HOTARARE Nr. 1489 din 9 septembrie 2004
privind organizarea si functionarea Comitetului National pentru Situatii de
Urgenta
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 884 din 28 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 8 alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul National de
Management al Situatiilor de Urgenta,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Organizare si functionare
Art. 1
(1) Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, denumit in continuare
Comitet National, se constituie si functioneaza, potrivit legii, ca organism
interministerial de management, sub conducerea nemijlocita a ministrului
administratiei si internelor si in coordonarea primului-ministru, in cadrul
Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta.
(2) Comitetul National se compune din:
a) presedinte: ministrul administratiei si internelor;
b) vicepresedinte: un secretar de stat din Ministerul Administratiei si
Internelor;
c) membri: un secretar de stat de la fiecare minister sau un adjunct al
conducatorului fiecarei institutii publice centrale prevazute in anexa nr. 1 si
inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta;
d) consultanti: cate 1 - 2 experti si/sau specialisti din fiecare minister
si institutie publica centrala prevazute in anexa nr. 1.
(3) Componenta nominala a Comitetului National se aproba prin ordin al
ministrului administratiei si internelor, pe baza propunerilor facute de
ministrii si conducatorii institutiilor publice centrale prevazute in anexa nr.
1, in termen de 15 zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) In cazul reorganizarii ministerelor si institutiilor prevazute in anexa
nr. 1 ori eliberarii din functia de secretar de stat a reprezentantului in
Comitetul National, conducatorii acestora vor nominaliza un nou reprezentant in
termenul prevazut la alin. (3), calculat, dupa caz, de la data reorganizarii
sau de la data la care functia de secretar de stat a devenit vacanta.
(5) Secretariatul tehnic permanent al Comitetului National functioneaza ca
un compartiment specializat in cadrul Centrului Operational National din
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, denumit in continuare
Inspectoratul General.
Art. 2
(1) Comitetul National asigura indeplinirea atributiilor principale
prevazute la art. 20 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 privind
Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, precum si a
atributiilor si sarcinilor stabilite prin alte dispozitii legale in vigoare.
(2) Comitetul National asigura indeplinirea atributiilor specifice pe linia
realizarii in Romania a obiectivelor strategiei internationale de reducere a
dezastrelor.
(3) Persoanele desemnate in Comitetul National au urmatoarele atributii
principale:
a) presedintele: convoaca intrunirea Comitetului National, stabileste
ordinea de zi si conduce sedintele acestuia; aproba prin ordin planurile,
regulamentele si masurile adoptate; semneaza avizele, acordurile,
imputernicirile, protocoalele de colaborare si proiectele de acte normative; il
informeaza operativ pe primul-ministru si prezinta in sedintele de Guvern
hotararile si propunerile Comitetului National;
b) vicepresedintele: indeplineste obligatiile de membru prevazute la lit.
c) si, in absenta presedintelui, exercita atributiile acestuia;
c) membrii: participa la sedintele Comitetului National; prezinta informari
si puncte de vedere ale ministerelor sau institutiilor publice centrale pe care
le reprezinta; informeaza operativ ministrii sau conducatorii institutiilor
respective asupra problemelor dezbatute, concluziilor rezultate, hotararilor si
masurilor adoptate si urmaresc aplicarea acestora in domeniile de competenta;
mentin legatura permanenta cu centrele operative corespondente;
d) consultantii: participa la sedintele Comitetului National; consiliaza
membrii acestuia asupra problemelor operative, tehnice si de specialitate;
asigura documentarea tehnica de specialitate pentru tipurile de riscuri
gestionate si sprijina Secretariatul tehnic permanent in elaborarea
documentelor de lucru pentru Comitetul National; mentin legatura permanenta cu
centrele operative corespondente, dupa declararea starii de alerta si pana la
incetarea acesteia.
Art. 3
(1) Secretariatul tehnic permanent are urmatoarele atributii principale:
a) gestioneaza documentele Comitetului National;
b) asigura convocarea Comitetului National si transmiterea ordinii de zi;
c) primeste si pregateste materialele pentru sedintele Comitetului National
si asigura prezentarea acestora presedintelui si membrilor Comitetului
National;
d) elaboreaza lucrarile si executa operatiunile de secretariat pe timpul
sedintelor Comitetului National;
e) asigura redactarea hotararilor adoptate de Comitetul National, precum si
a proiectelor de ordine, pe care le prezinta spre aprobare;
f) asigura difuzarea la componentele Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgenta si la alte autoritati interesate a documentelor emise de
Comitetul National;
g) intocmeste informari periodice privind situatia operativa sau stadiul
indeplinirii hotararilor adoptate de Comitetul National, care se transmit de
catre Centrul Operational National membrilor Comitetului National si altor
autoritati interesate;
h) conlucreaza cu secretariatele tehnice permanente, organizate si
asigurate de centrele operationale si centrele operative pentru situatii de
urgenta, precum si cu structurile abilitate in managementul situatiilor
exceptionale;
i) conlucreaza cu unitatile si cu compartimentele Ministerului
Administratiei si Internelor implicate in emiterea ordinelor ministrului;
j) intocmeste proiectele comunicatelor de presa ale Comitetului National si
colaboreaza, in acest sens, cu structurile de profil din Ministerul
Administratiei si Internelor;
k) urmareste realizarea suportului logistic al locului de desfasurare a
sedintelor Comitetului National;
l) indeplineste alte atributii prevazute in Regulamentul de organizare si
functionare al Inspectoratului General sau alte sarcini stabilite de Comitetul
National ori de presedintele acestuia;
m) preia si gestioneaza datele si informatiile transmise in cazul unor
dezastre si asigura instiintarea membrilor Comitetului National si a
consultantilor;
n) asigura legatura cu punctele de contact din structurile cu atributii in
domeniul urgentelor civile din cadrul Organizatiei Natiunilor Unite,
Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa si Organizatiei
Tratatului Atlanticului de Nord.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor consulta specialisti si din alte domenii
de activitate.
Art. 4
(1) Comitetul National se intruneste in sedinte semestriale si ori de cate
ori situatia o impune, in prezenta a cel putin doua treimi din numarul
membrilor sai.
(2) Sedintele Comitetului National sunt prezidate de presedinte sau, dupa
caz, de primul-ministru.
(3) Hotararile Comitetului National se adopta, de regula, prin consens.
Hotararile referitoare la atributiile prevazute la art. 20 lit. c) - e) si k)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2004 se adopta cu votul
majoritatii simple a membrilor prezenti la sedinta.
(4) Secretariatul tehnic permanent este coordonat de seful Centrului
Operational National.
(5) La sedintele Comitetului National participa, la invitatia presedintelui
acestuia, reprezentanti ai altor ministere si institutii publice centrale,
nenominalizate in anexa nr. 1, ai patronatelor sau ai unor agentii, precum si
ai unor organizatii neguvernamentale care indeplinesc functii de sprijin in
prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta.
(6) Consultantii si invitatii nu au drept de vot. In cazuri justificate,
consultantii pot exprima votul membrilor absenti, daca au fost mandatati in
acest sens de catre conducatorul ministerului sau institutiei din care acestia
fac parte.
CAP. 2
Asigurarea materiala si financiara
Art. 5
(1) Sedintele Comitetului National se desfasoara in spatii special
amenajate si echipate prin grija Ministerului Administratiei si Internelor, la
Centrul Operational National din Inspectoratul General.
(2) Sala de sedinte este echipata si dotata cu mobilier, aparatura si
echipamente de comunicatii si informatica si cu echipamente de comunicatii
speciale si de cooperare, precum si cu birotica necesara, corespunzator
componentei Comitetului National si atributiilor acestuia.
(3) Aparatura si echipamentele de comunicatii si informatica prevazute la
alin. (2) se conecteaza cu centrele operationale si cu centrele operative,
precum si cu echipamentele prevazute la cabinetul primului-ministru.
(4) Mijloacele de comunicatii si de informatica prevazute la alin. (2) si
(3) fac parte din sistemul de comunicatii, de prelucrare automata si stocare a
datelor necesare functionarii Sistemului National de Management al Situatiilor
de Urgenta si se asigura potrivit legii.
(5) Comitetul national dispune de o sala multimedia proprie, destinata
conferintelor de presa.
Art. 6
(1) Lista cuprinzand dotarile principale necesare pentru activitatea
Comitetului National este prevazuta in anexa nr. 2.
(2) Dotarile cu mijloace tehnico-materiale necesare desfasurarii
activitatilor Comitetului National se includ in normele si programele de
inzestrare ale Inspectoratului General.
(3) Dotarile prevazute pentru spatiile de lucru ale Comitetului National si
pentru sala multimedia, precum si mijloacele de transport pentru personalul
propriu se asigura de Ministerul Administratiei si Internelor prin unitatile de
profil, potrivit legii.
(4) Mijloacele de transport pentru deplasarea in teren a membrilor si consultantilor
Comitetului National din celelalte institutii nominalizate in anexa nr. 1 se
asigura de catre ministerele si institutiile publice pe care acestia le
reprezinta.
(5) Materialele consumabile prevazute la pct. 16 din anexa nr. 2 se asigura
in functie de necesitati.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor materiale si servicii si a cheltuielilor de
capital ale Comitetului National se asigura de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si din alte surse interne si
externe, potrivit legii.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 8
(1) In vederea reglementarii modului de indeplinire a unor atributii
prevazute de lege, Comitetul National adopta metodologii si proceduri, care se
aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) In scopul fundamentarii unor hotarari sau masuri privind prevenirea si
gestionarea situatiilor de urgenta, Comitetul National constituie grupuri de
suport tehnico-stiintific formate din experti, specialisti, cercetatori sau
cadre didactice, dupa caz. Remunerarea acestora si achitarea cheltuielilor
necesare functionarii grupurilor se fac in conformitate cu prevederile legale
in vigoare.
(3) Comitetul National initiaza efectuarea de studii si cercetari in domeniul
prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta.
Art. 9
(1) Constituirea Comitetului National se face in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Fluxul informational-decizional al Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgenta este prevazut in anexa nr. 3.
Art. 10
(1) Comitetul National, prin Inspectoratul General, preia atributiile,
personalul, dotarile si documentele Comisiei Guvernamentale de Aparare
Impotriva Dezastrelor si ale Secretariatului tehnic permanent al acesteia.
(2) Posturile Secretariatului tehnic permanent al Comisiei Guvernamentale
de Aparare Impotriva Dezastrelor se preiau in structura organizatorica a
Inspectoratului General, pentru Centrul Operational National, iar personalul
acestuia se transfera in interesul serviciului la noua structura.
(3) Mijloacele tehnice si de comunicatii, precum si documentele comisiei
prevazute la alin. (1) se predau Inspectoratului General, conform prevederilor
legale.
Art. 11
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 12
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 209/1997 privind aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 28 mai 1997, cu
modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
p. Ministrul apararii nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Petre Daea
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Silvia Adriana Ticau
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
MINISTERELE SI INSTITUTIILE PUBLICE CENTRALE
reprezentate in Comitetul National pentru Situatii de Urgenta
1. Ministerul Administratiei si Internelor
2. Ministerul Apararii Nationale
3. Ministerul Afacerilor Externe
4. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
5. Ministerul Economiei si Comertului
6. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
7. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
8. Ministerul Sanatatii
9. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
10. Ministerul Educatiei si Cercetarii
11. Ministerul Finantelor Publice
12. Serviciul Roman de Informatii
13. Serviciul de Telecomunicatii Speciale
14. Serviciul de Protectie si Paza
15. Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale
16. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta
17. Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
18. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor
19. Agentia Nucleara
20. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare.
ANEXA 2
LISTA*)
cuprinzand dotarile principale ale Centrului Operational National, pentru
sustinerea activitatilor Comitetului National pentru Situatii de Urgenta
*) In functie de necesitati, lista se completeaza cu alte categorii de
dotari utile indeplinirii atributiilor specifice, in raport cu extinderea
competentelor, prin hotarare a Guvernului.
1. Mobilier: birouri, scaune, dulapuri, mese de consiliu
2. Mijloace de comunicatii: retele de comunicatii destinate situatiilor de
urgenta; telefoane fixe si mobile; faxuri; radiotelefoane analogice si digitale
fixe, mobile si portabile; modem Internet; echipament videoconferinta; mijloace
de comunicatii prin satelit
3. Mijloace electronice de securizare a accesului si de supraveghere
exterioara a locului de dispunere
4. Aparate radio
5. Aparate TV color
6. Mijloace informatice: laptop-uri; statii de lucru; servere; imprimante;
software
7. Harti si planuri topografice si cadastrale; harti digitale; harti ale
lumii, Europei, Romaniei, judetelor tarii si municipiului Bucuresti
8. Mijloace individuale de protectie, de orientare, iluminat, de prim
ajutor si de aparare impotriva incendiilor
9. Instalatii pentru aer conditionat si sisteme de filtroventilatie
10. Materiale pentru amenajarea spatiilor de odihna a personalului si
servitul hranei
11. Autospeciale pentru conducerea actiunilor de interventie
12. Autospeciale pentru punctul de comanda operativ avansat (punct de
comanda mobil)
13. Acte normative specifice si literatura de specialitate
14. Planuri si programe specifice
15. Aparatura de multiplicat documente
16. Rechizite si consumabile pentru tehnoredactare, multiplicare,
indosariere, arhivare.
ANEXA 3*)
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
SCHEMA
fluxului informational-decizional al Sistemului National de Management al
Situatiilor de Urgenta
___________________
| |
| PRIM MINISTRU |
|___________________|
| ^ ________________
| | | ORGANISMELE |
| : | INTERNATIONALE |
| | | DE PROFIL |
| : |________________|
...............v...|................ ^
: ___________________ : ____________________________|_________
: | MINISTRUL | :| _________________ | |
: | ADMINISTRATIEI | :| | | | |
: | SI INTERNELOR | :| | INSPECTORATUL |< ------ |
: |-------------------| :| | GENERAL | |
: --.->| COMITETUL NATIONAL| :| | PENTRU SITUATII |<
----------------|-
: ^ | PENTRU SITUATII DE|< ====:|=| DE URGENTA | |
|
: | | URGENTA | :| |_________________| | |
: : |___________________|------:|>| CENTRUL | |
|
: | ^ :| | OPERATIONAL |< -------------- |
|
: : |_ _ _ _ _ _ _ _:|_| NATIONAL | ^ | |
: | :| |_________________| | | |
: : __________________ :| . | | |
: | | MINISTRII sau | :| : | | |
: : | CONDUCATORII | :| . | | |
: | | AUTORITATILOR | :| : | | |
: : | ADMINISTRATIEI | :| . | | |
: | | PUBLICE CENTRALE | :| : | | |
: : |------------------| :| . ____________________ | | |
: | | COMITETELE | :| : | | | | |
: : | MINISTERIALE |< =====:|==.======| |---
>| | |
: |<-.-| PENTRU SITUATII |-------:|--:---- >| CENTRELE OPERATIVE |
| | |
: : | DE URGENTA | :| .---- >| | | |
|
: | |__________________| :| : |____________________| | | |
: : ^ :| . | | | |
: | |_ _ _ _ _ _ _ _:|__:_ _ _ _ _ _ _ _ _| | | |
: : :| . ___|_|_|_
: | __________________ :| : _________________ | CENTRE
|
: : | PREFECTUL | :| . | INSPECTORATUL | | PENTRU
|
: | | MUN. BUCURESTI | :| : | MUNICIPIULUI | | APELURI
|
: : |------------------| :| . | BUCURESTI PENTRU|< -----|
UNICE |
: | | COMITETUL |< =====:|==:===| SITUATII DE | |
DE |
: : | MUNICIPIULUI | :| . | URGENTA | | URGENTA
|
: |<-.-| BUCURESTI PENTRU | :| : |-----------------| |
112 |
: : | SITUATII DE |-------:|--.- >| CENTRUL |
|_________|
: | | URGENTA | :| :- >| OPERATIONAL |---------
>| | |
: : |__________________| :| . |_________________| | |
: | ^ :| : | ^ | | |
: : |_ _ _ _ _ _ _ _:|_ ._ _ _ _ _ __| |_ _ _ _ _ _ _ | |
: | __________________ :| : _________________ | | | |
: : | PREFECTUL | :| . | INSPECTORATUL | | |
: | | JUDETULUI | :| : | JUDETEAN PENTRU | | | | |
: : |------------------| :| . | SITUATII DE | | |
: |<-.-| COMITETUL |< =====:|==:===| URGENTA |<- - -
-|--|-|-
: | JUDETEAN PENTRU | :| . |-----------------| |
: | SITUATII DE | :| : | CENTRUL | | | |
: :-.->| URGENTA |-------:|--.- >| OPERATIONAL |- - - - -
> |
: | |__________________| :| :- >|_________________| | |
: : ^ :| . | ^ |
: | |_ _ _ _ _ _ _ _:|_ : _ _ _ _ _ _| |_ _ _ _ | |
: : :| . | |
: | :|__:________________________|_____|____|
: | :...:........................|.....|.....
: : __________________ . | :
: | | PRIMARUL | : | | :
: : |------------------| . __________________ | :
: <-.-| COMITETUL LOCAL |< =========:===| | |
| :
: | PENTRU SITUATII |-----------:- >| CENTRUL OPERATIV | | :
: ....>| DE URGENTA | - >| |_|_ _
_| :
: : |__________________| |__________________| :
: : ^ | ^ :
: : |_ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _| : :
:..:....................................................:..................:
: -.-.-.-.-.-.-.-.-.- :
: : : :
:....| CELULA DE URGENTA |...........................:
: :
._._._._._._._._._._.
LEGENDA:
...........
: : Structuri cu activitate temporara
: :
:.........:
_________
| | Structuri cu activitate permanenta
| |
|_________|
-.-.-.-.-
| | Celula de urgenta a societatii
: :
|_._._._._|
--------- > Coordonare
========= > Propuneri privind gestionarea si managementul situatiilor de
urgenta
_.._.._.. > Informare asupra activitatii desfasurate
- - - - - > Informare privind situatiile potential generatoare de stari de
urgenta
......... > Conlucrare