HOTARARE Nr. 967 din 22 august 2003
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
centrale pentru asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 625 din 1 septembrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 9 din Ordonanta Guvernului
nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor, aprobata prin Legea nr.
124/1995, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei centrale
pentru asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul apararii nationale,
George Maior,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Comisiei centrale pentru asistenta medicala de
urgenta in caz de dezastre si epidemii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Asigurarea asistentei medicale in caz de dezastre si epidemii se realizeaza
in baza Ordonantei Guvernului nr. 47/1994 privind apararea impotriva
dezastrelor, aprobata prin Legea nr. 124/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 2
Asigurarea medicala in caz de dezastre si epidemii face parte din ansamblul
masurilor luate in vederea diminuarii efectelor asupra sanatatii populatiei.
Art. 3
Scopul prezentului regulament este de a stabili modul de organizare,
componenta, atributiile si dotarea Comisiei centrale pentru asistenta medicala
de urgenta in caz de dezastre si epidemii.
Art. 4
Obiectul de activitate al Comisiei centrale pentru asistenta medicala de
urgenta in caz de dezastre si epidemii consta in organizarea, reglementarea si
coordonarea tuturor functiilor si prestatiilor de sanatate, care reprezinta
responsabilitatea autoritatilor publice centrale si locale, atat in sectorul
public, cat si in cel privat, in domeniul apararii impotriva dezastrelor si
epidemiilor.
CAP. 2
Organizarea, componenta si functionarea Comisiei centrale pentru asistenta
medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii
Art. 5
(1) Comisia centrala pentru asistenta medicala de urgenta in caz de
dezastre si epidemii, denumita in continuare Comisia centrala, functioneaza pe
langa Ministerul Sanatatii si se subordoneaza in caz de dezastre si epidemii
Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor.
(2) Comisia centrala este condusa de catre ministrul sanatatii, in calitate
de presedinte, si este alcatuita din reprezentanti ai autoritatilor
administratiei publice centrale si ai altor institutii cu atributii si
responsabilitati in actiunile referitoare la acest tip de dezastre, precum si
din cadre didactice din institutele de invatamant superior si specialisti din
institutele de cercetare de profil, conform anexei nr. 1.
(3) Membrii Comisiei centrale sunt desemnati de conducerile unitatilor pe
care le reprezinta si sunt validati prin ordin al presedintelui comisiei.
Art. 6
Pentru indeplinirea atributiilor sale, Comisia guvernamentala de aparare
impotriva dezastrelor coopereaza cu comisiile centrale specializate pe tipuri
de dezastre, cu Consiliul National al Crucii Rosii si cu comisiile judetene de
aparare impotriva dezastrelor, in conformitate cu schema fluxului
informational-decizional prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 7
(1) Secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale este asigurat de
Ministerul Sanatatii si este condus de catre un consilier din cadrul Directiei
generale asistenta medicala.
(2) Componenta Secretariatului tehnic permanent al Comisiei centrale este
prevazuta in anexa nr. 3.
(3) Lista dotarilor necesare pentru activitatea Secretariatului tehnic
permanent al Comisiei centrale este prevazuta in anexa nr. 4.
Art. 8
Secretariatul tehnic permanent conduce activitatile de pregatire pentru
asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii intre sedintele
Comisiei centrale.
Art. 9
Comisia centrala isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin doua
treimi din numarul de membri si adopta hotarari cu majoritatea membrilor ce o
compun. Hotararile referitoare la ministerele cu retea sanitara proprie si la
celelalte organe centrale se transmit conducatorilor acestora pentru avizare.
Art. 10
Comisia centrala se convoaca in sedinte ordinare trimestrial si ori de cate
ori este necesar. Comisia centrala poate fi convocata la cererea presedintelui
sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai.
Art. 11
Ordinea de zi se adopta la inceputul sedintei ordinare, pe baza proiectului
comunicat de Secretariatul tehnic permanent. La propunerea presedintelui sau a
celorlalti membri ai Comisiei centrale se pot include in ordinea de zi si alte
probleme in afara celor prevazute in proiectul transmis.
Art. 12
La fiecare sedinta ordinara dezbaterile si masurile stabilite se
consemneaza in scris de catre Secretariatul tehnic permanent. Hotararile
adoptate se comunica institutiilor interesate, in termen de cel mult 5 zile de
la data sedintei.
Art. 13
Sarcinile care rezulta din atributiile Comisiei centrale sunt rezolvate
operativ de catre Secretariatul tehnic permanent.
Art. 14
Secretariatul tehnic permanent tine sedinte ordinare de lucru de regula
lunar si ori de cate ori este necesar.
Art. 15
Documentele si arhiva privind activitatea Comisiei centrale se pastreaza la
Secretariatul tehnic permanent in conditiile prevazute de dispozitiile legale
in vigoare privind lucrul cu documentele secrete si nesecrete.
CAP. 3
Atributiile Comisiei centrale pentru asistenta medicala de urgenta in caz
de dezastre si epidemii
Art. 16
Comisia centrala are urmatoarele atributii principale:
a) participa la elaborarea strategiei nationale de aparare impotriva
dezastrelor in cadrul Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor;
b) elaboreaza planul operativ al Ministerului Sanatatii de aparare
impotriva dezastrelor si epidemiilor si interventie medicala in caz de dezastre
si epidemii;
c) indruma, controleaza si avizeaza modul de intocmire a planurilor de
interventie medicala din teritoriu;
d) participa la elaborarea planurilor operative si a programelor generale
de aparare impotriva dezastrelor;
e) avizeaza regulamentele comisiilor judetene de aparare impotriva
dezastrelor, modul de organizare si functionare a acestora pentru aspectele ce
privesc prevenirea, interventia si inlaturarea efectelor dezastrelor si epidemiilor
ce se aproba de catre Comisia guvernamentala de aparare impotriva dezastrelor;
f) face anual propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor, pentru asigurarea mijloacelor materiale si financiare necesare
organizarii protectiei, interventiei medicale si inlaturarii efectelor produse
de dezastre, inclusiv pentru dezvoltarea retelei care asigura fluxul
informational-decizional;
g) prezinta anual rapoarte privind efectele eventualelor dezastre si
stadiul realizarii masurilor de prevenire si refacere;
h) informeaza operativ Comisia guvernamentala de aparare impotriva
dezastrelor asupra producerii dezastrelor, efectelor acestora si masurilor
intreprinse pe linie sanitara;
i) asigura informarea opiniei publice prin mass-media asupra zonelor de
risc potential, a iminentei producerii dezastrelor si a efectelor acestora,
precum si a masurilor luate;
j) initiaza programe de cercetare in domeniul ocrotirii sanatatii si face
propuneri pentru fondurile necesare intretinerii si dezvoltarii retelei
medicale de interventie la dezastre si epidemii;
k) propune mecanisme si instrumente de control social al riscurilor care
pot genera dezastre, precum si metode de identificare si evaluare a lor;
l) coordoneaza activitatea structurilor medico-legale pentru o cat mai
rapida evaluare a numarului de victime si identificare a acestora si ia masuri
in acest scop;
m) stabileste parametrii pe baza carora se pot defini fenomenele
caracteristice de dezastre si stabileste nivelurile de interventie medicala;
n) coordoneaza activitatea de medicina legala in situatiile de dezastre si
epidemii, precum si activitatea de asigurare a asistentei medicale la dezastre
a comisiilor judetene de aparare impotriva dezastrelor si activitatile medicale
din teritoriu;
o) colaboreaza cu celelalte comisii centrale specializate pe tipuri de
dezastre, organizate pe langa ministerele de resort, cu alte autoritati publice
centrale, cu asociatiile profesionale sau cetatenesti si coopereaza cu
organizatiile nonguvernamentale interne sau internationale;
p) avizeaza proiectele regulamentelor de organizare si functionare a
comisiilor judetene de aparare impotriva dezastrelor, respectiv a municipiului
Bucuresti, pentru aspectele privitoare la asistenta medicala de urgenta in caz
de dezastre si epidemii;
r) aproba planurile judetene pentru asistenta medicala de urgenta in caz de
dezastre si epidemii;
s) solicita si urmareste participarea unitatilor subordonate Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si altor
ministere, cu forte si mijloace din dotarea acestora, in actiunile de
interventie pentru limitarea efectelor asupra sanatatii populatiei, produse de
dezastre si epidemii;
t) colaboreaza cu Comandamentul Protectiei Civile care planifica,
organizeaza si conduce exercitii generale si aplicatii in scopul pregatirii
factorilor de decizie si a populatiei pentru interventia in situatii de
dezastre si epidemii;
u) analizeaza si valideaza masurile aprobate de presedinte sau
vicepresedinte intre sedinte si le pune in aplicare;
v) organizeaza, impreuna cu Consiliul National al Crucii Rosii si cu alte
organisme interesate, pregatirea sanitara impotriva dezastrelor;
w) organizeaza pregatirea cadrelor medico-sanitare in probleme specifice de
acordare a asistentei medicale in situatii de dezastru;
x) asigura asistenta medicala in caz de dezastre, pentru utilizarea retelei
sanitare si extinderea la nevoie a capacitatii de spitalizare.
CAP. 4
Atributiile Secretariatului tehnic permanent al Comisiei centrale pentru
asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii
Art. 17
Secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) in perioadele dintre sedinte duce la indeplinire hotararile comisiei,
urmareste realizarea lor si exercita atributiile acesteia, facand propuneri
care devin executorii dupa aprobarea de catre presedinte, urmand ca la prima
sedinta sa aduca la cunostinta comisiei masurile aprobate si sa le supuna
analizei si validarii de catre membrii acesteia;
b) analizeaza si propune spre avizare Comisiei centrale planurile
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva
dezastrelor, pentru aspectele care privesc asistenta medicala de urgenta;
c) in situatii critice din punct de vedere al asistentei medicale de
urgenta in caz de dezastre si epidemii, propune presedintelui sau
vicepresedintelui Comisiei centrale sa solicite Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Administratiei si Internelor si altor autoritati publice centrale
interventia cu forte si mijloace din dotarea unitatilor subordonate acestora,
pentru salvarea oamenilor, a diferitelor bunuri si pentru limitarea si
inlaturarea efectelor negative;
d) colecteaza si verifica datele si informatiile privind efectele
dezastrelor si epidemiilor asupra populatiei, a retelei medicale si masurile
intreprinse, primite de la comisiile judetene si a municipiului Bucuresti de
aparare impotriva dezastrelor sau de la alte surse;
e) informeaza operativ Comisia guvernamentala de aparare impotriva
dezastrelor si intocmeste rapoarte de sinteza periodice si anuale privind
starea de sanatate a populatiei afectate de dezastre si epidemii si de refacere
a retelei medicale afectate de dezastre, de modernizare a fluxului
informational, pe care le prezinta presedintelui sau vicepresedintilor Comisiei
centrale, urmareste realizarea masurilor aprobate;
f) intocmeste informari privind declansarea, evolutia fenomenelor negative
asupra populatiei si a retelei medicale, efectele acestora si masurile luate si
le transmite mass-mediei;
g) urmareste promovarea si elaborarea, de catre institutele de profil, a
studiilor si cercetarilor in vederea fundamentarii de acte normative care
privesc asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii;
h) initiaza anual si participa la exercitiile de simulare a producerii de
dezastre si epidemii, organizate pe zone de risc si pe judete, pentru
verificarea pregatirii si conlucrarii formatiilor de interventie, a
functionarii fluxului informational-decizional, precum si a modului de folosire
a mijloacelor si materialelor de interventie;
i) participa la elaborarea si actualizarea conventiilor internationale
pentru probleme ce privesc apararea impotriva dezastrelor si epidemiilor,
participa la organizarea si desfasurarea actiunilor si a simularilor de aparare
impotriva dezastrelor si epidemiilor, urmarind respectarea conventiilor
bilaterale sau multilaterale;
j) verifica periodic secretariatele tehnice permanente ale comisiilor
judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor asupra
cunoasterii atributiilor specifice ce le revin si asupra modului de actiune in
caz de dezastre si epidemii;
k) participa, in colaborare cu alte ministere, la intocmirea planurilor de
interventie in caz de producere a dezastrelor si epidemiilor si urmareste
realizarea masurilor care se iau in asemenea situatii;
l) propune presedintelui sau vicepresedintelui Comisiei centrale convocarea
sedintei ordinare anuale a acesteia si a sedintelor extraordinare ori de cate
ori este necesar;
m) intocmeste programe si urmareste pregatirea personalului cu atributii de
aparare impotriva dezastrelor si epidemiilor;
n) constata si propune aplicarea, prin persoane anume desemnate, a
sanctiunilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 47/1994, aprobata prin Legea
nr. 124/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, in legatura cu
activitatea de asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii.
CAP. 5
Atributiile specifice ale Comisiei centrale pentru asistenta medicala de
urgenta in caz de dezastre si epidemii, pe tipuri de dezastre
SECTIUNEA 1
Cutremure, alunecari de teren, accidente colective grave si incendii in
masa
Art. 18
Atributiile principale ale Comisiei centrale in situatii de cutremure,
alunecari de teren, accidente colective grave si incendii in masa sunt
urmatoarele:
a) stabileste o conceptie unitara privind asigurarea asistentei medicale in
caz de cutremure, alunecari de teren, accidente colective grave si incendii,
care sa impuna o pregatire si o dotare standardizata;
b) stabileste masuri in planurile de interventie de urgenta, pe baza
prognozelor elaborate de catre Comisia centrala pentru prevenirea si apararea
impotriva efectelor seismelor si a alunecarilor de teren;
c) stabileste masuri pentru asigurarea functionalitatii retelei sanitare
din zonele de risc seismic, prin asigurarea iluminatului de rezerva, a
rezervelor de apa potabila, a produselor medicamentoase, materialelor sanitare,
aparaturii medicale, produselor de sange, cresterea capacitatii de spitalizare
si alte asemenea masuri;
d) pregateste prin unitatile sanitare teritoriale personalul medico-sanitar
pentru a actiona potrivit competentei si atributiilor care ii revin;
e) asigura asistenta medicala a personalului care participa la actiunile de
aparare impotriva efectelor seismelor;
f) asigura dotarea retelei sanitare din zonele de risc seismic cu mijloace
de evacuare medicalizate pentru sustinerea functiilor vitale pe timpul
transportului;
g) stabileste si aplica masuri pentru asigurarea sistemului de transmisiuni
care sa realizeze operativ legaturile pe orizontala si verticala ale retelei
medicale, pe mai multe cai: radio, telefon, fax, telex si alte mijloace de
informare;
h) colecteaza date referitoare la caracterul si amploarea dezastrului,
natura si volumul actiunilor medico-sanitare necesare, analizeaza situatia
creata si stabileste masurile de interventie ce se impun;
i) coordoneaza actiunile retelei sanitare din zona afectata si ii acorda
sprijinul necesar prin manevra de forte si mijloace din zonele neafectate;
j) organizeaza asistenta medicala curenta a populatiei din zona afectata si
din taberele de sinistrati;
k) intensifica masurile igienico-sanitare si antiepidemice si coordoneaza
activitatea de medicina legala in situatiile de cutremur;
l) supravegheaza, prin autoritatile sanitare din teritoriu, modul de
asanare a zonelor afectate.
SECTIUNEA a 2-a
Inundatii, fenomene meteorologice periculoase si accidente la constructiile
hidrotehnice
Art. 19
Atributiile principale ale Comisiei centrale in situatii de inundatii,
fenomene meteorologice periculoase si accidente la constructiile hidrotehnice
sunt urmatoarele:
a) coordoneaza si urmareste realizarea intr-o conceptie unitara, pe
intregul teritoriu al tarii, a masurilor de asigurare a asistentei medicale
pentru apararea impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase
si accidentelor la constructiile hidrotehnice;
b) analizeaza si aproba masurile privind asigurarea asistentei medicale in
asemenea situatii din planurile judetene de aparare impotriva dezastrelor;
c) sprijina, prin masuri specifice, unitatile sanitare nominalizate ca
periclitate in asemenea situatii, pe baza valorilor caracteristice zonale (cote
de atentie, alarma, pericol si inundatie) stabilite o data cu intocmirea
planurilor de aparare;
d) asigura fluxul informational operativ-decizional, marind frecventa
transmiterii informatiilor, prognozelor si avertizarilor;
e) declanseaza actiunile operative de asigurare a asistentei medicale in
zonele periclitate de inundatii si fenomene meteorologice periculoase si de
accidente la constructiile hidrotehnice, dirijeaza personalul sanitar si
mijloacele materiale suplimentare pentru acordarea asistentei medicale de
urgenta;
f) asigura asistenta medicala personalului care participa la actiunile de
aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice;
g) dispune masuri de supraveghere epidemiologica a populatiei evacuate ca
urmare a inundatiilor;
h) coordoneaza activitatea de medicina legala in situatiile de inundatii si
asigura supravegherea sanitara a aprovizionarii populatiei cu apa potabila si
alimente, verifica respectarea normelor igienico-sanitare si antiepidemice in
zonele afectate de inundatii.
SECTIUNEA a 3-a
Accident nuclear si caderi de obiecte cosmice
Art. 20
Atributiile principale ale Comisiei centrale in situatii de accident
nuclear si caderi de obiecte cosmice sunt urmatoarele:
a) constituie cadrul organizatoric adecvat pentru realizarea masurilor de
asistenta medicala de urgenta in caz de accident nuclear si caderi de obiecte
cosmice, in colaborare cu Comisia centrala pentru accident nuclear si caderi de
obiecte cosmice;
b) supravegheaza respectarea normelor nationale de radioprotectie a
populatiei, a produselor alimentare, a apei potabile si a anumitor factori de
mediu;
c) stabileste cadrul pentru realizarea masurilor de profilaxie a bolii de
iradiere;
d) coordoneaza actiunea de elaborare a planurilor de asigurare a asistentei
medicale de urgenta pentru situatiile de accident nuclear si caderi de obiecte
cosmice si stabileste proceduri proprii de supraveghere si control al
contaminarii radioactive a populatiei, produselor alimentare, a apei si a
anumitor factori de mediu;
e) asigura dotarea unitatilor sanitare din zona pentru interventia in caz
de accident nuclear si caderi de obiecte cosmice;
f) asigura asistenta medicala personalului care participa la actiunile de
interventie medicala in caz de accident nuclear si caderi de obiecte cosmice;
g) estimeaza consecintele posibile ale eliberarii de radionuclizi, conform
dozelor evaluate de Comisia centrala pentru accident nuclear si caderi de
obiecte cosmice, si face propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor privind instiintarea si alarmarea populatiei in legatura cu
situatia creata si modul de comportare in caz de contaminare radioactiva,
evacuarea populatiei din zona contaminata, distribuirea de iodura de potasiu la
populatia din zonele afectate si la personalul de interventie;
h) coordoneaza actiunile de interventie medicala de urgenta si sprijina cu
forte si mijloace suplimentare reteaua sanitara din teritoriul afectat;
i) efectueaza schimburi de informatii cu organismele medicale
internationale, in cadrul retelei mondiale de supraveghere a radioactivitatii
mediului a Organizatiei Mondiale a Sanatatii si a Agentiei Internationale
pentru Energie Atomica;
j) apreciaza nevoile de sprijin international;
k) urmareste evolutia fenomenului, a nivelului de contaminare a mediului
din zonele adiacente si in cele de deplasare a norului radioactiv, facand
estimari de doze privind diferitele cai de expunere;
l) informeaza populatia despre actiunile ce se desfasoara in vederea
reluarii cursului normal al vietii si coordoneaza activitatea de medicina
legala in situatiile de accident nuclear.
SECTIUNEA a 4-a
Explozii mari la suprafata si in subteran, accidente chimice si avarii
deosebit de grave la conducte magistrale si urbane
Art. 21
Atributiile principale ale Comisiei centrale in situatii de explozii mari
la suprafata si in subteran, accidente chimice si avarii deosebit de grave la
conducte magistrale si urbane sunt urmatoarele:
a) constituie cadrul organizatoric adecvat pentru realizarea masurilor de
asistenta medicala de urgenta in caz de explozii mari la suprafata si in
subteran, accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale
si urbane, care sa permita colaborarea si repartizarea corecta a sarcinilor ce
revin Ministerului Sanatatii, ministerelor cu retea sanitara proprie si altor
institutii publice centrale care se implica in lichidarea urmarilor
dezastrului;
b) elaboreaza norme nationale de protectie a populatiei, a produselor
alimentare, a apei potabile si a anumitor factori de mediu;
c) stabileste cadrul pentru realizarea masurilor de control al
imbolnavirilor prin intoxicatii cu substante chimice periculoase;
d) coordoneaza actiunea de elaborare a planurilor de asigurare a asistentei
medicale de urgenta in caz de explozii mari la suprafata si in subteran,
accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale si urbane
si stabileste proceduri proprii de supraveghere si control al contaminarii
chimice a populatiei, produselor alimentare, a apei si a anumitor factori de
mediu;
e) asigura dotarea pentru interventie in caz de explozii mari la suprafata
si in subteran, accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte
magistrale si urbane a unitatilor sanitare din zona;
f) asigura asistenta medicala personalului care participa la actiunile de
interventie in caz de explozii mari la suprafata si in subteran, accidente
chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale si urbane;
g) estimeaza consecintele posibile ale eliberarii de substante chimice
periculoase si face propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor privind instiintarea si alarmarea populatiei in legatura cu
situatia creata si modul de comportare in caz de contaminare chimica, evacuarea
populatiei din zona contaminata, distribuirea de antidoturi la populatia din
zonele afectate si la personalul de interventie;
h) coordoneaza actiunile de interventie medicala de urgenta si sprijina cu
forte si mijloace suplimentare reteaua sanitara din teritoriul afectat;
i) efectueaza schimburi de informatii cu organismele medicale
internationale;
j) apreciaza nevoile de sprijin international;
k) urmareste evolutia fenomenului, a nivelului de contaminare a mediului
din zonele adiacente si in cele de deplasare a norului chimic, facand estimari
de doze privind diferitele cai de expunere;
l) informeaza populatia despre actiunile ce se desfasoara in vederea
reluarii cursului normal al vietii;
m) studiaza fenomenul si particularitatile de producere a unui accident
chimic, iar concluziile cercetarilor de toxicologie speciala vor fi folosite
pentru crearea de instrumente electronice de decizie pentru organizarea
masurilor de asigurare a asistentei medicale;
n) asigura crearea unui sistem informational automatizat, care sa cuprinda
baza de date privind tipurile si cantitatile de substante chimice cu potential
periculos existente si masurile de asistenta medicala necesare la toate
nivelurile;
o) se preocupa de realizarea unui sistem de comunicare si informare
imediata asupra aparitiei de explozii mari la suprafata si in subteran,
accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte magistrale si urbane,
asupra zonei afectate, a numarului de victime probabile, a tipului de leziuni
dominante, in vederea asigurarii asistentei medicale, prespitalicesti si
spitalicesti, organizarii interventiei medicale si a evacuarii victimelor;
p) asigura completarea dotarii unitatilor sanitare din zonele de risc
chimic cu mijloace de evacuare adecvate si echipate corespunzator pentru
interventie;
r) se preocupa de pregatirea de cadre medicale specializate in toxicologie
si de antrenarea personalului de interventie;
s) conlucreaza in cadrul Planului national de interventie la dezastre cu alte
autoritati decat cele medicale din cadrul Ministerului Economiei si Comertului,
Ministerului Apararii Nationale, Comandamentului Protectiei Civile, Societatii
Nationale de Cruce Rosie si al altor institutii publice centrale;
t) coordoneaza si sprijina activitatile de interventie ale formatiunilor
medicale in timpul accidentului chimic si coordoneaza activitatea de medicina
legala in situatiile de accident chimic;
u) avizeaza din punct de vedere sanitar reluarea activitatilor din zonele
afectate de accidentul chimic.
SECTIUNEA a 5-a
Epidemii
Art. 22
Atributiile principale ale Comisiei centrale in situatii de epidemii sunt
urmatoarele:
a) colaboreaza cu directiile de profil pentru realizarea cadrului
organizatoric adecvat aplicarii masurilor de prevenire si control in caz de
epidemii;
b) participa la supravegherea respectarii normelor nationale antiepidemice
de protectie a populatiei, a produselor alimentare, a apei potabile si a
anumitor factori de mediu;
c) participa la stabilirea cadrului organizatoric pentru realizarea
masurilor de control in epidemii de boli transmisibile;
d) participa la coordonarea actiunilor de elaborare a planurilor de
asistenta de urgenta pentru situatiile epidemice si stabileste proceduri proprii
de supraveghere si control al contaminarii cu agenti patogeni a populatiei,
produselor alimentare, a apei si a anumitor factori de mediu;
e) colaboreaza cu directiile de sanatate publica teritoriale la asigurarea
dotarii pentru interventie in caz de epidemie a unitatilor sanitare din zona;
f) coordoneaza asigurarea asistentei medicale de urgenta a personalului
care participa la actiunile de interventie in caz de epidemii;
g) coordoneaza actiunile de interventie si sprijina cu forte si mijloace
suplimentare reteaua sanitara din teritoriul afectat;
h) efectueaza schimburi de informatii cu Organizatia Mondiala a Sanatatii;
i) apreciaza nevoile de sprijin international;
j) informeaza populatia cu privire la actiunile care se desfasoara in
vederea instituirii carantinei sau a reluarii cursului normal al vietii;
k) elaboreaza planurile de masuri necesare pentru control in caz de
producere a unor epidemii, urmarindu-se catagrafierea tuturor persoanelor la
risc si vaccinarea acestora;
l) asigura cresterea capacitatii laboratoarelor de investigatii biologice,
care sa permita acestora o adaptare rapida la un volum mare de determinari;
m) elaboreaza ghiduri, materiale pentru educarea si informarea populatiei
privind comportamentul adecvat in caz de epidemii;
n) coordoneaza si sprijina actiunile de investigare si de neutralizare a
agentilor patogeni implicati in producerea de epidemii;
o) urmareste modul de realizare a supravegherii clinico-epidemiologice a
populatiei afectate de evenimentele epidemiologice si coordoneaza activitatea
de medicina legala in situatiile de epidemii.
Art. 23
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
COMPONENTA
Comisiei centrale pentru asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si
epidemii
_______________________________________________________________________________
Nr. Functia Functia
crt. in comisie
_______________________________________________________________________________
1. Ministrul sanatatii presedinte
2. Secretar de stat in Ministerul Sanatatii - asistenta
medicala vicepresedinte
3. Secretar de stat in Ministerul Sanatatii si presedinte
al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate membru
4. Secretarul general al Ministerului Sanatatii membru
5. Consilierul personal al ministrului sanatatii pe
probleme de asistenta medicala de urgenta membru
6. Consilierul personal al ministrului sanatatii pe
probleme de boli infectioase membru
7. Directorul general al Directiei generale asistenta
medicala din Ministerul Sanatatii membru
8. Directorul general al Directiei generale sanatate
publica si inspectia sanitara de stat din Ministerul
Sanatatii membru
9. Directorul general al Directiei generale buget si
achizitii din Ministerul Sanatatii membru
10. Directorul general al Directiei generale
farmaceutice, inspectia de farmacie si aparatura
medicala din Ministerul Sanatatii membru
11. Directorul general al Directiei generale pentru
integrare europeana si relatii internationale din
Ministerul Sanatatii membru
12. Inspectorul sanitar de stat sef din Ministerul
Sanatatii membru
13. Presedintele Comisiei de medicina de urgenta a
Ministerului Sanatatii membru
14. Presedintele Comisiei de epidemiologie a
Ministerului Sanatatii membru
15. Presedintele Comisiei de igiena a Ministerului
Sanatatii membru
16. Presedintele Comisiei de boli infectioase a
Ministerului Sanatatii membru
17. Presedintele Comisiei de toxicologie si
toxicodependenta a Ministerului Sanatatii membru
18. Presedintele Comisiei de microbiologie a Ministerului
Sanatatii membru
19. Directorul Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Microbiologie si
Imunologie "Cantacuzino" Bucuresti
membru
20. Directorul Institutului de Sanatate Publica
Bucuresti membru
21. Directorul Institutului National de Hematologie
Transfuzionala "Prof. Dr. C. T. Nicolau" Bucuresti
membru
22. Directorul Statiei Centrale de Salvare a
Ministerului Sanatatii membru
23. Directorul Spitalului Clinic de Urgenta Floreasca membru
24. Directorul general al Spitalului Clinic Universitar
de Urgenta Bucuresti membru
25. Directorul general al Companiei Nationale
"UNIFARM" - S.A. Bucuresti membru
26. Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale membru
27. Reprezentantul Ministerului Administratiei si Internelor membru
28. Reprezentantul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului membru
29. Reprezentantul Ministerului Economiei si Comertului membru
30. Reprezentantul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului membru
31. Reprezentantul Ministerului Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei membru
32. Reprezentantul Comandamentului Protectiei Civile membru
33. Reprezentantul Societatii Nationale de Cruce Rosie membru
_______________________________________________________________________________
ANEXA 2
la regulament
SCHEMA
fluxului informational-decizional al Comisiei centrale pentru asistenta
medicala de urgenta in caz de dezastre si epidemii
_______________________
|Comisia guvernamentala |
|de aparare impotriva |
|dezastrelor |
|_______________________|
| ^
| |
__________________ _________v__|__________ _________________
| | |Comisia centrala pentru| | |
|Consiliul National|------->|asistenta medicala de |<-------|Celelalte
comisii|
|al Crucii Rosii |<-------|urgenta in caz de
|------->|centrale |
| | |dezastre si epidemii | |
|
|__________________| |_______________________|
|_________________|
| |
______________________| |_____________________
| |
_______________v_______________ ______________v_______________
|Comisia judeteana de aparare | |Directiile de sanatate
publica|
|impotriva dezastrelor (prefect)| |judetene (director)
|
|_______________________________|
|______________________________|
| |
___________|_____ ___________ |
| | | |
___v______ ______v___ ___v____ ______________v_______________
|Comisii | |Comisii | |Comisii | |Unitati sanitare si
|
|municipale| |orasenesti| |comunale| |farmaceutice judetene
|
|__________| |__________| |________|
|______________________________|
|
|
______________v_______________
|Unitati sanitare si
|
|farmaceutice locale
|
|______________________________|
ANEXA 3
la regulament
COMPONENTA
Secretariatului tehnic permanent al Comisiei centrale pentru asistenta medicala
de urgenta in caz de dezastre si epidemii
_________________________________________________________________________
Nr. Functia Functia in
crt. secretariat
_________________________________________________________________________
1. Consilier Directia generala asistenta medicala din
Ministerul Sanatatii membru
2. Consilier Directia generala asistenta medicala din
Ministerul Sanatatii membru
3. Consilier Directia generala asistenta medicala din
Ministerul Sanatatii membru
4. Consilier Directia generala farmaceutica, inspectia
de farmacie si aparatura medicala din Ministerul
Sanatatii membru
5. Consilier Directia generala sanatate publica si
inspectia sanitara de stat din Ministerul Sanatatii membru
6. Consilier Directia generala sanatate publica si
inspectia sanitara de stat din Ministerul Sanatatii membru
_________________________________________________________________________
ANEXA 4
la regulament
LISTA
dotarilor necesare pentru activitatea Secretariatului tehnic permanent al
Comisiei centrale pentru asistenta medicala de urgenta in caz de dezastre si
epidemii
___________________________________________________________
Nr. Denumirea materialului Cantitatea
crt. (buc.)
___________________________________________________________
1. Calculator complet cu monitor color
performant, cu modem si acces Internet 4
2. Complet imprimante laser/inkjet alb-negru 3
3. Complet imprimanta laser/inkjet color 1
4. Aspectomat 1
5. Proiector pentru calculator si video 1
6. Telefon operativ 1
7. Scaner color 1
8. Video recorder 1
9. Aparat de fotografiat cu blit 1
10. Copiator Xerox 1
11. Dischete 3.50 inch 50
12. Consumabile pentru calculatoare (set) 8
13. Hartie de scris (topuri) 10
14. Televizor color 1
15. Autoturism de teren 1
___________________________________________________________