HOTARARE Nr.
1151 din 26 septembrie 2007
pentru aprobarea Programului
de reconstructie a caselor de locuit afectate de calamitatile naturale produse
in judetele Bacau, Galati, Vaslui si Vrancea in luna septembrie 2007
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 667 din 28 septembrie 2007
In temeiul prevederilor art.
108 din Constituţia României, republicată, ale art. 2 alin. (1) lit. c) şi
alin. (11) şi ale
art. 241 din Legea
nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 11 lit. m) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul de reconstrucţie a
caselor de locuit afectate de calamităţile naturale produse în judeţele Bacău,
Galaţi, Vaslui şi Vrancea în luna septembrie 2007, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre, denumit în continuare Program, care se va realiza în condiţiile legii.
Art. 2. - Pentru anul 2007 finanţarea Programului se
asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pentru achiziţionarea în mod centralizat a
materialelor destinate reconstruirii unor case de locuit afectate de
calamităţile naturale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laslo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
PROGRAM
de reconstrucţie a caselor de locuit afectate de
calamităţile naturale produse în judeţele Bacău, Galaţi, Vaslui şi Vrancea în luna septembrie 2007
Art. 1. - (1) Programul de reconstrucţie a caselor de
locuit afectate de calamităţile naturale produse în judeţele Bacău, Galaţi,
Vaslui şi Vrancea în luna septembrie 2007, denumit în continuare Program, are drept scop achiziţia de
materiale cu finanţare de la bugetul de stat, pentru reconstrucţia în regie
proprie de către proprietari sau prin prestatori de servicii şi executanţi
specializaţi a caselor afectate de calamităţile naturale, în condiţiile legii.
(2) Programul se realizează prin achiziţionarea în mod
centralizat prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, aflată sub autoritatea
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, a materialelor
destinate reconstruirii unor case de locuit afectate de calamităţile naturale,
conform abilitării date prin
Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, în baza solicitărilor transmise de instituţiile prefectului, va
stabili sumele necesare pentru sprijinirea acţiunilor prevăzute la alin. (2).
Art. 2. - (1) Instituţiile prefectului monitorizează
inventarierea caselor de locuit afectate, situate în raza
administrativ-teritorială în care îşi exercită autoritatea, şi fac propuneri
pentru reconstrucţia acestora, propuneri pe care le transmit Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor în vederea stabilirii şi
solicitării sumelor necesare a fi alocate de la bugetul de stat pentru
achiziţionarea de materiale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul program, pentru
fiecare zonă de autoritate a consiliilor locale din judeţ.
(2) Pentru efectuarea propunerilor precizate la alin.
(1) instituţiile prefectului vor lua următoarele măsuri:
a) constituirea prin ordin al prefectului a unei
comisii de inventariere din care să facă parte
primarul sau viceprimarul unităţii administrativ-teritoriale, un reprezentant
al instituţiei prefectului, un reprezentant al inspectoratului judeţean în
construcţii sau al direcţiei de urbanism judeţene şi, după caz, experţi sau
specialişti în construcţii ori în economia construcţiilor;
b) constituirea prin dispoziţie a primarului a unei
comisii sociale care va analiza starea socială a familiilor sinistrate, numărul
de persoane din fiecare familie, situaţia materială a acestora şi alte aspecte
de natură să conducă la concluzia că respectivii pot sau nu să îşi
reconstruiască sau să îşi reabiliteze locuinţa în regie proprie.
(3) Comisia de inventariere prevăzută la alin. (2) va
prezenta instituţiei prefectului inventarul caselor distruse sau avariate, după
modelul prevăzut în anexa nr. 1, defalcat pentru fiecare rază
administrativ-teritorială în care îşi exercită autoritatea consiliile locale,
inventar care va fi şi însoţit în mod obligatoriu de fişele tehnice ale caselor
de locuit, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul
program.
(4) Propunerile instituţiilor prefectului, prevăzute la
alin. (1), se întocmesc în baza inventarelor efectuate în condiţiile alin. (3)
şi a rezultatelor anchetelor sociale prezentate de comisiile prevăzute la alin.
(2) lit. a), precizându-se distinct casele care nu pot fi reconstruite sau reparate
în regie proprie de către proprietari datorită incapacităţii fizice a acestora
de a realiza asemenea lucrări şi/sau a lipsei surselor de finanţare pentru
contractarea lor cu prestatori de servicii şi executanţi specializaţi.
(5) Consiliile locale, cu sprijinul direcţiilor de
urbanism judeţene şi al oficiilor de cadastru, vor asigura întocmirea
planurilor de urbanism pentru amplasamente noi propuse, în cazul strămutării
gospodăriilor afectate, stabilind şi regimul juridic cu privire la dreptul de proprietate
şi/sau de folosinţă asupra terenurilor de construcţie din noile amplasamente,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 3. - (1) Achiziţia
materialelor principale de construcţii prevăzută la art. 1 alin. (2) şi
repartizarea acestora pe judeţe şi localităţi se fac pe baza necesarului
stabilit de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, conform
solicitărilor transmise de primarii localităţilor prin instituţia prefectului
din judeţele de care aparţin. Primarii localităţilor răspund, potrivit legii,
pentru legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea şi exactitatea
datelor transmise.
(2) Materialele principale de construcţii se
achiziţionează, în condiţiile legii, de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe
franco-destinaţie şi se predau pe bază de proces-verbal primarilor
localităţilor, potrivit repartizării stabilite în condiţiile alin. (1), în
depozite centralizate la nivel local, stabilite şi comunicate agenţiei de către
primării.
(3) Primarii localităţilor răspund de depozitarea,
gestionarea şi predarea către persoanele şi familiile sinistrate a materialelor
preluate de la Agenţia Naţională pentru Locuinţe în condiţiile alin. (2) în
scopul reconstruirii sau reparării caselor distruse sau avariate în urma
inundaţiilor.
Art. 4. - Prefecţii judeţelor coordonează acţiunile
primarilor privind reconstruirea caselor de locuit distruse sau avariate, în
vederea utilizării cu eficienţă şi în scopul pentru care au fost alocate
materialele necesare, pe judeţe, potrivit prezentului program.
Art. 5. - (1) Instituţiile prefectului vor monitoriza
realizarea alimentării cu apă, a reţelelor de alimentare cu energie electrică
şi, după caz, a celor de alimentare cu gaze naturale, precum şi a branşării la
acestea a caselor de locuit reconstruite, în concordanţă cu programul de
finalizare şi punere în funcţiune a construcţiilor.
(2) Consiliile locale vor asigura
folosinţa gratuită a unor terenuri de către antreprenorii generali prin care se
execută lucrările de reconstrucţie a caselor de locuit, în vederea realizării
organizării de şantier, şi vor asigura prin obiective de investiţii proprii
realizarea drumurilor şi a căilor de acces pentru amplasamentele noi, în cazul
strămutării gospodăriilor afectate de calamităţile naturale, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
Art. 6. -Anexele nr. 1-2 fac parte integrantă din
prezentul program.
ANEXA Nr. 1 la Program
APROB.
PREFECT
...................
Localitatea..........................
Judeţul................................
Nr.............../.......................
FIŞA (INVENTAR)
de analiză în teren a caselor de locuit distruse sau
grav avariate ca efect al calamităţilor naturale, care sunt propuse a fi reconstruite în localităţile
aflate pe raza de autoritate a Consiliului
Local..................................................
Nr.
crt.
|
Numele şi
prenumele proprietarului
|
Numărul
membrilor de familie
|
Adresa
casei de
locuit
|
Suprafaţa
totală a
terenului
(mp)
|
Deschiderea
terenului
la
stradă
(m)
|
Numărul
cadastral (parcelă)
|
Descrierea
casei de locuit
|
Gradul de
avariere a imobilului
|
|
Număr
de camere
|
Materialul
din care a
fost
construită
|
Suprafaţa
construită
(mp)
|
Distrusă
(prăbuşită)
|
Avarii
structurale (în pericol de prăbuşire)
|
Avarii
nestructurale (uşor afectată)
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
1. Localitatea (1)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
n. Localitatea (n)
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
TOTAL case propuse pentru a fi
reconstruite pe raza de autoritate a Consiliului
Local.............................................
|
Notă:
Coloana 1 - Se menţionează numele şi prenumele
proprietarului casei de locuit.
Coloana 2 - Se va înregistra numărul membrilor familiei
care gospodăresc efectiv în casa de locuit.
Coloana 3 -Adresa va fi cât mai exactă pentru a se
putea identifica în teren.
Coloana 4 - Suprafaţa totală a terenului pe care se
afla casa de locuit (nu se cuprind alte terenuri).
Coloana 5 - Se va menţiona deschiderea terenului la
stradă în ml.
Coloana 6 - Se menţionează numărul cadastral (parcelă).
Coloanele 7, 8, 9 cuprind date referitoare la casa de
locuit, respectiv nr. de camere (se va detalia numărul
camerelor de locuit, vestibul, bucătărie etc), tipul de material din care a
fost construită, suprafaţa desfăşurată construită (fără anexe gospodăreşti).
Coloanele 10, 11, 12 - Se va marca cu semnul X situaţia existentă la momentul întocmirii fişei.
Coloana 13 - Se vor trece orice observaţii se consideră
necesar a fi menţionate cu privire la posibilitatea de execuţie a lucrărilor în
regie proprie de către proprietari sau prin prestatori de servicii şi executanţi
specializaţi.
AVIZAT
Inspectoratul Judeţean în
Construcţii
Inspector şef judeţean...............
PRIMAR
................................................
ANEXA Nr. 2 la Program
Localitatea..................
Judeţul........................
VIZAT,
CONSILIUL LOCAL
........................................
PRIMAR,
........................
FIŞA TEHNICA*)
a casei de locuit
Numele şi prenumele:
Număr membri de familie locatară a casei:
Adresa casei:
Suprafaţa totală a terenului pe care este amplasată
construcţia (mp):
Deschiderea terenului la stradă (m):
Număr parcelă:
Descrierea casei : - camere de locuit
- bucătărie
- baie
- hol (vestibul, cămară)
- materialul din care a fost construită:
- suprafaţa desfăşurată construită a casei (fără anexe
gospodăreşti) (mp):
- starea de degradare: - distrusă (prăbuşită)
- avarii structurale (în pericol de prăbuşire)
- avarii nestructurale (uşor afectată)
Concluzii privind acţiunea necesară:
(reconstruire/reparare)
Data
De acord,
(Semnătură proprietar)
Reprezentanţi ai Consiliului Local
.................................................................................
Reprezentant al instituţiei prefectului
.................................................................................
Reprezentant al inspectoratului judeţean în construcţii
.................................................................................
Experţi/specialişti în construcţii
.................................................................................
*) Se completează de către reprezentanţii autorităţii
publice locale în comisia de inventariere.