HOTARARE Nr. 1304 din 25 noiembrie 1996
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Textile si Pielarie - INCDTP Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 338 din 11 decembrie 1996
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile
si Pielarie - INCDTP Bucuresti, persoana juridica romana care functioneaza dupa
modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, aflat in coordonarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, prin reorganizarea si fuziunea
societatilor comerciale "Certex" - S.A. Bucuresti si
"Cerpi" - S.A. Bucuresti, unitati care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie -
INCDTP Bucuresti are sediul in Bucuresti, str. Lucretiu Patrascanu nr. 16,
sectorul 3.
Art. 3
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie -
INCDTP Bucuresti are, in principal, ca obiect de activitate cercetari
fundamentale si aplicative, dezvoltare tehnologica, in domeniul
textile-pielarie, productie de unicate si serie scurta cu destinatii speciale,
reglementari, norme tehnice si economice de interes public si national, care
privesc asigurarea cerintelor fundamentale impuse tehnologiilor si proceselor
de prelucrare, materialelor si produselor textile si din piele sau conexe
acestora, referitoare la protectia vietii, sanatatii, a mediului etc.
Art. 4
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Textile si Pielarie - INCDTP Bucuresti este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 5
Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si
Pielarie - INCDTP Bucuresti, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la
30 iunie 1996, este de 13.392.275 mii lei, din care: Societatea Comerciala
"Certex" - S.A. Bucuresti detine 10.464.963 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 8.857.246 mii lei, imobilizari financiare
18.000 mii lei si active circulante 1.589.717 mii lei, iar Societatea
Comerciala "Cerpi" - S.A. Bucuresti detine 2.927.312 mii lei, din
care: imobilizari corporale si necorporale 2.479.858 mii lei, imobilizari
financiare 904 mii lei si active circulante 446.550 mii lei, si se preia pe
baza de protocol de predare-preluare, inclusiv terenurile aferente, de la
societatile comerciale "Certex" - S.A. Bucuresti si "Cerpi"
- S.A. Bucuresti.
Art. 6
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie -
INCDTP Bucuresti isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in
anexa nr. 2.
Art. 7
Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si
Pielarie - INCDTP Bucuresti se preia prin transfer de la societatile comerciale
"Certex" - S.A. Bucuresti si "Cerpi" - S.A. Bucuresti si
isi pastreaza salariile avute la data transferului, pana la negocierea noului
contract colectiv de munca.
Art. 8
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare
realizarii unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU TEXTILE SI PIELARIE -
INCDTP BUCURESTI
STRUCTURA ORGANIZATORICA
Semnificatia cifrelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
1 - DEPARTAMENT PRELUCRARE MECANICA TEXTILA
2 - DEPARTAMENT CHIMIE TEXTILA, PROTECTIA MEDIULUI
3 - DEPARTAMENT DE CERCETARE-PROIECTARE UTILAJE SI APARATE
4 - DEPARTAMENT PRODUSE SPECIALE
5 - DEPARTAMENT DE CERCETARE ARTICOLE MEDICALE
6 - DEPARTAMENT TESTARE, CONTROL SI AVIZARE PRODUSE
7 - DEPARTAMENT INFORMATIZARE, AUTOMATIZARE
8 - DEPARTAMENT TRANSFER TEHNOLOGIC
9 - COMPARTIMENT TEHNIC ELABORARE TEHNOLOGII, EXPERIMENTARE PRODUSE
10 - STATIE EXPERIMENTALA FILATURA BUMBAC
11 - STATIE EXPERIMENTALA FILATURA DE LANA
12 - STATIE EXPERIMENTALA TESATORIE
13 - STATIE EXPERIMENTALA TRICOTAJE
14 - STATIE EXPERIMENTALA TEXTILE NETESUTE
15 - STATIE EXPERIMENTALA FINISAJ
16 - STATIE AGLUTINANTI IASI
17 - COMPARTIMENT MECANIC-SEF
18 - COMPARTIMENT PROTECTIA MUNCII, PAZA, PSI
19 - COMPARTIMENT DE MARKETING, COLABORARE INTERNATIONALA
20 - COMPARTIMENT DOCUMENTARE-INFORMARE-EDITARE
21 - SERVICIU CONTRACTARE SI RESURSE UMANE
22 - COMPARTIMENT STANDARDE SI ASIGURAREA CALITATII
23 - COMPARTIMENT JURIDIC
24 - COMPARTIMENT CONTROL FINANCIAR INTERN
25 - COMPARTIMENT ANALIZA SI SINTEZA ECONOMICA
26 - SERVICIUL FINANCIAR-CONTABILITATE
27 - SERVICIUL ADT
28 - COMPARTIMENT ADMINISTRATIV
29 - INSTITUTUL DE CERCETARI PIELARIE-INCALTAMINTE BUCURESTI
30 - CENTRUL DE CERCETARI TEXTILE - MOLDOVA
____________________________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
|
______________________ ________|_________
| CONSILIUL STIINTIFIC |______| DIRECTOR GENERAL |
|______________________| |__________________|
___________________________________|____________________________
_____|______ _______|_________ | ____|_____ ____|_____ |
| DIRECTOR | | DIRECTOR TEHNIC | | | DIRECTOR || DIRECTOR | |
| STIINTIFIC | |_________________| | | ECONOMIC || FILIALA | |
|____________| | | |__________||__________| |
| | |____ | | |
______|______ __________|______________ | ___|____ | ___|___
| | | | | | | | | | | | | | | | | | || | | | | | SEF |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 |25 26 27 28 29 |FILIALA|
| |_______|
______|_______ |
| | | | | | |
19 20 21 22 23 24 30
ANEXA 2
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie -
I.N.C.D.T.P. Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie -
I.N.C.D.T.P. Bucuresti, denumit in continuare institut, este persoana juridica
romana aflata in coordonarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care
functioneaza dupa modelul regiilor autonome conform Legii nr. 51/1996, si isi
desfasoara activitatea pe baza prevederilor legale in vigoare si a prezentului
regulament.
Art. 2
(1) Institutul are structura organizatorica cuprinsa in anexa nr. 1 la
Hotararea Guvernului nr. 1.304 din 25 noiembrie 1996.
(2) In cadrul structurii sale organizatorice, institutul are filiale fara
personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Acestea sunt:
(i) Institutul de Cercetari Pielarie-Incaltaminte, cu sediul in Bucuresti,
str. Ion Minulescu nr. 93, sectorul 3;
(ii) Centrul de Cercetari Textile - zona Moldova, cu sediul in municipiul
Iasi, bd. Mangeron nr. 53, judetul Iasi.
(3) Institutul poate infiinta, in cadrul structurii sale, si alte
subunitati fara personalitate juridica, necesare realizarii obiectului sau de
activitate. Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul
institutului si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de
organizare si functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate, prin
participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a industriei textile si
pielariei si la realizarea, cu prioritate, a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului, in domeniul propriu, cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare:
a) In cadrul Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica, cu pondere majoritara, din totalul de activitate:
- cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii si adancirii nivelului cunostintelor tehnico-stiintifice despre
procesele fundamentale de prelucrare textila (filare, tesere, finisare chimica,
tricotare, netesute etc.) si pielarie;
- cercetari aplicative, de tip precompetitiv, pentru proiectarea,
modernizarea si realizarea de modele experimentale de aparate de laborator,
standuri de probe, utilaje, instalatii si linii tehnologice pentru industria
textila si pielarie;
- cercetari aplicative pentru elaborarea si realizarea de tehnologii
generice cu rol de suport pentru cercetari aplicative in domeniul chimiei,
pentru obtinerea de noi fibre, fire chimice textile, coloranti, produse
auxiliare chimice si inlocuitori din piele cu proprietati performante; in
domeniul proceselor de filtrare pentru cresterea randamentelor unor procese
industriale si/sau reducerea poluarii mediului inconjurator; in realizarea de
echipamente de protectie individuala pentru domenii de activitate industriale,
civile si militare, cu grad ridicat de periclitate; in domeniul agriculturii,
pentru ameliorarea genetica a unor soiuri de plante tehnice si de rase de
animale ca surse de materii prime textile si pentru pielarie;
- cercetari aplicative in domeniul dezvoltarii si realizarii de textile
tesute si netesute, piei si inlocuitori din piele de utilizare tehnica, pentru
constructii civile si industriale, agricultura, transporturi si mijloace de
transport, chimie, metalurgie, petrochimie, industria extractiva etc;
- cercetari aplicative in domeniul realizarii de articole medicale,
implantabile la om, din materiale textile, colagen, plastice si compozite, in
vederea imbunatatirii actului medical chirurgical si terapeutic;
- cercetari aplicative privind proiectarea si realizarea unor sisteme si
echipamente pentru apararea nationala: parasute pentru desant personal, sisteme
de parasuta cu platforma amortizoare pentru desantarea tehnicii militare,
parasute de siguranta, mijloace si sisteme de salvare, supravietuire si
camuflare etc.;
- elaborarea de studii si cercetari aplicative in vederea restructurarii,
retehnologizarii si modernizarii sectorului si intreprinderilor textile,
pielarie si incaltaminte prin elaborarea de noi tehnologii performante si
perfectionarea celor existente, cresterea gradului de automatizare si
informatizare a proceselor tehnologice si a activitatilor tehnico-productive,
folosirea rationala a resurselor materiale, energetice si umane, implementarea
sistemelor moderne de asigurare a calitatii materialelor textile si din piele;
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind dezvoltarea
industriei textile-pielarie, in contextul tendintelor pe plan mondial, evolutia
si dezvoltarea bazei de materii prime, piata de produse textile si piele,
tendinte si realizari in domeniul tehnologiilor de prelucrare, a utilajelor,
masinilor si instalatiilor pentru industria textila si de pielarie;
- studii si cercetari aplicative in vederea recuperarii, reciclarii si
valorificarii deseurilor textile, de piele si inlocuitori, prin obtinerea unor
produse intermediare sau finale;
- elaborari si revizuiri de standarde pentru sectorul industriei textile,
tricotaje, confectii, piele, incaltaminte, cauciuc etc. si armonizarea
reglementarilor legislative tehnice in vederea implementarii cerintelor
esentiale din Directivele europene.
b) In afara Programului national de cercetare si dezvoltare tehnologica:
- cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme tehnico-economice concrete din domeniul textile-pielarie si cu
aplicatii in constructii, industria de autoturisme, transport, medicina,
protectia mediului etc.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare:
- asistenta tehnica specializata si consulting privind modernizarea
intreprinderilor si analiza tehnico-economica a investitiilor, analiza si
evaluarea costurilor de productie si a competitivitatii productiei
intreprinderilor textile si de pielarie, perfectionarea tehnologiilor
specifice, realizarea si controlul de calitate al productiei de textile filate,
tesute, tricotate, netesute, piele, incaltaminte si inlocuitori, cat si in
domeniul finisarii chimice textile: pregatire-albire, vopsire, imprimare,
apretare, finisaje speciale etc;
- crearea si furnizarea de sisteme informatice de proiectare a structurilor
de materiale textile, piele si inlocuitori, a desenelor de imprimare, modele,
tipare de incaltaminte, de urmarire si programare a productiei etc.;
- furnizarea de servicii stiintifice si tehnologice intreprinderilor
textile si de pielarie sau oricaror beneficiari interesati, prin punerea la
dispozitie a unor banci de date specifice industriei textile si de pielarie
pentru materii prime, coloranti, produse auxiliare, accesorii, masini si
utilaje, tehnologii, consumuri energetice, deseuri textile si de piele si
diversi elastomeri etc.;
- furnizarea de informatii si date tehnice, economice si de marketing
pentru domeniul textile-pielarie si activitatile conexe, obtinute prin reteaua
INTERNET;
- consultanta si asistenta tehnica pentru dotarea laboratoarelor de control
al calitatii si pentru organizarea activitatii conform conceptului de asigurare
a calitatii, potrivit cerintelor standardelor ISO 9000 si EN 45000;
- testarea si certificarea calitatii produselor textile si de
pielarie-incaltaminte fabricate in tara, exportate, cat si a celor importate,
in conformitate cu documentele tehnice normative romanesti, obligatorii, cu
standardele romanesti, internationale, europene, cat si cu reglementari, norme
sau normative tehnice aprobate de organisme abilitate ale statului;
- editarea de reviste, carti tehnice, prospecte, buletine informative etc.
C. Formare si specializare de cadre tehnice si de cercetatori in domeniul
textile si pielarie, prin organizarea de cursuri de perfectionare si stagii de
specializare, inclusiv prin burse, seminarii, conferinte, simpozioane etc.
D. Executie de unicate si serii mici de articole cu destinatii speciale,
echipamente si sisteme de parasutare pentru personal si desantare de tehnica
militara, articole tehnice tesute si netesute pentru diverse sectoare
industriale si civile, inclusiv pentru epurarea apelor si protectia mediului,
articole medicale implantabile la om, echipamente de protectie individuala,
piese componente si incaltaminte sanogenetica, biomateriale pentru farmacie si
cosmetica, produse auxiliare pentru industria pielariei si semifabricate de
piei cu finisaje speciale, aparate de laborator pentru testarea si controlul
calitatii materialelor textile, conform cerintelor standardelor internationale
etc.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1996, institutul
are un patrimoniu propriu in valoare de 13.392.275 mii lei, ce include si
valoarea terenurilor aferente, din care: imobilizari corporale si necorporale
11.337.104 mii lei, imobilizari financiare 18.904 mii lei si active circulante
2.036.267 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite, in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite sunt in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale, institutul poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizarii acestora.
(4) Concesionarea unor subunitati, servicii sau activitati se poate face
numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederile legale corespunzatoare si cu
aprobarea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare.
Art. 8
Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate acorda
imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul consiliului de
administratie.
Art. 9
Subunitatile din structura institutului raspund in fata consiliului de
administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor atributiilor,
responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institut
sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit.
(2) Structura consiliului de administratie este alcatuita din:
- 1 presedinte;
- 1 vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi ingineri,
economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum si reprezentanti ai
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea directorului general.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajati la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care institutul
are relatii contractuale sau interese contrare;
d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
El hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a
doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie se poate reprograma intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material, conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile legii,
pentru indeplinirea tuturor atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris, despre aceasta, organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, pe
care il depune la organul coordonator in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantului contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba contractul colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare al
consiliului de administratie.
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie, compus din directorul general si directorii din structura
organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal sau ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
(1) La nivelul subunitatilor din institut se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de consiliul de
administratie al institutului, si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului si aprobate de
consiliul de administratie.
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei, la propunerea
Colegiului Consultativ pentru Cercetare Stiintifica si Dezvoltare Tehnologica,
dintre cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si au
pregatire manageriala.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca pe conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu si pe directorii din structura organizatorica a institutului, cu avizul
consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul propriu al institutului;
g) aproba comisiile de concurs si rezultatele concursului pentru promovarea
in functiile de cercetator stiintific principal gradul I, II si III si
cercetator stiintific, la propunerea consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
l) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, parte din atributiile sale celorlalte
persoane din conducerea institutului.
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 19 membri reprezentand toate
departamentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe timp de 2 ani, prin vot secret, de catre membrii consiliului. Din
consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si directorul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si pentru incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare;
g) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului pentru functiile de cercetator stiintific
principal gradul I, II, III si cercetator stiintific;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
i) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
j) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu societatile comerciale bancare, in valoare de cel mult 20%
din veniturile brute, in termeni reali, realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare a acestora,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetarii
si Tehnologiei.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr un interval de maximum 5 ani.