HOTARARE Nr. 1300 din 20 noiembrie 2002
privind notificarea substantelor chimice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 894 din 10 decembrie 2002
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 36 lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si
ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 451/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza notificarea substantelor chimice in vederea
introducerii pe piata.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) substanta, preparat, polimer - conform definitiilor prevazute la art. 6
lit. a), b), respectiv c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001, denumita
in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000;
b) notificare - procedura de inaintare a dosarului de notificare
autoritatii competente de catre:
- producator, persoana juridica cu sediul in Romania, pentru substantele
fabricate in Romania sau pe teritoriul Uniunii Europene, care introduce pe
piata o substanta chimica ca atare sau intr-un preparat;
- reprezentant unic, persoana juridica cu sediul in Romania, desemnat de
producator pentru notificare, pentru substantele chimice fabricate in afara
teritoriului Uniunii Europene, care urmeaza a fi introduse pe piata ca atare
sau intr-un preparat;
- importator, persoana juridica cu sediul in Romania, care importa o
substanta chimica ca atare sau intr-un preparat in vederea introducerii pe
piata;
c) notificator - persoana care depune dosarul de notificare la autoritatea
competenta;
d) dosar de notificare - documentatia depusa de notificator, care cuprinde
toate informatiile cerute pentru notificare;
e) introducere pe piata - punerea la dispozitia tertilor a substantelor
chimice; importul pe teritoriul Romaniei este, de asemenea, considerat
introducere pe piata in sensul prezentei hotarari;
f) cercetare si dezvoltare stiintifica - experimente stiintifice, cercetare
sau analize chimice, efectuate in conditii controlate; include determinarea
proprietatilor intrinseci, a performantei si eficacitatii, precum si
investigatiile stiintifice privind dezvoltarea unui produs;
g) cercetare si dezvoltare aplicativa - activitate stiintifica si tehnica
desfasurata in cadrul instalatiei-pilot sau in faza probelor, in scopul
determinarii proprietatilor substantei chimice pentru testarea domeniilor de
aplicare ale acesteia;
h) IESCE - conform definitiei prevazute la art. 6 lit. e) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 200/2000;
i) substante si preparate periculoase - conform definitiilor prevazute la
art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000.
Art. 3
(1) Substantele chimice pot fi introduse pe piata, ca atare sau sub forma
de preparate, numai daca au fost notificate autoritatii competente.
(2) Autoritatea competenta, in intelesul prezentei hotarari, este Agentia
Nationala pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase, denumita in
continuare ANSPCP.
(3) Notificarea poate fi completa, pentru substantele chimice introduse pe
piata in cantitati egale sau mai mari decat 1 t/an/producator, sau redusa,
pentru substantele chimice introduse pe piata in cantitati mai mici decat 1
t/an/producator.
CAP. 2
Notificarea completa
Art. 4
Notificatorul depune la ANSPCP dosarul de notificare completa, care
include:
a) dosarul tehnic care contine toate datele privind evaluarea riscurilor previzibile,
imediate sau ulterioare pentru om si mediu, informatiile si rezultatele
studiilor prevazute in anexa nr. 1, precum si descrierea completa si detaliata
a studiilor efectuate si a metodelor utilizate sau o referire bibliografica la
acestea;
b) declaratia cu privire la efectele periculoase ale substantei chimice, in
corelatie cu utilizarile previzibile;
c) clasificarea si etichetarea propuse pentru substanta chimica, in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000,
precum si ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea
substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 490/2002;
d) numai in cazul substantelor chimice periculoase, propunerea pentru fisa
tehnica de securitate conform prevederilor art. 21 si 22 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 200/2000;
e) pentru substantele chimice fabricate in afara teritoriului Uniunii Europene,
declaratia din partea producatorului, din care sa rezulte ca notificatorul este
desemnat de acesta ca reprezentant unic;
f) la optiunea notificatorului, cererea din partea acestuia prin care
solicita, din motive intemeiate, exceptarea notificarii de la prevederile art.
14 alin. (2), (3), (4) si (5) pentru o perioada care nu trebuie sa depaseasca
un an de la data notificarii.
Art. 5
(1) In cazul unei substante chimice deja notificate, notificatorul va
transmite informatii ANSPCP in urmatoarele cazuri:
a) cand cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata atinge 10
t/an/producator sau un total de 50 t/producator, ANSPCP poate solicita ca
intr-un interval de timp stabilit sa fie efectuata o parte sau toate
testele/studiile suplimentare prevazute in sectiunea 1 din anexa nr. 2;
b) cand cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata atinge 100
t/an/producator sau un total de 500 t/producator, ANSPCP va solicita ca intr-un
interval de timp stabilit sa fie efectuate testele/studiile suplimentare
prevazute in sectiunea 1 din anexa nr. 2, cu exceptia cazului in care
notificatorul prezinta motive intemeiate pentru care un test/studiu dat nu este
adecvat sau pentru care este preferabil un test/studiu stiintific alternativ;
c) cand cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata atinge 1.000
t/an/producator sau un total de 5.000 t/producator, ANSPCP va elabora un
program de teste/studii in conformitate cu sectiunea 2 din anexa nr. 2, care sa
fie efectuate de notificator intr-un interval de timp stabilit.
(2) In cazul in care se efectueaza testari suplimentare, in conformitate cu
cerintele prevazute la alin. (1) sau din proprie initiativa, notificatorul va
furniza ANSPCP rezultatele testelor/studiilor efectuate.
CAP. 3
Notificarea redusa
Art. 6
(1) Notificatorul depune la ANSPCP dosarul de notificare redusa, care
include:
a) dosarul tehnic care contine toate datele relevante privind evaluarea
riscurilor previzibile, imediate sau ulterioare pentru om si mediu,
informatiile si rezultatele studiilor prevazute in anexa nr. 3, precum si
descrierea completa si detaliata a studiilor efectuate si a metodelor utilizate
sau o referire bibliografica la acestea;
b) toate informatiile prevazute la art. 4 lit. b), c), d), e) si f).
(2) In cazul in care cantitatile de substanta chimica ce urmeaza a fi
introduse pe piata sunt sub 100 kg/an/producator, notificatorul poate sa
limiteze informatiile din dosarul tehnic la cele prevazute in anexa nr. 4.
(3) Notificatorul care a depus dosar de notificare redusa conform
dispozitiilor alin. (2) va furniza ANSPCP informatiile necesare pentru a
completa dosarul tehnic conform anexei nr. 3, inainte ca respectiva cantitate
de substanta chimica introdusa pe piata sa atinga 100 kg/an/producator sau un
total de 500 kg/producator.
(4) In cazul in care cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata
ajunge la 1 t/an/producator sau un total de 5 t/producator, notificatorul care
a depus dosarul de notificare redusa conform dispozitiilor alin. (1) va depune
dosarul pentru notificarea completa.
Art. 7
(1) Substantele chimice notificate in conformitate cu art. 6 alin. (1) si
(2) vor fi ambalate si etichetate in conformitate cu prevederile art. 14 - 19
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 si ale anexei nr. 1 la
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
490/2002.
(2) In cazul in care nu este posibila etichetarea substantelor chimice in
conformitate cu prevederile art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
200/2000, eticheta trebuie sa cuprinda, in plus fata de informatiile rezultate
din testele efectuate, avertizarea: "Atentie - substanta chimica incomplet
testata".
CAP. 4
Introducerea pe piata a substantelor chimice notificate
Art. 8
(1) Substantele chimice care se notifica in conformitate cu prevederile
art. 4 si 5 nu pot fi introduse pe piata mai devreme de 60 de zile de la
primirea dosarului tehnic de catre ANSPCP. In situatia in care ANSPCP considera
ca dosarul de notificare nu este corespunzator, informeaza notificatorul cu
privire la necesitatea completarii/modificarii acestuia, conform prevederilor
art. 16 alin. (7), introducerea pe piata a substantei chimice fiind permisa
numai dupa 60 de zile de la acceptarea dosarului tehnic.
(2) Substantele chimice care se notifica in conformitate cu art. 6 nu pot fi
introduse pe piata mai devreme de 30 de zile de la primirea de catre ANSPCP a
dosarului de notificare. Daca ANSPCP considera ca dosarul de notificare nu este
corespunzator, informeaza notificatorul cu privire la completarile necesare,
conform prevederilor art. 16 alin. (8), introducerea pe piata a substantei
chimice fiind permisa numai dupa 30 de zile de la completarea dosarului tehnic.
In situatia in care notificatorul este informat in scris de catre ANSPCP,
conform prevederilor art. 16 alin. (8), asupra acceptarii dosarului de
notificare, substanta chimica poate fi introdusa pe piata dupa 15 zile de la
acceptarea dosarului.
Art. 9
Pentru polimeri prevederile specifice referitoare la dosarele tehnice
incluse in dosarul de notificare, conform art. 4 si art. 6 alin. (1), sunt
prevazute in anexa nr. 5.
Art. 10
Prevederile art. 4, 6, 12 si 14 nu se aplica pentru:
a) substantele chimice incluse in Inventarul european al substantelor
chimice existente puse pe piata - IESCE;
b) aditivii si substantele chimice destinate utilizarii exclusiv in
produsele pentru hrana animalelor;
c) substantele chimice utilizate exclusiv ca aditivi si arome pentru
produse alimentare;
d) ingredientele active utilizate exclusiv in produse medicamentoase si
care nu includ intermediari chimici;
e) substantele chimice utilizate exclusiv drept componente active in
produsele de protectie a plantelor si in biocide;
f) substantele chimice utilizate exclusiv in produsele cosmetice.
Art. 11
(1) Substantele chimice se considera notificate in urmatoarele conditii:
a) polimerii, cu exceptia celor care contin in compozitie peste 2% din
orice substanta chimica care nu figureaza in IESCE;
b) substantele chimice introduse pe piata in cantitati mai mici de 10
kg/an/producator, cu conditia ca producatorul/importatorul sa indeplineasca
cerintele prevazute in sectiunea B pct. 1 si 2 din anexa nr. 4;
c) substantele chimice introduse pe piata in cantitati limitate, care nu
depasesc 100 kg/producator/an si care sunt destinate exclusiv scopurilor de
cercetare si dezvoltare stiintifica;
d) substantele chimice introduse pe piata in scopuri de cercetare si
dezvoltare aplicativa, in cantitati limitate la acest scop, cu un numar limitat
de clienti inregistrati. Aceste substante chimice sunt exceptate de la
notificare pe o perioada de un an, cu conditia ca producatorul sau importatorul
sa comunice ANSPCP identitatea acestor substante chimice, datele de etichetare,
cantitatea, justificarea acestei cantitati, lista clientilor si programul de
cercetare si dezvoltare. In acelasi scop ANSPCP poate solicita si alte
informatii suplimentare care sa nu le depaseasca insa pe cele prevazute la art.
6 si 7. Producatorul sau importatorul este obligat sa asigure ca substantele
sau preparatele in care sunt incorporate substante chimice introduse pe piata
in scopuri de cercetare si dezvoltare aplicativa sunt manipulate exclusiv de
personalul clientilor, in conditii controlate, si nu sunt puse la dispozitia
publicului. In situatia in care considera ca exista un risc major pentru om si
mediu, ANSPCP poate extinde restrictia asupra tuturor produselor care contin
aceste substante chimice;
e) perioada de exceptare prevazuta la lit. d) poate fi extinsa cu inca un
an in cazul in care notificatorul demonstreaza ANSPCP ca prelungirea perioadei
de exceptare este justificata.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) producatorul sau
importatorul pastreaza inregistrari scrise care contin identitatea substantei
chimice, datele de etichetare, cantitatile si lista clientilor, informatii ce
vor fi puse la dispozitie ANSPCP, la cerere.
(3) Substantele chimice prevazute la alin. (1) se ambaleaza si se
eticheteaza cu datele cunoscute la momentul respectiv de catre producator sau
reprezentantul acestuia, in conformitate cu prevederile art. 14 - 19 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 si ale anexei nr. 1 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 490/2002. In cazul
in care etichetarea substantei chimice in conformitate cu prevederile art. 16
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 nu este posibila deoarece
rezultatele testelor prevazute in anexa nr. 1 nu sunt integral disponibile,
eticheta trebuie sa cuprinda, in plus fata de informatiile rezultate din
testele efectuate, avertizarea: "Atentie - substanta chimica incomplet
testata".
(4) Daca una dintre substantele chimice prevazute la alin. (1), etichetata
conform prevederilor art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
200/2000, este foarte toxica, cancerigena, toxica pentru reproducere sau
mutagena, producatorul, reprezentantul acestuia sau importatorul trebuie sa
transmita ANSPCP informatiile prevazute in sectiunea B pct. 2.3, 2.4 si 2.5 din
anexa nr. 1.
Art. 12
(1) Notificatorul unei substante chimice deja notificate are obligatia sa
informeze in scris ANSPCP cu privire la:
a) modificarile aparute la nivelul cantitatilor anuale sau totale introduse
pe piata de el si/sau de altii ori in cazul unei substante chimice fabricate in
afara teritoriului Uniunii Europene, pentru care notificatorul a fost desemnat
reprezentant unic;
b) noile cunostinte acumulate cu privire la efectele substantei chimice
asupra omului si/sau mediului;
c) noile utilizari ale substantei chimice, despre care notificatorul este
informat;
d) orice modificare a compozitiei substantelor chimice, conform
prevederilor sectiunii B pct. 1.3 din anexele nr. 1, 3 si 4;
e) orice modificare a statutului notificatorului.
(2) Importatorul unei substante chimice fabricate in afara teritoriului
Uniunii Europene, care efectueaza importul in baza unei notificari depuse
anterior de catre un reprezentant unic, este obligat sa furnizeze acestuia date
actualizate privind cantitatile substantei chimice introduse pe piata.
Art. 13
Pentru substantele chimice notificate noul notificator nu mai are obligatia
sa furnizeze datele prevazute la art. 4 si 6 pentru dosarele tehnice din
anexele nr. 1, 3, 4 si 5, cu exceptia sectiunilor A si B ale acestora, daca
datele respective au fost depuse cu cel putin 10 ani inainte.
CAP. 5
Renotificarea unei substante chimice
Art. 14
(1) Pentru o substanta chimica notificata in conformitate cu art. 4 sau
art. 6 alin. (1), ANSPCP poate aproba ca, in scopurile mentionate la sectiunea
B pct. 3, 4 si 5 din anexele nr. 1 si 3 si la sectiunea B pct. 3 si 4 din anexa
nr. 4, noul notificator sa faca referire la rezultatele testelor/studiilor
prezentate de catre notificatorul initial, in masura in care poate dovedi ca
substanta chimica renotificata este aceeasi cu cea notificata anterior, inclusiv
in privinta gradului de puritate si a naturii impuritatilor. Noul notificator
poate face referire la rezultatele testelor/studiilor notificarii initiale, pe
baza acordului scris al notificatorului initial.
(2) Inainte de a efectua testari pe animale vertebrate in scopul depunerii
unui dosar de notificare in conformitate cu prevederile art. 4 sau art. 6 alin.
(1), noii notificatori cer ANSPCP urmatoarele informatii:
a) daca substanta chimica a fost notificata anterior;
b) numele si adresa notificatorului initial.
(3) Cererea prevazuta la alin. (2) este insotita de o declaratie scrisa
care atesta intentia noului notificator de a introduce pe piata substanta
chimica si in ce cantitati.
(4) ANSPCP va furniza noului notificator numele si adresa notificatorului
initial si il va informa pe acesta din urma cu privire la solicitarea primita,
in situatia in care:
a) pe baza declaratiei scrise a noului notificator, ANSPCP este convinsa
asupra intentiei acestuia de a introduce pe piata cantitatile de substanta
chimica indicate;
b) substanta chimica a fost notificata anterior; si
c) notificatorul initial nu a solicitat si nu i s-a acordat o exceptare
temporara de la prevederile alin. (1) - (3).
(5) Notificatorul initial si noul notificator vor utiliza in comun
informatiile, astfel incat sa fie evitata repetarea testelor pe animale
vertebrate.
(6) Notificatorii aceleiasi substante chimice, care au convenit sa
utilizeze in comun informatiile prevazute in anexele nr. 1, 3 si 4, in conformitate
cu alin. (1) - (5), vor lua masurile necesare pentru a ajunge la un acord
privind modul de utilizare in comun a informatiilor care rezulta din testarea
pe animale vertebrate prezentate conform prevederilor art. 5 alin. (1).
(7) In situatia in care notificatorii unei substante chimice nu ajung la un
acord privind utilizarea in comun a informatiilor care rezulta din testarea pe
animale vertebrate, ANSPCP poate elabora reglementari prin care acestia sunt
obligati sa utilizeze in comun informatiile respective, in vederea evitarii
repetarii testelor pe animale vertebrate. In acest scop ANSPCP stabileste atat
procedura de utilizare in comun a informatiilor, cat si procedura privind
exceptarea temporara de la notificare prevazuta la art. 4 lit. f), urmarind
mentinerea unui echilibru intre interesele partilor implicate.
CAP. 6
Atributiile si raspunderile ANSPCP cu privire la notificare
Art. 15
ANSPCP este autoritatea competenta pentru evaluarea conformitatii dosarelor
de notificare cu prevederile prezentei hotarari.
Art. 16
(1) In scopul evaluarii riscului potential al unei substante ANSPCP poate
solicita notificatorului informatii si teste de verificare suplimentare cu
privire la o substanta chimica care a fost notificata sau la produsii ei de
transformare.
(2) In acelasi scop ANSPCP poate solicita la un moment anterior celui
prevazut la art. 5 alin. (1) informatiile prevazute in anexa nr. 2.
(3) ANSPCP poate preleva probe ale substantelor chimice in scopul
controlului.
(4) ANSPCP poate solicita notificatorului furnizarea mostrelor de substanta
chimica, in cantitati necesare pentru efectuarea testelor de verificare.
(5) ANSPCP poate stabili masurile necesare cu privire la aplicarea
prevederilor legale in vigoare pentru utilizarea in siguranta a substantelor
chimice, pana la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(6) In cazul substantelor chimice notificate in conformitate cu art. 4 si
art. 6 alin. (1) si (2), ANSPCP efectueaza o evaluare a riscurilor pentru om si
mediu. Evaluarea include recomandari cu privire la cele mai adecvate metode
pentru testarea substantei chimice si, daca este necesar, cu privire la
masurile care sa reduca riscurile pentru om si mediu, legate de introducerea pe
piata a substantei chimice. Evaluarea va fi actualizata periodic, luandu-se in
considerare informatiile suplimentare prevazute in prezentul articol sau la
art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3) si la art. 12 alin. (1).
(7) In cazul notificarii complete, in decurs de 60 de zile de la primirea
dosarului de notificare ANSPCP decide asupra conformitatii dosarului cu
prevederile prezentei hotarari si informeaza in scris notificatorul asupra
deciziei sale. Fiecare dosar de notificare acceptat este inregistrat de ANSPCP
cu un numar oficial, care este comunicat notificatorului in decurs de 60 de
zile de la primirea dosarului de notificare. In cazul in care dosarul nu este
acceptat, in decurs de 60 de zile de la primirea dosarului de notificare ANSPCP
il informeaza pe notificator cu privire la informatiile suplimentare pe care
acesta trebuie sa le furnizeze pentru ca dosarul sa corespunda cerintelor
prezentei hotarari.
(8) In cazul notificarii reduse, in decurs de 30 de zile de la primirea
dosarului de notificare ANSPCP decide asupra conformitatii dosarului cu
prevederile prezentei hotarari. Fiecare dosar de notificare acceptat este
inregistrat de ANSPCP cu un numar oficial, care este comunicat notificatorului
in decurs de 30 de zile de la primirea dosarului de notificare. In cazul in care
dosarul de notificare nu este acceptat, in decurs de 30 de zile de la primirea
dosarului de notificare ANSPCP il informeaza pe notificator cu privire la
informatiile pe care acesta trebuie sa le mai furnizeze.
Art. 17
(1) Informatiile prezentate in conformitate cu art. 5, 6 si 12, pe care
notificatorul le apreciaza ca fiind confidentiale, in sensul ca divulgarea lor
poate prejudicia activitatea industriala sau comerciala a acestuia, vor fi
semnalate ANSPCP pe baza unei justificari fundamentate, pentru a nu fi facute
publice.
(2) Nu au caracter confidential urmatoarele informatii prezentate la art.
4, art. 5 alin. (1) si la art. 6 alin. (1), (2) si (3):
a) denumirea comerciala a substantei chimice;
b) numele producatorului si al notificatorului;
c) datele fizico-chimice referitoare la substantele chimice, prevazute in
sectiunea B pct. 3 din anexele nr. 1, 3 si 4;
d) posibilitatile de a face substanta chimica inofensiva;
e) rezultatele sumare ale testelor toxicologice si ecotoxicologice ale
substantei chimice;
f) gradul de puritate al substantei chimice si natura impuritatilor si/sau
aditivilor periculosi, in sensul art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 200/2000, in cazul in care acest lucru este esential pentru clasificare si
etichetare in scopul includerii substantei chimice in anexa nr. 2 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 490/2002;
g) metodele si precautiile prevazute in sectiunea B pct. 2.3 din anexele
nr. 1, 3 si 4 si in sectiunea C cap. C.2 pct. 2.3 din anexa nr. 5, precum si
masurile de urgenta prevazute in sectiunea B pct. 2.4 si 2.5 din anexele nr. 1,
3, si 4 si in sectiunea C cap. C.2 pct. 2.4 si 2.5 din anexa nr. 5;
h) informatiile continute in fisa tehnica de securitate a substantei
chimice;
i) metodele de analiza pentru identificarea unei substante chimice
periculoase cand aceasta este evacuata in mediu, precum si determinarea
expunerii directe a oamenilor la aceasta substanta chimica, in cazul
substantelor chimice incluse in anexa nr. 2 la Normele metodologice de aplicare
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 490/2002.
(3) Daca notificatorul sau producatorul ori importatorul dezvaluie ulterior
informatii apreciate anterior ca fiind confidentiale, acesta va informa ANSPCP
despre aceasta.
(4) ANSPCP poate refuza, pe propria raspundere, incadrarea partiala sau
integrala a informatiilor prevazute la alin. (1) si (2) ca informatii
confidentiale din motive privind securitatea sanatatii si a mediului.
Art. 18
(1) Substantele chimice cuprinse in Lista europeana a substantelor chimice
notificate - ELINCS se aproba prin ordin al ministrului industriei si
resurselor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Lista privind substantele chimice notificate se actualizeaza periodic,
in functie de progresul tehnic.
(3) La propunerea ANSPCP, prin ordin al ministrului industriei si
resurselor se va aproba si se va reactualiza tariful aferent notificarii.
CAP. 7
Contraventii si sanctiuni
Art. 19
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1), cu amenda de la 40.000.000
lei la 60.000.000 lei si retragerea de pe piata a substantei respective sau a
preparatului in care este inglobata aceasta;
b) nerespectarea prevederilor art. 5, 6, 8 si 12, cu amenda de la
10.000.000 lei la 15.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) si art. 11 alin. (3), cu
amenda de la 30.000.000 lei la 45.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 20
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 19
se fac de catre personalul anume imputernicit de ANSPCP.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 21
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 22
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
DATELE
ce trebuie incluse in dosarul tehnic aferent notificarii complete
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producatorului si a notificatorului; amplasamentul
instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimica in Romania.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea in nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numarul CAS sau denumirea CAS (daca este posibil)
1.2. Formula moleculara si structurala
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritatilor, incluzand izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritatilor principale
1.3.4. Daca substanta chimica contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifica: natura, ordinul de marime: ... ppm
...%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masa)
1.3.6. Datele cromatografiei de inalta performanta pentru lichide, datele
cromatografiei pentru gaze
1.4. Metodele de identificare si determinare
O descriere completa a metodelor folosite sau referiri bibliografice.
Pe langa metodele de identificare si determinare se iau in considerare si
metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei si a produselor de transformare la evacuarea in mediul inconjurator,
precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimica
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie sa fie suficiente pentru a permite o evaluare
realista a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
inconjurator. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesari in procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1. Utilizari propuse
Datele furnizate in aceasta sectiune trebuie sa fie suficiente pentru a
permite o evaluare realista a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizari: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea substantei
chimice (daca este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (daca este
cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimica este introdusa pe piata:
substanta, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice in preparatul sau produsul
introdus pe piata (daca este cunoscuta)
2.1.2. Domeniile de intrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public in general.
2.1.3. Identitatea clientilor substantei chimice (daca sunt cunoscuti)
2.1.4. Cantitatile si compozitia deseului rezultat la utilizarea substantei
chimice (daca sunt cunoscute)
2.2. Productia estimata si/sau importurile pentru fiecare intrebuintare sau
domeniu de intrebuintare
2.2.1. Productia totala si/sau importurile exprimate in tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului, aceasta informatie trebuie data pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate in concordanta cu pct. 2.1.1
si 2.1.2, exprimate in procente:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si masuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliza, in cazul in
care intrebuintarile presupuse justifica aceasta)
2.3.5. Alte pericole, in special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Daca sunt relevante, datele cu privire la susceptibilitatea
substantei chimice de a exploda cand este sub forma de pulbere
2.4. Masurile de urgenta in cazul imprastierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Masurile de urgenta in cazul vatamarii persoanei (de exemplu,
otraviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietati fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei la 20 grade C si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.2. Punctul de fierbere
3.3. Densitatea relativa
3.4. Presiunea de vapori
3.5. Tensiunea superficiala
3.6. Solubilitatea in apa
3.8. Coeficient de repartizare n/octanol/apa
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
3.11. Proprietati explozive
3.12. Temperatura de autoaprindere
3.13. Proprietati oxidante
3.15. Granulometrie
Pentru acele substante chimice care sunt introduse pe piata intr-o forma ce
poate conduce la cresterea pericolului expunerii prin inhalare trebuie efectuat
un test pentru determinarea distributiei granulometrice a substantei chimice
introduse pe piata.
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitate acuta
Pentru testele prevazute la pct. 4.1.1, 4.1.2 si 4.1.3 substantele chimice,
altele decat cele gazoase, vor fi administrate pe cel putin doua cai, dintre
care una trebuie sa fie calea orala. Alegerea celei de-a doua cai va depinde de
natura substantei chimice si de calea adecvata expunerii umane. Gazele si
lichidele volatile ar putea fi administrate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orala
4.1.2. Administrare prin inhalare
4.1.3. Administrare cutanata
4.1.5. Iritatia pielii
4.1.6. Iritatia ochilor
4.1.7. Sensibilizarea pielii
4.2. Doze repetate
Calea de administrare trebuie sa fie in concordanta cu calea de expunere
umana, cu toxicitatea acuta si natura substantei chimice. In absenta
contraindicatiilor se prefera, de obicei, calea orala.
4.2.1. Toxicitate prin doze repetate (28 de zile)
4.3. Alte efecte
4.3.1. Mutagenitate
Substanta va fi examinata prin doua teste. Primul va fi un test
bacteriologic (mutatie inversa), cu sau fara activare metabolica. Al doilea va
fi un test nebacteriologic pentru a detecta aberatiile cromozomiale sau
degradarea. In absenta unor contraindicatii acest test va fi efectuat in
conditii normale in vitro, amandoua cu sau fara activare metabolica. In
eventualitatea unui rezultat pozitiv la oricare dintre teste, va fi efectuata
alta testare in concordanta cu strategia descrisa in anexa nr. 3 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, conform Hotararii Guvernului nr. 490/2002.
4.3.2. Test de toxicitate a reproducerii (pentru inregistrare)
4.3.3. Evaluarea comportamentului toxicocinetic al substantei chimice in
masura in care acesta poate fi dedus din setul de baza si alte date relevante
5. Studii ecotoxicologice
5.1. Efecte asupra organismelor
5.1.1. Toxicitate acuta pentru pesti
5.1.2. Toxicitate acuta pentru Daphnia
5.1.3. Test inhibitor de crestere - pe alge
5.1.6. Inhibare bacteriana.
In acele cazuri in care biodegradarea poate fi afectata de efectul
inhibitor al substantei chimice asupra bacteriilor, se va efectua un test
pentru inhibare bacteriana inainte de testarea biodegradarii.
5.2. Degradare:
a) biotica;
b) abiotica.
Daca substanta chimica nu este usor biodegradabila, se va lua in considerare
necesitatea efectuarii testului de hidroliza in functie de pH.
5.3. Test de ecranare - absorbtie/desorbtie
6. Posibilitatea de a face substanta chimica periculoasa
6.1. Pentru industrie/meserii calificate
6.1.1. Posibilitatea reciclarii
6.1.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.1.3. Posibilitatea de distrugere:
a) evacuare controlata;
b) incinerare;
c) statie de epurare a apei;
d) altele.
6.2. Pentru publicul larg
6.2.1. Posibilitatea reciclarii
6.2.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.2.3. Posibilitatea de distrugere:
a) evacuare controlata;
b) incinerare;
c) statie de epurare a apei;
d) altele.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
1. In cazul in care furnizarea unor date dintre cele prevazute la
sectiunile A si B nu este posibila din punct de vedere tehnic sau nu este
necesara din punct de vedere stiintific, notificatorul intocmeste o justificare
fundamentata in acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
2. Documentul justificativ mentionat la alin. 1. se transmite ANSPCP o data
cu datele care constituie dosarul tehnic.
3. Notificatorul va mentiona totodata numele laboratoarelor responsabile cu
efectuarea studiilor.
ANEXA 2
TESTE SI STUDII SUPLIMENTARE
ce trebuie incluse in dosarul tehnic aferent notificarii complete
SECTIUNEA 1
I. Studii fizico-chimice
Studii complementare asupra proprietatilor fizico-chimice in functie de rezultatele
studiilor prevazute in anexele nr. 1, 3, 4 si 5. Asemenea studii pot cuprinde,
de exemplu, dezvoltarea metodelor analitice care sa permita urmarirea si
identificarea unei substante sau a produsilor sai de transformare si studii
privind produsele de descompunere termica.
II. Studii toxicologice
1. Studii de fertilitate (o specie, o generatie, masculi si femele, calea
de administrare cea mai adecvata)
In cazul unor rezultate echivoce la prima generatie, este necesar studiul
la cea de-a doua generatie.
In functie de planificarea dozelor, este posibil ca in cursul unui studiu
de fertilitate sa se obtina informatii privind teratogeneza. O indicatie
pozitiva trebuie sustinuta de un studiu formal de teratogeneza.
2. Studiu de teratogeneza (o specie, calea de administrare cea mai
indicata)
Studiul de teratogeneza este necesar daca teratogeneza n-a fost analizata
sau evaluata in studiul de fertilitate.
3. Studiu de toxicitate subcronica si/sau cronica, inclusiv studii speciale
(o specie, masculi si femele, calea de administrare cea mai adecvata), este
cerut daca rezultatele studiului in doze repetate, prevazut in anexele nr. 1,
3, 4 si 5, sau alte informatii relevante indica necesitatea unei investigatii
suplimentare. Efectele care indica necesitatea unui studiu de toxicitate
subcronica si/sau cronica:
a) leziuni grave sau ireversibile;
b) un nivel foarte scazut sau absenta nivelului "fara efect";
c) o relatie clara in structura chimica intre substanta studiata si alte substante
existente, care s-au dovedit periculoase.
4. Studii suplimentare de mutageneza si/sau studii de depistare a
cancerogenezei, asa cum sunt indicate in metodele de testare din anexa nr. 3 la
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase.
In cazul in care doua teste ale setului de baza sunt negative, se vor
realiza teste suplimentare, conform proprietatilor specifice si utilizarilor
substantei.
In cazul in care un test sau cele doua teste din setul de baza sunt
pozitive, un studiu suplimentar trebuie sa includa aceeasi finalitate sau
finalitati diferite cu alte metode de testare in vitro.
5. Informatii toxicocinetice de baza
III. Studii de ecotoxicitate
1. Studiu de toxicitate prelungita pe Daphnia magna (21 de zile)
2. Studiu pe plante superioare
3. Studiu pe viermi de pasune
4. Studiu de toxicitate la pesti
5. Studiu pentru acumulare intr-o specie: o specie, de preferinta peste
6. Studiu suplimentar de degradare, daca n-a fost demonstrata o degradare
suficienta in cadrul testelor prevazute in anexele nr. 1, 3, 4 si 5
7. Studii suplimentare de absorbtie/desorbtie, in functie de rezultatul
investigatiilor prevazute in anexele nr. 1, 3, 4 si 5.
SECTIUNEA 2
I. Studii toxicologice
Daca nu exista dovezi contrare pe motive intemeiate, programul de testare
trebuie sa acopere urmatoarele aspecte:
1. studiu de toxicitate cronica;
2. studiu de carcinogeneza;
3. studiu de fertilitate (de exemplu, studiu pentru trei generatii), numai
daca s-a stabilit un efect asupra fertilitatii la sectiunea 1;
4. studiu de toxicitate asupra efectelor dezvoltate perinatal si postnatal;
5. studii de teratogeneza (specii nefolosite la testul prevazut la
sectiunea 1);
6. studii suplimentare de toxicocinetica care cuprind biotransformarea,
farmacocinetica;
7. teste suplimentare pentru investigarea toxicitatii asupra organelor sau
sistemelor.
II. Studii ecotoxicologice
1. Teste suplimentare pentru acumulare, degradare, mobilitate si
absorbtie/desorbtie
2. Studii complementare de toxicitate la pesti
3. Studii de toxicitate la pasari
4. Studii complementare de toxicitate la alte organisme.
Mentiuni speciale
1. In cazul in care furnizarea unor date din cele prevazute la sectiunile I
si II nu este posibila din punct de vedere tehnic sau nu este necesara din
punct de vedere stiintific, notificatorul intocmeste o justificare fundamentata
in acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
2. Documentul justificativ mentionat la alin. 1 se transmite ANSPCP o data
cu datele care constituie dosarul tehnic.
3. Notificatorul va mentiona totodata numele laboratoarelor responsabile cu
efectuarea studiilor.
ANEXA 3
DATELE
ce trebuie incluse in dosarul tehnic aferent notificarii reduse, anterior
momentului cand cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata atinge 100
kg/an/producator sau 500 kg/producator
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producatorului si a notificatorului; amplasamentul
instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimica in Romania.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea in nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numar CAS sau denumire CAS (daca este posibil)
1.2. Formula moleculara si structurala
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritatilor, incluzand izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritatilor principale
1.3.4. Daca substanta chimica contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifica: natura, ordinul de marime: .... ppm
.....%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masa)
1.3.6. Datele cromatografiei de inalta performanta pentru lichide, datele
cromatografiei pentru gaze
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completa a metodelor folosite sau referiri bibliografice
Pe langa metodele de identificare si determinare se iau in considerare si
metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei si a produselor de transformare la evacuarea in mediul inconjurator,
precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimica:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie sa fie suficiente pentru a permite o evaluare
realista a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
inconjurator. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesari in procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1. Utilizari propuse
Datele furnizate in aceasta sectiune trebuie sa fie suficiente pentru a
permite o evaluare realista a riscului, la utilizarea substantelor, pentru om
si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizari: descrierea functiei si a efectelor dorite.
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea substantei
(daca este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (daca este
cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimica este introdusa pe piata:
substanta, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice in preparatul sau produsul
introdus pe piata (daca este cunoscuta)
2.1.2. Domeniile de intrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public in general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (daca sunt cunoscuti)
2.2. Productia estimata si/sau importurile pentru fiecare intrebuintare sau
domeniu de intrebuintare
2.2.1. Productia totala si/sau importurile exprimate in tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in vederea notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului, aceasta informatie trebuie data pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate in concordanta cu
prevederile pct. 2.1.1 si 2.1.2., exprimate in procente:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si masuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliza, in cazul in
care intrebuintarile presupuse justifica aceasta)
2.3.5. Alte pericole, in special reactiile chimice cu apa
2.4. Masurile de urgenta in cazul imprastierii accidentale a substantei
2.5. Masurile de urgenta in cazul vatamarii persoanei (de exemplu,
otraviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietatile fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei la 20 grade C si 101,3 kPa
3.1. Punctul de topire
3.2. Punctul de fierbere
3.6. Solubilitatea in apa
3.8. Coeficient de repartizare n/octanol/apa
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitatea acuta
Pentru testele mentionate la pct. 4.1.1 si 4.1.2 este suficienta o cale de
administrare. Substantele, altele decat cele gazoase, vor fi testate prin
administrare orala. Gazele vor fi testate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orala
4.1.2. Administrare prin inhalare
4.1.5. Iritatia pielii
4.1.6. Iritatia ochilor
4.1.7. Sensibilizarea pielii
4.3. Alte efecte
4.3.1. Mutagenitate
Substanta va fi examinata intr-un test bacteriologic (mutatie reversibila)
cu sau fara activare metabolica.
5. Studii ecotoxicologice
5.2. Degradare:
- biotica.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
(1) In cazul in care furnizarea unor date din cele prevazute la sectiunile
A si B nu este posibila din punct de vedere tehnic sau nu este necesara din
punct de vedere stiintific, notificatorul intocmeste o justificare fundamentala
in acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
data cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodata numele laboratoarelor responsabile
cu efectuarea studiilor.
(4) In plus fata de datele mentionate la alin. (1) si (3), daca considera
necesar pentru evaluarea riscului, ANSPCP poate solicita notificatorului sa
furnizeze urmatoarele date suplimentare:
a) presiunea de vapori;
b) testul de toxicitate acuta la Daphnia.
ANEXA 4
DATELE
ce trebuie incluse in dosarul tehnic aferent notificarii reduse, pentru
cazurile in care cantitatea de substanta chimica introdusa pe piata se situeaza
sub 100 kg/an/producator
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producatorului si a notificatorului; amplasamentul
instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimica in Romania.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1.1. Denumirea in nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numar CAS sau denumire CAS (daca este posibil)
1.2. Formula moleculara si structurala
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritatilor, incluzand izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritatilor principale
1.3.4. Daca substanta chimica contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifica: natura, ordinul de marime: ... ppm
....%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masa)
1.3.6. Datele cromatografiei de inalta performanta pentru lichide, datele
cromatografiei pentru gaze
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completa a metodelor folosite sau referiri bibliografice
Pe langa metodele de identificare si determinare se iau in considerare si
metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei chimice si a produselor de transformare la evacuarea in mediul
inconjurator, precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimica:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie sa fie suficiente pentru a permite o evaluare
realista a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
inconjurator. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesari in procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1. Utilizari propuse
Datele furnizate in aceasta sectiune trebuie sa fie suficiente pentru a
permite o evaluare realista a riscului, la utilizarea substantelor, pentru om
si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizari: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea substantei
(daca este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (daca este
cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul inconjurator.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimica este introdusa pe piata:
substanta, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice in preparatul sau produsul
introdus pe piata (daca este cunoscuta)
2.1.2. Domeniile de intrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public in general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (daca sunt cunoscuti)
2.2. Productia estimata si/sau importurile pentru fiecare intrebuintare sau
domeniu de intrebuintare
2.2.1. Productia totala si/sau importurile exprimate in tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse in afara teritoriului Uniunii Europene
si pentru care, in vederea notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului, aceasta informatie trebuie data pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate in concordanta cu
prevederile pct. 2.1.1 si 2.1.2, exprimate in procente:
a) primul an calendaristic;
b) urmatorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si masuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliza, in cazul in
care intrebuintarile presupuse justifica aceasta)
2.3.5. Alte pericole, in special reactiile chimice cu apa
2.4. Masurile de urgenta in cazul imprastierii accidentale a substantei
2.5. Masurile de urgenta in cazul vatamarii persoanei (de exemplu,
otraviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietatile fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei la 20 grade C si 101,3 kPa
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitatea acuta
O cale de administrare este suficienta. Substantele, altele decat gazele,
vor fi testate prin administrare orala. Gazele vor fi testate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orala
4.1.2. Administrare prin inhalare.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
(1) In cazul in care furnizarea unor date dintre cele prevazute la
sectiunile A si B nu este posibila din punct de vedere tehnic sau nu este
necesara din punct de vedere stiintific, notificatorul intocmeste o justificare
fundamentata in acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
data cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodata numele laboratoarelor responsabile
cu efectuarea studiilor.
ANEXA 5
PREVEDERI SPECIFICE
referitoare la dosarul tehnic privind notificarea pentru polimeri
SECTIUNEA A
Terminologia utilizata:
- homopolimer este un polimer care contine un singur tip de unitate
monomerica;
- copolimer este un polimer care contine mai multe tipuri de unitati
monomerice;
- polimer pentru care este acceptabil un pachet redus de teste, respectiv
polimer PRT, este un polimer care satisface criteriile stipulate in C.2;
- familie de polimeri este un grup de polimeri (homopolimeri sau
copolimeri) cu numar de masa moleculara medie diferit sau compozitii diferite
rezultand din proportiile diferite ale unitatilor monomerice. Diferenta dintre
numerele de masa moleculara medie sau dintre compozitii este determinata nu de
fluctuatiile legate de procese nedorite, ci de modificarile intentionate ale
conditiilor de proces, procesul in sine ramanand acelasi;
- M0 este numarul de masa moleculara medie;
- M este masa moleculara.
SECTIUNEA B
Modul de abordare a unei familii de polimeri
Gruparea polimerilor in familii are scopul de a evita testarile nenecesare.
Conceptul consta din testarea membrilor reprezentativi ai unei familii cu:
- M0 variabil pentru homopolimeri; sau
- compozitie variabila cu M0 aproximativ constant pentru copolimeri; sau
- pentru M0 > 1.000, M0 variabil, cu compozitia constanta pentru
copolimeri.
In anumite cazuri, cand exista diferente in ceea ce priveste efectele
observate la membrii reprezentativi ai familiei, in functie de domeniul M0 sau
de domeniul compozitiei, pot fi necesare testari suplimentare ale altor membri
reprezentativi.
SECTIUNEA C
Date necesare pentru dosarul tehnic prevazut in art. 9 din hotarare:
(1) In cazul in care furnizarea unor date nu este posibila din punct de
vedere tehnic sau nu este necesara din punct de vedere stiintific, notificatorul
intocmeste o justificare fundamentata in acest sens, pe care o supune spre
aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
data cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodata numele laboratoarelor responsabile
cu efectuarea studiilor.
Pentru evaluarea proprietatilor polimerului pot fi luate in considerare
datele disponibile adecvate privind proprietatile monomerului/monomerilor.
Fara a aduce prejudicii prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 200/2000, testele trebuie efectuate conform metodelor
reglementate.
C.1. Polimeri cu pachet de teste standard
C.1.1. Polimeri introdusi pe piata in cantitati mai mari sau egale cu 1 t/an
sau in cantitati totale mai mari sau egale cu 5 t
In plus fata de datele si testele mentionate in art. 4 din hotarare,
stipulate in anexa nr. 1, sunt necesare urmatoarele date specifice polimerilor:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numarul de masa moleculara medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate in structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimica
2.1.1.5. Declaratia insotita de informatiile relevante privind caracterul
degradabil al polimerului, manifestat in mediu
3. Proprietatile fizico-chimice ale substantei chimice
3.6.1. Extractibilitatea in apa
Fara a aduce prejudicii art. 16 alin. (1) si (2) din hotarare, in anumite
cazuri pot fi necesare teste suplimentare, cum ar fi:
- stabilitatea la lumina daca polimerul nu este stabilizat in mod specific
fata de lumina;
- extractibilitatea pe termen lung (testul de extragere prin dizolvare cu
soda caustica); in functie de rezultatele acestui test pot fi solicitate
testari corespunzatoare ale liceatului, de la caz la caz.
C.1.2. Polimeri introdusi pe piata in cantitati mai mici de 1 t/an sau in
cantitati totale mai mici de 5 t, dar mai mari sau egale cu 100 kg/an, sau in
cantitati totale mai mari sau egale cu 500 kg
In plus fata de datele si testele mentionate in art. 6 alin. (1) din
hotarare, stipulate in anexa nr. 3, sunt necesare urmatoarele informatii
specifice polimerului:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numarul de masa moleculara medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate in structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimica
2.1.1.5. Declaratia insotita de informatiile relevante privind caracterul
degradabil al polimerului, manifestat in mediu
3. Proprietatile fizico-chimice ale substantei chimice
3.6.1. Extractibilitatea in apa
C.1.3. Polimeri introdusi pe piata in cantitati mai mici de 100 kg/an sau
in cantitati totale mai mici de 500 kg
In plus fata de informatiile si testele mentionate in art. 6 alin. (2) din
hotarare, stipulate in anexa nr. 4, sunt necesare urmatoarele informatii
specifice polimerului:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numarul de masa moleculara medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate in structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimica
2.1.1.5. Declaratia insotita de informatiile relevante privind caracterul
degradabil al polimerului, manifestat in mediu
C.2. Polimeri pentru care este acceptabil un pachet redus de teste
In anumite conditii pachetul de teste de baza pentru polimeri poate fi
redus.
Substantele chimice cu numarul de masa moleculara medie mare, un continut
scazut de specii cu masa moleculara mica si solubilitate/extractibilitate
redusa vor fi considerate ca nonbiodisponibile. Prin urmare, pentru a stabili
polimerii pentru care este acceptabil un pachet redus de teste se vor utiliza
criteriile de mai jos.
Pentru polimerii care nu sunt usor degradabili, introdusi pe piata in
cantitati mai mari sau egale cu 1 t/an sau in cantitati totale mai mari sau
egale cu 5 t, urmatoarele criterii definesc acei polimeri pentru care este
acceptabil un pachet redus de teste:
I. Numarul de masa moleculara medie mare (M0)*).
II. Extractibilitatea in apa (3.6.1):
< 10 mg/l, excluzand orice contributie a aditivilor si impuritatilor.
III. Un procent mai mic de 1% cu M < 1.000; procentul se refera numai la
molecule (componente) derivate direct din monomeri, inclusiv monomerii,
excluzand alte componente cum ar fi aditivii sau impuritatile.
Daca toate criteriile sunt indeplinite, polimerul este considerat ca unul
pentru care este acceptabil un pachet redus de teste.
In cazul polimerilor care nu sunt usor degradabili, plasati pe piata in
cantitati mai mici de 1 t/an sau in cantitati totale mai mici de 5 t, pentru ca
acestia sa fie considerati polimeri pentru care este acceptabil un pachet redus
de teste, este suficient sa indeplineasca criteriile I si II.
Daca nu este posibil sa se dovedeasca respectarea criteriilor cu testele
legal recunoscute, solicitantul notificarii trebuie sa demonstreze respectarea
criteriilor prin alte mijloace.
In anumite circumstante pot fi solicitate teste toxicologice si
ecotoxicologice.
------------
*) Autoritatile care primesc declaratiile vor decide pe raspundere proprie
daca un polimer satisface sau nu criteriul.
C.2.1. Polimeri introdusi pe piata in cantitati mai mari sau egale cu 1
t/an sau in cantitati totale mai mari sau egale cu 5 t
0. Date privind identitatea fabricantului si a notificatorului;
amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele fabricate in afara teritoriului Uniunii Europene si
pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimica in Romania.
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea in nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numar CAS sau denumire CAS (daca este posibil)
1.2. Formula moleculara si structurala
1.2.1. Numarul de masa moleculara medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate in structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate a substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritatilor, incluzand izomerii si produsele secundare
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3. Continutul procentual al impuritatilor principale
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
1.3.4. Daca substanta chimica contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifica: natura, ordinul de marime: ... ppm
...% .
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masa)
1.3.6.1. Date cromatografice
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completa a metodelor folosite sau referiri bibliografice.
Pe langa metodele de identificare si determinare se iau in considerare si
metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea substantei
chimice si a produselor de transformare la evacuarea in mediul inconjurator,
precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimica:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie sa fie suficiente pentru a permite o evaluare
realista a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
inconjurator. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesari in procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
- mediul de lucru;
- mediul inconjurator.
2.1. Utilizari propuse
Datele furnizate in aceasta sectiune trebuie sa fie suficiente pentru a
permite o evaluare realista a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizari: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic/tehnologice legat/legate de
utilizarea substantei chimice (daca este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (daca este
cunoscut) pentru:
- mediul de lucru;
- mediul inconjurator.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimica este introdusa pe piata:
substanta, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice in preparatul sau produsul
introdus pe piata (daca este cunoscuta)
2.1.2. Domeniile de intrebuintare:
- industrie;
- fermieri si meserii calificate/artizani;
- folosit de public in general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (daca sunt cunoscuti)
2.1.4. Cantitatile si compozitia deseului rezultat la utilizarea substantei
chimice (daca sunt cunoscute)
2.2. Productia estimata si/sau importurile pentru fiecare intrebuintare sau
domeniu de intrebuintare
2.2.1. Productia totala si/sau importurile exprimate in tone pe an:
- primul an calendaristic;
- urmatorii ani calendaristici.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate in concordanta cu pct. 2.1.1
si 2.1.2, exprimate in procente:
- primul an calendaristic;
- urmatorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si masuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliza, in cazul in
care intrebuintarile presupuse justifica aceasta)
2.3.5. Alte pericole, in special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Daca sunt relevante, datele cu privire la susceptibilitatea
substantei chimice de a exploda cand este sub forma de pulbere
2.4. Masurile de urgenta in cazul imprastierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Masurile de urgenta in cazul vatamarii persoanei (de exemplu,
otraviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietati fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei chimice la 20 grade C si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.3. Densitatea relativa
3.6.1. Extractibilitatea in apa
3.10. Punct de inflamabilitate
3.11. Proprietati explozive
3.12. Temperatura de autoaprindere
3.15. Granulometrie
Pentru acele substante chimice care pot fi introduse pe piata intr-o forma
ce poate conduce la cresterea pericolului expunerii prin inhalare, trebuie
efectuat un test pentru determinarea distributiei granulometrice a substantei
chimice introduse pe piata.
3.16. Stabilitatea termica
3.17. Extractibilitatea cu:
- apa la pH 2 si 9 la 37 grade C;
- ciclohexan.
4. Studii de toxicitate
ANSPCP, pe baza: prezentei grupelor reactive, a caracteristicilor
structurale/fizice, a cunostintelor privind proprietatile componentelor
polimerului cu masa moleculara mica sau privind potentialul de risc, poate
solicita efectuarea anumitor teste fara a intarzia acceptarea notificarii. In
particular, pot fi solicitate teste pentru toxicitatea prin inhalare (de
exemplu, cele prevazute la pct. 4.1.2 sau 4.2.1), daca este considerata
posibila expunerea prin inhalare.
5. Studii ecotoxicologice
ANSPCP, pe baza: prezentei grupelor reactive, a caracteristicilor
structurale/fizice, a cunostintelor privind proprietatile componentelor
polimerului cu masa moleculara mica sau privind potentialul de risc, poate
solicita efectuarea anumitor teste fara a intarzia acceptarea notificarii. In
particular, pot fi solicitate urmatoarele teste suplimentare:
- stabilitatea la lumina, daca polimerul nu este stabilizat fata de lumina;
- extractibilitatea pe termen lung (testul de lixiviere).
In functie de rezultatele acestui test, poate fi solicitata, de la caz la
caz, orice testare adecvata a lixivierii.
6. Posibilitatea de a face substanta chimica nepericuloasa
6.1. Pentru industrie/meserii calificate
6.1.1. Posibilitatea reciclarii
6.1.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.1.3. Posibilitatea de distrugere:
- evacuare controlata;
- incinerare;
- statie de epurare a apei;
- altele.
6.2. Pentru publicul larg
6.2.1. Posibilitatea reciclarii
6.2.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.2.3. Posibilitatea de distrugere:
- evacuare controlata;
- incinerare;
- statie de epurare a apei;
- altele.
C.2.2. Polimeri introdusi pe piata in cantitati mai mici de 1 t/an sau in
cantitati totale mai mici de 5 t
0. Date privind identitatea fabricantului si a notificatorului;
amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele fabricate in afara teritoriului Uniunii Europene si
pentru care, in scopul notificarii, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producatorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimica in Romania.
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea in nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numar CAS sau denumire CAS (daca este posibil)
1.2. Formula moleculara si structurala
1.2.1. Numarul de masa moleculara medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate in structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate a substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritatilor, incluzand izomerii si produsele secundare
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3. Continutul procentual al impuritatilor principale
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
1.3.4. Daca substanta chimica contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifica: natura, ordinul de marime: ... ppm
...%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masa)
1.3.7.1. Datele cromatografice
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completa a metodelor folosite sau referiri bibliografice
Pe langa metodele de identificare si determinare se iau in considerare si
metodele analitice cunoscute de solicitantul notificarii, care permit
identificarea substantei chimice si a produselor de transformare la evacuarea
in mediul inconjurator, precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimica:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie sa fie suficiente pentru a permite o evaluare
realista a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
inconjurator. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesari in procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
- mediul de lucru;
- mediul inconjurator.
2.1. Utilizari propuse
Datele furnizate in aceasta sectiune trebuie sa fie suficiente pentru a
permite o evaluare realista a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizari: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic/tehnologice legat/legate de
utilizarea substantei chimice (daca este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (daca este
cunoscut) pentru:
- mediul de lucru;
- mediul inconjurator.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimica este introdusa pe piata:
substanta, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice in preparatul sau produsul
introdus pe piata (daca este cunoscuta)
2.1.2. Domeniile de intrebuintare:
- industrie;
- fermieri si meserii calificate/artizani;
- folosit de public in general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (daca sunt cunoscuti)
2.1.4. Cantitatile si compozitia deseului rezultat la utilizarea substantei
chimice (daca sunt cunoscute)
2.2. Productia estimata si/sau importurile pentru fiecare intrebuintare sau
domeniu de intrebuintare
2.2.1. Productia totala si/sau importurile, exprimate in tone pe an:
- primul an calendaristic;
- urmatorii ani calendaristici.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate in concordanta cu pct.
2.1.2, exprimate in procente:
- primul an calendaristic;
- urmatorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si masuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliza, in cazul in
care intrebuintarile presupuse justifica aceasta)
2.3.5. Alte pericole, in special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Daca sunt relevante, datele cu privire la susceptibilitatea
substantei chimice de a exploda cand este sub forma de pulbere
2.4. Masurile de urgenta in cazul imprastierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Masurile de urgenta in cazul vatamarii persoanei (de exemplu,
otraviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietati fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei chimice la 20 grade C si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.6.1. Extractibilitatea in apa
3.10. Punctul de inflamabilitate.