HOTARARE Nr. 1067 din 29 decembrie 1999
pentru aprobarea Metodologiei privind introducerea in circuitul economic de
catre unitatile autoritatii vamale a bunurilor si marfurilor intrate in
proprietatea privata a statului, care indeplinesc conditiile de valorificare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 4 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului, aprobata si modificata prin Legea nr. 98/1999, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind introducerea in circuitul economic de catre
unitatile autoritatii vamale a bunurilor si marfurilor intrate in proprietatea
privata a statului, care indeplinesc conditiile de valorificare, cuprinsa in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
Directia Generala a Vamilor va organiza compartimente specializate in
valorificarea bunurilor devenite proprietate privata a statului la nivelul
fiecarei directii regionale vamale.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu prima zi lucratoare a
lunii urmatoare celei in care prezentul act normativ se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Se incadreaza in prevederile prezentei hotarari bunurile intrate in
proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii vamale, care nu au
fost declarate spre valorificare directiilor judetene ale finantelor publice si
controlului financiar de stat si Directiei finantelor publice si a controlului
financiar de stat a municipiului Bucuresti pana la data intrarii in vigoare a
acesteia.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind introducerea in circuitul economic de catre unitatile autoritatii
vamale a bunurilor si marfurilor intrate in proprietatea privata a statului,
care indeplinesc conditiile de valorificare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conditiile stabilite de prezenta metodologie se valorifica urmatoarele
categorii de bunuri:
a) bunurile confiscate de unitatile vamale, devenite proprietate privata a
statului, in virtutea legii si a hotararilor judecatoresti;
b) bunurile pentru care au expirat termenele legale de retinere in vederea
restituirii de catre unitatile vamale;
c) bunurile care au fost abandonate in unitatile autoritatii vamale;
d) bunurile pentru care au expirat termenele de pastrare, conform legii, si
care se afla in locuri unde se exercita controlul vamal sau supravegherea
vamala.
Art. 2
Sunt exceptate de la procedura de valorificare in conditiile prezentei
metodologii urmatoarele categorii de bunuri si marfuri:
a) bunurile a caror valorificare este reglementata de prevederile Codului
de procedura penala;
b) bunurile care se valorifica si/sau se distrug de catre Ministerul
Finantelor prin organele sale teritoriale - directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti;
c) bunurile intrate in proprietatea privata a statului, a caror
valorificare este reglementata prin alte acte normative decat Ordonanta
Guvernului nr. 128/1998 (bunuri aflate la unitatile de transport, posta,
telecomunicatii);
d) bunurile prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998.
CAP. 2
Declararea bunurilor trecute in proprietatea privata a statului
Art. 3
(1) In sistemul autoritatii vamale bunurile pot intra in proprietatea
privata a statului in urma operatiunilor vamale realizate de urmatoarele
unitati:
a) birourile vamale operative;
b) brigazile de supraveghere si control vamal din cadrul directiilor
regionale vamale.
(2) Lucratorii de la nivelul acestor unitati, care sunt insarcinati cu
gestionarea acestor bunuri, au obligatia ca in termen de 10 zile de la data
primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra
acestora sau de la data ramanerii definitive a actului de confiscare, dupa caz,
sa le declare compartimentelor specializate de valorificare din structura
directiilor regionale vamale.
(3) Birourile vamale operative si brigazile de supraveghere si control
vamal au obligatia sa inventarieze bunurile respective, luand in acelasi timp
masurile de pastrare si conservare corespunzatoare, pana la predarea lor
efectiva spre valorificare directiilor regionale vamale.
Art. 4
(1) Declararea bunurilor se consemneaza intr-un proces-verbal de
predare-preluare, care cuprinde toate datele de identificare a acestora,
astfel:
a) pozitia de inregistrare in evidenta gestiunii bunurilor devenite
proprietate privata a statului;
b) denumirea bunului si descrierea sa; marca, seria, anul de fabricatie,
dupa caz, starea fizica (nou sau utilizat);
c) unitatea de masura;
d) cantitatea;
e) provenienta (din import sau indigen);
(2) Procesul-verbal se intocmeste in doua exemplare, dintre care un
exemplar ramane la gestionarul bunurilor din unitatea vamala, iar al doilea se
preda la compartimentul specializat de valorificari din cadrul directiei
regionale vamale.
(3) In cazul in care bunurile devenite proprietate privata a statului sunt
scoase din gestiunea birourilor vamale sau a brigazilor de supraveghere si
control vamal pentru a fi depozitate in alte spatii (ale directiilor regionale
vamale, ale comisionarilor, ale altor persoane juridice), procesul-verbal de
predare-preluare se incheie in trei exemplare, dintre care unul ramane la
predator, unul la compartimentul de valorificare din cadrul directiei regionale
vamale, iar al treilea se depune la viitorul pastrator.
Art. 5
(1) Bunurile prevazute la art. 6 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului
nr. 128/1998 se declara imediat dupa retinere compartimentelor specializate de
valorificare din cadrul directiilor regionale vamale si se vand de catre
organele de valorificare, de indata si numai dupa obtinerea avizului de
calitate, persoanelor juridice autorizate in comercializarea acestor bunuri, la
preturile cu ridicata practicate in zona, fara efectuarea procedurilor de
evaluare.
(2) Sunt bunuri de natura celor prevazute la art. 6 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 128/1999:
a) bauturile alcoolice ambalate in orice mod;
b) tigarile, tigaretele, tutunul si produsele din tutun;
c) cafeaua naturala, cafeaua prajita, inlocuitorii de cafea, preparatele
din cafea, cafeaua solubila;
d) bunurile cu valoare individuala de pana la 250.000 lei;
e) bunurile de acelasi fel in valoare totala de pana la 100 euro, calculata
in lei la cursul zilei in care au fost retinute, care nu intra sub incidenta
legilor speciale si care indeplinesc conditiile de calitate si admisibilitate
impuse pe teritoriul vamal al Romaniei.
(3) Sumele rezultate din comercializarea bunurilor mentionate la alin. (1)
si (2) se consemneaza la unitatile vamale predatoare pana la data intrarii
bunurilor in proprietatea privata a statului. La aceasta data sumele se vireaza
la destinatiile legale in procentele stabilite de lege.
CAP. 3
Evaluarea si valorificarea bunurilor devenite proprietate privata a
statului in unitatile autoritatii vamale
A. Atestarea calitatii bunurilor
Art. 6
(1) Bunurile de consum alimentar care au inscriptionat pe ambalaj termenul
de valabilitate sunt valorificate fara a fi necesar buletinul de analiza, daca
acestea se afla in cadrul termenului de valabilitate.
(2) In situatia in care pentru bunurile mentionate la alin. (1) exista
indoiala privind calitatea acestora, comisia de evaluare solicita certificatul
constatator - buletinul de analiza - si stabileste daca sunt apte pentru a fi
comercializate.
(3) Pentru bunurile al caror ambalaj nu contine termenul de valabilitate
sau elemente privind calitatea produsului se va obtine certificatul constatator
- buletinul de analiza - prin care se atesta ca acestea sunt apte pentru a fi
comercializate. Certificatul constatator - buletinul de analiza - se emite de
catre institutiile care detin laboratoare de specialitate si care sunt
autorizate in acest sens, in termen de maximum 30 de zile de la data
solicitarii acestuia, cu exceptia bunurilor prevazute la alin. (2), caz in care
certificatul constatator se emite intr-un termen cat mai scurt, astfel incat in
momentul vanzarii sau al predarii acestea sa indeplineasca conditiile de
comercializare.
B. Evaluarea bunurilor
Art. 7
(1) Evaluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului se
realizeaza de o comisie de evaluare in maximum 15 zile de la data declararii,
respectiv a predarii-preluarii acestora. Comisia de evaluare are urmatoarea
componenta:
a) directorul adjunct al directiei regionale vamale - seful comisiei;
b) un reprezentant al serviciului (compartimentului) pentru evidenta si
valorificare a bunurilor intrate in proprietatea privata a statului din cadrul
directiei impozite si taxe a directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti - adjunct
al sefului comisiei;
c) seful serviciului control investigari, valorificare actiuni sau o
persoana desemnata de acesta din cadrul inspectoratului de concurenta judetean
sau al municipiului Bucuresti;
d) seful compartimentului specializat de valorificari din directia
regionala vamala sau un reprezentant al acestuia - membru;
e) un reprezentant al Oficiului pentru Protectia Consumatorului - membru;
f) un reprezentant al biroului vamal sau al brigazii de supraveghere si
control vamal, care gestioneaza bunurile devenite proprietate privata a
statului prin ordin de serviciu;
g) un reprezentant al compartimentului financiar-contabil din directia
regionala vamala - secretarul comisiei.
(2) Rezultatele evaluarii sunt consemnate intr-un proces-verbal de evaluare
intocmit de comisia de evaluare in trei exemplare, semnat de membrii acesteia
si avizat de directorul directiei regionale vamale.
(3) Activitatea comisiei de evaluare este coordonata de directorul
directiei regionale vamale, care numeste prin decizie membrii acesteia si care
solutioneaza eventualele divergente care pot surveni intre membrii comisiei.
Secretarul comisiei de evaluare se va ocupa si de problemele organizatorice
aferente bunei desfasurari a activitatii acesteia. Comisia de evaluare se
intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar pentru ca activitatea de
evaluare sa se desfasoare normal. Prezenta membrilor comisiei este obligatorie,
iar in caz de absenta, inlocuitorul se numeste prin decizie a directorului
directiei regionale vamale. Pentru buna desfasurare a activitatii de evaluare,
prin decizie a directorului directiei regionale vamale pot fi numite subcomisii
ale comisiei de evaluare, care sa asigure informatii privind preturile
stadiului corespunzator de comercializare in vederea evaluarii bunurilor. In
situatii justificate, in functie de natura bunurilor, comisia de evaluare poate
apela la serviciile unor evaluatori specializati. La evaluarea bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului comisia de evaluare are in vedere
nivelul preturilor pentru stadiul corespunzator de comercializare la produse
identice sau similare. Valoarea determinata de comisia de evaluare cuprinde si
comisionul, in cazul bunurilor care se vand in regim de consignatie.
Art. 8
(1) Bunurile care au intrat in proprietatea privata a statului, precum si
bunurile al caror termen de garantie expira inainte de data ramanerii
definitive sau irevocabile, dupa caz, a hotararilor instantelor de judecata in
litigiu sunt valorificate de directiile regionale vamale, conform legii, la
preturile stadiului corespunzator de comercializare.
(2) In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate in termen de 60 de
zile de la data punerii in vanzare, comisia de evaluare poate proceda la
reducerea preturilor, stabilite initial, cu maximum 50% . Membrii comisiei de
evaluare a bunurilor nu pot face parte din comisia de licitatie.
Art. 9
(1) In cazul bunurilor devenite proprietate privata a statului, care intra
sub incidenta Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
se procedeaza dupa cum urmeaza:
a) daca bunurile devenite proprietate privata a statului au fost produse cu
respectarea prevederilor Legii nr. 8/1996, realizate in baza unor contracte cu
titularii de drepturi de autor sau drepturi conexe ori cu organismele de
gestiune colectiva pentru drepturile de autor si drepturile conexe, acestea
urmeaza regimul normal de valorificare;
b) daca bunurile intrate in proprietatea privata a statului au fost produse
cu incalcarea prevederilor Legii nr. 8/1996, acestea sunt predate organelor
abilitate prin lege.
(2) In ceea ce priveste constatarea incadrarii bunurilor in prevederile
Legii nr. 8/1996, aceasta se face prin expertizarea la locul de detinere a
bunurilor de catre delegatii specialisti ai organismelor de gestiune colectiva
pentru drepturile conexe.
C. Valorificarea bunurilor
Art. 10
Bunurile care au intrat in proprietatea privata a statului se valorifica
prin bursele de marfuri, prin licitatie publica, prin regim de consignatie sau
prin societati comerciale de tip consignatie si prin servicii proprii de
gestiune - magazinele autoritatii vamale.
Art. 11
Valorificarea prin bursele de marfuri se face conform procedurii stabilite
de Directia Generala a Vamilor prin protocoale incheiate cu aceste institutii.
Art. 12
(1) In cazul valorificarii prin licitatie publica, valoarea de pornire a
licitatiei este valoarea stabilita de comisia de evaluare. In vederea
organizarii licitatiei se publica in presa anunturi de vanzare care trebuie sa
cuprinda informatiile privind organizarea licitatiei. Lista cuprinzand bunurile
care fac obiectul licitatiei va fi afisata la sediul directiilor regionale
vamale, iar informatiile necesare vor fi puse la dispozitie celor interesati de
compartimentele specializate de valorificare din cadrul acestora.
(2) Licitatia se desfasoara in prezenta unei comisii formate din 3 membri
desemnati prin decizie a directorului directiei regionale vamale.
Comisia de licitatie verifica garantia depusa de participantii la
licitatie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a
licitatiei, si va intocmi lista cuprinzandu-i pe cei acceptati la licitatie.
Licitatia se va desfasura in locul si la ora indicate in anuntul de vanzare,
daca sunt cel putin 2 ofertanti. In situatia in care nu se prezinta 2 ofertanti,
licitatia nu va mai avea loc, incheindu-se un proces-verbal de constatare. In
situatia in care nu se obtine valoarea de pornire a licitatiei, va avea loc o
noua licitatie.
(3) Reluarea licitatiei se stabileste de catre compartimentul specializat
de valorificari din cadrul directiei regionale vamale in termen de maximum 30
de zile de la data primei licitatii, cu respectarea procedurii stabilite
initial. Daca la a doua licitatie se prezinta un singur ofertant care
indeplineste conditiile de participare, el este admis si va avea loc negocierea
valorii de achizitie a bunurilor, care nu poate fi sub valoarea de pornire a
licitatiei.
(4) In situatia in care in urma celor doua licitatii nu se obtine valoarea
de pornire a licitatiei in termen de 60 de zile de la data primei licitatii,
comisia de evaluare va proceda la o reducere a acestei valori cu maximum 50% .
In termen de 30 de zile de la data noii evaluari se va organiza o noua
licitatie, cu respectarea procedurii initiale, care se va desfasura si cu
participarea unui singur ofertant. Pasul de licitatie nu poate fi mai mic de 5%
si mai mare de maximum 20% din valoarea de pornire a licitatiei.
Art. 13
(1) Valorificarea prin regim de consignatie si prin societati comerciale de
tip consignatie se face pe baza principiului licitatiei comisionului, in cadrul
limitei de maximum 20% din valoarea bunurilor.
(2) La stabilirea comisionului comisia de licitatie are in vedere
urmatoarele criterii, dupa caz:
a) volumul de marfa care poate fi preluat pentru valorificare;
b) vadul comercial al comisionarului;
c) dotarea materiala;
d) cuantumul garantiei banesti ce va fi depusa dupa adjudecarea licitatiei
pentru perioada aferenta vanzarii, respectiv 90 de zile;
e) respectarea obligatiilor privind plata contravalorii bunului sau plata
in avans.
(3) Din valoarea determinata de comisia de evaluare comisionarul retine
comisionul adjudecat, iar restul va fi virat la destinatiile prevazute de lege.
(4) Societatea comerciala care preia spre vanzare bunuri in regim de
consignatie realizeaza desfacerea acestora la pretul stabilit de comisia de
evaluare, la care se adauga comisionul adjudecat la licitatie si T.V.A.
aferenta acestuia. Plata contravalorii bunurilor vandute se va face pe masura
desfacerii acestora din 3 in 3 zile lucratoare sau integral.
Art. 14
(1) Valorificarea prin servicii proprii de gestiune - magazine ale
autoritatii vamale - se face acolo unde volumul bunurilor ce urmeaza sa fie
vandute asigura continuitate in functionarea acestora.
(2) Vanzarea bunurilor se poate face in sistem comercial en detail si angro
la valoarea stabilita de comisia de evaluare.
(3) Vanzarea bunurilor in sistem angro se poate face cu plata integrala sau
esalonat pe o perioada de maximum 3 luni si pentru bunuri in valoare totala de
peste 30 milioane lei.
CAP. 4
Inventarierea, pastrarea, conservarea si predarea bunurilor prevazute la
art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
Art. 15
(1) Bunurile prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998, care intra in proprietatea privata a statului in unitatile
autoritatii vamale, vor fi inventariate si vor fi luate masuri de pastrare si
conservare corespunzatoare pana la predarea lor efectiva organelor specializate
ale statului.
(2) Predarea-preluarea bunurilor prevazute la alin. (1) se face de indata,
in baza unui proces-verbal incheiat in doua exemplare, dintre care unul se
pastreaza de catre unitatea vamala predatoare, iar celalalt se transmite
organului specializat al statului.
Art. 16
Medicamentele si aparatura medicala se pun la dispozitie Ministerului
Sanatatii, care stabileste transmiterea cu titlu gratuit sau valorificarea
acestora.
Art. 17
Produsele si substantele toxice se predau gratuit unitatilor specializate
ale ministerelor cu atributii si raspunderi legale privind regimul acestor
bunuri.
Art. 18
Materialele nucleare si radioactive se predau imediat, cu titlu gratuit,
unitatilor specializate stabilite de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare.
Art. 19
(1) Bunurile, documentele sau valorile care fac parte din patrimoniul
cultural national ori care prezinta valoare documentara, stiintifica, artistica
sau muzeistica vor fi predate de indata, cu titlu gratuit, Ministerului
Culturii pentru a fi repartizate institutiilor specializate, potrivit avizului
Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
(2) Cartile, publicatiile si alte bunuri culturale de aceasta natura, cu
exceptia celor mentionate la alin. (1), vor fi predate de indata, cu titlu
gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate bibliotecilor publice.
Art. 20
(1) Documentele care fac sau nu fac parte din Fondul Arhivistic National al
Romaniei vor fi predate de indata, cu titlu gratuit, Arhivelor Nationale sau
directiilor judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza
unui proces-verbal.
(2) Aprecierea apartenentei documentelor mentionate la alin. (1) la Fondul
Arhivistic National al Romaniei se va realiza, in conditiile Legii Arhivelor
Nationale nr. 16/1996, de catre reprezentantii Arhivelor Nationale, la
solicitarea detinatorilor acestor documente.
(3) Predarea documentelor prevazute la alin. (1) se va realiza in baza unui
proces-verbal de predare-preluare, care va cuprinde:
a) numarul curent din registrul de evidenta al detinatorului, in care au
fost inscrise documentele;
b) provenienta documentelor - cu trimitere la actele intocmite cu aceasta
ocazie;
c) descrierea amanuntita a documentelor, realizata de reprezentantul
Arhivelor Nationale, care se poate constitui ca inventar anexat la
procesul-verbal;
d) baza legala de trecere a documentelor in proprietatea statului.
(4) Procesul-verbal se intocmeste in doua exemplare, dintre care unul
ramane la detinatorul documentelor, iar celalalt la unitatea din structura
Arhivelor Nationale care il primeste, fiind semnat si parafat pe toate filele.
Art. 21
Metalele pretioase, pietrele pretioase si semipretioase, bijuteriile din
aceste materiale si mijloacele de plata in valuta liber convertibila, retinute
in vederea confiscarii, precum si cele intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, se depun de catre detinatorii acestora in termen de 48 de
ore la Banca Nationala a Romaniei.
Art. 22
(1) Procedura de receptie, expertizare, pastrare, valorificare si
restituire a metalelor pretioase, pietrelor pretioase si semipretioase,
bijuteriilor din aceste materiale si a mijloacelor de plata in valuta se efectueaza
potrivit normelor de lucru ale Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Mijloacele de plata in lei se depun in termen de 48 de ore la
trezoreriile statului, iar in situatia in care acestea nu sunt infiintate, la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in contul bugetului de stat.
Art. 23
(1) Armele de foc, munitiile, materialele explozive si bunurile cu specific
militar, confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor de politie
judetene si Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, iar
unitatilor Ministerului Apararii Nationale, numai armele militare si munitiile
aferente acestora, materiile explozive si bunurile cu specific militar care fac
obiectul inzestrarii exclusive a unitatilor din structura acestui minister.
(2) Materiile explozive care nu fac obiectul atribuirii, cu titlu gratuit,
Ministerului de Interne sau Ministerului Apararii Nationale, armele de
vanatoare, de tir, cu gaze iritante sau de neutralizare, armele de recuzita,
munitiile acestora si armele de panoplie care nu se predau organelor acestor
ministere se valorifica prin unitatile autorizate sa le comercializeze, dupa
evaluare, conform legii.
(3) Evaluarea bunurilor mentionate la alin. (2) se efectueaza de comisii
numite prin ordin al sefului inspectoratului de politie judetean sau al
Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti din care face parte si
un reprezentant al directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(4) Armele care prezinta valoare de patrimoniu national se predau gratuit,
de catre unitatile de politie care le-au preluat, institutiilor muzeale
specializate, potrivit avizului Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
Art. 24
Metodologia privind evidenta, evaluarea in vederea valorificarii,
asigurarea echiparii cu armament si munitii a persoanelor fizice si
institutiilor publice, precum si destinatia armamentului, munitiilor si
materialelor explozive, provenite din confiscari sau intrate, potrivit legii,
in proprietatea privata a statului se va aproba prin ordin al ministrului de
interne, emis in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme.
CAP. 5
Atribuirea cu titlu gratuit a unor categorii de bunuri intrate in
proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii vamale
Art. 25
In vederea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor intrate in proprietatea
privata a statului prin unitatile autoritatii vamale, conform art. 13 alin. (1)
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, Directia Generala a Vamilor
procedeaza astfel:
a) comunica lunar Ministerului Finantelor situatia nominala privind
autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora care au devenit,
potrivit legii, proprietate privata a statului prin unitatile autoritatii
vamale, pana la data de 5 a lunii urmatoare celei in care s-au inregistrat
asemenea bunuri, conform anexei nr. 1.
Situatiile lunare cuprind doar autovehiculele care sunt in stare de
functionare si corespund din punct de vedere tehnic pentru a circula pe
drumurile publice sau care au un grad de uzura fizica mai mic de 70% si pot fi
aduse in stare de functionare in urma unor reparatii.
Predarea autovehiculelor catre institutiile carora le-au fost atribuite si
valorificarea celor neatribuite de catre organele de valorificare ale
autoritatii vamale se efectueaza pe baza comunicarii exprese a Ministerului
Finantelor.
Pentru autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora,
neatribuite cu titlu gratuit, Ministerul Finantelor comunica organelor de
valorificare ale autoritatii vamale daca bunurile respective raman la
dispozitia Secretariatului General al Guvernului sau pot fi valorificate in
conditiile prezentelor norme.
Pentru autovehicule, ambarcatiuni si motoare atasabile acestora, care nu
indeplinesc conditiile de a fi atribuite Secretariatului General al Guvernului,
asigura preluarea acestora in vederea valorificarii de catre organele
specializate ale autoritatii vamale;
b) consulta, prin intermediul directiilor regionale vamale, organele
administratiei publice locale sau judetene ori serviciile publice
descentralizate ale ministerelor, la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale, in scopul preluarii cu titlu gratuit a bunurilor de
catre: crese, gradinite, camine de copii, de batrani, aziluri, spitale, scoli,
institutii de cult, persoane cu handicap sau persoane fizice care au avut de
suferit de pe urma calamitatilor naturale.
In situatia acceptarii bunurilor, directiile regionale vamale, la
propunerea comisiei de evaluare, pot atribui cu titlu gratuit aceste bunuri.
Se pot atribui cu titlu gratuit bunurile intrate in proprietatea privata a
statului categoriilor de beneficiari mentionati la art. 13 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998, si in situatia in care comisia
de evaluare constata ca valorificarea acestora nu poate fi facuta in cadrul
termenului de valabilitate. Pentru aceste bunuri directiile regionale vamale
inainteaza Ministerului Finantelor propuneri concrete si motivate, care
cuprind: beneficiarul bunurilor; lista cuprinzand bunurile, atat cantitativ,
cat si valoric;
c) atribuie, cu titlu gratuit si cu aprobarea Ministerului Finantelor,
bunuri intrate in proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii
vamale persoanelor juridice si persoanelor fizice care pot face dovada ca au
calitatea de destinatar al materialelor cu caracter documentar, informational,
educativ, stiintific.
Persoanele juridice mentionate mai sus inainteaza Ministerului Finantelor o
solicitare insotita de un act doveditor din care sa rezulte caracterul bunului
si calitatea de destinatar initial al acestuia;
d) procedeaza la atribuirea de bunuri cu titlu gratuit persoanelor juridice
care au calitatea de destinatar pentru bunurile care nu pot fi valorificate in
conditiile Ordonantei Guvernului nr. 128/1998, pe baza de hotarare a
Guvernului.
CAP. 6
Competentele si obligatiile organelor de valorificare din cadrul
autoritatii vamale
Art. 26
(1) Organele de valorificare din cadrul autoritatii vamale au urmatoarele
competente si obligatii:
a) propun Ministerului Finantelor transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului, conform art. 13 alin. (1) lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998;
b) verifica daca sumele realizate din valorificarea bunurilor se varsa, in
termen si in cota cuvenita, la bugetul de stat;
c) controleaza daca institutiile publice si agentii economici, care au
preluat spre valorificare bunuri intrate in proprietatea privata a statului, le
pastreaza in bune conditii si urmaresc operativ reintroducerea in circuitul
economic a valorilor incredintate;
d) raporteaza lunar Ministerului Finantelor situatia privind
autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, intrate in
proprietatea privata a statului, conform modelului prevazut in anexa nr. 1;
e) raporteaza trimestrial Ministerului Finantelor situatia generala privind
bunurile intrate in proprietatea privata a statului pana la data de 20 a lunii
urmatoare incheierii trimestrului, conform modelului prevazut in anexa nr. 2;
f) conduc evidentele necesare privind miscarea bunurilor respective;
g) restituie bunurile sau sumele incasate gresit ori fara baza legala la
nivelul valorii recuperate in urma valorificarii bunurilor sau al valorii
stabilite de comisia de evaluare in cazul bunurilor care au fost transmise cu
titlu gratuit, in baza procesului-verbal de predare-preluare;
h) restituie sumele obtinute din valorificarea bunurilor prevazute la art.
6 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 la nivelul actualizat
al preturilor, in functie de pretul de evaluare initiala sau cu avizul scris al
unui evaluator specializat;
i) organizeaza evidenta proceselor-verbale de predare-preluare prin
inregistrarea in evidenta lucrarilor curente si prin indosarierea acestora pe
detinatorii de la care s-au primit bunurile si pe persoanele fizice si juridice
prin care se face valorificarea.
(2) In mod separat se inregistreaza, se evidentiaza si se indosariaza
procesele-verbale intocmite de comisia de evaluare. La procesele-verbale de
predare-preluare si la procesele-verbale de evaluare se vor anexa si se vor
pastra toate actele referitoare la documentul in cauza.
CAP. 7
Obligatiile persoanelor fizice si juridice care primesc spre valorificare
bunuri intrate in proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii
vamale
Art. 27
Institutiile publice si persoanele juridice care primesc spre valorificare
bunuri devenite proprietate privata a statului prin unitatile autoritatii
vamale au urmatoarele obligatii:
a) sa trimita reprezentantul pentru a prelua bunurile ori de cate ori sunt
instiintate de organele de valorificare;
b) sa se deplaseze in locurile si la datele indicate de organele de
valorificare ale autoritatii vamale, in vederea participarii la licitatii si
preluarii de bunuri etc.;
c) sa semneze, atunci cand preiau bunurile, pentru primirea acestora si sa
aplice stampila oficiala a unitatii;
d) sa inregistreze in evidentele proprii, in ziua primirii, bunurile
preluate;
e) sa organizeze evidenta bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de
predare-preluare;
f) sa mentioneze in instrumentul de plata numarul procesului-verbal de
predare-preluare si numarul procesului-verbal de evaluare;
g) sa asigure conservarea si pastrarea bunurilor in cele mai bune conditii,
avand grija sa nu fie inlocuite pana la vanzare cu altele de calitate
inferioara, sa nu se altereze sau sa se deterioreze din cauza conditiilor de
intretinere necorespunzatoare;
h) sa ia cele mai eficiente masuri pentru ca bunurile preluate sa fie
vandute in timp optim, expunandu-le permanent spre vanzare;
i) sa vireze in termen de 3 zile de la incasare la bugetul de stat sumele
cuvenite acestuia din vanzarea bunurilor respective.
CAP. 8
Procedura de distrugere a bunurilor devenite proprietate privata a statului
prin unitatile autoritatii vamale
Art. 28
Bunurile intrate in proprietatea privata a statului, care nu indeplinesc
conditiile de comercializare, precum si cele care nu au putut fi valorificate,
inclusiv componentele rezultate din dezmembrare, transmise cu titlu gratuit sau
predate unitatilor de colectare si valorificare a deseurilor, vor fi distruse
sub supravegherea comisiei de distrugere. De asemenea, vor fi supuse
distrugerii si bunurile al caror nivel al valorii nu justifica angajarea
cheltuielilor pentru valorificare.
Art. 29
(1) Comisia de distrugere stabileste, in functie de natura bunurilor
respective, locul unde urmeaza sa fie distruse acestea, putandu-se apela si la
serviciile unor unitati specializate in acest gen de activitate. Comisia de
distrugere se numeste prin decizie a directorului directiei regionale vamale si
are urmatoarea componenta:
a) directia regionala vamala 2 membri
b) directia generala a finantelor
publice si controlului financiar
de stat judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti 2 membri
c) inspectoratul judetean de
politie sau Directia Generala
de Politie a Municipiului Bucuresti 1 membru
d) agentia judeteana de protectie a
mediului 1 membru
e) biroul vamal operativ sau brigada
de supraveghere si control vamal
care gestioneaza bunurile in cauza 1 membru.
(2) Numirea membrilor comisiei mentionati la lit. b), c) si d) se
realizeaza la propunerea conducatorului unitatii cu care persoana desemnata a
incheiat raportul juridic de munca.
(3) Dupa distrugerea bunurilor comisia de distrugere incheie un
proces-verbal de distrugere, in trei exemplare, semnate de toti membrii
comisiei, precum si de unitatea specializata care concura la distrugere, dupa
caz.
(4) Data intrunirii comisiei se stabileste prin decizie a directorului
directiei regionale vamale. Prezenta tuturor membrilor comisiei la operatiunea
de distrugere este obligatorie, iar in caz de absenta, inlocuitorul se numeste
prin decizie a directorului directiei regionale vamale. Procesul-verbal de
distrugere va fi avizat de directorul directiei regionale vamale. In functie de
importanta operatiunii de distrugere, se pot efectua inregistrari video fie cu
posibilitati proprii, fie cu invitarea posturilor locale de televiziune.
CAP. 9
Veniturile incasate si cheltuielile aferente procedurii de valorificare a
bunurilor intrate in proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii
vamale
Art. 30
Veniturile incasate din valorificarea bunurilor devenite proprietate
privata a statului prin unitatile autoritatii vamale, din care se deduc
cheltuielile de deplasare si de cazare care vor fi platite membrilor comisiei
de distrugere, precum si cheltuielile necesare pentru depozitarea bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului, in conditiile prevederilor art. 8
din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998, astfel cum a fost modificat prin Legea
nr. 98/1999, si ale art. 10 alin. (2) din aceeasi ordonanta, se fac venit la
bugetul de stat cu cota cuvenita acestuia si se vireaza in contul de
valorificare nr. 20220112.
Art. 31
Cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului se acopera din bugetul Directiei Generale a
Vamilor - Ministerul Finantelor, respectiv de la capitolul 72.01 "Alte
actiuni", subcapitolul 01 "Administratia centrala vamala si unitati
teritoriale", alin. 30.07 "Alte cheltuieli autorizate prin
dispozitiile legale".
Art. 32
In categoria cheltuielilor prevazute la art. 31 se cuprind cheltuielile
privind: sortarea, conservarea, manipularea, transportarea, expertizarea,
licitatiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea sumelor
incasate gresit sau fara baza legala, timbrarea, precum si alte cheltuieli
legate de activitatea de evaluare si valorificare a bunurilor intrate in
proprietatea privata a statului. Se cuprind in categoria acestor cheltuieli si
cele efectuate de detinator cu bunurile confiscate pana la intrarea in
proprietatea privata a statului, in situatia in care detinatorul este si organ
de valorificare.
Art. 33
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
SITUATIA
privind autovehiculele, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, intrate
in proprietatea privata a statului prin unitatile autoritatii vamale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = Nr. crt.
B = Locul unde se afla autovehiculul si tipul autovehiculului
C = Marca
D = Capacitatea cilindrica a motorului (cmc)
E = Anul de fabricatie
F = Observatii
Autovehicule
______________________________________________________________________________
Numarul Gradul Valoarea Alte elemente
A B C D E kilometrilor Carburantul de stabilita specifice F
inregistrati folosit uzura de comisia autovehiculului
la bord de [seria sasiului
evaluare (SS), seria
motorului (SM),
seria
caroseriei (SC),
culoarea etc.]
______________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Motoare atasabile ambarcatiunilor
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea CP Seria Gradul Starea tehnica, Valoarea Observatii
crt. motorului motorului de uzura conform fisei
tehnice
______________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7 8
______________________________________________________________________________
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = Valoarea
B = Observatii
Ambarcatiuni
______________________________________________________________________________
Nr. Locul si tipul Numarul Lungimea Latimea Inaltimea Crevace Gradul A B
crt. ambarcatiunii de (m) (m) (m) (bucati) de
bucati uzura
______________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
______________________________________________________________________________
ANEXA 2
la metodologie
Judetul ..................
Trimestrul ...............
SITUATIA GENERALA
privind bunurile intrate in proprietatea privata a statului prin unitatile
autoritatii vamale
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A = prin magazinele proprii
B = prin licitatie publica
C = in regim de consignatie
D = prin atribuiri gratuite
E = prin restituiri
F = prin reduceri de pret
G = prin distrugere
________________________________________________________________________________
Valorificari,
Bunurile legal Soldul la Intrarile --------------------- Soldul la
confiscate inceputul in cursul din care: sfarsitul
------------------- trimestrului trimestrului TOTAL --------------
trimestrului
Denumirea Codul A B C D E F G
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4=5+ 5 6 7 8 9 10 11 12=2+3+4
+...11
________________________________________________________________________________
a) produse
alimentare
(inclusiv
bauturi
alcoolice si
tigari) 1
b) aparatura
electronica
(casetofoane,
video,
faxuri,
televizoare
etc.) 2
c) bunuri de
uz casnic
(frigidere,
congelatoare,
aspiratoare,
cuptoare cu
microunde,
masini de
spalat etc.) 3
d) confectii
si
incaltaminte 4
e) autovehicule,
ambarcatiuni si
motoare
atasabile
acestora 5
f) alte
bunuri*) 6
________________________________________________________________________________
TOTAL: 7
________________________________________________________________________________
*) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativa.
NOTA:
O data cu anexa se va prezenta si o informare privind urmatoarele aspecte:
modul de functionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; varsarea in termen
la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizari de intarziere calculate
pentru nevarsarea in termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor
negociate cu societatile tip consignatie pentru valorificarea bunurilor; alte
aspecte semnificative privind actiunea de valorificare etc.