HOTARARE Nr. 438 din 6 iunie 1996
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
centrale pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice si
alunecarilor de teren
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 125 din 17 iunie 1996
In temeiul prevederilor art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind
apararea impotriva dezastrelor, aprobata prin Legea nr. 124/1995,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei centrale
pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice si alunecarilor de
teren, constituita pe langa Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
prezentat in anexa care face parte integranta din hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice
si alunecarilor de teren
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevenirea, interventia operativa si refacerea in cazul dezastrelor produse
de seisme si alunecari de teren reprezinta o activitate de interes national
avand drept scop eliminarea sau diminuarea efectelor sociale, economice si
ecologice ale acestora.
Art. 2
Obiectul prezentului regulament il constituie modul de organizare si
functionare, componenta, atributiile si dotarea Comisiei centrale pentru
prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice si alunecarilor de teren,
denumita in continuare Comisia centrala.
CAP. 2
Organizarea, functionarea, componenta si dotarea Comisiei centrale
Art. 3
Comisia centrala functioneaza pe langa Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului si se subordoneaza Comisiei guvernamentale de aparare
impotriva dezastrelor.
Art. 4
Comisia centrala este alcatuita din reprezentanti ai administratiei publice
centrale cu atributii si responsabilitati privind apararea impotriva efectelor
seismelor si alunecarilor de teren, in componenta prevazuta in anexa nr. 1 la
prezentul regulament.
Comisia centrala nominalizeaza si colaboreaza cu institutiile si
organismele care au atributii si responsabilitati specifice in domeniul
prevenirii si apararii impotriva efectelor seismelor si alunecarilor de teren.
Art. 5
Comisiile judetene, respectiv Comisia de aparare impotriva dezastrelor
produse de seisme si alunecarilor de teren a municipiului Bucuresti si a
sectorului agricol Ilfov, precum si comisiile municipale, orasenesti si
comunale, dupa caz, se subordoneaza Comisiei centrale.
Art. 6
Presedintele Comisiei centrale este ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului.
In perioada in care presedintele este in imposibilitate de a-si exercita
atributiile, acestea vor fi indeplinite de vicepresedintele Comisiei centrale -
secretar de stat in Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 7
Secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale este organizat ca un
compartiment distinct in cadrul Directiei de protectie antiseismica si
prevenire a efectelor dezastrelor din Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului. Secretariatul tehnic permanent pregateste propuneri
privind masurile de protectie, interventie, recuperare si reabilitare, urmarind
indeplinirea lor, in care scop colaboreaza cu specialisti din institute de
invatamant superior si de cercetare-proiectare, cu reprezentanti ai regiilor
autonome cu specific deosebit, precum si cu specialisti din alte institutii si
organizatii, cu atributii si responsabilitati in apararea impotriva efectelor
seismelor si alunecarilor de teren.
Art. 8
Comisia centrala se convoaca semestrial in sedinte ordinare sau ori de cate
ori este necesar.
Proiectul ordinii de zi a sedintelor, precum si documentele ce urmeaza a fi
analizate vor fi puse la dispozitia membrilor Comisiei centrale de catre
Secretariatul tehnic permanent.
Ordinea de zi se adopta la inceputul sedintei.
Art. 9
Propunerile si masurile stabilite de Comisia centrala se adopta cu votul
majoritatii membrilor prezenti si se consemneaza in procesul-verbal de sedinta.
Hotararile Comisiei centrale se semneaza de catre presedintele acesteia si se
comunica de indata factorilor interesati, prin grija Secretariatului tehnic
permanent.
Art. 10
In cazul producerii unui dezastru ca urmare a efectelor seismelor sau a
alunecarilor de teren, pentru interventie, se constituie un grup operativ
desemnat de presedintele Comisiei centrale.
Pentru interventia operativa si refacerea in cazul dezastrelor produse de
efectele seismelor si alunecarilor de teren, grupul operativ al Comisiei
centrale nominalizeaza si solicita participarea specialistilor in domeniul
seismelor si al alunecarilor de teren, reprezentanti ai regiilor autonome cu
specific deosebit, precum si ai altor institutii si organizatii cu atributii si
responsabilitati privind apararea impotriva efectelor dezastrelor.
Art. 11
Comisia centrala isi desfasoara activitatea la sediul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
Art. 12
Dotarea Comisiei centrale cuprinde echipament pentru telecomunicatii,
tehnica de calcul, aparatura necesara multiplicarii de documente, harti ale
zonelor de risc (seism, alunecari de teren) la diferite scari, conform anexei
nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 13
Documentele privind activitatea Comisiei centrale se arhiveaza de catre
Secretariatul tehnic permanent al acesteia, cu respectarea prevederilor legale.
CAP. 3
Atributiile Comisiei centrale
Art. 14
Comisia centrala are urmatoarele atributii principale:
A. In perioada predezastru
(1) participa la elaborarea strategiei nationale de aparare impotriva
dezastrelor, precum si a planurilor si a programelor generale de aparare in caz
de dezastru;
(2) elaboreaza regulamente si reglementari privind prevenirea, interventia
si inlaturarea efectelor seismelor si alunecarilor de teren si le supune spre
avizare Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor;
(3) elaboreaza planul-cadru de aparare impotriva efectelor seismelor si
alunecarilor de teren;
(4) indruma si controleaza modul de intocmire a planurilor de aparare in
teritoriu; avizeaza aceste planuri pentru domeniul specific;
(5) asigura informarea opiniei publice prin mass-media asupra zonelor de
risc potential, iminentei producerii seismelor sau alunecarilor de teren, a
efectelor acestora, precum si asupra masurilor luate;
(6) initiaza programe de cercetare si propune Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, in vederea promovarii si finantarii, studii si teme in domeniul
prevenirii si apararii impotriva efectelor seismelor si alunecarilor de teren;
(7) propune mecanisme si instrumente de control social al riscurilor care
pot genera dezastre, precum si metode de identificare si evaluare a riscurilor
in domeniul seismelor si alunecarilor de teren;
(8) stabileste prin regulamente parametrii pe baza carora se pot defini
fenomenele caracteristice de dezastre generate de seisme si alunecari de teren;
(9) avizeaza regulamentele comisiilor judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti si a sectorului agricol Ilfov de aparare impotriva dezastrelor,
privind modul de organizare componenta, atributiile specifice si modul de
functionare a acestora pentru aspectele ce privesc prevenirea si apararea
impotriva efectelor seismelor si alunecarilor de teren;
(10) avizeaza planurile de aparare intocmite la nivel judetean sau local,
dupa caz, revizuite pe baza observatiilor din aplicatii sau dupa producerea
unor dezastre provocate de seisme si/sau alunecari de teren;
(11) face propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor pentru asigurarea mijloacelor materiale si financiare necesare
prevenirii, interventiei si inlaturarii efectelor seismelor si alunecarilor de
teren, pe baza justificarilor prezentate de comisiile judetene de aparare, cu
ocazia fundamentarii bugetelor locale; constituirea si utilizarea fondurilor
pentru asigurarea apararii impotriva dezastrelor se face de catre fiecare
ordonator de credite, institutie publica sau agent economic, cu respectarea
prevederilor legale;
(12) face propuneri Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor privind fondurile necesare intretinerii si dezvoltarii retelelor de
inregistrare seismica, precum si a aparaturii de monitorizare;
(13) colaboreaza cu Ministerul Invatamantului, Ministerul Sanatatii, precum
si cu unitatile din Ministerul de Interne, care au competente in acest sens, la
elaborarea de materiale necesare educatiei sociale in ceea ce priveste
prevenirea si apararea impotriva efectelor seismelor si alunecarilor de teren;
(14) colaboreaza cu Comandamentul Protectiei Civile care planifica,
organizeaza si conduce exercitii generale si aplicatii in scopul pregatirii
organelor de conducere si a populatiei pentru situatiile de dezastru provocate
de seisme sau alunecari de teren;
(15) propune Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului
actualizarea sau modificarea propriului regulament de organizare si
functionare;
B. In perioada postdezastru
(16) informeaza operativ Comisia guvernamentala de aparare impotriva
dezastrelor asupra producerii seismelor si alunecarilor de teren, asupra
efectelor si masurilor intreprinse;
(17) prezinta Comisiei guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor
rapoarte privind efectele dezastrelor provocate de seisme si/sau alunecarilor
de teren, masurile de limitare si inlaturare a efectelor acestora, precum si
masurile de prevenire a efectelor unor noi dezastre;
(18) asigura informarea opiniei publice prin mass-media asupra producerii
seismelor sau alunecarilor de teren, a efectelor acestora, precum si a
masurilor luate.
ANEXA 1
la regulament
COMPONENTA
Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice si
alunecarilor de teren
1. Ministrul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului presedinte
2. Secretar de stat in Ministerul Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului vicepresedinte
3. Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale vicepresedinte
4. Reprezentantul Departamentului pentru Administratie Publica
Locala membru
5. Reprezentantul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului membru
6. Reprezentantul Ministerului Finantelor membru
7. Reprezentantul Ministerului de Interne membru
8. Reprezentantul Ministerului Industriilor membru
9. Reprezentantul Ministerului Transporturilor membru
10. Reprezentantul Ministerului Comunicatiilor membru
11. Reprezentantul Ministerului Sanatatii membru
12. Reprezentantul Ministerului Invatamantului membru
13. Reprezentantul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei membru
14. Reprezentantul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei membru
15. Reprezentantul Ministerului Turismului membru
16. Reprezentantul Ministerului Comertului membru
17. Inspectorul de stat sef al Inspectiei de Stat in Constructii,
Lucrari Publice, Urbanism si Amenajarea Teritoriului membru
18. Directorul general al Directiei generale reglementari
si atestari tehnice din cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului membru
19. Directorul Secretariatului Consiliului interministerial
de avizare lucrari publice de interes national si locuinte
sociale membru
20. Directorul Directiei protectie antiseismica si prevenire
a dezastrelor membru*)
--------------------------
*) Directorul Directiei protectie antiseismica si prevenire a dezastrelor
este si secretarul Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea impotriva
efectelor seismice si alunecarilor de teren.
ANEXA 2
la regulament
DOTAREA
Comisiei centrale pentru prevenirea si apararea impotriva efectelor seismice
si alunecarilor de teren
Echipament de telecomunicatii:
- aparate de telefon cu linie independenta si iesire in teritoriu;
- 1 fax;
- 1 telefon operativ;
- 5 unitati pager;
- 5 unitati telemobil;
- taxe de instalare si abonamente.
Tehnica de calcul:
- complet calculator cu monitor;
- statie de lucru - server - dotata cu fax-modem, posta electronica,
imprimanta laser si scanner color;
- materiale consumabile pentru tehnica de calcul;
- proiector pentru calculator;
- software in domeniul apararii impotriva dezastrelor.
Echipament pentru multiplicare:
- fotocopiator alb-negru;
- fotocopiator color.
Documente operative:
- harta Romaniei cu zonarea seismica a teritoriului;
- harti ale judetelor din Romania si a municipiului Bucuresti, cu
reprezentarea zonelor seismice si cu alunecarile de teren;
- folie transparenta pentru actualizarea operativa a datelor de pe harta.
Alte dotari:
- aparat foto;
- retroproiector cu ecran aferent cu interfata calculator;
- aspectomat cu interfata calculator;
- planseta cu folie din masa plastica pentru actualizarea situatiei
operative;
- camera video+casete;
- televizor color;
- aparat de radio;
- video recorder;
- monitor video;
- accesorii birotica;
service postgarantie pentru tehnica de calcul si de telecomunicatii din
dotare.