HOTARARE Nr. 118 din 7 februarie 2002
privind aprobarea Programului de actiune pentru reducerea poluarii mediului
acvatic si a apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante periculoase
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 20 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 81 si
82 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, ale art. 65
lit. d) si h) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, precum
si ale art. 15 din Legea apelor nr. 107/1996,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Programul de actiune pentru reducerea poluarii mediului acvatic
si a apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante periculoase,
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
PROGRAM DE ACTIUNE
pentru reducerea poluarii mediului acvatic si a apelor subterane, cauzata de evacuarea
unor substante periculoase
Art. 1
Obiective si domeniu de aplicare
(1) Prezentul program de actiune stabileste cadrul legal si institutional
necesar prevenirii poluarii apelor de suprafata si subterane cu substante
prioritare/prioritare periculoase si limitarii consecintelor acesteia asupra
mediului acvatic si sanatatii umane, in vederea asigurarii unui nivel ridicat
de protectie a mediului acvatic, pe tot cuprinsul tarii, intr-un mod consecvent
si eficient.
(2) Domeniul de aplicare a programului de actiune vizeaza apele uzate
industriale epurate sau neepurate, apele uzate evacuate din statiile de epurare
orasenesti care primesc ape uzate industriale neepurate, caracterizate si prin
alti poluanti decat cei prevazuti in Normativul privind stabilirea limitelor de
incarcare cu poluanti a apelor uzate evacuate in resursele de apa
"NTPA-001", aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 730/1997, precum si
apele de suprafata si apele subterane.
(3) Prezentul program de actiune se aplica utilizatorilor industriali de
apa, proiectantilor, precum si autoritatilor de gospodarire a apelor si de
protectie a mediului in activitatea de avizare/autorizare, monitorizare si
control.
(4) Prezentul program de actiune nu se aplica evacuarilor de apa uzata in
mare prin intermediul conductelor, evacuari care trebuie reglementate prin
dispozitii speciale.
Art. 2
Definitii
Termenii si expresiile utilizate in prezentul program de actiune se
definesc dupa cum urmeaza:
a) ape de suprafata - ape interioare, cu exceptia apelor subterane, a
apelor de tranzitie si a apelor de coasta;
b) ape subterane - toate apele care se afla sub pamant in zona de saturatie
si in contact direct cu solul sau cu subsolul;
c) ape de tranzitie - masele de apa de suprafata aflate in vecinatatea
gurilor de rau care au un caracter partial salin ca urmare a invecinarii cu
apele de coasta, dar care sunt influentate puternic de fluxurile de apa dulce;
d) ape de coasta - apele de suprafata situate in partea interioara a unei
linii care are fiecare punct situat la o distanta de o mila marina fata de
punctul cel mai apropiat de linia de baza de la care se masoara apele
teritoriale si care, acolo unde este cazul, se extinde pana la limita
exterioara a unei ape de tranzitie;
e) substante prioritare - substantele sau grupurile de substante care sunt
toxice, persistente si care tind sa se bioacumuleze, precum si alte substante
sau grupuri de substante care creeaza un nivel similar de risc;
f) bioacumulare - procesul prin care un compus este preluat de catre un
organism viu, atat prin apa, cat si prin hrana;
g) persistenta - caracteristica unui compus care nu este supus procesului
de descompunere, degradare, transformare, volatilizare, hidroliza sau fotoliza;
h) valori limita de emisie - masa, exprimata in anumiti parametri
specifici, concentratia si/sau nivelul unei emisii, care nu poate fi depasita
pe durata uneia sau mai multor perioade si care poate fi stabilita si pentru
anumite grupuri de substante;
i) abordare combinata - controlul evacuarilor si al imisiilor in apele de
suprafata;
j) evacuare - eliminarea directa sau indirecta in receptori acvatici a
apelor uzate continand poluanti sau reziduuri care altereaza caracteristicile
fizice, chimice si bacteriologice initiale ale apei utilizate, precum si a
apelor de ploaie ce se scurg de pe terenuri contaminate;
k) standard de calitate a mediului - un ansamblu de cerinte care trebuie
satisfacute la un moment dat, pentru un element de mediu dat sau pentru o parte
specifica a acestuia, in conformitate cu legislatia in vigoare;
l) lista de substante prioritare/prioritare periculoase - lista cuprinzand
substante selectate pe baza mai multor caracteristici - toxicitate,
persistenta, bioacumulare -, cu exceptia celor care sunt inofensive fata de
componentele biologice acvatice sau care se transforma in substante ce devin
inofensive, precum si substante cu efect minim in sistemele ecologice acvatice,
dar care pot determina aparitia unor modificari in zona de evacuare si care
sunt prevazute in anexa nr. 1;
m) poluarea apei - evacuarea de catre om, direct sau indirect, de substante
sau energie in apa, ale carei urmari pot fi periclitarea sanatatii oamenilor,
afectarea organismelor vii si a ecosistemelor acvatice, stanjenirea
folosintelor apei si deteriorarea ambiantei naturale;
n) manevrare de substante - orice proces industrial implicand utilizarea
ori producerea de substante sau orice alt proces in care sunt prezente
respectivele substante;
o) evaluarea riscului - estimarea, incluzand identificarea pericolelor,
marimea efectelor si probabilitatea unei manifestari, si calcularea riscului,
incluzand cuantificarea importantei pericolelor si consecintele pentru persoane
si/sau mediul afectat;
p) starea chimica - compozitia chimica complexa, atinsa de o masa de apa in
care concentratiile poluantilor se raporteaza la standardele de calitate
stabilite pentru respectiva masa de apa.
Art. 3
Comitetul de lucru interministerial
(1) Se infiinteaza Comitetul de lucru interministerial pentru promovarea,
coordonarea si implementarea Programului de actiune pentru reducerea poluarii
mediului acvatic si a apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante
periculoase, denumit in continuare Comitet, in numarul si componenta prevazute
in anexa nr. 2.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
program de actiune Comitetul va adopta in prima sedinta de lucru regulamentul
de organizare si functionare si atributiile sale, care se aproba prin ordin
comun al ministrului apelor si protectiei mediului, ministrului industriei si
resurselor si al ministrului sanatatii si familiei.
(3) Comitetul va fi condus de secretarul de stat pentru ape din Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului, in calitate de presedinte, si este ajutat de un
vicepresedinte. In activitatea sa Comitetul va consulta un grup de sprijin
tehnic, format din specialisti in domeniu, ale carui componenta nominala si
atributii vor fi stabilite in prima sedinta de lucru a Comitetului; activitatea
membrilor Comitetului constituie sarcina de serviciu si nu este remunerata.
(4) Comitetul va promova seturi de masuri pentru realizarea programului de
actiune, va realiza si va pune in practica proceduri corespunzatoare de
monitorizare si va prelua rezultatele programului de monitorizare pentru
realizarea unor rapoarte periodice.
(5) Comitetul va revizui, o data la 5 ani, lista de substante
prioritare/prioritare periculoase si poate transfera, in functie de rezultatele
cercetarilor privind efectele acestora asupra mediului acvatic si apelor
subterane, substantele din lista de substante prioritare in lista de substante
prioritare periculoase.
(6) Modificarea valorilor limita si a obiectivelor de referinta pentru
toxicitatea, persistenta, bioacumularea substantelor prioritare/prioritare
periculoase se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului.
(7) In scopul stabilirii si revizuirii inventarului cuprinzand apele afectate
de poluare Ministerul Apelor si Protectiei Mediului solicita factorilor
responsabili prezentarea unor rapoarte privind rezultatele activitatii de
monitorizare a concentratiilor substantelor prioritare/prioritare periculoase
in apele de suprafata si subterane.
Art. 4
Inventarul evacuarilor
In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentului program de
actiune Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va intocmi inventarul initial
al surselor de poluare pentru mediul acvatic si pentru apele subterane, care
conduc la poluarea apelor, pe care il va actualiza la fiecare 5 ani in functie
de schimbarile survenite.
Art. 5
Programul de monitorizare
(1) In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului program
de actiune Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va intocmi Inventarul
initial al apelor afectate de poluarea cu substante prioritare/prioritare
periculoase, pe baza criteriilor prevazute in anexa nr. 3, si inventarul apelor
care sunt susceptibile a fi expuse unei astfel de poluari.
(2) In sectiunile de monitorizare analizate pentru intocmirea inventarelor
prevazute la alin. (1), in care concentratiile de substante
prioritare/prioritare periculoase s-au inscris in valorile limita stabilite
pentru calitatea apei si nu a aparut nici un factor nou de crestere probabila a
concentratiilor de substante prioritare/prioritare periculoase, programul de
monitorizare se va realiza conform reglementarilor Comitetului.
(3) In sectiunile de monitorizare analizate, in care concentratia uneia sau
mai multor substante prioritare/prioritare periculoase din probele analizate
pentru intocmirea inventarelor initiale prevazute la alin. (1) nu s-a inscris
in valorile limita stabilite pentru calitatea apei, Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului si autoritatile teritoriale de protectia mediului vor
monitoriza periodic efluentii evacuati de utilizatorii de apa pentru a verifica
respectarea conditiilor impuse prin autorizatia de gospodarire a apelor si prin
prezentul program de actiune.
(4) Monitorizarea prevazuta la alin. (3) se va realiza cu ajutorul
laboratoarelor de referinta notificate de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului sau, in cazul neacoperirii solicitarii de catre acestea, cu ajutorul
laboratoarelor independente acreditate, punand la dispozitie acestora probele
de apa pentru analize.
(5) In cazul evacuarilor de ape uzate susceptibile a contine substante
prioritare/prioritare periculoase, prelevarea probelor se va efectua in
prezenta utilizatorului potential poluator, iar costul analizelor va fi
suportat de acesta ca beneficiar al autorizatiei de gospodarire a apelor.
(6) Metodele de masurare si analiza folosite la determinarea
concentratiilor substantelor prioritare/prioritare periculoase sunt cele
prevazute in standardele romanesti (SR) si/sau standardele internationale (ISO)
si in cele europene (EN) si se vor adopta prin ordin al ministrului apelor si
protectiei mediului care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
program de actiune.
(7) Actualizarea metodelor de masurare si analiza prevazute la alin. (6) se
face prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(8) Lista cuprinzand laboratoarele de referinta notificate de Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului se va adopta prin ordin al ministrului apelor si
protectiei mediului care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 6
Schema-cadru de prevenire si reducere a poluarii mediului acvatic si a
apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante periculoase
(1) In scopul asigurarii pentru toate categoriile de ape de suprafata si
subterane a unui nivel ridicat de protectie impotriva poluarii pe tot cuprinsul
tarii, in termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului program
de actiune Comitetul va elabora:
a) o schema-cadru de prevenire si reducere a poluarii mediului acvatic si a
apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante periculoase pentru
domeniul industrial si pentru sanatatea umana, pe baza liniilor directoare
prevazute in anexa nr. 4. Schema-cadru va fi reactualizata in functie de
progresele in domeniu si de aparitia de noi tehnologii si practici industriale
cu impact redus asupra mediului;
b) un plan ce va include prevederi referitoare la promovarea schemei-cadru
prevazute la lit. a) in domeniul industrial si pentru sanatatea umana.
(2) In scopul realizarii obiectivelor prevazute la art. 1, in termen de un
an de la intocmirea inventarului initial al apelor afectate de poluare cu
substante prioritare/prioritare periculoase, Comitetul va stabili valorile
limita la evacuare pentru substantele incluse in anexa nr. 1 pentru toate apele
identificate ca fiind afectate de poluare sau pentru anumite zone ale acestora,
dupa caz.
(3) Valorile limita la evacuarea in apele de suprafata trebuie stabilite pe
baza caracteristicilor de toxicitate, persistenta si a capacitatii de
bioacumulare ale substantelor prevazute in anexa nr. 1, cu luarea in
considerare a specificitatii tipului de activitate sau de produs realizat,
tinandu-se seama de dezvoltarea recenta a celor mai bune tehnici disponibile
corespunzatoare domeniului, impuse de cerintele de siguranta a mediului, precum
si cu luarea in considerare a conditiilor de mediu din zonele respective ce vor
impune stabilirea termenelor finale pentru conformarea cu valorile limita si cu
obiectivele de referinta prevazute in anexa nr. 3.
(4) Valorile limita la evacuarea in apele de suprafata trebuie corelate si
cu:
a) cantitatea maxima a substantei permisa a fi evacuata in apele de
suprafata, exprimata ca unitate de greutate a poluantului pe unitatea
elementului specific al activitatii poluatoare;
b) obiectivele de referinta pentru ape de suprafata, prevazute in anexa nr.
3.
(5) Comitetul va propune realizarea si aplicarea unor proceduri
corespunzatoare de monitorizare, prin care autoritatile responsabile vor urmari
respectarea de catre utilizatori a valorilor limita la evacuare, stabilite
conform alin. (4).
(6) In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului program
de actiune Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Industriei si
Resurselor si Ministerul Sanatatii si Familiei vor adopta prin ordin comun
metodologii de evaluare a riscului si a impactului asupra mediului, necesare
pentru realizarea prezentului program de actiune.
Art. 7
Raportarea si evaluarea
(1) O data la 3 ani Comitetul, impreuna cu Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, va intocmi un raport continand informatii referitoare la indeplinirea
obiectivelor de referinta, cu precizarea apelor poluate identificate potrivit
prevederilor art. 5 alin. (1) si cu localizarea noilor ape poluate identificate
de la raportul anterior, inclusiv considerentele care au condus la
identificarea respectivei ape.
(2) Raportul va fi inaintat ministerelor responsabile si altor structuri
interesate. Concluziile raportului vor fi utilizate pentru revizuirea
programului de actiune care trebuie sa contina in mod obligatoriu termenele
estimate in care se preconizeaza ca efectele schemei-cadru de reducere a
poluarii sa atinga rezultatele scontate, indicandu-se si nivelul de nesiguranta
al acestei estimari.
Art. 8
Alte prevederi
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul program de actiune.
ANEXA 1
la programul de actiune
LISTA
de substante prioritare/prioritare periculoase
_______________________________________________________________________
Substanta Numar Substanta
prioritara/prioritara _____________________ periculoasa*)
periculoasa CAS*) UE
_______________________________________________________________________
1. alaclor 15972-60-8 240-110-8
2. antracen 120-12-7 204-371-1 *)
3. atrazin 1912-24-9 217-617-8 *)
4. benzen 71-43-2 200-753-7
5. difenileteri bromurati n.d. n.d. */*)
6. cadmiu si compusi 7440-43-9 231-152-8
7. cloralcani C10 - C13 85535-84-8 287-476-5 *)
8. clorfenvinfos 470-90-6 207-432-0
9. clorpirifos 2921-88-2 220-864-4 *)
10. 1,2-dicloretan 107-06-2 203-458-1
11. diclormetan 75-09-2 200-838-9
12. 2-etilhexil-diftalat 117-81-7330 204-211-0 *)
13. diuron 54-1 206-354-4
14. endosulfan (alfa) 959-98-8 n.d. *)
15. hexaclorbenzen 118-74-1 204-273-9
16. hexaclorbutadiena 87-68-3 201-765-5
17. hexaclorciclohexan (gama) 58-89-9 200-401-2
18. isoproturon 34123-59-6 251-835-4
19. plumb si compusi 7439-92-1 231-100-4 *)
20. mercur si compusi 7439-97-6 231-106-7
21. naftalina 91-20-3 202-049-5 *)
22. nichel si compusi 7440-02-0 231-111-4
23. nonil-fenoli 25154-52-3 246-672-0
(4-para-nonil-fenol) 104-40-5 203-199-4 *)
24. octil-fenoli 1806-26-4 217-302-5
(para-tert-octil-fenol) 140-66-9 n.d. *)
25. pentaclorbenzen 608-93-5 210-172-5
26. pentaclorfenol 87-86-5 201-778-6
27. hidrocarburi poliaromatice n.d. n.d.
- benz-a-piren 50-32-8 200-028-5
- benz-b-fluorantren 205-99-2 205-911-9
- benz-g,h,i-perilen 191-24-2 205-883-8
- benz-k-fluorantren 207-08-9 205-916-6
- fluorantren 206-44-0 205-912-4
- indeno-1,2,3-cd-piren 193-39-5 205-893-2
28. simazin 122-34-9 204-535-2 *)
29. compusi tributilstanici 688-73-3 211-704-4
- cation tributilstaniu 36643-28-4 n.d. *)
30. triclorbenzeni 12002-48-1 234-413-4
- 1,2,4-triclorbenzen 120-82-1 204-428-0
31. triclormetan (cloroform) 67-66-3 200-663-8
32. trifluralin 1582-09-8 216-428-8
33. DDT (p,p'-DDT) 50-29-3
34. PCB (28, 52, 101, 118, 1336-36-3
138, 153, 180)
35. drinuri n.d. n.d.
- aldrin 309-00-2
- dieldrin 60-57-1
- endrin 72-20-8
- isodrin 465-73-6
_______________________________________________________________________
*) CAS - Chemical Abstract Service - Serviciul de catalogare a
chimicalelor.
*) Aceste clase de substante includ in mod normal un numar considerabil de
compusi individuali; in prezent nu sunt stabiliti cei mai adecvati compusi
individuali.
*) Aceste substante prioritare sunt supuse revizuirii pentru a fi
considerate "substante prioritare periculoase" pana la data de 31
decembrie 2003.
*) Se considera numai penta-bromo-bifenil-eter (CAS 32534-81-9).
n.d. - nedisponibil
ANEXA 2
la programul de actiune
COMPONENTA
Comitetului de lucru interministerial
1. Comitetul de lucru interministerial infiintat pentru promovarea,
coordonarea si urmarirea Programului de actiune pentru reducerea poluarii
mediului acvatic si a apelor subterane, cauzata de evacuarea unor substante
periculoase, va fi format din:
- 5 specialisti ai Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
- 2 specialisti ai Ministerului Industriei si Resurselor;
- 2 specialisti ai Ministerului Sanatatii si Familiei.
2. Pentru o buna desfasurare a activitatii Comitetul de lucru
interministerial va consulta un grup de sprijin tehnic format din reprezentanti
ai Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A., ai comitetelor de
bazin, ai unor institute de cercetare si unitati de specialitate aflate in
subordinea, coordonarea sau sub autoritatea ministerelor prevazute la pct. 1,
precum si din alti experti in domeniu.
ANEXA 3
la programul de actiune
CRITERII
pentru identificarea apelor poluate cu substante prioritare/prioritare
periculoase sau care sunt expuse unei astfel de poluari
1. Apele afectate de poluarea cu substante prioritare/prioritare
periculoase sau care sunt expuse unei astfel de poluari vor fi inventariate
utilizandu-se, printre altele, urmatoarele criterii:
a) apele de suprafata contin sau sunt susceptibile (de la sursele de
poluare) sa contina concentratii ale substantelor prioritare/prioritare
periculoase prevazute in anexa nr. 1 mai mari decat cele prevazute in
obiectivele de referinta precizate in tabelul de mai jos;
b) apele subterane contin sau sunt susceptibile sa contina concentratii mai
mari ale substantelor prioritare/prioritare periculoase decat limitele maxime
admisibile stabilite in standardele de calitate a apelor subterane; aceste
limite maxime admisibile vor fi stabilite in concordanta cu obiectivele de
referinta vizate pentru apele subterane.
2. La aplicarea acestor criterii se va tine seama de:
a) caracteristicile fizice, chimice si biologice ale apei si
sedimentului/materiei in suspensie obtinute pe baza procedurilor de
monitorizare stabilite;
b) situatia curenta a evaluarii riscului substantelor prioritare/prioritare
periculoase asupra mediului acvatic (apa, sediment si biocenoza);
c) situatia curenta a impactului asupra mediului acvatic (apa, sediment si
biocenoza) in urma masurilor luate in conformitate cu art. 6 alin. (1) din
programul de actiune.
Tabel
________________________________________________________________________________
Substanta Valori limita Obiective de
prioritara/prioritara la evacuare referinta in
ape
periculoasa*) _________________________ de suprafata
mg/l(1) g/t de produs micro g/l
obtinut lunar(2)
________________________________________________________________________________
1. alaclor 0,05 12 0,05(10)
2. antracen*) 0,05 4 0,02(D)
3. atrazin*) 0,05 1 0,1(3)
4. benzen 0,1 (4) 2(R)
5. difenileteri bromurati*) *) (4) 0,35(D)
6. cadmiu si compusi 0,2 200(5) 1(3)
1500(6)
7. cloralcani C10 - C13 1 10 0,5(R)
8. clorfenvinfos *) (4) 0,01(D)
9. clorpirifos*) *) (4) 0,0001(D)
10. 1,2-dicloretan 2 2,5 1(D)
11. diclormetan 3 10 10(7)
12. 2-etilhexil-diftalat*) 0,01 (4) 0,8(R)
13. diuron *) (4) 0,006(D)
14. endosulfan (alfa)*) *) 2 0,001(D)
15. hexaclorbenzen *) 10 0,001(D)
16. hexaclorbutadiena *) 1,5 0,5(D)
17. hexaclorciclohexan (gama) 0,2 4 0,1(3)
18. isoproturon *) (4) 0,1(R)
19. plumb si compusi*) 0,2 4 5(3)
20. mercur si compusi 0,05 1(8) 0,1(3)
0,7(9)
21. naftalina*) 0,05 4 0,1(10)
22. nichel si compusi 0,1 4 50(3)
23. nonil-fenoli *) (4) 0,3(7)
24. octil-fenoli*) *) (4) 0,01(7)
25. pentaclorbenzen *) (4) 0,2(D)
26. pentaclorfenol*) 0,01 (4) 0,1(D)
27. hidrocarburi poliaromatice *) 10 0,1(R)
- benz-a-piren 0,02 2 (11)
- benz-b-fluorantren 0,02 2 (11)
- benz-g,h,i-perilen *) (4) (11)
- benz-k-fluorantren 0,01 2 (11)
- fluorantren 0,01 2 (11)
- indeno-1,2,3-cd-piren 0,01 2 (11)
28. simazin 0,01 6 0,06(R)
29. compusi tributilstanici *) (4) 0,001(R)
30. triclorbenzeni*) *) (4) 0,1(R)
31. triclormetan 3 0,5 0,6 (3)
(fara spalare)
10 (cu spalare)
32. trifluralin*) 0,10 7,5 0,002(D)
33. PCB (28, 52, 101, 118, *) (4) (11)
138, 153, 180)
34. drinuri
- aldrin 0,2 4 0,001(R)
- dieldrin 0,2 4 0,001(R)
- endrin 0,1 2 0,001(R)
- isodrin 0,1 2 0,001(R)
35. DDT(p,p') 0,2 8 0,01(3)
________________________________________________________________________________
(1) Normativul privind stabilirea limitelor de incarcare cu poluanti a
apelor uzate evacuate in resursele de apa "NTPA-001".
(2) Se rectifica etapizat in concordanta cu considerarea tehnologiei
existente.
(3) Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 377/2001 privind
Normativul pentru obiective de referinta.
(4) Vor fi stabilite dupa inventarul national al surselor de poluare, cu
considerarea tehnologiilor impuse de cerintele privind siguranta mediului.
(5) Pentru industria de pigmenti, stabilizatori, electroacoperiri, metale
feroase si neferoase.
(6) Pentru industria de baterii primare si secundare.
(7) COMMPS (Combined Monitoring based and Modelling based Priority Setting
Scheme - Schema combinata de stabilire a prioritatii pe baza monitorizarii si a
modelarii).
(8) Evacuari de mercur din industria de electroliza a cloralcanilor.
(9) Evacuari de mercur din diferite industrii, altele decat electroliza
cloralcanilor.
(10) Studii ale Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(11) Se stabilesc pe baza evaluarii de risc; pentru Dunare se accepta
valorile ICPDR (ICPDR - Conventia internationala pentru protectia fluviului
Dunarea).
(D) Valori limita de prag pentru Dunare (ICPDR).
(R) Valori preluate prin similitudine cu cele stabilite pentru Rin.
*) Substanta prioritara periculoasa.
*) Va fi stabilita pe plan local in autorizatiile de gospodarire a apelor,
in concordanta cu prevederile NTPA-001.
ANEXA 4
la programul de actiune
LINII DIRECTOARE
de realizare a schemei-cadru de prevenire si reducere a poluarii mediului
acvatic si a apelor subterane
Liniile directoare, avand ca obiect realizarea Programului de actiune
pentru prevenirea si reducerea poluarii mediului acvatic si a apelor subterane,
cauzata de evacuarea unor substante prioritare/prioritare periculoase, precum
si optimizarea folosirii de catre utilizatori a produselor ce contin aceste
substante pe baza compozitiei si utilizarii lor si tinand seama de conditiile
din diferite regiuni ale tarii, contin proceduri:
1. de evitare a descarcarii in mediul acvatic a substantelor prevazute in
anexa nr. 1 de catre utilizatori, care sunt obligati sa aplice tehnologii
performante si nepoluante;
2. de evitare a poluarii mediului acvatic cu substantele prevazute in anexa
nr. 1 de catre utilizatori, care sunt obligati sa obtina autorizatie de
gospodarire a apelor de la autoritatile competente; autorizatia va prevedea:
a) concentratia maxima admisibila a substantei ce urmeaza a fi evacuata in
apa de suprafata; se va tine seama de factorul de dilutie, de incarcarea cu
poluanti deja existenta in apa de suprafata in amonte de punctul de evacuare a
apelor uzate, precum si de utilizatorii de apa din aval si de debitul de
dilutie;
b) cantitatea maxima a substantei ce este permis a fi evacuata intr-o
perioada de timp limitata; aceasta cantitate va fi exprimata ca unitate de
greutate a poluantului pe unitatea efluentului caracteristic;
3. de masurare si evaluare a rezultatelor masuratorilor pentru stabilirea
gradului de conformare, care vor include:
a) punctele de evacuare si mediul de dispersie afectat;
b) punctele de prelevare reprezentantive;
c) matricele de prelevare (apa, sediment, peste, moluste, plante acvatice);
d) frecventa prelevarilor (care sa reflecte modificarile si variatiile
naturale ale mediului acvatic);
e) metodele de prelevare, de masurare si analiza de referinta;
f) utilizarea biotestelor (inhibitie algala, toxicitate acuta pentru
Daphnia si pesti);
g) obiectivele de calitate ale zonei;
h) raportarea rezultatelor obtinute;
4. de urmarire a aplicarii masurilor stabilite de schema-cadru de prevenire
si reducere a poluarii apelor, interzicand toate actele care, intentionat sau
neintentionat, impiedica aplicarea acestor masuri, scopul acestui program de
actiune fiind acela de a evita, micsora sau elimina poluarea mediului acvatic
si a apelor subterane cu substante prioritare/prioritare periculoase;
5. de verificare a respectarii termenelor finale, precizate la art. 6 alin.
(1), (3) si (6) din programul de actiune, prin colectarea datelor continute in
autorizatiile obtinute de utilizatori, a rezultatelor inventarului, a
rezultatelor monitorizarii la nivel national, a informatiilor suplimentare
despre aplicarea masurilor de protectie;
6. de verificare a utilizarii informatiilor obtinute numai in scopul pentru
care au fost solicitate.