HOTARARE Nr. 1105 din 25 septembrie 2003
privind reorganizarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 26 septembrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 din Legea nr. 26/1996 -
Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva se organizeaza prin
reorganizarea Regiei Nationale a Padurilor, care se desfiinteaza.
(2) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva este persoana juridica, cu
sediul central in municipiul Bucuresti, bd. general Gheorghe Magheru nr. 31,
sectorul 1, si functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, exercitand si atributii de serviciu public cu specific silvic si de
autoritate hipica nationala, in conformitate cu prevederile regulamentului de
organizare si functionare prevazut in anexa nr. 1.
(3) Unitatile din structura Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva sunt
prevazute in anexa nr. 2.
(4) Structurile organizatorice si functionale ale unitatilor prevazute in
anexa nr. 2 se aproba de Consiliul de administratie al Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva.
(5) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva functioneaza sub autoritatea
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului.
Art. 2
Organele de conducere ale Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva sunt
consiliul de administratie si managerul - directorul general.
Art. 3
Atributiile principale ale managerului - directorului general sunt:
a) asigura organizarea, conducerea si gestionarea activitatii curente a
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva;
b) raspunde, in conditiile legii, de aducerea la indeplinire a obiectivelor
si criteriilor de performanta manageriale stabilite pentru Regia Nationala a
Padurilor - Romsilva;
c) numeste echipele manageriale de la nivelul Regiei Nationale a Padurilor
- Romsilva si a unitatilor din structura acesteia;
d) verifica anual, printr-o comisie desemnata in acest scop, competenta
profesionala a echipei manageriale numite la nivelul Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva si al unitatilor si subunitatilor din structura acesteia,
luand masuri de inlocuire din functie in cazul in care nu corespunde limitelor
si exigentelor impuse pentru realizarea criteriilor de performanta;
e) selecteaza, angajeaza, suspenda si, dupa caz, desface contractul de
munca al personalului salariat al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva;
f) stabileste masuri, potrivit legii, pentru angajarea raspunderii
disciplinare, materiale, civile, penale sau contraventionale a angajatilor
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, in cazul neindeplinirii de catre
acestia a obligatiilor de serviciu ce le revin;
g) negociaza si incheie cu sindicatele contractul colectiv de munca la
nivelul Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva si contractele individuale de
munca ale salariatilor din aparatul central al acesteia, precum si ale
conducerilor unitatilor din subordine;
h) reprezinta si angajeaza Regia Nationala a Padurilor - Romsilva prin
semnatura, in relatiile cu terte persoane fizice sau juridice din tara ori din
strainatate, in limita competentelor aprobate de consiliul de administratie si
in conditiile legii.
Art. 4
Managerul - directorul general este ordonator de credite in conditiile
prevazute de lege.
Art. 5
In exercitarea atributiilor sale, managerul - directorul general emite
ordine si decizii.
Art. 6
(1) Patrimoniul propriu al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
inregistrat in evidentele contabile totalizeaza 886.820.364 mii lei la data de
30 iunie 2003, fiind constituit prin insumarea patrimoniilor unitatilor din
structura sa.
(2) Patrimoniul si personalul unitatilor din structura Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva, prevazute in anexa nr. 2, se preiau conform Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobata
si modificata prin Legea nr. 427/2001, si Legii nr. 53/2003 - Codul muncii prin
aprobarea Consiliului de administratie al Regiei Nationale a Padurilor.
(3) Incadrarea in noile structuri organizatorice a personalului existent la
data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se face pe baza verificarii
cunostintelor profesionale, in conditiile prevazute de lege, in limita
posturilor disponibile.
(4) Reincadrarea in noile structuri organizatorice si in numarul de posturi
aprobat se face in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 7
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are ca obiect de activitate:
a) aplica strategia nationala in domeniul silviculturii si actioneaza
pentru apararea, conservarea si dezvoltarea durabila a fondului forestier
proprietate publica a statului, pe care il administreaza, precum si pentru
gospodarirea fondurilor de vanatoare si de pescuit atribuite, potrivit legii,
pentru recoltarea si valorificarea, prin acte si fapte de comert, a produselor
specifice fondului forestier, potrivit prevederilor legale, in conditii de
eficienta economica, exercitand si atributii de serviciu public cu specific
silvic;
b) coordoneaza si implementeaza Programul national de ameliorare genetica a
cabalinelor, conservarea patrimoniului genetic national, constituit din
totalitatea populatiilor de cabaline cu valoare genetica ridicata, crestere,
ameliorare, calificare si perfectionare a efectivelor de cabaline in rasa pura.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 173/2001 privind reorganizarea Regiei Nationale a Padurilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 29 ianuarie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii,
padurilor, apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Denumirea regiei este Regia Nationala a Padurilor - Romsilva.
Art. 2
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva este persoana juridica si functioneaza
pe baza de gestiune economica si autonomie financiara, exercitand si atributii
de serviciu public cu specific silvic si de autoritate hipica nationala.
Art. 3
Sediul central al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva este in
municipiul Bucuresti, bd. general Gheorghe Magheru nr. 31, sectorul 1.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are ca scop gospodarirea durabila si
unitara, in conformitate cu prevederile amenajamentelor silvice si ale normelor
de regim silvic, a fondului forestier proprietate publica a statului, in
vederea cresterii contributiei padurilor la imbunatatirea conditiilor de mediu
si la asigurarea economiei nationale cu lemn, cu alte produse ale padurii si cu
servicii specifice silvice, precum si coordonarea si implementarea programului
national de ameliorare genetica a cabalinelor, promovarea exemplarelor de
cabaline valoroase din hergheliile Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva pe
plan national si international, prin organizarea de competitii sportive,
targuri si expozitii, precum si exercitarea atributiilor de autoritate hipica
nationala.
Art. 5
(1) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are ca obiect de activitate:
a) aplicarea strategiei nationale in domeniul silviculturii, actionand
pentru apararea, conservarea si dezvoltarea durabila a fondului forestier
proprietate publica a statului, pe care il administreaza, precum si pentru
gospodarirea fondurilor de vanatoare si de pescuit atribuite potrivit legii,
pentru recoltarea si valorificarea, prin acte si fapte de comert, a produselor
specifice fondului forestier, potrivit prevederilor legale, in conditii de
eficienta economica, exercitand si atributii de serviciu public cu specific
silvic;
b) coordoneaza si implementeaza Programul national de ameliorare genetica a
cabalinelor, conservarea patrimoniului genetic national, constituit din
totalitatea populatiilor de cabaline cu valoare genetica ridicata, crestere,
ameliorare, calificare si perfectionare a efectivelor de cabaline in rasa pura.
(2) Produsele specifice fondului forestier, precum si celelalte bunuri care
se recolteaza, se prelucreaza si se valorifica din fondul forestier proprietate
publica a statului sunt:
a) masa lemnoasa pe picior, provenita din taieri de produse principale,
secundare, accidentale si de igiena ale padurii si sub forma de sortimente,
precum si produsele rezultate prin prelucrarea primara a lemnului;
b) alte produse lemnoase: arbori si arbusti ornamentali, pomi de Craciun,
puieti forestieri, rachita si impletituri din rachita, mangal de bocsa si
altele de aceasta natura;
c) produsele nelemnoase din fondul forestier, cum sunt: vanatul viu din
crescatorii si din cuprinsul fondurilor de vanatoare, carnea de vanat, trofeele
de vanat si coarnele cazute in mod natural, pestele din apele de munte si din
pastravarii, balti si iazuri din fondul forestier, fructele de padure,
semintele forestiere, ciupercile comestibile, plantele medicinale si aromatice,
cultivate si din flora spontana, rasina si altele similare.
(3) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva poate desfasura actiuni de
silvoturism si agrement, echitatie si turism ecvestru, folosind eficient
capacitatile proprii.
(4) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva poate gospodari, pe baza
principiilor enuntate la art. 4 si la art. 5 alin. (1), si suprafete de fond
forestier, proprietate privata sau apartinand unitatilor
administrativ-teritoriale, pasuni impadurite, perdele forestiere, pe baza de
contract.
(5) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva obtine venituri si din vanzarile
de cabaline la intern si extern, din vanzarile de produse agricole excedentare,
precum si din alte activitati si servicii.
CAP. 3
Atributiile
Art. 6
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are urmatoarele atributii
principale:
A. In domeniul silviculturii:
- asigura integritatea fondului forestier proprietate publica a statului,
precum si a celui apartinand altor detinatori, pe care il are in administrare,
si gospodarirea durabila a padurilor din cuprinsul acestora;
- asigura finantarea lucrarilor necesare in vederea gospodaririi rationale
a fondului forestier al statului si a desfasurarii normale a activitatii, in
conditiile prevazute de lege;
- organizeaza si realizeaza cadastrul pentru fondul forestier proprietate
publica a statului si intocmeste periodic inventarul acestuia, cu respectarea
normelor tehnice si a prevederilor legale in vigoare;
- ia masuri de lichidare a enclavelor din fondul forestier si de corectare
a perimetrului padurilor prin schimburi, prin cumparare de terenuri sau prin
alte modalitati prevazute de lege, pe baza de acte autentice, in conditiile
legii;
- efectueaza schimburi de terenuri, scoaterea definitiva sau ocuparea
temporara a unor terenuri din fondul forestier, potrivit prevederilor legale;
- indeplineste atributiile prevazute de lege referitoare la exercitarea
dreptului de preemtiune in cazul tuturor vanzarilor de bunavoie sau silite, la
pret si in conditii egale, pentru enclavele din fondul forestier proprietate
publica a statului, pentru terenurile limitrofe acestuia, precum si pentru
terenurile acoperite cu vegetatie forestiera;
- poate cumpara, in conditiile prevazute de lege, terenuri proprietate privata
sau poate prelua asemenea terenuri, in cazul donarii lor de catre proprietari,
cu respectarea prevederilor legale, in vederea impaduririi, cu suportarea
cheltuielilor din fondul de conservare si regenerare a padurilor;
- preia in administrare terenurile degradate din domeniul privat si public
al statului, incluse in perimetrele de ameliorare si prevazute a fi impadurite
potrivit legii; cheltuielile pentru lucrarile necesare se suporta din fondul de
ameliorare a fondului funciar cu destinatie silvica, din alocatii de la bugetul
de stat sau din alte surse, potrivit legii;
- organizeaza si executa paza fondului forestier pe care il administreaza
impotriva taierilor ilegale de arbori, furturilor, distrugerilor, degradarilor,
pasunatului, braconajului si altor fapte pagubitoare, precum si masurile de
prevenire si de stingere a incendiilor de paduri, asigurand in acest sens
dotarea tehnica necesara;
- organizeaza si executa, in conformitate cu prevederile amenajamentelor
silvice, ale studiilor sumare de amenajare sau ale altor studii de
specialitate, lucrarile de regenerare si de reconstructie ecologica a padurilor
pe care le administreaza, precum si cele de ingrijire a arboretelor tinere si
de intretinere a regenerarilor;
- asigura realizarea compozitiilor de regenerare stabilite prin
amenajamentele silvice sau prin alte studii de specialitate in fondul forestier
pe care il administreaza; poate realiza impaduriri in afara fondului forestier,
precum si perdele forestiere de protectie in conditiile legii;
- urmareste protejarea terenurilor din fondul forestier pe care il
administreaza impotriva eroziunii si altor forme de degradare, in baza
proiectului de ameliorare, propunand si coordonand lucrari de corectare a
torentilor pe terenurile forestiere aflate in perimetrele de ameliorare,
finantate de la bugetul de stat sau din credite externe, potrivit legii;
- asigura starea fitosanitara corespunzatoare a padurilor pe care le
administreaza, organizand actiunile necesare pentru depistarea, prevenirea si
combaterea bolilor si a daunatorilor; in acest sens poate detine aeronave
utilitare, in scopul utilizarii lor pentru combaterea aviochimica, executarea
aerofotogramelor si pentru zboruri de patrulare;
- amplaseaza si pune in valoare masa lemnoasa care urmeaza sa se recolteze
anual din padurile statului, in conformitate cu posibilitatea padurilor,
stabilita prin amenajamentele silvice;
- exercita controlul respectarii regulilor silvice de exploatare a lemnului
in padurile pe care le administreaza, pentru prevenirea prejudicierii
semintisurilor si arborilor pe picior, degradarii solului, declasarii lemnului,
precum si pentru prevenirea altor fapte asemanatoare si ia masuri in baza
legislatiei in vigoare, sanctionand abaterile constatate;
- controleaza provenienta materialelor lemnoase si a celorlalte produse
specifice fondului forestier, legalitatea circulatiei lor pe drumurile acestora
si urmareste sanctionarea neregulilor constatate, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
- asigura valorificarea, in conditii de eficienta economica, a masei
lemnoase aprobate pentru recoltare din padurile pe care le administreaza, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare;
- realizeaza taierea, rindeluirea, prelucrarea mecanica si uscarea
lemnului, impregnarea sau tratarea chimica a acestuia cu conservanti si cu alte
materiale;
- realizeaza produsele din lemn ce urmeaza sa fie utilizate in principal in
industria de constructii, fabricarea caselor si casutelor prefabricate din lemn
si a unor elemente componente ale acestora;
- prelucreaza materialul lemnos exploatat si valorifica produsele
rezultate, in conditii de eficienta economica;
- executa in regie proprie sau prin agenti economici specializati lucrari
de exploatare a masei lemnoase din padurile pe care le administreaza, in
conditiile legii, in scopul gospodaririi rationale a acestora si al
valorificarii superioare a lemnului, asigurarii regenerarii la timp a
arboretelor si al evitarii declasarii lemnului;
- executa in conditii de eficienta economica prelucrarea bruta a lemnului
in instalatii proprii sau prin incheierea de contracte cu societati comerciale
ce au ca obiect de activitate prelucrarea bruta a lemnului;
- valorifica sortimentele rezultate din prelucrarea primara si industriala
a lemnului;
- achizitioneaza in contrapartida masa lemnoasa pe picior si produse
fasonate de la alti proprietari de padure, persoane juridice si fizice;
- stabileste si asigura realizarea retelei de drumuri forestiere necesare
accesibilizarii bazinelor forestiere, pentru o gospodarire mai buna a
padurilor, in conditiile legii;
- executa lucrari de construire, intretinere si reparatii ale drumurilor si
cailor ferate forestiere pe care le administreaza, in regie proprie sau prin
agenti economici de specialitate;
- asigura paza si gospodarirea padurilor amplasate in lungul Dunarii si al
unor rauri interioare, scop in care poate detine nave fluviale;
- administreaza ariile forestiere protejate, inclusiv parcurile nationale
si naturale in care fondul forestier detine o pondere majoritara, asigurand
conservarea biodiversitatii acestora;
- gestioneaza fondurile de vanatoare care ii sunt atribuite conform legii,
raspunzand de realizarea efectivelor optime de vanat, pe fiecare fond de
vanatoare, prin actiuni de selectie a vanatului, de asigurare a hranei, a
adapostului, a zonelor de liniste si de inmultire a acestuia, a repopularii in
unele fonduri si de recoltare a efectivelor aprobate prin programele anuale de
prevenire si combatere a braconajului;
- administreaza fondul piscicol din apele de munte, in conditiile legii;
- organizeaza, in conditiile legii, actiuni de vanatoare si de pescuit
pentru cetatenii romani si straini, pe fondurile de vanatoare si de pescuit
atribuite in gestiune;
- organizeaza actiuni de silvoturism, precum si de filmare si fotografiere
a vanatului viu si a peisajului natural;
- organizeaza cresterea intensiva a vanatului in spatii special amenajate,
in conditii de eficienta economica si cu respectarea dispozitiilor legale;
- indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, referitoare la
gospodarirea fondurilor de vanatoare si a celor de pescuit din apele de munte;
- recolteaza, achizitioneaza, prelucreaza si valorifica, in conditii de
eficienta economica, produsele lemnoase si nelemnoase specifice fondului
forestier - fructe de padure, ciuperci comestibile din flora spontana si
cultivate, plante medicinale din flora spontana si cultivate, plante tehnice,
aromatice, legume, fructe, carne de vanat, vanat, trofee de vanat, mangal de
bocsa, cherestele, impletituri din nuiele de rachita, produse semifabricate din
lemn si altele asemenea, produse specifice vanatului, pomi de Craciun si
rachita;
- produce si valorifica in conditii de eficienta economica mangal de bocsa,
cherestele, produse din lemn, produse artizanale specifice, produse specifice
naturalizate;
- administreaza, pe baza de contract, terenuri forestiere proprietate
privata sau apartinand unitatilor administrativ-teritoriale, precum si pasuni
impadurite, perdele forestiere sau alte terenuri din afara fondului forestier;
- presteaza la cerere, contra cost, servicii de specialitate in padurile
proprietate privata sau apartinand unitatilor administrativ-teritoriale, precum
si pe terenurile cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier, cum
sunt: lucrari de punere in valoare, impaduriri, combaterea daunatorilor,
cadastru de specialitate si altele;
- asigura, potrivit legii, paza padurilor proprietate privata, la cererea
proprietarilor sau a asociatiilor de proprietari legal constituite, pe baza de
contracte;
- sprijina in conditiile legii detinatorii de terenuri din afara fondului
forestier in realizarea de plantatii si de perdele forestiere;
- presteaza, contra cost, servicii, lucrari si transporturi pentru terti,
potrivit obiectului sau de activitate;
- realizeaza intreaga gama de operatiuni de comert interior si exterior, in
vederea valorificarii eficiente a produselor specifice fondului forestier si a
altor produse, potrivit legii;
- presteaza la cerere, contra cost, servicii de reclama si publicitate in
fond forestier sau spatii din patrimoniul propriu;
- presteaza servicii de consultanta specifice obiectului de activitate, in
tara si in strainatate;
- stabileste relatii specifice domeniului sau de activitate, potrivit
legii, cu regii autonome, societati comerciale, precum si cu alte terte
persoane juridice si fizice, romane sau straine, pentru realizarea in comun de
activitati de productie, cercetare, asistenta tehnica, dezvoltare,
comercializare, pe baze contractuale;
- asigura servicii de cazare si masa pentru cetatenii romani si straini, in
spatiile cu asemenea destinatie de care dispune, in actiunile de silvoturism si
turism ecvestru;
- actioneaza, in conditiile legii, pentru inchirierea unor bunuri din
patrimoniul propriu;
- asigura, in conditiile legii, aprovizionarea tehnico-materiala necesara
desfasurarii normale a activitatilor proprii, prin agenti economici din tara si
din strainatate;
- stabileste tarife pentru lucrari, produse si servicii din domeniul sau de
activitate, potrivit legii;
- realizeaza politica de credite si a altor surse de finantare, de
programare si executare a activitatii economico-financiare, intocmirea
bugetului anual de venituri si cheltuieli, urmarirea si analiza executiei
acestuia, precum si stabilirea destinatiei profitului, potrivit legii;
- stabileste masurile necesare in vederea obtinerii de profit;
- initiaza si organizeaza actiuni de cooperare tehnico-economica si
stiintifica cu agenti economici si cu firme din tara si din strainatate, in
conditiile legii;
- asigura realizarea cercetarilor stiintifice de specialitate, a lucrarilor
de amenajare a padurilor si proiectarea lucrarilor de investitii, precum si
realizarea asistentei tehnice de specialitate prin unitatile de profil
atestate, in conditiile prevazute de lege;
- urmareste aplicarea in domeniul sau de activitate a rezultatelor
cercetarilor stiintifice, in scopul modernizarii si perfectionarii gospodaririi
padurilor;
- participa cu produse specifice fondului forestier la expozitii si targuri
din tara si din strainatate, putand organiza, la randul sau, asemenea
manifestari;
- asigura desfasurarea corespunzatoare a activitatii de propaganda,
ziaristica si publicitate, specifica obiectului sau de activitate;
- valorifica materialul lemnos confiscat, sumele obtinute avand destinatia
prevazuta de lege;
- reprezinta in justitie, in nume propriu, dreptul de administrare in
domeniile care constituie obiectul sau de activitate.
B. In domeniul cresterii, exploatarii si ameliorarii cabalinelor:
- organizeaza si coordoneaza activitati de reproductie, crestere si
sanitar-veterinare, in vederea realizarii efectivelor pe rase, conform
programului stabilit, in sectiile proprii;
- stabileste profilul sectiilor sale, pe termen scurt, mediu si lung,
mentinand rasele de importanta ca depozite de gene;
- organizeaza si desfasoara activitati de cercetare stiintifica direct sau
in colaborare cu celelalte unitati din domeniul cercetarii zootehnice;
- realizeaza in fiecare an probe de calificare a lucrarilor de bonitare si
clasare a intregului efectiv de cabaline proprietatea sa, precum si a cailor de
rasa proprietate particulara, contra cost;
- coordoneaza miscarile de reproducatori si a altor categorii de cabaline
intre sectii;
- tine registrele genealogice pentru toate efectivele de cai de rasa din
tara, culege si sistematizeaza informatiile privind identificarea,
inmatricularea, autorizarea la reproductie, activitatea de reproductie,
miscarile reproducatorilor intre herghelii;
- realizeaza si publica cartile crescatoriei nationale pe fiecare rasa,
pentru toate efectivele existente in tara;
- organizeaza si asigura activitati de ameliorare a efectivelor de cabaline
din marea crestere;
- organizeaza baza materiala pentru realizarea programelor economice, de
cercetare si sport pentru sectiile sale privind materialul de reproductie,
medicamentele, vaccinurile, precum si a propunerilor de investitii;
- participa la activitatea organismelor internationale specializate in
acest domeniu si realizeaza operatiunile de cooperare economica internationala
in domeniul sau de activitate;
- atesta si omologheaza performantele, originea si apartenenta de rasa,
elibereaza documente care sa ateste aceste insusiri, recunoscute in tara si in
strainatate, pentru toate efectivele de cai de rasa;
- organizeaza dresajul, antrenamentul si testeaza cabalinele prin curse cu
public, pe hipodromurile proprii si pe alte hipodromuri din tara si din
strainatate, elaboreaza regulamente de curse si organizeaza activitati sportive
si de investitii in sportul hipic;
- cultiva in cele mai bune conditii terenurile arabile, imbunatateste
pajistile, exploateaza pasunile impadurite si terenurile cu vegetatie
forestiera, in vederea obtinerii tuturor cantitatilor de furaje necesare
sectiilor sale si a altor produse destinate vanzarii;
- comercializeaza cabalinele obtinute, stabilind, in urma lucrarilor de
clasare, destinatia acestora pe categorii, pentru intern si extern;
- organizeaza promovarea exemplarelor de cabaline valoroase din hergheliile
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, pe plan national si international,
prin organizarea de competitii sportive, targuri si expozitii, precum si
exercitarea atributiilor de autoritate hipica nationala.
CAP. 4
Patrimoniul
Art. 7
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are in administrare fondul forestier
proprietate publica a statului, inregistrat ca atare in amenajamentele silvice
si in cercetarea statistica - SILV 1, actualizat pe baza intrarilor si
cedarilor de terenuri legal efectuate, terenurile aferente activitatii de
crestere si ameliorare a cabalinelor, evidentiate in cercetarea statistica
AGR1, precum si fondul funciar proprietate publica atribuit conform legii si
patrimoniul genetic national de cabaline, proprietate publica a statului.
Art. 8
(1) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva poseda, foloseste si dispune in
mod autonom de bunurile pe care le are in proprietate, in vederea realizarii
scopului pentru care a fost constituita, in conditiile prevazute de lege.
(2) Bunurile proprietate publica a statului, administrate de Regia
Nationala a Padurilor - Romsilva, fiind inalienabile, se evidentiaza in mod
distinct in patrimoniul acesteia, cu exceptia fondului forestier care figureaza
in inventarul public, si au regimul prevazut de lege.
(3) Regia are in proprietate privata elementele patrimoniale inregistrate
in patrimoniul sau propriu conform art. 6 alin. (2) din prezenta hotarare.
CAP. 5
Structura organizatorica si functionala
Art. 9
(1) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are in structura sa unitati fara
personalitate juridica - directii silvice, precum si Institutul de Cercetari si
Amenajari Silvice, ca unitate specializata de cercetare-proiectare-dezvoltare
silvica, cu personalitate juridica.
(2) Unitatile din structura Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva,
prevazute la alin. (1), sunt conduse de catre un director, director tehnic,
director economic, care fac parte din comitetul director, ale caror atributii
se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de administratie al Regiei
Nationale a Padurilor - Romsilva. Directorii si consilierii juridici ai
unitatilor fara personalitate juridica din structura Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva reprezinta interesele si indeplinesc atributiile acesteia
pe raza teritoriala in care sunt organizate aceste unitati.
(3) In structura organizatorica a unitatilor din cadrul Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva, mentionate la alin. (1), functioneaza, potrivit
profilului de activitate, urmatoarele subunitati: ocoale silvice, administratii
de parcuri nationale si naturale, sectii si alte subunitati pentru exploatarea
padurilor si prelucrarea primara a lemnului, precum si pentru intretinerea si
repararea drumurilor si cailor ferate forestiere; statiuni, laboratoare si
sectii de cercetare si amenajare silvica; pepiniere silvice; crescatorii de
vanat; pastravarii; sectii de productie pentru impletituri din nuiele de
rachita si centre pentru recoltarea, prelucrarea si valorificarea lemnului, a
fructelor de padure, a ciupercilor comestibile din flora spontana, a plantelor
medicinale si a carnii de vanat; magazine proprii de prezentare si desfacere a
produselor specifice fondului forestier, cinegetic si hipic; herghelii si
depozite de armasari, club sportiv sau fabrici, ateliere, sucursale, cluburi
hipice, baze hipice, centre de prezentare a cabalinelor, hipodromuri si alte
subunitati fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de
activitate, care functioneaza ca puncte de lucru.
(4) Infiintarea, respectiv incetarea activitatii subunitatilor prevazute la
alin. (3), se realizeaza la propunerea comitetelor directoare ale unitatilor
din structura Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, prin hotarare a
consiliului de administratie al acesteia.
(5) Gradarea unitatilor si subunitatilor din structura Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva, prevazute la alin. (1) si (3), se aproba de consiliul de
administratie.
Art. 10
(1) In cadrul Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva functioneaza directii
de specialitate, servicii, oficii, birouri. Numarul, organizarea si atributiile
acestora se stabilesc prin hotarare a consiliului de administratie.
(2) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva se poate asocia cu alte regii si
societati comerciale sau cu terte persoane fizice si juridice, romane sau
straine, in conditiile legii, pentru realizarea unor activitati de interes
comun, corespunzatoare obiectului sau de activitate.
(3) In cadrul Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva se constituie si
functioneaza comisii si consilii, potrivit legii.
(4) In structura organizatorica a Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
functioneaza Directia de crestere, exploatare si ameliorare a cabalinelor.
CAP. 6
Organele de conducere
Art. 11
Organele de conducere ale Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva sunt:
- consiliul de administratie;
- managerul - directorul general.
Art. 12
(1) Consiliul de administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
este numit, in conditiile prevazute de lege, prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si este compus din
15 persoane, dintre care una este managerul - directorul general, in calitate
de presedinte al consiliului de administratie.
(2) Membrii consiliului de administratie vor fi numiti dintre inginerii,
economistii si juristii specializati in domeniul de activitate al Regiei
Nationale a Padurilor - Romsilva si dintre specialistii din cercetarea silvica
si din invatamantul superior de specialitate cu experienta profesionala si
rezultate deosebite. Totodata, fac parte reprezentanti ai autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura si ai Ministerului Finantelor Publice,
in conditiile legii.
(3) Membrii consiliului de administratie sunt numiti pentru o perioada de 4
ani, iar pana la jumatate din acestia pot fi inlocuiti la 2 ani.
Art. 13
Consiliul de administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva isi
desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile prezentului regulament si
cu cele ale propriului regulament de organizare si functionare si hotaraste in
toate problemele privind activitatea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva,
cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 14
Consiliul de administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva are
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica si functionala a Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva, precum si a unitatilor si subunitatilor din cadrul
acesteia;
b) hotaraste infiintarea sau, dupa caz, desfiintarea unor subunitati din
categoria celor prevazute la art. 9 alin. (3) si la art. 10;
c) aproba gradarea unitatilor si subunitatilor din structura Regiei
Nationale a Padurilor - Romsilva prevazute la art. 9 alin. (1) si (3);
d) analizeaza si aproba, in corelare cu obiectivele strategiei nationale in
domeniul silviculturii, programele de activitate economica, de cercetare,
dezvoltare si retehnologizare pe termen scurt, mediu si lung, pentru care finantarea
este asigurata din sursele proprii ale Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva;
e) stabileste competentele in domeniile tehnic, economico-financiar,
juridic si de personal pentru unitatile din structura sa;
f) analizeaza si hotaraste asocierea Regiei Nationale a Padurilor -
Romsilva cu alte regii si societati comerciale sau cu alte terte persoane
fizice si juridice, din tara sau din strainatate, in conditiile legii, pentru
realizarea unor activitati de interes comun, corespunzatoare obiectului sau de
activitate;
g) examineaza si avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli, situatiile
financiare;
h) aproba nivelul creditelor necesare, fundamenteaza si solicita subventii
pentru investitii, pentru actiuni de combatere a unor atacuri masive de
daunatori etc.;
i) stabileste masuri pentru respectarea disciplinei tehnologice, pentru
paza fondului forestier, precum si a bunurilor Regiei Nationale a Padurilor -
Romsilva;
j) aproba orice alte masuri privind activitatea Regiei Nationale a Padurilor
- Romsilva, potrivit legii.
Art. 15
Consiliul de administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva se
intruneste in sedinta ordinara lunar, la convocarea directorului general al
acesteia, si ori de cate ori este necesar, la convocarea directorului general
sau la cererea unei treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie poate atrage in activitatea sa de analiza a
unor probleme complexe specialisti din diferite sectoare.
(2) Activitatea membrilor consiliului de administratie, precum si a
specialistilor atrasi pentru solutionarea unor probleme complexe va putea fi
compensata material, in conditiile legii.
Art. 17
Consiliul de administratie prezinta autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, in prima luna a fiecarui an, un raport asupra
activitatii Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva in anul precedent, precum
si programul de activitate al acesteia pe anul in curs.
Art. 18
Managerul - directorul general al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
este numit in conditiile prevazute de lege. Drepturile si obligatiile acestuia
sunt stabilite conform legii.
Art. 19
Atributiile principale ale managerului - directorului general sunt:
a) asigura organizarea, conducerea si gestionarea activitatii curente a
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva;
b) raspunde, in conditiile legii, de aducerea la indeplinire a obiectivelor
si criteriilor de performanta manageriala stabilite pentru Regia Nationala a
Padurilor - Romsilva;
c) numeste echipele manageriale de la nivelul Regiei Nationale a Padurilor
- Romsilva si al unitatilor din structura acesteia;
d) verifica anual, printr-o comisie desemnata in acest scop, competenta
profesionala a echipei manageriale numite la nivelul Regiei Nationale a
Padurilor - Romsilva si al unitatilor si subunitatilor din structura acesteia,
luand masuri de inlocuire din functie in cazul in care nu corespund limitelor
si exigentelor impuse pentru realizarea criteriilor de performanta;
e) selecteaza, angajeaza, suspenda si, dupa caz, desface contractul de
munca al personalului salariat al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva;
f) stabileste masuri, potrivit legii, pentru angajarea raspunderii
disciplinare, materiale, civile, penale sau contraventionale a angajatilor
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, in cazul neindeplinirii de catre
acestia a obligatiilor de serviciu ce le revin;
g) negociaza si incheie cu sindicatele contractul colectiv de munca la
nivelul Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva si contractele individuale de
munca ale salariatilor din aparatul central al acesteia, precum si ale
conducerilor unitatilor din subordine;
h) reprezinta si angajeaza Regia Nationala a Padurilor - Romsilva prin
semnatura, in relatiile cu terti, in limita competentelor aprobate de consiliul
de administratie si in conditiile legii.
Art. 20
Managerul - directorul general este ordonator de credite in conditiile
prevazute de lege.
Art. 21
In exercitarea atributiilor sale, managerul - directorul general emite
ordine si decizii.
CAP. 7
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 22
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva asigura acoperirea cu venituri
provenite din activitatea proprie a tuturor cheltuielilor, inclusiv a
dobanzilor, amortizarii investitiilor, precum si obtinerea de profit.
Art. 23
(1) Regia Nationala a Padurilor - Romsilva intocmeste anual bugetul de
venituri si cheltuieli, situatii financiare, in conditiile legii.
(2) Situatiile financiare se supun spre aprobare consiliului de
administratie, potrivit legii.
Art. 24
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva poate constitui, potrivit legii,
fonduri necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 25
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva poate beneficia de alocatii de la
bugetul de stat ori poate contracta credite bancare, in conditiile prevazute de
lege.
Art. 26
Cheltuielile pentru intretinerea unui numar maxim de 2.060 de capete de
cabaline care sunt proprietate publica a statului, patrimoniu genetic national,
format din 110 capete de armasari pepinieri, 650 de capete de iepe mama si
1.300 de capete de armasari de monta publica, precum si cheltuielile pentru
trecere la turma de baza a cabalinelor necesare pentru improspatarea acesteia
se finanteaza de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului.
Art. 27
(1) Cheltuielile finantate, in conditiile legii, de la bugetul de stat pentru
intretinerea patrimoniului genetic national de cabaline reprezinta norme de
cheltuieli ce cuprind totalitatea cheltuielilor pentru producerea, mentinerea
si imbunatatirea calitatii fondului genetic - salariile ingrijitorilor de baza
si auxiliari, C.A.S., cheltuielile pentru furaje, materiale si obiecte de
inventar, serviciile prestate de terti, cheltuielile indirecte, precum si o
cota de 15% din cheltuielile generale ale Directiei de crestere, exploatare si
ameliorare a cabalinelor.
(2) Normele de cheltuieli se actualizeaza anual in functie de nivelul ratei
inflatiei a anului precedent.
Art. 28
Preturile pentru cabalinele trecute la turma de baza se stabilesc prin
ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, iar normele
de cheltuieli finantate de la bugetul de stat se aproba de Ministerul
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 29
Componenta si atributiile comisiei nationale de clasare si evaluare a
cabalinelor se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor
si mediului.
Art. 30
Regia Nationala a Padurilor - Romsilva are dreptul sa inchirieze, in
conditiile legii, cabaline, manejuri, hipodromuri, grajduri si alte bunuri.
Art. 31
Consiliul de administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
hotaraste cu privire la investitiile care urmeaza sa fie realizate potrivit
obiectului sau de activitate si care se finanteaza din surse proprii si din
credite bancare, potrivit legii.
Art. 32
(1) Operatiunile de incasari si plati ale Regiei Nationale a Padurilor -
Romsilva se efectueaza in conturi deschise la banci, in limitele stabilite de
Banca Nationala a Romaniei. Pentru necesitati curente Regia Nationala a
Padurilor - Romsilva poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta, in conditiile legii, prin casieria proprie.
(2) Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin
unitatile bancare.
Art. 33
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de
31 decembrie ale fiecarui an.
Art. 34
Controlul intern al activitatii economico-financiare se realizeaza de catre
organele de specialitate ale Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 35
Relatiile cu alte regii, cu societati comerciale din tara si din
strainatate, precum si cu alte terte persoane fizice si juridice se vor
desfasura pe baze contractuale, in conditiile legii.
Art. 36
(1) Personalul silvic al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva nu poate
exercita functii de reprezentare profesionala in cadrul unitatilor cu profil
comercial care liciteaza, prelucreaza sau valorifica produse specifice fondului
forestier sau care desfasoara activitati similare obiectului de activitate al
regiei.
(2) Este incompatibila calitatea de personal silvic angajat al Regiei
Nationale a Padurilor - Romsilva sau al unitatilor sale din structura, care
administreaza fondul forestier proprietate publica a statului, cu aceea de
proprietar, membru asociat sau de salariat al unei societati comerciale care
desfasoara activitate concurentiala ori cu care sunt stabilite relatii
contractuale. Incompatibilitatea intervine si atunci cand membrii de familie ai
personalului silvic se afla in una dintre situatiile de proprietar sau de
membru asociat al unei asemenea societati comerciale. Prin familie se intelege:
sotul, sotia, copii, parintii sotilor care locuiesc si gospodaresc impreuna.
Art. 37
Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile si cu reglementarile
legale in domeniu.
ANEXA 2
UNITATILE
din structura Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva
________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul
crt.
________________________________________________________________
I. Unitati fara personalitate juridica - directii silvice
1. Alba Iulia Municipiul Alba Iulia
2. Alexandria Municipiul Alexandria
3. Arad Municipiul Arad
4. Bacau Municipiul Bacau
5. Baia Mare Municipiul Baia Mare
6. Botosani Municipiul Botosani
7. Brasov Municipiul Brasov
8. Bucuresti Municipiul Bucuresti
9. Buzau Municipiul Buzau
10. Bistrita Municipiul Bistrita
11. Cluj-Napoca Municipiul Cluj-Napoca
12. Constanta Municipiul Constanta
13. Craiova Municipiul Craiova
14. Deva Municipiul Deva
15. Drobeta-Turnu Severin Municipiul Drobeta-Turnu Severin
16. Focsani Municipiul Focsani
17. Iasi Municipiul Iasi
18. Miercurea-Ciuc Municipiul Miercurea-Ciuc
19. Oradea Municipiul Oradea
20. Piatra-Neamt Municipiul Piatra-Neamt
21. Pitesti Municipiul Pitesti
22. Ploiesti Municipiul Ploiesti
23. Ramnicu Valcea Municipiul Ramnicu Valcea
24. Resita Municipiul Resita
25. Satu Mare Municipiul Satu Mare
26. Sfantu Gheorghe Municipiul Sfantu Gheorghe
27. Sibiu Municipiul Sibiu
28. Slatina Municipiul Slatina
29. Slobozia Municipiul Slobozia
30. Suceava Municipiul Suceava
31. Targoviste Municipiul Targoviste
32. Targu Jiu Municipiul Targu Jiu
33. Targu Mures Municipiul Targu Mures
34. Timisoara Municipiul Timisoara
35. Tulcea Municipiul Tulcea
36. Vaslui Municipiul Vaslui
37. Zalau Municipiul Zalau
II. Alte unitati de profil cu personalitate juridica
38. Institutul de Cercetari Municipiul Bucuresti
si Amenajari Silvice
________________________________________________________________