HOTARARE Nr. 1463 din 9 septembrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - I.N.C.D.T.P.
Bucuresti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 864 din 22 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 19 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si
dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - I.N.C.D.T.P. Bucuresti,
persoana juridica romana cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Lucretiu
Patrascanu nr. 16, sectorul 3, aflat in coordonarea Ministerului Educatiei si
Cercetarii, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile art.
4, ale anexei nr. 1 "Structura organizatorica" si ale anexei nr. 2
"Regulamentul de organizare si functionare a Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - I.N.C.D.T.P. Bucuresti la
Hotararea Guvernului nr. 1.304/1996 privind infiintarea Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie - I.N.C.D.T.P. Bucuresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 338 din 11 decembrie
1996.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Textile si Pielarie - I.N.C.D.T.P. Bucuresti
CAP. 1
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielarie
- I.N.C.D.T.P. Bucuresti, denumit in continuare institut national, este
persoana juridica romana aflata in coordonarea Ministerului Educatiei si
Cercetarii, denumit in continuare minister coordonator.
(2) Institutul national functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara, calculeaza amortismente, conduce evidenta contabila in
regim economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) Institutul national este infiintat in scopul desfasurarii activitatii
de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul specific de
activitate, corespunzator Hotararii Guvernului nr. 1.304/1996.
(2) Institutul national contribuie, in principal, la elaborarea strategiei
de dezvoltare a domeniului specific, potrivit hotararii de infiintare, si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite
prin programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica si
prin programul-nucleu.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
(1) Obiectul de activitate al institutului national cuprinde, in principal:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare-inovare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare:
I. cercetare fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii si adancirii nivelului cunostintelor tehnico-stiintifice despre
procesele fundamentale de prelucrare textila, pielarie si cauciuc;
II. cercetare aplicativa pentru perfectionarea sau realizarea de produse
noi, tehnologii si servicii pentru industria textila, pielarie-incaltaminte si
bunuri de consum din cauciuc:
II. 1. elaborarea si realizarea de tehnologii generice cu rol de suport
pentru cercetari aplicative in domeniul chimiei, obtinerea de noi fibre si fire
textile, coloranti, produse auxiliare chimice;
II. 2. reducerea poluarii mediului inconjurator prin tehnologii de
valorificare a deseurilor textile, de piele si cauciuc, tratarea apelor
reziduale, adaptarea principiilor Best Available Technologies - BAT si
Integrated Prevention Pollution Control - IPPC in industria textila si pielarie
etc.;
II. 3. biotehnologii;
II. 4. realizarea de materiale textile, din piele si polimeri, performante,
destinate echipamentelor de protectie si/sau de instructie;
II. 5. dezvoltarea si realizarea de materiale textile tesute si netesute,
piei si inlocuitori de utilizare tehnica pentru constructii civile si
industriale, agricultura, transporturi, chimie, metalurgie, petrochimie,
industria extractiva etc.;
II. 6. articole medicale biocompatibile si biodegradabile, destinate
medicinii umane si veterinare;
II. 7. proiectarea si realizarea unor sisteme si echipamente pentru
apararea nationala: parasute pentru desant personal, sisteme de parasuta cu
platforma amortizoare pentru desantarea tehnicii militare, parasute de
siguranta, mijloace si sisteme de salvare, supravietuire si camuflare,
incaltaminte speciala etc.;
II. 8. proiectarea si realizarea de aparate de laborator si utilaje
tehnologice pentru industria textila si pielarie-incaltaminte;
II. 9. aplicatii ale tehnologiei informatiei in industria textila,
pielarie-incaltaminte si bunuri de consum din cauciuc;
II. 10. investigarea fibrelor, firelor, articolelor tesute si tricotate,
netesute, compozite, piele si inlocuitori, in conformitate cu standardele
europene armonizate, nationale, specificatii tehnice de produs etc.;
II. 11. armonizarea standardelor romanesti cu cele europene si/sau ISO si
elaborarea de standarde noi de metode de investigare a calitatii materiilor
prime, produselor auxiliare si produselor finite din textile, piele, cauciuc;
b) alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
I. dezvoltarea tehnologica (cercetare precompetitiva si/sau competitiva)
cuprinzand activitati de aplicare si transfer al rezultatelor cercetarii catre
agentii economici:
I. 1. modernizarea tehnologiilor existente in industria textila,
pielarie-incaltaminte, bunuri de consum din cauciuc;
I. 2. cresterea gradului de automatizare si informatizare a proceselor
tehnologice si a activitatilor tehnico-productive;
I. 3. folosirea rationala a resurselor materiale, energetice si umane;
I. 4. implementarea sistemelor de management al calitatii, de mediu si de
risc in industrie;
I. 5. furnizarea de sisteme informatice de proiectare a structurilor de materiale
textile, piele si cauciuc, a desenelor de imprimare, modele, tipare de
incaltaminte, de urmarire si programare a productiei;
c) in cadrul planurilor sectoriale si al programului-nucleu de
cercetare-dezvoltare:
I. relansarea si cresterea competitivitatii industriei textile si de
pielarie-incaltaminte prin studii tehnice, economice si de piata, proiectare si
realizare de produse si tehnologii noi care vizeaza cresterea nivelului de
performanta si calitate a unitatilor;
d) in cadrul programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu
autorizarea institutiilor abilitate, constand in:
a) participare la elaborarea strategiei domeniului:
I. elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea industriei textile si pielarie-incaltaminte, in contextul
tendintelor pe plan mondial, evolutia si dezvoltarea bazei de materii prime,
piata de produse textile, piele si cauciuc, tendinte si realizari in domeniul
tehnologiilor de prelucrare, utilajelor, masinilor si instalatiilor pentru
industria textila si de pielarie, impactul industriei textile si de
pielarie-incaltaminte asupra mediului inconjurator;
b) formare si specializare profesionala:
I. cursuri pentru calificare/recalificare profesionala si perfectionare, de
nivel mediu si superior, in domeniile: tehnologii, analize de laborator,
implementarea sistemelor de management;
II. pregatire profesionala de nivel postuniversitar si doctorat etc.;
c) consultanta si asistenta de specialitate:
I. studii de analiza tehnico-economica a investitiilor;
II. evaluarea costurilor de productie;
III. evaluarea gradului de competitivitate a productiei in industria
textila si de pielarie-incaltaminte;
IV. evaluarea impactului proceselor tehnologice asupra mediului
inconjurator;
V. metode si proceduri de testare si analize;
VI. organizarea activitatii conform conceptului de asigurare a calitatii,
potrivit cerintelor standardelor din seria ISO 9000, EN 17025, ISO 14000, si
dotarea laboratoarelor de control al calitatii;
d) editare si tiparire de publicatii de specialitate: reviste de
specialitate, carti si manuale ingineresti, dictionare, cataloage, brosuri,
ghiduri, proceduri, prospecte, oferte etc.;
e) prestari de servicii:
I. servicii stiintifice si tehnologice pentru beneficiarii interesati, prin
furnizarea de banci de date specifice industriei textile si de
pielarie-incaltaminte, pentru: materii prime, coloranti, produse auxiliare,
accesorii, masini si utilaje, tehnologii, consumuri energetice, deseuri textile,
de piele si diversi elastomeri;
II. testarea produselor textile, de piele-incaltaminte, in conformitate cu
standardele romanesti, internationale, europene, precum si cu reglementarile,
normele sau normativele tehnice aprobate de organisme abilitate ale statului;
III. evaluarea conformitatii produselor textile si din piele prin:
inspectie (conform SR EN 45004/97) si certificari de produs (conform SR EN
45011/99);
f) participare la realizarea transferului tehnologic:
I. organizarea si participarea la expozitii, targuri, saloane si
manifestari tehnico-stiintifice nationale si internationale;
II. organizarea de entitati infrastructurale pentru transfer tehnologic;
g) executie de unicate si serii mici, in cadrul activitatii de microproductie:
I. articole destinate unor domenii strategice;
II. echipamente si sisteme de parasutare pentru personal si desantare de
tehnica militara;
III. articole tehnice tesute, netesute, din piele, polimeri pentru sectoare
industriale si civile;
IV. echipamente si produse pentru epurarea apelor si protectia mediului;
V. articole medicale de contact si implantabile la om;
VI. echipamente de protectie individuala;
VII. piese componente si incaltaminte sanogenetica;
VIII. biomateriale pe baza de colagen pentru farmacie si cosmetica;
IX. produse auxiliare pentru industria pielariei;
X. semifabricate de piei cu finisaje speciale;
XI. talpi din cauciuc;
XII. aparate de laborator pentru testarea si controlul materialelor
textile;
h) activitati de comert interior si de import-export aferente obiectului de
activitate, in conditiile legii.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate institutul national poate
colabora la realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind
domeniile strategice si de aparare nationala sau poate desfasura si alte
activitati conexe, cu avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Domeniul principal de activitate al institutului national, conform
prevederilor Ordinului presedintelui Institutului National de Statistica nr.
601/2002 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala
- CAEN, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 908 din 13
decembrie 2002, este:
- 7310 - cercetare-dezvoltare in stiinte fizice si naturale.
Activitati conexe:
- 171 - pregatirea fibrelor si filarea in fire
- 172 - productia de tesaturi
- 173 - finisare materiale textile
- 174 - fabricarea de articole confectionate din textile
- 177 - fabricarea de articole tricotate sau crosetate
- 183 - prepararea si vopsirea blanurilor
- 191 - tabacirea si finisarea pieilor
- 193 - fabricarea incaltamintei
- 221 - activitatea de editura
- 244 - fabricarea de medicamente, produse farmaceutice si naturiste
- 251 - productia de articole din cauciuc
- 332 - productia de aparatura, instrumente de masurare, verificare si
control
- 514 - comert cu ridicata cu bunuri de consum, altele decat cele
alimentare
- 519 - comert cu ridicata cu alte produse
- 743 - activitatea de testare si analize tehnice
- 804 - alte forme de invatamant
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) Conform situatiilor financiare anuale la data de 31 decembrie 2003,
institutul national are un patrimoniu propriu in valoare de 68.327.882 mii lei.
(2) Institutul national administreaza, cu diligenta unui bun proprietar,
bunuri proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii
dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile
proprietate publica si privata a statului, administrate de institutul national,
precum si bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din
venituri proprii, dupa caz, prevazute in hotararea Guvernului de infiintare a
institutului national, se inregistreaza distinct in patrimoniu.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute, concretizate in active corporale sau
necorporale, in baza derularii unor contracte finantate din fonduri publice,
apartin institutului national, in calitate de persoana juridica executanta, si
ordonatorului principal de credite, in egala masura, daca prin contract nu s-au
stabilit alte clauze. Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale
sau necorporale, obtinute in baza derularii unor contracte finantate din
fonduri private, precum si rezultatele obtinute din activitati desfasurate in
asociere in participatiune sau in entitati cu personalitate juridica nascute in
urma altor forme de asociere, precum cele prevazute de Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, apartin institutului national, in calitate de persoana juridica
executanta.
(4) Administrarea, inregistrarea in evidenta contabila a institutului national,
precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si casarea rezultatelor
cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract finantat din fonduri
publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul national poseda si
foloseste bunurile aflate in patrimoniu sau/si, dupa caz, dispune de acestea,
in conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(6) Institutul national poate presta servicii sau activitati de productie
prin asociere in participatiune, asociere in conditiile art. 1 alin. (1) din
Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 sau
sub forma grupurilor de interes economic, in scopul stimularii valorificarii
rezultatelor cercetarii, cu aprobarea autoritatii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(7) Patrimoniul institutului national poate fi modificat conform
prevederilor legale in vigoare, activele acestuia putand face obiectul
operatiunilor de concesionare, inchiriere-vanzare, asociere in participatiune
sau aport in natura la capitalul social al unei societati comerciale la care
institutul national este actionar sau asociat.
(8) Baza materiala a institutului national este de drept proprietatea
acestuia. Institutul national detine in proprietate un patrimoniu propriu in
valoare de 68.327.882 mii lei, care include si valoarea terenurilor si
cladirilor aferente, transferate din domeniul public al statului in
proprietatea sa.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) Institutul national are in structura subunitati fara personalitate
juridica, departamente, sectii, laboratoare si alte structuri organizatorice
necesare realizarii obiectului sau de activitate. Subunitatile sunt:
a) Sucursala - Institutul de Cercetari Pielarie-Incaltaminte, cu sediul in
municipiul Bucuresti, str. Ion Minulescu nr. 93, sectorul 3;
b) Centrul de Cercetari Textile zona Moldova, cu sediul in municipiul Iasi,
bd. Mangeron nr. 53, judetul Iasi;
c) Punct de lucru, cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Vasile Lucaci
nr. 82 - 84, sectorul 3.
(2) Structura organizatorica a institutului national se aproba prin ordin
al conducatorului ministerului coordonator, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari, si cuprinde, pe langa structura
organizatorica prevazuta la alin. (1), si urmatoarele compartimente:
Compartimentul juridic, Compartimentul de marketing, Compartimentul
financiar-contabil, Compartimentul de audit si control financiar,
Compartimentul de diseminare a informatiilor, relatii publice si mass-media.
(3) In functie de specificul activitatii, prin decizie a directorului
general, cu aprobarea consiliului de administratie, se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea institutului national este asigurata de catre:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice din institutul
national sunt asigurate de consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura institutului
national, precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul
general, care poate acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului
national, cu avizul consiliului de administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura institutului national raspund
in fata consiliului de administratie si a directorului general pentru
indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate
de acestia.
SECTIUNEA 1
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al conducatorului ministerului coordonator, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului national, care este presedintele
consiliului de administratie;
b) presedintele Consiliului stiintific al institutului national;
c) un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei;
f) doi specialisti din domeniu, propusi de ministerul coordonator.
(3) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile derivand din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata, in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al institutului national.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa, in aceeasi calitate, la alte unitati cu care institutul
national are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil ori cu care institutul national se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
(1) Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului national, de introducere a unor
tehnologii de varf si de modernizare a celor existente, in concordanta cu
strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului national, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
c) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform reglementarilor
legale;
d) analizeaza si avizeaza situatiile financiare anuale, pe care le supune
spre aprobare ministerului coordonator, si aproba raportul de gestiune asupra
activitatii desfasurate de institutul national in anul precedent;
e) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de institutul national si aproba
masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru al bugetului de
venituri si cheltuieli;
f) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institutul
national;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea sau inchirierea unor bunuri din patrimoniul institutului
national, in conditiile legii;
h) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
i) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
j) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
k) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
l) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul institutului national.
(2) Consiliul de administratie exercita orice alte atributii stabilite
potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de ministerul coordonator.
Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului national, cu
exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului national o cer, la convocarea presedintelui sau,
dupa caz, a vicepresedintelui, precum si la solicitarea unei treimi din numarul
membrilor consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de vicepresedinte, ales de catre membrii
acestuia.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa in calitate de invitat
permanent un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul national
sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru gestionarea
patrimoniului institutului national.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institutul
national nu raspund, daca au consemnat expres punctul lor de vedere in
registrul de sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in
scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
institutului national ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
ministerului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institutul
national. Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a consiliului de administratie.
SECTIUNEA a 2-a
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a institutului national este asigurata de un
comitet de directie compus din directorul general si conducatorii principalelor
compartimente aflate in structura organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa in calitate de invitat
permanent un reprezentant al sindicatului reprezentativ din institutul national
sau un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt
constituiti in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului national;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste lunar si ori de cate ori interesele
institutului national o impun, la convocarea directorului general sau, dupa
caz, a inlocuitorului acestuia.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor institutului national se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare, aprobat de
consiliul de administratie al institutului national, si este prezidat de
directorul subunitatii respective. Comitetul de conducere este compus din
directorul subunitatii respective si conducatorii principalelor compartimente
din structura organizatorica a subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general al institutului national si
aprobate de consiliul de administratie.
SECTIUNEA a 3-a
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a institutului national este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului ministerului coordonator.
Art. 25
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului national
in relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor/compartimentelor de la toate nivelurile
organizatorice ale institutului national, precum si relatiile acestora cu
tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a institutului national;
d) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a institutului national, in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului national conform
prevederilor legale si ale contractului colectiv de munca;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului national si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului national de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului national;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de consiliul de
administratie.
SECTIUNEA a 4-a
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din 5 - 15 membri reprezentand
principalele compartimente din cadrul institutului national care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai institutului national, alesi pe 4 ani, prin
vot secret, de catre cadrele cu studii superioare din institutul national.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific al institutului national.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi, prin vot secret, de catre membrii consiliului.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare a domeniului si la elaborarea planurilor proprii de
cercetare-dezvoltare;
b) analizeaza, avizeaza si urmareste realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
c) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului national;
d) avizeaza hotararile consiliului de administratie, care implica politica
de cercetare a institutului national si a ramurii;
e) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea personalului
de cercetare in grade profesionale;
f) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor cu caracter
stiintific;
g) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
h) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) Institutul national intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
si situatiile financiare anuale potrivit normelor metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre ministerul coordonator,
in conditiile legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile institutului national se stabilesc prin
buget pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de ministerul coordonator si se aproba prin ordin al
ministrului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 30
Institutul national determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru activitatea
programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere,
conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv de munca,
in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului ministerului coordonator, potrivit reglementarilor legale in
vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale institutului national nu sunt suficiente,
acesta poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectueaza cu
aprobarea ministerului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice.
Art. 33
(1) Institutul national hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin
ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde in bugetul sau de venituri si
cheltuieli fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionari
de aparatura, echipamente si instalatii pentru institutul national.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului national se
efectueaza prin conturi deschise la banci comerciale si prin unitati de
trezorerie, cu sediul in Romania.
(2) Institutul national poate efectua operatiuni de incasari si plati in
lei si in valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de
casa si a normativelor de disciplina financiar-valutara stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) Institutul national poate efectua operatiuni de comert exterior aferente
obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari si plati
cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile
bancare specializate, cu sediul in Romania.
Art. 35
Institutul national isi va organiza controlul financiar preventiv propriu
si auditul financiar potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile institutului national cu persoane fizice sau cu persoane
juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare
instantelor judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.