DECRET
Nr. 504 din 16 decembrie 1970
privind aprobarea Statutului Bancii Nationale a R.S.R.
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 143 din 16 decembrie 1970
ARTICOL UNIC
Se aproba Statutul Bancii Nationale a R.S.R.
ANEXA 1
Statutul Bancii Nationale a R.S.R.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Banca Nationala a R.S.R., organ central al administratiei de stat si unica
banca de emisie a tarii, asigura infaptuirea politicii partidului si statului
in domeniul monetar si al creditului.
Art. 2
In calitate de banca centrala a R.S.R., Banca Nationala organizeaza si
coordoneaza si circulatia baneasca din tara, coordoneaza activitatea de
ansamblu privind creditarea pe termen scurt si decontarile in economia
nationala, acorda credite bancilor specializate, organizeaza operatiile privind
executarea de casa a bugetului de stat.
De asemenea, Banca Nationala participa la realizarea politicii valutare a
statului si la aplicarea regimului privind mijloacele de plata externe; asigura
aplicarea regimului privind metalele pretioase si pietrele pretioase si
administreaza rezerva de metale pretioase, potrivit legii.
Art. 3
In indeplinirea atributiilor sale, Banca Nationala exercita controlul
bancar asupra realizarii sarcinilor de plan si folosirii de catre organizatii
socialiste care au conturi deschise la aceasta banca, a mijloacelor lor
circulante, precum si controlul asupra respectarii disciplinei operatiilor
bancare.
Art. 4
Banca Nationala este persoana juridica, functioneaza pe principiul
gestiunii economice proprii si are sediul in municipiul Bucuresti.
Banca Nationala isi desfasoara activitatea pe baza Decretului nr. 124/1970
si a statutului de fata.
CAP. 2
Fondurile Bancii Nationale a R. S. Romania
Art. 5
Banca Nationala are urmatoarele fonduri: fondul statutar, fondul de
rezerva, fondul mijloacelor fixe, fondul de amortizare si fonduri speciale.
Art. 6
Fondul statutar este de 1.000.000.000 lei si constituie garantia
angajamentelor Bancii Nationale.
Art. 7
Fondul de rezerva se constituie din beneficiile proprii pana la jumatatea
sumei fondului statutar si este destinat acoperirii unor eventuale pierderi din
operatii.
In cazul cand fondul de rezerva este utilizat pentru acoperirea unor
pierderi acest fond se reconstituie din beneficii.
Art. 8
Fondul mijloacelor fixe reprezinta valoarea mijloacelor fixe aflate in
administrarea directa a bancii.
Art. 9
Fondul de amortizare se constituie din cotele de amortizare si se
foloseste potrivit legii.
Art. 10
Fondurile speciale se constituie potrivit legii si se utilizeaza in scopul
pentru care au fost create.
Art. 11
Beneficiul Bancii Nationale a R.S.R. se repartizeaza, dupa aprobarea
bilantului si a darii de seama contabile anuale, in modul urmator:
- 50% la bugetul republican;
- 50% pentru constituirea fondului de rezerva al bancii.
Cand fondul de rezerva ajunge la limita stabilita, beneficiile se varsa
integral la bugetul republican.
CAP. 3
Operatiile Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania
Art. 12
Banca Nationala emite si pune in circulatie, in exclusivitate, bilete de
banca si monede metalice, potrivit hotararii Consiliului de Ministri.
Biletele de banca si monedele metalice puse in circulatie au acoperire in
aur, in alte metale pretioase si in celelalte active ale bancii.
Art. 13
Cupiurile, forma si caracteristicile biletelor de banca si ale monedelor
metalice, ce se pun in circulatie, se stabilesc de Consiliul de Ministri.
Proportia fiecaror cupiuri in volumul numerarului ce se pune in circulatie
se stabileste de Banca Nationala, in functie de nevoile circulatiei banesti.
Banca Nationala are dreptul de a constitui la sucursalele si filialele sale
o rezerva de bilete de banca si in monede metalice.
Art. 14
Banca Nationala elaboreaza, impreuna cu C.S.P., Ministerul Finantelor si bancile
specializate, proiectele planurilor de casa pe intreaga economie si le
prezinta Consiliului de Ministri.
Art. 15
Banca Nationala urmareste mersul realizarii planului de casa si a
circulatiei banesti pe intreaga economie si actioneaza, impreuna cu bancile
specializate, pentru realizarea sarcinilor care decurg din planurile de casa
aprobate si pentru incadrarea evolutiei numerarului in limitele aprobate.
In colaborare cu bancile specializate, Banca Nationala analizeaza cu
ministerele, celelalte organe centrale si cu organele locale, modul de
realizare a incasarilor si platilor cu numerar in ramurile sau domeniile lor de
activitate si cere luarea masurilor ce se impun pentru realizarea volumului de
numerar in circulatie, la nivelul prevazut in planurile de casa.
Art. 16
Banca Nationala, in colaborare cu bancile specializate, elaboreaza, pe baza
si in vederea aplicarii legii, norme obligatorii pentru toate organizatiile
socialiste privind intocmirea si executarea planului de casa, conditiile si
termenele de depunere a numerarului la banci, limita soldului de casa, modul de
eliberare a numerarului si de efectuare a platilor direct din incasari.
Art. 17
Banca Nationala efectueaza operatii de casa pentru organizatiile socialiste
care au contul la unitatile sale, precum si pentru cele care au contul la
bancile specializate, pe baza de conventie, in cazul in care unitatile acestor
banci nu au casierii proprii.
Art. 18
Banca Nationala are dreptul sa controleze respectarea disciplinei de casa
la organizatiile socialiste care au conturi deschise la unitatile sale.
Art. 19
Banca Nationala elaboreaza, in colaborare cu bancile specializate, norme cu
privire la controlul bancar asupra utilizarii de catre organizatiile socialiste
a fondurilor de salarii si efectueaza acest control la organizatiile socialiste
care au contul la unitatile sale.
Art. 20
Banca Nationala elaboreaza, impreuna cu C.S.P., Ministerul Finantelor si
bancile specializate, proiectele planurilor de credite pe intreaga economie
si le prezinta Consiliului de Ministri.
Art. 21
Pe baza planurilor de credite aprobate, Banca Nationala organizeaza si
efectueaza creditarea pe termen scurt a intreprinderilor si organizatiilor
economice care au conturi deschise la unitatile sale, pentru activitatea de
aprovizionare, productie si desfacere de marfuri, executarea de lucrari si
prestarea de servicii, in conditiile garantarii integrale a creditelor si
rambursarii lor la termen.
Art. 22
Creditele se acorda pentru constituirea de stocuri si efectuarea de
cheltuieli care nu sunt finantate cu mijloace circulante proprii, necesare
indeplinirii sarcinilor de plan, diversificarii productiei si imbunatatirii
calitatii produselor, fabricarii de produse peste plan, in conditiile prevazute
de lege, precum si pentru alte actiuni cu eficienta economica; creditele se
acorda, de asemenea, pentru contractarea si achizitionarea de produse agricole
si alte produse; pentru documente de decontare privind marfurile livrate,
lucrarile executate si servicii prestate; operatii de comert exterior si
prestatii de servicii externe si pentru alte scopuri prevazute de lege.
Banca Nationala acorda credite pentru lucrari de mica mecanizare si alte
lucrari productive, precum si pentru reparatii capitale, in conditiile
stabilite prin lege.
Art. 23
Termenele de rambursare a creditelor se stabilesc in functie de miscarea
planificata a valorilor materiale si a cheltuielilor de productie si
circulatie, fara ca perioada de creditare sa depaseasca 12 luni, cu exceptiile
prevazute de lege.
Art. 24
Creditele de orice fel se acorda pe baza de acte de imprumut si se
garanteaza pentru intreaga lor valoare prin gaj de valori materiale, precum si
cu resurse financiare prevazute a se realiza in perioadele viitoare.
Banca stabileste, potrivit dispozitiilor legale, modul de gajare,
conditiile in care bunurile care constituie garantia creditului raman in
pastrarea organizatiilor beneficiare de credite, precum si modalitatea in care
ele pot dispune de aceste bunuri.
Art. 25
Pentru creditele obtinute beneficiarii platesc dobanzi in conditiile
stabilite de lege.
Art. 26
Creditarea intreprinderilor si organizatiilor economice in activitatea
carora se mentin lipsuri in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti,
din care cauza ajung in situatia de a nu se incadra in nivelul fondurilor
normale aprobate, va putea fi efectuata in conditiile prevazute de lege.
Art. 27
Banca este in drept sa controleze, la intreprinderile si organizatiile
economice care au conturi deschise la unitatile sale, utilizarea fondurilor
proprii si a creditelor, precum si existenta, conditiilor de pastrare si
calitatea valorilor materiale si a oricaror bunuri care constituie garantia
creditelor.
Art. 28
In cazul planului de credite, Banca Nationala acorda credite bancilor
specializate pentru completarea resurselor lor de creditare si controleaza
modul in care se administreaza aceste mijloace.
In acest scop, bancile specializate prezinta Bancii Nationale, odata cu
proiectele planurilor de credite, calculul resurselor de care dispun, precum si
fundamentarea economica a creditelor solicitate; de asemenea, prezinta situatii
si dari de seama periodice privind executarea planului de credite.
Pentru imprumuturile primite de la Banca Nationala, bancile specializate
platesc dobanzile stabilite de lege.
Art. 29
Banca Nationala executa operatii de finantare a investitiilor
necentralizate ale intreprinderilor si organizatiilor economice de stat si ale
altor organizatii socialiste care au conturi deschise la unitatile sale, precum
si operatii de finantare a reparatiilor capitale si a investitiilor
necentralizate la institutiile bugetare si extrabugetare titulare de cont, in
limitele si conditiile stabilite prin lege.
Art. 30
Banca Nationala poate efectua, pentru bancile specializate, pe baza de
conventie operatiile de creditare, de finantare a cheltuielilor privind
investitiile, precum si alte operatii bancare.
Art. 31
Mijloacele banesti ale organizatiilor socialiste se pastreaza in mod
obligator in conturile pe care acestea le au deschise la unitatile Bancii
Nationale, titularii de cont fiind obligati sa efectueze operatiile de incasari
si plati, de orice natura, intre ele, numai prin aceste conturi. Se excepteaza
sumele care, potrivit legii, pot fi pastrate in casieriile proprii si sumele ce
se pot cheltui direct din incasari.
Art. 32
Organizatiile socialiste care au conturi deschise la bancile specializate
sau la Casa de Economii si Consemnatiuni a R.S.R. isi pastreaza
disponibilitatile si efectueaza operatiile de incasari si plati prin aceste
conturi.
Disponibilitatile bancilor specializate si ale CEC-ului se pastreaza, in
mod obligator, la Banca Nationala.
Art. 33
Conturile ce se deschid organizatiilor socialiste la unitatile Bancii
Nationale si modul de functionare a acestor conturi se stabilesc prin
instructiunile bancii, afara de cazul cand prin lege se dispune altfel.
Titularii de cont sunt obligati ca, in termenele prevazute de
instructiuni, sa reclame eventuala neinregistrare sau inregistrare gresita a
operatiilor in conturi.
Art. 34
Formele si instructiunile de decontare ce se utilizeaza in relatiile de
plati dintre organizatiile socialiste se stabilesc prin instructiuni de Banca
Nationala.
Art. 35
Banca Nationala efectueaza, pentru organizatiile socialiste care au contul
la unitatile sale, operatiile de decontare privind livrari de produse, prestari
de servicii, executari de lucrari, precum si pentru orice alte obligatii
banesti.
Unitatile bancii urmaresc ca organizatiile socialiste sa foloseasca acele
forme si instrumente de decontare care sa asigure incasarea intr-un termen
cat mai scurt a contravalorii produselor livrate, lucrarilor executate sau
serviciilor prestate, putand dispune folosirea celor mai corespunzatoare forme
si instrumente de decontare.
Art. 36
La efectuarea operatiilor de decontare, banca exercita controlul asupra
respectarii dispozitiilor legale privind efectuarea platilor intre
organizatiile socialiste.
In exercitarea controlului asupra decontarilor, banca este indreptatita sa
verifice documentele de incasari si plati in cont si cu numerar, inregistrarile
contabile, registrele si datele operative si statistice ale organizatiilor
socialiste.
Art. 37
Pentru disponibilitatile aflate in conturi, banca plateste dobanzi in
conditiile stabilite prin lege.
Art. 38
Banca poate deschide conturi persoanelor juridice, altele decat
organizatiile socialiste, precum si persoanelor fizice.
Art. 39
Banca Nationala organizeaza si efectueaza operatiile privind executarea de
casa a bugetului de stat.
Toate veniturile ce se incaseaza la bugetul de stat se concentreaza la
Banca Nationala si toate cheltuielile din bugetul de stat se efectueaza prin
aceasta banca.
Normele privind executarea de casa a bugetului de stat se stabilesc de
Banca Nationala cu acordul Ministerul Finantelor.
In executarea de casa a bugetului de stat, Banca Nationala face urmatoarele
operatii:
a) urmareste realizarea si varsarea la termenele legale a veniturilor
bugetului republican si a bugetelor locale de catre organizatiile socialiste
care au conturi deschise la unitatile sale;
b) efectueaza operatiile de defalcare a impozitelor si veniturilor
bugetului republican pentru bugetele locale, potrivit cotelor aprobate;
c) elibereaza mijloace banesti de la bugetul republican, potrivit
destinatiei si in limita finantarii deschise de Ministerul Finantelor, iar de
la bugetele locale in limita disponibilitatilor din conturile acestora;
d) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor bugetare si intocmeste dari
de seama periodice asupra executarii de casa a bugetului republican;
e) incaseaza si elibereaza mijloacele speciale extrabugetare ale
institutiilor finantate de la bugetul republican si de la bugetele locale si
tine evidenta acestor mijloace;
f) efectueaza potrivit legii, controlul asupra mijloacelor banesti eliberate
de la bugetul de stat.
Art. 40
Banca Nationala exercita controlul asupra aplicarii de catre organizatiile
socialiste care au contul la unitatile sale, a dispozitiilor care reglementeaza
veniturile de stat, precum si controlul realizarii acestor venituri.
Banca este indreptatita sa vireze din conturile organizatiilor socialiste
in contul bugetului de stat sumele ce trebuie varsate potrivit legii,
neachitate in termen.
Art. 41
Banca Nationala detine si administreaza potrivit legii, rezerva de stat de
metale pretioase, precum si mijloace valutare.
Art. 42
Banca Nationala stabileste si publica potrivit legii, cursul oficial al
valutelor straine.
Art. 43
Banca Nationala organizeaza schimbul valutar si efectueaza nemijlocit sau
prin alte organizatii socialiste operatii de schimb valutar; primeste spre
pastrare metale pretioase, hartii de valoare straine, valute straine si alte
valori.
Banca Nationala poate autoriza si alte organizatii socialiste sa efectueze
asemenea operatii.
Art. 44
Banca Nationala participa la elaborarea balantei de plati externe si la
urmarirea realizarii acesteia.
Art. 45
Banca Nationala participa la tratative externe in probleme financiare, de
plati si de credite; incheie cu banci si institutii financiare straine acorduri
de plati si contracte, avand ca obiect primirea sau acordarea de credite in
strainatate, da si primeste garantii pentru angajamente de plata cu
strainatatea.
Banca Nationala participa la organizatii sau reuniuni internationale cu
caracter financiar, bancar si monetar.
Art. 46
Banca Nationala poate deschide potrivit legii, conturi in lei si conturi in
valuta pe numele persoanelor fizice sau juridice straine; poate deschide,
deasemenea, conturi in valuta pe numele persoanelor fizice si juridice romane.
Art. 47
Banca Nationala poate acorda credite in valuta organizatiilor socialiste cu
activitate economica in relatiile cu strainatatea.
Art. 48
Banca Nationala elaboreaza, in colaborare cu ministerele si celelalte
organe centrale interesate, proiectele planurilor de repartitii, recuperari,
preluari si achizitii de metale pretioase, pe care, cu avizul C.S.P. si
Ministerului Finantelor, le prezinta Consiliului de Ministri.
In efectuarea operatiilor cu metale pretioase si pietre pretioase, Banca
Nationala:
a) preia de la intreprinderile producatoare, potrivit legii, metale
pretioase rezultate din productie;
b) efectueaza, pe baza planului aprobat de Consiliul de Ministri,
repartitii, recuperari, preluari si achizitii de metale pretioase;
c) cumpara, vinde si preschimba, in tara si strainatate, metale pretioase
si pietre pretioase sub orice forma;
d) cumpara, potrivit dispozitiilor legale in exclusivitate, de la persoane
fizice, bunuri din metale pretioase si pietre pretioase cu valoare intrinseca
sau cu valoare artistica, istorica ori documentara deosebita;
e) avizeaza importul si exportul de metale pretioase si pietre pretioase,
sub orice forma, potrivit legii;
CAP. 4
Alte drepturi ale Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania
Art. 49
In indeplinirea atributiilor sale, Banca Nationala are dreptul:
a) sa elaboreze, pe baza si in vederea aplicarii legii, in colaborare cu
bancile specializate, norme privind creditarea, decontarile, operatiile de
casa, controlul utilizarii fondului de salarii si celelalte operatii bancare,
care sunt obligatorii pentru toate organizatiile socialiste; avizeaza
proiectele de instructiuni privind aceste operatii, elaborate de bancile
specializate pentru sfera lor de activitate;
b) sa ceara de la ministere, celelalte organe centrale si de la organele
locale, precum si de la organizatiile socialiste, care au contul la unitatile
bancii, datele necesare intocmirii si urmaririi executarii planurilor de
credite si de casa, precum si orice alte date necesare indeplinirii celorlalte
atributii ale sale;
c) sa detina mijloace de transport proprii.
Art. 50
Banca Nationala a R.S.R. are dreptul sa controleze modul de gospodarire a
mijloacelor materiale si banesti ale organizatiilor socialiste care au cont
deschis la unitatile bancii, urmarind:
a) folosirea potrivit destinatiei stabilite prin plan si cu maximum de
eficienta a fondurilor proprii, a celor imprumutate, precum si a celor puse la
dispozitie de la buget;
b) realizarea si varsarea veniturilor de stat;
c) identificarea si mobilizarea rezervelor materiale si banesti si aducerea
lor in circuitul economic;
d) sesizarea operativa a fenomenelor negative ce apar in realizarea
planului economic si financiar.
Controlul se exercita strans legat de operatiile pe care organizatiile
socialiste le efectueaza in mod curent prin banca in legatura cu creditarea
productiei si circulatiei marfurilor, executarea de casa a bugetului de stat,
eliberarea fondurilor pentru plata salariilor si celelalte sarcini specifice,
prevazute in statut.
Art. 51
Fata de intreprinderile si organizatiile economice socialiste care nu-si
indeplinesc angajamentele catre banca sau se abat de la disciplina financiara
si de credite, banca este indreptatita sa ia urmatoarele masuri:
a) sa recupereze creditele nerambursate la termenele stabilite sau inainte
de termen, in cazul in care se constata existenta de credite negarantate, credite
utilizate in alte scopuri decat acelea pentru care au fost acordate, pastrarea
in conditii necorespunzatoare a valorilor materiale reprezentand garantia
creditelor, sustragerea de la controlul bancar;
b) sa aplice intreprinderilor si organizatiilor economice care nu
utilizeaza eficient mijloacele materiale si banesti masurile restrictive de
creditare prevazute de lege;
c) sa suspende creditarea intreprinderilor si organizatiilor economice
socialiste, in cazurile si conditiile stabilite de lege;
d) sa dea organizatiilor socialiste indicatii obligatorii pentru:
- introducerea in planurile financiare a modificarilor corespunzatoare
atunci cand se identifica resurse suplimentare de venituri sau posibilitati de
reducere a cheltuielilor, rezultate din nerespectarea dispozitiilor legale;
- rectificarea sau completarea bilanturilor contabile, potrivit normelor
legale;
e) sa dispuna blocarea fondurilor destinate platii drepturilor banesti ale
personalului tehnic-administrativ cu functii de conducere, in cuantumul si in
conditiile prevazute de normele in vigoare, in cazul in care se constata
abateri de la dispozitiile legale in gospodarirea mijloacelor materiale si
banesti;
f) sa aplice sanctiunile financiare prevazute de dispozitiile legale in
cazul nerespectarii disciplinei financiare;
g) sa ia alte masuri, potrivit legii.
Art. 52
Banca Nationala prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative
si alte acte prevazute de lege; avizeaza proiectele de acte normative si cu alt
caracter, elaborate de ministere si alte organe centrale, care intereseaza
domeniul sau de activitate.
CAP. 5
Conducerea Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania
Art. 53
Banca Nationala este condusa de Consiliul de administratie al bancii, organ
deliberativ, care hotaraste in problemele generale privind activitatea bancii.
Consiliul de administratie se compune din:
a) guvernatorul, primul vicepresedinte, vicepresedintii bancii;
b) directori si alti conducatori ai unor compartimente organizatorice ale
bancii si ai unor unitati din subordinea acesteia, delegati ai conducerii
Bancii de Investitii, Bancii Agricole si Bancii Romane de Comert Exterior, si
alti specialisti cu experienta indelungata si inalta calificare din cadrul
bancii sau din afara acesteia;
c) un delegat al sindicatelor, desemnat de UGSR.
Componenta Consiliului de Administratie al bancii se aproba de Consiliul de
Ministri, la propunerea guvernatorului Bancii Nationale.
Guvernatorul Bancii Nationale este presedintele Consiliului de
administratie. In lipsa guvernatorului, atributiile de presedinte se
indeplinesc de catre primul vicepresedinte.
Art. 54
La sedintele Consiliului de administratie pot fi invitati delegati ai unor
organe si organizatii de stat si obstesti interesate in examinarea problemelor
supuse dezbaterii. De asemenea, la sedintele consiliului pot fi invitati si
specialisti din cadrul bancii sau din afara acesteia.
Art. 55
Pentru analiza unor probleme de mare complexitate sau care intereseaza
intreaga activitate a bancii, Consiliul de administratie poate constitui
colective de lucru cuprinzand specialisti din cadrul bancii sau din afara
acesteia. Desemnarea specialistilor din afara bancii se va face cu acordul
ministerului sau conducatorului organului central respectiv.
Art. 56
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotarari cu majoritatea
membrilor ce-l compun.
In caz de divergenta intre presedinte si majoritatea membrilor consiliului,
problema asupra careia nu s-a realizat acordul se supune vicepresedintelui
Consiliului de Ministri care coordoneaza activitatea bancii; daca una din parti
nu este de acord cu solutia data, problema va fi supusa Biroului Permanent al
Consiliului de Ministri pentru a hotari.
Art. 57
Sedintele Consiliului de administratie au loc cel putin o data pe trimestru
si se convoaca, in timp util, de catre guvernator. Consiliul poate fi convocat
si la cererea a cel putin o treime din numarul membrilor sai.
Art. 58
Consiliul de administratie al Bancii Nationale examineaza activitatea
bancii si ia hotarari cu privire la:
a) adoptarea proiectului statutului bancii care se supune aprobarii
Consiliului de Stat;
b) proiectele planurilor de credite si de casa pe intreaga economie;
c) calculele anuale si de perspectiva privind necesarul de credite si
resurse pe intreaga economie;
d) proiectul planurilor de imprimare a biletelor de banca si de batere a
monedei metalice;
e) proiectele planurilor de reparatii, recuperari, preluari si achizitii de
metale pretioase;
f) modul in care banca isi indeplineste atributiile in domeniul emisiunii
circulatiei banesti, creditarii, decontarilor, controlului utilizarii fondului
de salarii, executarii de casa a bugetului de stat si a controlului realizarii
veniturilor de stat;
g) propuneri referitoare la regimul dobanzilor bancare;
h) acordarea de credite bancilor specializate si la masurile necesare ca
urmare a controlului asupra modului in care se administreaza aceste mijloace;
i) suspendarea creditarii organizatiilor economice socialiste, in cazurile
si conditiile stabilite potrivit legii;
j) problemele ce se ridica in legatura cu participarea bancii la elaborarea
si urmarirea realizarii balantei de plati externe, incheierea de acorduri de
plati si de credit cu banci si institutii financiare straine, aplicarea
acordurilor de plati, contractelor de credit si a altor aranjamente financiare
incheiate;
k) stabilirea cursului oficial al valutelor straine;
l) stabilirea comisioanelor bancare, taxelor si tarifelor pentru operatii
pe care le efectueaza;
m) bilantul anual si darea de seama contabila a bancii care se prezinta
Consiliului de Ministri, precum si bilanturile si darile de seama ale
unitatilor subordonate;
n) proiectele planurilor de venituri si cheltuieli, de investitii si
reparatii capitale, precum si de munca si salarii ale bancii;
o) actele de dispozitie ce urmeaza a se efectua in cadrul prevederilor
legale, cu privire la bunurile si mijloacele bancii;
p) activitatea directiilor din centrala si a unitatilor teritoriale ale
bancii, precum si a intreprinderilor subordonate: Imprimeria Bancii Nationale
si Monetaria Statului, potrivit legii;
r) organizarea si functionarea aparatului de control al bancii si raportul
anual de activitate al Directiei de organizare si control;
s) selectionarea, pregatirea, perfectionarea si promovarea cadrelor din
sfera de activitate a bancii;
s,) infiintarea sau desfiintarea de sucursale, filiale si agentii, precum
si cu privire la structura organizatorica, sarcinile si normele de functionare
a unitatilor bancii;
t) cazurile in care, din lipsa de disponibilitati, recuperarea creantelor
ar urma sa se faca pe seama marfurilor si altor valori materiale ce apartin
organizatiilor socialiste debitoare;
u) orice alte probleme importante ale bancii.
Art. 59
Consiliul de administratie in intregul sau si fiecare membru in parte
raspund in fata Consiliului de Ministri pentru intreaga activitate a bancii;
fiecare membru al consiliului raspunde in fata Consiliului de administratie si
a presedintelui acestuia pentru indeplinirea sarcinilor ce ii sunt incredintate.
Art. 60
Intre sedintele Consiliului de administratie, guvernatorul bancii, impreuna
cu primul vicepresedinte si vicepresedintii, dezbat si rezolva probleme curente
ale activitatii bancii si stabilesc masurile necesare pentru indeplinirea
operativa a hotararilor Consiliului de administratie.
Art. 61
Guvernatorul bancii informeaza Consiliul de administratie cu privire la
principalele probleme rezolvate in perioada dintre sedinte.
Art. 62
In executarea hotararilor Consiliului de administratie si in exercitarea
atributiilor proprii, guvernatorul Bancii Nationale, emite potrivit legii,
ordine, instructiuni si alte acte prevazute de lege.
Art. 63
Guvernatorul Bancii reprezinta Banca Nationala a R.S.R. in raporturile cu celelalte
organe si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
De asemenea, da procura si stabileste regimul semnaturilor si al acordarii
imputernicirilor in cadrul unitatilor bancii.
Art. 64
Banca Nationala a R.S.R. are in conducerea sa un guvernator, un prim
vicepresedinte si trei vicepresedinti.
Guvernatorul bancii are rang de ministru si se numeste prin decret al
Consiliului de Stat.
Primul vicepresedinte si vicepresedintii se numesc prin hotarare a
Consiliului de Ministrii, iar atributiile lor se stabilesc de consiliul de
administratie.
CAP. 6
Raspunderea civila a Bancii Nationale a Republicii Socialiste Romania
Art. 65
Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti sau inregistrari
in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la limita sumei eronat
eliberate sau inregistrate, precum si de plata penalitatilor ce se varsa la
bugetul de stat, suportate de client, in cazurile prevazute de lege, daca nu se
dovedeste ca erorile respective s-au produs din culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza, daca nu este sesizata cu reclamatie pana la
expirarea termenului stabilit si comunicat in scris, potrivit legii,
titularilor de cont, de a aduce la cunostinta unitatilor bancii neinregistrarea
sau inregistrarea eronata a operatiilor in conturi.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de
dispozitiile legale.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 66
Unitatile bancii isi desfasoara activitatea pe baza regulamentului aprobat
de Consiliul de administratie al bancii si efectueaza operatiile prevazute in
statutul de fata, potrivit dispozitiilor legale si instructiunilor bancii.
Art. 67
Directorii sucursalelor, filialelor si agentiilor reprezinta banca in fata
organelor de stat, precum si raporturile cu persoanele juridice sau fizice, in
legatura cu activitatea unitatilor pe care le conduc.
Art. 68
Banca Nationala are in subordinea sa Imprimeria Bancii Nationale si
Monetaria statului, care sunt organizate pe principiul gestiunii economice
proprii, potrivit normelor legale privind organizarea si functionarea
intreprinderilor si organizatiilor economice de stat.
Art. 69
Angajatii bancii sunt obligati sa pastreze secretul operatiilor si conturilor
acesteia si ale clientelei sale.
Relatii asupra operatiilor si conturilor se dau numai titularilor de
conturi si organelor ierarhic superioare ale acestora, instantelor
judecatoresti, organelor arbitrale, de urmarire penala precum si organelor financiare,
cu respectarea dispozitiilor legale.