HOTARARE Nr. 115 din 7 februarie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind angajarea si prestarea de servicii de
catre unitatile Ministerului de Interne
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 25 februarie 2002

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/2001 privind abilitarea Ministerului de Interne de
a angaja si presta servicii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind angajarea si prestarea de servicii de catre
unitatile Ministerului de Interne, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind angajarea si prestarea de servicii de catre unitatile Ministerului de
Interne
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste domeniile si conditiile in care unitatile
Ministerului de Interne pot sa angajeze si sa presteze servicii pentru persoane
fizice sau juridice, in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 74/2001
privind abilitarea Ministerului de Interne de a angaja si presta servicii.
Art. 2
Domeniile de activitate in care unitatile Ministerului de Interne pot
angaja si presta servicii sunt prezentate in Lista cuprinzand domeniile de activitate
in care unitatile Ministerului de Interne pot angaja si presta servicii, care
face parte integranta din prezentul regulament.
Art. 3
Principiile fundamentale care trebuie respectate cu ocazia angajarii si
prestarii de servicii de catre unitatile Ministerului de Interne sunt
urmatoarele:
a) respectarea prevederilor actelor normative in vigoare;
b) indeplinirea cu prioritate de catre personalul apartinand unitatii
prestatoare a atributiilor specifice de serviciu;
c) angajarea, cu prioritate, a prestarilor de servicii prin care se asigura
prevenirea unor infractiuni si asigurarea ordinii publice;
d) respectarea principiilor liberei concurente;
e) asigurarea transparentei;
f) planificarea fondului de timp disponibil pentru activitatile de prestari
de servicii;
g) asigurarea respectarii criteriilor de eficienta economica in
activitatile specifice de selectie a ofertei si in cele implicate de prestarea
serviciului contractat;
h) prevederea clauzei contractuale de forta majora in cazul aparitiei unor
situatii de criza;
i) asigurarea respectarii normelor specifice in domeniul protectiei
mediului si a muncii;
j) planificarea activitatilor in acest domeniu, precum si intocmirea
bugetului de venituri si cheltuieli.
Art. 4
Veniturile preliminate a fi realizate din prestarea serviciilor vor fi
incluse in bugetul de venituri si cheltuieli extrabugetare al unitatilor
Ministerului de Interne.
Art. 5
Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli extrabugetare al unitatilor
Ministerului de Interne se intocmeste in baza planului anual privind angajarea
si prestarea de servicii.
Art. 6
Planul anual privind angajarea si prestarea de servicii se intocmeste de
catre fiecare unitate prestatoare, luandu-se in considerare:
a) fondul de timp disponibil pentru activitatile de prestari de servicii;
b) estimarea cererii si ofertei in domeniul prestarilor de servicii;
c) estimarea cheltuielilor de personal, materiale si de capital implicate
de activitatile de prestari de servicii;
d) includerea cu prioritate a activitatilor de prestari de servicii care au
un caracter de prevenire a unor infractiuni si asigurarea climatului de ordine
publica.
CAP. 2
Angajarea prestarilor de servicii
Art. 7
(1) Unitatile Ministerului de Interne pot angaja si presta servicii catre
terti numai dupa aprobarea de catre esalonul imediat superior a planului anual
privind angajarea si prestarea de servicii.
(2) Prestarile de servicii care nu sunt cuprinse in planul anual se pot
executa numai cu aprobarea expresa a conducerii ministerului.
Art. 8
Angajarea prestarilor de servicii se face numai prin tarif fix, stabilit si
actualizat in mod unitar pentru fiecare categorie de serviciu prevazuta in
Lista cuprinzand domeniile de activitate in care unitatile Ministerului de
Interne pot angaja si presta servicii pe baza propunerilor unitatilor
prestatoare, cu avizul directiilor centrale cu atributii logistice, cu viza de
control financiar preventiv a sefului Directiei financiare si contabilitate si
cu aprobarea ordonatorului principal de credite sau a persoanelor desemnate de
acesta.
Art. 9
Activitatile specifice privind angajarea prestarilor de servicii se executa
numai in baza unor comenzi, iar in cazul cadrelor Ministerului de Interne, in
baza cererilor sau rapoartelor personale adresate in scris, la sediul unitatii
prestatoare.
Art. 10
(1) Persoanele juridice care solicita participarea la o procedura de
angajare a unei prestari de servicii au obligatia sa permita verificarea de
catre organele ministerului sau, dupa caz, sa prezinte documente din care sa
rezulte modul cum asigura indeplinirea urmatoarelor cerinte:
a) respectarea prevederilor legale in domeniul protectiei muncii si a mediului,
care pot afecta personalul unitatii participant la prestarea de servicii;
b) punerea la dispozitie personalului care presteaza serviciul de mijloace
tehnice si bunuri materiale aflate in stare tehnica corespunzatoare normelor
legale in domeniu;
c) desfasurarea activitatilor economice in conditii de legalitate;
d) are posibilitatea financiara pentru achitarea tarifului corespunzator
serviciului prestat.
(2) Este interzisa acceptarea la o procedura de angajare de prestari
servicii a unei persoane juridice care se afla in una dintre urmatoarele
situatii:
a) se afla in stare de faliment ori lichidare, afacerile ii sunt
administrate de un judecator-sindic sau activitatile sale comerciale sunt
suspendate ori este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata
prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a achitat obligatiile de plata fata de Ministerul de Interne
pentru servicii anterior angajate;
d) nu si-a indeplinit obligatiile de plata exigibile a impozitelor si
taxelor catre stat, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de
stat;
e) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
f) nu indeplineste cerintele prevazute la alin. (1) sau nu a permis
verificarea aspectelor mentionate;
g) nu a prezentat documente prin care sa ateste ca nu se regaseste in una
dintre situatiile prevazute la lit. a) - d).
Art. 11
Documentatia privind cheltuielile ocazionate de prestarea serviciilor se
elaboreaza de catre specialisti din cadrul compartimentelor de specialitate.
Aceasta documentatie este avizata de sefii compartimentelor financiar-contabile
si aprobata de comandantul unitatii care presteaza serviciul.
Art. 12
(1) Baza de calcul a tarifelor prevazute la art. 8 contine numai
cheltuielile ocazionate de angajarea si prestarea serviciului, fara cote de
profit, reglementate prin actele normative in vigoare, avandu-se in vedere
urmatoarele:
a) cheltuielile de personal, care se stabilesc pe baza fondului de timp
destinat activitatilor desfasurate pentru angajarea si prestarea serviciului,
precum si timpul afectat pentru verificarea starii tehnice a mijloacelor puse
la dispozitie de beneficiari, pregatirea de specialitate si in domeniul
protectiei muncii a personalului implicat in aceste activitati;
b) cheltuielile materiale care sunt stabilite pe baza consumurilor de
materiale in activitatile desfasurate pentru angajarea si prestarea
serviciului, inclusiv cheltuielile efectuate pentru publicitate, precum si
cota-parte, stabilita pe ore/om, din cheltuielile aferente pentru: asigurarea
intretinerii mijloacelor tehnice utilizate, respectiv a imobilelor, asigurarea
materialelor pentru protectia muncii si altele asemenea;
c) cheltuielile de capital, care se refera la uzura mijloacelor fixe;
d) modalitatile de asigurare a riscului impus de prestarea serviciului,
daca este cazul.
(2) La stabilirea cheltuielilor se ia in calcul valoarea actualizata a bunurilor
materiale.
Art. 13
(1) Unitatea care este abilitata sa presteze servicii poate face anunturi
publicitare in presa centrala sau locala.
(2) Anuntul publicitar trebuie sa cuprinda, in principiu, cel putin
urmatoarele informatii: serviciile pe care le poate presta, conditiile pe care
trebuie sa le indeplineasca angajatorul, documentele necesare, numarul de
telefon la care se pot obtine relatii suplimentare, precum si alte informatii
pe care unitatea prestatoare le considera necesare.
(3) Sumele necesare pentru publicitate se folosesc din disponibilitatile
existente la mijloacele extrabugetare incasate anterior de unitatea
prestatoare.
CAP. 3
Contractarea prestarilor de servicii
Art. 14
(1) Documentele prin care se angajeaza prestarea de servicii sunt:
a) contract, in cazul unor prestari de servicii care au un caracter
complex, o perioada de derulare relativ mare, documente de calculatie complexe,
necesita actualizari ale costurilor, implica asigurarea unor conditii de catre
beneficiar referitoare la protectia personalului ministerului, precum si in
cazul altor prestari de servicii pentru care comandantul unitatii prestatoare
stabileste acest lucru;
b) comanda ferma, confirmata in scris sau facturata, in cazul unor prestari
de servicii care nu implica efectuarea unor activitati complexe, calculul
costurilor se realizeaza relativ simplu, iar perioada de derulare este relativ
mica.
(2) Comandantul unitatii stabileste documentul in baza caruia se executa
prestarea de servicii, la propunerea sefului compartimentului
financiar-contabil.
Art. 15
(1) Contractul trebuie sa contina cel putin urmatoarele:
a) datele despre unitatea prestatoare;
b) datele despre beneficiar;
c) obiectul contractului - descrierea serviciului ce urmeaza sa fie
prestat;
d) obligatiile prestatorului;
e) obligatiile beneficiarului;
f) termenele referitoare la prestarea serviciului;
g) tariful prestatiei de serviciu;
h) valoarea T.V.A.;
i) termenele si modalitatile de efectuare a platilor;
j) modul in care se efectueaza receptia serviciului;
k) raspunderea contractuala (in mod obligatoriu se prevede clauza de forta
majora in cazul in care serviciul nu se poate presta datorita aparitiei unor
situatii de criza);
l) modul in care se poate modifica tariful incasat pentru serviciul
prestat.
(2) In cazul in care angajarea serviciului se face pe baza de comanda,
aceasta trebuie sa contina datele prevazute la alin. (1) lit. b), c), d), e),
f), g), j) si k), plata serviciului efectuandu-se in avans.
Art. 16
Contractul sau comanda confirmata se incheie numai la nivelul unitatilor
care au compartiment financiar-contabil si se perfecteaza cu avizul de
legalitate al compartimentului de specialitate.
Art. 17
Pentru evidentierea veniturilor din prestari de servicii se va intocmi
documentul "Factura fiscala", cod 14-4-10/A, consemnandu-se in
aceasta valoarea T.V.A. aferenta, conform prevederilor legale. Valoarea T.V.A.
de plata se va determina si se va vira la bugetul de stat in conditiile si la
termenele prevazute de lege.
Art. 18
(1) Veniturile realizate prin prestarea de servicii se utilizeaza pe
principii extrabugetare pentru acoperirea cheltuielilor curente si de capital.
(2) Repartizarea veniturilor se face astfel:
a) in cazul unitatilor din structura inspectoratelor generale si a
comandamentelor de arma: 60% pentru unitatea care a prestat serviciul, 25%
pentru esalonul superior si 15% pentru aparatul central;
b) in cazul prestarilor de servicii efectuate de catre inspectoratele
generale, comandamentele de arma si unitatile care nu fac parte din structura
acestora: 85% pentru unitatea care a prestat serviciul si 15% pentru aparatul
central.
CAP. 4
Prestarea serviciilor de catre unitatile Ministerului de Interne
Art. 19
Unitatile Ministerului de Interne vor presta servicii in baza ordinului
comandantului si numai dupa indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) contractul, respectiv comanda a fost aprobata de comandant;
b) personalul care va presta servicii trebuie sa aiba calificarea necesara
pentru efectuarea activitatilor specifice, inclusiv instruirea pe linia
protectiei muncii;
c) persoana juridica pentru care se realizeaza prestarea de servicii
indeplineste conditiile prevazute la art. 10.
Art. 20
In cazul prestarilor de servicii care se efectueaza in exteriorul unitatii
este obligatorie mentionarea in ordinul de zi pe unitate a urmatoarelor date:
a) personalul care presteaza serviciul si conducatorul activitatii;
b) locul unde se realizeaza prestarea serviciului, precum si durata
acestuia;
c) procesul-verbal in care se consemneaza efectuarea instructajului pe
linia protectiei muncii;
d) numarul de inregistrare a documentatiei specifice serviciului prestat
(documentatie tehnica, plan de actiune etc.);
e) numarul raportului intocmit de comisia care a verificat modul in care
persoana juridica contractanta asigura respectarea reglementarilor in domeniul
protectiei muncii pentru personalul Ministerului de Interne;
f) seriile si numerele buletinelor de verificare a starii tehnice a
mijloacelor ce urmeaza sa fie utilizate pentru prestarea serviciului;
g) materialele de protectie ce urmeaza sa fie asigurate personalului care
participa la prestarea serviciului.
Art. 21
(1) Mijloacele tehnice ale unitatilor Ministerului de Interne, cu exceptia
celor care pot fi inchiriate in baza unor prevederi legale, se vor utiliza
numai de catre personalul ministerului.
(2) Mijloacele tehnice ale persoanei juridice care a contractat serviciul
se vor utiliza de catre personalul unitatilor Ministerului de Interne numai
daca acestea se afla in parametrii tehnici prevazuti de reglementarile in
vigoare, stabiliti de o comisie a unitatii prestatoare, numita de comandant
prin ordin de zi pe unitate, sau prin alte modalitati prevazute de lege.
(3) Comisia prevazuta la alin. (2) este formata din specialisti ai
unitatii, care au competenta profesionala sa verifice starea tehnica a
mijloacelor puse la dispozitie.
(4) In cazul in care unitatea nu are dotarea necesara pentru verificarea
starii tehnice a mijloacelor puse la dispozitie de catre beneficiar, se va
apela la esalonul superior sau la terti, care au autorizarea in acel domeniu.
(5) In situatia in care verificarea starii tehnice a mijloacelor puse la
dispozitie de catre beneficiari se face de catre terti autorizati, sarcina
asigurarii acestei actiuni revine beneficiarilor prestarilor de servicii.
(6) Se interzice utilizarea unor mijloace tehnice care nu au fost
verificate in conformitate cu reglementarile in vigoare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
Formularele (comanda, contractul, fisa pentru stabilirea cheltuielilor
etc.) ce se vor utiliza in activitatile desfasurate pentru angajarea si
prestarea de servicii sunt cele prevazute in reglementarile legale.
Art. 23
In scopul asigurarii unor masuri de protectie sociala, pentru serviciile
prevazute la nr. crt. 5, 11, 12, 13, 14 si 16 din Lista cuprinzand domeniile de
activitate in care unitatile Ministerului de Interne pot angaja si presta
servicii, prestate personalului Ministerului de Interne, acesta beneficiaza de
o reducere de 90% din cuantumul cheltuielilor de personal prevazute la art. 12
alin. (1) lit. a).
LISTA
cuprinzand domeniile de activitate in care unitatile Ministerului de Interne
pot angaja si presta servicii
1. Insotirea cu personal si mijloace tehnice specifice a transporturilor de
valori, a celor periculoase si a celor agabaritice
2. Asigurarea ordinii cu efective de jandarmi in incinta stadioanelor,
terenurilor, salilor si in alte spatii si incinte in care se organizeaza
manifestari sportive, cultural-educative, targuri, expozitii si altele
asemenea, care nu fac obiectul prevederilor art. 21 lit. c), d) si e) din Legea
nr. 116/1998 privind organizarea si functionarea Jandarmeriei Romane
3. Acordarea asistentei tehnice si materiale pentru executarea unor sedinte
de trageri in poligoanele Ministerului de Interne
4. Organizarea unor cursuri de pregatire pentru personalul firmelor de paza
si securitate in vederea avizarii
5. Organizarea unor cursuri de formare si specializare a conductorilor de
caini de serviciu si acordarea de consultanta in domeniul chinologiei
6. Verificarea, reglarea si intretinerea armamentului detinut de catre
persoane fizice, cu forme legale
7. Transportul materialelor radioactive (surse sau combustibil nuclear),
insotirea de specialitate a transporturilor de materiale radioactive, cu
efectuarea de masuratori dozimetrice pe timpul deplasarii
8. Acordarea de consultanta pentru efecte pirotehnice
9. Avizarea, in conformitate cu prevederile art. 80 lit. o) din Hotararea
Guvernului nr. 251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si
exploatare a jocurilor de noroc, a personalului care lucreaza la agentii
economici operatori de jocuri de noroc
10. Atestarea personalului de arhiva
11. Efectuarea de fotocopii, fotografii, replici sigilii, facsimile
12. Cercetarea documentelor, dactilografierea si eliberarea certificatelor
si extraselor, traduceri si transcrierea documentelor scrise in limbi straine,
cercetarea documentelor pentru o tema solicitata etc.
13. Confectii cartonaj, legare carte, registru si dosar
14. Efectuarea de prestatii artistice de catre muzicile militare si
ansamblul artistic "Ciocarlia"
15. Participarea cu efective, mijloace tehnice si materiale din dotare la
realizarea unor productii cinematografice sau spectacole
16. Organizarea, inclusiv in spatiile proprii, a unor manifestari
culturale, artistice, sportive si profesionale (conferinte, simpozioane,
adunari generale ale unor societati comerciale sau asociatii nonprofit,
concerte, spectacole festive, mese festive pentru personalul ministerului,
inchirieri de corturi etc.).