HOTARARE Nr. 1247 din 6 decembrie 2001
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si
functionarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 19 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Hotararea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea
Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat",
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 octombrie
2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Conducerea regiei este asigurata de un consiliu de administratie format
din 5 persoane, dintre care una este directorul general, numite prin ordin al
ministrului de resort.
(2) Directorul general are si calitatea de presedinte al consiliului de
administratie al regiei.
(3) Personalul de conducere al regiei, altul decat cel prevazut la alin.
(1) si al sucursalelor sale este numit de consiliul de administratie pe
criteriul competentei profesionale."
2. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Structura organizatorica si functionala a sucursalelor regiei si
modificarea repartizarii pe sucursale a bunurilor din patrimoniul acestora,
precum si a celor din domeniul public si privat al statului pe care le
administreaza se aproba de consiliul de administratie al regiei."
3. Anexa nr. 1. - Regulamentul de organizare si functionare a Regiei
Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" - se
inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 854/2000 privind organizarea si functionarea
Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat",
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 9 octombrie
2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile
aduse prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Regiei Autonome "Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de
Stat", denumita in continuare regie, asigura administrarea, pastrarea
integritatii si protejarea bunurilor apartinand domeniului public al statului,
destinate asigurarii serviciilor publice de interes national - de reprezentare
si protocol pentru Senat, Camera Deputatilor, Administratia Prezidentiala,
Guvern si Curtea Constitutionala -, in structura prevazuta in anexa nr. 2 la
hotarare, precum si a bunurilor apartinand domeniului privat al statului, pe
care le are in administrare.
Art. 2
(1) Regia este persoana juridica si functioneaza pe baza de gestiune
economica si autonomie financiara; activitatea acesteia se desfasoara in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu cele ale prezentului regulament.
(2) Secretariatul General al Guvernului indeplineste fata de regie
atributiile prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru ministerul de
resort.
Art. 3
Sediul regiei este in municipiul Bucuresti, str. Moliere nr. 2 - 4,
sectorul 1.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Obiectul de activitate al regiei il constituie, in principal:
1. administrarea, conservarea, protejarea si intretinerea bunurilor din
domeniul public al statului, destinate serviciilor publice de interes national
- de reprezentare si protocol pentru Senat, Camera Deputatilor, Administratia
Prezidentiala, Guvern si Curtea Constitutionala -, precum si a celor
proprietate privata a statului, pe care le are in administrare;
2. asigurarea serviciilor de reprezentare si protocol pentru Senat, Camera
Deputatilor, Administratia Prezidentiala, Guvern, Curtea Constitutionala si
pentru alte institutii publice de interes national;
3. administrarea, conservarea, protejarea si intretinerea imobilelor in
care isi desfasoara activitatea Guvernul si, dupa caz, Administratia
Prezidentiala, pe baza de contracte de prestari de servicii;
4. administrarea imobilelor cu destinatie de resedinta oficiala si a
celorlalte locuinte de protocol;
5. exploatarea in conditii de eficienta economica a bunurilor mobile si
imobile, proprietate a regiei sau administrate de aceasta, si valorificarea
comerciala a lor in modalitatile permise de lege;
6. inchirierea spatiilor de locuit si a celor cu alta destinatie decat cea
de locuit, in conditiile legii; inchirierea spatiilor ca sedii pentru
ministere, autoritati si institutii publice, partide politice, asociatii,
fundatii, unitati apartinand cultelor religioase, unitati din domeniul presei
sau al editurilor, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului;
7. exploatarea, la tarife stabilite pe criterii economice, a capacitatilor
ramase disponibile in anumite perioade, de maximum 3 luni, dupa asigurarea
serviciilor de reprezentare si protocol si a celor necesare institutiilor
publice centrale;
8. prestarea de servicii specifice pentru intretinerea sediilor
administrative ale institutiilor publice si ale agentilor economici;
9. executarea lucrarilor de conservare, intretinere, constructii si
reparatii la imobilele si instalatiile proprii, precum si pentru terti;
executarea de confectii metalice si din lemn;
10. prestarea de servicii specifice in domeniile hotelier si alimentatie
publica, de agrement si de refacere fizica, activitati de asistenta sanatoriala;
11. conservarea, dezvoltarea si valorificarea, in conditiile legii, a
fondului forestier, agricol si cinegetic, cresterea pasarilor, piscicultura si
apicultura;
12. productia agricola, vegetala si animala, si valorificarea acesteia;
prelucrarea si conservarea legumelor si a fructelor, fabricarea bauturilor
alcoolice distilate, fabricarea produselor lactate si a branzeturilor,
fabricarea produselor de panificatie si patiserie, cultura florilor si
plantelor ornamentale, prelucrarea si conservarea carnii, patiserie si
cofetarie;
13. fabricarea produselor pentru hrana animalelor;
14. argasirea si finisarea blanurilor, confectionarea articolelor din
blana;
15. productia poligrafica si editoriala; realizarea de tiparituri pentru
Senat, Camera Deputatilor, Administratia Prezidentiala, Guvern, Curtea
Constitutionala, ministere, alte institutii publice centrale si alti
beneficiari;
16. producerea si emiterea, in conditiile legii, a pasapoartelor, a
permiselor de conducere auto, a certificatelor de inmatriculare a
autovehiculelor si a altor documente si tiparituri cu caracter special;
tiparirea de formulare tipizate si/sau cu regim special, documente cu caracter
administrativ specifice activitatii financiar-contabile si de trezorerie, titluri
de stat, titluri de proprietate, inscrisuri de stat, acte de identitate si
imprimate confidentiale, carnete de munca, carnete de marinar, carnete de
sanatate si carti de alegator;
17. alte activitati anexe productiei de tiparituri; productia de accesorii
pentru utilaje tipografice; productia de bannere;
18. comert cu amanuntul si cu ridicata, activitati de alimentatie publica,
operatiuni de export-import;
19. fabricarea stampilelor din cauciuc si a altor insemne specifice
fiecarei institutii solicitante;
20. difuzarea produselor specifice obiectului de activitate al regiei prin
concesionarea drepturilor de vanzare altor agenti economici sau prin retea
proprie;
21. efectuarea operatiunilor de transport si a altor servicii specifice obiectului
propriu de activitate;
22. efectuarea de experimentari, studii, prognoze si norme in domeniul
specific de activitate;
23. organizarea actiunilor de formare si perfectionare profesionala in
domeniul specific de activitate;
24. asigurarea, conform prevederilor legale in vigoare, a colaborarii si
cooperarii tehnice, stiintifice si tehnologice cu firme din tara si din
strainatate, in sistem de reprezentare si/sau prin asociere, pentru produsele
specifice domeniului de activitate;
25. organizarea de licitatii in domeniu, in tara si in strainatate;
26. administrarea parcului auto propriu si asigurarea prestatiilor de
transport pentru aparatul de lucru al Guvernului si pentru activitatile de
reprezentare si protocol;
27. servicii de transport intern si international; service auto; scoala de
soferi; productie de piese de schimb si subansambluri pentru mijloace de
transport auto;
28. activitati legate de gestionarea salilor de spectacole, organizarea de
expozitii, proiectia de filme, jocuri distractive si de noroc;
29. tranzactii imobiliare;
30. activitati specifice agentiilor de turism;
31. extractia si prepararea turbei;
32. realizarea altor activitati care au legatura cu obiectul sau de
activitate.
CAP. 3
Patrimoniul si structura regiei
Art. 5
(1) Patrimoniul regiei este de 1.407.935 milioane lei, potrivit bilantului
contabil incheiat la data de 30 iunie 2001.
(2) Pentru realizarea serviciilor publice de interes national - de
reprezentare si protocol - regia are in administrare bunurile din domeniul
public al statului prevazute in anexa nr. 3 la hotarare.
(3) Bunurile din domeniul privat al statului administrate de regie sunt
prevazute in anexa nr. 4 la hotarare.
(4) Regia este proprietara bunurilor prevazute in anexa nr. 5 la hotarare,
iar in exercitarea dreptului de proprietate regia poseda, foloseste si dispune
in mod autonom de aceste bunuri, in vederea realizarii scopului pentru care a
fost constituita.
(5) Regia nu poate aduce ca aport in cadrul operatiunilor de asociere
bunurile din domeniul public al statului pe care le are in administrare.
Art. 6
(1) Regia are in structura sa sucursalele, cu statut de unitati fara
personalitate juridica, prevazute in anexa nr. 2 la hotarare.
(2) Modul de organizare si functionare a sucursalelor, relatiile acestora
cu regia, precum si relatiile dintre ele se stabilesc prin regulamente de
organizare si functionare aprobate de consiliul de administratie al regiei.
(3) Structura organizatorica si functionala a sucursalelor, precum si
modificarea repartizarii patrimoniului intre acestea se aproba de consiliul de
administratie al regiei.
CAP. 4
Conducerea si gestionarea activitatii regiei
Art. 7
(1) Conducerea regiei este asigurata de un consiliu de administratie format
din 5 persoane, dintre care una este directorul general, numite prin ordin al
ministrului de resort.
(2) Directorul general are si calitatea de presedinte al consiliului de
administratie al regiei.
(3) Consiliul de administratie al regiei isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare. Consiliul de
administratie hotaraste in problemele privind activitatea regiei, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date in competenta directorului general.
Art. 8
Componenta consiliului de administratie al regiei este urmatoarea:
- presedinte - director general;
- un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului;
- un reprezentant din partea Ministerului Finantelor Publice;
- doi specialisti in domeniu.
Art. 9
Membrii consiliului de administratie se numesc pentru o perioada de 4 ani,
putand fi inlocuiti prin ordin al ministrului de resort.
Art. 10
Membrii consiliului de administratie al regiei isi pastreaza calitatea de
angajat la institutia sau unitatea de unde provin si toate drepturile si
obligatiile decurgand din aceasta calitate; acestia sunt platiti cu o
indemnizatie stabilita de consiliul de administratie pentru activitatea
desfasurata in aceasta calitate.
Art. 11
Consiliul de administratie al regiei are urmatoarele atributii, raspunderi
si competente:
1. aproba structura organizatorica si functionala a sucursalelor, precum si
organigrama si statul de functii al regiei;
2. aproba strategia de restructurare, organizare si functionare a regiei si
a sucursalelor sale;
3. supune spre aprobare, in conditiile legii, bugetul de venituri si
cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si pierdere ale regiei;
4. analizeaza si aproba rapoartele periodice privind realizarea
indicatorilor aprobati prin bugetul de venituri si cheltuieli, pe baza de
balanta de verificare contabila, si aproba masurile pentru desfasurarea
activitatii regiei, in conditii care sa asigure echilibrul bugetului de
venituri si cheltuieli;
5. aproba contractarea de imprumuturi pe termen lung sau mediu si modul de
rambursare a acestora, conform prevederilor legale;
6. numeste si revoca personalul de conducere al regiei, prevazut la art. 9
alin. (3) din hotarare;
7. propune, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului
regiei, inclusiv prin externalizarea si transformarea in societati comerciale a
unor sucursale sau active corporale independente;
8. aproba scazaminte si pierderi, in conditiile legii;
9. aproba, in conditiile legii, modalitatea de amortizare a activelor
corporale si necorporale din patrimoniul regiei;
10. aproba achizitionarea de bunuri imobile, constructii si terenuri, in
conditiile legii;
11. aproba instrainarea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul regiei,
cu respectarea prevederilor legale in vigoare;
12. aproba preturi si tarife pentru produsele si prestatiile sale, in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
13. dispune punerea in aplicare a hotararilor definitive si irevocabile ale
instantelor judecatoresti, referitoare la retrocedarea de bunuri si valori;
14. aproba sistemul de salarizare a personalului angajat, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazute de lege si a fondului de salarii
prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli;
15. aproba contractul colectiv de munca;
16. aproba planul de investitii anual al regiei;
17. aproba scoaterea din functiune si casarea mijloacelor fixe;
18. aproba, in conditiile legii, infiintarea sau desfiintarea de
subunitati, comasarea sau divizarea acestora, participarea la constituirea de
noi persoane juridice, precum si asocierea cu alte persoane juridice sau
fizice;
19. aproba regulamentul de ordine interioara, precum si normele de
protectie si securitate a muncii;
20. desemneaza reprezentantii regiei in adunarile generale ale actionarilor
si in consiliile de administratie, precum si cenzorii in societatile comerciale
la care regia este actionar;
21. adopta, in conditiile legii, orice alte hotarari cu privire la
activitatea regiei.
Art. 12
Directorul general al regiei are, in principal, urmatoarele atributii si
competente:
1. selectioneaza, angajeaza si concediaza personalul de conducere, altul
decat cel prevazut la art. 9 alin. (3) din hotarare, si personalul de executie,
cu respectarea prevederilor legislatiei muncii si a contractului colectiv de
munca;
2. negociaza contractul colectiv de munca si incheie contractele
individuale de munca;
3. asigura conducerea operativa a regiei si a sucursalelor sale, impreuna
cu directorii executivi;
4. reprezinta regia in relatiile cu tertii si semneaza actele ce angajeaza
regia fata de acestia, pe baza si in limitele imputernicirilor date de
consiliul de administratie si ale celor conferite de legislatia in vigoare;
5. organizeaza si exercita controlul financiar de gestiune, conform
prevederilor legale;
6. coordoneaza direct activitatea de control financiar intern, de
organizare si salarizare, precum si cea juridica;
7. aproba si ia masuri, potrivit legii, pentru imputarea si recuperarea
pagubelor rezultate din culpa angajatilor regiei si, dupa caz, ai sucursalelor
sale;
8. raspunde de aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului de
administratie;
9. aproba programul de lucru al regiei;
10. analizeaza modul de derulare a contractelor incheiate de regie;
11. exercita orice alte atributii ce ii sunt stabilite prin regulamentul de
ordine interioara, precum si prin reglementarile legale in vigoare.
Art. 13
Consiliul de administratie se intruneste in sedinte ordinare o data pe luna
sau, ori de cate ori este nevoie, la cererea presedintelui ori a unei treimi
din numarul membrilor sai.
Art. 14
Pentru luarea unor anumite decizii consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza specialisti din diferite sectoare, a caror activitate
va fi remunerata prin intelegerea partilor, pe baza de contract civil.
Art. 15
Directorul general al regiei conduce activitatea curenta a acesteia si
reprezinta regia in relatiile cu autoritatile publice, cu alte persoane
juridice, precum si cu persoane fizice.
Art. 16
In lipsa directorului general atributiile acestuia sunt exercitate de unul
dintre directorii executivi ai regiei, pe baza de delegatie scrisa.
Art. 17
Dupa incheierea bilantului contabil anual si a contului de profit si
pierdere consiliul de administratie prezinta Secretariatului General al
Guvernului un raport asupra activitatii desfasurate de regie in anul precedent
si asupra programului de activitate pe anul in curs.
CAP. 5
Bugetul si administrarea acestuia. Relatii financiare
Art. 18
(1) Regia intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, conform modelelor elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bugetele de venituri si cheltuieli ale sucursalelor din structura
regiei asigura functionarea corecta si dezvoltarea tehnologica, la nivelul
standardelor, ale activitatilor de productie, prestari de servicii,
intretinere, protejare si conservare a bunurilor din domeniul public al
statului destinate activitatii de reprezentare si protocol.
(3) Sucursalele isi organizeaza si isi conduc evidenta contabila in
conformitate cu prevederile legale. Acestea intocmesc anual bugetul de venituri
si cheltuieli si bilantul contabil ca parti integrante din bugetul, respectiv
din bilantul regiei.
Art. 19
Operatiunile de incasari si plati in lei si in valuta se efectueaza de
regie prin conturi deschise la banci si prin casieria proprie, potrivit
prevederilor legale.
CAP. 6
Relatii comerciale
Art. 20
Relatiile comerciale dintre regie si terti se bazeaza pe raporturi
contractuale.
Art. 21
Preturile si tarifele pentru produsele si prestarile de servicii executate
de regie se stabilesc in functie de cerere si oferta, cu aprobarea consiliului
de administratie.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 22
(1) Litigiile de orice fel in care este implicata regia sunt de competenta
instantelor judecatoresti, potrivit legii.
(2) In litigiile referitoare la dreptul de administrare asupra bunurilor
din domeniul public si privat al statului si la dreptul de proprietate asupra
bunurilor din patrimoniul propriu, in instanta regia sta in nume propriu.
(3) In litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunurilor din
domeniul public si privat al statului pe care le administreaza, regia are
obligatia sa arate instantei cine este titularul dreptului de proprietate,
potrivit prevederilor Codului de procedura civila si ale Legii nr. 213/1998
privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia. Regia raspunde, in
conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neindeplinirii
acestei obligatii. De asemenea, neindeplinirea acestei obligatii poate atrage
revocarea dreptului de administrare.
Art. 23
Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu celelalte
prevederi legale care reglementeaza activitatea regiilor autonome.