HOTARARE Nr. 1088 din 8 iulie 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale privind serviciile de sanatate si a
Planului de actiune pentru reforma sectorului de sanatate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 696 din 3 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 11 lit. f) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala privind serviciile de sanatate, prevazuta in
anexa nr. 1, si Planul de actiune pentru reforma sectorului de sanatate,
prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
(1) Se constituie Comitetul National pentru Implementarea Strategiei
privind Serviciile de Sanatate, denumit in continuare Comitet National, pentru
aplicarea si dezvoltarea strategiei nationale si a planului de actiune pentru
reforma sectorului de sanatate.
(2) Componenta Comitetului National, precum si atributiile principale sunt
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 3
Ministerul Sanatatii si celelalte institutii prevazute in anexa nr. 3 vor
duce la indeplinire prevederile prezentei hotarari.
Art. 4
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
privind serviciile de sanatate
Pe termen lung, efectul vizat al strategiei este imbunatatirea starii de
sanatate a populatiei si, prin aceasta, a calitatii vietii.
I. Scopul Strategiei nationale privind serviciile de sanatate
Scopul Strategiei nationale privind serviciile de sanatate, denumita in
continuare strategie, este cresterea accesului populatiei la servicii medicale
de calitate si eficientizarea modului de furnizare a serviciilor medicale
spitalicesti.
Principalele obiective ale acestei strategii, care vor directiona
furnizarea serviciilor de sanatate in Romania pentru cel putin urmatorii 10
ani, sunt urmatoarele:
1. Imbunatatirea accesului populatiei si cresterea echitatii in acordarea
serviciilor de sanatate
2. Imbunatatirea calitatii serviciilor de sanatate
3. Imbunatatirea eficacitatii si a eficientei serviciilor de sanatate
Prezenta strategie are la baza strategia de rationalizare a serviciilor
spitalicesti, elaborata in anul 2003 in cadrul derularii proiectului de
planificare si reglementare a sistemului de servicii de sanatate al Bancii
Mondiale in Romania.
Principiile acestei strategii vor directiona furnizarea serviciilor de
sanatate in Romania pentru cel putin urmatorii 10 ani.
II. Viziunea strategiei privind serviciile de sanatate din Romania
Cetatenii Romaniei vor avea un acces imbunatatit pe plan local la servicii
de sanatate de calitate, inclusiv accesul la medicamente prescrise rational,
medicina de familie, servicii de sanatate publica si la programe de prevenire a
imbolnavirilor. Cetatenii vor avea incredere in pregatirea medicilor de familie
si se vor baza pe acestia pentru rezolvarea majoritatii problemelor lor de
sanatate, apeland la medicii de specialitate sau la serviciile spitalicesti
doar atunci cand este nevoie.
Cetatenii cu afectiuni cronice cum ar fi: diabetul zaharat, hipertensiunea
arteriala, afectiuni respiratorii cronice si altele se vor baza atat pe medicii
de familie la care sunt inscrisi, cat si pe o retea de alti furnizori, care ii
vor ajuta sa-si mentina un stil de viata sanatos acasa, la serviciu si in
comunitate. Cetatenii vor fi informati despre serviciile de sanatate ce le pot
fi furnizate si vor alege serviciile pe baza calitatii si nivelului de
complexitate cel mai potrivit. Optiunea de a alege servicii private va fi mai
larga.
In Romania se va dezvolta un sector al serviciilor spitalicesti performant,
usor accesibil pentru pacientii care necesita ingrijiri pentru traumatisme si
urgente medico-chirurgicale, alte afectiuni acute care le pun in pericol viata,
boli cronice grave.
Spitalele vor fi dotate in mod corespunzator si vor furniza o gama adecvata
de servicii de calitate pentru diagnostic si tratament. De asemenea, spitalele
vor avea personal cu pregatire adecvata, motivat sa furnizeze ingrijiri clinice
de calitate.
Pe termen lung, efectul vizat al prezentei strategii este imbunatatirea
starii de sanatate a populatiei si, prin aceasta, a calitatii vietii.
Prezenta strategie se va concentra pe modernizarea si imbunatatirea
calitatii serviciilor spitalicesti si pe extinderea accesului local la
serviciile de asistenta primara. Astfel se va realiza un echilibru intre
serviciile spitalicesti, serviciile ambulatorii de specialitate furnizate in
spital sau in cabinete medicale individuale, serviciile de spitalizare de zi si
serviciile de asistenta primara (medicina de familie, medicamentele eliberate
in regim ambulatoriu, ingrijirile la domiciliu, ingrijirile comunitare, precum
si serviciile de sanatate publica si programele de prevenire a imbolnavirilor
etc.).
III. Obiectivele strategiei privind serviciile de sanatate din Romania:
Obiectivul 1: Crearea unui sector al serviciilor spitalicesti performant,
care sa furnizeze ingrijiri mai eficiente si mai eficace, cum ar fi ingrijirile
ambulatorii integrate cu cele spitalicesti, spitalizarea de zi, spitalizarea de
o zi, precum si imbunatatirea serviciilor de diagnostic si tratament (Se
subordoneaza scopului: crestere acces, eficienta)
Obiectivul 2: Extinderea serviciilor de asistenta primara, in special a
ingrijirilor la domiciliu, eliberarii medicamentelor in regim ambulatoriu,
crearea unor centre de sanatate multifunctionale atat in mediul urban, cat si
in cel rural si integrarea asistentei primare cu serviciile ambulatorii de
specialitate si serviciile spitalicesti, in conformitate cu programele
nationale de sanatate (Se subordoneaza scopului: crestere acces)
Obiectivul 3: Asigurarea unei finantari adecvate si sustenabile, in vederea
stimularii performantei spitalelor, in concordanta cu politicile sanitare si cu
tinta de planificare nationala pe termen lung a numarului de paturi de spital,
care sa contina elemente stimulative pentru furnizarea eficienta a serviciilor
spitalicesti (Se subordoneaza scopului: crestere calitate, eficienta)
Obiectivul 4: Inchiderea, transformarea sau restructurarea unitatilor
spitalicesti care nu sunt necesare sau care sunt subutilizate, in vederea
reducerii pierderilor financiare, si utilizarea resurselor economisite pentru
dezvoltarea noilor prioritati in sistemul de sanatate, bazate pe reducerea
numarului internarilor si a duratei medii de spitalizare, concomitent cu
cresterea ratei de ocupare a paturilor si imbunatatirea rezultatelor
activitatii (Se subordoneaza scopului: crestere calitate, eficienta)
Obiectivul 5: Imbunatatirea sistemelor de conducere si management
operational si furnizarea unei capacitati adecvate de a conduce si monitoriza
reformele strategice in sistemul de sanatate (Se subordoneaza scopului:
crestere acces, calitate, eficienta)
Obiectivul 6: Revizuirea cadrului de reglementare de la nivel central
pentru a permite implementarea rapida a reformei in sistemul de sanatate si
descentralizarea ulterioara a managementului operational si financiar, in
vederea gasirii celor mai bune solutii pentru acoperirea nevoilor locale,
inclusiv servicii pentru populatia defavorizata sau vulnerabila (Se
subordoneaza scopului: crestere acces, calitate)
Obiectivul 7: Dezvoltarea unui sistem modern de acreditare a serviciilor de
sanatate si a unor sisteme adecvate de monitorizare a managementului calitatii
(Se subordoneaza scopului: crestere calitate)
Obiectivul 8: Cresterea participarii sectorului privat in finantarea
serviciilor de sanatate, prin imbunatatirea reglementarii sistemului privat de
asigurari de sanatate in urma aprobarii Legii asigurarilor private de sanatate,
care sa permita competitia pentru fonduri suplimentare a furnizorilor de
servicii medicale publici sau privati, altele decat cele colectate prin
contributia obligatorie la Fondul national unic de asigurari de sanatate (Se
subordoneaza scopului: crestere eficienta)
Obiectivul 9: Transferul ingrijirilor furnizate in spitale pentru cazurile
sociale si pentru varstnici catre unitati/organizatii ale autoritatilor locale
si/sau catre unitati private, astfel incat spitalele sa se poata concentra pe
furnizarea ingrijirilor de tip acut
IV. Rezultate asteptate ale strategiei privind serviciile de sanatate din
Romania
Atingerea obiectivelor mentionate in prezenta strategie va conduce la
urmatoarele rezultate:
1. Un sistem modern si eficient al ingrijirilor medicale spitalicesti, cu
un acces imbunatatit la servicii de calitate crescuta
2. Populatia va avea un acces local imbunatatit la o gama mai larga de
servicii integrate de asistenta primara si spitaliceasca, mai bine adaptate
nevoilor medicale ale comunitatii.
3. Finantare sustinuta, echitabila si transparenta a serviciilor de
sanatate, bazata pe responsabilitate locala, descentralizata, cu stimulente
pentru o activitate eficienta, cu raspundere si mecanisme de raportare
corespunzatoare
4. Restructurarea si redefinirea unitatilor sanitare in vederea furnizarii
serviciilor medicale adecvate si care sunt identificate ca nevoi de sanatate
ale populatiei
5. Imbunatatirea conducerii si managementului serviciilor de sanatate, la
nivel judetean si regional, care va stimula furnizarea de servicii mai
eficiente si reducerea coruptiei
6. Un cadru legal care sustine descentralizarea si furnizarea mai rapida a
serviciilor de sanatate imbunatatite, in concordanta cu aceasta strategie si cu
politicile nationale de sanatate
7. Asigurarea calitatii serviciilor de sanatate, masurabila prin sistemul
de acreditare
8. Cresterea investitiilor sectorului privat in finantarea si furnizarea
serviciilor de sanatate si modele competitive de furnizare a serviciilor de
sanatate
9. Un sistem de sanatate care sa furnizeze exclusiv ingrijiri de sanatate
si care sa coopereze cu sectoarele de asistenta sociala pentru cresterea
solidaritatii sociale si a calitatii vietii
ANEXA 2
PLAN DE ACTIUNE
pentru reforma sectorului de sanatate
A. Pe termen scurt (sfarsitul anului 2004)
1. Finalizarea cadrului legislativ pentru directiile prioritare ale
sistemului de sanatate: hotarare a Guvernului privind strategia nationala de
sanatate publica, ordin al ministrului sanatatii privind serviciile de urgenta
prespitalicesti, ordin al ministrului sanatatii privind competentele spitalelor
(inclusiv legate de conducerea spitalelor), revizuirea Hotararii Guvernului nr.
412/2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea, functionarea si
finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale, ordin al ministrului
sanatatii privind organizarea, functionarea si finantarea centrelor de sanatate
multifunctionale, reglementari privind politica nationala a medicamentului
2. Elaborarea primei versiuni a planurilor nationale, regionale si locale
de sanatate pentru structuri si servicii furnizate in domenii specifice
3. Planificarea si restructurarea serviciilor de sanatate in vederea
cresterii accesului populatiei urbane si rurale la servicii de calitate pe baza
planurilor de sanatate dezvoltate
4. Finantare eficienta si transparenta a spitalelor prin: monitorizarea
executiei bugetare a acestora in vederea incadrarii in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat, extinderea sistemului de finantare bazata pe caz la toate
unitatile care furnizeaza servicii spitalicesti de internare continua pentru
pacienti acuti, publicarea pe paginile de web ale institutiilor abilitate a
rapoartelor de activitate clinica si financiare ale spitalelor
5. Cresterea disponibilitatii medicamentelor pentru populatie, in limita
fondurilor existente prin derularea licitatiilor centralizate pentru
medicamente de baza in spitale, derularea licitatiilor electronice pentru
achizitii in spitale si introducerea primelor ghiduri de practica (diabet)
6. Reabilitarea asistentei medicale de urgenta prespitaliceasca
7. Imbunatatirea fluxului electronic de informatii si a distribuirii
informatiilor publice in sistemul de sanatate (de la furnizori la institutiile
locale si/sau centrale si inapoi si intre institutiile locale si centrale din
sistem) prin introducerea semnaturii electronice, publicarea documentelor
oficiale pe paginile de web, conceperea unui format unic de raportare clinica
si/sau financiara
8. Standardizarea codificarii si implementarea registrelor nationale de
date in sistemul de sanatate (de exemplu, pentru diabet)
9. Monitorizarea si finalizarea investitiilor in derulare
10. Stimularea participarii sectorului privat la serviciile de sanatate
prin: elaborarea unui ordin al ministrului sanatatii privind normele de
aplicare a Legii asigurarilor private de sanatate, extinderea parteneriatelor
public-private legate de externalizarea serviciilor de dializa, imagistica si
laborator, finalizarea procesului de privatizare a managementului de spital
pentru un spital-pilot
11. Finalizarea si pregatirea programelor cu finantare externa, mai ales a
celor referitoare la asistenta mamei si copilului, consolidarea capacitatii de
management si de control a Ministerului Sanatatii si a serviciilor de medicina
de urgenta
12. Implementarea recomandarilor Proiectului de planificare si reglementare
a sistemului de servicii de sanatate al Bancii Mondiale in Romania
13. Sustinerea in continuare a dezvoltarii ingrijirilor primare si in
ambulatoriu prin concesionarea cabinetelor medicale catre medici
B. Pe termen mediu (pana in 2008)
1. Imbunatatirea furnizarii serviciilor de sanatate comunitare (medicina
generala/de familie, medicamente in ambulatoriu, planificare familiala, centre
de sanatate multifunctionale, servicii de specialitate in ambulatoriu etc.) si
integrarea acestora cu serviciile spitalicesti, precum si cu ingrijirile
sociale si pentru varstnici, in regim public sau privat
2. Finalizarea programelor cu finantare externa pentru asistenta mamei si
copilului, consolidarea capacitatii de management si de control din Ministerul
Sanatatii si a serviciilor de medicina de urgenta
3. Imbunatatirea performantei serviciilor spitalicesti prin reglementarea
unor noi tipuri de servicii furnizate la acest nivel (asistenta ambulatorie
integrata, proceduri efectuate in regim de spitalizare de zi, spitalizare de o
zi) si prin imbunatatirea infrastructurii bazei de diagnostic si tratament
4. Imbunatatirea calitatii si sigurantei ingrijirilor spitalicesti prin
sustinerea abordarii de tipul medicinei bazate pe dovezi, pe baza ghidurilor
clinice si realizarea a doua ghiduri model pana in 2005 (pentru diabet si
hipertensiune)
5. Continuarea reducerii numarului de paturi de spital initiata in cursul
anului 2003 (in vederea atingerii tintei finale de planificare nationala pe
termen lung a paturilor, de 4,3 paturi la 1.000 de locuitori in anul 2014).
Implicarea sustinuta in identificarea unei combinatii de mecanisme de reducere
a numarului de paturi pentru a atinge un rezultat real de aproximativ 5,5
paturi la 1.000 de locuitori (pana in 2008) prin:
a) reducerea duratei medii de spitalizare in cazul afectiunilor acute si
extinderea serviciilor care se furnizeaza intr-o singura zi (cum ar fi:
spitalizarea de zi, spitalizarea de o zi, ambulatoriul integrat, servicii diagnostice
etc.);
b) reducerea ratei de internari in spital in cazul afectiunilor acute si
cronice (cu exceptia bolilor psihice si infectioase);
c) cresterea numarului de zile de spitalizare disponibile si a ratei de
ocupare a paturilor in spital in cazul afectiunilor acute si in spitalizarea de
zi;
d) transferul zilelor/pat din spitale in unitati cu specific nemedical acut
(ingrijiri sociale, unitati medico-sociale etc.).
6. Dezvoltarea si rafinarea sistemului de finantare pe baza de caz rezolvat
a spitalelor si aplicarea acestuia la toate unitatile spitalicesti de ingrijiri
acute care au fost restructurate si reducerea treptata pana la eliminare a
ponderii finantarii istorice in calcularea tarifelor; introducerea si adaptarea
sistemului de finantare bazata pe caz si pentru serviciile ambulatorii
7. Stabilirea politicilor de sanatate referitoare la utilizarea noilor
tehnologii medicale, medicamente, echipamente, bazate pe de o parte pe studii
de cost-eficienta si cost-eficacitate si pe de alta parte pe nevoile de
sanatate, in vederea furnizarii unor servicii medicale de calitate
8. Stabilirea cadrului de reglementari privind operationalizarea unor
centre de sanatate multifunctionale referitoare la: metodele de finantare,
procesele de angajare de resurse umane, procesele privind infrastructura si
conducerea/managementul. Implementarea in cel putin 15 judete a acestor centre,
acolo unde este necesar prin restructurarea centrelor medicale rurale,
centrelor de permanenta, statiilor de ambulanta, a spitalelor rurale si urbane
mici si a spitalelor de monospecialitate
9. Stabilirea cadrului de reglementari privind extinderea ingrijirilor la
domiciliu, referitoare la: metodele de finantare, procesele de angajare de
resurse umane, procesele privind infrastructura si conducerea/managementul, in
vederea reducerii internarilor in spital cu metode cost-eficiente. Atingerea
obiectivelor determinate, cum ar fi reabilitarea serviciilor de ingrijiri la
domiciliu, implementarea lor pe scara larga in 20 de judete
10. Stabilirea cadrului de reglementari privind extinderea serviciilor
ambulatorii integrate, referitoare la: metodele de finantare, procesele de
angajare de resurse umane, procesele privind infrastructura si
conducerea/managementul; se va sprijini astfel transferul anumitor servicii de
ingrijiri cronice furnizate in spitale (diabet, astm, hipertensiune etc.) catre
ambulatoriul spitalului: vor fi stabilite sisteme integrate ambulatorii in cel
putin cate un spital judetean sau universitar din fiecare judet
11. Implementarea unor mecanisme de finantare sustenabile, echitabile si
transparente, bazate pe descentralizarea responsabilitatii financiare, avand
structuri de responsabilitate si de raportare corespunzatoare. Finalizarea si
adoptarea reglementarilor privind managementul datoriilor, a clasificatiei
bugetare, a planului de conturi si a altor recomandari financiare cheie ale
proiectului de planificare si reglementare a sistemului de servicii de sanatate
al Bancii Mondiale in Romania, in consens cu legislatia romaneasca in domeniu.
Implementarea unor mecanisme de finantare sustinute, echitabile si transparente
pentru a asigura viabilitatea financiara a schemei de asigurari de sanatate si
a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
12. Decizia asupra modelelor de alocare regionala a resurselor care sa fie
aplicate in Romania: implementarea modelului agreat si obtinerea de
imbunatatiri semnificative in echitatea alocarii resurselor la nivel national
13. Implementarea de politici, proceduri si reglementari noi in vederea
imbunatatirii conducerii si managementului serviciilor de sanatate si reducerii
semnificative a nivelului coruptiei la nivel judetean si regional;
implementarea retelelor de conducere judetene/regionale in cel putin 10 judete
14. Planificarea serviciilor de sanatate si reforma institutionala:
a) actualizarea planurilor de sanatate judetene, regionale si nationale in
ceea ce priveste numarul unitatilor si serviciile furnizate in domeniile
specifice;
b) reorganizarea spitalelor bazata pe planul nevoilor de servicii de
sanatate, in concordanta cu infrastructura, echipamentele, tehnologia si
personalul necesar;
c) stabilirea unui plan de dezvoltare profesionala pentru personalul
medical de la toate nivelurile;
d) infiintarea unui organism national de monitorizare a calitatii
serviciilor de sanatate;
e) stabilirea unui set minim de indicatori pentru monitorizarea calitatii
serviciilor de sanatate.
15. Identificarea nevoilor de formare pentru a implementa noile metode de
management financiar, de conducere, managementul operational si reforma
serviciilor si formarea unei structuri de pregatire corespunzatoare
16. Implementarea unor sisteme imbunatatite de management al informatiei
pentru planificare, managementul serviciilor si monitorizarea larga a
performantei sistemului, pe baza parametrilor de performanta ce urmeaza a fi
definiti si a metodelor ce urmeaza a fi agreate
17. Colaborarea, in principal, cu Ministerul Finantelor Publice pentru a
gasi oportunitatile si stimulentele necesare in vederea continuarii stimularii
investitiilor din sectorul privat in infrastructura, furnizarea de servicii si
management prin stimularea parteneriatelor public-private, folosind experienta
proiectelor-pilot de parteneriat public-privat initiate incepand cu anul 2002
18. Continuarea investitiilor in dezvoltarea viitoare a functiei de
planificare la nivel central si judetean si revizuirea atat a Strategiei
nationale privind serviciile de sanatate, cat si a planurilor de sanatate
judetene, regionale si nationale in functie de realizarile de pana in acel
moment si de posibilitatile de dezvoltare, de exemplu, programe nationale de
servicii clinice, programe sau proiecte cu finantare externa etc.
19. Obtinerea consensului asupra maririi ponderii finantarii pentru
sanatate
20. Codificarea si corelarea tuturor actelor normative din domeniul
sanatatii intr-un cod sanitar sau cod al sanatatii publice.
C. Pe termen lung (pana in 2014)
1. Atingerea obiectivelor finale ale strategiei privind serviciile de
sanatate la nivel national pana la o medie nationala de aproximativ 4,3 paturi
la 1.000 de locuitori, prin implementarea combinatiei de mecanisme de reducere
a numarului de paturi stabilite prin Strategia nationala de rationalizare a
serviciilor spitalicesti:
a) reducerea duratei medii de spitalizare prin tratarea a cel putin 25% din
pacientii acuti in structuri de spitalizare de zi si prin reducerea cu 10% a
duratei de spitalizare pentru internarile continue;
b) reducerea cu 10% a ratei internarilor in spital pentru pacientii acuti
si cronici (cu exceptia bolilor psihice si a bolilor infectioase);
c) stabilirea la 365 a numarului zilelor disponibile in spitale pentru
ocuparea paturilor, respectiv la 85% a ratei de ocupare a acestora, pentru
internarile in spitalizare continua;
d) stabilirea la 250 a numarului zilelor disponibile in spitale pentru
ocuparea paturilor, respectiv la 85% a ratei de ocupare a acestora, pentru
internarile in spitalizare de zi;
e) transferul a 10% din numarul zilelor de spitalizare din spitale in
unitatile de ingrijiri sociale si pentru varstnici.
2. Incheierea restructurarii si reorganizarii tuturor unitatilor sanitare
si implementarea serviciilor care sunt adecvate si bazate pe nevoile de
sanatate ale populatiei.
ANEXA 3
COMPONENTA
si atributiile principale ale Comitetului National pentru Implementarea
Strategiei Nationale privind Serviciile de Sanatate
Art. 1
(1) Comitetul National este format din:
- ministrul sanatatii;
- secretar de stat din Ministerul Sanatatii;
- presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate;
- consilier/reprezentant al primului-ministru;
- presedintii comisiilor de sanatate ale Senatului si Camerei Deputatilor,
precum si din reprezentanti, la nivel de secretar de stat, de la urmatoarele
ministere:
- Ministerul Administratiei si Internelor;
- Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
- Ministerul Finantelor Publice;
- Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- Ministerul Apararii Nationale;
- Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
- Ministerul Justitiei.
(2) Ministrul sanatatii este presedintele Comitetului National.
(3) Numirea membrilor Comitetului National se face prin ordin al
ministrului sanatatii, la propunerea institutiilor si structurilor prevazute la
alin. (1).
Art. 2
(1) Comitetul National are urmatoarele atributii principale:
a) urmareste adoptarea si implementarea strategiei prevazute in anexa nr. 1
si intocmeste rapoarte semestriale asupra stadiului de implementare, pe care le
prezinta Guvernului;
b) dezbate politicile de sanatate si propunerile de masuri ale
secretariatului tehnic;
c) adapteaza si avizeaza anual planul de activitati prevazut in anexa nr.
2, revizuieste realizarea lui, noile prioritati si directii de actiune;
d) promoveaza si sprijina initiative legislative generale necesare
implementarii strategiei;
e) sprijina implementarea actiunilor specifice din strategia si planul de
activitati ce revin institutiilor reprezentate in Comitetul National.
(2) In realizarea atributiilor care ii revin, Comitetul National se
consulta cu organismul profesional al medicilor, Colegiul Medicilor din
Romania.
Art. 3
(1) In cadrul Ministerului Sanatatii se va infiinta un secretariat tehnic
al Comitetului National.
(2) Secretariatul tehnic este coordonat de catre secretarul general al
Ministerului Sanatatii.
(3) Atributiile principale ale secretariatului tehnic sunt:
a) identificarea si analizarea problemelor si activitatilor legate de
implementarea Strategiei nationale privind serviciile de sanatate si a Planului
de actiune pentru reforma sectorului de sanatate, pregatirea documentatiei
tehnice si legislative legate de problemele identificate, in vederea
prezentarii lor Comitetului National pentru aprobare sau aviz;
b) coordonarea activitatilor de implementare a Strategiei nationale privind
serviciile de sanatate, cu modificarile si adaptarile propuse de Comitetul
National;
c) monitorizarea activitatilor de implementare;
d) facilitarea comunicarii in interiorul Comitetului National si cu
institutiile implicate.
(4) Nominalizarea membrilor secretariatului tehnic si stabilirea
responsabilitatilor specifice se aproba in prima sedinta a Comitetului
National.
Art. 4
Regulamentul de functionare a Comitetului National se aproba in prima
sedinta a acestuia si se transmite institutiilor implicate.