HOTARARE Nr. 1491 din 9 septembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorica,
atributiile, functionarea si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru
situatii de urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 885 din 28 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 17 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de
Management al Situatiilor de Urgenta,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru privind structura organizatorica, atributiile,
functionarea si dotarea comitetelor si centrelor operative pentru situatii de
urgenta, denumit in continuare regulamentul-cadru, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Constituirea structurilor prevazute in regulamentul-cadru prevazut la art.
1 se face in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 3
Raspunderea pentru aplicarea prevederilor regulamentului-cadru revine,
potrivit competentelor legale, ministrilor, conducatorilor institutiilor
publice centrale, prefectilor si primarilor, dupa caz.
Art. 4
(1) Structura organizatorica, atributiile, functionarea si dotarea
centrelor operationale pentru situatii de urgenta se stabilesc in cuprinsul
actelor normative care reglementeaza organizarea si functionarea
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si a serviciilor publice
comunitare pentru situatii de urgenta.
(2) La 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se
abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 438/1996 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea
impotriva efectelor seismice si alunecarilor de teren, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 17 iunie 1996, cu modificarile
ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 210/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor la
Constructii Hidrotehnice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 103 din 28 mai 1997, cu modificarile ulterioare;
c) Hotararea Guvernului nr. 639/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru incendii in masa,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 20 octombrie
1997;
d) Hotararea Guvernului nr. 674/2002 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru explozii mari la suprafata
si in subteran, accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte
magistrale si urbane, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
516 din 17 iulie 2002;
e) Hotararea Guvernului nr. 967/2003 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru asistenta medicala de
urgenta in caz de dezastre si epidemii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 625 din 1 septembrie 2003, cu modificarile ulterioare,
precum si orice alte prevederi contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
p. Ministrul apararii nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Silvia Adriana Ticau
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
privind structura organizatorica, atributiile, functionarea si dotarea
comitetelor si centrelor operative pentru situatii de urgenta
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Comitetele si centrele operative pentru situatii de urgenta sunt organisme
si structuri abilitate in managementul situatiilor de urgenta, care, potrivit
legii, se constituie pe niveluri sau domenii de competenta si fac parte din
Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, denumit in
continuare Sistem National.
Art. 2
(1) Comitetele pentru situatii de urgenta sunt:
a) Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, denumit in continuare
Comitet National;
b) comitetele pentru situatii de urgenta, constituite la ministere si la
alte institutii publice centrale, denumite in continuare comitete ministeriale;
c) Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta, denumit in
continuare Comitetul Municipiului Bucuresti;
d) comitetele judetene pentru situatii de urgenta, denumite in continuare
comitete judetene;
e) comitetele locale pentru situatii de urgenta, la nivelul sectoarelor
municipiului Bucuresti, municipiilor, oraselor si al comunelor, denumite in
continuare comitete locale.
(2) Centrele operative pentru situatii de urgenta, denumite in continuare
centre operative, sunt:
a) centre operative cu activitate permanenta la nivelul ministerelor si al
institutiilor publice centrale;
b) centre operative cu activitate temporara la celelalte ministere si
institutii publice centrale cu atributii de prevenire si gestionare a
situatiilor de urgenta, precum si la sectoarele municipiului Bucuresti, in
municipii, orase si comune.
Art. 3
Prevederile prezentului regulament-cadru se aplica comitetelor si centrelor
operative prevazute la art. 2, cu exceptia Comitetului National.
Art. 4
(1) Comitetele pentru situatii de urgenta sunt organisme
interinstitutionale de sprijin al managementului situatiilor de urgenta.
(2) Comitetul ministerial se constituie prin ordin al ministrului,
respectiv al conducatorului institutiei publice centrale.
(3) Comitetul Municipiului Bucuresti si comitetul judetean se constituie
prin ordin al prefectului.
(4) Comitetul local se constituie prin dispozitie a primarului, cu avizul
prefectului.
Art. 5
(1) Centrele operative cu activitate permanenta sunt structuri
tehnico-operative de specialitate, care se constituie in cadrul aparatului
propriu al unor ministere si institutii publice centrale cu atributii si
functii de sprijin complexe in prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta
si indeplinesc functiile prevazute la art. 13 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de Management al
Situatiilor de Urgenta, in vederea indeplinirii permanente a functiilor de
monitorizare, evaluare, instiintare, prealarmare, alertare si coordonare
tehnica operationala a interventiilor in situatii de urgenta, in domeniile de
competenta ale ministerelor si institutiilor publice centrale respective.
(2) Ministerele si institutiile publice centrale la care se constituie
centre operative cu activitate permanenta sunt prevazute in anexa nr. 1 la
prezentul regulament-cadru.
(3) Centrele operative cu activitate permanenta organizeaza si asigura
secretariatele tehnice permanente ale comitetelor ministeriale respective.
Art. 6
(1) Centrele operative cu activitate temporara sunt structuri
tehnico-administrative infiintate in scopul indeplinirii functiilor specifice
pe durata starii de alerta, in cazul situatiilor de urgenta, precum si pe
timpul unor exercitii, aplicatii si antrenamente pentru pregatirea raspunsului
in astfel de situatii.
(2) Centrele prevazute la alin. (1) se constituie din personalul aparatului
propriu al unor ministere si institutii publice centrale, altele decat cele
prevazute in anexa nr. 1, ori din personalul aparatului propriu al autoritatilor
administratiei publice locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale
oraselor si comunelor, precum si la structurile teritoriale subordonate,
coordonate ori de sub autoritatea institutiilor prevazute la art. 5. La nivelul
municipiului Bucuresti, atributiile centrului operativ se exercita de catre
centrul operational din structura inspectoratului pentru situatii de urgenta.
(3) Centrele operative cu activitate temporara asigura si organizeaza
secretariatele tehnice ale comitetelor pentru situatii de urgenta, constituite
de autoritatile publice centrale sau locale prevazute la alin. (2).
Art. 7
Centrele operative permanente si temporare se constituie prin ordin al
ministrului/conducatorului institutiei publice centrale sau prin dispozitie a
primarului, dupa caz.
Art. 8
La stabilirea structurii organizatorice, a atributiilor, modului de
functionare si a dotarii componentelor Sistemului National prevazute la art. 2
se aplica principiile managementului situatiilor de urgenta prevazute de lege.
CAP. 2
Structuri organizatorice si functionarea acestora
Art. 9
(1) Comitetele pentru situatii de urgenta au in componenta un presedinte,
un vicepresedinte, membri si consultanti.
(2) Presedintele comitetului pentru situatii de urgenta este ministrul,
conducatorul institutiei publice centrale, prefectul sau primarul, dupa caz.
(3) Vicepresedintele comitetului pentru situatii de urgenta este, de
regula, un secretar de stat, un adjunct al conducatorului institutiei publice
centrale, presedintele consiliului judetean, primarul general sau un
viceprimar, dupa caz.
(4) Membrii comitetului pentru situatii de urgenta sunt:
a) in comitetul ministerial: persoane cu functii de conducere din aparatul
propriu si din unele institutii si unitati aflate in subordinea ministerului
sau institutiei publice centrale ori sub autoritatea acestora;
b) in Comitetul Municipiului Bucuresti: viceprimarii de sectoare, sefii de
servicii publice deconcentrate, descentralizate si de gospodarire comunala,
conducatori ai unor institutii, regii autonome si societati comerciale, ai
agentilor economici care, prin specificul activitatilor desfasurate, constituie
factori de risc potential generatori de situatii de urgenta;
c) in comitetul judetean: sefii de servicii deconcentrate, descentralizate
si de gospodarire comunala, conducatori ai unor institutii, regii autonome si
societati comerciale, ai agentilor economici care, prin specificul
activitatilor desfasurate, constituie factori de risc potential generatori de
situatii de urgenta;
d) in comitetul local: secretarul comunei, orasului, municipiului ori ai
sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, si reprezentanti ai serviciilor
publice si ai principalelor institutii si agenti economici din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, precum si manageri sau conducatori ai
agentilor economici, filialelor, sucursalelor ori punctelor de lucru locale
care, prin specificul activitatii, constituie factori generatori de situatii de
urgenta.
(5) Consultanti in comitetele pentru situatii de urgenta sunt:
a) experti si specialisti din aparatul propriu al autoritatilor
administratiei publice, care constituie comitetele, sau din institutii si
unitati in subordine;
b) reprezentanti ai altor ministere, institutii si servicii publice cu
atributii in domeniu, manageri ai societatilor comerciale si regiilor autonome
care desfasoara activitati in domeniul de competenta respectiv, cooptati in
comitetele ministeriale la solicitarea presedintilor comitetelor respective.
Art. 10
(1) Comitetele pentru situatii de urgenta se intrunesc semestrial si ori de
cate ori situatia o impune, la convocarea presedintelui.
(2) Sedintele comitetelor pentru situatii de urgenta se desfasoara in
prezenta majoritatii membrilor sau a inlocuitorilor desemnati.
(3) Hotararile comitetelor pentru situatii de urgenta se adopta cu votul a
doua treimi din numarul membrilor prezenti, cu exceptia punerii in aplicare a
planului de evacuare, care se face in baza deciziei presedintelui comitetului.
(4) Consultantii nu au drept de vot.
(5) Comitetele pentru situatii de urgenta isi desfasoara activitatea pe
baza planurilor anuale elaborate de secretariatele tehnice permanente.
Art. 11
Persoanele din componenta comitetului pentru situatii de urgenta au
urmatoarele obligatii principale:
a) presedintele: convoaca intrunirea comitetului, stabileste ordinea de zi
si conduce sedintele acestuia; semneaza hotararile, planurile, programele,
regulamentele si masurile adoptate; semneaza avizele, acordurile,
imputernicirile, protocoalele si proiectele de acte normative; il informeaza
operativ pe presedintele comitetului ierarhic superior;
b) vicepresedintele indeplineste obligatiile presedintelui in lipsa acestuia,
precum si pe cele ce ii revin ca membru al comitetului;
c) membrii: participa la sedintele comitetului; prezinta informari si
puncte de vedere; ii informeaza operativ pe conducatorii institutiilor si
unitatilor pe care le reprezinta asupra problemelor dezbatute, concluziilor
rezultate, hotararilor si masurilor adoptate si urmaresc aplicarea acestora in
sectoarele de competenta; mentin permanent legatura cu centrele operative
corespondente;
d) consultantii: participa la sedintele comitetului; ii consiliaza pe
membrii acestora asupra problemelor tehnice si de specialitate; asigura
documentarea tehnica de specialitate.
Art. 12
(1) Centrele operative cu activitate permanenta sunt conduse nemijlocit de
sefii acestora si au in compunere compartimente adecvate exercitarii, in
domeniile de competenta ale ministerelor si institutiilor publice centrale
respective, a functiilor prevazute la art. 5 alin. (1), precum si a
atributiilor secretariatelor tehnice permanente ale comitetelor ministeriale.
Numarul de posturi aferent centrelor operative cu activitate permanenta poate
fi de maximum 20 de posturi, in raport cu sarcinile ce revin ministerului sau
institutiei, si se asigura prin redistribuirea personalului.
(2) Centrele operative cu activitate permanenta se incadreaza cu personal
specializat pe tipurile de riscuri repartizate pentru gestionare, precum si in
comunicatii, informatica si relatii publice.
(3) Activitatea operationala a centrelor operative prevazute la alin. (2)
se desfasoara permanent, pe criteriul "24h/24h", in ture sau pe
schimburi. Prin exceptie, in functie de natura si tipul riscurilor gestionate,
conducatorul institutiei pe langa care functioneaza centrul operativ poate
aproba ca activitatea operationala a acestuia sa se desfasoare cu respectarea
programului normal de lucru, potrivit legii.
(4) Dimensionarea centrelor operative cu activitate permanenta se face in
raport cu natura, frecventa si gravitatea riscurilor majore repartizate pentru
coordonarea gestionarii, precum si cu complexitatea functiilor de sprijin
indeplinite de ministerul sau institutia publica centrala respectiva.
CAP. 3
Atributii
Art. 13
(1) Comitetele ministeriale, comitetele judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, si comitetele locale indeplinesc atributiile prevazute la art. 21 -
24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004.
(2) Comitetele sectoarelor municipiului Bucuresti indeplinesc atributiile
comitetelor locale.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor legale specialistii cooptati in cadrul
comitetelor judetene se pot constitui in grupuri de suport tehnic, coordonate
de un membru al comitetului.
Art. 14
Centrele operative cu activitate permanenta indeplinesc atributiile
prevazute la art. 27 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
21/2004.
Art. 15
Centrele operative cu activitate temporara, in timpul functionarii,
indeplinesc atributiile stabilite potrivit art. 27 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 21/2004.
Art. 16
Atributiile specifice ale comitetelor si centrelor operative prevazute la
art. 13 - 15 se prevad in regulamentele de organizare si functionare proprii
institutiilor respective, in raport cu specificul situatiilor de urgenta
gestionate si al functiilor de sprijin pe care le indeplinesc, avizate si
aprobate conform Ordonantei de urgenta nr. 21/2004.
Art. 17
Documentele si baza de date referitoare la situatiile de urgenta detinute
de centrele operative se gestioneaza astfel:
a) la cele cu activitate permanenta, de catre personalul propriu;
b) la cele cu activitate temporara, de catre persoane anume desemnate de
conducatorul institutiei din cadrul aparatului propriu al autoritatilor care
le-au constituit.
Art. 18
Centrele operative asigura secretariatele tehnice permanente ale
comitetelor si indeplinesc urmatoarele atributii specifice:
a) asigura convocarea comitetelor pentru situatii de urgenta si
transmiterea ordinii de zi;
b) primesc si pregatesc materialele pentru sedintele comitetelor pentru
situatii de urgenta si le prezinta presedintilor si membrilor acestor comitete;
c) executa lucrarile si operatiunile de secretariat pe timpul sedintelor;
d) asigura redactarea hotararilor adoptate, precum si a proiectelor de ordine
sau dispozitii, pe care le prezinta spre aprobare;
e) difuzeaza la componentele Sistemului National si la autoritatile
interesate documentele emise de comitetele respective privind activitatea
preventiva si de interventie;
f) intocmesc informari periodice privind situatia operativa sau stadiul
indeplinirii hotararilor adoptate;
g) intocmesc proiecte de comunicate de presa;
h) urmaresc realizarea suportului logistic pentru desfasurarea sedintelor
comitetelor pentru situatii de urgenta;
i) gestioneaza documentele comitetelor pentru situatii de urgenta;
j) asigura punctul de contact cu secretariatul tehnic permanent din cadrul
Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta;
k) indeplinesc alte sarcini stabilite de comitete, de presedintii acestora,
de sefii centrelor operationale sau de sefii centrelor operative permanente
respective.
Art. 19
Pe timpul indeplinirii atributiilor de serviciu personalul centrelor
operative este investit cu exercitiul autoritatii publice.
Art. 20
Coordonarea tehnica si de specialitate a centrelor operative se realizeaza,
potrivit legii, de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, care
asigura si mentinerea permanenta a fluxului informational cu acestea.
Art. 21
Pentru prevenirea si gestionarea unor riscuri majore, comitetele pentru
situatii de urgenta pot initia si elabora programe locale, zonale sau
nationale, care se aproba de organele abilitate.
CAP. 4
Dotarea
Art. 22
(1) Lucrarile comitetelor pentru situatii de urgenta se desfasoara in
spatii special amenajate prin grija autoritatilor administratiei publice
centrale sau locale care le-au constituit.
(2) Spatiile de lucru vor fi echipate cu mobilier, aparatura si echipament
de comunicatii, echipament de comunicatii speciale si de cooperare, informatica
si birotica, corespunzator componentei comitetului respectiv si atributiilor
acestuia.
(3) Aparatura si echipamentul de comunicatii si informatica prevazute la
alin. (2), exceptand echipamentul de comunicatii speciale si de cooperare, se
conecteaza cu centrul operativ corespondent si fac parte din sistemul de
comunicatii, de prelucrare automata si stocare a datelor necesare functionarii
Sistemului National.
(4) Comitetele pentru situatii de urgenta se asigura cu spatii destinate
conferintelor si comunicatelor de presa, de regula cele utilizate in mod curent
pentru astfel de activitati de catre autoritatile si institutiile in cauza.
Art. 23
(1) Lista cuprinzand dotarile principale necesare desfasurarii activitatii
comitetelor si centrelor operative pentru situatii de urgenta este prevazuta in
anexa nr. 2 la prezentul regulament-cadru.
(2) Dotarile pentru spatiile de lucru ale comitetelor si pentru mass-media
se asigura de catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale
care le-au constituit.
(3) Dotarile pentru centrele operative se asigura de catre autoritatile
administratiei publice centrale si locale care le-au constituit.
(4) Costurile lucrarilor de telecomunicatii speciale vor fi suportate de
catre autoritatile administratiei publice centrale sau locale in conditiile
alin. (2) si (3).
Art. 24
Fondurile banesti pentru realizarea dotarilor necesare fiecarui minister
sau fiecarei institutii publice centrale sau locale cu atributii in aplicarea
prevederilor prezentei hotarari se asigura din bugetele alocate anual acestora
cu aceasta destinatie.
Art. 25
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament-cadru.
ANEXA 1
la regulamentul-cadru
MINISTERELE SI INSTITUTIILE PUBLICE CENTRALE
la care se constituie centre operative pentru situatii de urgenta cu activitate
permanenta*)
*) Centrele operative pentru situatii de urgenta pot functiona ca structuri
distincte in cadrul altor centre sau compartimente cu atributii asemanatoare
sau complementare.
1. Ministerul Administratiei si Internelor*)
2. Ministerul Apararii Nationale
3. Ministerul Afacerilor Externe
4. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
5. Ministerul Economiei si Comertului
6. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
7. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
8. Ministerul Sanatatii
9. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
10. Serviciul Roman de Informatii
11. Serviciul de Telecomunicatii Speciale
12. Serviciul de Protectie si Paza
13. Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
-------------
*) La Ministerul Administratiei si Internelor activitatile specifice
centrului operativ se indeplinesc de catre centrul operational national din
structura Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.
ANEXA 2
la regulamentul-cadru
LISTA
cuprinzand dotarile principale necesare desfasurarii activitatii comitetelor si
centrelor operative pentru situatii de urgenta
A. Comitetele pentru situatii de urgenta
1. Mobilier: birouri, scaune, dulapuri, masa de consiliu
2. Aparate radio si TV color
3. Mijloace de comunicatii si informatice
4. Aparatura de multiplicat documente
5. Harti ale Romaniei si judetelor, planul municipiului Bucuresti
6. Harti si planuri topografice si cadastrale
7. Mijloace tehnice de asigurare a iluminatului de siguranta pentru
continuarea lucrului
8. Mijloace individuale de protectie, de iluminat, de prim ajutor si de
p.s.i.
9. Colectii de norme, normative si alte acte normative specifice
10. Planuri si programe specifice
11. Rechizite si consumabile pentru tehnoredactare si multiplicare
12. Echipamente de comunicatii speciale si de cooperare
B. Centre operative
________________________________________________________________________________
Nr. MIJLOACE SI MATERIALE Ministeriale Locale
crt.
______________________________
Permanente Temporare
Temporare
________________________________________________________________________________
1. Mobilier: birouri, scaune, fiset, masa de
consiliu x x x
________________________________________________________________________________
2. Aparate radio x x x
________________________________________________________________________________
3. Aparate TV color x
________________________________________________________________________________
4. Mijloace de comunicatii:
a) telefoane fixe x x x
b) telefoane mobile x x x
c) fax x x x
d) radiotelefoane fixe x x x
e) radiotelefoane portabile x x x
f) modem Internet x x x
g) echipament de videoconferinta x
h) dispecerat de urgenta x x
i) receptor pe unde scurte x x x
________________________________________________________________________________
5. Mijloace informatice:
a) statii de lucru x x x
b) software x x x
c) servere x x
________________________________________________________________________________
6. Harti digitale x x
________________________________________________________________________________
7. Harti ale:
a) Romaniei si Europei x
b) judetelor x x x
________________________________________________________________________________
8. Planuri cadastrale x
________________________________________________________________________________
9. Planuri de situatie ale localitatilor si
constructiilor, cuprinzand retelele si
instalatiile cu apa, gaze, energie electrica
si canalizare x
________________________________________________________________________________
10. Mijloace tehnice de asigurare a iluminatului
de siguranta pentru continuarea lucrului x x x
________________________________________________________________________________
11. Mijloace individuale de protectie, de
iluminat, de prim ajutor si de p.s.i. x x x
________________________________________________________________________________
12. Colectii de norme, normative si alte acte
normative specifice x x x
________________________________________________________________________________
13. Planuri si programe specifice x x x
________________________________________________________________________________
14. Baza de date privind situatiile de urgenta x x x
________________________________________________________________________________
15. Aparatura de multiplicat documente x x x
________________________________________________________________________________
16. Rechizite si consumabile pentru
tehnoredactare si multiplicare x x x
________________________________________________________________________________
NOTA:
In functie de necesitati, prezenta anexa se completeaza cu alte categorii
de bunuri materiale utile indeplinirii atributiilor specifice, in raport cu
extinderea competentelor.