HOTARARE Nr. 1011 din 9 decembrie 1999
pentru aprobarea Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana privind infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE
(O.P.C.P.), semnat la Bucuresti la 16 iulie 1998, si a Memorandumului de
intelegere dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind infiintarea
Fondului National, semnat la Bruxelles la 20 octombrie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 631 din 24 decembrie 1999
In temeiul art. 107 din Constitutia Romaniei si al art. 5 din Legea nr.
4/1991 privind incheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Memorandumul de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana privind infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE
(O.P.C.P.), semnat la Bucuresti la 16 iulie 1998, prevazut in anexa nr. I la
prezenta hotarare.
Art. 2
Se aproba Memorandumul de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana privind infiintarea Fondului National, semnat la Bruxelles la 20
octombrie 1998, prevazut in anexa nr. II la prezenta hotarare.
Art. 3
Primul-ministru numeste prin decizie Coordonatorul national al asistentei
PHARE si Responsabilul national cu autorizarea finantarii PHARE.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana
Alexandru Herlea
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
ANEXA 1
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind infiintarea Oficiului de
Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.)
Art. 1
Prezentare generala
Infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.) trebuie
inteleasa in contextul urmatoarelor necesitati si cerinte:
- sporirea volumului si complexitatii Programului PHARE pentru Romania si
cresterea concomitenta a numarului programelor si proiectelor aflate in stadiu
de implementare; schimbarea rolului Programului PHARE, care devine instrument
de sprijinire a strategiei de preaderare a Romaniei; necesitatea functionarii
unor proceduri financiare si a unor structuri manageriale viabile, in
conformitate cu reglementarile Uniunii Europene;
- dimensiunea Programului PHARE in Romania, care face ineficienta, din
punct de vedere al costurilor, o structura bazata pe functionarea unui numar
mare de unitati de administrare a Programului (Programme Management Unit -
PMU); necesitatea limitarii numarului de unitati de administrare a Programului,
care gestioneaza programe sectoriale individuale, in acest fel evitandu-se atat
complexitatea efectuarii transferului si monitorizarii fondurilor, cat si
divergenta metodelor de contabilizare si raportare financiara catre Comisie;
- necesitatea infiintarii unui sistem de management financiar PHARE
compatibil cu reglementarile si cu procedurile bugetare ale Uniunii Europene,
asigurandu-se astfel un control financiar eficient;
- avantajul unui management financiar viabil si al eficientei unei singure
unitati, in subordinea Ministerului Finantelor, dotata in mod corespunzator cu
personalul necesar pentru a asigura administrarea financiara, evidenta
contabila si efectuarea platilor PHARE in numele Guvernului Romaniei; functia
acestei unitati, de punct unic de referinta, responsabil pentru aspectele mai
sus mentionate.
Art. 2
Infiintarea Oficiului de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.)
1. O.P.C.P. se va constitui si va functiona in subordinea Ministerului
Finantelor din Romania. Gestionarea fondurilor PHARE de catre O.P.C.P. se
realizeaza conform prevederilor prezentului memorandum de intelegere si ale
reglementarilor Uniunii Europene privind utilizarea fondurilor PHARE, convenite
in Acordul-cadru incheiat intre Romania si Comisie la 12 martie 1991.
2. O.P.C.P. va raspunde si va raporta direct responsabilului cu autorizarea
Programului (RAP) (Programme Authorising Officer - PAO), numit de Guvernul
Romaniei.
3. O.P.C.P. va detine intreaga responsabilitate privind toate aspectele
procedurale si administrative ale problemelor bugetare, licitatiilor,
administrarii contractelor, efectuarii platilor, tinerii evidentei contabile si
raportarii financiare, in legatura cu achizitiile de servicii, bunuri si
lucrari, in cadrul Programului PHARE in Romania. O.P.C.P. trebuie sa asigure
respectarea regulilor, reglementarilor si procedurilor PHARE privind
achizitiile de servicii, bunuri si lucrari, precum si functionarea unui sistem
de raportare corespunzator.
4. Autoritatile insarcinate cu implementarea fiecarui program (Autoritatile
de implementare) vor detine intreaga responsabilitate privind aspectele tehnice
ale implementarii Programului. Responsabilitatile Autoritatilor de implementare
sunt precizate in anexa nr. 1 la prezentul memorandum de intelegere.
5. La solicitarea Autoritatilor de implementare, O.P.C.P. va acorda
acestora consultanta privind procedurile de implementare a Programelor PHARE
(structura Programelor de lucru, a Planurilor strategice, procedurile de
achizitii si contractare etc.); cu toate acestea, responsabilitatea privind
aspectele tehnice ale implementarii revine in intregime Autoritatilor de
implementare. O.P.C.P. urmeaza sa isi dezvolte capacitatea de expertiza si
documentatia necesara in acest scop.
6. O.P.C.P. va avea urmatoarele sarcini:
Licitatii: primirea de la Autoritatile de implementare, in formate
standard, a termenilor de referinta, a cererilor de oferta si a fiselor
rezumative privind licitatia; furnizarea informatiilor catre ofertanti, conform
procedurilor PHARE, si solicitarea publicarii de catre Comisia Europeana a
licitatiilor pe Internet (in pagina web PHARE), conform prevederilor art. 118,
cu modificarile ulterioare, al Reglementarii financiare; verificarea
actualizarii corespunzatoare a Rapoartelor trimestriale privind implementarea
programelor, elaborate de Autoritatile de implementare; verificarea procedurala
a listelor scurte si a documentatiei licitatiei, pregatite de Autoritatile de
implementare care primesc, de asemenea, toate scrisorile continand expresii de
interes; verificarea si solicitarea de modificari, daca este necesar, pentru
asigurarea conformitatii cu reglementarile PHARE; asigurarea pregatirii
corespunzatoare a dosarelor de licitatie; transmiterea dosarelor de licitatie
catre ofertanti; verificarea componentei comisiilor de evaluare; participarea
la sesiunile de evaluare ca observator sau presedinte al comisiei de evaluare
(in functie de optiunea O.P.C.P.), pentru a asigura respectarea procedurilor;
furnizarea consultantei si a sprijinului administrativ necesar pentru
efectuarea evaluarilor; asigurarea pregatirii corespunzatoare a raportului de
evaluare, care trebuie intocmit de comisia de evaluare respectiva.
Contractare: supervizarea evaluarii si atribuirii contractelor, in vederea
asigurarii respectarii procedurilor administrative PHARE (dar nu implicarea
propriu-zisa - cu exceptia acordarii de consultanta in probleme procedurale -
in evaluarea tehnica sau financiara, in selectare, care raman in
responsabilitatea Autoritatii de implementare); negocierea contractelor, acolo
unde este cazul (Autoritatea de implementare trebuie sa furnizeze asistenta
tehnica necesara), elaborarea proiectelor de contract, pregatirea si semnarea
contractelor, in baza solicitarii si a recomandarilor tehnice primite din
partea Autoritatii de implementare; asigurarea conformitatii cu cerintele PHARE
administrative si juridice (in cazul neconformitatii, directorul O.P.C.P.
trebuie sa informeze in scris Autoritatea de implementare respectiva); RAP
detine responsabilitatea semnarii contractului (andosat de Comisia Europeana);
inregistrarea contractului incheiat, prin atribuirea codului de legatura cu numarul
Programului si al Proiectului.
Administrare: verificarea, din punct de vedere administrativ, a Planurilor
strategice, a Programelor de lucru si a Rapoartelor de monitorizare si
evaluare, inaintate de Autoritatea de implementare responsabila de respectivele
proiecte finantate din fonduri PHARE, inainte de andosarea documentelor
mentionate de Comisia Europeana, conform procedurilor Manualului SID in
vigoare. Autoritatea de implementare este responsabila pentru pregatirea
documentelor mentionate, care trebuie semnate de RAP (sau de directorul
O.P.C.P.). O.P.C.P. trebuie sa inainteze Comisiei Europene un Program de lucru
pentru fiecare Program, indiferent de numarul Autoritatilor de implementare
implicate in administrarea tehnica a Programului.
Contabilitate: operationalizarea si asigurarea functionarii in continuare a
sistemului contabil necesar; utilizarea unor registre contabile separate pentru
fiecare program sectorial si inregistrarea contabila adecvata a tuturor
platilor la nivel de program, proiect, contract etc; operarea conturilor
financiare, in conditiile efectuarii tuturor verificarilor standard si a
reconcilierilor bancare necesare; inregistrarea tuturor tranzactiilor in
sistemul de raportare furnizat de Comisia Europeana, in conformitate cu
prevederile Manualului SID.
Plati: efectuarea corecta si la timp a platilor, in conformitate cu
procedurile Manualului SID in vigoare; primirea solicitarilor de plata de la
contractori si verificarea conformitatii acestor cereri; solicitarea autorizarii
de plata ("citit si aprobat") din partea Autoritatii de implementare
sau, dupa caz, returnarea la contractor a cererii de plata, pentru modificari.
Raportare: elaborarea Rapoartelor lunare privind situatia financiara a
fiecarui program; distribuirea acestor rapoarte catre Autoritatile de
implementare, Departamentul pentru Integrare Europeana, Delegatia Comisiei
Europene in Romania si Comisia Europeana; furnizarea periodica de informatii la
zi privind planificarea licitatiilor, a evaluarii ofertelor si a atribuirii
contractelor, in conformitate cu prevederile Manualului SID.
Cont PHARE: operarea unui cont bancar separat pentru fiecare program
gestionat de O.P.C.P., conform intelegerii dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana; mentinerea, monitorizarea si intreprinderea masurilor necesare
pentru realimentarea conturilor bancare, pe baza Programelor de lucru elaborate
de fiecare Autoritate de implementare si a platilor efectuate de Autoritatea de
implementare, raportarea lunara a situatiei contului bancar, pregatirea
cererilor, catre Comisia Europeana, de efectuare a platilor in avans.
Instruire: organizarea si desfasurarea, in functie de necesitati, a unor
sesiuni de instruire privind procedurile PHARE de efectuare a platilor si
achizitiilor, in beneficiul acelor agentii/fundatii care vor continua sa
functioneze in mod autonom.
Consultanta privind procedurile: acordarea de consultanta, la solicitarea
Autoritatilor de implementare, in probleme privind procedurile de achizitii si
financiare PHARE.
Audit: intreprinderea de masuri necesare pentru asigurarea auditarii
conturilor de catre autoritatile nationale: cooperarea cu Comisia Europeana si
cu autoritatile nationale si sprijinirea acestora in indeplinirea cerintelor de
audit.
Art. 3
Personalul O.P.C.P.
O.P.C.P. va fi constituit din minimum 15 angajati: directorul O.P.C.P., 8
experti (responsabili pentru licitatii, contractari, plati, contabilitate,
administrarea contractelor si raportari financiare), un contabil-sef, un specialist
in tehnica de calcul, un administrator/casier, un asistent, o secretara si un
sofer. Guvernul Romaniei trebuie sa suporte toate cheltuielile legate de
personal.
Personalul va fi angajat prin concurs, conform legii romane. Asistenta
tehnica furnizata prin Programul PHARE va oferi sprijin pentru infiintarea
structurilor si operationalizarea procedurilor necesare. Partile implicate
trebuie sa asigure, din stadiul initial, continuitatea prezentei unei asistente
tehnice adecvate, conform art. 4.
Art. 4
Sediul O.P.C.P., facilitati si costuri de operare
1. Ministerul Finantelor trebuie sa puna la dispozitie un spatiu adecvat
pentru sediul O.P.C.P.; acest spatiu va include spatiul pentru birourile
personalului O.P.C.P., arhiva, incapere pentru intalniri, spatiu pentru
auditori, consultanti, instructori, precum si facilitati de comunicare.
2. Cheltuielile pentru consultanta si instruire in vederea functionarii
eficiente a O.P.C.P., precum si cele aferente facilitatilor necesare
administrarii curente a O.P.C.P., incluzand echipamentul de calcul, de
fotocopiere si de telecomunicatii, programele pentru calculator si toate
costurile curente de operare, vor fi suportate din Programul PHARE pentru
Romania, pe o perioada initiala de 3 ani. In acest scop un buget de maximum 0,5
milioane ECU a fost alocat, in cadrul Programului Operational de Tara PHARE
1997, pentru primii 2 ani de functionare a O.P.C.P.
3. Incepand cu al patrulea an de functionare aceste costuri de operare ale
O.P.C.P. vor fi preluate treptat pentru a fi suportate de catre autoritatile
romane, in baza unei propuneri care urmeaza sa fie aprobata anual de catre
Comisia Europeana, astfel:
- 33% in al patrulea an de functionare a O.P.C.P. (67% se suporta din
fonduri PHARE);
- 67% in al cincilea an de functionare a O.P.C.P. (33% se suporta din
fonduri PHARE);
- 100% in al saselea an de functionare a O.P.C.P.
Art. 5
Responsabilul cu autorizarea Programului (RAP)
1. Guvernul Romaniei va numi responsabilul cu autorizarea Programului
(RAP), la care se face referire in art. 2, si care este responsabil cu
activitatile desfasurate de O.P.C.P. RAP va raporta Coordonatorului national al
asistentei, conform regulilor PHARE.
2. RAP poate delega unele dintre responsabilitatile sale, inclusiv dreptul
de semnatura pe toate documentele, si sarcinile prevazute la alin. 6 al art. 2
cel mult altor 2 oficiali (directorul O.P.C.P. sau orice alt semnatar delegat)
ale caror semnaturi ii devin - ca urmare a delegarii - opozabile. Responsabilitatile
astfel delegate vor fi enumerate in mod clar intr-un document separat si vor fi
comunicate Comisiei Europene. RAP poate sa revoce oricand delegarea dreptului
de semnatura.
Art. 6
Conturile bancare ale O.P.C.P.
1. O.P.C.P. va deschide un cont bancar distinct pentru fiecare program,
conform intelegerii dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana si conform
prevederilor alin. 6 al art. 2. Pentru fiecare program va fi deschis un singur
cont bancar.
2. Conturile bancare specificate la alin. 1 vor fi deschise la una dintre
cele trei banci deja selectate in acest scop si agreate de Comisia Europeana si
de Guvernul Romaniei. Comisia Europeana isi rezerva dreptul de a reanaliza
periodic serviciile oferite de banca selectata.
3. Conturile bancare vor fi denominate in ECU. Sumele reprezentand dobanda
bonificata de banca se comunica periodic Comisiei Europene si pot fi
reinvestite in activitatile din cadrul memorandumului de finantare respectiv,
numai cu aprobarea Comisiei Europene si in conformitate cu prevederile
Manualului SID in vigoare.
4. Conturile bancare vor fi operate in sistemul dublei semnaturi,
necesitand cel putin semnatura RAP.
5. O.P.C.P. va comunica Comisiei Europene toate informatiile relevante
referitoare la conturile bancare, confirmate de banca (denumirea si sediul
bancii, numerele de cont, numele titularilor de cont si ratele dobanzii).
Art. 7
Transferul fondurilor
1. O.P.C.P. va tine evidenta tuturor platilor in avans, primite in scopul
implementarii fiecarui program si proiect finantat din fonduri PHARE.
2. Comisia Europeana trebuie sa efectueze platile in avans in baza cererii
primite de la RAP sau de la delegatul acestuia, dar numai dupa aprobarea de
catre Comisia Europeana a documentelor de planificare prevazute in Manualul
SID, semnate in prealabil de catre persoanele competente din cadrul Autoritatii
de implementare si verificate, din punct de vedere al conformitatii bugetare si
administrative, de catre RAP.
Art. 8
Plati
Sumele primite in contul bancar ca plati in avans vor fi utilizate pentru
efectuarea platilor pe baza facturilor confirmate de catre Autoritatile de
implementare - aferente contractelor semnate de O.P.C.P. si finantate din
fonduri PHARE.
Art. 9
Procedurile de atribuire a contractelor
O.P.C.P. trebuie sa execute procedurile in vigoare de atribuire a
contractelor, prevazute in Manualul SID.
Art. 10
Contabilitatea
1. O.P.C.P. va opera un sistem contabil care sa asigure reflectarea tuturor
operatiunilor contractuale si a celorlalte operatiuni financiare ce decurg din
implementarea programelor si proiectelor finantate din fonduri PHARE in
Romania.
2. Acest sistem va trebui sa respecte cerintele cu privire la managementul
financiar, prevazute in Manualul SID, precum si cerintele SID de raportare
furnizate de Comisia Europeana.
Art. 11
Audit
1. Conturile si operatiunile efectuate de O.P.C.P. pot fi verificate
periodic de catre un auditor independent, contractat de Comisia Europeana, fara
a aduce prejudiciu responsabilitatilor Comisiei Europene si ale Curtii Europene
de Conturi, conform prevederilor din Conditiile generale privind
memorandumurile de finantare, anexa la Acordul-cadru incheiat intre Romania si
Comisia Europeana la 12 martie 1991.
2. Inregistrarile scrise, referitoare la toate operatiunile de gestionare
financiara, licitatii si contractare, trebuie arhivate pentru o perioada de 5
ani, calculata de la data inchiderii Programului.
Art. 12
Arbitraj
In aplicarea prevederilor art. 2, 6, 7, 8 si 10, orice posibila disputa
privind regulile de utilizare a fondurilor PHARE trebuie rezolvata de catre
partile contractante pe cale amiabila si in conformitate cu prevederile
Acordului-cadru semnat la 12 martie 1991.
Art. 13
Dispozitii finale
1. Prezentul memorandum de intelegere va fi in vigoare pe o durata de 6
ani, calculata din momentul semnarii de catre ambele parti contractante.
Aceasta durata va putea fi extinsa cu acordul partilor, pe baza unui schimb de
scrisori.
2. Prezentul memorandum de intelegere urmeaza sa fie analizat la incheierea
fiecarui an de operare si, ca urmare a acestor analizari, poate fi modificat
prin schimb de scrisori, fara a aduce astfel prejudiciu responsabilitatilor
Comisiei Europene, care isi rezerva dreptul de a revizui prevederile privind
implementarea, dupa caz, conform prevederilor Manualului SID. De asemenea,
prezentul memorandum de intelegere poate fi modificat prin schimb de scrisori,
in cazul introducerii unor noi structuri de implementare a Programelor PHARE,
caz in care unele responsabilitati ale O.P.C.P., prevazute in prezentul
memorandum de intelegere, vor fi transferate Fondului National.
3. Aspectele tehnice si responsabilitatile Autoritatilor de implementare
(conform prevederilor art. 2) sunt precizate in anexa nr. 1 care face parte
integranta din prezentul memorandum de intelegere.
4. Modalitatile financiare de sprijin PHARE acordat O.P.C.P. (pentru
personal, facilitati si costuri de operare, prevazute la art. 3 si 4) sunt
precizate in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul memorandum de
intelegere.
5. Prezentul memorandum de intelegere intra in vigoare la data semnarii lui
de catre ambele parti.
Semnat la Bucuresti la 16 iulie 1998.
Pentru Guvernul Romaniei,
Daniel Daianu,
ministrul finantelor
Alexandru Herlea,
ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana
Pentru Comisia Europeana,
Andrew Rasbash,
insarcinat cu afaceri
ANEXA 1
RESPONSABILITATILE AUTORITATILOR DE IMPLEMENTARE
Conform prevederilor alin. 4 al art. 2 din Memorandumul de intelegere
privind infiintarea O.P.C.P. in subordinea Ministerului Finantelor din Romania,
prezenta anexa, ca parte integranta a memorandumului de intelegere, descrie
responsabilitatile autoritatii care beneficiaza de asistenta tehnica
(Autoritatea de implementare).
1. Implementarea proiectelor este responsabilitatea Autoritatii de
implementare. Autoritatea de implementare este responsabila in fata Guvernului
Romaniei si a Comisiei Europene pentru implementarea corespunzatoare si la timp
a proiectelor.
2. Responsabilitatile Autoritatilor de implementare includ:
a) identificarea, programarea si detalierea programelor si proiectelor, pe
baza prioritatilor convenite, asigurandu-se conformitatea si incadrarea lor in
strategia de aderare si in programele sectoriale;
b) implementarea din punct de vedere tehnic a proiectelor mai sus
mentionate, incluzand sustinerea acestora prin politicile sectoriale,
monitorizarea si executia;
c) managementul procedural si administrativ:
- pregatirea Planurilor strategice, a Programelor de lucru, a bugetelor si
a Rapoartelor de monitorizare si evaluare referitoare la programele cu
finantare PHARE;
- furnizarea trimestriala a informatiilor de actualizare privind stadiul
implementarii programelor, precum si a informatiilor actualizate periodic
privind planificarea licitatiilor si a evaluarii ofertelor;
- definirea continutului proiectelor si a bazei in care se incheie contractele
de implementare a acestora, incluzand pregatirea termenilor de referinta si a
listelor scurte; indeplinirea functiei de secretariat pentru primirea,
deschiderea si evaluarea ofertelor; evaluarea ofertelor, selectarea
contractorului si negocierea contractului;
- planificarea activitatilor proprii, raportarea periodica catre
autoritatea responsabila si asigurarea schimbului de informatii cu Comisia
Europeana, referitoare la aspectele tehnice;
- inaintarea catre O.P.C.P. a cererilor de pregatire si incheiere a
contractelor (pe baza unui dosar complet incluzand raportul de evaluare, oferta
tehnica si financiara, precum si o nota explicativa) si aprobarea facturilor
remise de contractori in vederea efectuarii platilor de catre O.P.C.P.;
- administrarea proiectelor si a contractelor aferente acestora, asigurarea
functionarii unui sistem informational pentru monitorizarea derularii acestora
si intreprinderea masurilor necesare pentru a asigura indeplinirea de catre
contractor a sarcinilor ce ii revin conform termenilor de referinta; furnizarea
catre O.P.C.P. si Comisia Europeana a Rapoartelor trimestriale si anuale
privind executarea proiectelor.
3. Nici un fel de costuri ale Autoritatilor de implementare nu poate fi
finantat din fonduri PHARE.
ANEXA 2
MODALITATI DE SPRIJIN PHARE ACORDAT O.P.C.P.
Conform prevederilor art. 12 din Memorandumul de intelegere privind
infiintarea O.P.C.P. in subordinea Ministerului Finantelor din Romania,
prezenta anexa, ca parte integranta a memorandumului de intelegere, descrie
modalitatile financiare de sustinere a O.P.C.P. din fonduri PHARE (personal,
facilitati si costuri de operare).
Art. 1
Responsabilitatile Ministerului Finantelor din Romania
Ministerul Finantelor din Romania este responsabil pentru:
- publicarea anuntului, selectarea si angajarea pe baza de concurs a
personalului O.P.C.P., in structura prevazuta pentru acesta;
- aprobarea fiselor posturilor, a atributiilor angajatilor, a nivelului de
remunerare si a celorlalte conditii privind activitatea personalului;
- plata salariilor angajatilor.
Art. 2
Sediul O.P.C.P., facilitati si costuri de operare
1. Conform prevederilor alin. 2 si 3 ale art. 4 din memorandumul de
intelegere, Ministerul Finantelor va pune la dispozitie pentru intregul
personal al O.P.C.P., pe toata durata de aplicare a memorandumului de
intelegere, un spatiu adecvat pentru birouri, inclusiv un spatiu pentru arhive,
si o incapere separata pentru intalniri si instruire.
2. Conform prevederilor alin. 2 al art. 4 din memorandumul de intelegere si
in scopul asigurarii functionarii efective si eficiente a O.P.C.P., sprijinul
PHARE acordat acestuia va include achizitionarea de echipamente de birotica si
documentatie, instruirea personalului si stabilirea legaturilor informationale.
3. Conform prevederilor alin. 2 al art. 4 din memorandumul de intelegere,
costurile de functionare a O.P.C.P. vor fi suportate din alocarea PHARE pentru
Romania, dupa cum urmeaza:
- costurile cu comunicatiile, inclusiv conectarea si plata abonamentului la
furnizorul de Internet;
- dotarea cu materiale a birourilor (rechizite);
- transportul extern cu avionul;
- transportul intern;
- cheltuielile cu intretinerea vehiculului.
Costurile mai sus mentionate vor fi suportate integral din fonduri PHARE,
pentru o perioada initiala de 3 ani. Conform prevederilor art. 4 din
memorandumul de intelegere, suma totala pentru primii 2 ani a fost fixata, in
varianta initiala a Programului Operational de Tara PHARE 1997, la 0,5 milioane
ECU. Pentru toti anii urmatori Ministerul Finantelor va inainta Comisiei
Europene spre aprobare o propunere anuala de finantare. Dupa expirarea acestei
perioade initiale costurile curente ale O.P.C.P. vor fi preluate treptat de
autoritatile romane, conform prevederilor alin. 3 al art. 4 din memorandumul de
intelegere.
ANEXA 2
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind infiintarea Fondului
National
Intrucat strategia intarita de preaderare este menita sa permita tuturor
statelor candidate din Europa Centrala si de Est ca in cele din urma sa devina
state membre si, in acest scop, sa se alinieze cat mai repede posibil la
acquisul comunitar inainte de aderare,
intrucat Parteneriatul de aderare este o componenta-cheie a strategiei
intarite de preaderare, care va mobiliza intr-un cadru unic toate formele de
asistenta acordata tarilor candidate,
intrucat este importanta imbunatatirea sistemelor de management existente,
in scopul atingerii obiectivelor stabilite in Parteneriatul de aderare,
Uniunea Europeana, reprezentata de Comisia Europeana, denumita in
continuare Comisia, pe de o parte, si
Guvernul Romaniei, actionand in numele Romaniei, denumit in continuare
Beneficiar, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii
- Sistem de Implementare Descentralizat - SID (Decentralised Implementation
System - DIS)
Sistem de implementare a Programului PHARE, in cadrul caruia o parte a
managementului si responsabilitatilor se transfera tarii partenere, in timp ce
Comisiei ii revine responsabilitatea finala, conform tratatelor Comunitatii
Europene.
- Oficiul de Plati si Contractare PHARE - O.P.C.P. (Central Finance and
Contracts Unit - CFCU)
Organism de implementare a SID, din cadrul administratiei nationale,
responsabil cu organizarea si desfasurarea licitatiilor, a contractarilor si cu
efectuarea platilor in cadrul proiectelor de dezvoltare institutionala si - daca
se prevede explicit - a altor proiecte. Pentru aceste proiecte implementarea
tehnica este realizata de un responsabil de program - RP (Senior Programme
Officer - SPO).
- Agentie de implementare - AI (Implementing Agency - IA)
Organism de implementare a SID, din cadrul administratiei nationale,
responsabil cu organizarea si desfasurarea licitatiilor, a contractarilor si cu
efectuarea platilor, precum si cu implementarea tehnica, in cazul proiectelor
de sprijinire a investitiilor si - daca se prevede explicit - a altor proiecte.
- Comitet Comun de Monitorizare - CCM (Joint Monitoring Committee - JMC)
Comitet format din Responsabilul national cu autorizarea finantarii - RNAF
(National Authorising Officer - NAO), Coordonatorul national al asistentei
(National Aid Coordinator - NAC) si din reprezentanti ai Comisiei, care are
sarcina reexaminarii programelor PHARE.
- Coordonatorul national al asistentei - CNA (National Aid Coordinator -
NAC)
Oficial din cadrul administratiei nationale, responsabil cu activitatea de
programare in cadrul Beneficiarului. CNA asigura o legatura stransa intre
procesul general de aderare si utilizarea asistentei financiare nerambursabile
acordate de Uniunea Europeana, fiind, de asemenea, responsabil cu monitorizarea
si cu evaluarea programelor PHARE.
- Responsabilul national cu autorizarea finantarii - RNAF (National
Authorising Officer - NAO)
Oficial din cadrul administratiei nationale, care conduce Fondul National -
FN (National Fund - NF). RNAF are intreaga responsabilitate a managementului
financiar al fondurilor PHARE.
- Fondul National - FN (National Fund - NF)
Entitate cu rol de trezorerie centrala din cadrul Ministerului Finantelor,
prin intermediul careia fondurile Uniunii Europene sunt transferate catre
Beneficiar.
- Perseus
Sistemul curent de raportare financiara al Comisiei Europene.
- Responsabilul cu autorizarea Programului - RAP (Programme Authorising
Officer - PAO)
Oficial din cadrul administratiei nationale, care conduce o AI sau O.P.C.P.
RAP este responsabil pentru functionarea AI/O.P.C.P. si pentru managementul
financiar judicios al proiectelor care se implementeaza.
- Responsabilul de program - RP (Senior Programme Officer - SPO)
Oficial din cadrul administratiei nationale (minister de resort/agentie
guvernamentala), responsabil cu implementarea tehnica a proiectelor pentru care
O.P.C.P. are responsabilitatea implementarii administrative si financiare.
Art. 2
Fondul National si Responsabilul national cu autorizarea finantarii
1&
Beneficiarul are obligatia de a infiinta Fondul National, ca entitate cu
rol de trezorerie centrala, in subordinea unui Responsabil national cu
autorizarea finantarii, denumit in continuare RNAF, din cadrul Ministerului
Finantelor, in scopul gestionarii asistentei financiare alocate Beneficiarului
de catre Uniunea Europeana, conform Sistemului de implementare descentralizat,
denumit in continuare SID.
2&
Responsabil national cu autorizarea finantarii trebuie sa fie un oficial cu
rang de ministru sau de secretar de stat, numit de Beneficiar. Responsabilul
national cu autorizarea finantarii nu poate detine in acelasi timp si functia
de coordonator national al asistentei. Responsabilul national cu autorizarea
finantarii poate delega responsabilitatile sale cel mult altor 2 oficiali, dar
el va ramane raspunzator in final pentru toate responsabilitatile cu care este
investit conform prevederilor prezentului memorandum de intelegere si ale altor
acorduri incheiate in baza acestuia.
Art. 3
Responsabilitatile Responsabilului national cu autorizarea finantarii
(RNAF)
1&
Responsabilul national cu autorizarea finantarii (RNAF) detine intreaga
responsabilitate a gestionarii financiare a fondurilor PHARE. El trebuie sa
asigure respectarea tuturor regulilor, reglementarilor si procedurilor PHARE
referitoare la achizitii, raportare si management financiar, precum si
functionarea adecvata a unui sistem de raportare si informare pentru fiecare
proiect. RNAF detine intreaga raspundere pentru fondurile PHARE ale unui
program, pana la inchiderea acestuia.
2&
Autoritatea nationala de control financiar trebuie sa desfasoare un control
financiar adecvat. Responsabilul national cu autorizarea finantarii trebuie sa
asigure functionarea unui sistem de raportare financiara pentru toate fondurile
PHARE. El va fi raspunzator in fata Comisiei pentru utilizarea fondurilor. In
indeplinirea acestor responsabilitati Responsabilul national cu autorizarea
finantarii este raspunzator pentru urmatoarele sarcini:
(i) solicitarea si gestionarea fondurilor de la Comisie;
(ii) numirea responsabililor cu autorizarea Programului (RAP) in cadrul
fiecarei Agentii de implementare (AI) si, acolo unde este cazul, al Oficiului
de Plati si Contractare PHARE (O.P.C.P.), prin consultare cu coordonatorul
national al asistentei;
(iii) incheierea acordurilor de finantare pe care le va semna cu fiecare
Agentie de implementare si, acolo unde este cazul, cu O.P.C.P., selectate si
andosate de Comisie;
(iv) asigurarea fluxului de finantare din resurse nationale si din alte
resurse de cofinantare, dupa cum este stabilit prin memorandumurile de
finantare privind Programele PHARE;
(v) asigurarea tinerii la zi a unui sistem de raportare financiara
(Perseus) pentru fondurile PHARE si a respectarii intru totul, de catre
Agentiile de implementare si, acolo unde este cazul, de catre O.P.C.P., a
procedurilor de raportare;
(vi) transferarea fondurilor catre Agentiile de implementare si, acolo unde
este cazul, catre O.P.C.P., in conformitate cu mecanismul stabilit prin acordul
de finantare;
(vii) participarea, alaturi de Comisie, si de Coordonatorul national al
asistentei, la un Comitet comun de monitorizare;
(viii) recuperarea fondurilor neutilizate de la AI/O.P.C.P. la incheierea
Programului.
3&
Aspectele tehnice si administrative ale implementarii unui program,
inclusiv licitatiile si contractarea, vor fi integral in responsabilitatea
Agentiei de implementare, a O.P.C.P. sau a ministerului de resort/agentiei
implicate.
4&
Neindeplinirea oricareia dintre responsabilitatile stabilite prin prezentul
memorandum de intelegere va conduce la rambursarea fondurilor PHARE catre
Comisie.
Art. 4
Solicitarea de fonduri de la Comisie
1&
Un avans, reprezentand un procent din bugetul total prevazut in
memorandumul de finantare care va fi gestionat in mod descentralizat, va fi
transferat de Comisie catre Fondul National dupa semnarea memorandumului de
finantare, cu conditia ca prevederile art. 13 (Conturi bancare) sa fi fost
indeplinite. Avansul nu poate depasi, 20% din bugetul total al Programului.
2&
Valoarea avansului si a realimentarilor ulterioare, precum si momentele la
care se face transferul acestora vor fi specificate in memorandumul de
finantare. In cazul in care totalul fondurilor aflate la dispozitia Fondului
National, a O.P.C.P. si a Agentiilor de implementare depaseste 10% din totalul
bugetului in vigoare al Programului, care va fi gestionat in mod descentralizat,
cererile de realimentare nu pot fi admise decat cu autorizare prealabila din
partea Comisiei.
3&
Cererea de acordare a unui avans sau a unei realimentari, care trebuie
certificata si aprobata de Responsabilul national cu autorizarea finantarii se
inainteaza Comisiei pentru aprobare si pentru efectuarea transferului. Cererea
de realimentare trebuie sa fie insotita de:
(i) o declaratie de cheltuieli, care indica suma cumulata contractata si
platita, detaliata pe subprograme, proiecte si subproiecte (acolo unde este
cazul), reflectand legatura dintre bugetul indicativ (prevazut prin
memorandumul de finantare) si cheltuielile si platile efectiv realizate conform
raportarii financiare prezentate de AI/O.P.C.P. De asemenea, trebuie anexat un
tabel care sa reflecte legatura dintre AI/O.P.C.P. si proiectul pe care
aceasta/acesta il gestioneaza/coordoneaza;
(ii) o raportare financiara corespunzatoare (Perseus), indicand contractele
incheiate si platile efectuate;
(iii) reconcilierea bancara pentru conturile bancare deschise de FN si
AI/O.P.C.P. De asemenea, trebuie comunicata dobanda acumulata in aceste conturi
bancare;
(iv) rapoarte de activitate, conform prevederilor art. 9;
(v) o declaratie scrisa a RNAF, specificand ca informatiile din cererea de
realimentare sunt corecte si ca implementarea asistentei PHARE progreseaza
satisfacator si in conformitate cu obiectivele stabilite prin memorandumul de
finantare.
4&
Imediat dupa incheierea perioadei de plati precizate in memorandumul de
finantare RNAF trebuie sa emita o declaratie finala, insotita de documentatia
justificativa, care sa indice suma totala contractata si platita. De asemenea,
trebuie anexata reconcilierea bancara finala, indicand soldurile existente in
conturile bancare ale FN, AI/O.P.C.P.
5&
Comisia isi rezerva dreptul de a solicita informatii suplimentare pentru
justificarea transferurilor de fonduri.
6&
In mod exceptional Responsabilul national cu autorizarea finantarii poate
solicita un avans/realimentare mai mare de 20%, numai daca previziunea fluxului
de numerar, elaborata in baza listei cuprinzand contractele Agentiilor de
implementare, demonstreaza ca necesarul fluxului de numerar pentru perioada
urmatoare depaseste 20% .
7&
Memorandumul de finantare va cuprinde prevederi si conditii precise privind
efectuarea transferurilor de fonduri.
8&
Fondul National trebuie sa tina evidenta tuturor platilor in avans si a
realimentarilor primite in scopul implementarii fiecarui program, subprogram,
proiect si, daca este cazul, subproiect cu finantare PHARE.
Art. 5
Realocarea fondurilor
1&
RNAF poate solicita o realocare de fonduri de la un subprogram la altul, in
cadrul aceluiasi memorandum de finantare (ajustare de program), ca urmare a
recomandarii facute de Comitetul comun de monitorizare. Realocarea devine
efectiva numai in urma andosarii ei de catre Comisie, pe baza unei justificari
detaliate.
In cazul in care suma de realocat reprezinta mai putin de 15% din valoarea
memorandumului de finantare si nu se impune o modificare a obiectivelor
stabilite prin memorandumul de finantare respectiv, aceasta andosare este de
competenta delegatiei Comisiei. Urmatoarea declaratie de cheltuieli [art.
4&3 (i)] trebuie sa contina aceste realocari si sa includa, anexat, o copie
de pe andosare de catre delegatia Comisiei.
2&
Daca suma de realocat reprezinta mai putin de 15%, dar realocarea impune o
modificare a obiectivelor fata de cele stabilite prin memorandumul de finantare
respectiv, daca realocarea propusa depaseste 15% sau daca se elimina proiecte
existente ori se includ proiecte noi implicand o modificare a obiectivelor
stabilite prin memorandumul de finantare respectiv, cererea de realocare
trebuie inaintata Comisiei pentru aprobare si realocarea va face obiectul unei
noi decizii a Comisiei.
3&
Dupa caz, RNAF poate solicita o realocare de fonduri de la un subproiect la
altul, in cadrul aceluiasi proiect, ca urmare a recomandarii facute de
Subcomitetul de monitorizare. Aceasta realocare devine efectiva numai in urma
andosarii ei de catre delegatia Comisiei, pe baza unei justificari detaliate.
Daca realocarea impune o modificare a obiectivelor fata de cele stabilite prin
memorandumul de finantare respectiv sau daca se elimina subproiecte existente
ori se includ subproiecte noi implicand o modificare a obiectivelor stabilite
prin memorandumul de finantare respectiv, cererea de realocare trebuie
inaintata Comisiei pentru aprobare. Urmatoarea declaratie de cheltuieli [art.
4&3 (i)] trebuie sa contina aceste realocari si sa includa, anexat, o copie
de pe andosare de catre delegatia Comisiei.
Art. 6
Transferul fondurilor catre Agentiile de implementare
1&
Transferul fondurilor catre Agentiile de implementare si, acolo unde este
cazul, catre O.P.C.P. trebuie efectuat pe baza estimarii fluxurilor de numerar.
2&
AI trebuie sa inainteze catre Fondul National cereri de transfer in
concordanta cu necesitatile sale, conform prevederilor acordului de finantare
respectiv. Prevederile acordului de finantare vor inlocui, daca este cazul,
Memorandumul de intelegere privind infiintarea O.P.C.P., semnat cu Comisia.
3&
Pe baza cererii si a documentatiei justificative, RNAF trebuie sa verifice
nivelul platilor efectuate de AI din transa precedenta si, daca cererea este
justificata, RNAF trebuie sa aprobe transferul urmatoarei transe de fonduri. AI
trebuie sa efectueze plati numai in baza contractelor semnate.
4&
Fondul National si RNAF sunt deplin raspunzatori in fata Comisiei pentru
efectuarea corespunzatoare si pe baza de informatii corecte a transferurilor de
fonduri.
5&
Acordul de finantare care se incheie intre Fondul National si AI/O.P.C.P.
si care se andoseaza de catre Comisie trebuie sa cuprinda prevederi detaliate
referitoare la efectuarea transferurilor.
6&
Fondul National trebuie sa tina evidenta tuturor transferurilor efectuate
in scopul implementarii fiecarui program, subprogram, proiect si, daca este
cazul, subproiect, cu finantare PHARE.
Art. 7
Plati
In cazul in care actioneaza ca agent de plata pentru un proiect, Fondul
National trebuie sa efectueze platile catre contractori in baza cererilor
inaintate de Autoritatile de implementare (O.P.C.P./AI), in conformitate cu
Manualul SID si cu alte instructiuni emise de Comisie. Fondul National are
obligatia de a raporta catre O.P.C.P./AI platile efectuate, pentru ca acestea
sa inregistreze fara intarziere informatiile necesare in sistemul Perseus.
Art. 8
Controlul financiar
1&
Autoritatea nationala de control financiar competenta va efectua un control
financiar corespunzator al implementarii acordurilor de finantare semnate cu
fiecare AI si, acolo unde este cazul, cu O.P.C.P. Un plan anual de audit si un
rezumat al rezultatelor auditurilor efectuate trebuie transmise Comisiei.
Rapoartele de audit trebuie sa fie la dispozitia Comisiei.
2&
Conturile si operatiunile tuturor structurilor de implementare relevante
pot fi controlate periodic de catre un auditor independent, contractat de
Comisie, fara a aduce prejudiciu responsabilitatilor Comisiei si ale Curtii
Europene de Conturi, conform prevederilor din Conditiile generale privind
memorandumurile de finantare, anexa la Acordul-cadru incheiat intre Romania si
Comisie la 12 martie 1991.
Art. 9
Raportare
1&
RNAF are obligatia de a asigura ca in cadrul FN (dupa caz, AI si O.P.C.P.)
sa functioneze un sistem viabil de raportare financiara si tehnica (Perseus,
incluzand, printre altele, date referitoare la precalificari si licitatii)
pentru toate fondurile PHARE, inclusiv pentru fondurile transferate catre
Agentiile de implementare si, acolo unde este cazul, catre O.P.C.P.
2&
In plus, Fondul National are obligatia, conform art. 4&3 (iv), de a
elabora rapoarte privind situatia financiara a programelor, planificarea
licitatiilor viitoare, evaluarile in cadrul licitatiilor organizate si
atribuirea contractelor, modul de implementare a proiectelor, dificultatile
intampinate (daca este cazul), perspectivele de viitor, precum si orice alte
informatii necesare solicitate de Comisie. De asemenea, Fondul National trebuie
sa elaboreze rapoarte trimestriale referitoare la problematica mai sus
mentionata, in cazul in care Comisia solicita aceasta in completarea raportarii
prevazute la art. 4.
Art. 10
Personal
Beneficiarul trebuie sa furnizeze, pe cheltuiala proprie, resursele umane
necesare pentru executarea corecta si la timp a sarcinilor incredintate
Fondului National.
Art. 11
Sediu, utilitati
Beneficiarul trebuie sa furnizeze, din resurse proprii, sediul necesar,
mobilierul de birou si celelalte utilitati pentru Fondul National din cadrul
Ministerului Finantelor.
Art. 12
Costuri operationale ale Fondului National
Costurile operationale ale Fondului National trebuie suportate de catre
Beneficiar.
Art. 13
Conturi bancare
1&
Pentru fiecare memorandum de finantare Fondul National trebuie sa deschida
un cont bancar la Banca Nationala a Romaniei sau un cont bancar garantat de
Guvern. Acest cont bancar trebuie sa aiba subconturi din care fiecare
AI/O.P.C.P. este abilitata/abilitat sa efectueze plati. In cazul in care acest
sistem nu poate fi implementat, pot fi convenite aranjamente specifice intre
serviciile Comisiei si Fondul National. Contul trebuie sa fie, in principiu,
purtator de dobanda.
2&
Valoarea dobanzii acumulate in conturile bancare trebuie comunicata
Comisiei cu ocazia transmiterii fiecarei cereri de realimentare, precum si la
incheierea Programului. In baza unei propuneri primite de la RNAF, Comisia
poate decide reinvestirea dobanzii in Program.
3&
Contul bancar trebuie operat in sistemul dublei semnaturi, fiind necesare
semnatura RNAF si a unui responsabil cu contabilitatea Programului.
4&
Fondul National trebuie sa comunice Comisiei toate informatiile relevante,
referitoare la conturile Fondului National, precum si la toate celelalte
conturi ale Agentiilor de implementare si ale altor entitati catre care sunt
transferate fonduri PHARE. Informatiile relevante includ, printre altele,
denumirea si sediul bancii, numarul contului, numele titularului/titularilor de
cont, rata dobanzii, precum si orice alta informatie pe care Comisia o
considera necesara.
Art. 14
Achizitii
1&
Achizitiile trebuie efectuate conform Manualului SID, asigurand accesul
liber, concurenta loiala si transparenta, conform prevederilor cuprinse in
titlul IX al Reglementarii financiare, aplicabila bugetului general al
Comunitatii Europene, si in reglementarile PHARE.
2&
De la caz la caz, Comisia poate aproba derogarea de la regulile PHARE
standard, daca derogarea este prevazuta in Reglementarea financiara si in
Reglementarea PHARE si daca este specificata in memorandumul de finantare.
3&
Fondul National trebuie sa asigure respectarea regulilor si a procedurilor
de achizitii corespunzatoare.
Art. 15
Monitorizare si evaluare
1&
Beneficiarul trebuie sa infiinteze un Comitet comun de monitorizare (CCM).
Acesta trebuie sa fie compus din Coordonatorul national al asistentei, RNAF si
un reprezentant al Comisiei. CCM se va reuni cel putin o data pe an si va
analiza toate programele cu finantare PHARE. CCM va evalua, pe baza rapoartelor
de monitorizare, evolutia programelor in ceea ce priveste atingerea
obiectivelor operationale ale aderarii, stabilite prin memorandumul de
finantare. Daca este necesar, CCM recomanda schimbarea prioritatilor si/sau
realocarea fondurilor PHARE, pentru a asigura indeplinirea obiectivelor si
sarcinilor stabilite.
2&
In vederea monitorizarii programelor, CCM va numi un subcomitet de
monitorizare. Acesta va fi format din Coordonatorul national al asistentei,
RNAF, Responsabilul cu autorizarea Programului din cadrul fiecarei Agentii de implementare
si un reprezentant al Comisiei. Pe baza rapoartelor intocmite pentru
Responsabilul cu autorizarea Programului si pentru Comisie, precum si pe baza
oricaror alte evaluari relevante, subcomitetul va analiza in detaliu evolutia
inregistrata de fiecare program si de componentele si contractele sale, in
conformitate cu Manualul SID, urmarind, printre altele, relevanta si calitatea
proiectarii, eficienta, eficacitatea si impactul dorit. Subcomitetul va
analiza, printre altele, rezultatele efective, comparativ cu cele planificate,
rata implementarii si contractarii, fluxul financiar, structurile de gestionare
a programelor si proiectelor; va inainta recomandari de ameliorare si va lua
masurile corective necesare in cazul in care, fara un motiv intemeiat, Agentia
de implementare nu intreprinde actiunile impuse de aceste recomandari.
Subcomitetul va raporta CCM si, inaintea intrunirii anuale a acestuia, va
inainta un raport general detaliat cu privire la toate programele.
3&
Independent de rapoartele de monitorizare elaborate la cererea CCM, Comisia
si RNAF pot solicita, impreuna sau separat, un raport de evaluare independent,
in orice stadiu al ciclului programului. Evaluarea va masura, de asemenea,
impactul si modul corespunzator de indeplinire a obiectivelor. Pentru acest
exercitiu va fi utilizata Metodologia de evaluare a Comisiei, care ofera cadrul
de abordare a tuturor problemelor-cheie ale procesului de evaluare, cum sunt:
relevanta, proiectarea, eficienta, eficacitatea, utilitatea si sustenabilitatea.
Art. 16
Contabilitate si auditare
1&
Fondul National trebuie sa opereze un sistem contabil in partida dubla sau
un sistem contabil analitic care sa reflecte toate operatiunile privind
derularea contractelor, precum si celelalte operatiuni financiare referitoare
la toate programele cu finantare PHARE din Romania.
2&
Conturile si operatiunile tuturor structurilor de implementare relevante,
inclusiv ale Fondului National, pot fi verificate periodic de catre un auditor
independent, contractat de Comisie, fara a aduce prejudiciu responsabilitatilor
Comisiei si ale Curtii Europene de Conturi, conform prevederilor din Conditiile
generale privind memorandumurile de finantare, anexa la Acordul-cadru incheiat
intre Romania si Comisie la 12 martie 1991.
3&
Inregistrarile scrise, referitoare la toate operatiunile de gestionare
financiara, licitatii si contractare, trebuie arhivate pentru o perioada de 5
ani, calculata de la data inchiderii Programului.
Art. 17
Solutionarea neintelegerilor
1&
Orice neclaritate referitoare la executarea sau la interpretarea
prezentului memorandum de intelegere trebuie sa fie subiect al consultarilor
dintre Beneficiar si Comisie, conducand, daca este necesar, la un amendament la
acesta.
2&
In cazul neindeplinirii unei obligatii prevazute in prezentul memorandum de
intelegere sau in instructiunile referitoare la acesta, precum si in cazul
neluarii, in timp util, a masurilor corective corespunzatoare, Comisia poate
suspenda finantarea programelor implementate prin sistemul introdus de
prezentul memorandum de intelegere, in urma consultarilor cu Beneficiarul, si
poate solicita rambursarea fondurilor PHARE.
3&
In cazul in care consultarile nu conduc la solutionarea neintelegerilor pe
cale amiabila, partile pot recurge la arbitraj, conform prevederilor cuprinse
in anexa B la Conditiile generale privind memorandumurile de finantare, anexa
la Acordul-cadru incheiat intre Romania si Comisie la 12 martie 1991.
Art. 18
Dispozitii finale
Prezentul memorandum de intelegere poate fi modificat numai cu acordul
scris al partilor.
Prezentul memorandum de intelegere intra in vigoare la data semnarii lui de
catre ambele parti.
Semnat la Bruxelles la 20 octombrie 1998.
Pentru Guvernul Romaniei,
p. Ministrul finantelor,
Constantin Ene
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru integrare europeana,
Alexandru Herlea
Pentru Comunitatea Europeana,
Membru al Comisiei Europene,
Hans van den Broek