Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECRET Nr

DECRET   Nr. 504 din 16 decembrie 1970

privind aprobarea Statutului Bancii Nationale a R.S.R.

ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL  NR. 143 din 16 decembrie 1970


SmartCity3


    ARTICOL UNIC
    Se aproba Statutul Bancii Nationale a R.S.R.

    ANEXA 1
    Statutul Bancii Nationale a R.S.R.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Banca Nationala a R.S.R., organ central al administratiei de stat si unica banca de emisie a tarii, asigura infaptuirea politicii partidului si statului in domeniul monetar si al creditului.
    Art. 2
    In calitate de banca centrala a R.S.R., Banca Nationala organizeaza si coordoneaza si circulatia baneasca din tara, coordoneaza activitatea de ansamblu privind creditarea pe termen scurt si decontarile in economia nationala, acorda credite bancilor specializate, organizeaza operatiile privind executarea de casa a bugetului de stat.
    De asemenea, Banca Nationala participa la realizarea politicii valutare a statului si la aplicarea regimului privind mijloacele de plata externe; asigura aplicarea regimului privind metalele pretioase si pietrele pretioase si administreaza rezerva de metale pretioase, potrivit legii.
    Art. 3
    In indeplinirea atributiilor sale, Banca Nationala exercita controlul bancar asupra realizarii sarcinilor de plan si folosirii de catre organizatii socialiste care au conturi deschise la aceasta banca, a mijloacelor lor circulante, precum si controlul asupra respectarii disciplinei operatiilor bancare.
    Art. 4
    Banca Nationala este persoana juridica, functioneaza pe principiul gestiunii economice proprii si are sediul in municipiul Bucuresti.
    Banca Nationala isi desfasoara activitatea pe baza Decretului nr. 124/1970 si a statutului de fata.

    CAP. 2
    Fondurile Bancii Nationale a R. S. Romania

    Art. 5
    Banca Nationala are urmatoarele fonduri: fondul statutar, fondul de rezerva, fondul mijloacelor fixe, fondul de amortizare si fonduri speciale.
    Art. 6
    Fondul statutar este de 1.000.000.000 lei si constituie garantia angajamentelor Bancii Nationale.
    Art. 7
    Fondul de rezerva se constituie din beneficiile proprii pana la jumatatea sumei fondului statutar si este destinat acoperirii unor eventuale pierderi din operatii.
    In cazul cand fondul de rezerva este utilizat pentru acoperirea unor pierderi acest fond se reconstituie din beneficii.
    Art. 8
    Fondul mijloacelor fixe reprezinta valoarea mijloacelor fixe aflate in administrarea directa a bancii.
    Art. 9
    Fondul  de amortizare se constituie din  cotele de amortizare si se foloseste potrivit legii.
    Art. 10
    Fondurile speciale se constituie potrivit legii si se utilizeaza in scopul pentru care au fost create.
    Art. 11
    Beneficiul Bancii Nationale a R.S.R. se repartizeaza, dupa aprobarea bilantului si a darii de seama contabile anuale, in modul urmator:
    - 50% la bugetul republican;
    - 50% pentru constituirea fondului de rezerva al bancii.
    Cand fondul de rezerva ajunge la limita stabilita, beneficiile se varsa integral la bugetul republican.

    CAP. 3
    Operatiile Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania

    Art. 12
    Banca Nationala emite si pune in circulatie, in exclusivitate, bilete de banca si monede metalice, potrivit hotararii Consiliului de Ministri.
    Biletele de banca si monedele metalice puse in circulatie au acoperire in aur, in alte metale pretioase si in celelalte active ale bancii.
    Art. 13
    Cupiurile, forma si caracteristicile biletelor de banca si ale monedelor metalice, ce se pun in circulatie, se stabilesc de Consiliul de Ministri.
    Proportia fiecaror cupiuri in volumul numerarului ce se pune in circulatie se stabileste de Banca Nationala, in functie de nevoile circulatiei banesti.
    Banca Nationala are dreptul de a constitui la sucursalele si filialele sale o rezerva de bilete de banca si in monede metalice.
    Art. 14
    Banca Nationala elaboreaza, impreuna cu C.S.P., Ministerul Finantelor si bancile specializate, proiectele  planurilor  de casa pe intreaga economie si le prezinta Consiliului de Ministri.
    Art. 15
    Banca Nationala urmareste mersul realizarii planului de casa si a circulatiei banesti pe intreaga economie si actioneaza, impreuna cu bancile specializate, pentru realizarea sarcinilor care decurg din planurile de casa aprobate si pentru incadrarea evolutiei numerarului in limitele aprobate.
    In colaborare cu bancile specializate, Banca Nationala analizeaza cu ministerele, celelalte organe centrale si cu organele locale, modul de realizare a incasarilor si platilor cu numerar in ramurile sau domeniile lor de activitate si cere luarea masurilor ce se impun pentru realizarea volumului de numerar in circulatie, la nivelul prevazut in planurile de casa.
    Art. 16
    Banca Nationala, in colaborare cu bancile specializate, elaboreaza, pe baza si in vederea aplicarii legii, norme obligatorii pentru toate organizatiile socialiste privind intocmirea si executarea planului de casa, conditiile si termenele de depunere a numerarului la banci, limita soldului de casa, modul de eliberare a numerarului si de efectuare a platilor direct din incasari.
    Art. 17
    Banca Nationala efectueaza operatii de casa pentru organizatiile socialiste care au contul la unitatile sale, precum si pentru cele care au contul la bancile specializate, pe baza de conventie, in cazul in care unitatile acestor banci nu au casierii proprii.
    Art. 18
    Banca Nationala are dreptul sa controleze respectarea disciplinei de casa la organizatiile socialiste care au conturi deschise la unitatile sale.
    Art. 19
    Banca Nationala elaboreaza, in colaborare cu bancile specializate, norme cu privire la controlul bancar asupra utilizarii de catre organizatiile socialiste a fondurilor de salarii si efectueaza acest control la organizatiile socialiste care au  contul la unitatile sale.
    Art. 20
    Banca Nationala elaboreaza, impreuna cu C.S.P., Ministerul Finantelor si bancile specializate, proiectele  planurilor  de credite pe intreaga economie si le prezinta Consiliului de Ministri.
    Art. 21
    Pe baza planurilor de credite aprobate, Banca Nationala organizeaza si efectueaza creditarea pe termen scurt a intreprinderilor si organizatiilor economice  care  au  conturi  deschise la unitatile sale, pentru activitatea de aprovizionare, productie  si desfacere de marfuri, executarea de lucrari si prestarea de  servicii, in conditiile garantarii integrale a creditelor si rambursarii lor la termen.
    Art. 22
    Creditele  se acorda pentru constituirea de stocuri si efectuarea de cheltuieli care nu sunt finantate cu mijloace circulante proprii, necesare indeplinirii sarcinilor de plan, diversificarii productiei si imbunatatirii calitatii produselor, fabricarii de produse peste plan, in conditiile prevazute de lege, precum si pentru alte actiuni cu eficienta economica; creditele se acorda, de asemenea, pentru contractarea si achizitionarea de produse agricole si alte  produse; pentru documente de decontare privind marfurile livrate, lucrarile executate si servicii prestate; operatii de comert exterior si prestatii de servicii externe si pentru alte scopuri prevazute de lege.
    Banca Nationala acorda credite pentru lucrari de mica mecanizare si alte lucrari productive, precum si pentru reparatii capitale, in conditiile stabilite prin lege.
    Art. 23
    Termenele de rambursare a creditelor se stabilesc in functie de miscarea planificata a valorilor  materiale si a cheltuielilor de productie si circulatie, fara ca perioada de creditare sa depaseasca 12 luni, cu exceptiile prevazute de lege.
    Art. 24
    Creditele de orice fel se acorda pe baza de acte de imprumut si se garanteaza pentru intreaga lor valoare prin gaj de valori materiale, precum si cu resurse financiare prevazute a se realiza in perioadele viitoare.
    Banca stabileste, potrivit dispozitiilor legale, modul de gajare, conditiile in care bunurile care constituie garantia creditului raman in pastrarea organizatiilor beneficiare de credite, precum si modalitatea in care ele pot dispune de aceste bunuri.
    Art. 25
    Pentru creditele obtinute beneficiarii platesc dobanzi in conditiile stabilite de lege.
    Art. 26
    Creditarea intreprinderilor si organizatiilor economice in activitatea carora se  mentin  lipsuri  in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, din care cauza ajung in situatia de a nu se incadra in nivelul fondurilor normale aprobate, va putea fi efectuata in conditiile prevazute de lege.
    Art. 27
    Banca este in drept sa controleze, la intreprinderile si organizatiile economice  care au conturi deschise la unitatile sale, utilizarea fondurilor proprii si a creditelor, precum si existenta, conditiilor de pastrare si calitatea valorilor materiale si a oricaror bunuri care constituie garantia creditelor.
    Art. 28
    In cazul planului de credite, Banca Nationala acorda credite bancilor specializate pentru completarea resurselor lor de creditare si controleaza modul in care se administreaza aceste mijloace.
    In acest scop, bancile specializate prezinta Bancii Nationale, odata cu proiectele planurilor de credite, calculul resurselor de care dispun, precum si fundamentarea economica a creditelor solicitate; de asemenea, prezinta situatii si dari de seama periodice privind executarea planului de credite.
    Pentru imprumuturile primite de la Banca Nationala, bancile specializate platesc dobanzile stabilite de lege.
    Art. 29
    Banca Nationala executa operatii de finantare a investitiilor necentralizate ale intreprinderilor si organizatiilor economice de stat si ale altor organizatii socialiste care au conturi deschise la unitatile sale, precum si operatii de finantare a reparatiilor capitale si a investitiilor necentralizate la institutiile bugetare si extrabugetare titulare de cont, in limitele si conditiile stabilite prin lege.
    Art. 30
    Banca Nationala poate efectua, pentru bancile specializate, pe baza de conventie operatiile de creditare, de finantare a cheltuielilor privind investitiile, precum si alte operatii bancare.
    Art. 31
    Mijloacele banesti ale organizatiilor socialiste se pastreaza in mod obligator in conturile pe care acestea le au deschise la unitatile Bancii Nationale, titularii de cont fiind obligati sa efectueze operatiile de incasari si plati, de orice natura, intre ele, numai prin aceste conturi. Se excepteaza sumele care, potrivit legii, pot fi pastrate in casieriile proprii si sumele ce se pot cheltui direct din incasari.
    Art. 32
    Organizatiile socialiste care au conturi deschise la bancile  specializate sau la Casa de Economii si Consemnatiuni a R.S.R. isi pastreaza disponibilitatile si efectueaza operatiile de incasari si plati prin aceste conturi.
    Disponibilitatile bancilor specializate si ale CEC-ului se pastreaza, in mod obligator, la Banca Nationala.
    Art. 33
    Conturile ce se deschid organizatiilor socialiste la unitatile Bancii Nationale si  modul de functionare a acestor conturi se stabilesc prin instructiunile bancii, afara de cazul cand prin lege se dispune altfel.
    Titularii de cont sunt  obligati ca, in termenele prevazute de instructiuni, sa reclame eventuala neinregistrare sau inregistrare gresita a operatiilor in conturi.
    Art. 34
    Formele si  instructiunile  de decontare ce se utilizeaza in relatiile de plati dintre organizatiile socialiste se stabilesc prin instructiuni de Banca Nationala.
    Art. 35
    Banca Nationala efectueaza, pentru organizatiile socialiste care au contul la unitatile sale, operatiile de decontare privind livrari de produse, prestari de servicii, executari de lucrari, precum si pentru orice alte obligatii banesti.
    Unitatile bancii urmaresc ca organizatiile socialiste sa foloseasca acele forme si instrumente de decontare  care  sa asigure incasarea intr-un termen cat mai scurt a contravalorii produselor livrate, lucrarilor executate sau serviciilor prestate, putand dispune folosirea celor mai corespunzatoare forme si instrumente de decontare.
    Art. 36
    La efectuarea operatiilor de decontare, banca exercita controlul asupra respectarii dispozitiilor legale privind efectuarea platilor intre organizatiile socialiste.
    In  exercitarea controlului asupra decontarilor, banca este indreptatita sa verifice documentele de incasari si plati in cont si cu numerar, inregistrarile contabile, registrele si datele operative si statistice ale organizatiilor socialiste.
    Art. 37
    Pentru disponibilitatile aflate in conturi, banca plateste dobanzi in conditiile stabilite prin lege.
    Art. 38
    Banca poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decat organizatiile socialiste, precum si persoanelor fizice.
    Art. 39
    Banca Nationala organizeaza si efectueaza operatiile privind executarea de casa a bugetului de stat.
    Toate veniturile ce se incaseaza la bugetul  de stat  se concentreaza la Banca Nationala si toate cheltuielile din bugetul de stat se efectueaza prin aceasta banca.
    Normele privind executarea de casa a bugetului de stat se stabilesc de Banca Nationala cu acordul Ministerul Finantelor.
    In executarea de casa a bugetului de stat, Banca Nationala face urmatoarele operatii:
    a) urmareste realizarea si varsarea la termenele legale a veniturilor bugetului republican si a bugetelor locale de catre organizatiile socialiste care au conturi deschise la unitatile sale;
    b) efectueaza operatiile de defalcare a impozitelor si veniturilor bugetului republican pentru bugetele locale, potrivit cotelor aprobate;
    c) elibereaza mijloace banesti de la bugetul republican, potrivit destinatiei si in limita finantarii deschise de Ministerul Finantelor, iar de la bugetele locale in limita disponibilitatilor din conturile acestora;
    d) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor bugetare si intocmeste dari de seama periodice asupra executarii de casa a bugetului republican;
    e) incaseaza si elibereaza mijloacele speciale  extrabugetare ale institutiilor finantate de la bugetul republican si de la bugetele locale si tine evidenta acestor mijloace;
    f) efectueaza potrivit legii, controlul asupra mijloacelor banesti eliberate de la bugetul de stat.
    Art. 40
    Banca Nationala exercita controlul asupra aplicarii de catre organizatiile socialiste care au contul la unitatile sale, a dispozitiilor care reglementeaza veniturile de stat, precum si controlul realizarii acestor venituri.
    Banca este indreptatita sa vireze din conturile organizatiilor socialiste in contul bugetului  de stat  sumele ce trebuie varsate potrivit legii, neachitate in termen.
    Art. 41
    Banca Nationala detine si administreaza potrivit legii, rezerva de stat de metale pretioase, precum si mijloace valutare.
    Art. 42
    Banca Nationala stabileste si publica potrivit legii, cursul oficial al valutelor straine.
    Art. 43
    Banca Nationala organizeaza schimbul valutar si efectueaza nemijlocit sau prin alte organizatii socialiste operatii de schimb valutar; primeste spre pastrare metale pretioase, hartii de valoare straine, valute straine si alte valori.
    Banca Nationala poate autoriza si alte organizatii socialiste sa efectueze asemenea operatii.
    Art. 44
    Banca Nationala participa la elaborarea balantei de plati externe si la urmarirea realizarii acesteia.
    Art. 45
    Banca Nationala participa la tratative externe in probleme financiare, de plati si de credite; incheie cu banci si institutii financiare straine acorduri de plati si contracte, avand ca obiect primirea sau acordarea de credite in strainatate, da si primeste garantii pentru angajamente de plata cu strainatatea.
    Banca Nationala participa la organizatii sau  reuniuni internationale cu caracter financiar, bancar si monetar.
    Art. 46
    Banca Nationala poate deschide potrivit legii, conturi in lei si conturi in valuta pe numele persoanelor fizice sau juridice straine; poate deschide, deasemenea, conturi in valuta pe numele persoanelor fizice si juridice romane.
    Art. 47
    Banca Nationala poate acorda credite in valuta organizatiilor socialiste cu activitate economica in relatiile cu strainatatea.
    Art. 48
    Banca Nationala elaboreaza, in colaborare cu ministerele si celelalte organe centrale interesate, proiectele planurilor de repartitii, recuperari, preluari si achizitii de metale pretioase, pe care, cu avizul C.S.P. si Ministerului Finantelor, le prezinta Consiliului de Ministri.
    In efectuarea operatiilor cu metale pretioase si pietre pretioase, Banca Nationala:
    a) preia de la intreprinderile producatoare, potrivit legii, metale pretioase rezultate din productie;
    b) efectueaza, pe baza planului aprobat de Consiliul de Ministri, repartitii, recuperari, preluari si achizitii de metale pretioase;
    c) cumpara, vinde si preschimba, in tara si strainatate, metale pretioase si pietre pretioase sub orice forma;
    d) cumpara, potrivit dispozitiilor legale in exclusivitate, de la persoane fizice, bunuri din metale pretioase si pietre pretioase cu valoare intrinseca sau cu valoare artistica, istorica ori documentara deosebita;
    e) avizeaza importul si exportul de metale pretioase si pietre pretioase, sub orice forma, potrivit legii;

    CAP. 4
    Alte drepturi ale Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania

    Art. 49
    In indeplinirea atributiilor sale, Banca Nationala are dreptul:
    a) sa elaboreze, pe baza si in vederea aplicarii legii, in colaborare cu bancile specializate, norme privind creditarea, decontarile, operatiile de casa, controlul utilizarii fondului de salarii si celelalte operatii bancare, care sunt obligatorii pentru toate organizatiile socialiste; avizeaza proiectele de instructiuni privind aceste operatii, elaborate de  bancile specializate pentru sfera lor de activitate;
    b) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale si de la organele locale, precum si de la organizatiile socialiste, care au contul la unitatile bancii, datele necesare intocmirii si urmaririi executarii planurilor de credite si de casa, precum si orice alte date necesare indeplinirii celorlalte atributii ale sale;
    c) sa detina mijloace de transport proprii.
    Art. 50
    Banca Nationala a R.S.R. are dreptul sa controleze modul de gospodarire a mijloacelor materiale si banesti ale organizatiilor socialiste care au cont deschis la unitatile bancii, urmarind:
    a) folosirea potrivit destinatiei stabilite prin plan si cu  maximum  de eficienta a fondurilor proprii, a celor imprumutate, precum si a celor puse la dispozitie de la buget;
    b) realizarea si varsarea veniturilor de stat;
    c) identificarea si mobilizarea rezervelor materiale si banesti si aducerea lor in circuitul economic;
    d) sesizarea operativa a fenomenelor negative ce apar in realizarea planului economic si financiar.
    Controlul se exercita strans legat de operatiile pe care organizatiile socialiste le efectueaza in mod curent prin banca in legatura cu creditarea productiei si circulatiei marfurilor, executarea de casa a bugetului de stat, eliberarea fondurilor pentru plata salariilor si celelalte sarcini specifice, prevazute in statut.
    Art. 51
    Fata de intreprinderile si organizatiile  economice socialiste care nu-si indeplinesc angajamentele catre banca sau se abat de la disciplina financiara si de credite, banca este indreptatita sa ia urmatoarele masuri:
    a) sa recupereze creditele nerambursate la termenele stabilite sau inainte de termen, in cazul in care se constata existenta de credite negarantate, credite utilizate in alte scopuri decat acelea pentru care au fost acordate, pastrarea in conditii necorespunzatoare a valorilor materiale reprezentand garantia creditelor, sustragerea de la controlul bancar;
    b) sa aplice intreprinderilor si organizatiilor economice care nu utilizeaza eficient mijloacele materiale si banesti masurile restrictive de creditare prevazute  de lege;
    c) sa suspende creditarea intreprinderilor si organizatiilor economice socialiste, in cazurile si conditiile stabilite de lege;
    d) sa dea organizatiilor socialiste indicatii obligatorii pentru:
    - introducerea in planurile financiare a modificarilor corespunzatoare atunci cand se identifica resurse suplimentare de venituri sau posibilitati de reducere a cheltuielilor, rezultate din nerespectarea dispozitiilor legale;
    - rectificarea sau completarea bilanturilor contabile, potrivit normelor legale;
    e) sa dispuna blocarea fondurilor destinate platii drepturilor banesti ale personalului tehnic-administrativ cu functii de conducere, in cuantumul si in conditiile prevazute de normele in vigoare, in cazul in care se constata abateri de la dispozitiile legale in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti;
    f) sa aplice sanctiunile  financiare prevazute de dispozitiile legale in cazul nerespectarii disciplinei financiare;
    g) sa ia alte masuri, potrivit legii.
    Art. 52
    Banca Nationala prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative si alte acte prevazute de lege; avizeaza proiectele de acte normative si cu alt caracter, elaborate de ministere si alte organe centrale, care intereseaza domeniul sau de activitate.

    CAP. 5
    Conducerea Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania

    Art. 53
    Banca Nationala este condusa de Consiliul de administratie al bancii, organ deliberativ, care hotaraste in problemele generale privind activitatea bancii.
    Consiliul de administratie se compune din:
    a) guvernatorul, primul vicepresedinte, vicepresedintii bancii;
    b) directori si alti conducatori ai unor compartimente organizatorice ale bancii si ai unor unitati din subordinea acesteia, delegati ai conducerii Bancii de Investitii, Bancii Agricole si Bancii Romane de Comert Exterior, si alti specialisti cu experienta indelungata si inalta calificare din cadrul bancii sau din afara acesteia;
    c) un delegat al sindicatelor, desemnat de UGSR.
    Componenta Consiliului de Administratie al bancii se aproba de Consiliul de Ministri, la propunerea guvernatorului Bancii Nationale.
    Guvernatorul Bancii Nationale este presedintele Consiliului  de administratie. In lipsa guvernatorului, atributiile de presedinte se indeplinesc de catre primul vicepresedinte.
    Art. 54
    La sedintele Consiliului de administratie pot fi invitati delegati ai unor organe si organizatii de stat si obstesti interesate in examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la sedintele consiliului pot fi invitati si specialisti din cadrul bancii sau din afara acesteia.
    Art. 55
    Pentru analiza unor probleme de mare complexitate sau care intereseaza intreaga activitate a bancii, Consiliul de administratie poate constitui colective de lucru cuprinzand specialisti din cadrul bancii sau din afara acesteia. Desemnarea specialistilor din afara bancii se va face cu acordul ministerului sau conducatorului organului central respectiv.
    Art. 56
    Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea membrilor ce-l compun.
    In caz de divergenta intre presedinte si majoritatea membrilor consiliului, problema asupra careia nu s-a realizat acordul se supune vicepresedintelui Consiliului de Ministri care coordoneaza activitatea bancii; daca una din parti nu  este de acord cu solutia data, problema va fi supusa Biroului Permanent al Consiliului de Ministri pentru a hotari.
    Art. 57
    Sedintele Consiliului de administratie au loc cel putin o data pe trimestru si se convoaca, in timp util, de catre guvernator. Consiliul poate fi convocat si la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor sai.
    Art. 58
    Consiliul de administratie al Bancii Nationale examineaza activitatea bancii si ia hotarari cu privire la:
    a) adoptarea proiectului statutului bancii care se supune aprobarii Consiliului de Stat;
    b) proiectele planurilor de credite si de casa pe intreaga economie;
    c) calculele anuale si de perspectiva privind necesarul de credite si resurse pe intreaga economie;
    d) proiectul planurilor de imprimare a biletelor de banca si de batere a monedei metalice;
    e) proiectele planurilor de reparatii, recuperari, preluari si achizitii de metale pretioase;
    f) modul in care banca isi indeplineste atributiile in domeniul emisiunii circulatiei banesti, creditarii, decontarilor, controlului utilizarii fondului de salarii, executarii de casa a bugetului de stat si a controlului realizarii veniturilor de stat;
    g) propuneri referitoare la regimul dobanzilor bancare;
    h) acordarea de credite bancilor specializate si la masurile necesare ca urmare a controlului asupra modului in care se administreaza aceste mijloace;
    i) suspendarea creditarii organizatiilor economice socialiste, in cazurile si conditiile stabilite potrivit legii;
    j) problemele ce se ridica in legatura cu participarea bancii la elaborarea si urmarirea realizarii balantei de plati externe, incheierea de acorduri de plati si de credit cu banci si institutii financiare straine, aplicarea acordurilor de plati, contractelor de credit si a altor aranjamente financiare incheiate;
    k) stabilirea cursului oficial al valutelor straine;
    l) stabilirea comisioanelor bancare, taxelor si tarifelor pentru operatii pe care le efectueaza;
    m) bilantul anual si darea de seama contabila a bancii care se prezinta Consiliului de Ministri, precum si bilanturile si darile de seama ale unitatilor subordonate;
    n) proiectele planurilor de venituri si cheltuieli, de investitii si reparatii capitale, precum si de munca si salarii ale bancii;
    o) actele de dispozitie ce urmeaza a se efectua in cadrul prevederilor legale, cu privire la bunurile si mijloacele bancii;
    p) activitatea directiilor din centrala si a unitatilor teritoriale ale bancii, precum si a intreprinderilor subordonate: Imprimeria Bancii Nationale si Monetaria Statului, potrivit legii;
    r) organizarea si functionarea aparatului de control al bancii si raportul anual de activitate al Directiei de organizare si control;
    s) selectionarea, pregatirea, perfectionarea si promovarea cadrelor din sfera de activitate a bancii;
    s,) infiintarea sau desfiintarea de sucursale, filiale si agentii, precum si cu privire la structura organizatorica, sarcinile si normele de functionare a unitatilor bancii;
    t) cazurile in care, din lipsa de disponibilitati, recuperarea creantelor ar urma sa se faca pe seama marfurilor si altor valori materiale ce apartin organizatiilor socialiste debitoare;
    u) orice alte probleme importante ale bancii.
    Art. 59
    Consiliul de administratie in intregul sau si fiecare membru in parte raspund in fata Consiliului de Ministri pentru intreaga activitate a bancii; fiecare membru al consiliului raspunde in fata Consiliului de administratie si a presedintelui acestuia pentru indeplinirea sarcinilor ce ii sunt incredintate.
    Art. 60
    Intre sedintele Consiliului de administratie, guvernatorul bancii, impreuna cu primul vicepresedinte si vicepresedintii, dezbat si rezolva probleme curente ale activitatii bancii si stabilesc masurile necesare pentru indeplinirea operativa a hotararilor Consiliului de administratie.
    Art. 61
    Guvernatorul bancii informeaza Consiliul de administratie cu privire la principalele probleme rezolvate in perioada dintre sedinte.
    Art. 62
    In executarea hotararilor Consiliului de administratie si in exercitarea atributiilor proprii, guvernatorul Bancii Nationale, emite potrivit legii, ordine, instructiuni si alte acte prevazute de lege.
    Art. 63
    Guvernatorul Bancii reprezinta Banca Nationala a R.S.R. in raporturile cu celelalte organe si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
    De asemenea, da procura si stabileste regimul semnaturilor si al acordarii imputernicirilor in cadrul unitatilor bancii.
    Art. 64
    Banca Nationala a R.S.R. are in conducerea sa un guvernator, un prim vicepresedinte si trei vicepresedinti.
    Guvernatorul bancii are rang de ministru si se numeste prin decret al Consiliului de Stat.
    Primul vicepresedinte si vicepresedintii se numesc prin hotarare a Consiliului de Ministrii, iar atributiile lor se stabilesc de consiliul de administratie.

    CAP. 6
    Raspunderea civila a Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania

    Art. 65
    Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti sau inregistrari in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la limita sumei eronat eliberate sau inregistrate, precum si de plata penalitatilor ce se varsa la bugetul de stat, suportate de client, in cazurile prevazute de lege, daca nu se dovedeste ca erorile respective s-au produs din culpa clientilor.
    Raspunderea bancii inceteaza, daca nu este sesizata cu reclamatie pana la expirarea termenului stabilit si comunicat in scris, potrivit legii, titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitatilor bancii neinregistrarea sau inregistrarea eronata a operatiilor in conturi.
    Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de dispozitiile legale.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 66
    Unitatile bancii isi desfasoara activitatea pe baza regulamentului aprobat de Consiliul de administratie al bancii si efectueaza operatiile prevazute in statutul de fata, potrivit dispozitiilor legale si instructiunilor bancii.
    Art. 67
    Directorii sucursalelor, filialelor si agentiilor reprezinta banca in fata organelor de stat, precum si raporturile cu persoanele juridice sau fizice, in legatura cu activitatea unitatilor pe care le conduc.
    Art. 68
    Banca Nationala are in subordinea sa Imprimeria Bancii Nationale si Monetaria statului, care sunt organizate pe principiul gestiunii economice proprii, potrivit normelor legale privind organizarea si functionarea intreprinderilor si organizatiilor economice de stat.
    Art. 69
    Angajatii bancii sunt obligati sa pastreze secretul operatiilor si conturilor acesteia si ale clientelei sale.
    Relatii asupra operatiilor si conturilor se dau numai titularilor de conturi si organelor ierarhic superioare ale acestora, instantelor judecatoresti, organelor arbitrale, de urmarire penala precum si organelor financiare, cu respectarea dispozitiilor legale.


SmartCity5

COMENTARII la Decretul 504/1970

Momentan nu exista niciun comentariu la Decretul 504 din 1970
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decretul 504/1970
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu