HOTARARE Nr. 226 din 29 martie 1991
privind infiintarea societatii comerciale "Institutul de testare si
cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 22 aprilie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza societatea comerciala "Institutul de testare si
cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A. cu
sediul in municipiul Bucuresti, Sectorul agricol Ilfov, comuna Voluntari,
soseaua Bucuresti - Stefanesti nr. 79, prin preluarea activului si pasivului de
la "Centrul national pentru incercarea si atestarea tractoarelor si
masinilor agricole", care se desfiinteaza.
Capitalul social initial, stabilit pe baza bilantului la 31 decembrie 1990
este in valoare de 12.780 mii lei si are urmatoarea structura:
- mijloace fixe la valoarea ramasa - 5.023 mii lei;
- mijloace circulante si alte active - 7.757 mii lei.
Valoarea capitalului societatii va fi definitivata dupa finalizarea
evaluarii patrimoniului in conditiile prevazute de lege.
Art. 2
Societatea comerciala "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare
pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A. se infiinteaza ca
societate pe actiuni, cu personalitate juridica si va avea ca obiect de
activitate testarea si cercetarea-dezvoltarea in domeniul mecanizarii
agriculturii si industriei alimentare, conform prevederilor din statut.
Art. 3
Societatea comerciala "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare
pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. isi desfasoara
activitatea in conformitate cu statutul din anexa.
Art. 4
Personalul care trece la societatea comerciala nou infiintata se considera
transferat in interesul serviciului si beneficiaza timp de 3 luni de diferenta
pina la salariul tarifar avut si sporul de vechime, dupa caz, daca este
incadrat in functii cu niveluri de salarizare mai mici.
Art. 5
Anexa face parte integranta din prezenta hotarire.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii comerciale "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare
pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii comerciale este "Institutul de testare si
cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile emanind de la
societate, denumirea societatii va fi urmata de cuvintele "Societate pe
actiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social, numarul de
inregistrare din registrul comertului si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare
pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. este persoana juridica
romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, Sectorul agricol
Ilfov, comuna Voluntari, sos. Bucuresti - Stefanesti nr. 79. Sediul societatii
poate fi schimbat in alt loc din Romania, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate infiinta si organiza activitatea unor filiale teritoriale.
Filialele teritoriale organizate la data aparitiei hotaririi de infiintare
a societatii, sint:
1. Brasov judetul Brasov
2. Castelu judetul Constanta
3. Calugareni judetul Giurgiu
4. Cimpulung judetul Arges
5. Cluj judetul Cluj
6. Craiova judetul Dolj
7. Focsani judetul Vrancea
8. Iasi judetul Iasi
9. Minastirea judetul Calarasi
10. Neamt judetul Neamt
11. Oradea judetul Bihor
12. Sinnicolau Mare judetul Timis
13. Sighisoara judetul Mures
14. Slobozia judetul Ialomita
15. Topoloveni judetul Arges
16. Timisoara judetul Timis
17. Valea Calugareasca judetul Prahova
18. Vidra judetul Giurgiu
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 5
Obiectul de activitate al societatii este:
............................................................................
- incercarea si atestarea tractoarelor, mijloacelor de transport
tehnologic, masinilor, utilajelor, instalatiilor, aparatelor si uneltelor noi,
precum si efectuarea de probe de tip si incercari de fiabilitate la cele din
fabricatia de serie produse in tara care se folosesc in agricultura si
industria alimentara din Romania;
- incercarea tractoarelor, mijloacelor de transport tehnologic, masinilor,
utilajelor, instalatiilor, aparatelor si uneltelor produse de firme straine
care se folosesc in agricultura si industria alimentara din Romania sau din
alte tari - incercari internationale;
- stabilirea de norme de productie si consum de combustibil pentru
lucrarile efectuate cu tractoarele, masinile, utilajele si instalatiile
agricole; stabilirea limitelor de uzura si duratelor de serviciu optime ale
acestora;
- proiectarea de fluxuri tehnologice si a tehnologiilor pentru repararea
tractoarelor, mijloacelor de transport tehnologic, masinilor, utilajelor si
instalatiilor agricole si reconditionarea pieselor; elaborarea normelor de
consum de piese si materiale;
- proiectarea si executia de utilaje si S.D.V.-uri pentru reparatii,
fabricatii si autoutilare;
- proiectarea de masini, utilaje, instalatii, aparate si unelte agricole de
serie mica si unicat; proiectarea, verificarea si avizarea documentatiilor de
executie pentru recipiente si instalatii sub presiune;
- elaborarea documentatiilor tehnice si efectuarea de lucrari service
pentru tractoare, mijloace de transport, masini, utilaje si instalatii folosite
in agricultura si industria alimentara; prestari servicii;
- efectuarea de studii de fundamentare tehnico-economica, cercetari si
experimentari in unitati de productie agricola, poligoane proprii de incercari
si institute de profil in vederea elaborarii si perfectionarii sistemei de
masini pe culturi, specii si rase de animale si pasari; elaborarea
tehnologiilor de mecanizare a lucrarilor agricole;
- elaborarea de studii de prognoza si marketing in domeniul producerii de
tractoare, masini, utilaje, instalatii, aparate si unelte pentru agricultura si
alimentatie; efectuarea de consulting precum si efectuarea de instruiri prin
cursuri teoretice si practice, in domeniul tehnologiilor agricole si a
mecanizarii agriculturii si alimentatiei;
- verificarea calitatii si receptia tractoarelor, masinilor, utilajelor si
instalatiilor agricole si a pieselor de schimb la intreprinderile furnizoare;
- efectuarea de expertize tehnice prin laboratoare pentru determinari
fizico-chimice, control nedistructiv, masuratori metrologice etc.;
- executarea lucrarilor de interes national, care intra in profilul
activitatii institutului, finantate de la bugetul statului, pe baza de
contract.
Activitatea societatii "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare
pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. este activitate in
testare si cercetare-dezvoltare.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 6
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii comerciale este in valoare de 12.780
mii lei si se compune din mijloace fixe in valoare de 5.023 mii lei, mijloace
circulante cu valoare de 7.757 mii lei.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Capitalul social este impartit in actiuni nominative in valoare nominala de
5.000 lei fiecare.
Art. 7
Actiunile
Actiunile vor cuprinde mentiunile prevazute de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actionarilor intr-un registru numerotat,
sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie; registrul se
pastreaza la sediul societatii sub ingrijirea consiliului de administratie.
Art. 8
Majorarea capitalului
Capitalul social poate fi majorat pe baza hotaririi adunarii generale
extraordinare a actionarilor, prin emiterea de noi actiuni reprezentind aportul
in numerar sau in natura.
Majorarea capitalului se poate face partial sau total in natura prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor, pe baza evaluarii efectuate de
expertii desemnati de catre actionari.
Art. 9
Reducerea capitalului
Reducerea capitalului se poate face pe baza hotaririi adunarii generale
extraordinare a actionarilor.
Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicata de catre consiliul
de administratie comisiei de cenzori cu cel putin 30 de zile inainte de data
adunarii generale a actionarilor care decide asupra acestei reduceri. Comisia
de cenzori va trebui sa refere asupra cauzelor si conditiilor reducerii.
Art. 10
Majorarea sau reducerea capitalului societatii, atat timp cit este integral
de stat, se poate face numai cu aprobarea organului care a infiintat
societatea.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata potrivit legii confera actionarului
dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor si de participare la
distribuirea dividendelor, potrivit legii.
Obligatiile societatii sint garantate cu patrimoniul social iar actionarii
raspund numai in limita actiunilor ce le-au subscris.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate care nu recunoaste
decit un singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea actiunilor se va face potrivit legii.
Cesiunea actiunii se inregistreaza in registrul de evidenta a actiunilor si
se mentioneaza pe titlu.
Art. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa. Dupa 6
luni va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori, le
stabileste atributiile si ii revoca;
c) numeste directorii, le stabileste atributiile si ii revoca;
d) aproba si modifica programele de activitate si bugetul societatii;
e) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii, cu referire la profit, pozitia pe piata interna si
internationala, nivelul tehnic, calitate, forta de munca, protectia mediului,
relatiile cu clientii. De asemenea, hotaraste asupra nivelului fondurilor
pentru cercetari stiintifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de
dezvoltare, cresterea calitatii produselor si serviciilor, elaborarea de produse
si tehnologii noi competitive;
f) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe la nivelul imprumuturilor bancare curente si la
conditiile de acordare a garantiilor; stabileste conditiile de acordare a
creditelor comerciale si aproba orice fel de credit financiar acordat de
societate;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de beneficii si
pierderi dupa analizarea raportului consiliului de administratie, al comisiei
de cenzori, aproba repartizarea beneficiilor intre actionari;
h) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale si
filiale;
i) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, precum
si la cesiunea actiunilor;
j) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
k) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societatii;
l) hotaraste cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea
de investitii noi;
m) hotaraste, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de
remunerare a membrilor consiliului de administratie si asupra salariilor si
primelor directorilor;
n) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, directorilor si adjunctilor acestora si a cenzorilor, pentru
paguba pricinuita societatii;
o) hotaraste asupra oricaror alte probleme din competenta sa, potrivit
legii sau prezentului statut.
Hotaririle in problemele prevazute la lit. i), j) si k) vor putea fi aduse
la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Art. 15
Convocarea adunarilor generale a actionarilor
Adunarile generale ale actionarilor sint de doua feluri: ordinare si
extraordinare.
Adunarea generala ordinara are atributiile prevazute la art. 14 lit. a) -
g) si n), iar adunarea generala extraordinara, atributiile prevazute la lit. h)
- o), precum si celelalte atributii ce le revin, potrivit legii si prezentului
statut.
Art. 16
Adunarea generala se convoaca de presedintele consiliului de administratie
sau de unul dintre administratori, desemnat de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc o data pe an, la doua luni de la
incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si a
contului de beneficii si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul urmator.
Adunarile generale extraordinare se convoaca in conditiile prevazute de
lege, la cererea actionarilor, reprezentind 1/10 din capitalul social sau la
cererea comisiei de cenzori.
Adunarea generala va fi convocata de administratori de cite ori va fi
nevoie.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie raspindite in localitatea in care se afla sediul societatii
sau din cea mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor adunarilor.
Cind, in ordinea de zi, figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste in sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Hotarirea adunarii se ia prin vot deschis.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotaririlor referitoare la raspunderea administratorilor.
Art. 17
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul din administratori,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre actionari, doi
secretari care vor verifica prezenta actionarilor la adunare si vor intocmi
procesul-verbal al sedintei.
Procesul-verbal se va scrie intr-un registru sigilat si parafat.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
Art. 18
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotariri
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare daca detin cel putin
1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor statutar constituita ia hotariri cu
majoritatea absoluta de voturi a celor prezenti sau reprezentati.
Hotaririle adunarii generale sint obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 19
In perioada in care statul este actionar unic, atributiunile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit si numit potrivit legii, pina la crearea conditiilor de
constituire a adunarii generale a actionarilor.
Consiliul imputernicitilor statului este constituit din 7 membri numiti, potrivit
legii, de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, astfel: cite un reprezentant
al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, al Ministerului Finantelor, al
Ministerului Resurselor si Industriei, al Comertului si Turismului si
specialisti (ingineri, economisti, juristi, alti specialisti) din domeniul de
activitate al societatii.
Membrii consiliului imputernicitilor statului, numiti pina la constituirea
adunarii generale a actionarilor, isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau institutia de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile ce reies din aceasta calitate.
Membrii consiliului imputernicitilor statului nu pot face parte din mai
mult de doua consilii sau participa la societati comerciale cu care
respectivele societati, in care sint numiti ca imputerniciti, intra in relatii
de afaceri sau au interese contrare.
Din consiliul imputernicitilor statului nu pot face parte persoane care au
fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune,
delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si pentru alte
infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Consiliul imputernicitilor statului prezinta semestrial Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei un raport asupra activitatii desfasurate de
societatea comerciala si un program de activitate pentru perioada viitoare iar,
la incheierea activitatii, prezinta raportul asupra intregii activitati
desfasurate.
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul imputernicitilor statului
poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare, activitatea acestora fiind recompensata material, conform intelegerii
pe baza de contract.
Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii care
deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se intruneste in prezenta a 3/4 din
numarul total si hotaraste valabil cu votul a jumatate plus unu din numarul
total, daca hotaraste in probleme de competenta adunarii generale ordinare a
actionarilor si in prezenta a patru cincimi si votul a trei patrimi din membri,
daca hotaraste in probleme de competenta adunarii generale extraordinare.
Membrii consiliului imputernicitilor statului beneficiaza de o
indemnizatie, in conditiile stabilite prin hotarire a Guvernului.
Consiliul imputernicitilor statului isi va inceta activitatea pe data
constituirii adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 20
Organizare
Societatea este administrata de catre un consiliu de administratie format
din 9 persoane alese de adunarea generala a actionarilor pe o perioada de 4
ani, cu posibilitatea de a fi realese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea
calitatea de actionari.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant.
Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului cu acordul
ministerului de resort.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cite
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a 1/3 din numarul membrilor
sai si ia decizii cu majoritate simpla de voturi din numarul total al membrilor
consiliului. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia, de unul din
administrator, desemnat de presedinte. Presedintele numeste un secretar, fie
din membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei care se inscriu
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie compus din membrii alesi dintre administratori.
Presedintele indeplineste si functia de director general, in care calitate
conduce si comitetul de directie, asigurind conducerea curenta a societatii,
aducerea la indeplinire a hotaririlor adunarii generale si ale consiliului de
administratie.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul din
administratorii desemnati de consiliu.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele si ceilalti membri ai consiliului de administratie si
directorii raspund fata de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele
lor ilicite, pentru abaterile de la statut si pentru greseli in administrarea
societatii.
Art. 21
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) stabileste indatoririle si imputernicirile personalului societatii pe
compartimente;
b) angajeaza si concediaza personalul;
c) elaboreaza si propune modificari la statul societatii;
d) organizeaza participarea la activitatea comerciala si de cooperare
tehnico-stiintifica interna si internationala;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie) pe baza hotaririi adunarii generale ordinare, a actionarilor;
f) stabileste tactica si strategia de marketing, de cercetare si
dezvoltare, de asigurare a calitatii, de protectia mediului;
g) supune anual adunarii generale a actionarilor in termen de 60 de zile de
la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de beneficii si pierderi, pe anul
precedent, precum si proiectul de buget al societatii, pe anul urmator;
h) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Consiliul tehnico-stiintific
Art. 22
Coordonarea stiintifica a activitatii din Societatea comerciala
"Institutul de testare si cercetare-dezvoltare, pentru mecanizarea
agriculturii Romatest" - S.A. este exercitata de un consiliu stiintific
constituit potrivit legii.
Art. 23
Functiile de conducere ale Societatii comerciale "Institutul de
testare si cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest"
- S.A. sint stabilite si aprobate de adunarea generala a actionarilor in
conditiile prevazute de legislatia in vigoare.
CAP. 6
Art. 24
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
aleasa in conditiile legii, de adunarea generala a actionarilor, formata din 3
membri care nu pot avea o alta functie in societate si tot atitia supleanti.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Art. 25
Pentru a putea exercita dreptul la control, actionarilor si comisiei de
cenzori li se vor prezenta, la cerere, acte cu privire la activitatea, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Art. 26
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
- in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe si
a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
- la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra fondurilor societatii, a bilantului si a contului de
beneficii si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport
scris prin care se propune aprobarea sau modificarea bilantului si a contului
de beneficii si pierderi;
- la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
- prezinta adunarii generale a actionarilor punctul de vedere privind
propunerile de reducere a capitalului social.
Atributiile comisiei de cenzori se completeaza si cu alte obligatii
prevazute de lege.
Art. 27
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala a actionarilor in cazul
in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor doi ani de la constituirea societatii) sau ori
de cite ori se considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
CAP. 7
Activitatea societatii
Art. 28
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 29
Societatea va tine evidenta contabila, in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se publica in
Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Art. 30
Profitul societatii se stabileste prin bilantul aprobat de adunarea
generala a actionarilor.
Plata profitului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii.
In cazul inregistrarii de pierderi, partile se obliga sa analizeze cauzele
si sa ia masuri de recuperare.
Art. 31
Nivelul salariilor pentru personalul societatii pe categorii de calificare
si functii se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a
actionarilor, in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazute de lege.
Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la nivelul societatii si
se inscriu in contractul colectiv de munca, incheiat conform prevederilor
legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc de consiliul
de administratie.
Art. 32
Consiliul de administratie stabileste in conditiile legii modul de
amortizare a fondurilor fixe.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii
Art. 33
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
Cit timp societatea va avea capital integral de stat ea va putea fi
transformata numai cu aprobarea organului care a infiintat-o.
Art. 34
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- pierderea a jumatate din capitalul social, daca adunarea generala a
actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma
ramasa;
- falimentul;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, timp de 6 luni;
- in orice alte situatii pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor.
Art. 35
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii se va face dupa procedura prevazuta de lege.
Art. 36
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoane
juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 37
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.