaza, pe baza normelor internationale, masurile de protectie
antiseismica la constructiile si instalatiile ce prezinta risc potential major;
c) controleaza respectarea prevederilor documentatiilor de urbanism si
amenajare a teritoriului ce cuprind constructii si instalatii cu risc potential
major si zonele de protectie a acestora;
d) coordoneaza punerea sub protectie a fondului construit existent,
pregatirea in vederea actiunii de interventie in caz de seisme si educarea
antiseismica a populatiei.
Art. 25
Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii specifice:
a) organizeaza, impreuna cu Consiliul National de Cruce Rosie si alte
organisme interesate, pregatirea sanitara a populatiei pentru apararea
impotriva dezastrelor;
b) organizeaza pregatirea cadrelor medico-sanitare in problemele specifice
de acordare a asistentei medicale in situatii de dezastru;
c) asigura asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre, pentru
utilizarea retelei sanitare si extinderea la nevoie a capacitatii de
spitalizare.
Art. 26
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei are urmatoarele atributii specifice:
a) coordoneaza functionarea si dezvoltarea sistemului unitar de
supraveghere a miscarilor seismice;
b) finanteaza temele stiintifice pentru aparare in cazul dezastrelor, la
propunerea comisiilor de specialitate din Colegiul consultativ pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 27
Ministerul Transporturilor stabileste, impreuna cu autoritatile
administratiei publice locale, mijloacele de transport necesare ce urmeaza a fi
asigurate de agentii economici din domeniu, pentru actiunile de aparare
impotriva dezastrelor.
Art. 28
Ministerul Invatamantului are urmatoarele atributii specifice:
a) organizeaza si realizeaza educatia populatiei scolare prin introducerea
in programele analitice ale invatamantului de toate gradele a materialelor
specifice, puse la dispozitie de comisiile centrale specializate pe tipuri de
dezastre;
b) elaboreaza programe de protectie si de evacuare, in caz de necesitate, a
populatiei scolare si a patrimoniului unitatilor de invatamant;
c) elaboreaza programe de pregatire a personalului din subordine pe
probleme specifice de actiune, in timpul si dupa producerea fenomenelor.
Art. 29
Autoritatile administratiei publice locale si prefectii au urmatoarele
atributii specifice de aparare care nu au caracter militar:
a) asigura mijloacele necesare instiintarii si alarmarii populatiei din
zonele ce pot fi afectate de dezastre;
b) coordoneaza pregatirea populatiei pentru realizarea actiunilor de
protectie si interventie in caz de dezastre;
c) intocmesc planuri de protectie si de interventie, corelandu-le cu
masurile adoptate de Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor;
d) asigura desfasurarea actiunilor de limitare si de inlaturare a efectelor
dezastrelor, pentru salvarea oamenilor, animalelor si bunurilor materiale,
acordarea primului-ajutor, evacuarea si transportul victimelor, cazarea
sinistratilor, aprovizionarea cu alimente si asistenta sanitara a persoanelor
afectate, retragerea din consum a produselor contaminate;
e) stabilesc, impreuna cu agentii economici si unitatile de profil, actiuni
si masuri operative pentru decontaminarea solului in zonele afectate,
identificarea si inhumarea persoanelor decedate, repunerea in stare de
functionare a serviciilor si utilitatilor de gospodarie comunala, transport,
telecomunicatii si alimentare cu energie electrica, gaze naturale etc.;
f) centralizeaza datele privind urmarile dezastrelor si informeaza, prin
comisiile centrale specializate pe tipuri de dezastre, Comisia guvernamentala
de aparare impotriva dezastrelor;
g) asigura mijloacele financiare pentru activitatile de dezvoltare si de
modernizare a bazei materiale de pregatire a populatiei, precum si de protectie
si interventie in caz de dezastre.
CAP. 4
Obligatiile generale ale persoanelor juridice privind asigurarea apararii
impotriva dezastrelor
Art. 30
Institutiile publice si agentii economici au urmatoarele obligatii:
a) elaboreaza planuri proprii de aparare in caz de dezastru si le supun
spre aprobare comisiilor judetene de aparare impotriva dezastrelor;
b) constituie mijloacele materiale necesare pentru interventie si le mentin
in stare operativa;
c) organizeaza instiintarea si alarmarea salariatilor pentru apararea
impotriva dezastrelor;
d) respecta normele si normativele specifice, emise de organele competente,
privitoare la amplasarea, proiectarea si executia instalatiilor si
constructiilor de orice natura;
e) exploateaza, utilizeaza si intretin instalatiile, cladirile,
constructiile de orice natura si respecta normele si normativele specifice;
f) realizeaza retelele de monitorizare si control cu aparatura specifica
pentru apararea in caz de dezastre; intocmesc scheme de instiintare in caz de
pericol si asigura functionarea mijloacelor de transmisiuni, alarmare, aflate
in dotare;
g) tin evidenta mijloacelor tehnice, a utilajelor si a aparaturii ce pot fi
folosite in caz de dezastru si, in caz de necesitate, pun la dispozitia
comisiei judetene de aparare impotriva dezastrelor datele necesare;
h) intocmesc si actualizeaza, dupa caz, planurile constructiilor etajate,
retelelor utilitare si spatiilor subterane proprii folosite pentru protectia
populatiei si le inainteaza organelor locale de protectie civila;
i) asigura accesul la obiectivele periclitate si executa lucrari si
servicii de interes public in situatii de dezastru, din dispozitia comisiilor
judetene si a Comisiei municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov de
aparare impotriva dezastrelor.
Art. 31
Agentii economici cuprinsi in programul de protectie civila constituie din
timp, pe fiecare schimb de lucru, subunitati de serviciu din formatiile de
protectie civila si asigura instruirea periodica a acestora pentru aplicarea
masurilor stabilite in planurile de protectie si de interventie.
Art. 32
Agentii economici a caror activitate constituie o sursa potentiala de risc
elaboreaza studii de evaluare a riscului potential si asigura, prin sisteme
proprii de supraveghere, controlul constructiilor, instalatiilor, mijloacelor
de transport, parametrilor, factorilor de mediu, avand obligatia, in cazul
detectarii avariilor sau al depasirii valorilor admise ale contaminarii, sa
instiinteze organismele stabilite prin schemele de instiintare si sa ia masuri
de aducere sub control a instalatiilor.
Art. 33
Agentii economici a caror activitate constituie surse potentiale de risc
nuclear, chimic sau biologic au obligatia sa acorde asistenta tehnica, sprijin
material si aparatura de detectie pentru limitarea si inlaturarea contaminarii
in zonele afectate, la cererea autoritatilor administratiei publice centrale si
locale, precum si a organismelor speciale constituite potrivit prezentei ordonante.
Art. 34
Cetatenii sunt obligati sa-si insuseasca metodele de protectie si regulile
de comportare in caz de dezastre si sa participe la activitatile organizate,
potrivit legii, in acest scop. In situatii de producere a dezastrelor,
cetatenii sunt obligati sa participe la actiunile de interventie pentru care
sunt solicitati si sa se conformeze masurilor stabilite de autoritatile
centrale si locale.
CAP. 5
Constituirea si utilizarea fondurilor pentru asigurarea apararii impotriva
dezastrelor
Art. 35
Agentii economici si institutiile publice asigura, din resurse proprii,
fondurile necesare finantarii activitatilor prevazute la art. 30 lit. a), b),
c), d), f) si h) si art. 31.
Art. 36
Realizarea activitatilor stabilite in cadrul atributiilor prevazute la art.
14 lit. d) si l), art. 15 lit. a), b), c), f), i), j), art. 16 lit. c), d), g)
si h) intra in atributiile ordonatorilor principali de credite, iar finantarea
acestora se asigura potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
CAP. 6
Contraventii si sanctiuni
Art. 37
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) neintocmirea planurilor de aparare impotriva dezastrelor, prevazute in
prezenta ordonanta;
b) neasigurarea masurilor de functionare a mijloacelor de avertizare si
alarmare, precum si a aparaturii de control pentru situatii de dezastre;
c) folosirea mijloacelor si a sistemelor de transmisiuni, alarmare, a
tehnicii, aparaturii si materialelor destinate interventiei in caz de dezastru,
in alte scopuri decat cele pentru care au fost prevazute, precum si
deteriorarea acestora;
d) nerespectarea normelor stabilite privind alarmarea populatiei in caz de
dezastre;
e) refuzul persoanelor fizice si juridice de a participa la pregatirea si
indeplinirea masurilor de protectie si de interventie stabilite, precum si de a
participa la actiunile de localizare si de inlaturare a efectelor dezastrelor.
Art. 38
Contraventiile prevazute la art. 37 lit. a) - e) se sanctioneaza cu amenda
de la 200.000 lei la 1.000.000 lei. Sanctiunile se aplica atat persoanelor
fizice, cat si celor juridice.
Art. 39
Contraventiile prevazute la art. 37 se constata si se sanctioneaza de
catre:
- imputernicitii Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor;
- imputernicitii Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, Ministerului de Interne si Ministerului Sanatatii;
- imputernicitii prefectilor;
- primari si imputernicitii acestora.
Art. 40
Contraventiilor prevazute la art. 37 le sunt aplicabile dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25.
CAP. 7
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 41
Pana la instituirea unei reglementari unitare privind asigurarile,
compensarea daunelor materiale, ecologice si morale produse de un dezastru
provocat din nerespectarea obligatiilor ce revin agentilor economici, prevazute
in prezenta ordonanta, se stabileste de catre instantele judecatoresti
competente, la sesizarea partii vatamate sau a autoritatilor administratiei
publice locale.
Art. 42
In termen de 5 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante se vor
elabora regulamentele Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor,
ale comisiilor centrale specializate pe tipuri de dezastre si ale comisiilor judetene
si Comisiei municipiului Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov de aparare
impotriva dezastrelor.
Art. 43
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Decretul nr. 96/1975
privind asigurarea interventiei in caz de accident nuclear, Decretul nr.
140/1978 privind organizarea activitatii pentru prevenirea, limitarea si
inlaturarea urmarilor calamitatilor naturale, incendiilor sau catastrofelor de
mari proportii, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Tinca
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Ioan Oancea
Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Ministru de interne,
Doru Ioan Taracila
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministrul comunicatiilor,
Andrei Chirica
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Secretar de stat, seful
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca