HOTARARE Nr. 1321 din 21 decembrie 1990
privind infiintarea societatii comerciale pe actiuni "Compania de
transporturi aeriene romane - TAROM" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 9 ianuarie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza societatea comerciala pe actiuni "Compania de
transporturi aeriene romane - TAROM" - S.A., persoana juridica, cu sediul,
obiectul de activitate si capitalul social initial prevazute in anexa la
prezenta hotarare.
Art. 2
Societatea comerciala pe actiuni "Compania de transporturi aeriene
romane - TAROM" - S.A., infiintata potrivit art. 1, se organizeaza si
functioneaza conform statutului prevazut in anexa.
Art. 3
Capitalul social initial al societatii comerciale pe actiuni "Compania
de transporturi aeriene romane - TAROM" - S.A. rezultat din preluarea
activului si pasivului unitatii economice de stat "Compania TAROM" a
fost stabilit pe baza bilantului intocmit la data de 30 iunie 1990, urmand a se
definitiva dupa reevaluarea patrimoniului, in conditiile legii, activitate ce
se va finaliza pana la data de 25 decembrie 1990.
Art. 4
Societatea comerciala pe actiuni "Compania de transporturi aeriene
romane - TAROM" - S.A. este companie nationala si va putea beneficia, din
partea statului, de subventii si credite in lei si valuta, precum si de
subventii si altele pentru mentinerea operarii din interese de stat a unor
curse regulate nerentabile, pentru mentinerea unor tarife pentru pasagerii cu
cetatenie romana domiciliati in Romania, la un nivel de protectie sociala, in
conditiile special stabilite de guvern.
Art. 5
Pe data constituirii societatii comerciale pe actiuni conform art. 1, Compania
de transporturi aeriene "TAROM - transporturile aeriene romane" se
desfiinteaza. Activul si pasivul unitatii ce se desfiinteaza se preiau de
societatea comerciala pe actiuni "Compania de transporturi aeriene romane
- TAROM" - S.A. pe baza de protocol.
Art. 6
Personalul trecut la societatea comerciala pe actiuni "Compania de
transporturi aeriene romane - TAROM" S.A. se considera transferat in
interesul serviciului si beneficiaza timp de 3 luni de salariul tarifar si
sporul de vechime, dupa caz, avute anterior, daca este transferat in functii cu
niveluri de salarizare mai mici.
Art. 7
Orice dispozitii contrare prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
societatii comerciale pe actiuni "Compania de transporturi aeriene romane
- TAROM" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este societatea comerciala "Compania de
transporturi aeriene romane - TAROM" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile emanand de la
societate, denumirea societatii va fi "TAROM" si va fi urmata de
cuvintele "societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", de
capitalul social, numarul de inregistrare si sediul societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "Compania de transporturi aeriene romane -
TAROM" - companie nationala - este persoana juridica romana, avand forma
juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in
conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Bucuresti, soseaua Bucuresti
- Ploiesti, km. 16,5. Sediul societatii va putea fi schimbat in alta localitate
din Romania pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor in conditiile
legii.
Societatea poate avea reprezentante, agentii, depozite si gestiuni de
vanzare, situate in tara si strainatate, legate de obiectul sau de activitate,
inclusiv practicarea sistemului de consignatie.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii
actului sau de infiintare la Camera de Comert si Industrie.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Scopul societatii
Scopul societatii este prestarea de servicii in domeniul transporturilor
aeriene interne si internationale de calatori, bagaje, marfuri si posta, prin
curse regulate si charter, precum si alte activitati in domenii conexe si
realizarea de beneficii.
Art. 6
Obiectul de activitate
Obiectul de activitate al societatii este:
a) efectuarea de transporturi aeriene interne si internationale de
calatori, bagaje, marfuri si posta, prin curse regulate si charter, precum si
alte prestatii legate de executarea transportului aerian, in care scop
stabileste politica de trafic, tarife si dotare, incheie si executa conventii
si contracte cu parteneri din tara si strainatate;
b) exploatarea, intretinerea si repararea avioanelor, motoarelor si
instalatiilor componente ale acestora, din dotare, precum si prestarea de
servicii si asistenta tehnica la terti;
c) asigurarea pregatirii personalului propriu in tara si strainatate;
d) inchirierea, vanzarea si cumpararea de aeronave, motoare, alte parti
componente si piese de schimb ale acestora;
e) efectuarea operatiunilor de export-import de studii, proiecte, know-how,
engineering, tehnologii, avioane, motoare de avion, materii si materiale de
aviatie, utilaje de sol, echipamente si autospeciale, precum si alte activitati
de comert exterior care asigura utilizarea intensa si eficienta a mijloacelor
de care dispune;
f) organizarea si efectuarea serviciilor de handling pe aeroporturile din
tara, pentru avioanele proprii si straine;
g) organizarea activitatilor necesare asigurarii serviciilor pentru
pasageri cu produse de catering la bordul aeronavelor proprii si ale altor
companii aeriene;
h) achizitionarea directa si in consignatie de produse de import si
indigene pentru valorificare la bordul aeronavelor proprii si ale altor
companii aeriene, in magazinele sale din zona de tranzit a aeroporturilor sau
din alte spatii autorizate, la preturile de desfacere cu amanuntul stabilite de
societate, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare;
i) efectuarea activitatii de reclama, publicitate si sponsorizare;
j) efectuarea de incasari si plati prin conturi deschise la banci din
Romania si din strainatate;
k) efectuarea de orice alte activitati menite sa asigure realizarea de
profituri in lei si alte valute.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii comerciale "Compania de
transporturi aeriene - TAROM" - S.A. este de 4.701 milioane lei, impartit
in 470.100 actiuni nominative, cu valoare nominala de 10.000 lei fiecare,
subscrise in intregime de actionar.
Capitalul social initial impartit in actiuni nominative cu valoare nominala
de 10.000 lei fiecare este in intregime subscris de statul roman in calitate de
actionar unic si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie; registrul se pastreaza
la sediul societatii sub ingrijirea consiliului de administratie.
Art. 9
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute
de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari confera dreptul la un vot
in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales in
organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor,
conform prevederilor prezentului statut, si alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul societatii.
Drepturile si obligatiile decurgand din detinerea de drept de actiuni
urmeaza actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund in limita valorii actiunilor ce la detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care recunoaste pentru
fiecare actiune un singur proprietar.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se
poate face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie al societatii si sa faca publica pierderea
prin presa. Dupa scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va
putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) alege directorul general, ii stabileste remunerarea, il descarca de
activitate si il revoca;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
comisiei de cenzori;
e) stabileste nivelul de salarizare al personalului angajat la societate,
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege;
f) aproba si modifica programele de activitate si bugetul societatii;
g) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la
acordarea de garantii;
h) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de beneficii si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie, al comisiei de
cenzori sau al expertului de gestiune, dupa caz, aproba repartizarea
beneficiilor intre actionari;
i) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale
si agentii situate in tara si strainatate;
j) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
k) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
l) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea si
lichidarea societatii;
m) hotaraste cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea
de investitii noi;
n) hotaraste cu privire la stabilirea normelor de amortizare a fondurilor
fixe;
o) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a directorului general, a
membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru paguba
pricinuita societatii;
p) hotaraste in orice alte probleme privind societatea.
Hotararile in problemele prevazute la literele k) si l) vor putea fi aduse
la indeplinire numai dupa aprobarea lor de catre organul care a aprobat
constituirea societatii, in perioada in care statul este actionar unic.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale
Adunarea generala se convoaca de presedintele consiliului de administratie
sau de unul dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc o data pe an, la doua luni de la
incheierea exercitiului economic financiar pentru examinarea bilantului si a
contului de beneficii si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul urmator.
Adunarile generale extraordinare se convoaca, la cererea actionarilor
reprezentand cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Convocarea adunarii generale a actionarilor va fi facuta cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste in sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Pentru validarea deliberarilor adunarii ordinare este necesara prezenta
actionarilor, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social, iar
hotararile sa fie luate de actionarii ce detin majoritatea absoluta din
capitalul social reprezentat in adunare.
Daca adunarea nu poate lucra din cauza neindeplinirii conditiilor de la
alin. 1, adunarea ce se va intruni, dupa o a doua convocare, poate sa
delibereze asupra problemelor puse la ordinea de zi a celei dintai adunari,
oricare ar fi partea de capital reprezentata de actionarii prezenti, cu
majoritate.
Pentru validitatea deliberarilor adunarii extraordinare, sunt necesare:
- la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand trei patrimi din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
- la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru, sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu
personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii sindicatelor existente
in societate.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicare de maini.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti, sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va
putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit si numit potrivit legii.
Consiliul imputernicitilor statului isi desfasoara activitatea in
conformitate cu statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la
care se va tine sedinta de constituire a adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea comerciala "Compania de transporturi aeriene romane -
TAROM" - S.A. este administrata de catre un consiliu de administratie
format din 15 persoane, ales de adunarea generala a actionarilor pe o perioada
de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alese pe noi perioade de 4 ani, care pot
avea calitatea de actionari. Numarul de administratori se stabileste de catre
adunarea generala a actionarilor in raport de volumul si specificul activitatii
societatii.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari, in aceeasi proportie cu cota lor de participare la capital.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat pe predecesorul sau.
Durata pe care este ales administrator, pentru a ocupa locul vacant, este egala
cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice si juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte. Componenta
consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de
adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie va alege, dintre membri sai,
un presedinte si 3 vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori este necesar, la
convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai. El
trebuie sa se intruneasca cel putin o data pe luna la sediul societatii. La
intrunirile Consiliului de administratie, directorii vor prezenta rapoarte
scrise despre operatiile de executat. Consiliul este prezidat de presedinte,
iar in lipsa acestuia, de unul din vicepresedinti desemnat de presedinte.
Presedintele numeste un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara
acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri de probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul din vicepresedinti,
desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza actele care o
angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acestuia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintele si ceilalti membri ai consiliului de
administratie si directorii raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de
societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru
abaterile de la statut sau pentru greseli in administrarea societatii. In
asemenea situatii ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii generale a
actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri (cu exceptia
mijloacelor fixe) potrivit competentelor acordate;
e) aproba instrainarea bunurilor imobile apartinand societatii sau
incheierea de tranzactii in litigii, cu o valoare de pana la zece milioane lei;
f) colaboreaza cu sindicatele, ori de cate ori este necesar, pentru
rezolvarea operativa a problemelor ce apar, in scopul desfasurarii optime a
procesului de productie;
g) stabileste masuri pentru protejarea patrimoniului si a datelor si pentru
asigurarea securitatii aeronavelor, pe durata zborului si la escale, in tara si
in strainatate;
h) stabileste si negociaza contractul individual si colectiv de munca;
i) aproba incheierea sau rezilierea de contracte de inchiriere (luarea sau
darea cu chirie);
j) aproba incheierea sau rezilierea altor contracte potrivit competentelor
acordate;
k) stabileste tactica si strategia de marketing, de cercetare si
dezvoltare, de asigurare a calitatii, de protectie a mediului;
l) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de beneficii si pierderi, pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii, pe anul urmator;
m) numeste si revoca directorii executivi, la propunerea Comitetului de
directie sau a directorului general, dupa caz, dintre functionarii societatii
care nu sunt membri ai Consiliului de administratie, le stabileste remuneratia
potrivit legii si ii descarca de activitate;
n) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor sau care privesc conducerea curenta a activitatii societatii.
CAP. 6
Art. 20
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie compus din membri alesi de consiliul de administratie,
fixandu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
Presedintele Consiliului de administratie indeplineste si functia de
director general, in care calitate conduce si comitetul de directie, asigurand
conducerea curenta a societatii, aducand la indeplinire deciziile consiliului
de administratie, in limitele activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa comunice la fiecare sedinta a
Consiliului de administratie registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
Consiliul de administratie poate oricand revoca persoanele numite in
comitetul de directie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
alesi de adunarea generala a actionarilor, formata din 3 membri, care sa fie
asociati, cu exceptia cenzorilor contabili.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, cenzori supleanti care vor inlocui,
in caz de nevoie, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar, verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar, controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de Consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
beneficii si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii, controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani
consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii), sau ori
de cate ori considera necesar pentru alte situatii.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor, se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani, iar prima comisie este
compusa din trei membri.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 22
Exercitiul economic financiar
Exercitiul economic financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie al fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 23
Personalul societatii
Directorul general, membrii consiliului de administratie al societatii si
cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Restul personalului
este angajat de catre consiliul de administratie sau de catre directorul
general al societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de calificare
si functii, se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a
actionarilor, in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazute de lege.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc de Consiliul
de administratie. Premiile, gratificatiile si alte asemenea drepturi acordate
anual personalului pot fi platite integral sau partial in valuta, in limita
disponibilitatilor si potrivit legii.
Art. 24
Amortizarea fondurilor
La amortizarea fondurilor fixe se vor avea in vedere urmatoarele:
- amortizarea se stabileste prin aplicarea normelor de amortizare asupra
valorii de achizitie a fondurilor fixe si se include, dupa caz, in pretul de
cost al productiei, al prestarilor de servicii sau in cheltuielile de
circulatie si se utilizeaza pentru inlocuirea mijloacelor fixe si satisfacerea
altor nevoi ale societatii;
- prin valoarea de achizitie a fondurilor fixe se intelege suma
cheltuielilor de cumparare si a altor cheltuieli efectuate pentru punerea in
functiune a fiecarui fond fix;
- amortizarea se calculeaza de la data punerii in functiune a fondurilor
fixe.
Art. 25
Reparatii capitale si investitii noi
Lucrarile de reparatii capitale si de investitii noi se vor executa pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor. Fondurile necesare se asigura prin
includerea cheltuielilor respective, dupa caz, in pretul de cost al productiei,
al prestarilor de servicii sau in cheltuielile de circulatie in anul in care au
fost executate sau esalonat pe mai multi ani.
Art. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul
si contul de beneficii si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Art. 27
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileste ca diferenta intre
suma totala a veniturilor incasate si suma cheltuielilor efectuate pentru
realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual
fondul de rezerva care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevazut
in bilantul anual (constituirea lui efectuandu-se pana se va atinge 20% din
capitalul social), precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultand
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala
a actionarilor.
Societatea comerciala poate beneficia de reducerea sau scutirea de impozite
si taxe conform prevederilor legale.
In cazul inregistrarii de pierderi, partile se obliga sa analizeze cauzele
si sa ia masuri de recuperare.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul de capital si in limita capitalului subscris.
Art. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este unic actionar, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face prin hotarare a guvernului.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatilor.
Art. 30
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului social;
b) hotararea adunarii generale;
c) faliment;
d) pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
e) numarul de actiuni va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
f) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
g) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 31
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 32
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sunt de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.