HOTARARE Nr. 1244 din 6 decembrie 2001
pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate in asistenta
medicala primara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 830 din 21 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 11
alin. (2) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate in asistenta medicala
primara, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Asistenta medicala primara se asigura numai de catre medicul acreditat
ca medic de familie - furnizor de servicii medicale primare, impreuna cu
personalul sanitar acreditat, in cabinete medicale organizate conform
Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si functionarea
cabinetelor medicale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
629/2001, in cabinete medicale care functioneaza in structura sau in
coordonarea unor unitati sanitare apartinand ministerelor cu retele sanitare
proprii, autorizate si/sau acreditate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Acreditarea de noi medici de familie in sistemul de asigurari sociale de
sanatate se face in limita numarului de posturi necesare pe localitati. Acest
numar se stabileste de catre comisia paritara de acreditare formata din
reprezentantii consiliilor judetene ale Colegiului Medicilor din Romania,
respectiv al municipiului Bucuresti, si ai caselor de asigurari de sanatate
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, ai Casei de Asigurari de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti
si ai Casei de Asigurari de Sanatate a Transporturilor, denumite in continuare
case de asigurari de sanatate, impreuna cu directiile de sanatate publica.
(2) Serviciile medicale din asistenta medicala primara in cadrul sistemului
asigurarilor sociale de sanatate se acorda in baza contractelor incheiate intre
furnizorii de servicii medicale si casele de asigurari de sanatate.
(3) Numarul minim de asigurati pentru care se incheie contractul de
furnizare de servicii medicale intre furnizori si casele de asigurari de
sanatate se stabileste pe localitati de catre comisiile paritare de acreditare
judetene impreuna cu directiile de sanatate publica, cu exceptia cabinetelor
medicale care functioneaza in structura sau in coordonarea unor unitati
sanitare apartinand ministerelor cu retele sanitare proprii. Medicilor de
familie acreditati si aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de
sanatate, al caror numar de asigurati din lista proprie scade sub numarul minim
pentru care se poate incheia contractul de furnizare de servicii medicale, li
se reziliaza contractul si li se retrage acreditarea pentru localitatea
respectiva, asiguratii de pe listele acestora putand opta pentru alti medici de
familie adusi la cunostinta asiguratilor de catre casele de asigurari de
sanatate.
Art. 3
Furnizorii de servicii medicale din asistenta medicala primara acorda
servicii medicale in cadrul programului stabilit de catre acestia, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare. Pentru asigurarea de servicii
medicale 24 de ore din 24, inclusiv sambata, duminica si sarbatorile legale, in
afara programului se acorda servicii medicale in centrele de permanenta
organizate de directiile de sanatate publica.
Art. 4
Medicii de familie acreditati acorda asistenta medicala pentru asiguratii
inscrisi in lista proprie, asigura servicii medicale de urgenta oricarei
persoane care are nevoie de aceste servicii si au obligatia de a furniza
servicii medicale, pentru cazurile care pot avea consecinte negative asupra
sanatatii publice - imunizari, examene de bilant la copii, depistare activa
TBC, supravegherea gravidelor -, populatiei din zona stabilita si repartizata
de catre directiile de sanatate publica. Zona stabilita si repartizata de
directia de sanatate publica fiecarui medic de familie va fi adusa la
cunostinta casei de asigurari de sanatate.
Art. 5
Modalitatile de plata a furnizorilor de servicii medicale in asistenta
medicala primara sunt:
a) tarif pe persoana asigurata - per capita;
b) tarif pe serviciu medical.
Art. 6
(1) Furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala primara si casele
de asigurari de sanatate, aflati in relatie contractuala, au obligatia sa
respecte prevederile Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate in asistenta
medicala primara si ale normelor de aplicare a acestuia.
(2) Nerespectarea obligatiilor contractuale de catre parti conduce la
aplicarea masurilor prevazute in contractul-cadru si stipulate in contractul de
furnizare de servicii medicale incheiat intre furnizorii de servicii medicale
si casele de asigurari de sanatate.
Art. 7
Controlul activitatii furnizorilor de servicii medicale primare se asigura
de catre serviciile specializate din structura Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, a caselor de asigurari de sanatate, a Ministerului Sanatatii si
Familiei si a directiilor de sanatate publica, impreuna cu Colegiul Medicilor
din Romania, organizat la nivel national si judetean, precum si a altor organe
abilitate de lege.
Art. 8
Ministerul Sanatatii si Familiei, autoritate publica centrala in domeniul
asigurarii, promovarii si ocrotirii sanatatii populatiei, supravegheaza
respectarea legislatiei in domeniu pentru garantarea dreptului la asistenta
medicala, colaborand in acest scop cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate,
Colegiul Medicilor din Romania, Colegiul Farmacistilor din Romania,
autoritatile publice centrale si locale si cu alte institutii abilitate.
Art. 9
In aplicarea prezentei hotarari Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si
Colegiul Medicilor din Romania, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei,
elaboreaza norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, denumite in
continuare norme. Normele se aproba prin ordin comun al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate si al presedintelui Colegiului Medicilor din
Romania, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei, si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 10
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002, data la care
isi inceteaza aplicabilitatea prevederile referitoare la asistenta medicala
primara din Hotararea Guvernului nr. 165/2001 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului asigurarilor sociale de sanatate pentru anul 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 19 ianuarie 2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul sanatatii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
p. Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CONTRACT - CADRU
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului
asigurarilor sociale de sanatate in asistenta medicala primara
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In relatiile contractuale cu casele de asigurari de sanatate furnizorii
de servicii medicale in asistenta medicala primara au urmatoarele obligatii:
a) sa acorde servicii de asistenta medicala primara asiguratilor de pe
lista proprie, respectand criteriile de calitate elaborate de organele
abilitate prevazute de lege. Calitatea de asigurat se dovedeste cu carnetul de
asigurat. Serviciile medicale care se acorda de medicul de familie si lista
cuprinzand investigatiile paraclinice ce pot fi recomandate de catre acesta
sunt stabilite prin norme;
b) sa asigure in cadrul serviciilor furnizate toate activitatile care sunt
cuprinse in baremul de activitati practice obligatorii din curricula de
pregatire in specialitatea de medicina generala. De asemenea, are obligatia de
a interpreta investigatiile necesare in afectiunile prevazute in tematica pe
aparate si sisteme;
c) sa presteze servicii medicale, pentru cazurile care pot avea consecinte
negative asupra sanatatii publice, populatiei din zona stabilita si repartizata
de catre directiile de sanatate publica si neinscrise pe listele medicilor de
familie:
(i) imunizari;
(ii) examen de bilant la copii;
(iii) depistare activa TBC;
(iv) supravegherea gravidelor;
d) sa actualizeze lista proprie cuprinzand asiguratii inscrisi ori de cate
ori apar modificari in cuprinsul acesteia, in functie de miscarea lunara a
asiguratilor, si sa comunice aceste modificari caselor de asigurari de
sanatate, precum si sa actualizeze lista proprie in functie de comunicarile
transmise de casele de asigurari de sanatate cu privire la asiguratii care nu
mai fac dovada calitatii de asigurat, prin neplata contributiei ce revine ca
obligatie asiguratului;
e) sa furnizeze tratamentul adecvat si sa prescrie medicamentele prevazute
in Nomenclatorul de medicamente, conform reglementarilor in vigoare;
f) sa nu refuze acordarea asistentei medicale in caz de urgenta medicala
ori de cate ori se solicita aceste servicii medicale;
g) sa inscrie din oficiu copiii care nu au fost inscrisi pe lista unui
medic de familie o data cu prima consultatie a copilului bolnav in localitatea
de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi inscris pe lista medicului de
familie care a ingrijit gravida, daca parintii nu au alta optiune. Copiii care
nu au fost inscrisi pe lista unui medic de familie, potrivit celor aratate mai
sus, vor fi inscrisi cu sprijinul primariei care a inregistrat nasterea. In
cazul gravidelor neinscrise pe lista unui medic de familie, care indeplinesc
conditiile de persoana asigurata, la prima consultatie in localitatea de
resedinta a acestora vor fi inscrise pe lista medicului de familie care a acordat
consultatia;
h) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate si a
activitatii desfasurate la nivelul cabinetelor de medicina primara;
i) sa informeze asiguratii despre serviciile oferite si despre modul in
care sunt furnizate;
j) sa respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
k) sa factureze lunar, in vederea decontarii de catre casele de asigurari
de sanatate, activitatea realizata conform contractului de furnizare de
servicii medicale. Factura va fi insotita de desfasuratoarele privind
activitatile realizate, stabilite prin ordin al presedintelui Casei Nationale
de Asigurari de Sanatate, si puse la dispozitie furnizorilor de servicii
medicale contra cost de catre casele de asigurari de sanatate. Nerespectarea
termenelor de depunere a facturii pentru o perioada de maximum doua luni
consecutive in cadrul unui trimestru conduce la masuri mergand pana la
rezilierea contractului de furnizare de servicii;
l) sa raporteze la casele de asigurari de sanatate si la directiile de
sanatate publica datele necesare pentru urmarirea desfasurarii activitatii in
asistenta medicala primara, potrivit formularelor de raportare stabilite prin
ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al
ministrului sanatatii si familiei si care se pun la dispozitie in mod gratuit;
m) sa respecte normele de raportare a bolilor si de efectuare a
vaccinarilor, conform prevederilor legale in vigoare;
n) sa respecte dreptul la libera alegere de catre asigurat a medicului si
dreptul asiguratului de a-si schimba medicul de familie dupa expirarea a cel
putin 3 luni de la data inscrierii pe lista acestuia; in situatia in care nu se
respecta aceasta obligatie, la sesizarea asiguratului casa de asigurari de
sanatate cu care medicul de familie a incheiat contract de furnizare de
servicii medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la
care asiguratul doreste sa plece, prin eliminarea asiguratului din lista;
o) sa solicite asiguratilor, la inscrierea pe lista proprie, documentele
justificative care atesta calitatea de asigurat;
p) sa isi stabileasca programul de activitate in functie de conditiile
specifice din zona, cu respectarea prevederilor prezentei hotarari si a
normelor metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Se recomanda participarea la actiunile de instruire organizate de
directiile de sanatate publica si de casele de asigurari de sanatate privind
aplicarea unitara a actelor normative referitoare la asigurarile de sanatate si
a actelor normative privind asistenta medicala in Romania. In caz de
neparticipare, medicul isi asuma raspunderea pentru nerespectarea si aplicarea
incorecta a legii in domeniu.
Art. 2
In relatiile contractuale cu casele de asigurari de sanatate furnizorii de
servicii medicale in asistenta medicala primara au urmatoarele drepturi:
a) sa primeasca contravaloarea serviciilor medicale efectiv realizate,
potrivit contractelor incheiate cu casele de asigurari de sanatate;
b) sa fie informati permanent si din timp asupra conditiilor furnizarii
serviciilor medicale;
c) sa cunoasca conditiile de contractare a serviciilor medicale suportate
din fondul de asigurari sociale de sanatate aferent asistentei medicale primare
si decontate de casele de asigurari de sanatate;
d) sa isi organizeze activitatea proprie pentru cresterea eficientei
actului medical, cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
Art. 3
In relatiile contractuale cu furnizorii de servicii medicale in asistenta
medicala primara casele de asigurari de sanatate au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice activitatea furnizorilor de servicii medicale in asistenta
medicala primara, conform contractelor incheiate cu acestia;
b) sa verifice prescrierea medicamentelor de catre furnizorii de servicii
medicale in asistenta medicala primara in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
c) sa raporteze Casei Nationale de Asigurari de Sanatate datele solicitate
privind activitatea desfasurata de furnizorii de servicii medicale, in baza
contractelor incheiate cu acestia, si sa respecte termenele de raportare
stabilite de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate; sa raporteze Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, pana la data de 15 a lunii urmatoare
incheierii fiecarui trimestru, datele solicitate in vederea calcularii
valorilor definitive ale punctelor;
d) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea
serviciilor contractate si prestate, pe baza facturii insotite de
desfasuratoarele privind activitatea realizata;
e) sa asigure un sistem permanent de informare a asiguratilor asupra
mijloacelor de pastrare a sanatatii, in vederea reducerii si evitarii cauzelor
de imbolnavire;
f) sa accepte un sistem informational unitar si confidential corespunzator
asigurarii cel putin a unei evidente primare privind diagnosticul si terapia
aplicata;
g) sa comunice medicilor de familie, in vederea actualizarii listelor
proprii, persoanele care si-au pierdut calitatea de asigurat prin neplata
contributiei ce revine ca obligatie de plata asiguratului;
h) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale in asistenta
medicala primara asupra conditiilor de contractare si sa faca publice valorile
punctelor rezultate in urma regularizarii trimestriale, incepand cu ziua
urmatoare transmiterii acestora de catre Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate;
i) sa furnizeze, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei, prin
directiile de sanatate publica, datele de identificare a persoanelor,
inregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare nominala obligatorie,
conform reglementarilor legale in vigoare;
j) sa tina evidenta distincta a asiguratilor de pe listele medicilor de
familie cu care are incheiate contracte de furnizare de servicii medicale, in
functie de casele de asigurari de sanatate la care se vireaza contributia
acestora.
Pentru asiguratii care vireaza contributia la Casa de Asigurari de Sanatate
a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti
si care sunt inscrisi in listele medicilor de familie care au contracte cu
casele de asigurari de sanatate judetene sau a municipiului Bucuresti
confirmarea calitatii de asigurat se face de catre Casa de Asigurari de
Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii
Judecatoresti, pe baza de tabel centralizator.
CAP. 2
Conditiile acordarii asistentei medicale primare
Art. 4
(1) Contractul de furnizare de servicii medicale intre furnizorul de
servicii medicale primare si casa de asigurari de sanatate se incheie de catre
reprezentantul legal al cabinetului medical, pe baza urmatoarelor documente:
a) certificatul de inregistrare in registrul unic al cabinetelor medicale;
b) autorizatia sanitara pentru spatiul in care se desfasoara activitatea;
c) contul deschis la trezoreria statului;
d) codul numeric personal sau codul fiscal, dupa caz;
e) certificatul de acreditare pentru fiecare medic de familie pe care il
reprezinta;
f) lista cuprinzand asiguratii inscrisi de fiecare medic pe care il
reprezinta;
g) dovada asigurarii pentru malpraxis pentru fiecare medic pe care il
reprezinta.
Cabinetele medicale din mediul rural pot avea puncte sanitare numai in
rural, in situatia in care asiguratii de pe lista proprie a medicilor
respectivi au raspandire mare in teritoriu. Autorizatia sanitara este
obligatorie atat pentru cabinetele medicale, cat si pentru punctele sanitare
ale acestora.
(2) Reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale incheie
contract cu o singura casa de asigurari de sanatate, respectiv cu cea din a
carei raza administrativ-teritoriala isi are sediul cabinetul medical, sau cu
Casa de Asigurari de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale
si Autoritatii Judecatoresti, respectiv Casa de Asigurari de Sanatate a
Transporturilor, dupa caz.
(3) Casele de asigurari de sanatate cu care furnizorii de servicii medicale
in asistenta medicala primara au incheiat contracte de furnizare de servicii
medicale deconteaza contravaloarea serviciilor acordate asiguratilor inscrisi,
indiferent de casa de asigurari de sanatate la care s-a virat contributia
asiguratului.
Art. 5
(1) Programul de activitate al fiecarui medic de familie, organizat in
functie de conditiile specifice din zona, trebuie sa asigure in medie pe zi, de
luni pana vineri, minimum 5 ore la cabinetul medical si 2 ore la domiciliul
asiguratilor, conform graficului de vizite la domiciliu. In cazul in care
numarul asiguratilor inscrisi pe lista proprie este mai mare decat numarul
mediu de asigurati stabilit pe total tara, respectiv de 1.700, programul total
de lucru se prelungeste corespunzator, acolo unde este posibil, in functie de
numarul de servicii medicale solicitate de asigurati. La stabilirea programului
de activitate se va tine seama si de serviciile furnizate pentru zona stabilita
si repartizata de directia de sanatate publica. Programul de activitate astfel
stabilit se aduce la cunostinta asiguratilor prin afisare intr-un loc vizibil
la cabinetul medical si se transmite caselor de asigurari de sanatate si
directiilor de sanatate publica.
(2) Serviciile medicale de urgenta in afara programului de lucru sunt
asigurate, dupa caz, de:
a) medicii asociati din mai multe localitati sau din aceeasi localitate, in
centre de permanenta, pentru toate persoanele care solicita aceste servicii;
b) medicul de familie, cu domiciliul in localitatea respectiva, care poate
acorda servicii medicale de urgenta in afara programului de lucru, acolo unde
nu este organizat centrul de permanenta;
c) serviciile de urgenta prespitalicesti solicitate direct sau prin
intermediul administratiei publice locale in zonele rurale, daca nu este
organizat centru de permanenta sau daca nu exista medic de familie cu
domiciliul in localitatea respectiva.
(3) Pentru a putea fi contractat in caz de urgente medicale in afara
programului de lucru, medicul de familie are obligatia sa afiseze la cabinetul
medical numarul de telefon si adresa centrului de permanenta la care se poate
apela, precum si numarul de telefon la care poate fi apelat serviciul medical
de urgente prespitalicesti.
Art. 6
Pentru populatia din zona stabilita si repartizata de catre directia de
sanatate publica, pe baza catagrafiei efectuate de directia de sanatate publica
impreuna cu organul de politie, casa de asigurari de sanatate intocmeste o
lista suplimentara cuprinzand persoanele neinscrise pe lista unui medic de
familie, pe care o transmite medicului de familie caruia i s-a repartizat zona.
Administratia publica locala impreuna cu directia de sanatate publica si cu
organul fiscal vor stabili statutul acestor persoane in vederea dobandirii
calitatii de asigurat. Persoanelor carora nu li se confirma statutul de
asigurat medicul de familie le acorda serviciile medicale pentru cazurile cu
consecinte negative asupra sanatatii publice, prevazute in norme.
Art. 7
Pentru acordarea serviciilor medicale contractate cabinetele medicale vor
incadra un asistent medical la 1.000 de asigurati inscrisi in lista proprie a
unui medic de familie. Asistentul medical poate fi incadrat si cu fractiune de
norma daca pe lista medicului de familie sunt sub 1.000 de asigurati.
Drepturile salariale ale cadrelor medii sanitare se stabilesc prin negociere,
potrivit normelor.
Art. 8
Decontarea serviciilor medicale in asistenta medicala primara pentru
asigurati se face prin:
a) plata prin tarif pe persoana asigurata stabilita in raport cu numarul de
puncte calculat in functie de numarul si de structura pe grupe de varsta ale
asiguratilor inscrisi pe lista proprie, ajustat in functie de conditiile in
care se desfasoara activitatea si in functie de gradul profesional si de
valoarea unui punct, stabilite prin norme. Criteriile de incadrare a
cabinetelor medicale in functie de conditiile in care se desfasoara activitatea
se aproba prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate si al ministrului sanatatii si familiei. Numarul de puncte in functie
de structura pe grupe de varsta se stabileste prin norme.
Numarul de puncte acordat pentru fiecare persoana inscrisa corespunde
asigurarii de catre furnizorul de servicii medicale a unui pachet de servicii
medicale pe durata unui an. Pachetul de servicii medicale si conditiile in care
se acorda se stabilesc prin norme.
Valoarea punctului este unica pe tara si se calculeaza de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate. Aceasta se regularizeaza trimestrial, conform normelor,
pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii fiecarui trimestru;
b) plata prin tarif pe serviciu medical stabilita pentru anumite servicii.
Lista cuprinzand aceste servicii, numarul de puncte acordat pentru acestea si
valoarea unui punct se stabilesc prin norme.
Valoarea punctului este unica pe tara si se calculeaza de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate. Aceasta se regularizeaza trimestrial conform normelor.
Art. 9
Decontarea serviciilor medicale in asistenta medicala primara acordate
persoanelor cuprinse in lista suplimentara, aferente zonei repartizate
medicului de familie, se face prin plata pe serviciu.
Art. 10
Veniturile realizate conform art. 8 si 9 reprezinta veniturile furnizorilor
de servicii medicale din care se suporta si urmatoarele categorii de
cheltuieli:
a) cheltuielile de personal pentru angajatii cabinetului medical - medici,
cadre medii sanitare, alte categorii de personal;
b) cheltuielile pentru administrarea si functionarea cabinetului medical,
inclusiv cheltuieli de capital;
c) cheltuielile cu medicamentele si materialele sanitare pentru trusa de
urgenta. Medicamentele si materialele sanitare pentru trusa de urgenta se
stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
Art. 11
Pentru perioadele de absenta a medicilor de familie se organizeaza
preluarea activitatii medicale de catre un alt medic de familie. Conditiile de
inlocuire se stabilesc prin norme.
Art. 12
(1) Medicul de familie nou-venit intr-o localitate, intr-un cabinet medical
nou-infiintat sau deja existent, in care nu a functionat un medic de familie,
pe un post considerat a fi necesar de catre directia de sanatate publica
impreuna cu casa de asigurari de sanatate, beneficiaza lunar, pentru o perioada
de maximum 3 luni, perioada considerata necesara pentru inscrierea asiguratilor
in lista proprie, de:
a) un venit echivalent cu media dintre salariul maxim si cel minim prevazut
in sistemul sanitar bugetar pentru gradul profesional obtinut, la care se
aplica sporurile prevazute in conditiile stabilite in norme;
b) o suma necesara pentru cheltuielile de administrare si functionare a
cabinetului medical, in baza unei conventii de furnizare de servicii medicale
incheiate intre reprezentantul legal al cabinetului medical si casa de
asigurari de sanatate, stabilita conform normelor.
(2) Medicii de familie mentionati la alin. (1) pot beneficia la cerere de o
indemnizatie de instalare, in situatia in care cabinetul medical functioneaza
in localitati izolate, cu conditii grele sau foarte grele si cu un numar mic de
locuitori ori in localitati deficitare din punct de vedere al prezentei
medicului de familie, din cauza nivelului socioeconomic si educational al
populatiei.
(3) Indemnizatia de instalare este egala cu doua salarii de baza la nivelul
maxim prevazut de lege pentru functia de medic specialist in sistemul sanitar
bugetar. In cazul in care unii medici care au beneficiat de indemnizatia de
instalare renunta sa isi mai desfasoare activitatea in cabinetul medical pentru
care s-a acordat aceasta indemnizatie sau li se retrage acreditarea din motive
imputabile lor, dupa o perioada mai mica de 3 ani de la inceperea activitatii,
vor restitui o cota din indemnizatia de instalare, actualizata cu indicele de
inflatie, egala cu raportul dintre numarul de luni ramase pana la incheierea
perioadei minime de 3 ani si numarul de luni aferent celor 3 ani.
Art. 13
(1) Asiguratii in varsta de peste 30 de ani au dreptul la un control
medical anual, pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in ceea ce
priveste morbiditatea si mortalitatea, control care se va efectua pe baza unei
planificari trimestriale, afisata la cabinetul medicului de familie. Casele de
asigurari de sanatate au obligatia sa informeze public asiguratii despre
obligativitatea efectuarii acestui serviciu. Neefectuarea acestor controale
medicale din cauza medicului de familie, in proportie de peste 20% pe
trimestru, atrage dupa sine diminuarea cu 10% a veniturilor aferente platii per
capita pentru trimestrul respectiv.
(2) In cazul in care casele de asigurari de sanatate si directiile de
sanatate publica, impreuna cu consiliile judetene ale Colegiului Medicilor,
respectiv al municipiului Bucuresti, constata abuzuri sau prescrieri
nejustificate de medicamente, cu sau fara contributie personala din partea
asiguratului si/sau recomandari de investigatii paraclinice nejustificate, la
medicii de familie la care se inregistreaza aceste situatii valoarea definitiva
a punctului per capita in trimestrul respectiv se diminueaza cu cate 10% pentru
fiecare dintre cele doua situatii.
(3) Sumele obtinute ca disponibil din aceste diminuari, in conditiile alin.
(1) si (2), la nivelul caselor de asigurari de sanatate, se vor folosi la
intregirea fondului aferent consumului de medicamente, cu sau fara contributie
personala.
Art. 14
Tipul de contract pentru furnizarea de servicii medicale in asistenta
medicala primara se stabileste prin norme. Utilizarea acestui tip de contract
este obligatorie; furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala primara
pot negocia clauze suplimentare cu casele de asigurari de sanatate, in limita
conditiilor prevazute in actele normative in vigoare, care vor fi mentionate la
capitolul "Alte clauze".
Art. 15
Fondul pentru asistenta medicala primara se determina prin aplicarea unei
cote procentuale asupra cheltuielilor materiale si serviciilor cu caracter
medical, aprobate in bugetul Fondului asigurarilor sociale de sanatate, la
stabilirea careia se va lua in considerare cel putin fondul aprobat pentru anul
precedent, aferent asistentei medicale primare, indexat cu coeficientul de
inflatie prognozat pentru anul in curs. Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, la propunerile caselor de asigurari de sanatate, analizeaza si
stabileste cota procentuala, cu avizul Colegiului Medicilor din Romania. Aceasta
se aproba prin ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate si al ministrului sanatatii si familiei.
Art. 16
(1) Casele de asigurari de sanatate au obligatia sa deconteze in termen de
maximum 20 de zile de la incheierea fiecarei luni contravaloarea serviciilor
medicale furnizate potrivit contractelor incheiate intre furnizorii de servicii
medicale din asistenta medicala primara si casele de asigurari de sanatate, la
valoarea estimata, iar regularizarea trimestriala la valoarea definitiva, pana
la data de 30 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, pe baza documentelor
prezentate de furnizori, potrivit normelor, pana la data de 3 a lunii urmatoare
celei pentru care se face plata.
(2) In cazul in care termenul de plata nu este respectat din vina caselor
de asigurari de sanatate, acestea sunt obligate la plata unor majorari de
intarziere egale cu majorarile care se aplica pentru intarzierea platii
impozitelor catre stat.
(3) Refuzul caselor de asigurari de sanatate de a deconta unele prestatii
raportate ca realizate se poate face numai prin prezentarea in scris a cauzelor
care au condus la aceasta. Contestatiile impotriva acestor refuzuri se
solutioneaza de comisiile de arbitraj organizate potrivit legii.
Art. 17
(1) Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispozitie
organelor de control actele de evidenta a serviciilor furnizate si documentele
in baza carora se deconteaza serviciile realizate conduce la amanarea
decontarii de catre casele de asigurari de sanatate a serviciilor medicale
prestate, pana in momentul efectuarii urmatorului control.
(2) Raportarea unor servicii care nu au fost realizate sau care au fost
realizate in alte conditii decat cele pentru care s-a solicitat decontarea se
regularizeaza conform normelor. De asemenea, la regularizare se au in vedere si
serviciile omise la raportare in perioadele in care au fost realizate.
Art. 18
Contractul de furnizare de servicii medicale in asistenta medicala primara
se reziliaza de plin drept printr-o notificare scrisa a casei de asigurari de
sanatate, in termen de 10 zile de la data constatarii urmatoarelor situatii:
a) daca medicul nu incepe activitatea in termen de cel mult 3 luni de la
data semnarii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) daca din motive imputabile furnizorului acesta isi intrerupe activitatea
pe o perioada mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de catre organele in drept a autorizatiei sanitare de
functionare a furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, in vederea decontarii de catre
casele de asigurari de sanatate a activitatii realizate conform prezentei
hotarari, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioada de maximum doua
luni consecutive in cadrul unui trimestru;
e) in cazul in care numarul de asigurati din lista proprie a unui medic de
familie scade sub numarul minim stabilit conform art. 2 alin. (3) din prezenta
hotarare;
f) in situatia aplicarii de 3 ori a masurii de diminuare a valorii
definitive a punctului per capita pentru abuzuri sau prescrieri nejustificate
de medicamente si/sau recomandari nejustificate de investigatii paraclinice.
Art. 19
Contractul de furnizare de servicii medicale in asistenta medicala primara
inceteaza cu data la care a intervenit una dintre urmatoarele situatii:
a) se muta cabinetul medical din teritoriul de functionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) daca medicul renunta sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor
din Romania;
d) incetare prin faliment, dizolvare, lichidare, in cazul cabinetelor
medicale organizate potrivit art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998
privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 629/2001;
e) incetarea definitiva a activitatii casei de asigurari de sanatate;
f) acordul de vointa al partilor;
g) prin denuntarea unilaterala a contractului de catre reprezentantul legal
al cabinetului medical, printr-o notificare scrisa, cu 45 de zile
calendaristice anterioare datei de la care se doreste incetarea contractului.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 20
Cheltuielile aferente dispensarelor medicale fara medic se prevad in
contractele incheiate cu unitatile sanitare cu personalitate juridica in
structura carora se afla aceste dispensare.