HOTARARE Nr. 2167 din 30 noiembrie 2004
privind stabilirea principiilor de evaluare a riscurilor pentru om si mediu ale
substantelor notificate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 5 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 36
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 451/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta hotarare stabileste principiile generale pentru evaluarea
riscurilor pentru om si mediu prezentate de substantele notificate.
(2) Autoritatea competenta pentru evaluarea riscurilor pentru om si pentru
mediu ale substantelor notificate este Agentia Nationala pentru Substante si
Preparate Chimice Periculoase, denumita in continuare autoritate competenta.
(3) In exercitarea atributiilor sale autoritatea competenta colaboreaza cu
Comitetul interministerial stiintific consultativ pentru evaluarea toxicitatii
si ecotoxicitatii substantelor chimice periculoase.
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, urmatoarele expresii se definesc astfel:
1. identificarea pericolelor - activitatea prin care se identifica efectele
adverse pe care o substanta are capacitatea intrinseca de a le produce;
2. evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect - estimarea
relatiei intre doza sau nivelul de expunere la o anumita substanta si incidenta
si gravitatea efectului;
3. evaluarea expunerii - determinarea emisiilor, cailor de transfer si a
vitezelor de patrundere a substantei, precum si de transformare sau degradare a
acesteia, in vederea estimarii concentratiilor/dozelor la care populatiile
umane sau componentele de mediu sunt sau pot fi expuse;
4. caracterizarea riscurilor - estimarea incidentei si gravitatii efectelor
adverse susceptibile a se produce in cadrul unei populatii umane sau intr-o
componenta de mediu, datorita expunerii reale sau previzibile la o substanta;
caracterizarea poate include estimarea riscurilor, adica cuantificarea acestei
probabilitati;
5. recomandari de reducere a riscului - recomandari care permit reducerea
riscurilor pe care le prezinta comercializarea substantei pentru om si/sau
mediu. Recomandarile pot include:
a) modificari ale clasificarii, ambalarii sau etichetarii substantei
propuse de notificator in dosarul de notificare depus in conformitate cu
prevederile art. 4, art. 6 alin. (1) sau ale art. 6 alin. (2) din Hotararea
Guvernului nr. 1.300/2002 privind notificarea substantelor chimice, cu
modificarile si completarile ulterioare;
b) modificari ale fisei tehnice de securitate propuse de notificator in
dosarul de notificare depus in conformitate cu prevederile art. 4, art. 6 alin.
(1) sau ale art. 6 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare;
c) modificari ale metodelor si masurilor de precautie recomandate sau ale
masurilor de urgenta, prevazute la pct. 2.3, 2.4 si 2.5 din anexele nr. 1, 3
sau 4 la Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
propuse de notificator in dosarul tehnic de notificare depus in conformitate cu
prevederile art. 4, art. 6 alin. (1) sau ale art. 6 alin. (2) din Hotararea
Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) recomandari pentru autoritatile de control responsabile de a avea in
vedere masuri adecvate de protectie pentru om si/sau mediu fata de riscurile
identificate.
(2) Expresiile definite la alin. (1) se completeaza cu termenii si
expresiile definite la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 451/2001, si la art. 2 lit. b), f) si g) din Hotararea Guvernului nr.
1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 2
Evaluarea riscurilor
Art. 3
(1) Evaluarea riscurilor include identificarea pericolelor si, dupa caz,
evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, evaluarea expunerii si
caracterizarea riscurilor. In mod normal, evaluarea riscurilor se efectueaza in
conformitate cu procedurile prevazute la art. 4 si 5.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), riscurile asociate unor
efecte specifice, cum ar fi epuizarea stratului de ozon, pentru care
procedurile prevazute la art. 4 si 5 sunt imposibil de pus in practica, se
evalueaza caz cu caz si autoritatea competenta va include o descriere completa
si justificarea unei astfel de evaluari in raportul scris transmis Comisiei
Europene in conformitate cu prevederile art. 7.
(3) In procedura de evaluare a expunerii autoritatea competenta ia in
considerare acele populatii umane sau componente de mediu pentru care expunerea
la o substanta este rezonabil previzibila pe baza informatiilor disponibile
despre substanta respectiva, in special a informatiilor privind depozitarea,
incorporarea intr-un preparat sau alt proces de prelucrare, utilizarea si
eliminarea ori recuperarea acesteia.
(4) Evaluarea riscurilor conduce la una sau mai multe dintre urmatoarele
concluzii:
a) substanta nu produce motive imediate de ingrijorare si nu este necesar a
fi evaluata din nou, anterior comunicarii informatiilor suplimentare conform
art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3) si (4) sau art. 12 alin. (1) din Hotararea
Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) substanta produce motive de ingrijorare si autoritatea competenta decide
ce informatii suplimentare sunt necesare pentru revizuirea evaluarii, cererea
pentru aceste informatii fiind amanata pana cand cantitatea introdusa pe piata
atinge nivelul urmator de tonaj, conform art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3) si
(4) sau art. 12 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare;
c) substanta produce motive de ingrijorare si trebuie solicitate imediat
informatii suplimentare;
d) substanta produce motive de ingrijorare si autoritatea competenta
trebuie sa faca imediat recomandari de reducere a riscurilor.
(5) Cand evaluarea riscurilor indica una dintre concluziile prevazute la
alin. (4) lit. b), c) sau d), autoritatea competenta poate informa
notificatorul despre concluziile sale si ii poate acorda posibilitatea de a-si
prezenta observatiile in legatura cu acest subiect si de a furniza informatii
suplimentare. Autoritatea competenta va utiliza toate informatiile relevante
pentru reevaluarea riscurilor inainte de a transmite evaluarea catre Comisia
Europeana in conformitate cu prevederile art. 16^2 din Hotararea Guvernului nr.
1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) In recomandarile sale de reducere a riscurilor aferente unei substante
autoritatea competenta are in vedere faptul ca reducerea expunerii unor
categorii de populatii umane sau a unor componente ale mediului poate mari
expunerea unor alte categorii de populatii umane sau componente ale mediului.
Art. 4
(1) Pentru fiecare substanta notificata in conformitate cu prevederile art.
4, ale art. 6 alin. (1) sau (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, autoritatea competenta efectueaza
evaluarea riscurilor, a carei prima etapa este identificarea pericolelor.
Aceasta etapa vizeaza cel putin proprietatile si efectele adverse potentiale
prevazute in anexa nr. 1 sectiunea A si in anexa nr. 2 sectiunea A. Dupa
aceasta etapa autoritatea competenta parcurge urmatoarele etape de actiune,
care se realizeaza in conformitate cu liniile directoare prevazute in anexa nr.
1 sectiunea B si in anexa nr. 2 sectiunea B:
a) (i) evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, daca este
cazul;
(ii) evaluarea expunerii la care orice populatie umana, ca de exemplu:
lucratori, consumatori si persoane expuse indirect prin contact cu mediul, este
susceptibila a fi supusa;
b) caracterizarea riscurilor.
(2) Se pot excepta de la prevederile alin. (1) urmatoarele situatii:
a) daca a fost efectuat testul pentru identificarea pericolului asociat cu
un efect sau o proprietate specifica si rezultatele nu au condus la
clasificarea substantei in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 200/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
451/2001, evaluarea riscului legat de acest efect sau proprietate nu trebuie sa
includa actiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), fiind aplicabile
concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) lit. a), in afara de cazul in care
exista alte motive intemeiate de ingrijorare; si
b) daca testul pentru identificarea pericolului asociat cu un efect sau o
proprietate specifica nu a fost inca efectuat, acest efect sau proprietate nu
trebuie luata in considerare in procesul de evaluare a riscurilor, in afara de
cazul in care exista alte motive intemeiate de ingrijorare.
Art. 5
(1) Pentru fiecare substanta notificata in conformitate cu prevederile art.
4, art. 6 alin. (1) sau (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, autoritatea competenta realizeaza
evaluarea riscurilor privind efectele substantei asupra mediului, a carei prima
etapa este identificarea pericolelor. Dupa aceasta etapa autoritatea competenta
parcurge etapele urmatoare de actiune, care se realizeaza in conformitate cu
liniile directoare prevazute in anexa nr. 3:
a) (i) evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, daca este
cazul;
(ii) evaluarea expunerii la care componentele de mediu - mediu acvatic,
terestru si aerian - sunt susceptibile a fi supuse;
b) caracterizarea riscurilor.
(2) Se pot excepta de la prevederile alin. (1) urmatoarele situatii:
a) pentru substantele notificate conform prevederilor art. 4 din Hotararea
Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu
sunt clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, evaluarea riscurilor nu
trebuie sa includa actiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), fiind
aplicabile concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) lit. a), in afara de cazul
in care exista alte motive intemeiate de ingrijorare; si
b) pentru substantele notificate conform prevederilor art. 6 alin. (1) si
(2) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, in cazul in care nu exista date suficiente pentru a le clasifica in
categoria substantelor periculoase pentru mediu, identificarea pericolelor se
stabileste pe baza altor date, ca de exemplu datele existente privind
proprietatile fizico-chimice si proprietatile toxice, daca exista motive
intemeiate de ingrijorare privind efectele asupra mediului. In cazul in care nu
exista motive intemeiate de ingrijorare, evaluarea riscurilor nu trebuie sa
includa actiunile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), fiind aplicabile
concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) lit. a).
Art. 6
(1) Dupa efectuarea evaluarii riscurilor conform prevederilor art. 4 si 5
si anexelor nr. 1 - 3, autoritatea competenta determina, conform anexei nr. 4,
care dintre concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) sunt aplicabile si
adopta, daca este cazul, masurile prevazute la art. 3 alin. (5).
(2) Cand se primesc informatii suplimentare in conformitate cu prevederile
art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3) si (4), art. 12 alin. (1) sau ale art. 16
alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, evaluarea riscurilor, efectuata conform prevederilor art. 4 si 5 si
anexelor nr. 1 - 3, trebuie revazuta si, daca este necesar, revizuita.
Art. 7
(1) Dupa finalizarea evaluarii riscurilor in conformitate cu prevederile
art. 4 si 5, precum si dupa elaborarea concluziilor conform prevederilor art.
6, autoritatea competenta pregateste un raport scris care contine cel putin
informatiile prevazute in anexa nr. 5. Raportul va fi trimis Comisiei Europene
in conformitate cu prevederile art. 16^2 din Hotararea Guvernului nr.
1.300/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Ca urmare a revizuirii
evaluarii riscurilor pe baza informatiilor suplimentare primite de la
notificator, raportul se reactualizeaza si se transmite Comisiei Europene.
(2) In cazul in care, in conformitate cu prevederile art. 16^3 din
Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, autoritatile competente ajung la un acord asupra raportului scris
privind evaluarea riscurilor sau asupra revizuirii evaluarii riscurilor, o
copie a raportului este pusa la dispozitia notificatorului, la solicitarea
acestuia.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 8
Prezenta hotarare intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana.
Art. 9
Prezenta hotarare transpune Directiva Comisiei 93/67/CEE de stabilire a
principiilor de evaluare a riscurilor prezentate de substantele notificate
pentru om si pentru mediu, publicata in Jurnalul Oficial nr. L 227 din 8
septembrie 1993.
Art. 10
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
p. Ministrul sanatatii,
Ion Bazac,
secretar de stat
p. Ministrul mediului si
gospodaririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat
ANEXA 1
EVALUAREA RISCURILOR: SANATATEA UMANA - TOXICITATE
Sectiunea A
Evaluarea riscurilor, efectuata in conformitate cu prevederile art. 4 din
hotarare, ia in considerare urmatoarele efecte toxice potentiale si urmatoarele
populatii umane susceptibile a fi expuse:
Efecte:
1. toxicitate acuta;
2. iritare;
3. efecte corosive;
4. sensibilizare;
5. toxicitatea la doze repetate;
6. mutagenitate;
7. carcinogenitate;
8. toxicitate pentru reproducere.
Populatii umane:
1. lucratori;
2. consumatori;
3. persoane expuse indirect prin contact cu mediul.
Sectiunea B
1. Identificarea pericolelor
1.1. In cazurile in care a fost efectuat testul adecvat pentru
identificarea pericolului asociat unui efect potential specific, dar
rezultatele nu au condus la clasificarea substantei conform prevederilor art. 4
alin. (2) lit. a) din hotarare, caracterizarea riscului asociat acestui efect
nu este necesara decat in cazul in care exista alte motive intemeiate de
ingrijorare, cum ar fi rezultate pozitive ale testului de mutagenitate in
vitro.
1.2. In cazurile in care nu a fost efectuat testul adecvat pentru
identificarea pericolului asociat unui efect potential specific conform
prevederilor art. 4 alin. (2) lit. b) din hotarare, caracterizarea riscului
asociat acestui efect nu este necesara decat in cazul in care exista alte
motive intemeiate de ingrijorare, cum ar fi consideratii privind expunerea sau
indicatii de toxicitate potentiala din relatiile structura-activitate.
2. Evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect
2.1. Pentru toxicitatea la doze repetate si toxicitatea pentru reproducere
se evalueaza relatia doza-raspuns si, in masura posibilitatilor, se identifica
nivelul concentratiei la care nu se observa nici un efect advers - NOAEL. Daca
nu este posibila identificarea NOAEL, se identifica doza/concentratia cea mai
mica asociata unui efect advers, cum ar fi cel mai mic nivel al concentratiei
la care se observa un efect advers - LOAEL.
2.2. In ceea ce priveste toxicitatea acuta, corosivitatea si iritabilitatea
nu este posibil, in mod obisnuit, sa se obtina NOAEL sau LOAEL pe baza
rezultatelor testelor efectuate in conformitate cu cerintele Hotararii
Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase.
Pentru toxicitatea acuta se determina valoarea LD 50 ori LC 50 sau, atunci cand
a fost utilizata metoda dozei fixe, va fi obtinuta doza discriminatorie. Pentru
celelalte efecte este suficient sa se evalueze daca substanta are capacitatea
intrinseca de a produce astfel de efecte.
2.3. Pentru mutagenitate si carcinogenitate este suficient sa se evalueze
daca substanta are capacitatea intrinseca de a produce astfel de efecte.
Totusi, daca se poate demonstra ca substanta identificata drept cancerigena nu
este toxica pentru reproducere, este adecvat sa se identifice NOAEL/LOAEL,
conform prevederilor pct. 2.1.
2.4. In ceea ce priveste sensibilizarea cutanata si sensibilizarea cailor
respiratorii, in masura in care nu exista un consens privind posibilitatea de a
se identifica doza/concentratia sub care nu se pot produce efecte adverse la un
subiect deja sensibilizat la o substanta data, este suficient sa se evalueze
daca substanta are capacitatea intrinseca de a produce astfel de efecte.
3. Evaluarea expunerii
3.1. Se efectueaza o evaluare a expunerii pentru fiecare categorie de
populatie umana - lucratori, consumatori si persoane expuse indirect prin
contact cu mediul - pentru care este previzibila, in mod rezonabil, expunerea
la o substanta. Obiectivul evaluarii este acela de a face o estimare calitativa
sau cantitativa a dozei/concentratiei substantei la care o populatie umana este
sau poate fi expusa. Aceasta estimare tine cont de variatiile spatiale si
temporale in modul de expunere.
3.2. Evaluarea expunerii se bazeaza pe informatiile din dosarul tehnic
constituit in conformitate cu sectiunea 2 din anexa nr. 1, anexa nr. 3 sau
anexa nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002 privind notificarea
substantelor chimice, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
693/2004, si pe orice alte informatii disponibile si relevante. Daca este
cazul, o atentie deosebita se acorda urmatoarelor:
(i) datele privind expunerea, masurate adecvat;
(ii) cantitatea de substanta existenta pe piata;
(iii) forma sub care substanta este comercializata si/sau utilizata, de
exemplu substanta ca atare sau sub forma de componenta a unui preparat;
(iv) categoriile de utilizare si gradul de containerizare;
(v) datele referitoare la prelucrare, in cazul in care acestea sunt
relevante;
(vi) proprietatile fizico-chimice ale substantei, incluzand, daca sunt
relevante, proprietatile dobandite in timpul procesului de prelucrare, de
exemplu formarea aerosolilor;
(vii) calea probabila de expunere si potentialul de absorbtie;
(viii) frecventa si durata expunerii;
(ix) tipul si marimea populatiei/populatiilor specifice expuse, daca aceste
informatii sunt disponibile.
3.3. Daca se utilizeaza metode predictive pentru estimarea nivelurilor de
expunere, se acorda prioritate datelor relevante de monitorizare referitoare la
substantele cu moduri de utilizare si expunere similare.
3.4. Daca substanta este continuta intr-un preparat, expunerea la acea
substanta din preparat este luata in considerare numai daca preparatul este
clasificat pe baza proprietatilor toxicologice ale substantei in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 451/2001, in
afara de cazul in care exista alte motive intemeiate de ingrijorare.
4. Caracterizarea riscurilor
4.1. Atunci cand pentru oricare dintre efectele prevazute in sectiunea A se
identifica un NOAEL sau un LOAEL, caracterizarea riscului asociat fiecaruia
dintre aceste efecte implica compararea NOAEL sau LOAEL cu doza/concentratia
estimata la care populatia/populatiile umana/umane este/sunt expusa/expuse.
Daca este disponibila o estimare cantitativa a expunerii, se determina raportul
dintre nivelul expunerii si N(L)OAEL. Pe baza comparatiei dintre estimarile
cantitative si calitative ale expunerii si N(L)OAEL, autoritatea competenta
decide care dintre cele patru concluzii prevazute la art. 3 alin. (4) din
hotarare este aplicabila.
4.2. Atunci cand pentru oricare dintre efectele prevazute in sectiunea A nu
s-a determinat N(L)OAEL, caracterizarea riscului asociat fiecaruia dintre
aceste efecte implica o evaluare a probabilitatii de aparitie a acestui efect,
pe baza informatiilor cantitative si/sau calitative referitoare la expunerea
populatiilor umane considerate*1). Dupa efectuarea acestei evaluari autoritatea
competenta decide care dintre cele patru concluzii prevazute la art. 3 alin.
(4) din hotarare este aplicabila.
4.3. Pentru a decide care dintre cele patru concluzii prevazute la art. 3
alin. (4) din hotarare este aplicabila, autoritatea competenta trebuie sa ia in
considerare, printre altele, si:
(i) incertitudinea generata in special de variabilitatea datelor
experimentale si de variatia intra- si interspecii;
(ii) natura si severitatea efectelor;
(iii) populatia umana la care se refera informatiile cantitative si/sau
calitative privind expunerea.
------------
*1) Atunci cand, desi N(L)OAEL nu a fost determinat, rezultatele testarii
demonstreaza ca exista o relatie intre doza/concentratia si gravitatea unui
efect advers sau atunci cand, in cadrul unei metode de testare ce utilizeaza o
singura doza/concentratie, este posibila evaluarea gravitatii relative a
efectului, aceste informatii trebuie, de asemenea, luate in considerare la
evaluarea probabilitatii de aparitie a efectului.
5. Integrarea
5.1. In conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din hotarare,
caracterizarea riscurilor poate fi efectuata pentru mai multe efecte adverse
potentiale sau pentru mai multe populatii umane. In aceste cazuri autoritatea
competenta decide care dintre cele patru concluzii prevazute la art. 3 alin.
(4) din hotarare este aplicabila pentru fiecare efect. Dupa efectuarea
evaluarii riscurilor, autoritatea competenta reexamineaza diferitele concluzii
si emite concluzii integrate privind toxicitatea globala a substantei.
ANEXA 2
EVALUAREA RISCURILOR:
SANATATEA UMANA - PROPRIETATI FIZICO-CHIMICE
Sectiunea A
Evaluarea riscurilor, efectuata in conformitate cu prevederile art. 4 din
hotarare, trebuie sa tina cont de efectele adverse potentiale care pot sa apara
la urmatoarele categorii de populatii umane susceptibile a fi expuse la
substantele care au urmatoarele proprietati:
Proprietati:
1. explozivitate;
2. inflamabilitate;
3. potential de oxidare.
Populatii umane:
1. lucratori;
2. consumatori;
3. persoane expuse indirect prin contact cu mediul.
Sectiunea B
1. Identificarea pericolului
1.1. In cazurile in care a fost efectuat testul adecvat pentru
identificarea pericolului asociat unei proprietati specifice, dar rezultatele
nu au condus la clasificarea substantei conform prevederilor art. 4 alin. (2)
lit. a) din hotarare, caracterizarea riscului asociat acestei proprietati nu
este necesara decat in cazul in care exista alte motive intemeiate de
ingrijorare.
1.2. In cazurile in care nu a fost efectuat testul adecvat pentru
identificarea pericolului asociat unei proprietati specifice conform
prevederilor art. 4 alin. (2) lit. b) din hotarare, caracterizarea riscului
asociat acestei proprietati nu este necesara decat in cazul in care exista alte
motive intemeiate de ingrijorare.
2. Evaluarea expunerii
2.1. In cazul in care caracterizarea riscului a fost efectuata in
conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2) din hotarare, este necesar sa se
determine doar conditiile de utilizare previzibile in mod rezonabil, pe baza
informatiilor privind substanta, incluse in dosarul tehnic conform prevederilor
pct. 2 din anexa nr. 1, anexa nr. 3 sau anexa nr. 4 la Hotararea Guvernului nr.
1.300/2002, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 693/2004.
3. Caracterizarea riscurilor
3.1. Caracterizarea riscurilor implica evaluarea probabilitatii aparitiei
unui efect advers in conditii de utilizare previzibile in mod rezonabil. Daca
aceasta evaluare indica faptul ca nu apare un efect advers, in mod normal se
aplica concluzia prevazuta la art. 3 alin. (4) lit. a) din hotarare. Daca
aceasta evaluare indica faptul ca se produce un efect advers, in mod normal se
aplica concluzia prevazuta la art. 3 alin. (4) lit. d) din hotarare.
4. Integrarea
4.1. Atunci cand rezulta diferite recomandari de reducere a riscurilor
pentru diferite efecte sau diferite populatii umane, aceste recomandari sunt
revizuite dupa efectuarea evaluarii riscurilor si autoritatea competenta
formuleaza recomandari integrate.
ANEXA 3
EVALUAREA RISCURILOR: MEDIU
1. Identificarea pericolului
1.1. Pentru substantele neclasificate ca periculoase pentru mediu conform
prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) din hotarare, autoritatea competenta
analizeaza existenta altor motive intemeiate de ingrijorare pentru a efectua
caracterizarea riscurilor si ia in considerare, in special:
(i) indicatiile privind potentialul de bioacumulare a substantei;
(ii) forma curbei toxicitate/timp in cadrul testelor de ecotoxicitate;
(iii) indicatii privind alte efecte adverse pe baza studiilor de
toxicitate, de exemplu clasificarea unei substante ca fiind mutagena, toxica
ori foarte toxica sau nociva cu fraza de risc R40 "Posibil efect
cancerigen - dovezi insuficiente" sau R48 "Pericol de efecte grave
asupra sanatatii in caz de expunere prelungita";
(iv) date privind substante similare din punct de vedere structural.
1.2. Daca autoritatea competenta considera ca sunt motive intemeiate pentru
a efectua caracterizarea riscurilor pentru o substanta neclasificata ca fiind
periculoasa pentru mediu si pentru care nu exista suficiente date privind
efectele asupra organismelor conform prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) din
hotarare, aceasta aplica, dupa caz, prevederile art. 3 alin. (4) lit. b) sau c)
din hotarare.
2. Evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect
2.1. Obiectivul este acela de a determina concentratia de substanta sub
care nu se previzioneaza aparitia de efecte adverse in componentele de mediu.
Aceasta concentratie este denumita concentratie previzibila fara efect
(PNEC).
2.2. PNEC este determinata pe baza informatiilor referitoare la efectele
asupra organismelor incluse in dosarul de notificare, prevazute la pct. 5 din
anexa nr. 1 sau in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002,
modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 693/2004, precum si pe
baza studiilor de ecotoxicitate prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 1.300/2002, modificata si completata prin Hotararea Guvernului
nr. 693/2004.
2.3. Pentru calcularea PNEC se aplica un factor de evaluare la valorile
rezultate din testele efectuate pe organisme, de exemplu: LD 50 - doza letala
medie, LC 50 - concentratie letala medie, EC 50 - concentratie efectiva medie,
IC 50 - concentratie ce provoaca inhibitia cu 50% a unui parametru dat, cum ar
fi cresterea, NOEL (C) - doza/concentratia la care nu se observa nici un efect
advers, LOEL (C) - doza/concentratia cea mai mica la care se observa un efect
advers.
2.4. Un factor de evaluare este expresia gradului de incertitudine la
extrapolarea, la mediul real, a datelor rezultate in urma testelor pe un numar
limitat de specii. De aceea, in general, cu cat datele sunt mai numeroase si
durata testelor mai mare, cu atat gradul de incertitudine si marimea factorului
de evaluare sunt mai mici*1).
------------
*1) Un factor de evaluare de ordinul 1.000 este aplicat, de regula, uneia
dintre valorile L(E) C 50 obtinuta din rezultatele testelor de toxicitate
acuta, dar acest factor poate fi redus, luandu-se in considerare alte
informatii relevante. Un factor mai mic de evaluare este aplicat de obicei unei
valori NOEC obtinute din rezultatele testelor de toxicitate cronica.
3. Evaluarea expunerii
3.1. Obiectivul evaluarii expunerii consta in a previziona concentratia substantei
care poate fi eventual prezenta in mediu. Aceasta concentratie este denumita
concentratia previzibila in mediu - PEC. Totusi, in unele cazuri nu se poate
stabili PEC si atunci trebuie efectuata o estimare calitativa a expunerii.
3.2. PEC sau, unde se impune, estimarea calitativa a expunerii se determina
numai pentru componentele de mediu susceptibile de a fi expuse emisiilor,
evacuarilor, eliminarilor sau difuziilor.
3.3. Determinarea PEC sau a estimarii calitative a expunerii se realizeaza
pe baza informatiilor continute in dosarul tehnic intocmit conform anexelor nr.
1, 2, 3 sau 4 la Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, modificata si completata
prin Hotararea Guvernului nr. 693/2004, care includ, dupa caz, urmatoarele
informatii:
(i) date de expunere adecvat masurate;
(ii) cantitatea de substanta existenta pe piata;
(iii) forma sub care substanta este comercializata si/sau utilizata, de
exemplu, substanta ca atare sau sub forma de component al unui preparat;
(iv) categoriile de utilizare si gradul de containerizare;
(v) datele referitoare la prelucrare, in cazul in care acestea sunt
relevante;
(vi) proprietatile fizico-chimice ale substantei, in special punctul de
topire, punctul de fierbere, presiunea vaporilor, tensiunea superficiala,
solubilitatea in apa, coeficientul de partitie n-octanol/apa;
(vii) calea probabila de patrundere in componentele mediului si potentialul
de adsorbtie/desorbtie si degradare;
(viii) frecventa si durata expunerii.
3.4. Pentru substantele introduse pe piata in cantitati mai mici sau egale
cu 10 tone/an sau 50 tone cumulat, factorul PEC sau estimarea calitativa a
expunerii se determina, de regula, pentru mediul local in care substanta este
susceptibila de a fi eliberata.
4. Caracterizarea riscurilor
4.1. Pentru o componenta de mediu data, caracterizarea riscurilor implica,
in masura posibilului, comparatia dintre PEC si PNEC, astfel incat sa se obtina
raportul PEC/PNEC. Daca raportul PEC/PNEC este mai mic sau egal cu 1, se aplica
concluzia prevazuta la art. 3 alin. (4) lit. a) din hotarare. Daca acest raport
este mai mare decat 1, autoritatea competenta decide, pe baza marimii acestui
raport si a altor factori relevanti, cum ar fi cei prevazuti la pct. 1.1 lit.
(i) - (iv), care dintre concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) lit. b), c)
sau d) din hotarare este adecvata.
4.2. In cazul in care nu este posibila determinarea raportului PEC/PNEC,
caracterizarea riscurilor se va face pe baza evaluarilor calitative ale probabilitatii
aparitiei unui efect advers in conditii previzibile de expunere. Dupa
efectuarea acestei evaluari si tinand cont de factorii relevanti, cum ar fi cei
prevazuti la pct. 1.1, autoritatea competenta decide care dintre cele patru
concluzii prevazute la art. 3 alin. (4) din hotarare este adecvata.
5. Integrarea
5.1. In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din hotarare,
caracterizarea riscurilor poate fi efectuata pentru mai multe componente ale
mediului. In aceste cazuri, autoritatea competenta decide care dintre cele
patru concluzii prevazute la art. 3 alin. (4) din hotarare este aplicabila
pentru fiecare componenta a mediului. Dupa efectuarea evaluarii riscurilor,
autoritatea competenta examineaza diferitele concluzii si formuleaza concluzii
integrate privind efectele globale ale substantei asupra mediului.
ANEXA 4
INTEGRAREA PE ANSAMBLU A CONCLUZIILOR
1. Concluziile elaborate in conformitate cu pct. 5.1 din anexa nr. 1, pct.
4.1 din anexa nr. 2 si pct. 5.1 din anexa nr. 3 sunt examinate de autoritatea
competenta si integrate pentru totalitatea riscurilor identificate in evaluarea
acestora.
2. Informatiile suplimentare solicitate in baza prevederilor art. 3 alin.
(4) lit. b) si c) din hotarare sau recomandarile pentru reducerea riscurilor
prevazute la art. 3 alin. (4) lit. d) din hotarare trebuie justificate.
Recomandarile sunt formulate luandu-se in considerare prevederile art. 3 alin.
(6) din hotarare.
ANEXA 5
INFORMATII
care trebuie incluse in rezumatul evaluarii riscurilor
1. Raportul scris, transmis Comisiei Europene in conformitate cu
prevederile art. 7 din hotarare, include urmatoarele elemente:
(i) rezumatul general al concluziilor formulate in conformitate cu
prevederile art. 6 din hotarare si ale anexei nr. 4;
(ii) in cazul in care substantei i se aplica concluzia prevazuta la art. 3
alin. (4) lit. a) din hotarare cu privire la toate efectele adverse potentiale
pentru categoriile de populatii umane si componente ale mediului, o declaratie
atestand faptul ca, pe baza informatiilor disponibile, substanta nu prezinta
motive imediate de ingrijorare si nu este necesar a fi evaluata din nou inainte
ca notificatorul sa transmita informatiile suplimentare conform prevederilor
art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3), art. 6 alin. (4) sau art. 12 alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 1.300/2002, modificata si completata prin Hotararea
Guvernului nr. 693/2004;
(iii) in cazul in care concluziile prevazute la art. 3 alin. (4) lit. b)
sau c) din hotarare se aplica pentru unul sau mai multe efecte adverse
potentiale, pentru una ori mai multe categorii de populatii umane sau pentru
una ori mai multe componente ale mediului, o descriere si o justificare a
informatiilor suplimentare solicitate;
(iv) in cazul in care concluzia prevazuta la art. 3 alin. (4) lit. d) din
hotarare se aplica pentru unul sau mai multe efecte adverse potentiale, una ori
mai multe categorii de populatii umane sau una ori mai multe componente ale
mediului, o descriere si o justificare a recomandarilor de reducere a
riscurilor;
(v) in cazul in care se actioneaza in conformitate cu prevederile art. 3
alin. (5) din hotarare, un rezumat al comentariilor/observatiilor notificatorului
privind propunerile autoritatii competente, precum si orice alte informatii
suplimentare relevante disponibile.
2. In cazul in care caracterizarea riscurilor a fost determinata pe baza
rapoartelor expunere/efect, in conformitate cu prevederile pct. 4 din anexa nr.
1 sectiunea B si ale pct. 4 din anexa nr. 3, sau au fost utilizati factorii de
evaluare descrisi la pct. 2 din anexa nr. 3, aceste rapoarte sau factori
trebuie precizati.