HOTARARE Nr. 894 din 4 august 2005
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.559/2004 privind
procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea
plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 763 din 22 august 2005
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a
produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a
utilizarii lor pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 955 din 19 octombrie 2004, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 2 se introduc doua noi articole, articolele 2^1 si 2^2,
cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
Prezenta hotarare se aplica fara a aduce atingere prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor chimice periculoase,
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001, prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase si
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 697/2004 privind aprobarea Procedurii de
consimtamant prealabil in cunostinta de cauza pentru controlul importului si
exportului anumitor substante si preparate chimice periculoase - procedura PIC,
cu modificarile ulterioare.
Art. 2^2
Prevederile prezentei hotarari reglementeaza modul de acordare a
autorizatiei pentru plasarea pe piata a produselor de protectie a plantelor
care contin sau sunt constituite din organisme modificate genetic, cu conditia
ca autorizatia de diseminare a acestora in mediu sa fie acordata dupa evaluarea
riscului pentru mediu in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
49/2000 privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a
organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum
si a produselor rezultate din acestea, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 214/2002."
2. La articolul 3 litera a), punctele 2 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"2. exercitarea unei actiuni asupra proceselor vitale ale plantelor,
alta decat o actiune nutritiva, de exemplu regulatori de crestere;
..........................................................................
4. distrugerea plantelor nedorite; sau".
3. La articolul 3, litera t) va avea urmatorul cuprins:
"t) notificarea unei substante active - procedura prin care persoana
juridica interesata solicita includerea unei substante active in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana."
4. Alineatele (1), (3) si (4) ale articolului 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Se interzic plasarea pe piata si utilizarea pe teritoriul Romaniei a
produselor de protectie a plantelor neomologate de Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, cu exceptia utilizarilor
prevazute la art. 26.
..........................................................................
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
impune ca produsele de protectie a plantelor sa fie utilizate in mod adecvat,
cu respectarea cerintelor prevazute la art. 9 si cu aplicarea principiilor de
buna practica fitosanitara si de combatere integrata. Conditiile prevazute la
art. 9 trebuie sa fie specificate pe eticheta.
(4) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
interzice plasarea pe piata a substantelor active daca:
a) acestea nu sunt clasificate, ambalate si etichetate conform prevederilor
Hotararii Guvernului nr. 490/2002;
b) nu a fost inaintat statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei
Europene un dosar, potrivit art. 16^2, impreuna cu o declaratie prin care se
specifica faptul ca substanta este destinata unei utilizari definite la art. 3
lit. a), pentru substantele active care nu se aflau pe piata Uniunii Europene
la data de 25 iulie 1993. Aceasta conditie nu se aplica substantelor active
destinate unei utilizari reglementate de dispozitiile art. 26."
5. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Structura Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, atributiile, modul de organizare si procedura de lucru ale acesteia
se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei
Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, care se aproba
prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
al ministrului sanatatii si al ministrului mediului si gospodaririi apelor, in
termen de 180 de zile de la data publicarii prezentei hotarari."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
are, ca organism executiv, un secretariat tehnic care functioneaza in cadrul
Compartimentului de produse fitosanitare si fertilizanti din cadrul Directiei
fitosanitare si pentru selectie vegetala din Ministerul Agriculturii, Padurilor
si Dezvoltarii Rurale.
(2) Seful Compartimentului produse fitosanitare si fertilizanti este si
secretarul Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor."
7. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
omologheaza produsele de protectie a plantelor numai daca acestea contin
substante active incluse in lista substantelor active autorizate in Uniunea
Europeana."
8. La articolul 9 alineatul (1), partea introductiva a literei a) si
literele b) si e) vor avea urmatorul cuprins:
"a) din evaluarea dosarelor produselor de protectie a plantelor reiese
ca, in conditii normale de utilizare si potrivit art. 4 alin. (3), prezinta
urmatoarele caracteristici:
..........................................................................
b) natura si continutul substantelor sale active si, daca este cazul, ale
impuritatilor si coformulantilor semnificativi din punct de vedere toxicologic
si ecotoxicologic pot fi determinate cu ajutorul unor metode adecvate,
armonizate conform legislatiei Uniunii Europene sau, daca nu, agreate de
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor;
..........................................................................
e) limitele maxime de reziduuri in produsele agricole sunt stabilite
provizoriu de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, care le comunica Comisiei Europene, conform prevederilor art. 27.
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor nu poate
interzice sau impiedica plasarea pe teritoriul Romaniei a produselor care
contin reziduuri de pesticide, daca continutul acestora nu depaseste limitele
maxime provizorii stabilite. Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor trebuie sa se asigure ca, prin aplicarea conditiilor de
omologare, aceste limite maxime admise nu sunt depasite."
9. Alineatul (3) al articolului 9 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor se asigura ca respectarea conditiilor prevazute la alin. (1) se
realizeaza prin efectuarea de teste si de analize oficiale sau recunoscute
oficial, in conditii agricole, fitosanitare si de mediu adecvate folosirii
produsului de protectie a plantelor respectiv si reprezentative pentru
conditiile preponderente din locurile in care produsul urmeaza sa fie utilizat
pe teritoriul Romaniei."
10. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Cererea de reinnoire a omologarii trebuie adresata Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor cu 12 luni inainte de expirarea
termenului de valabilitate prevazut la art. 11.
(2) Perioada prevazuta la alin. (1) este necesara Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor pentru a verifica daca sunt
respectate conditiile prevazute la art. 9 alin. (1)."
11. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8 si 9, in situatii particulare,
Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor poate
autoriza, pentru o perioada care nu depaseste 120 de zile, plasarea pe piata a
unor produse de protectie a plantelor care nu respecta prevederile art. 9, in
vederea unei utilizari limitate si controlate, daca aceasta este necesara in
urma aparitiei unui pericol neprevazut care nu poate fi inlaturat prin alte
metode.
(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
este obligata sa informeze imediat statele membre ale Uniunii Europene si Comisia
Europeana despre masura prevazuta la alin (1).
(3) Comisia Europeana va decide fara intarziere daca si in ce conditii
masura luata poate fi prelungita pentru o perioada determinata, repetata sau
anulata."
12. Alineatul (3) al articolului 15 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor retrage omologarea daca au fost furnizate informatii false sau
inselatoare privind datele pe baza carora aceasta a fost acordata."
13. Dupa articolul 16 se introduc doua noi articole, articolele 16^1 si
16^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
(1) Avand in vedere starea cunostintelor stiintifice si tehnice, o
substanta activa este inscrisa in lista substantelor active autorizate in
Uniunea Europeana pentru o perioada care nu poate depasi 10 ani, numai daca se
presupune ca produsele de protectie a plantelor care contin aceasta substanta
activa indeplinesc urmatoarele conditii:
a) reziduurile lor, in urma unei aplicari efectuate in conformitate cu
bunele practici fitosanitare, nu produc efecte nocive asupra sanatatii umane, a
animalelor sau asupra apelor subterane ori influente inacceptabile asupra
mediului si, in masura in care sunt semnificative din punct de vedere
toxicologic sau ecologic, pot fi masurate prin metode utilizate in mod curent;
b) utilizarea lor, in urma unei aplicari efectuate in conformitate cu
bunele practici fitosanitare, nu produce efecte nocive asupra sanatatii umane
sau a animalelor ori influente inacceptabile asupra mediului conform art. 9
alin. (1) lit. a) pct. 4 si 5.
(2) Pentru a include o substanta activa in lista substantelor active
autorizate in Uniunea Europeana trebuie sa se tina seama, in special, de
urmatoarele elemente:
a) o doza zilnica admisa (DZA) pentru om, daca este cazul;
b) un nivel acceptabil de expunere a utilizatorului, daca este necesar;
c) o estimare a distributiei si comportarii sale in mediu, precum si
impactul asupra speciilor netinta, daca este cazul.
(3) Pentru prima inscriere a unei substante active in lista substantelor
active autorizate in Uniunea Europeana, care nu se afla inca pe piata la data
de 25 iulie 1993, cerintele in cauza sunt considerate ca fiind respectate, daca
acest lucru s-a stabilit pentru cel putin un preparat care continea aceasta
substanta activa.
(4) Inscrierea unei substante active in lista substantelor active
autorizate in Uniunea Europeana este conditionata de urmatoarele cerinte:
a) gradul de puritate minim al substantei active;
b) continutul maxim de anumite impuritati si natura acestora;
c) restrictiile care rezulta din evaluarea informatiilor prevazute la art.
16^2, tinand seama de conditiile agricole, fitosanitare si de mediu, inclusiv
de conditiile climatice in cauza;
d) tipul preparatului;
e) modul de utilizare.
(5) La cerere, inscrierea unei substante active in lista substantelor
active autorizate in Uniunea Europeana poate fi reinnoita o data sau de mai
multe ori pentru perioade care sa nu depaseasca 10 ani, cererea de reinnoire
putand fi revizuita in orice moment daca exista motive de nerespectare a
criteriilor prevazute la alin. (1) si (2). In cazul introducerii cererii cu cel
putin 2 ani inaintea expirarii perioadei de inscriere, reinnoirea se acorda
pentru o durata necesara realizarii unei reexaminari si furnizarii
informatiilor cerute conform art. 16^2 alin. (4).
Art. 16^2
(1) La inscrierea unei substante active in lista substantelor active
autorizate in Uniunea Europeana se au in vedere urmatoarele:
a) conditiile de inscriere;
b) modificarile care trebuie efectuate, la nevoie, listei substantelor
active autorizate in Uniunea Europeana;
c) eliminarea unei substante active din lista substantelor active
autorizate in Uniunea Europeana, daca ea nu mai indeplineste cerintele
prevazute la art. 16^1 alin. (1) si (2).
(2) In situatia in care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor primeste o cerere de inscriere a unei substante active in
lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana, se asigura ca un
dosar considerat ca respectand cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca
dosarele substantelor active, necesare evaluarii in vederea omologarii, este
trimis fara intarziere de catre partea interesata celorlalte state membre si
Comisiei Europene, insotit de un dosar intocmit conform cerintelor pe care
trebuie sa le indeplineasca dosarele produselor formulate, necesare evaluarii
in vederea omologarii, privind cel putin un preparat care contine aceasta
substanta activa. Comisia Europeana inainteaza dosarul, in vederea examinarii,
Comitetului Permanent pentru Sanatatea Plantelor, organism infiintat in anul
1976, alcatuit din reprezentanti ai statelor membre si prezidat de un
reprezentant al Comisiei Europene, care asigura cooperarea dintre acestea in
probleme privind produsele de protectie a plantelor si stabilirea nivelurilor
maxime admise de reziduuri de pesticide.
(3) Fara a se aduce atingere prevederilor alin. (4), la cererea unui stat
membru si in termen de 3 sau 6 luni de la sesizarea comitetului prevazut la
alin. (2), se stabileste daca dosarul este prezentat in conformitate cu
cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca dosarele substantelor active si
ale produselor formulate, necesare evaluarii in vederea omologarii.
(4) Daca din evaluarea dosarului prevazut la alin. (2) reiese ca sunt
necesare informatii suplimentare, Comisia Europeana poate solicita aceste
informatii solicitantului. Solicitantul sau reprezentantul sau poate fi invitat
sa prezinte Comisiei Europene observatiile sale, in special cand se
preconizeaza o decizie nefavorabila. Aceste prevederi se aplica si atunci cand,
dupa inscrierea unei substante in lista substantelor active autorizate in
Uniunea Europeana, apar fapte care pun la indoiala conformitatea substantelor
active cu cerintele prevazute la art. 16^1 alin. (1) si (2) sau daca se ia in
considerare acordarea reinnoirii in conformitate cu prevederile art. 16^1 alin.
(5).
(5) Modalitatile privind depunerea si evaluarea cererilor de inscriere in
lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana, stabilirea si
modificarea conditiilor de inscriere sunt adoptate de Comisia Europeana,
asistata de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar si Sanatatea Animala,
organism infiintat in anul 2002, care a preluat si atributiile Comitetului
Permanent pentru Sanatatea Plantelor."
14. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Fiecare solicitant trebuie sa aiba un birou permanent in unul dintre
statele membre ale Uniunii Europene."
15. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 23 si 24, solicitantul
omologarii trebuie sa puna la dispozitie, o data cu cererea de omologare,
urmatoarele:
a) un dosar pentru produsul de protectie a plantelor, care sa cuprinda
toate testele necesare pentru evaluare in vederea omologarii;
b) un dosar pentru fiecare substanta activa continuta in produsul de
protectie a plantelor, care sa cuprinda toate testele necesare pentru evaluare
in vederea omologarii.
(2) Cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca dosarele substantelor
active si ale produselor formulate, necesare evaluarii in vederea omologarii,
vor fi aprobate prin ordin comun conform art. 39."
16. Partea introductiva a alineatului (2) al articolului 20 va avea
urmatorul cuprins:
"(2) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor acorda o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de
protectie a plantelor omologat, atunci cand exista un interes public,
daca:"
17. Alineatele (1) si (5) ale articolului 21 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
(1) Cererile de omologare si documentele anexate acestora sunt redactate in
limba romana sau in limba engleza.
..........................................................................
(5) La cerere, Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor pune la dispozitie statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei
Europene dosarele prevazute la alin. (4) si le va furniza acestora toate
informatiile solicitate. De asemenea, se asigura, daca este necesar, ca
solicitantii furnizeaza un exemplar al documentatiei tehnice prevazute la art.
19 lit. a)."
18. Alineatul (2) al articolului 22 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Partile interesate au obligatia sa comunice imediat aceste
informatii statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene."
19. Alineatul (2) al articolului 23 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Omologarea poate fi supusa prevederilor rezultate din
implementarea altor prevederi legale, in conformitate cu legislatia comunitara,
referitoare la conditiile de distribuire si de folosire a produselor de
protectie a plantelor, care sa asigure protectia sanatatii distribuitorilor, utilizatorilor
si lucratorilor. De asemenea, omologarea poate fi insotita si de restrictii de
folosire, datorate unor diferente de obiceiuri alimentare, necesare pentru
evitarea, in cazul consumatorilor de produse tratate, a unei expuneri la
riscurile unei contaminari prin dieta, care depaseste doza zilnica admisa
pentru reziduurile respective."
20. Dupa alineatul (2) al articolului 23 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Omologarea poate fi supusa, cu acordul solicitantului, unor
modificari ale conditiilor de utilizare care intentioneaza sa anuleze
relevanta, pentru comparabilitate, in regiunile in cauza, a oricaror conditii
agricole, fitosanitare si de mediu, inclusiv climatice, care nu sunt
comparabile."
21. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Omologarile, care fac obiectul art. 23, se acorda numai pana la
data expirarii certificatelor de omologare emise de statul membru la care
solicitantul a facut referire."
22. Dupa alineatul (3) al articolului 24 se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) In cazul in care Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor refuza sa recunoasca comparabilitatea, sa accepte testele
si analizele sau sa autorizeze plasarea pe piata a unui produs de protectie a
plantelor in regiunile in cauza de pe teritoriul Romaniei, Comisia Europeana,
asistata de Comitetul Permanent privind Lantul Trofic si Sanatatea Animala,
decide daca exista comparabilitate sau nu si, daca nu, in ce conditii de
utilizare aceasta nu este relevanta. In aceasta procedura trebuie sa se tina
seama, printre altele, de problemele grave de vulnerabilitate ecologica ce pot
aparea in anumite regiuni sau zone ale Comunitatii, care necesita, in acest
caz, masuri de protectie specifice. Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor trebuie sa accepte imediat testele sau analizele ori
sa autorizeze introducerea pe piata a produsului de protectie a plantelor sub
rezerva, in ultimul caz, a conditiilor prevazute de decizia mentionata
anterior."
23. Alineatul (4) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Solicitantul va inainta Comisiei Nationale de Omologare a
Produselor de Protectie a Plantelor sau autoritatii competente din statul
membru unde se doreste efectuarea experimentului, in termenele stabilite de
aceasta, o cerere insotita de un dosar ce contine toate informatiile necesare
care permit evaluarea eventualelor efecte asupra sanatatii umane sau a animalelor
ori impactul asupra mediului."
24. Dupa alineatul (6) al articolului 26 se introduce un nou alineat,
alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) Dispozitiile prezentului articol nu se aplica experimentelor sau
testelor reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 49/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 214/2002."
25. Alineatul (2) al articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile art. 19 si fara a se aduce
atingere prevederilor art. 29 si 29^1, solicitantul este scutit de furnizarea
informatiilor cerute conform prevederilor art. 19 lit. b), cu exceptia celor
referitoare la identitatea substantei active, daca aceasta figureaza in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana si nu difera semnificativ,
in ceea ce priveste gradul de puritate si natura impuritatilor sale, de
compozitia indicata in dosarul care a insotit cererea initiala, in urma careia
substanta activa a fost autorizata pentru utilizare, respectandu-se prevederile
prezentei hotarari."
26. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Atunci cand acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor utilizeaza informatiile prevazute in dosarele
substantei active in avantajul altor solicitanti:
a) numai daca solicitantul a convenit cu primul solicitant ca aceste
informatii pot fi utilizate; sau
b) numai daca a trecut o perioada de 10 ani de la prima inscriere in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana a unei substante active
care nu se afla pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993; sau
c) numai daca a trecut o perioada de 10 ani de la data deciziei de
omologare in Romania pentru o substanta activa care se afla deja pe piata
Uniunii Europene la 25 iulie 1993; si
d) daca au trecut 5 ani de la data deciziei ce urmeaza depunerii
informatiilor suplimentare necesare pentru prima inscriere in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana sau pentru modificarea
conditiilor de inscriere a unei substante active in aceasta lista ori pentru
mentinerea acestei inscrieri, cu exceptia cazului in care aceasta perioada
expira inaintea perioadei prevazute la lit. b) si c). In acest caz perioada de
5 ani este prelungita, astfel incat data sa de expirare sa coincida cu cea a
perioadelor prevazute la lit. b) si c)."
27. Dupa articolul 29 se introduc trei noi articole, articolele 29^1, 29^2
si 29^3, cu urmatorul cuprins:
"Art. 29^1
Atunci cand acorda o omologare, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor utilizeaza informatiile prevazute in dosarele
produsului de protectie a plantelor in avantajul altor solicitanti astfel:
a) solicitantul a convenit cu primul solicitant ca poate utiliza aceste
informatii; sau
b) numai daca a trecut o perioada de 10 ani de la prima omologare a
produsului de protectie a plantelor intr-un stat membru, daca aceasta omologare
urmeaza includerii in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana
a substantei active continute in produs; sau
c) numai daca a trecut o perioada de 10 ani de la prima omologare a
produsului de protectie a plantelor in Romania, daca aceasta omologare preceda
includerea in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana a unei
substante active continute in produs.
Art. 29^2
Daca in timpul examinarii unei cereri de omologare Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor constata ca figureaza in lista
substantelor active autorizate in Uniunea Europeana substante active care au
fost produse de o alta persoana sau printr-un alt procedeu de fabricare decat
cele mentionate in dosarul pe baza caruia substanta activa a fost inscrisa in
lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana, ea va informa
Comisia Europeana si ii va transmite toate datele referitoare la identitatea si
impuritatile substantei active.
Art. 29^3
Prin derogare de la prevederile art. 19, pentru substantele active aflate
deja pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993, Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor poate continua, cu respectarea
dispozitiilor tratatului de aderare, sa aplice normele nationale anterioare
privind cerintele in domeniul informatiilor, atat timp cat aceste substante nu
sunt inscrise in lista substantelor active autorizate in Uniunea
Europeana."
28. La articolul 30 alineatul (2), litera g) va avea urmatorul cuprins:
"g) metodele de analiza pentru determinarea substantelor active, a
produselor comerciale, impuritatilor si reziduurilor, conform prevederilor art.
9 alin. (1) lit. b) si c) si ale art. 16^1 alin. (1)."
29. Alineatul (1) al articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Solicitantul unei omologari pentru un produs de protectie a plantelor
este obligat, cu respectarea prevederilor art. 19, 23 si 24, ca, in cazul in
care acesta contine o substanta activa ce figureaza in lista substantelor
active autorizate in Uniunea Europeana, sa consulte Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor inaintea inceperii
experimentelor asupra vertebratelor, daca produsul de protectie a plantelor
pentru care cererea urmeaza sa fie introdusa este identic cu un produs de
protectie a plantelor deja omologat, si sa solicite datele referitoare la
numele si adresa detinatorilor omologarii sau ai omologarilor anterioare,
corespondente. Solicitarea este insotita de acte justificative ce atesta ca
solicitantul potential are intentia sa inainteze aceasta cerere de omologare in
nume propriu, respectand prevederile art. 28."
30. La articolul 34 alineatul (1), dupa litera q) se introduce o noua
litera, litera r), cu urmatorul cuprins:
"r) informatiile privind masurile de prim ajutor."
31. Alineatul (6) al articolului 34 se abroga.
32. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8 si 9, Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor poate, pentru a permite
efectuarea unei evaluari treptate a proprietatilor unei substante active noi si
pentru a inlesni disponibilitatea noilor preparate pentru utilizare in
agricultura, sa decida omologarea provizorie, pentru o perioada de maximum 3
ani, a produselor de protectie a plantelor continand substante active care nu
sunt incluse in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana si
care nu se aflau pe piata Uniunii Europene la data de 25 iulie 1993, in cazul
in care:
a) ca urmare a implementarii prevederilor art. 16^2 alin. (2) si (3), se
constata ca dosarele substantei active si ale produsului de protectie a
plantelor cuprind toate testele necesare pentru evaluare in vederea omologarii,
pentru utilizarile preconizate;
b) stabileste ca produsul de protectie a plantelor indeplineste criteriile
de omologare prevazute la art. 9 alin. (1).
(2) In asemenea cazuri Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor are obligatia sa informeze imediat statele membre ale
Uniunii Europene si Comisia Europeana in legatura cu evaluarea pe care o face
asupra dosarului si conditiilor de omologare, comunicand cel putin informatiile
prevazute la art. 27.
(3) In urma evaluarii dosarului conform prevederilor art. 16^2 alin. (3),
Comisia Europeana, asistata de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar si
Sanatatea Animala, poate decide ca substanta activa nu indeplineste cerintele
prevazute la art. 16^1 alin. (1). In acest caz autorizatiile vor fi retrase.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 16^2, daca la expirarea termenului
de 3 ani nu s-a luat nici o decizie cu privire la inscrierea unei substante
active in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana, Comisia
Europeana, asistata de Comitetul Permanent privind Lantul Alimentar si
Sanatatea Animala, poate decide acordarea unui termen suplimentar, care sa
permita examinarea completa a dosarului, si, daca este cazul, a informatiilor
suplimentare cerute conform prevederilor art. 16^2 alin. (3) si (4).
Prevederile art. 9 alin. (2) si (3), precum si ale art. 13 si 15 se aplica
omologarilor acordate in temeiul prezentului alineat.
(5) Prin exceptie de la prevederile art. 8 si 9 si fara a se aduce atingere
dispozitiilor art. 40 alin. (1) si ale Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor, al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 396/707/1.944/2002 privind
interzicerea utilizarii pe teritoriul Romaniei a produselor de uz fitosanitar
continand anumite substante active, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor poate, pe o perioada stabilita de Comisia Europeana,
sa autorizeze plasarea pe piata, pe teritoriul Romaniei, a produselor de
protectie a plantelor ce nu sunt inscrise in lista substantelor active
autorizate in Uniunea Europeana si care se aflau deja pe piata Uniunii Europene
la data de 25 iulie 1993.
(6) In cursul perioadei prevazute la alin. (5) se poate decide, dupa
examinarea substantei active de catre Comitetul Permanent pentru Lantul
Alimentar si Sanatatea Animala, daca substanta respectiva poate fi inclusa in
lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana si in ce conditii
sau, in cazul in care nu sunt respectate cerintele prevazute la art. 16^1 ori
informatiile si datele cerute nu au fost prezentate in cursul perioadei
prescrise, nu poate fi inclusa in lista substantelor active autorizate in
Uniunea Europeana; in acest caz Comisia Nationala de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor se va asigura ca autorizatiile respective sunt acordate,
retrase sau modificate, dupa caz."
33. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 8, omologarea produselor de
protectie a plantelor care contin substante active notificate si pentru care nu
s-a luat inca o decizie de includere in lista substantelor active autorizate in
Uniunea Europeana se face de catre Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor conform unei proceduri nationale privind datele care
trebuie furnizate, cu respectarea cerintelor prevazute la art. 9. Aceasta
procedura nationala va fi aprobata prin ordin comun al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, al ministrului sanatatii si al
ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 180 de zile de la
data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Din momentul includerii in lista substantelor active autorizate in
Uniunea Europeana a substantelor active notificate, pe baza comunicarii scrise
primite de la Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor, detinatorii omologarilor au obligatia sa depuna dosarele produselor
de protectie a plantelor omologate, care contin acele substante active, pentru
a fi reevaluate in vederea reomologarii in conformitate cu cerintele prezentei
hotarari. Depunerea dosarelor se va face cu respectarea termenelor limita
stabilite de Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a
Plantelor si comunicate in scris detinatorilor omologarilor.
(3) Comisia Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor va
hotari retragerea omologarii produselor de protectie a plantelor mentionate la
alin. (2), ale caror dosare nu respecta cerintele prezentei hotarari. La luarea
deciziei de retragere a omologarii, Comisia Nationala de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor va aplica prevederile art. 16.
(4) Pe durata reevaluarii dosarelor produselor de protectie a plantelor
mentionate la alin. (2), omologarea si plasarea lor pe piata se fac cu respectarea
prevederilor procedurii nationale de omologare prevazute la alin. (1)."
34. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Pentru produsele de protectie a plantelor ale caror substante active sunt
deja incluse in lista substantelor active autorizate in Uniunea Europeana,
reevaluarea dosarelor va incepe odata cu intrarea in vigoare a prezentei
hotarari, fiecare detinator de omologare avand obligatia de a informa Comisia
Nationala de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor asupra substantelor
active pentru care se doreste reevaluarea dosarelor."
35. Alineatul (1) al articolului 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Prezenta hotarare transpune prevederile art. 1 - 18 si ale art. 22 - 24
din Directiva Consiliului nr. 91/414/CEE privind plasarea pe piata a produselor
de protectie a plantelor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 230 din 19 august 1991."
Art. 2
Termenul referitor la intrarea in vigoare prevazut la art. 43 din Hotararea
Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de
protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a utilizarii lor pe
teritoriul Romaniei se proroga la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Art. 3
Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a
produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata si a
utilizarii lor pe teritoriul Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 955 din 19 octombrie 2004, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu