HOTARARE Nr. 1290 din 10 decembrie 1990
privind organizarea si functionarea corpului de control comercial in cadrul
primariilor si prefecturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 27 decembrie 1990
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Activitatea de inspectie cu privire la unitatile comerciale si de prestari
catre populatie se realizeaza prin corpul de control comercial.
Art. 2
Corpul de control comercial se organizeaza in cadrul aparatului propriu al
prefecturilor, al Primariei municipiului Bucuresti, primariilor municipale, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti si ale oraselor.
In comune, primarul, direct sau prin imputerniciti anume desemnati, va
asigura ca activitatea de comert si prestari de servicii sa se desfasoare
civilizat si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art. 3
Numirea si eliberarea din functie a sefului corpului de control comercial
se fac de catre prefecti, respectiv primarul general al municipiului Bucuresti.
Controlorii comerciali sunt numiti de prefect sau primar, dupa caz, pe baza
rezultatului obtinut la concurs.
Art. 4
Corpul de control comercial exercita controlul asupra activitatii
comerciale si de prestari de servicii desfasurate de toti agentii economici,
indiferent de forma de organizare si de caracterul proprietatii, asigurand
aplicarea dispozitiilor legale din actele normative care reglementeaza aceste
domenii, precum si din orice alte dispozitii cu caracter normativ emise de
prefecturi si primarii pentru desfasurarea ordonata si civilizata a comertului
si prestarilor de servicii.
Art. 5
In exercitarea atributiilor ce le revin, controlorii din corpul de control
comercial, in cadrul dispozitiilor legale si in limita competentelor stabilite
prin prezenta hotarare, au urmatoarele drepturi si obligatii:
a) verifica daca comerciantii efectueaza acte de comert cu indeplinirea
conditiilor prevazute de lege si daca desfasoara activitati comerciale in
locurile si cu respectarea obiectului activitatii lor comerciale, inscrise in
autorizatia de functionare sau actul de infiintare, ori a conditiilor cuprinse
in licente si brevete;
b) urmaresc dezvoltarea ordonata a comertului si desfasurarea activitatilor
comerciale in locurile autorizate de primarii;
c) verifica corelarea intre preturile practicate pe piata si cele ale
comerciantilor cu amanuntul, pentru a putea constata daca preturile practicate
nu sunt rezultatul unei intelegeri intre comercianti pentru impunerea unor
preturi superioare;
d) controleaza provenienta produselor din reteaua comerciala in vederea
evitarii cumpararii de produse in scop de revanzare, de la restaurante,
cofetarii, baruri, cantine, unitati de turism sau alte unitati similare, sau de
revanzare de produse care fac obiectul unei sarcini de livrare stabilite prin
balanta, cu exceptia cazurilor prevazute de lege;
e) controleaza depozitarea de catre agentii economici, pentru a se evita
stocarea de marfuri in scopul crearii unui deficit pe piata si revanzarii lor
ulterioare cu un pret mai mare;
f) verifica actele si documentele de provenienta a produselor,
inregistrarea marfurilor, precum si modul de conducere a evidentei contabile,
pentru a stabili daca nu se urmareste tinerea unei duble evidente contabile in
scopul sustragerii de la plata unor impozite sau taxe.
Constatarile privind dubla evidenta contabila se comunica de indata in
scris inspectiei financiare teritoriale;
g) interzic livrarea, preluarea sau punerea in vanzare a marfurilor
depreciate calitativ.
Pentru produsele alimentare care prezinta pericol pentru sanatatea publica,
controlorii comerciali pot ridica probe si dispune efectuarea de analize si
determinari ale calitatii produselor. De asemenea, se pot ridica probe pentru
analize si determinari si pentru alte produse puse in vanzare;
h) dau dispozitii obligatorii, in scris, agentilor economici controlati,
pentru inlaturarea deficientelor constatate;
i) propun masuri de stabilire a raspunderii materiale si de aplicare a
sanctiunilor disciplinare, potrivit legislatiei muncii;
j) constata contraventii la dispozitiile legale si aplica sanctiunile
contraventionale date in competenta lor prin lege, pentru nerespectarea
regulilor generale de comert, vanzarea, circulatia si transportul produselor
alimentare, a oricaror bunuri si produse care, in conditiile legii, constituie
activitati de comert;
k) propun organelor competente suspendarea, pe o perioada de pana la cel
mult 15 zile, a autorizatiei de functionare sau, dupa caz, retragerea acesteia
daca se constata incalcarea prevederilor din autorizatie sau a dispozitiilor
legale privind desfasurarea activitatii respective;
l) indeplinesc orice alte atributii privind controlul comercial stabilite
prin decizii ale prefectului sau primarului, dupa caz.
Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si in cazul
unitatilor de prestari de servicii.
Art. 6
Impotriva masurilor luate de catre controlorii comerciali, cu exceptia
constatarii contraventiilor, cei in cauza pot sa faca plangere in termen de 15
zile. Rezolvarea plangerii se face de catre seful corpului de control comercial
din care face parte controlorul care a dispus masura, iar la orase, de catre primar,
in termen de 10 zile.
In cazul in care masura a fost luata de catre seful corpului de control
comercial, plangerea se rezolva, dupa caz, de prefectul, subprefectul, primarul
sau viceprimarul care coordoneaza activitatea corpului de control comercial
respectiv, in termen de 10 zile.
Impotriva solutiei date in conditiile alin. 1 si 2, cei in cauza pot face
plangere la instantele judecatoresti competente, potrivit legii contenciosului
administrativ.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in conditiile prevazute de lege.
Art. 7
In indeplinirea atributiilor prevazute de art. 5, controlorii comerciali
au drept de acces la toate documentele si in toate spatiile in care isi
desfasoara activitatea agentii economici controlati.
Art. 8
In exercitarea atributiilor ce ii revin, corpul de control comercial
colaboreaza cu organele de stat din domeniul comertului si al prestarilor de
servicii, cu organele de politie si cu alte organe de control specializate.
Art. 9
Controlul efectuat de corpurile de control comercial nu exclude controlul
care, potrivit legii, cade in sarcina altor organe de specialitate.
Art. 10
Toti agentii economici care desfasoara activitati comerciale si de prestari
de servicii catre populatie sunt obligati sa posede registrul de control.
In registrul de control se inscriu constatarile si propunerile de
inlaturare a deficientelor rezultate din actiunile de control efectuate asupra
activitatilor desfasurate de agentii economici, precum si masurile de protejare
a populatiei impotriva unor activitati ilicite.
Constatarile si propunerile se aduc la cunostinta conducerii agentului
economic controlat, precum si primariei sau prefecturii pe langa care este
organizat corpul de control comercial.
Art. 11
Controlorii comerciali raspund disciplinar, material sau penal, dupa caz,
atunci cand:
a) inscriu in actele de control, cu buna-stiinta, date si fapte inexacte;
b) dispun masuri neconforme cu prevederile legale in vigoare si care sunt
de natura a produce prejudicii agentului economic;
c) nu iau masuri de sanctionare a celor vinovati, potrivit legii, atunci
cand constata incalcari ale dispozitiilor legale.
Art. 12
Corpul de control comercial este incadrat cu controlori comerciali,
potrivit anexei nr. 1.
Controlorii comerciali au competenta de a constata si sanctiona
contraventiile e date prin lege inspectorilor comerciali de stat.
Art. 13
Salarizarea corpului de control comercial se face potrivit anexei nr. 2 la
prezenta hotarare.
Art. 14
Posturile necesare pentru organizarea corpului de control comercial se
asigura de prefecturi si primarii prin redistribuirea de posturi.
Concomitent cu organizarea corpului de control comercial isi inceteaza
activitatea compartimentul "Controlul activitatii comerciale si
prestarilor de servicii", prevazut in organigrama aprobata prin Hotararea
guvernului nr. 365/1990, precum si inspectia comerciala de stat, posturile si
personalul acestora fiind preluate la corpul de control comercial.
Art. 15
Personalul care trece de la compartimentul "Controlul activitatii
comerciale si prestarilor de servicii" la corpul de control comercial se
considera transferat in interesul serviciului. Personalul trecut in functii cu
niveluri de salarizare mai mici, precum si personalul devenit disponibil, ca
urmare a aplicarii dispozitiilor prezentei hotarari, beneficiaza de drepturile
prevazute la art. 2 si 4 din Decretul-lege nr. 57/1990.
Art. 16
Ministerul Finantelor, prefecturile si primariile vor lua masuri de
modificare a indicatorilor financiari prevazuti pe anul 1990.
Art. 17
Prefecturile si primariile vor stabili, prin decizie, masuri pentru
aplicarea, de indata, a dispozitiilor prezentei hotarari.
Art. 18
Indrumarea tehnica si metodologica de specialitate a controlorilor
comerciali se asigura de catre Ministerul Comertului si Turismului.
Art. 19
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga orice alte dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
NUMARUL MAXIM DE POSTURI
la corpul de control comercial
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Functia Municipiul Judete Municipii Orase
crt. Bucuresti si sectoarele
municipiului
Bucuresti
-----------------------------------------------------------------------------
1. Sef corp control 1 1 1 -
2. Controlor comercial 10-12 3-6 2-4 1-3
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
SALARIZAREA
corpului de control comercial
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Functia Nivelul Numar Clasa de salarizare
crt. studiilor gradatii ----------------------------------
Municipiul Judete Municipii Orase
Bucuresti
------------------------------------------------------------------------------
1. Sef corp control S 6 30 27 25 -
2. Controlor comercial
principal S 6 28 25 23 21
3. Controlor comercial S 6 25 23 22 20
M 6 21 19 18 17