HOTARARE Nr. 2288 din 9 decembrie 2004
pentru aprobarea repartizarii principalelor functii de sprijin pe care le
asigura ministerele, celelalte organe centrale si organizatiile
neguvernamentale privind prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 4 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 20
lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul
National de Management al Situatiilor de Urgenta,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba repartizarea principalelor functii de sprijin pe care le asigura
ministerele, celelalte organe centrale si organizatiile neguvernamentale
privind prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta, prevazute in anexa
nr. 1.
Art. 2
Principalele tipuri de risc generatoare de situatii de urgenta in Romania,
grupate in functie de natura lor, sunt prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
Managementul tipurilor de risc generatoare de situatii de urgenta se
repartizeaza pe ministere si alte institutii publice centrale de specialitate,
in conformitate cu prevederile anexei nr. 3.
Art. 4
Ministerul Administratiei si Internelor coordoneaza gestionarea situatiilor
de urgenta la nivel central, prin Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta, iar la nivel teritorial, prin inspectoratele pentru situatii de
urgenta judetene si al municipiului Bucuresti, constituite conform legii.
Art. 5
In cazul aparitiei si a altor tipuri de riscuri sau amenintari ce pot
genera situatii de urgenta pe teritoriul Romaniei si/sau cu efecte
transfrontaliere, neprevazute la art. 2, Comitetul National pentru Situatii de
Urgenta va lua masuri pentru repartizarea si coordonarea activitatilor de
gestionare a acestora cu sprijinul ministerelor si al celorlalte organe
centrale abilitate de lege.
Art. 6
Anexele nr. 1 - 3*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
-----------
*) Anexele nr. 1 - 3 sunt reproduse in facsimil.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gheorghe Emacu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REPARTIZAREA
principalelor functii de sprijin pe care le asigura ministerele, celelalte
organe centrale si organizatiile neguvernamentale privind prevenirea si
gestionarea situatiilor de urgenta
I. TABEL SINOPTIC CU REPARTIZAREA PRINCIPALELOR FUNCTII DE SPRIJIN
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a
efectelor negative ale acestora
B - Informarea, instiintarea si avertizarea
C - Planificarea si pregatirea resurselor si serviciilor
D - Comunicatii si informatica
E - Cautarea, descarcerarea, salvarea persoanelor
F - Evacuarea persoanelor, populatiei sau bunurilor periclitate
G - Acordarea asistentei medicale de urgenta
H - Prevenirea imbolnavirilor in masa
I - Localizarea si stingerea incendiilor
J - Neutralizarea efectelor materialelor periculoase
K - Asigurarea transportului fortelor si mijloacelor de interventie,
persoanelor evacuate si altor resurse
L - Efectuarea lucrarilor publice si ingineresti la constructiile,
instalatiile si amenajarile afectate
M - Asigurarea apei si hranei pentru persoanele si animalele afectate sau
evacuate
N - Asigurarea cazarii si adapostirii persoanelor afectate sau evacuate
O - Asigurarea energiei pentru iluminat, incalzire si alte utilitati
P - Efectuarea depoluarii si decontaminarii
R - Mentinerea si restabilirea ordinii publice
S - Logistica interventiei
T - Reabilitarea zonei afectate
U - Acordarea de ajutoare de prima necesitate, despagubiri si asistenta
sociala si religioasa
______________________________________________________________________________
|Nr. |\ FUNCTII DE SPRIJIN |A|B|C|D|E|F|G|H|I| J| K| L| M| N| O| P| R| S| T|
U|
|crt.| \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |MINISTERE,\ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |ORGANE \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |CENTRALE SI \ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |ORGANIZATII \ |_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| |NEGUVERNAMENTALE \
|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|
|____|_____________________\|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 1.|Ministerul |*|*|*| |*|*|*|*|*| *| *| *| *| *| | *| *| *| *|
*|
| |Administratiei si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Internelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 2.|Ministerul Economiei |*| | | | | | | |*| *| *| *| | | *| *| | *| *|
|
| |si Comertului | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 3.|Ministerul |*| | | | | |*| |*| *| *| *| | | | *| | *| *|
|
| |Transporturilor, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Constructiilor si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Turismului | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 4.|Ministerul Sanatatii |*| | | | | |*|*| | | | | | | | *| | *| *|
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 5.|Ministerul |*|*| |*| | | | | | | | | | | | | | *| *|
|
| |Comunicatiilor si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Tehnologiei | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Informatiei | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 6.|Ministerul |*| | | | |*| | |*| | *| | *| | | *| | *| *|
|
| |Agriculturii, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Padurilor si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Dezvoltarii Rurale | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 7.|Ministerul Mediului |*|*| | | | | |*| | *| *| *| | | | *| | *| *|
|
| |si Gospodaririi | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Apelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 8.|Ministerul Culturii | | | | | | |*| | | | | | | | | | | *| *|
*|
| |si Cultelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 9.|Ministerul Educatiei |*| | | | | | | | | | | | | *| | | | | |
|
| |si Cercetarii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 10.|Ministerul Apararii |*| | | |*|*|*| |*| *| *| | | *| | *| *| *| *|
|
| |Nationale | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 11.|Ministerul Justitiei | | | | | | |*| | | | | | | | | | *| *| |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 12.|Ministerul Finantelor | | | | | |*| | | | | | | | | | | | *| *|
|
| |Publice | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 13.|Ministerul Muncii, | | | | | | | | | | | | | | | | | | *| |
*|
| |Solidaritatii Sociale | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |si Familiei | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 14.|Ministerul Afacerilor |*|*| | | | | | | | | | | | | | | | *| |
|
| |Externe | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 15.|Agentia Nationala | | | | | | | | | | | | | | | | | | *| |
|
| |pentru | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Intreprinderile | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Mici si Mijlocii si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Cooperatie | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 16.|Administratia | | | | | | |*| | | | | | *| | | | | | |
*|
| |Nationala a | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Rezervelor de Stat | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 17.|Autoritatea Nationala |*|*| | | | |*|*| | | | | | | | *| | | |
|
| |Sanitara Veterinara | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |si pentru Siguranta | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Alimentelor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 18.|Comisia Nationala |*|*| | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |pentru Controlul | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Activitatilor | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Nucleare | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 19.|Oficiul Central de | | |*| | | |*| | | | | | | | | | | | |
|
| |Stat pentru Probleme | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Speciale | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 20.|Serviciul de |*|*| |*| | | | | | | | | | | | | | *| *|
|
| |Telecomunicatii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Speciale | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 21.|Serviciul Roman de |*|*| | | | | | | | | | | | | | | | *| |
|
| |Informatii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 22.|Serviciul de |*|*| | | |*| | | | | | | | | | | | *| |
|
| |Protectie si Paza | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 23.|Serviciul de |*|*| | | | | | | | | | | | | | | | *| |
|
| |Informatii Externe | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 24.|Societatea Nationala | | | | | |*|*|*| | | | | *| *| | | | *| *|
*|
| |de Cruce Rosie din | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Romania | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 25.|Inspectoratul de Stat |*|*| | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |in Constructii | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 26.|Societatea Romana de | |*| | | | | | | | | | | | | | | | *| |
|
| |Radiodifuziune, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Societatea Romana de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |Televiziune, | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |societati private de | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |radioteleviziune | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 27.|Operatorii de | | | |*| | | | | | | | | | | | | | *| *|
|
| |telefonie fixa si | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| |mobila | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
| 28.|Banca Nationala a | | | | | |*| | | | | | | | | | | | | |
|
| |Romaniei | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|______________________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
NOTA:
Asociatiile, fundatiile si alte organizatii neguvernamentale de interes
public si mass-media participa la indeplinirea unor functii de sprijin potrivit
documentelor de constituire si specificului activitatii acestora.
ANEXA 1
(continuare)
II. LISTA ACTIVITATILOR SPECIFICE CARE SE INDEPLINESC IN CADRUL FUNCTIILOR
DE SPRIJIN
1. Monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, precum si a efectelor
negative ale acestora
A. Centralizarea datelor si informatiilor privind monitorizarea pericolelor
si riscurilor specifice, precum si a efectelor negative ale acestora:
Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta.
B. Monitorizarea pericolelor:
a) monitorizarea calitatii aerului: Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor;
b) monitorizarea factorilor de mediu: Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor;
c) monitorizarea pericolelor seismice: Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamantului - INCDFP - Bucuresti si
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Constructii si Economia
Constructiilor - INCERC - Bucuresti;
d) monitorizarea fenomenelor hidrologice pe cursurile de apa si a calitatii
apelor acestora: Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, Administratia
Nationala "Apele Romane";
e) monitorizarea principalelor lucrari hidrotehnice: administratorul
lucrarii hidrotehnice, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si Ministerul
Economiei si Comertului;
f) monitorizarea fenomenelor meteorologice periculoase: Ministerul Mediului
si Gospodaririi Apelor, Administratia Nationala de Meteorologie;
g) monitorizarea starii de sanatate a populatiei: Ministerul Sanatatii;
h) monitorizarea transporturilor de substante chimice periculoase:
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
i) monitorizarea activitatilor din domeniul nuclear, precum si a
transporturilor de combustibil nuclear si materiale radioactive: Comisia
Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare;
j) monitorizarea sigurantei in constructii: Inspectoratul de Stat in Constructii;
k) monitorizarea obiectivelor economice sursa de risc chimic: Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Economiei si Comertului si Agentia Nationala pentru Substante si
Preparate Chimice Periculoase;
l) monitorizarea obiectivelor economice sursa de risc la incendii si
explozii: Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Economiei si
Comertului;
m) monitorizarea obiectivelor sursa de risc nuclear si radiologic: Comisia
Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare si Agentia Nucleara;
n) monitorizarea transporturilor de materiale explozive militare:
Ministerul Apararii Nationale;
o) monitorizarea obiectivelor militare, sursa de risc la explozii:
Ministerul Apararii Nationale;
p) monitorizarea pericolelor si riscurilor specifice, semnalate in plan
extern si asigurarea colaborarii cu organismele autorizate in domeniu, la nivel
international: Ministerul Afacerilor Externe, prin Unitatea de Criza care
indeplineste functiile centrului operativ.
q) monitorizarea pericolelor pentru retelele de comunicatii si informatice:
Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Serviciul de
Telecomunicatii Speciale si Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii;
r) monitorizarea pericolelor nucleare in instalatiile speciale de
cercetare-dezvoltare: Ministerul Educatiei si Cercetarii;
s) monitorizarea infrastructurilor critice stabilite de autoritatile
administratiei publice centrale: comitetele ministeriale pentru situatii de
urgenta;
t) monitorizarea sigurantei alimentelor - Autoritatea Nationala Sanitara
Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor.
C. Evaluarea riscurilor specifice:
a) imbolnaviri in masa: Ministerul Sanatatii/Directia Generala de Sanatate
Publica si Inspectia Sanitara de Stat, Centrul National de Supraveghere si
Control al Bolilor Transmisibile si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara
si pentru Siguranta Alimentelor;
b) epizootii/zoonoze: Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor, in colaborare cu Ministerul Sanatatii;
c) caderi de obiecte cosmice: Ministerul Educatiei si Cercetarii/Agentia
Spatiala Romana, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Apararii
Nationale;
d) prabusiri de teren cauzate de explozii miniere: Ministerul Economiei si
Comertului si administratorii exploatarilor geologice;
e) prabusiri de teren in zone urbane: Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Locuintei, Ministerul Administratiei si
Internelor/administratia publica locala;
f) alunecari de teren: Ministerul Administratiei si Internelor/Agentia
Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
g) amenintari biologice: Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala
Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor;
h) amenintari ecologice: Ministerul Apararii Nationale si Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor;
i) amenintari la adresa infrastructurilor critice: Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor, Ministerul Sanatatii, Serviciul de
Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Protectie si Paza.
D. Evaluarea efectelor negative:
a) ale situatiilor de urgenta care s-au produs: Ministerul Administratiei
si Internelor/autoritatea administratiei publice locale;
b) ale starilor potential generatoare de situatii de urgenta: conform
responsabilitatilor de monitorizare si evaluare a pericolelor si riscurilor
specifice.
2. Informarea, instiintarea si avertizarea
A. Informarea si educarea preventiva a populatiei:
a) Ministerul Administratiei si Internelor/autoritatile administratiei
publice locale;
b) Ministerul Educatiei si Cercetarii prin institutiile de invatamant;
c) Ministerul Sanatatii;
d) Mass-media.
B. Instiintarea autoritatilor administratiei publice:
a) asupra starilor potential generatoare de situatii de urgenta:
autoritatile administratiei publice centrale de specialitate cu
responsabilitati de monitorizare a pericolelor si riscurilor specifice;
b) asupra producerii situatiilor de urgenta: administratorii obiectivelor
sursa de risc sau, dupa caz, administratorii proprietatilor afectate.
C. Avertizarea populatiei:
a) prin sisteme si mijloace tehnice de avertizare si alarmare publica:
Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta;
b) prin mass-media: Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
Societatea Romana de Radiodifuziune, Societatea Romana de Televiziune,
societati private de radioteleviziune, societati de presa si internet.
3. Planificarea si pregatirea resurselor si serviciilor
a) pentru interventie operativa: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
b) pentru punerea la dispozitie, conform legii, a unor resurse materiale si
umane: Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale;
c) asigurarea finantarii masurilor de protectie a infrastructurilor
critice: Ministerul Finantelor Publice, ministerele de resort si patronatele.
4. Comunicatii si informatica
a) asigurarea functionarii retelei de comunicatii - informatica pentru
managementul situatiilor de urgenta: Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei;
b) asigurarea legaturilor de telecomunicatii speciale: Serviciul de
Telecomunicatii Speciale;
c) refacerea operativa a sistemului public de comunicatii: operatorii de
telefonie fixa si mobila.
5. Cautarea, descarcerarea si salvarea persoanelor
a) cautarea-salvarea prin structuri operative specializate: Ministerul
Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
b) stabilizare si triaj medical: Ministerul Sanatatii/Directia Generala de
Sanatate Publica;
c) transport sanitar si evacuare cu mijloace de interventie specifice:
Ministerul Sanatatii/Directia Generala de Sanatate Publica.
d) cautarea si salvarea persoanelor: Serviciile SALVAMONT, serviciile
SALVAMAR si alte servicii de profil;
e) salvarea persoanelor pe mare: Agentia Romana de Salvare Vieti Omenesti
pe Mare.
6. Evacuarea persoanelor, populatiei sau bunurilor periclitate
a) asigurarea protectiei persoanelor cu functii de conducere din
institutiile fundamentale ale statului in locurile in care acestea vor fi
evacuate si a pazei noilor sedii de lucru, precum si a resedintelor puse la
dispozitie: Serviciul de Protectie si Paza si Ministerul Administratiei si
Internelor;
b) asigurarea locala a masurilor pentru evacuare: Ministerul Administratiei
si Internelor/autoritatea administratiei publice locale;
c) evidenta populatiei evacuate: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General al Politiei Romane/Inspectoratul National
pentru Evidenta Populatiei;
d) asigurarea primirii si cazarii persoanelor evacuate: Ministerul
Administratiei si Internelor/fiecare unitate administrativ-teritoriala locala;
e) instalarea taberelor de evacuati: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
f) receptia si depozitarea bunurilor evacuate: fiecare unitate pentru
bunurile proprii;
g) evacuarea animalelor: Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale si autoritatile administratiei publice locale;
h) evacuarea valorilor culturale importante si a bunurilor de patrimoniu:
Ministerul Culturii si Cultelor si autoritatile administratiei publice locale;
i) evacuarea valorilor de tezaur: Ministerul Finantelor Publice, Banca
Nationala a Romaniei;
j) evacuarea penitenciarelor, spitalelor, azilurilor de batrani:
ministerele care au in subordine astfel de obiective;
k) securitatea si paza zonelor evacuate: Ministerul Administratiei si
Internelor/Comandamentul National al Jandarmeriei Romane;
l) controlul circulatiei: Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul
General al Politiei Romane/Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
m) evacuarea fondului arhivistic national: Ministerul Administratiei si
Internelor/Arhivele Nationale;
7. Acordarea asistentei medicale de urgenta
a) suplimentarea capacitatii de spitalizare: fiecare unitate spitaliceasca;
b) instalarea spitalelor de campanie: Ministerul Apararii Nationale;
c) asigurarea asistentei medicale pentru structurile de interventie
operativa: Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta;
d) acordarea asistentei medicale de urgenta: Ministerul Sanatatii si
unitatile sanitare din retelele sanitare proprii ale altor ministere si organe
centrale;
e) acordarea primului ajutor premedical: Societatea Nationala de Cruce
Rosie din Romania;
f) asigurarea de medicamente si instrumentar medical: Ministerul Sanatatii,
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale si Administratia Nationala a
Rezervelor de Stat.
8. Prevenirea imbolnavirilor in masa
a) stabilirea dimensiunilor si caracteristicilor zonelor de carantina:
Ministerul Sanatatii/Directia Generala de Sanatate Publica si Inspectia
Sanitara de Stat si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru
Siguranta Alimentelor/Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor;
b) securitatea si paza perimetrului zonelor de carantina: Ministerul
Administratiei si Internelor/Comandamentul National al Jandarmeriei;
c) masuri profilactice: Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru
Siguranta Alimentelor, Ministerul Sanatatii/Directia Generala de Sanatate
Publica si Inspectia Sanitara de Stat, Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor si Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania.
9. Localizarea si stingerea incendiilor
a) localizarea, limitarea propagarii, stingerea si lichidarea consecintelor
incendiilor, inclusiv a incendiilor in masa: Ministerul Administratiei si
Internelor prin Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, cu fortele si
mijloacele inspectoratelor pentru situatii de urgenta si alte forte si servicii
specializate existente;
b) localizarea si stingerea incendiilor la obiectivele din
subordine/coordonare: Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si Ministerul Apararii Nationale;
c) localizarea si stingerea incendiilor la fondul forestier: Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si autoritatile administratiei
publice locale.
10. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase
a) stabilirea perimetrelor de securitate: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
b) evacuarea locala a populatiei existente in interiorul perimetrului de
securitate: Ministerul Administratiei si Internelor;
c) interventia operativa cu mijloace si materiale de neutralizare a
efectelor materialelor periculoase: autoritatea administratiei publice centrale
de specialitate care are in coordonare/subordonare sau sub autoritate, dupa
caz, astfel de agenti.
11. Asigurarea transportului fortelor si mijloacelor de interventie,
persoanelor evacuate si altor resurse
a) elaborarea conceptiei privind variantele de transport ale demnitarilor
care beneficiaza de protectie si constituirea parcului de mijloace necesare
realizarii acesteia: Serviciul de Protectie si Paza, Ministerul Administratiei
si Internelor, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Ministerul Apararii Nationale si Serviciul Roman de Informatii;
b) asigurarea transportului urban necesar pentru realizarea evacuarii:
Ministerul Administratiei si Internelor/administratia publica locala;
c) stabilirea si pregatirea punctelor de imbarcare a evacuatilor din zonele
afectate, in termen de 2 ore de la declararea starii de urgenta: ministerele de
resort sau autoritatile locale, dupa caz;
d) realizarea graficului de transport si asigurarea mijloacelor necesare
pentru efectuarea evacuarii, in termen de 6 ore de la declararea starii de
urgenta: Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
e) asigurarea transportului pentru persoanele si bunurile evacuate:
Ministerul Economiei si Comertului si Ministerul Agriculturii, Padurilor si
Dezvoltarii Rurale;
f) supravegherea, fluidizarea si controlul circulatiei auto: Ministerul
Administratiei si Internelor/Inspectoratul General al Politiei Romane;
g) controlul si evidenta auto-evacuarii: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General al Politiei Romane si Inspectoratul National
pentru Evidenta Populatiei;
h) transportul resurselor necesare pentru interventie si asistenta de prima
necesitate in situatii de urgenta: Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, Ministerul Apararii Nationale si Ministerul Administratiei si
Internelor.
i) transportul fortelor si mijloacelor pentru interventie operativa la
lucrarile de gospodarire a apelor: Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor -
Administratia Nationala "Apele Romane".
12. Efectuarea lucrarilor publice si ingineresti de reabilitare la
constructiile, instalatiile si amenajarile afectate
a) evaluarea rapida a stabilitatii structurilor si stabilirea masurilor de
interventie in prima urgenta la constructiile vulnerabile si care prezinta
pericol public: Inspectoratul de Stat in Constructii, Corpul expertilor tehnici
si asociatiile profesionale in constructii;
b) nominalizarea responsabilitatilor in realizarea masurilor de interventie
de prima urgenta: Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Ministerul Administratiei si Internelor/administratia publica locala;
c) efectuarea lucrarilor publice si ingineresti la constructiile,
instalatiile si amenajarile afectate: ministerele si institutiile publice - la
obiectivele din subordine/coordonare.
13. Asigurarea apei si hranei pentru persoanele si animalele afectate sau
evacuate
a) asigurarea apei si hranei pentru persoane:
- in primele 72 ore de la evacuare sau la instituirea starii de alerta, dupa
caz: Ministerul Administratiei si Internelor/administratia publica locala;
- ulterior primelor 72 ore, pana la incetarea evacuarii sau a situatiei de
urgenta: Administratia Nationala a Rezervelor de Stat;
b) asigurarea apei si hranei pentru animale: Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
c) verificarea si asigurarea apei potabile, prepararea si distribuirea
hranei pentru persoanele afectate sau evacuate: Ministerul Sanatatii/Directiile
de Sanatate Publica Judetene si a municipiului Bucuresti, Societatea Nationala
de Cruce Rosie din Romania.
14. Asigurarea cazarii si adapostirii persoanelor afectate sau evacuate
a) asigurarea masurilor necesare pentru realizarea protectiei populatiei in
adaposturi colective: Ministerul Administratiei si Internelor/autoritatea
administratiei publice locale;
b) asigurarea cazarii persoanelor evacuate: Ministerul Administratiei si
Internelor/administratia publica locala, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
Ministerul Apararii Nationale, Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania.
15. Asigurarea energiei pentru iluminat, incalzire si alte utilitati
a) asigurarea autonomiei energetice pentru fiecare facilitate critica de
raspuns la urgenta, pentru minim 72 ore: conducatorul/administratorul fiecarei
facilitati;
b) asigurarea energiei electrice: Ministerul Economiei si Comertului;
c) refacerea operativa a avariilor produse in retelele de transport si
distributie a energiei electrice: Ministerul Economiei si Comertului;
d) refacerea operativa a avariilor produse in retelele de transport si
distributie a gazelor naturale: Ministerul Economiei si Comertului.
16. Efectuarea depoluarii si decontaminarii
a) supravegherea gradului de contaminare in perimetrul raioanelor de
interventie: Ministerul Administratiei si Internelor, Serviciul de Protectie si
Paza, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si Agentia Nationala pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase;
b) aplicarea masurilor de limitare a imprastierii substantelor poluante sau
contaminatoare pentru asigurarea protectiei populatiei surprinse in perimetrul
raioanelor de interventie: Ministerul Administratiei si Internelor;
c) efectuarea depoluarii si decontaminarii: Ministerul Economiei si
Comertului, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru
obiectivele din subordine/coordonare si Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor;
d) stabilirea prioritatilor pentru monitorizarea gradului de contaminare si
centralizarea datelor privind contaminarea teritoriului national: Ministerul
Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta,
Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si Ministerul Sanatatii;
e) stabilirea prioritatilor pentru efectuarea decontaminarii si depoluarii:
Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta;
f) asigurarea operativa a fortelor si mijloacelor de sprijin precum si a
materialelor necesare pentru realizarea decontaminarii populatiei, cailor
rutiere si cladirilor: Ministerul Administratiei si Internelor si la
solicitarea organelor locale, personalul din unitatile specializate ale
Ministerului Apararii Nationale, cu materialele necesare, puse la dispozitie de
Ministerul Administratiei si Internelor;
g) supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor asupra
sanatatii si monitorizarea starii de sanatate a populatiei: Ministerul
Sanatatii;
h) efectuarea decontaminarii populatiei: Ministerul Administratiei si
Internelor si la solicitarea organelor locale, personalul din unitatile
specializate ale Ministerului Apararii Nationale, cu materialele necesare, puse
la dispozitie de Ministerul Administratiei si Internelor;
i) supravegherea gradului de contaminare in mediul urban si rural,
evaluarea efectelor si realizarea decontaminarii: Ministerul Administratiei si
Internelor/administratia publica locala;
j) supravegherea gradului de contaminare a culturilor, fondului forestier
si pasunilor si evaluarea efectelor directe si indirecte asupra oamenilor si
animalelor: Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si
Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor;
k) decontaminarea terenurilor si rezervatiilor: Ministerul Administratiei
si Internelor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor;
l) supravegherea gradului de contaminare a pasunilor, evaluarea efectelor
directe si indirecte asupra animalelor si oamenilor, realizarea decontaminarii:
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Autoritatea Nationala
Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor;
m) realizarea decontaminarii animalelor si produselor vegetale si animale:
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Agentia Nationala
Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor in colaborare cu
autoritatile administratiei publice locale;
n) supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor asupra
mediului si depoluarea cursurilor de apa: Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor si agentii poluatori;
o) supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor si depoluarea
marina si costiera, in caz de poluare cu hidrocarburi si alte substante
daunatoare: Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si
Ministerul Economiei si Comertului.
17. Mentinerea si restabilirea ordinii publice
a) mentinerea si restabilirea ordinii publice: Ministerul Administratiei si
Internelor/Inspectoratul General al Politiei Romane/Comandamentul National al
Jandarmeriei Romane, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera; Ministerul
Justitiei/Administratia Nationala a Penitenciarelor;
b) mentinerea ordinii publice: consiliile locale prin Politia comunitara;
c) sprijin logistic pentru restabilirea ordinii publice: Ministerul
Apararii Nationale;
d) stabilirea, potrivit competentelor, a legalitatii interventiei:
Ministerul Public.
18. Logistica interventiilor
- asigurarea bazei materiale pentru realizarea functiilor de sprijin:
fiecare organ al administratiei publice centrale de specialitate pe domeniul
lui de activitate, precum si pentru obiectivele din coordonare/subordine sau de
sub autoritatea acestuia.
19. Reabilitarea zonei afectate
- restabilirea starii provizorii de normalitate: Ministerul Administratiei
si Internelor si celelalte ministere (institutii) pentru obiectivele din
coordonare/subordonare sau de sub autoritate, pe domeniile de competenta.
20. Acordarea de ajutoare de prima necesitate, despagubiri si asistenta
sociala si religioasa
a) acordarea de ajutoare umanitare de prima necesitate pentru populatia
afectata: se stabilesc de Ministerul Administratiei si Internelor/Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgenta si Administratia Nationala a Rezervelor de
Stat;
b) asigurarea asistentei umanitare de urgenta pentru un numar de pana la
10.000 victime, prin resursele si infrastructura proprie, si peste 10.000
victime prin Miscarea Internationala de Cruce Rosie si Semiluna Rosie:
Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania;
c) acordarea de ajutoare si despagubiri financiare pentru populatie, agenti
economici, institutii si unitati administrativ-teritoriale afectate: Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Ministerul Administratiei si
Internelor/autoritatile administratiei publice locale si Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
d) stabilirea si aplicarea masurilor de asistenta sociala: Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
e) acordarea asistentei religioase si sociale: Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, organizatiile religioase legal constituite
cu sprijinul Ministerul Culturii si Cultelor.
f) acordarea asistentei psihologice: Ministerul Sanatatii si Societatea
Nationala de Cruce Rosie din Romania, cu sprijinul Colegiului psihologilor sau
altor organizatii profesionale ale acestora.
ANEXA 2
PRINCIPALELE TIPURI DE RISC GENERATOARE DE SITUATII DE URGENTA IN ROMANIA,
GRUPATE IN FUNCTIE DE NATURA LOR
A. RISCURI NATURALE
______________________________________________________________________________
| Fenomene meteorologice periculoase |Incendii |Avalanse|Fenomene
|
| |de padure| |distructive de
|
| | | |origine geologica
|
|_______________________________________| |
|___________________|
|Furtuni|Inundatii|Tornade|Seceta|Inghet| |
|Alunecari|Cutremure|
| | | | | | | |de teren |de
pamant|
|_______|_________|_______|______|______|_________|________|_________|_________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|_______|_________|_______|______|______|_________|________|_________|_________|
B. RISCURI TEHNOLOGICE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Industrie
B - Transport si depozitare produse periculoase
C - Transporturi
D - Nucleare
______________________________________________________________________________
| Accidente, avarii, |Poluare|Prabusiri de|Esecul |Caderi de|Munitie
|
| explozii si incendii |ape |constructii,|utilitatilor|obiecte
|neexplodata|
| | |instalatii |publice |din |
|
| | |sau | |atmosfera|
|
| | |amenajari | |sau din |
|
| | | | |cosmos |
|
|______________________| | | | |
|
| A | B | C | D | | | | |
|
|_____|_____|_____|____|_______|____________|____________|_________|___________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|_____|_____|_____|____|_______|____________|____________|_________|___________|
C. RISCURI BIOLOGICE
______________________________
| Imbolnaviri in masa |
|______________________________|
| Epidemii | Epizootii/zoonoze |
|__________|___________________|
| 1 | 2 |
|__________|___________________|
Precizari:
A-1: vant puternic si/sau precipitatii masive si/sau caderi de grindina
A-5: poduri si baraje de gheata pe apa, caderi masive de zapada, chiciura,
polei
A-6: incendii la: fondul forestier, vegetatie uscata sau culturi de cereale
paioase
B-1: inclusiv prabusiri de teren cauzate de exploatari miniere sau alte
activitati tehnologice
B-3: transporturi terestre, aeriene si navale, inclusiv metroul, tunele si
transport pe cablu
B-7: utilitati publice vitale si de amploare: retele importante de radio,
televiziune, telefonie, comunicatii, de energie electrica, de gaze, de energie
termica, centralizata, de alimentare cu apa, de canalizare si epurare a apelor
uzate si pluviale
B-9: munitie neexplodata sau nedezactivata ramasa din timpul conflictelor
militare
ANEXA 3
REPARTIZAREA
managementului tipurilor de risc generatoare de situatii de urgenta
______________________________________________________________________________
|Nr. | MINISTERE SI INSTITUTII | TIPURI DE RISC |
|crt.| PUBLICE CENTRALE DE |
|
| | SPECIALITATE |
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 1 | Ministerul Administratiei | - incendii
|
| | si Internelor | - accidente nucleare si/sau urgente
|
| | | radiologice
|
| | | - accidente chimice cu implicatii in afara
|
| | | amplasamentului
|
| | | - avarierea grava a sistemelor de
|
| | | gospodarie comunala
|
| | | - explozii necontrolate ale munitiei
ramase|
| | | din timpul conflictelor militare
|
| | | - evenimente publice de amploare care pot
|
| | | genera situatii de urgenta
|
| | | - poluari marine in zona costiera
|
| | | - caderi de obiecte din atmosfera si din
|
| | | cosmos
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 2 | Ministerul Transporturilor,| - accidente majore pe caile de transport
|
| | Constructiilor si | - cutremure puternice
|
| | Turismului | - alunecari de teren
|
| | | - caderi masive de zapada, polei si
blocaje|
| | | de gheturi pe Dunare
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 3 | Ministerul Economiei si | - accidente, avarii, explozii si incendii
|
| | Comertului | in industrie
|
| | | - accidente chimice cu implicatii pe
|
| | | amplasament
|
| | | - avarii grave la magistralele de
transport|
| | | gaze, produse petroliere, energie
|
| | | electrica
|
| | | - accidente de constructii hidrotehnice*
|
| | | - alunecari si prabusiri de teren la
|
| | | exploatari miniere, inclusiv la cele cu
|
| | | implicatii asupra infrastructurii
|
| | | retelelor de transport a energiei si
|
| | | gazelor naturale
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 4 | Ministerul Agriculturii, | - incendii la fondul forestier
|
| | Padurilor si Dezvoltarii | - seceta
|
| | Rurale | - caderi de grindina
|
| | | - invazii de daunatori
|
| | | - contaminari de culturi vegetale
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 5 | Ministerul Mediului si | - fenomene meteorologice periculoase
|
| | Gospodaririi Apelor | - poluari ale cursurilor de apa interioare
|
| | | - poluari marine in zona costiera
|
| | | - accidente de constructii hidrotehnice*
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 6 | Ministerul Sanatatii | - epidemii
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 7 | Ministerul Comunicatiilor | - avarii grave la sistemele de comunicatii
|
| | si Tehnologiei Informatiei | si informatica
|
|____|____________________________|____________________________________________|
| 8 | Autoritatea Nationala | - epizootii
|
| | Sanitara Veterinara si | - contaminari de produse vegetale si
|
| | pentru Siguranta | animale |
| | Alimentelor |
|
|____|____________________________|____________________________________________|
* Accidente de constructii hidrotehnice in cazul obiectivelor din subordine/coordonate
de ministerele respective.