HOTARARE Nr. 210 din 19 mai 1997
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice
Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 28 mai 1997
In temeiul prevederilor art. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 47/1994
privind apararea impotriva dezastrelor, aprobata prin Legea nr. 124/1995, ale
art. 7 alin. 3 si ale art. 70 din Legea apelor nr. 107/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Centrale
pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase
si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, constituita pe langa Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Ioan Oltean
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
p. Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru coordonarea
Secretariatului General al
Guvernului si a Departamentului
pentru Administratie Publica Locala,
Radu Stroe
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor la
Constructiile Hidrotehnice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevenirea, interventia operativa si refacerea in cazul dezastrelor produse
de inundatii, fenomene meteorologice periculoase si accidente la constructiile hidrotehnice
reprezinta actiuni de aparare de interes public national, pentru diminuarea sau
eliminarea efectelor negative sociale, economice si ecologice ale acestora.
Art. 2
In conformitate cu prevederile art. 5, 7, 15 si 16 din Ordonanta Guvernului
nr. 47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor, aprobata prin Legea nr.
124/1995, si ale art. 67-71 din Legea apelor nr. 107/1996, responsabilitatea
privind organizarea si conducerea actiunilor de prevenire si aparare impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice revine, la nivel national, Comisiei Centrale pentru
Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si
Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice, iar la nivel local, autoritatilor
administratiei publice, comisiilor judetene, municipale, orasenesti si comunale
de aparare impotriva dezastrelor si agentilor economici implicati in actiuni de
aparare.
Art. 3
Obiectul de activitate al Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor la
Constructiile Hidrotehnice, denumita in continuare Comisia Centrala pentru
Apararea impotriva Inundatiilor, consta in organizarea si coordonarea
actiunilor de aparare fata de:
- inundatiile datorate revarsarilor naturale ale cursurilor de apa sau
blocajelor de gheturi;
- inundatiile provocate de accidente sau avarii la constructiile
hidrotehnice;
- dezastrele produse de fenomene meteorologice periculoase (ploi
torentiale, ninsori abundente, furtuni si viscole, depuneri de gheata,
chiciura, polei, ingheturi timpurii sau tarzii, grindina si seceta).
CAP. 2
Organizarea si functionarea Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor
Art. 4
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor functioneaza pe
langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si se subordoneaza,
in caz de dezastre, Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor.
Art. 5
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor este alcatuita din
reprezentanti ai administratiei publice centrale, ai regiilor autonome si ai
altor agenti economici cu atributii si responsabilitati in actiunile de aparare
Impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice, precum si din cadre didactice din institutele de
invatamant superior si specialisti din institutele de cercetare si proiectare
de profil. Componenta Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor
este cuprinsa in anexa nr. 1 la prezentul regulament.
Membrii Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor sunt
desemnati de conducerile unitatilor pe care le reprezinta si sunt validati prin
ordin al presedintelui comisiei.
Art. 6
Presedintele Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor este
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului, iar vicepresedinte este
secretarul de stat din minister care coordoneaza activitatea de gospodarire a
apelor. In cazul absentei presedintelui, prerogativele acestuia sunt preluate
de vicepresedinte.
Art. 7
Secretariatul tehnic permanent al Comisiei Centrale pentru Apararea
impotriva Inundatiilor este asigurat de catre un compartiment functional
distinct in cadrul Directiei cadastru, sinteze si aparare impotriva
inundatiilor din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
fara majorarea numarului de posturi.
Secretarul Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor este
directorul Directiei cadastru, sinteze si aparare impotriva inundatiilor.
Art. 8
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor se intruneste in
sedinte ordinare, o data pe an, si in sedinte extraordinare, ori de cate ori
este necesar, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui sau la
solicitarea expresa a cel putin 1/3 din numarul membrilor comisiei.
Convocarea membrilor se face cu cel putin 5 zile inaintea sedintelor
ordinare sau cu cel putin o zi inaintea sedintelor extraordinare.
Convocarea se face in scris, precizandu-se proiectul ordinii de zi,
documentele ce urmeaza a fi analizate, data, ora si locul desfasurarii
sedintei. Ordinea de zi se adopta la inceputul sedintei.
Sedinta ordinara anuala este legal constituita, daca sunt prezenti cel
putin 2/3 din numarul total al membrilor.
In cazuri deosebite, presedintele sau vicepresedintele poate convoca
sedinte extraordinare, cu o prezenta restransa, dar nu mai putin de 1/3 din
numarul membrilor. Nominalizarea membrilor convocati se va face de catre
presedintele sau vicepresedintele comisiei, fara a putea fi omisi membrii
implicati in ordinea de zi propusa.
Hotararile Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor se iau
cu majoritatea simpla a celor prezenti.
Propunerile si masurile stabilite se consemneaza in procese-verbale de
sedinta si, dupa caz, se concretizeaza in hotarari ale Comisiei Centrale pentru
Apararea impotriva Inundatiilor, se semneaza de presedintele comisiei si se
comunica factorilor interesati prin Secretariatul tehnic permanent.
Documentele privind activitatea Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor se arhiveaza de catre Secretariatul tehnic permanent, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 9
Sediul Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor este la
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 10
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice si cu institutiile si organismele care au
atributii si responsabilitati specifice in domeniul prevenirii si apararii
impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice, conform schemei fluxului informational-decizional
prezentat in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 11
In exercitarea atributiilor sale, Comisia Centrala pentru Apararea
impotriva Inundatiilor foloseste informatii in flux lent-statistice - si in
flux rapid-operative -, prezentate in anexa nr. 3 la prezentul regulament,
aflate in administrarea si gestiunea factorilor care participa sau conlucreaza
la actiuni de aparare. La solicitarea comisiei, aceste informatii se pun la
dispozitia celor implicati in aceste actiuni, fara plata, cu maximum de
operativitate.
Art. 12
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor are in dotare
echipament de telecomunicatii, tehnica de calcul, aparatura necesara
multiplicarii de documente, aparatura audio-video si autoturism de teren, prezentate
in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Aceasta dotare se va asigura prin redistribuire, la nivelul ministerului,
sau prin transfer de la unitatile din subordine, participante la comisie.
Dotarea se poate finanta in anii urmatori si din credite bugetare de la
capitolul "Cheltuieli de capital", la pozitia "Achizitii de
bunuri, dotari independente si alte cheltuieli de investitii".
CAP. 3
Atributiile Comisiei Centrale pentru Apararea Impotriva Inundatiilor
Art. 13
Comisia Centrala pentru Apararea impotriva Inundatiilor are urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza strategia nationala de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice si participa la elaborarea strategiei nationale de aparare
impotriva dezastrelor in cadrul Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva
Dezastrelor;
b) participa la elaborarea planurilor operative de aparare specifice si a
programelor generale in caz de dezastre, la solicitarea Comisiei Guvernamentale
de Aparare impotriva Dezastrelor;
c) urmareste respectarea conventiilor internationale in domeniul apararii
impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice;
d) analizeaza proiectul Regulamentului de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, proiectul Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor, precum si solicitarile de
modificare a acestora, si le supune spre avizare Comisiei Guvernamentale de
Aparare impotriva Dezastrelor si spre aprobare Guvernului;
e) aproba Planul operativ de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice;
f) avizeaza proiectele regulamentelor de organizare si functionare a
comisiilor judetene de aparare impotriva dezastrelor, pentru aspecte ce privesc
apararea de inundatii, fenomene meteorologice periculoase si accidente la
constructiile hidrotehnice;
g) aproba planurile judetene de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor
meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile hidrotehnice si
planurile de aparare impotriva inundatiilor pe bazine hidrografice;
h) analizeaza regulamente, reglementari, instructiuni si normative
specifice, referitoare la prevenirea, interventia si inlaturarea efectelor
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice, si le supune spre avizare Comisiei Guvernamentale
de Aparare impotriva Dezastrelor si spre aprobare Guvernului;
i) face anual propuneri Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva
Dezastrelor, pentru asigurarea mijloacelor materiale si financiare necesare
organizarii apararii in caz de inundatii, fenomene meteorologice periculoase
sau accidente la constructiile hidrotehnice, pentru inlaturarea efectelor
negative ale acestora, inclusiv pentru dezvoltarea retelei care asigura fluxul
informational hidrometeorologic si decizional. Constituirea si utilizarea
fondurilor se fac de catre fiecare ordonator de credite, institutie publica sau
agent economic, cu respectarea prevederilor legale. In caz de inundare dirijata
a unor terenuri, face propuneri Comisiei Guvernamentale de Aparare impotriva
Dezastrelor pentru inlaturarea efectelor unor calamitati naturale asupra
terenurilor, din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, pe baza
constatarilor si solicitarilor comisiilor judetene de aparare impotriva
dezastrelor;
j) informeaza si prezinta anual si periodic rapoarte de sinteza Comisiei
Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor despre producerea de inundatii,
fenomene meteorologice periculoase sau accidente la constructiile hidrotehnice,
despre efectele acestora, despre masurile intreprinse si despre stadiul
realizarii masurilor de prevenire si refacere;
k) asigura informarea opiniei publice, prin mass media, despre zonele de
risc potential, despre iminenta producerii si efectele inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase sau accidentelor la constructiile
hidrotehnice, precum si despre masurile luate;
l) initiaza studii si cercetari privind modalitati de control al riscurilor
dezastrelor produse de inundatii, fenomene meteorologice periculoase sau
accidente la constructiile hidrotehnice, precum si metode de identificare si
evaluare a riscurilor;
m) aproba criterii pentru definirea pragurilor critice ale fenomenelor
hidrometeorologice periculoase si ale accidentelor la constructiile
hidrotehnice. Pentru definirea pragurilor critice privind accidente la
constructiile hidrotehnice se va solicita, in prealabil, avizul Comisiei
Nationale pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor Hidrotehnice;
n) solicita si urmareste participarea unitatilor subordonate Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si altor ministere, cu forte si
mijloace din dotarea acestora, in actiunile de interventie, pentru limitarea si
inlaturarea efectelor inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice;
o) colaboreaza cu Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
la intocmirea de instructiuni si prescriptii de proiectare, executie si control
la solicitari seismice al constructiilor hidrotehnice cu rol de aparare, precum
si de studii necesare realizarii sistemelor automate de prognoza si avertizare
seismica pentru baraje;
p) initiaza programe de cercetare si propune Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei studii si cercetari in domeniul apararii impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, in vederea promovarii si finantarii;
r) participa, impreuna cu Comandamentul Protectiei Civile din cadrul
Ministerului Apararii Nationale, la elaborarea programelor de pregatire a
populatiei si a agentilor economici, pentru protectia si interventia acestora
in cazul producerii de inundatii, fenomene meteorologice periculoase sau
accidente la constructiile hidrotehnice;
s) colaboreaza cu Ministerul Sanatatii la intocmirea programelor de
pregatire sanitara a populatiei pentru aspecte ce privesc apararea impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice;
t) colaboreaza cu Ministerul Invatamantului pentru includerea, in
programele de invatamant, de tematici pentru educatia scolara privind apararea
impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice;
u) analizeaza si valideaza masurile aprobate de presedinte intre sedinte
sau le corecteaza ori le modifica, dupa caz.
CAP. 4
Atributiile Secretariatului tehnic permanent al Comisiei Centrale pentru
Apararea impotriva Inundatiilor
Art. 14
Secretariatul tehnic permanent al Comisiei Centrale pentru Apararea
impotriva Inundatiilor, in perioadele dintre sedinte, aduce la indeplinire
hotararile comisiei, urmareste realizarea lor si exercita atributiile acesteia,
facand propuneri care devin executorii dupa aprobarea lor de catre presedintele
ei. La prima sedinta aduce la cunostinta comisiei masurile aprobate si le
supune spre analiza si validare. In acest scop, Secretariatul tehnic permanent
are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) elaboreaza proiectul Regulamentului de aparare impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice, proiectul Normativului-cadru de dotare cu materiale si mijloace
de aparare impotriva inundatiilor, intocmeste propuneri de modificare si
completare a acestora si le supune spre analiza Comisiei Centrale pentru
Apararea impotriva Inundatiilor, in vederea trimiterii spre avizare Comisiei
Guvernamentale de Aparare impotriva Dezastrelor si spre aprobare Guvernului;
b) elaboreaza proiectul Planului operativ de aparare impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice, pe care il supune spre aprobare si insusire
Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor;
c) indruma, controleaza, avizeaza si prezinta spre aprobare presedintelui
Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor planurile judetene si
bazinale de aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase
si accidentelor la constructiile hidrotehnice;
d) urmareste completarea si reactualizarea planurilor judetene si bazinale
de aparare impotriva inundatiilor, in functie de modificarile survenite,
transmise de comandamentele bazinale, de comisiile judetene si a municipiului
Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor;
e) supune spre avizare Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva
Inundatiilor regulamentele de organizare si functionare a comisiilor judetene
si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor, pentru aspecte ce
privesc apararea de inundatii, fenomene meteorologice periculoase si accidente
la constructiile hidrotehnice;
f) organizeaza si urmareste permanent functionarea fluxului informational
privind evolutia fenomenelor hidrologice si meteorologice periculoase, starea
tehnica a barajelor si a constructiilor hidrotehnice cu rol de aparare
impotriva inundatiilor si verifica transmiterea prognozelor, avertizarilor si
alarmarilor la comisiile judetene si a municipiului Bucuresti de aparare
impotriva dezastrelor;
g) propune, prin intermediul presedintelui Comisiei Centrale pentru
Apararea impotriva Inundatiilor, declararea starii de necesitate de catre
Comisia Guvernamentala de Aparare impotriva Dezastrelor, la solicitarea
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva
dezastrelor;
h) in situatii critice din punct de vedere al apararii impotriva
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase sau accidentelor la
constructiile hidrotehnice, propune presedintelui sau vicepresedintelui
Comisiei Centrale de Aparare impotriva Inundatiilor sa solicite Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului de Interne si altor autoritati centrale
interventia cu forte si mijloace din dotarea unitatilor subordonate acestora,
pentru salvarea oamenilor, animalelor, a altor bunuri si pentru limitarea si
inlaturarea efectelor negative;
i) supune spre aprobare presedintelui Comisiei Centrale pentru Apararea
impotriva Inundatiilor propunerile comisiilor judetene si a municipiului
Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor, ale Regiei Autonome "Apele
Romane", ale Regiei Autonome de Electricitate "Renel" si ale
Regiei Autonome a Imbunatatirilor Funciare de inundare dirijata a terenurilor
dinainte stabilite prin planurile de aparare sau in cazuri extreme, in perioade
de ape mari, solicitarea acestora de inundare a altor terenuri si de modificare
a regulilor de exploatarea acumularilor;
j) urmareste, verifica si sintetizeaza date si informatii privind efectele
inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la
constructiile hidrotehnice si masurile intreprinse, primite de la comisiile
judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor, de la
dispeceratul Regiei Autonome "Apele Romane", de la Institutul
National de Meteorologie si Hidrologie sau de la alte surse, informeaza
operativ Comisia Guvernamentala de Aparare impotriva Dezastrelor, intocmeste
rapoarte de sinteza periodice si anuale privind inundatiile si fenomenele meteorologice,
propune masuri de refacere a constructiilor hidrotehnice afectate si de
modernizare a fluxului informational si le prezinta presedintelui sau
vicepresedintelui Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor;
urmareste promovarea si realizarea masurilor aprobate;
k) intocmeste informari privind declansarea, evolutia fenomenelor
hidrometeorologice periculoase, efectele acestora si masurile luate si le
transmite mass media;
l) urmareste promovarea si elaborarea, de catre institutele de profil, a
studiilor si cercetarilor in vederea fundamentarii de proiecte de instructiuni
si de alte acte normative care privesc apararea impotriva inundatiilor,
fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor la constructiile
hidrotehnice.
m) initiaza anual si participa la exercitiile de simulare a producerii de
inundatii si accidente la constructii hidrotehnice, organizate pe bazine
hidrografice si pe judete, pentru verificarea pregatirii si conlucrarii
formatiilor de interventie, a functionarii fluxului informational-decizional,
precum si a modului de folosire a mijloacelor si materialelor de interventie;
n) urmareste, prin Regia Autonoma "Apele Romane" si prin
filialele bazinale ale acesteia, materializarea in teren a nivelurilor maxime inregistrate
la inundatii, pentru reconstituirea undelor de viitura si reactualizarea
valorilor caracteristice de aparare;
o) urmareste ca Regia Autonoma "Apele Romane" si Institutul
National de Meteorologie si Hidrologie sa asigure permanent indrumarea
metodologica si coordonarea retelei hidrometeorologice de baza, precum si
elaborarea si transmiterea in timp util a informatiilor, prognozelor si
avertizarilor asupra fenomenelor hidrometeorologice periculoase la comisiile
judetene si a municipiului Bucuresti, locale si la agenti economici, in
conformitate cu schemele de flux aprobate prin planurile de aparare;
p) participa la elaborarea si actualizarea conventiilor internationale si a
regulamentelor bilaterale pentru probleme ce privesc apararea impotriva
inundatiilor si gheturilor, participa la organizarea si desfasurarea actiunilor
si a simularilor de aparari impotriva inundatiilor si gheturilor pe Dunare si
pe raurile care formeaza sau traverseaza frontiera de stat, urmarind
respectarea conventiilor bilaterale sau multilaterale; colaboreaza cu Directia
generala a Dunarii si cailor navigabile din cadrul Ministerului Transporturilor
la actiunile operative de aparare impotriva inundatiilor si gheturilor;
r) organizeaza si participa la verificarea anuala a starii tehnice a
principalelor constructii hidrotehnice cu rol de aparare impotriva inundatiilor
si a intretinerii albiilor cursurilor de apa si propune masuri de intretinere,
de reparare si de crestere a sigurantei in exploatare si urmareste realizarea
acestora; verifica sesizarile cetatenilor privind starea constructiilor
hidrotehnice cu rol de aparare impotriva inundatiilor si intretinerea albiilor
care afecteaza zone populate si obiective social-economice;
s) verifica periodic secretariatele tehnice permanente ale comisiilor
judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor asupra
cunoasterii atributiilor specifice ce le revin si asupra modului de actionare
la inundatii, fenomene meteorologice periculoase si accidente la constructiile
hidrotehnice;
t) participa la fundamentarea si urmareste includerea in bugetul de
venituri si cheltuieli al Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
si al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, in bugetele locale, inclusiv
in bugetele agentilor economici interesati, a resurselor financiare necesare
pentru constituirea sau completarea stocurilor de materiale si mijloace de
aparare si pentru actiunile operative de interventie;
u) urmareste, in perioadele cu inundatii, fenomene meteorologice
periculoase sau accidente la constructiile hidrotehnice, la Ministerul
Comunicatiilor si la unitatile subordonate, servirea cu prioritate a fluxului
informational-decizional al activitatii de aparare, pe baza indicativelor
speciale: "INUNDATII", "METEOR" sau "ACCIDENT LA
CONSTRUCTII HIDROTEHNICE"; solicita, daca este cazul, asigurarea de
echipamente si mijloace de telecomunicatii suplimentare pentru completarea
sistemelor de legatura in fluxul informational-decizional;
v) participa si colaboreaza cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu
Ministerul Transporturilor si cu alte ministere la intocmirea programelor de
interventie in caz de producere a unor fenomene meteorologice periculoase si
urmareste realizarea masurilor care se iau in asemenea situatii;
x) participa, impreuna cu reprezentantii Comandamentului Protectiei Civile
din cadrul Ministerului Apararii Nationale, la verificarea modului de asigurare
a mijloacelor necesare instiintarii si alarmarii populatiei din localitatile ce
pot fi afectate in aval de baraje de catre autoritatile administratiei publice
locale, regiile autonome care au in administrare lucrari hidrotehnice si
agentii economici;
y) propune presedintelui sau vicepresedintelui Comisiei Centrale pentru Apararea
impotriva Inundatiilor convocarea sedintei ordinare anuale a acesteia si a
sedintelor extraordinare, ori de cate ori este necesar;
z) controleaza si aplica sanctiuni pentru incalcarea prevederilor art. 87,
96, 103 si 104 din Legea apelor nr. 107/1996 si ale art. 37 din Ordonanta
Guvernului nr. 47/1994 pentru fapte in legatura cu activitatea de aparare
impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice, la persoane fizice si juridice si la comisiile
judetene si a municipiului Bucuresti de aparare impotriva dezastrelor;
w) intocmeste programe si urmareste pregatirea personalului cu atributii de
aparare impotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 15
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 16
Dispozitiile contrare din Hotararea Guvernului nr. 615/1992, privind
atributiile Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor si ale
Secretariatului tehnic permanent, se abroga.
ANEXA 1
la regulament
COMPONENTA
Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice,
organizata pe langa Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
1. Ministrul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului - presedinte
2. Secretar de stat in Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului - vicepresedinte
3. Directorul Directiei cadastru, sinteze si aparare
impotriva inundatiilor din Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului - secretar
4. Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale - membru
5. Reprezentantul Departamentului pentru Administratie
Publica Locala - membru
6. Reprezentantul Ministerului de Interne - membru
7. Reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului - membru
8. Reprezentantul Ministerului Industriei si Comertului - membru
9. Reprezentantul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei - membru
10. Reprezentantul Ministerului Transporturilor - membru
11. Reprezentantul Ministerului Finantelor - membru
12. Reprezentantul Ministerului Comunicatiilor - membru
13. Reprezentantul Ministerului Sanatatii - membru
14. Reprezentantul Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei - membru
15. Reprezentantul Ministerului Invatamantului - membru
16. Reprezentantul Regiei Autonome "Apele Romane" - membru
17. Reprezentantul Institutului National de
Meteorologie si Hidrologie - membru
18. Reprezentantul Regiei Nationale a Padurilor - membru
19. Reprezentantul Regiei Autonome de
Electricitate "Renel" - membru
20. Reprezentantul Regiei Autonome a Imbunatatirilor
Funciare - membru
21. Reprezentantul Societatii Comerciale
"Aquaproiect" - S.A. - membru
22. Reprezentantul Facultatii de Constructii
Hidrotehnice - membru
23. Reprezentantul Societatii Romane de Televiziune - membru
24. Reprezentantul Societatii Romane de Radiodifuziune - membru
25. Reprezentantul Agentiei Nationale de Presa "Rompres" - membru
26. Reprezentantul Agentiei Nationale a
Rezervelor Materiale - membru
ANEXA 2
la regulament
SCHEMA
fluxului informational-decizional al Comisiei Centrale pentru Apararea
impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase si Accidentelor
la Constructiile Hidrotehnice
---------------- -----------------
| Organisme sau | ------------------- | COMANDAMENTUL |
| institutii |<---->| COMISIA |----->|PROTECTIEI
CIVILE|
| internationale | | GUVERNAMENTALA | -----------------
| de protectie | | DE APARARE |
| impotriva | | IMPOTRIVA |
| dezastrelor | | DEZASTRELOR |
-----:----------- |-------------------|
: | Secretariatul | ------
v......... | tehnic permanent | .....> 13 |
: ------------------- : |------|
------ : ^ | :....> 14 |
| 1 <..... : : | : |------|
|------| : : : | :....> 15 |
| 2 <....: : ------------:-------v------------- : |------|
|------| : : | COMISIA CENTRALA PENTRU APARAREA | :....> 16 |
| 3 <....: : | IMPOTRIVA INUNDATIILOR, | : |------|
|------| : : | FENOMENELOR METEOROLOGICE | :....> 17 |
| 4 <....: :..> PERICULOASE SI ACCIDENTELOR LA | : |------|
|------| : | CONSTRUCTIILE HIDROTEHNICE | :....> 18 |
| 5 <....: |----------------------------------| : |------|
|------| : | Secretariatul tehnic permanent | :....> 19 |
| 6 <....: -------:--^------|--^----|-------- : |------|
|------| : ............v : | : |____________ :....> 20 |
| 7 <....: : : | :............... | : |------|
|------| : : ----------:------v---------------- : | :....> 21 |
| 8 <....: : | COMISII JUDETENE SI A | : | : |------|
|------| : : _| MUNICIPIULUI BUCURESTI DE | : | :....> 22 |
| 9 <....: : | | APARARE IMPOTRIVA DEZASTRELOR | : | : |------|
|------| : : | |----------------------------------| : | :....> 23 |
| 10 <....: : | | Secretariate tehnice permanente | : | : |------|
|------| : : | | pentru apararea impotriva | : | :....> 24 |
| 11 <....: : | | inundatiilor | : | : |------|
|------| : : | ---------------------------------- : | :....> 25 |
| 12 <....: : | | ^ : | ------
------ : | | | : |
: | v v : |
: | ---------------------------------- : |
......v | | Inspectoratul judetean de | : |
: --> protectie civila | : |
: ---------------------------------- : |
: : |
......v.......................... : |
: : : : |
--v-------- -------v------ ---v--- : |
| Societatea| | Societatea | |Agentii| : |
| Romana de | | Romana de | | de | : |
|Televiziune| |Radiodifuziune| | presa | : |
----------- -------------- ------- : |
________________________:_|________
| ................:.|.......|...
| ^ | ^ |^ | ^
==================== -----v-------:----- | : |: | :
= ....> Informatie = | R.A.A.R. | | : |: | :
= = |-------------------| -v--- -v-- --v-----
= ----> Decizie = |I.N.M.H.|Dispecerat| |RENEL| |RAIF| |ROMSILVA|
==================== ------------------- ----- ---- --------
SEMNIFICATIA CASUTELOR DIN SCHEMA:
1 = Ministerul Apararii Nationale
2 = Ministerul de Interne
3 = Departamentul pentru Administratie Publica Locala
4 = Ministerul Finantelor
5 = Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
6 = Ministerul Transporturilor
7 = Ministerul Comunicatiilor
8 = Ministerul Industriei si Comertului
9 = Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
10 = Ministerul Sanatatii
11 = Ministerul Invatamantului
12 = Ministerul Cercetarii si Tehnologiei
13 = Comisia Centrala pentru Prevenirea si Apararea impotriva
Efectelor Seismice si Alunecarilor de Teren (Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului)
14 = Comisia Centrala pentru Explozii Mari la Suprafata si in
Subteran, Accidente Chimice si Avarii Deosebit De Grave la
Conducte Magistrale si Urbane (Ministerul Industriei si
Comertului)
15 = Comisia Centrala pentru Accidente Deosebit De Grave pe Cai de
Comunicatii (Ministerul Transporturilor)
16 = Comisia Centrala pentru Asistenta Medicala de Urgenta in Caz
de Dezastre si Epidemii Ministerul Sanatatii)
17 = Comisia Centrala pentru Epizootii si Supravegherea
Contaminarii Radioactive, Chimice, Biologice a Produselor
Animale si Vegetale (Ministerul Agriculturii si Alimentatiei)
18 = Comisia pentru Telecomunicatii (Ministerul Comunicatiilor)
19 = Comisia Nationala pentru Siguranta Barajelor si Lucrarilor
Hidrotehnice (Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
20 = Directia Generala a Dunarii si Cailor Navigabile (Ministerul
Transporturilor) Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii
de Jos Galati"
21 = Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania"
(Ministerul Transporturilor)
22 = Oficiul Rutier Central (Ministerul Transporturilor)
23 = Comisia Nationala pentru Statistica
24 = Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania
25 = Administratia Nationala a Rezervelor Materiale
ANEXA 3
la regulament
SCHEMA
principalelor informatii necesare desfasurarii activitatii Comisiei Centrale
pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor Meteorologice Periculoase
si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice
------------
| Informatii |
------------
--------------------------------- | ------------------------------
|Informatii in flux lent pentru | | | Informatii in flux rapid |
|cunoasterea, prevenirea, | | |pentru avertizarea, evolutia |
|actiunea si inlaturarea efectelor|-------|fenomenelor, starea uvrajelor,|
|inundatiilor, f.m.p.a.c.h. - | |mod de actiune si efecte, |
| - STATISTICE | |necesitati de orice ordin, |
--------------------------------- |pagube etc. - OPERATIVE |
| ------------------------------
| |
--------------------------------- -----------------------------
| Parametrii hidrologici si | | Prognoze meteorologice |
| meteorologici statistici | | si hidrologice |
--------------------------------- ------------------------------
| |
--------------------------------- ------------------------------
|Schemele de amenajare a bazinelor| | Avertizari precipitatii, |
| hidrografice | | debite, niveluri, viteze, |
--------------------------------- | inregistrate si in evolutie |
| ------------------------------
--------------------------------- |
|Monografii ale fenomenelor, | ------------------------------
|studii de caz, scenarii | |Capacitati, disponibilitati in|
--------------------------------- | stoc si mod de comportare a |
| | lucrarilor hidrotehnice |
--------------------------------- | pe parcurs |
| Studii, cercetari de profil | ------------------------------
--------------------------------- |
| ------------------------------
--------------------------------- | Situatia zonelor si |
|Cadastrul apelor: lucrari, | | obiectivelor afectate |
| folosinte, caracteristici | | de fenomene |
--------------------------------- ------------------------------
| |
--------------------------------- ------------------------------
|Pragurile critice pentru aparare | | Masuri si mijloace de |
|de inundatii si avarii la | | interventie in actiune, |
| constructiile hidrotehnice | | efecte, rezultate |
--------------------------------- -----------------------------
| |
--------------------------------- -----------------------------
| Planurile de aparare judetene | |Situatia populatiei, |
|si bazinale, de aparare impotriva| |alimentarilor cu apa, |
| inundatiilor | |elemente, cazuri |
--------------------------------- | provizorii etc. |
| -----------------------------
--------------------------------- |
|Planurile de interventie in caz | ------------------------------
|de avarii la constructiile | | Mijloace si forte disponibile|
|hidrotehnice | | la nivel de judet, bazin |
-------------------------------- | hidrografic, tara |
| ------------------------------
--------------------------------- |
|Regulamente si regimuri de | -------------------------------
|exploatare a constructiilor | | Solicitari de sprijin, |
|hidrotehnice | | disponibilizari de mijloace |
--------------------------------- | si efecte pentru alte |
| | zone si activitati |
--------------------------------- -------------------------------
|Stocuri de materiale de aparare, | |
| mijloace de interventie | -------------------------------
--------------------------------- |Situatia cailor de comunicatii |
| |terestre, navale, a |
--------------------------------- |aeroporturilor si a sistemului |
|Scheme de colaborare cu toate | | de telecomunicatii |
|unitatile participante la actiune| -------------------------------
--------------------------------- |
| --------------------------------
---------------------------------- | Starea sistemului de |
| Propuneri de lucrari si masuri | | transmisiuni si necesitati |
| pentru inlaturarea efectelor | --------------------------------
| inundatiilor |
---------------------------------
|
---------------------------------
| Conventii, acorduri cu tarile |
| vecine in domeniul dezastrelor |
---------------------------------
ANEXA 4
la regulament
LISTA
dotarilor necesare pentru activitatea Secretariatului tehnic permanent al
Comisiei Centrale pentru Apararea impotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice
-----------------------------------------------------------------------------
Nr. Cantitatea
crt. Denumirea materialului (buc.)
-----------------------------------------------------------------------------
1. Complet calculator cu monitor color
performant (486 sau 586) 3
2. Diskete 3.50 inch 20
3. Complet imprimante laser alb-negru 2
4. Complet imprimanta laser color 1
5. Scaner 1
6. Fax 1
7. Complet modem Internet cu fax inclus 1
8. Telefoane celulare 3
9. Telefon operativ 1
10. Aspectomat 1
11. Proiector pentru calculator si video 1
12. Copiator Xerox 1
13. Televizor color 1
14. Video recorder 1
15. Camera video 1
16. Casete video 20
17. Aparat de fotografiat cu blit 1
18. Autoturism de teren 1