ORDONANTA DE URGENTA Nr. 21 din 15 aprilie 2004
privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 26 aprilie 2004
Avand in vedere proliferarea atentatelor teroriste pe plan international si
indeosebi a celor indreptate impotriva intereselor statelor membre ale NATO, in
special cele provocate simultan, cu efecte dramatice asupra vietii si sanatatii
unui numar din ce in ce mai mare de persoane, asa cum au fost cele din Turcia,
Rusia si seria de atentate teroriste din data de 11 martie 2004 din Spania,
soldate cu aproximativ 200 de morti si 1.500 de raniti,
in contextul geostrategic actual si al multiplicarii, pe de o parte, si al
cresterii gravitatii, pe de alta parte, a riscurilor nonmilitare la adresa
securitatii nationale, pe fondul accelerarii tendintelor de globalizare, al
schimbarilor climatice radicale, al dezvoltarii experimentelor stiintifice cu
efecte imprevizibile, al diversificarii activitatilor economice legale - si nu
numai - care utilizeaza, produc si comercializeaza substante periculoase,
avand in vedere persistenta, in domeniul managementului prevenirii si
gestionarii situatiilor de urgenta, a unui sistem institutional partial
inchegat, cu functionare temporara si care se activeaza abia la momentul
producerii situatiilor de urgenta - incapabil sa asigure un raspuns adecvat
noilor provocari la adresa securitatii nationale,
pentru a asigura instituirea, in cel mai scurt timp, a unui cadru legal
modern si a unor mecanisme manageriale perfectionate, menite sa asigure, in mod
unitar si profesionist, apararea vietii si sanatatii populatiei, a mediului
inconjurator, a valorilor materiale si culturale importante, pe timpul
producerii unor situatii de urgenta, care sa permita restabilirea rapida a
starii de normalitate,
si tinand seama de necesitatea accelerarii procesului de integrare a
Romaniei in structurile europene si euroatlantice,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, denumit in
continuare Sistem National, se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza
pentru prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta, asigurarea si
coordonarea resurselor umane, materiale, financiare si de alta natura necesare
restabilirii starii de normalitate.
(2) Sistemul National este organizat de autoritatile administratiei publice
si se compune dintr-o retea de organisme, organe si structuri abilitate in
managementul situatiilor de urgenta, constituite pe niveluri sau domenii de
competenta, care dispune de infrastructura si de resursele necesare pentru
indeplinirea atributiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile folosite
au urmatorul inteles:
a) situatia de urgenta - eveniment exceptional, cu caracter nonmilitar,
care prin amploare si intensitate ameninta viata si sanatatea populatiei,
mediul inconjurator, valorile materiale si culturale importante, iar pentru
restabilirea starii de normalitate sunt necesare adoptarea de masuri si actiuni
urgente, alocarea de resurse suplimentare si managementul unitar al fortelor si
mijloacelor implicate;
b) amploarea situatiei de urgenta - marimea ariei de manifestare a
efectelor distructive ale acesteia in care sunt amenintate sau afectate viata
persoanelor, functionarea institutiilor statului democratic, valorile si
interesele comunitatii;
c) intensitatea situatiei de urgenta - viteza de evolutie a fenomenelor
distructive si gradul de perturbare a starii de normalitate;
d) starea potential generatoare de situatii de urgenta - complex de factori
de risc care prin evolutia lor necontrolata si iminenta amenintarii ar putea
aduce atingere vietii si populatiei, valorilor materiale si culturale
importante si factorilor de mediu;
e) iminenta amenintarii - parametrii de stare si timp care determina
declansarea inevitabila a unei situatii de urgenta;
f) starea de alerta - se declara potrivit prezentei ordonante de urgenta si
se refera la punerea de indata in aplicare a planurilor de actiuni si masuri de
prevenire, avertizare a populatiei, limitare si inlaturare a consecintelor
situatiei de urgenta;
g) managementul situatiei de urgenta - ansamblul activitatilor desfasurate
si procedurilor utilizate de factorii de decizie, institutiile si serviciile
publice abilitate pentru identificarea si monitorizarea surselor de risc,
evaluarea informatiilor si analiza situatiei, elaborarea de prognoze,
stabilirea variantelor de actiune si implementarea acestora in scopul restabilirii
situatiei de normalitate;
h) monitorizarea situatiei de urgenta - proces de supraveghere necesar
evaluarii sistematice a dinamicii parametrilor situatiei create, cunoasterii
tipului, amplorii si intensitatii evenimentului, evolutiei si implicatiilor
sociale ale acestuia, precum si a modului de indeplinire a masurilor dispuse
pentru gestionarea situatiei de urgenta;
i) factor de risc - fenomen, proces sau complex de imprejurari congruente,
in acelasi timp si spatiu, care pot determina sau favoriza producerea unor
tipuri de risc;
j) tipuri de risc - incendii, cutremure, inundatii, accidente, explozii,
avarii, alunecari sau prabusiri de teren, imbolnaviri in masa, prabusiri ale
unor constructii, instalatii ori amenajari, esuarea sau scufundarea unor nave,
caderi de obiecte din atmosfera ori din cosmos, tornade, avalanse, esecul
serviciilor de utilitati publice si alte calamitati naturale, sinistre grave
sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factorii de
risc specifici;
k) gestionarea situatiilor de urgenta - identificarea, inregistrarea si
evaluarea tipurilor de risc si a factorilor determinanti ai acestora,
instiintarea factorilor interesati, avertizarea populatiei, limitarea,
inlaturarea sau contracararea factorilor de risc, precum si a efectelor
negative si a impactului produs de evenimentele exceptionale respective;
l) interventia operativa - actiunile desfasurate, in timp oportun, de catre
structurile specializate in scopul prevenirii agravarii situatiei de urgenta,
limitarii sau inlaturarii, dupa caz, a consecintelor acesteia;
m) evacuarea - masura de protectie luata in cazul amenintarii iminente,
starii de alerta ori producerii unei situatii de urgenta si care consta in
scoaterea din zonele afectate sau potential a fi afectate, in mod organizat, a
unor institutii publice, agenti economici, categorii sau grupuri de populatie
ori bunuri si dispunerea acestora in zone si localitati care asigura conditii
de protectie a persoanelor, bunurilor si valorilor, de functionare a
institutiilor publice si agentilor economici.
Art. 3
Principiile managementului situatiilor de urgenta sunt:
a) previziunea si prevenirea;
b) prioritatea protectiei si salvarii vietii oamenilor;
c) respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului;
d) asumarea responsabilitatii gestionarii situatiilor de urgenta de catre
autoritatile administratiei publice;
e) cooperarea la nivel national, regional si international cu organisme si
organizatii similare;
f) transparenta activitatilor desfasurate pentru gestionarea situatiilor de
urgenta, astfel incat acestea sa nu conduca la agravarea efectelor produse;
g) continuitatea si gradualitatea activitatilor de gestionare a situatiilor
de urgenta, de la nivelul autoritatilor administratiei publice locale pana la
nivelul autoritatilor administratiei publice centrale, in functie de amploarea
si de intensitatea acestora;
h) operativitatea, conlucrarea activa si subordonarea ierarhica a
componentelor Sistemului National.
Art. 4
(1) Pe durata situatiilor de urgenta sau a starilor potential generatoare
de situatii de urgenta se intreprind, in conditiile legii, dupa caz, actiuni si
masuri pentru:
a) avertizarea populatiei, institutiilor si agentilor economici din zonele
de pericol;
b) declararea starii de alerta in cazul iminentei amenintarii sau
producerii situatiei de urgenta;
c) punerea in aplicare a masurilor de prevenire si de protectie specifice
tipurilor de risc si, dupa caz, hotararea evacuarii din zona afectata sau
partial afectata;
d) interventia operativa cu forte si mijloace special constituite, in
functie de situatie, pentru limitarea si inlaturarea efectelor negative;
e) acordarea de ajutoare de urgenta;
f) instituirea regimului starii de urgenta, in conditiile prevazute de art.
93 din Constitutia Romaniei, republicata;
g) solicitarea sau acordarea de asistenta internationala;
h) acordarea de despagubiri persoanelor juridice si fizice;
i) alte masuri prevazute de lege.
(2) Pe timpul starii de alerta se pot dispune, cu respectarea prevederilor
art. 53 din Constitutia Romaniei, republicata, masuri pentru restrangerea unor
drepturi sau libertati fundamentale referitoare, dupa caz, la libera
circulatie, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii fortate, dreptul
de proprietate privata ori la protectia sociala a muncii, aflate in stransa
relatie de cauzalitate cu situatia produsa si cu modalitatile specifice de
gestionare a acesteia.
(3) Masurile de restrangere a exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati prevazute la alin. (2) trebuie sa fie proportionale cu situatiile
care le-au determinat si se aplica cu respectarea conditiilor si limitelor
prevazute de lege.
(4) Actiunile si masurile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se stabilesc
in regulamente, planuri, programe sau in documente operative aprobate prin
decizii, ordine ori dispozitii emise conform reglementarilor in vigoare.
Art. 5
Autoritatile si organismele din componenta Sistemului National coopereaza,
in exercitarea atributiilor specifice, atat intre ele, cat si cu alte
institutii si organisme din afara acestuia, din tara sau din strainatate,
guvernamentale sau neguvernamentale.
CAP. 2
Organizarea Sistemului National
Art. 6
Sistemul National are in compunere:
a) comitete pentru situatii de urgenta;
b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
c) servicii publice comunitare profesioniste pentru situatii de urgenta;
d) centre operative pentru situatii de urgenta;
e) comandantul actiunii.
Art. 7
(1) Comitetele pentru situatii de urgenta sunt:
a) Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
b) comitetele ministeriale si ale altor institutii publice centrale pentru
situatii de urgenta;
c) Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta;
d) comitetele judetene pentru situatii de urgenta;
e) comitetele locale pentru situatii de urgenta.
(2) Comitetele pentru situatii de urgenta sunt organisme interinstitutionale
de sprijin al managementului si se intrunesc semestrial si ori de cate ori
situatia impune.
Art. 8
(1) Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, denumit in continuare
Comitet National, se constituie si functioneaza sub conducerea nemijlocita a
ministrului administratiei si internelor si sub coordonarea primului-ministru.
(2) Comitetul National este un organism interministerial format din
persoane cu putere de decizie, experti si specialisti desemnati de ministerele
cu atributii complexe in gestionarea situatiilor de urgenta.
(3) Organizarea si functionarea Comitetului National se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului administratiei si internelor.
Art. 9
(1) La ministere si la alte institutii publice centrale cu atributii in
gestionarea situatiilor de urgenta se constituie si functioneaza sub conducerea
ministrilor, respectiv a conducatorilor institutiilor publice centrale,
comitete ministeriale pentru situatii de urgenta, denumite in continuare
comitete ministeriale.
(2) Comitetul ministerial se constituie prin ordin al ministrului ori al
conducatorului institutiei publice centrale, dupa caz, si are in componenta
persoane cu putere de decizie, experti si specialisti din aparatul propriu al
ministerului si din unele institutii si unitati aflate in subordinea acestuia,
cu atributii in gestionarea situatiilor de urgenta.
(3) In componenta comitetului ministerial, la solicitarea ministrului
respectiv, pot fi cooptati si reprezentanti ai altor ministere si institutii cu
atributii in domeniu.
Art. 10
(1) La nivelul municipiului Bucuresti se constituie, sub conducerea
prefectului, Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta.
(2) Din comitetul prevazut la alin. (1) fac parte primarul general,
primarii de sectoare, sefi de servicii publice deconcentrate, descentralizate
si de gospodarie comunala, manageri ai unor institutii, regii autonome si
societati comerciale care indeplinesc functii de sprijin in gestionarea situatiilor
de urgenta, precum si manageri ai agentilor economici care, prin specificul
activitatii, constituie factori de risc potential generatori de situatii de
urgenta.
(3) Organizarea, atributiile si functionarea comitetului prevazut la alin.
(1) se stabilesc prin ordin al prefectului.
Art. 11
(1) La nivelul judetelor se constituie, sub conducerea prefectilor,
comitete judetene pentru situatii de urgenta, denumite in continuare comitete
judetene.
(2) Din comitetul judetean fac parte presedintele consiliului judetean,
sefi de servicii deconcentrate, descentralizate si de gospodarie comunala si
alti manageri ai unor institutii si societati comerciale de interes judetean
care indeplinesc functii de sprijin in gestionarea situatiilor de urgenta,
precum si manageri ai agentilor economici care, prin specificul activitatii,
constituie factori de risc potential generatori de situatii de urgenta.
(3) Organizarea, atributiile si functionarea comitetelor judetene se
stabilesc prin ordine ale prefectilor.
Art. 12
(1) La nivelul municipiilor, oraselor, sectoarelor municipiului Bucuresti,
precum si al comunelor se constituie, sub conducerea primarului si cu avizul
prefectului, comitete locale pentru situatii de urgenta, denumite in continuare
comitete locale.
(2) Din comitetul local fac parte un viceprimar, secretarul comunei,
orasului sau municipiului, dupa caz, si reprezentanti ai serviciilor publice si
ai principalelor institutii si agenti economici din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, precum si manageri sau conducatori ai
agentilor economici, filialelor, sucursalelor ori punctelor de lucru locale,
care, prin specificul activitatii, constituie factori de risc potential
generatori de situatii de urgenta.
(3) Organizarea, atributiile si functionarea comitetelor locale se
stabilesc prin dispozitie a primarului, cu avizul prefectului.
Art. 13
(1) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, denumit in continuare
Inspectoratul General, ca organ de specialitate din subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor, asigura coordonarea unitara si permanenta a
activitatilor de prevenire si gestionare a situatiilor de urgenta.
(2) In cadrul Inspectoratului General se organizeaza inspectia de
prevenire, centrul operational national si alte structuri adecvate pentru
managementul situatiilor de urgenta, incadrate cu personal specializat pe
tipuri de riscuri, in comunicatii, informatica si relatii publice.
(3) Centrul operational indeplineste permanent functiile de monitorizare,
evaluare, instiintare, avertizare, prealarmare, alertare si coordonare tehnica
operationala la nivel national a situatiilor de urgenta.
(4) Inspectoratul General, prin centrul operational national, asigura
secretariatul tehnic permanent al Comitetului National, preluand in acest sens,
la data desfiintarii Comisiei Guvernamentale de Aparare Impotriva Dezastrelor,
secretariatul tehnic permanent al acesteia.
(5) Inspectoratul General asigura, potrivit competentelor legale,
cooperarea si reprezentarea la nivel national in domeniile protectiei civile,
apararii impotriva incendiilor si gestionarii situatiilor de urgenta.
Art. 14
(1) Serviciile publice comunitare profesioniste pentru situatii de urgenta,
denumite in continuare servicii de urgenta profesioniste, constituite ca
servicii deconcentrate, care functioneaza ca inspectorate judetene si al
municipiului Bucuresti, asigura in zonele de competenta coordonarea, indrumarea
si controlul activitatilor de prevenire si gestionare a situatiilor de urgenta.
(2) In cadrul serviciilor de urgenta profesioniste se organizeaza inspectii
de prevenire, centre operationale si alte structuri adecvate pentru gestionarea
situatiilor de urgenta, incadrate cu personal specializat pe tipuri de riscuri,
in comunicatii, informatica si relatii publice.
(3) Centrele operationale prevazute la alin. (2) indeplinesc permanent
functiile prevazute la art. 13 alin. (3) la nivelul judetelor, respectiv al
municipiului Bucuresti.
(4) Serviciile de urgenta profesioniste, prin centrele operationale,
asigura secretariatele tehnice permanente ale comitetelor judetene si al
Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta.
(5) Serviciile publice de urgenta asigura, potrivit competentelor legale in
unitatile administrativ-teritoriale in care functioneaza, cooperarea in
domeniile protectiei civile, apararii impotriva incendiilor si gestionarii
situatiilor de urgenta.
Art. 15
(1) La nivelul ministerelor, al altor institutii publice centrale cu
atributii in gestionarea situatiilor de urgenta, al municipiilor - cu exceptia
municipiului Bucuresti -, al oraselor si comunelor se constituie centre
operative pentru situatii de urgenta, denumite in continuare centre operative.
(2) La ministerele si institutiile publice centrale cu atributii si functii
de sprijin complexe in prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta,
prevazute in anexa nr. 1, centrele operative se constituie ca structuri cu
activitate permanenta.
(3) Centrele operative prevazute la alin. (2) indeplinesc permanent
functiile prevazute la art. 13 alin. (3), in domeniile de competenta, ale
ministerelor si institutiilor publice centrale respective.
(4) Centrele operative prevazute la alin. (2) se constituie din personalul
aparatului propriu al autoritatii respective, prin ordin al ministrului,
conducatorului institutiei publice centrale sau prin dispozitie a primarului.
(5) Centrele operative asigura secretariatele tehnice ale comitetelor
constituite la nivelul autoritatilor publice centrale sau locale prevazute la
alin. (1).
Art. 16
(1) In situatii de urgenta, coordonarea unitara la locul producerii
evenimentului exceptional a actiunii tuturor fortelor stabilite pentru
interventie se realizeaza de catre o persoana imputernicita, dupa caz, de catre
Comitetul National, ministerial, judetean sau al municipiului Bucuresti, in
functie de natura si gravitatea evenimentului si de marimea categoriilor de
forte concentrate, denumita comandantul actiunii.
(2) Comandantul actiunii poate fi ajutat in indeplinirea sarcinilor de
catre grupa operativa si punctul operativ avansat, constituite potrivit
reglementarilor in vigoare.
Art. 17
Structura organizatorica, atributiile, functionarea si dotarea comitetelor,
centrelor operationale si centrelor operative pentru situatii de urgenta se
stabilesc pe baza regulamentului-cadru aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 18
(1) Sistemul de comunicatii, de prelucrare automata si de stocare a datelor
necesare functionarii Sistemului National se asigura prin mijloace proprii ale
Ministerului Administratiei si Internelor, ale celor din dotarea Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Serviciului de Telecomunicatii
Speciale si ale altor componente ale sistemului national de aparare.
(2) Modalitatile de utilizare a sistemului prevazut la alin. (1) se
stabilesc prin protocoale de colaborare.
Art. 19
Principalele functii de sprijin pe care le pot indeplini ministerele,
celelalte organe centrale si unele organizatii neguvernamentale in prevenirea
si gestionarea situatiilor de urgenta sunt prevazute in anexa nr. 2.
CAP. 3
Atributiile componentelor Sistemului National
Art. 20
Comitetul National are urmatoarele atributii principale:
a) examineaza si propune spre adoptare Guvernului Planul national de
asigurare cu resurse umane, materiale si financiare pentru gestionarea
situatiilor de urgenta;
b) analizeaza si supune spre aprobare Guvernului Regulamentul-cadru de
organizare, functionare si dotare a comitetelor, centrelor operationale si
centrelor operative pentru situatii de urgenta, precum si fluxul
informational-decizional;
c) declara, cu acordul primului-ministru, starea de alerta la nivel
national sau la nivelul mai multor judete, coordoneaza gestionarea situatiilor
de urgenta si declara incetarea starii de alerta;
d) hotaraste, cu acordul primului-ministru, punerea in aplicare a
planurilor de evacuare, la propunerea comitetelor ministeriale, judetene sau al
municipiului Bucuresti;
e) propune Guvernului, prin ministrul administratiei si internelor,
instituirea de catre Presedintele Romaniei a "starii de urgenta" in
zonele afectate, in baza solicitarilor primite de la comitetele judetene sau al
municipiului Bucuresti, si urmareste indeplinirea masurilor stabilite in acest
sens;
f) propune Guvernului solicitarea/acordarea de asistenta umanitara
internationala in cazul situatiilor de urgenta cu impact deosebit de grav, pe
baza analizelor intocmite de Inspectoratul General;
g) coordoneaza, pe teritoriul national, activitatea fortelor internationale
solicitate pentru rezolvarea situatiilor de urgenta, indeosebi in domeniul
inlaturarii efectelor distructive ale dezastrelor, in conformitate cu
prevederile legii romane;
h) propune Guvernului includerea in bugetul de stat anual a fondurilor
necesare pentru gestionarea situatiilor de urgenta, inclusiv pentru
operationalizarea Sistemului National si a structurilor de interventie in afara
frontierelor de stat, in cadrul structurilor specializate ale organismelor
internationale cu atributii in domeniu;
i) stabileste repartizarea principalelor functii de sprijin pe care le
asigura ministerele, celelalte organe centrale si organizatiile
neguvernamentale privind prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta, care
se aproba prin hotarare a Guvernului;
j) initiaza elaborarea de acte normative pentru gestionarea situatiilor de
urgenta si le avizeaza pe cele elaborate de comitetele ministeriale, judetene
si al municipiului Bucuresti;
k) analizeaza si supune spre aprobare Guvernului scoaterea de la rezervele
de stat a unor produse si bunuri materiale necesare sprijinirii autoritatilor
administratiei publice locale si populatiei afectate de dezastre sau alte
situatii de urgenta;
l) stabileste modul de cooperare a structurilor Sistemului National cu alte
autoritati si organisme ale statului roman sau internationale abilitate in
managementul starilor exceptionale;
m) coordoneaza informarea opiniei publice privind managementul situatiilor
de urgenta;
n) indeplineste orice alte atributii stabilite potrivit legii.
Art. 21
Comitetele ministeriale au urmatoarele atributii principale:
a) informeaza Comitetul National, prin Inspectoratul General, privind
starile potential generatoare de situatii de urgenta si iminenta amenintarii
acestora;
b) elaboreaza regulamentele privind gestionarea situatiilor de urgenta
specifice tipurilor de risc din domeniile de competenta ale ministerelor si
celorlalte institutii publice centrale cu atributii in gestionarea situatiilor
de urgenta si le prezinta spre avizare Inspectoratului General si Comitetului
National;
c) evalueaza situatiile de urgenta produse in domeniile de competenta,
stabilesc masuri specifice pentru gestionarea acestora, inclusiv privind
prealarmarea serviciilor de urgenta din domeniile de competenta ale
ministerelor, si propun, dupa caz, declararea starii de alerta sau instituirea
starii de urgenta;
d) analizeaza si avizeaza planurile proprii pentru asigurarea resurselor
umane, materiale si financiare necesare gestionarii situatiilor de urgenta;
e) informeaza Comitetul National si colegiile ministerelor asupra
activitatii desfasurate;
f) indeplinesc orice alte atributii si sarcini stabilite de lege sau de
Comitetul National.
Art. 22
Comitetele judetene au urmatoarele atributii principale:
a) informeaza Comitetul National, prin Inspectoratul General, privind
starile potential generatoare de situatii de urgenta si iminenta amenintarii
acestora;
b) evalueaza situatiile de urgenta produse in unitatile
administrativ-teritoriale, stabilesc masuri si actiuni specifice pentru
gestionarea acestora si urmaresc indeplinirea lor;
c) declara, cu acordul ministrului administratiei si internelor, starea de
alerta la nivel judetean sau in mai multe localitati ale judetului si propun
instituirea starii de urgenta;
d) analizeaza si avizeaza planurile judetene pentru asigurarea resurselor
umane, materiale si financiare necesare gestionarii situatiilor de urgenta;
e) informeaza Comitetul National si consiliul judetean asupra activitatii
desfasurate;
f) indeplinesc orice alte atributii si sarcini stabilite de lege sau de
Comitetul National.
Art. 23
Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta are urmatoarele
atributii principale:
a) informeaza Comitetul National, prin Inspectoratul General, privind
starile potential generatoare de situatii de urgenta si iminenta amenintarii
acestora;
b) evalueaza situatiile de urgenta produse pe teritoriul municipiului
Bucuresti, stabileste masuri si actiuni specifice pentru gestionarea acestora
si urmareste indeplinirea lor;
c) declara, cu acordul ministrului administratiei si internelor, starea de
alerta pe teritoriul municipiului Bucuresti si propune instituirea starii de
urgenta;
d) analizeaza si avizeaza planul municipal pentru asigurarea resurselor
umane, materiale si financiare necesare gestionarii situatiilor de urgenta;
e) informeaza Comitetul National si Consiliul General al Municipiului
Bucuresti asupra activitatii desfasurate;
f) indeplineste orice alte atributii si sarcini stabilite de lege sau de
organismele si organele abilitate.
Art. 24
Comitetele locale au urmatoarele atributii principale:
a) informeaza prin centrul operational judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, privind starile potential generatoare de situatii de urgenta si
iminenta amenintarii acestora;
b) evalueaza situatiile de urgenta produse pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale, stabilesc masuri si actiuni specifice pentru
gestionarea acestora si urmaresc indeplinirea lor;
c) declara, cu acordul prefectului, starea de alerta pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale;
d) analizeaza si avizeaza planul local pentru asigurarea resurselor umane,
materiale si financiare necesare gestionarii situatiei de urgenta;
e) informeaza comitetul judetean si consiliul local asupra activitatii
desfasurate;
f) indeplinesc orice alte atributii si sarcini stabilite de lege sau de
organismele si organele abilitate.
Art. 25
Inspectoratul General are urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza, evalueaza si monitorizeaza tipurile de risc, efectueaza
prognoze asupra evolutiei acestora in scopul identificarii starilor potential
generatoare de situatii de urgenta, propunand totodata masuri pentru
avertizarea populatiei si prevenirea agravarii situatiei;
b) asigura coordonarea aplicarii unitare, pe intreg teritoriul tarii, a
masurilor si actiunilor de prevenire si gestionare a situatiilor de urgenta;
c) asigura informarea operativa a ministrului administratiei si internelor
si a institutiilor interesate asupra starilor potential generatoare de situatii
de urgenta sau producerii situatiilor de urgenta in teritoriu, printr-un sistem
informational propriu;
d) coordoneaza derularea programelor nationale de pregatire in domeniul
apararii impotriva dezastrelor;
e) coordoneaza activitatile de prevenire si de interventie desfasurate de
serviciile publice comunitare profesioniste, precum si constituirea grupelor
operative pentru coordonarea si sprijinul raspunsului in situatii de urgenta in
zonele grav afectate;
f) transmite si urmareste indeplinirea deciziilor Comitetului National;
g) asigura informarea populatiei prin mass-media despre iminenta
amenintarii ori producerea situatiilor de urgenta, precum si asupra masurilor
intreprinse pentru limitarea sau inlaturarea efectelor acestora;
h) asigura coordonarea tehnica si de specialitate a centrelor operationale
si a centrelor operative si asigura mentinerea permanenta a fluxului
informational cu acestea;
i) coopereaza cu organismele de profil pe plan international, pe baza
conventiilor la care statul roman este parte, si urmareste respectarea acestor
conventii in domeniul situatiilor de urgenta;
j) avizeaza si propune Comitetului National, spre aprobare, planurile de
interventie, de cooperare sau de asistenta tehnica cu alte structuri ori
organizatii internationale, in vederea imbunatatirii managementului situatiilor
de urgenta;
k) constituie si gestioneaza baza de date cu privire la situatiile de
urgenta si pune la dispozitia institutiilor interesate datele si informatiile
solicitate pentru solutionarea situatiilor de urgenta;
l) avizeaza regulamentele privind gestionarea situatiilor de urgenta
specifice tipurilor de risc, elaborate de comitetele ministeriale, si le
prezinta spre aprobare;
m) acorda asistenta tehnica de specialitate autoritatilor publice centrale
si locale privind gestionarea situatiilor de urgenta;
n) propune ministrului administratiei si internelor participarea cu forte
si mijloace la inlaturarea efectelor situatiilor de urgenta in afara
teritoriului tarii, potrivit tratatelor, acordurilor si intelegerilor
internationale la care Romania este parte;
o) coordoneaza planificarea resurselor necesare gestionarii situatiilor de
urgenta la nivel national si elaboreaza proiectul planului de asigurare cu
resurse umane, materiale si financiare pentru astfel de situatii;
p) elaboreaza rapoarte si alte documente pentru informarea Comitetului
National, primului-ministru, Consiliului Suprem de Aparare a Tarii,
Presedintelui Romaniei si comisiilor de specialitate ale Parlamentului;
q) coopereaza cu celelalte organe ale statului abilitate in managementul
starii de urgenta, starii de asediu sau al altor stari exceptionale;
r) functioneaza ca punct national de contact in relatiile cu organismele si
organizatiile internationale guvernamentale si neguvernamentale cu
responsabilitati in domeniul situatiilor de urgenta;
s) elaboreaza Regulamentul-cadru privind organizarea, atributiile,
functionarea si dotarea comitetelor, centrelor operationale si centrelor
operative pentru situatii de urgenta;
t) informeaza Colegiul Ministerului Administratiei si Internelor asupra
activitatii desfasurate;
u) indeplineste orice alte atributii stabilite de Comitetul National sau de
primul-ministru privind managementul situatiilor de urgenta si prin regulamentul
propriu de organizare si functionare.
Art. 26
Serviciile de urgenta profesioniste au urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza si desfasoara activitati specifice de prevenire a
situatiilor de urgenta;
b) participa la identificarea, inregistrarea si evaluarea tipurilor de risc
si a factorilor determinanti ai acestora si intocmesc schemele cu riscurile
teritoriale din zonele de competenta, pe care le supun aprobarii prefectilor;
c) exercita coordonarea, indrumarea si controlul tehnic de specialitate al
activitatilor de prevenire si gestionare a situatiilor de urgenta;
d) acorda asistenta tehnica de specialitate privind gestionarea situatiilor
de urgenta;
e) monitorizeaza prin centrele operationale evolutia situatiilor de urgenta
si informeaza operativ prefectii si Inspectoratul General;
f) planifica, organizeaza si desfasoara pregatirea pentru raspuns, in cazul
situatiilor de urgenta, a subunitatilor de interventie din subordine;
g) fac propuneri comitetelor pentru situatii de urgenta si Inspectoratului
General privind gestionarea si managementul situatiilor de urgenta;
h) urmaresc aplicarea regulamentelor privind gestionarea situatiilor de
urgenta si a planurilor de interventie si de cooperare specifice tipurilor de
riscuri;
i) asigura transmiterea operativa a deciziilor, dispozitiilor si ordinelor
si urmaresc mentinerea legaturilor de comunicatii intre centrele operationale
si operative implicate in gestionarea situatiilor de urgenta, precum si cu dispeceratele
integrate pentru apeluri de urgenta si cu dispeceratele proprii serviciilor si
fortelor care intervin in acest scop;
j) centralizeaza solicitarile de resurse necesare pentru indeplinirea
functiilor de sprijin pe timpul situatiilor de urgenta si le inainteaza
organismelor si organelor abilitate;
k) gestioneaza baza de date referitoare la situatiile de urgenta din zonele
de competenta;
l) indeplinesc orice alte atributii si sarcini privind gestionarea
situatiilor de urgenta, prevazute de lege sau stabilite de organismele si
organele abilitate.
Art. 27
(1) Centrele operative cu activitate permanenta au urmatoarele atributii
principale:
a) centralizeaza si transmit operativ la centrul operational al
Inspectoratului General date si informatii privind aparitia si evolutia
starilor potential generatoare de situatii de urgenta;
b) monitorizeaza situatiile de urgenta si informeaza Inspectoratul General
si celelalte centre operationale si operative interesate;
c) urmaresc aplicarea regulamentelor privind gestionarea situatiilor de
urgenta si a planurilor de interventie si cooperare specifice tipurilor de
riscuri;
d) asigura transmiterea operativa a deciziilor, dispozitiilor si ordinelor,
precum si mentinerea legaturilor de comunicatii cu centrele operationale si
operative implicate in gestionarea situatiilor de urgenta, cu dispeceratele
integrate pentru apeluri de urgenta si cu dispeceratele proprii serviciilor si
fortelor care intervin in acest scop;
e) centralizeaza solicitarile de resurse necesare pentru indeplinirea
functiilor de sprijin pe timpul situatiilor de urgenta si fac propuneri pentru
asigurarea lor;
f) gestioneaza baza de date referitoare la situatiile de urgenta;
g) indeplinesc orice alte atributii si sarcini privind managementul
situatiilor de urgenta, prevazute de lege si in regulamentul-cadru mentionat la
art. 17.
(2) Centrele operative care se constituie numai la declararea starii de
alerta, pe timpul functionarii lor, indeplinesc atributii similare celor
prevazute la alin. (1). Documentele si baza de date referitoare la situatiile
de urgenta, detinute de aceste centre operative, se gestioneaza permanent de
catre persoane anume desemnate din cadrul aparatului propriu al autoritatilor
respective.
Art. 28
Institutiile cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si
sigurantei nationale au obligatia, potrivit competentelor lor, sa transmita
Inspectoratului General sau, dupa caz, direct ministrului administratiei si
internelor ori primului-ministru datele si informatiile referitoare la
situatiile potential generatoare de situatii de urgenta, precum si despre
evolutia si consecintele acestora.
Art. 29
Inspectoratul General asigura transmiterea deciziilor luate de Guvern sau
de Comitetul National catre autoritatile administratiei publice centrale si
locale, in vederea gestionarii, in mod unitar, a situatiilor de urgenta.
CAP. 4
Asigurarea resurselor umane, materiale si financiare
SECTIUNEA 1
Resurse umane
Art. 30
(1) Resursele umane necesare functionarii Sistemului National se asigura
prin intermediul autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale
si locale.
(2) Personalul Inspectoratului General, centrelor operationale si al
centrelor operative este investit cu exercitiul autoritatii publice, pe timpul
si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu, in limitele
competentelor stabilite prin lege.
Art. 31
(1) Numarul de posturi al Inspectoratului General se stabileste prin
organigrama si regulamentul de organizare si functionare ale acestuia, aprobate
prin hotarare a Guvernului, si se asigura prin redistribuire in cadrul
numarului de posturi aprobat Ministerului Administratiei si Internelor prin
legile bugetare anuale.
(2) Numarul de posturi pentru centrele operationale din structura
serviciilor de urgenta profesioniste judetene si al municipiului Bucuresti se
stabileste prin ordin al ministrului administratiei si internelor la
propunerile prefectilor, in limitele stabilite prin regulamentul-cadru prevazut
la art. 17.
(3) Numarul de posturi pentru centrele operative cu activitate permanenta
se stabileste prin ordin al ministrilor respectivi, in limitele stabilite prin
regulamentul-cadru prevazut la art. 17.
SECTIUNEA a 2-a
Resurse materiale
Art. 32
(1) Cheltuielile curente si de capital ale Inspectoratului General se
finanteaza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administratiei si
Internelor.
(2) Cheltuielile curente si de capital ale centrelor operationale din
structura serviciilor publice comunitare profesioniste se finanteaza din
bugetul Ministerului Administratiei si Internelor si/sau din bugetele
consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
pe baza normelor aprobate prin hotarare a Guvernului.
(3) Cheltuielile curente si de capital ale centrelor operative se
finanteaza, dupa caz, din bugetele ministerelor respective sau din bugetele
locale, pe baza normelor aprobate prin hotarare a Guvernului.
(4) Achizitionarea bunurilor si serviciilor necesare functionarii
Sistemului National se face conform legislatiei in vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Resurse financiare
Art. 33
Fondurile banesti pentru realizarea si desfasurarea activitatilor de
management al situatiilor de urgenta la nivel central si local se asigura din
bugetul de stat si/sau din bugetele locale, dupa caz, precum si din alte surse
interne si internationale, potrivit legii.
Art. 34
(1) Salarizarea si alte drepturi ale personalului din centrele operationale
se stabilesc si se acorda potrivit prevederilor legale prevazute pentru
personalul incadrat in Inspectoratul General, respectiv in serviciile de
urgenta profesioniste.
(2) Salarizarea si alte drepturi ale personalului din centrele operative cu
activitate permanenta se stabilesc si se acorda potrivit prevederilor legale
prevazute pentru functionarii publici din ministerele respective.
Art. 35
Finantarea actiunilor de inlaturare a efectelor si consecintelor
situatiilor de urgenta se efectueaza potrivit legii.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 36
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage, potrivit
dispozitiilor legale, raspunderea administrativa, contraventionala sau penala,
dupa caz.
Art. 37
Constituie contraventii la prevederile prezentei ordonante de urgenta
urmatoarele fapte:
a) neconstituirea comitetelor pentru situatii de urgenta;
b) neconstituirea centrelor operative pentru situatii de urgenta;
c) neelaborarea regulamentelor privind gestionarea situatiilor de urgenta
specifice tipurilor de riscuri;
d) neelaborarea planurilor pentru asigurarea resurselor necesare
gestionarii situatiilor de urgenta;
e) neintocmirea planurilor de evacuare;
f) neintocmirea planurilor de interventie si de cooperare;
g) netransmiterea mesajelor de avertizare a populatiei despre declararea
starii de alerta in cazul situatiilor de urgenta sau pentru evacuare.
Art. 38
(1) Contraventiile prevazute la art. 37 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei faptele prevazute la
lit. a) si b);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 30.000.000 lei faptele prevazute la
lit. c), d), e) si f);
c) cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei faptele prevazute la
lit. g).
(2) Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor fizice sau juridice,
dupa caz.
Art. 39
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul Inspectoratului General si al serviciilor publice comunitare
profesioniste cu atributii de indrumare, control si constatare a incalcarii
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, anume desemnat de inspectorul
general.
Art. 40
Contraventiilor prevazute la art. 37 si 38 le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 41
(1) Regulamentele privind gestionarea situatiilor de urgenta specifice
tipurilor de riscuri se aproba prin ordin comun al ministrului administratiei
si internelor si al ministrului care coordoneaza managementul situatiilor de
urgenta specifice riscurilor respective.
(2) Reglementarile prevazute la alin. (1) se aproba in termen de 60 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 42
Declararea starii de alerta in cazul situatiilor de urgenta la nivel
national sau pe teritoriul mai multor judete se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, iar la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti, in
Monitorul Oficial al autoritatii administrativ-teritoriale respective.
Art. 43
Serviciile publice pentru situatii de urgenta si celelalte forte, organe si
organizatii prevazute in regulamentele, planurile, programele si documentele
operative pentru gestionarea situatiilor de urgenta raspund, potrivit
dispozitiilor legale, de indeplinirea actiunilor, masurilor, functiilor de
sprijin si sarcinilor ce le revin.
Art. 44
(1) Pe masura constituirii organismelor, organelor si structurilor din
compunerea Sistemului National, acestea preiau, corespunzator prevederilor
prezentei ordonante de urgenta, atributiile comisiilor de aparare impotriva
dezastrelor, comisiilor de protectie civila si ale comisiilor de evacuare, iar
comisiile respective isi inceteaza activitatea.
(2) Mijloacele tehnice si de comunicatii, precum si documentele comisiilor
prevazute la alin. (1) se predau noilor structuri pe baza de protocol.
Art. 45
Pe timpul situatiilor de urgenta, societatile comerciale periclitate sau
afectate constituie celule de urgenta, care conlucreaza cu structurile
Sistemului National.
Art. 46
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 47
Pentru integrarea in ansamblul legislatiei a dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta, in termen de 180 de zile de la publicarea acesteia,
Guvernul Romaniei va modifica sau va propune modificarea, dupa caz, a
urmatoarelor acte normative:
a) Legea protectiei civile nr. 106/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) Legea apelor nr. 107/1996, cu modificarile ulterioare;
c) Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de bunuri si prestarile de
servicii in interes public;
d) Legea nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
e) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de
asediu si regimul starii de urgenta;
f) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
cu modificarile ulterioare;
g) Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor,
aprobata prin Legea nr. 124/1995, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) Ordonanta Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 363/2002;
i) Hotararea Guvernului nr. 635/1995 privind culegerea de informatii si
transmiterea deciziilor in cazul apararii impotriva dezastrelor;
j) Hotararea Guvernului nr. 438/1996 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea
impotriva efectelor seismice si alunecarilor de teren, cu modificarile
ulterioare;
k) Hotararea Guvernului nr. 209/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei Guvernamentale de Aparare Impotriva
Dezastrelor, cu modificarile ulterioare;
l) Hotararea Guvernului nr. 210/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei Centrale pentru Apararea Impotriva Inundatiilor,
Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructii
Hidrotehnice, cu modificarile ulterioare;
m) Hotararea Guvernului nr. 222/1997 privind organizarea si conducerea
actiunilor de evacuare in cadrul protectiei civile;
n) Hotararea Guvernului nr. 639/1997 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru incendii in masa;
o) Hotararea Guvernului nr. 638/1999 privind aprobarea Regulamentului de
aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice si a Normativului-cadru de dotare cu
materiale si mijloace de aparare operativa impotriva inundatiilor si
gheturilor;
p) Hotararea Guvernului nr. 1.088/2000 pentru aprobarea Regulamentului de
aparare impotriva incendiilor in masa;
q) Hotararea Guvernului nr. 674/2002 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru explozii mari la suprafata
si in subteran, accidente chimice si avarii deosebit de grave la conducte
magistrale si urbane;
r) Hotararea Guvernului nr. 967/2003 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei centrale pentru asistenta medicala de
urgenta in caz de dezastre si epidemii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul apararii nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
ministerelor si institutiilor publice in cadrul carora se constituie si
functioneaza centre operationale sau centre operative pentru situatii de
urgenta cu activitate permanenta
1. Ministerul Administratiei si Internelor, in cadrul:
- Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta;
- serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgenta.
2. Ministerul Apararii Nationale
3. Ministerul Afacerilor Externe
4. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
5. Ministerul Economiei si Comertului
6. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
7. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
8. Ministerul Sanatatii
9. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
10. Serviciul Roman de Informatii
11. Serviciul de Telecomunicatii Speciale
12. Serviciul de Protectie si Paza
13. Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
ANEXA 2
PRINCIPALELE FUNCTII DE SPRIJIN
pe care le pot indeplini ministerele, celelalte organe centrale si unele
organizatii neguvernamentale in prevenirea si gestionarea situatiilor de
urgenta
_________________________________________________________________________
Nr. Functii de sprijin
crt.
_________________________________________________________________________
1. Monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a
efectelor negative ale acestora
2. Informarea, instiintarea si avertizarea
3. Planificarea si pregatirea resurselor si serviciilor
4. Comunicatii si informatica
5. Cautarea, descarcerarea si salvarea persoanelor
6. Evacuarea persoanelor, populatiei sau bunurilor periclitate
7. Acordarea asistentei medicale de urgenta
8. Prevenirea imbolnavirilor in masa
9. Localizarea si stingerea incendiilor
10. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase
11. Asigurarea transportului fortelor si mijloacelor de interventie,
persoanelor evacuate si altor resurse
12. Efectuarea lucrarilor publice si ingineresti la constructiile,
instalatiile si amenajarile afectate
13. Asigurarea apei si hranei pentru persoanele si animalele afectate
sau evacuate
14. Asigurarea cazarii si adapostirii persoanelor afectate sau evacuate
15. Asigurarea energiei pentru iluminat, incalzire si alte utilitati
16. Efectuarea depoluarii si decontaminarii
17. Mentinerea si restabilirea ordinii publice
18. Logistica interventiilor
19. Reabilitarea zonei afectate
20. Acordarea de ajutoare de prima necesitate, despagubiri si asistenta
sociala si religioasa
_________________________________________________________________________