HOTARARE Nr. 531 din 4 septembrie 1992
privind realizarea unor masuri de aparare civila
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 22 septembrie 1992
In temeiul prevederilor Constitutiei Romaniei, al Legii nr. 2/1978 privind
apararea civila in Romania, al Legii administratiei publice locale nr. 69/1991
si al Decretului nr. 430/1978 privind unele masuri pentru apararea civila,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici, indiferent de forma de proprietate, sunt
obligati, potrivit legii, sa asigure protectia populatiei si a bunurilor
materiale in caz de calamitati si catastrofe sau pe timp de razboi.
Art. 2
La ministere si la celelalte autoritati ale administratiei publice centrale
si locale (judete, municipii si sectoarele municipiului Bucuresti) se
organizeaza state majore, comisii de specialitate si formatii de aparare
civila.
La orase, comune, institutii publice si agenti economici, indiferent de
forma de proprietate, se organizeaza state majore si formatii de aparare civila
Art. 3
Ministrii, sefii celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale,
prefectii, primarii, directorii si, respectiv, asimilatii acestora din
institutii publice si agenti economici sunt sefi ai apararii civile din aceste
autoritati si unitati avand ca organe de specialitate state majore de aparare
civila.
Statul major de aparare civila de la judet, municipiul Bucuresti si
sectorul agricol Ilfov este serviciul public descentralizat al Ministerului
Apararii Nationale din unitatile administrativ-teritoriale respective.
Organizarea, functionarea, precum si structura acestui serviciu public se
dispune de ministrul apararii nationale, care este seful apararii civile in
Romania potrivit art. 7 din Legea nr. 2/1978. Seful apararii civile in Romania,
cu acordul prefectului, care este seful apararii civile din judet (municipiul
Bucuresti si sectorul agricol Ilfov), numeste seful statului major de aparare
civila judetean (al municipiului Bucuresti).
Statul major de aparare civila din localitati, institutii publice si agenti
economici este aparatul de lucru al sefului apararii civile, iar pe linie de
specialitate se subordoneaza statului major de aparare civila judetean (al
municipiului Bucuresti).
Sefii apararii civile de la judete, respectiv prefectii, si din localitati,
respectiv primarii, coordoneaza realizarea masurilor de aparare civila si la
institutiile publice si agentii economici din competenta
administrativ-teritoriala.
Art. 4
La ministere, la celelalte autoritati ale administratiei publice centrale,
municipii, orase, institutii publice si agenti economici cu peste 1.000 de
salariati, precum si la detinatorii de surse potentiale de risc nuclear, chimic
sau biologic se prevad in statele de functii ale acestora si se incadreaza sefi
de state majore de aparare civila si, dupa caz, si alt personal tehnic de
specialitate, cu acordul Inspectoratului General al Apararii Civile, statelor
majore de aparare civila judetene si al municipiului Bucuresti.
La comune, institutii publice si agenti economici necuprinsi la alineatul
de mai sus, functia de sef de stat major de aparare civila se asigura prin
cumul de functii.
Art. 5
In scopul asigurarii protectiei populatiei, toate autoritatile
administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii
economici, indiferent de forma de proprietate, precum si proprietarii de
imobile, sunt obligati ca, la constructia unei noi cladiri, sa prevada
adaposturi de aparare civila. Cheltuielile pentru aceste lucrari se suporta de
catre proprietarii respectivi. La eliberarea autorizatiei de constructie se va
obtine obligatoriu si avizul organelor militare de aparare civila.
Art. 6
Pregatirea populatiei si salariatilor pentru apararea civila se executa pe
categorii de personal prin aplicatii, alarmari publice, exercitii, convocari,
cursuri cu scoatere din productie si alte forme, potrivit instructiunilor
elaborate de Ministerul Apararii Nationale.
Pregatirea salariatilor incadrati in apararea civila se desfasoara in
timpul sau, dupa caz, in afara programului de lucru.
Art. 7
Pe timpul pregatirii de aparare civila cu scoatere din productie,
participantii primesc salariul si drepturile banesti de transport si cazare de
la institutiile publice si agentii economici la care sunt incadrati, conform
legislatiei in vigoare si a prevederilor contractului colectiv de munca.
Art. 8
Autoritatilor administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici, indiferent de forma de proprietate, sunt obligati
sa asigure inzestrarea formatiilor de aparare civila, mijloacele materiale si
financiare necesare mentinerii in stare operativa si intretinerii punctelor de
comanda, adaposturilor, sistemelor de instiintare - alarmare si a celorlalte
mijloace de aparare civila proprii, precum si de la unitatile subordonate.
Art. 9
Inzestrarea cu tehnica si materiale a formatiilor de aparare civila si a
populatiei in timp de pace si razboi se asigura potrivit normelor elaborate de
Ministerul Apararii Nationale.
Pentru asigurarea cu tehnica si materiale specifice apararii civile,
Ministerul Apararii Nationale avizeaza planurile de aprovizionare anuale ale
ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, agentilor economici si institutiilor publice. Contractarea,
aprovizionarea si plata acestor bunuri se realizeaza de catre beneficiari, iar
la judete si localitati, de catre consiliile judetene si locale.
Art. 10
Fondurile banesti necesare desfasurarii activitatilor de aparare civila se
asigura astfel:
a) pentru autoritatile administratiei publice centrale si locale de la
bugetul de stat si, respectiv, local, in limita sumelor aprobate;
b) pentru institutiile publice si agentii economici, indiferent de forma de
proprietate, prin bugetele proprii.
Art. 11
Atributiile specifice unor ministere si autoritati ale administratiei
publice centrale:
a) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale urmareste modul de
realizare a lucrarilor din programul de investitii pentru protectia populatiei
si bunurilor materiale, precum si a masurilor de asigurare tehnico-materiala a
activitatilor de aparare civila;
b) Ministerul Industriei stabileste masurile de prevenire a accidentelor
chimice, nucleare sau biologice, gradul de pericol pentru salariati, populatie
si animale, precum si modul de interventie si protectie in aceste situatii;
c) Regia Autonoma de Electricitate " Renel " asigura instiintarea
autoritatilor publice, alarmarea populatiei si stabileste modul de protectie si
interventie in zonele inundabile, in aval de constructiile hidrotehnice.
Intocmeste planurile de protectie si interventie la centralele
nuclearo-electrice si asigura aplicarea masurilor de securitate si prevenire a
accidentelor nucleare;
d) Ministerul Transporturilor asigura evacuarea populatiei si bunurilor
materiale in caz de calamitati, catastrofe si de razboi; stabileste masuri de
protectie colectiva a calatorilor aflati in mijloacele de transport in comun,
statii de cale ferata, metrou, autogari, aeroporturi si porturi;
e) Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului coordoneaza
activitatea de realizare a lucrarilor de aparare civila la agentii economici
din domeniul sau de activitate si participarea acestora la salvarea victimelor
in caz de calamitati, catastrofe sau de razboi;
f) Ministerul Comunicatiilor asigura stabilitatea telecomunicatiilor in caz
de calamitati, catastrofe sau de razboi, precum si legaturile necesare pentru
realizarea masurilor de aparare civila;
g) Ministerul Mediului executa supravegherea meteorologica, hidrologica, de
contaminare radioactiva, chimica si biologica a factorilor de mediu; stabileste
zonele de risc in caz de inundatii si alte evenimente hidrotehnice si
meteorologice periculoase, asigura instiintarea organelor de aparare civila
locale si Inspectoratul General al Apararii Civile si alarmarea populatiei in
aval de baraje sau alte lucrari hidrotehnice, care nu intra in administrarea
Regiei Autonome de Electricitate " Renel ".
Stabileste metode si procedee de decontaminare a apei si altor factori de
mediu, precum si norme admise pentru intrebuintarea apei contaminate.
Art. 12
Atributiile specifice autoritatilor administratiei publice locale: A.
Consiliul Local:
a) aproba structura organizatorica de aparare civila din localitate;
b) aproba fondurile destinate pentru apararea civila cuprinse in proiectul
bugetului local;
c) aproba modul de instiintare si alarmare de aparare civila in localitate
cat si masurile de protectie individuala si colectiva a populatiei,
colectivitatilor de animale si a bunurilor materiale;
d) aproba masurile ce se propun de seful apararii civile pentru inlaturarea
urmarilor calamitatilor, catastrofelor sau atacurilor din aer;
e) hotaraste participarea populatiei din localitate la actiuni de protectie
si interventie si stabileste masuri de interdictie a circulatiei si
iluminatului.
B. Primarul:
a) este seful apararii civile si conduce prin statele majore subordonate
activitatea de aparare civila pe plan local;
b) propune spre aprobare consiliului local structura organizatorica de
aparare civila din localitate;
c) numeste in functie, cu avizul organului militar de aparare civila
judetean (municipiului Bucuresti si sectorul agricol Ilfov), pe seful statului
major de aparare civila din localitate; stabileste sediul statului major si
locul punctului de comanda;
d) prevede si asigura in proiectul bugetului local fondurile necesare
realizarii lucrarilor de investitii, dotarii punctelor de comanda si
adaposturilor, inzestrarii cu tehnica si materiale a formatiilor de aparare
civila, precum si realizarii celorlalte masuri de aparare civila;
e) aproba planurile de pregatire a formatiilor de aparare civila si propune
consiliului local masuri pentru buna functionare a sistemului de instiintare si
alarmare, intretinerea fondului de adapostire si materialelor de aparare
civila;
f) conduce activitatea de prevenire si inlaturare a urmarilor calamitatilor
si catastrofelor, cat si a atacurilor din aer, in care scop aproba alarmarea si
interventia formatiilor de aparare civila si, la nevoie, a populatiei;
g) ia masuri de interzicere a unor activitati in institutiile publice si la
agentii economici, indiferent de forma de proprietate, care pot provoca
pericole pentru viata si sanatatea oamenilor;
h) participa la convocari de pregatire, exercitii, aplicatii si la alte
activitati organizate de organele militare ale apararii civile;
i) urmareste aducerea la indeplinire in mod corect a masurilor de aparare
civila stabilite de consiliul judetean sau local.
C. Consiliul judetean:
a) adopta proiectul de buget pentru nevoile de aparare civila;
b) aproba lista lucrarilor de investitii pentru apararea civila, dotarea
punctelor de comanda si adaposturilor, planul de inzestrare cu tehnica si
materiale a formatiilor de aparare civila, cheltuielile pentru alte masuri de
aparare civila si asigura fondurile necesare acestora in bugetul judetului (
municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov );
c) stabileste orientari generale privind imbunatatirea sistemului de
instiintare si alarmare, dezvoltarea fondului de adapostire si a bazei
materiale de aparare civila;
d) gestioneaza, depoziteaza, intretine si conserva, prin organele de
specialitate tehnica, aparatura si materialele de aparare civila din judet;
e) pune la dispozitia statelor majore si formatiilor de aparare civila
judetene ( al municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov ) aparatura si
materialele de aparare civila pentru instructie si interventie;
f) organizeaza si asigura paza, prevenirea incendiilor si securitatea
depozitelor de materiale si punctelor de comanda judetene (al municipiului
Bucuresti si sectoarelor acestuia); ia masuri de mascare a punctelor de
comanda.
D. Presedintele consiliului judetean:
a) prezinta spre aprobare consiliului judetean proiectul de buget pentru
nevoi de aparare civila;
b) asigura conditiile pentru aplicarea legilor si executarea hotararilor
care privesc activitatea de aparare civila;
c) aproba numirea si eliberarea din functie a personalului din consiliul
judetean care se ocupa de depozitarea materialelor de aparare civila,
intretinerea punctelor de comanda si paza acestora;
d) aproba comisia pentru executarea inventarierii, declasarii si casarii
bunurilor de aparare civila din judet ( municipiul Bucuresti si sectorul
agricol Ilfov ).
E. Prefectul:
a) este seful apararii civile in judet. In acest scop urmareste respectarea
legii apararii civile, prin organele de specialitate, statele majore de aparare
civila judetene ( al municipiului Bucuresti ) la nivelul consiliului judetean,
consiliilor locale, institutiilor publice si agentilor economici indiferent de
forma de proprietate;
b) urmareste aducerea la indeplinire in mod corect a masurilor de aparare
civila, stabilite prin lege, de catre consiliile judetene, consiliile locale,
primari, institutiile publice si agentii economici;
c) aproba schema de aparare civila a judetului, planurile anuale cu
principalele activitati, planurile de aparare civila, planurile de interventie
pentru calamitati si catastrofe, planurile de evacuare, planurile de pregatire
pentru apararea civila si alte documente elaborate de statul major de aparare
civila judetean ( al municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov ),
cuprinse in programul principalelor lucrari si activitati din unitatile
administrativ-teritoriale respective;
d) aproba conceptia si executarea de aplicatii, exercitii, alarmari publice
si alte activitati de instruire conduse de statul major de aparare civila
judetean ( al municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov );
e) primeste rapoarte si propuneri rezultate in urma controalelor executate
de statul major de aparare civila judetean ( al municipiului Bucuresti si
sectorului agricol Ilfov ) la localitati, institutii publice si agenti
economici;
f) participa la convocari de pregatire, alarmari, exercitii, aplicatii si
alte activitati de aparare civila organizate la nivelul judetului (
municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov );
g) conduce nemijlocit actiunile de inlaturare a urmarilor calamitatilor,
catastrofelor sau atacurilor din aer;
h) prezinta comisiei administrative a judetului, respectiv, a municipiului
Bucuresti si sectorului agricol Ilfov proiecte de hotarari cu privire la
completarea sistemului de instiintare si alarmare a populatiei, a fondului de
adapostire, a bazei materiale si a altor masuri de protectie a populatiei si
bunurilor materiale, pe baza propunerilor statului major de aparare civila al unitatilor
administrativ-teritoriale respective;
i) asigura, prin organele de specialitate, alarmarea, protectia si
pregatirea populatiei din zonele de risc nuclear, chimic sau biologic sau in
aval de barajele hidrotehnice;
j) ia masuri pentru asigurarea statelor majore judetene ( al municipiului
Bucuresti si sectorului agricol Ilfov) cu spatii pentru puncte de comanda,
sedii, sali de pregatire si depozite de materiale pentru apararea civila;
k) analizeaza si aproba propunerile inaintate la statul major de aparare
civila judetean ( al municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov ), de
catre organele de aparare civila din judet si localitati in vederea elaborarii
unor prognoze pentru prevenirea si interventia in cazul calamitatilor si catastrofelor;
l) aproba lista agentilor economici si institutiilor publice din judet (
municipiul Bucuresti si sectorul agricol Ilfov ), care organizeaza formatii de
aparare civila la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 13
Atributiile specifice institutiilor publice si agentilor economici,
indiferent de forma de proprietate sunt:
a) organizeaza si asigura cu personal, tehnica si materiale, statele majore
si formatiile de aparare civila.
Asigura masurile necesare pentru instiintarea si alarmarea organelor de
conducere si salariatilor, precum si interventia pentru limitarea si
inlaturarea urmarilor calamitatilor, catastrofelor si atacurilor din aer;
b) realizeaza masurile de protectie a salariatilor si bunurilor materiale
in caz de calamitati, catastrofe si de razboi si pregatirea acestora pe linie
de aparare civila;
c) asigura spatiile tehnice, mijloacele materiale si financiare necesare
activitatilor de aparare civila.
Art. 14
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la
100.000 lei urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sunt considerate infractiuni:
a) refuzul de a organiza, inzestra si instrui formatiile de aparare civila,
precum si de a participa la actiuni de interventie;
b) neanuntarea autoritatilor in drept despre producerea calamitatilor sau
catastrofelor; depasirea valorilor admise de contaminare chimica, radioactiva
sau biologica; deteriorarea factorilor de mediu; descoperirea munitiilor ramase
neexplodate si neasigurarea conditiilor de asanare de catre unitatile
specializate;
c) folosirea mijloacelor si sistemelor de transmisiuni - alarmare, a
tehnicii, aparaturii si materialelor de aparare civila in alte scopuri decat
cele pentru care sunt destinate; deteriorarea si neasigurarea mentinerii in
permanenta stare de functionare a acestora;
d) neintretinerea mijloacelor de transmisiuni-alarmare, a spatiilor de
adapostire si a tehnicii destinate apararii civile;
e) refuzul de a indeplini masurile de prevenire si protectie a oamenilor,
animalelor si bunurilor materiale sau de a participa la pregatirea de aparare
civila;
f) neintocmirea documentelor operative, de planificare, organizare,
inzestrare si conducere, specifice apararii civile.
Art. 15
Contraventiile prevazute la art. 14 se constata si se sanctioneaza,
potrivit legii, de imputerniciti ai Inspectoratului General al Apararii Civile.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate face
plangere, in termen de 15 zile de la data comunicarii, la prefect sau, dupa
caz, Inspectoratului General al Apararii Civile.
Art. 16
Ministerul Apararii Nationale va asigura punerea in aplicare a prezentei
hotarari.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Niculae Spiroiu
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Victor Dumitrache
Ministrul comunicatiilor,
Andrei Chirica
Ministrul mediului,
Marcian Bleahu
Ministrul economiei si finantelor,
George Danielescu
Ministrul bugetului, veniturilor statului
si controlului financiar,
Florian Bercea