HOTARARE Nr. 1332 din 14 decembrie 2000
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 27 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Sanatatii este organul administratiei publice centrale de
specialitate, care are responsabilitatea elaborarii, promovarii si aplicarii
strategiei si politicii Guvernului in domeniul ocrotirii si asigurarii
sanatatii populatiei si al realizarii reformei in sectorul sanitar.
(2) Ministerul Sanatatii indeplineste rolul de autoritate centrala de stat
in domeniul asistentei de sanatate publica si colaboreaza cu celelalte
ministere si organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritatile publice locale si cu alte institutii abilitate.
Art. 2
In realizarea obiectului sau de activitate Ministerul Sanatatii are
urmatoarele atributii:
1. asigura, raspunde, coordoneaza si controleaza, dupa caz, organizarea
activitatii de: asistenta de sanatate publica, promovare a sanatatii si
medicinei preventive, asistenta de urgenta, curativa, de recuperare medicala, asistenta
medicala la domiciliu, care se acorda prin unitatile sanitare publice sau
private, precum si asistenta de medicina legala;
2. stabileste principalele obiective de etapa si pe termen mediu si lung in
domeniul sanatatii populatiei si al reformei in sectorul sanitar;
3. asigura supravegherea si controlul aplicarii legislatiei de catre
institutiile si organismele care au responsabilitati in domeniul sanatatii
publice, inclusiv de catre sistemele de asigurari de sanatate si de unitatile
sanitare din sectorul privat de asistenta medicala, colaborand in acest scop cu
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Colegiul Medicilor din Romania,
Colegiul Farmacistilor din Romania, autoritatile publice locale si cu alte
institutii abilitate;
4. elaboreaza, organizeaza, coordoneaza si implementeaza programele
nationale de sanatate publica, aproba si stabileste modul de finantare a
acestora;
5. aproba, prin ordin al ministrului sanatatii, normele tehnice in domeniul
asistentei de sanatate publica;
6. aproba, prin ordin al ministrului sanatatii, normele tehnice de
organizare si functionare a unitatilor care asigura asistenta de sanatate
publica;
7. elaboreaza norme privind organizarea si functionarea inspectiei sanitare
de stat si imputerniceste personalul sanitar care efectueaza inspectia sanitara
de stat;
8. participa la acreditarea unitatilor sanitare care presteaza servicii
medicale pentru autoritatile din domeniul asistentei de sanatate publica;
9. organizeaza sistemul informational din domeniul asistentei de sanatate
publica si modul de raportare a datelor de catre unitatile sanitare pentru
stabilirea starii de sanatate a populatiei; analizeaza si evalueaza periodic
indicatorii starii de sanatate a populatiei si criteriile de performanta a
unitatilor sanitare;
10. prezinta rapoarte periodice pentru informarea Guvernului privind starea
de sanatate a populatiei;
11. fundamenteaza necesarul de resurse financiare pentru asigurarea
asistentei de sanatate a populatiei;
12. indruma si controleaza modul de aplicare a normelor de igiena si
sanitar-antiepidemice in mediul de viata al populatiei si la locul de munca;
dispune in situatii deosebite masuri antiepidemice;
13. stabileste si urmareste, impreuna cu organele competente, folosirea
energiei nucleare in scopuri medicale;
14. organizeaza, coordoneaza si controleaza, dupa caz, activitatea
unitatilor de ocrotire si asistenta medicala a mamei si copilului, asistenta
medicala de urgenta si asistenta medicala la locul de munca;
15. colaboreaza la utilizarea rationala a factorilor naturali de mediu;
coordoneaza si controleaza activitatea de asistenta medicala in statiunile
balneoclimaterice, activitatea de medicina a culturii fizice si de medicina
sportiva;
16. avizeaza Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de sanatate, elaborat de
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si de Colegiul Medicilor din Romania;
17. elaboreaza anual, impreuna cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate,
cu avizul Colegiului Medicilor din Romania si al Colegiului Farmacistilor din
Romania, in baza Contractului-cadru mentionat la pct. 16, lista cu
medicamentele din Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiaza
asiguratii pe baza de prescriptie medicala, cu sau fara contributie personala.
18. emite avize si autorizatii sanitare de functionare, abilitari si
acorduri scrise pentru importul deseurilor si reziduurilor de orice natura,
precum si al altor marfuri periculoase pentru sanatatea populatiei si a
mediului inconjurator, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
19. percepe tarife pentru actele pe care este abilitat sa le elibereze, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
20. emite reglementari privind regimul substantelor stupefiante si toxice
medicale, precum si autorizatii pentru culturile de mac;
21. emite autorizatii de functionare si norme tehnice pentru organizarea si
functionarea unitatilor farmaceutice publice si private, indruma si controleaza
activitatea in reteaua farmaceutica;
22. aproba pretul produselor medicamentoase din tara si din import; emite
reglementari privind termenii, conditiile, modul de calculare si de avizare a
preturilor produselor medicamentoase si limitele de profit;
23. autorizeaza furnizorii de dispozitive medicale si asigura certificarea
si inspectia aparaturii si echipamentelor medicale;
24. organizeaza, in situatii deosebite, asistenta medicala, asigurand
rezerva de mobilizare cu medicamente, aparatura medicala, dispozitive medicale
si materiale sanitare;
25. elaboreaza si organizeaza, impreuna cu Academia de Stiinte Medicale
Bucuresti, strategia activitatii de cercetare stiintifica medicala si asigura
resursele materiale si financiare pentru buna functionare a acestei activitati;
26. elaboreaza sau, dupa caz, avizeaza proiecte de acte normative din
domeniul sau de activitate, armonizate cu reglementarile Uniunii Europene;
urmareste si raspunde de aplicarea prevederilor specifice din Acordul european
de asociere si din Strategia nationala de pregatire pentru aderarea Romaniei la
Uniunea Europeana;
27. initiaza, negociaza si incheie, prin imputernicirea Guvernului,
documente de cooperare internationala in domeniul ocrotirii sanatatii si
reprezinta statul roman in relatiile cu organismele internationale din domeniul
sanatatii publice;
28. sprijina informarea si documentarea personalului sanitar in probleme de
specialitate, precum si organizarea manifestarilor stiintifice;
29. aproba, prin ordin al ministrului sanatatii, metodologia privind
angajarea, transferarea si detasarea medicilor, farmacistilor, biochimistilor
si chimistilor, si altui personal cu studii superioare din unitatile sanitare
publice;
30. asigura, potrivit legii, numirea, transferarea, detasarea, promovarea,
eliberarea si evidenta personalului propriu si emite norme privind personalul
din unitatile subordonate;
31. aproba, prin ordin al ministrului sanatatii, Nomenclatorul de specialitati
medicale si farmaceutice si normele cu privire la specialitatile
medico-sanitare si paramedicale, supraspecializarile si competentele pentru
reteaua de asistenta medicala; organizeaza, potrivit legii, concursuri si
examene pentru obtinerea specialitatii medicale sau farmaceutice, precum si
pentru ocuparea posturilor vacante pentru unitatile subordonate;
32. stabileste strategiile si asigura desfasurarea programelor pentru
formarea si pregatirea profesionala a personalului medico-sanitar, in colaborare
cu institutii sau organizatii profesionale, guvernamentale sau
neguvernamentale, ale medicilor, farmacistilor si asistentilor medicali;
33. stabileste structura organizatorica, normele de organizare si
functionare, precum si procedurile de incadrare a personalului unitatilor
sanitare din subordinea sa;
34. avizeaza infiintarea, reorganizarea sau desfiintarea spitalelor si
aproba schimbarea sediului, a profilului sau a structurii spitalelor;
intocmeste planul national de paturi si elaboreaza norme privind incadrarea
spitalelor publice si private cu personal;
35. aproba infiintarea, reorganizarea si desfiintarea unitatilor din
subordinea sa sau a directiilor de sanatate publica, ca unitati cu
personalitate juridica;
36. infiinteaza sau desfiinteaza, in conditiile legii, filiale ale
institutelor din domeniul asistentei de sanatate publica, de interes national
sau local;
37. avizeaza si aproba, dupa caz, proiectarea si realizarea investitiilor
in domeniul sanitar in unitatile din subordinea sa;
38. avizeaza activitatile bazate pe libera initiativa in domeniul medical
si farmaceutic si vegheaza asupra climatului de concurenta loiala;
39. editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice;
40. indeplineste orice alte atributii stabilite prin acte normative in
domeniul sau de activitate.
Art. 3
(1) Autoritatea de sanatate publica la nivel local este reprezentata de
directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, servicii
publice descentralizate ale Ministerului Sanatatii, cu personalitate juridica.
(2) Regulamentul de organizare si functionare, precum si organigrama
directiilor de sanatate publica se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
(3) In subordinea directiilor de sanatate publica functioneaza unitati cu
sau fara personalitate juridica.
Art. 4
(1) In structura organizatorica a Ministerului Sanatatii functioneaza
directii generale, directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Sanatatii este prevazuta in
anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al ministrului sanatatii se pot
organiza servicii sau birouri, precum si colective de lucru temporare.
(3) Numarul maxim de posturi este de 238, inclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor demnitarilor.
(4) Conducerea Ministerului Sanatatii este asigurata de ministrul
sanatatii. In exercitarea atributiilor sale ministrul emite ordine si
instructiuni. Pe langa ministru functioneaza colegiul ministerului, cu rol
consultativ, ale carui componenta si atributii se stabilesc prin ordin al
ministrului sanatatii.
(5) Ministrul sanatatii conduce intreaga activitate a ministerului si il
reprezinta in raporturile cu celelalte ministere, cu alte autoritati si
organizatii, precum si cu persoane fizice sau juridice, din tara sau din
strainatate. In cazul in care ministrul sanatatii, din diferite motive, nu isi
poate exercita atributiile, deleaga secretarului de stat exercitarea acestor
atributii.
(6) Atributiile si sarcinile secretarului de stat si ale secretarului
general se stabilesc prin ordin al ministrului sanatatii.
(7) Secretarul general este functionar public si este numit in functie de
ministrul sanatatii, pe baza concursului organizat potrivit legii.
(8) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al
Ministerului Sanatatii se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare al ministerului si se aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 5
(1) Unitatile aflate in subordinea, sub autoritatea sau coordonarea
Ministerului Sanatatii sunt prevazute in anexa nr. 2.
(2) Regulamentele de organizare si functionare, structura organizatorica si
normativele de personal ale unitatilor din subordinea Ministerului Sanatatii se
aproba prin ordin al ministrului sanatatii.
(3) Centrul de Sanatate Publica Targu Mures si Centrul de Sanatate Publica
Sibiu, filiale ale Institutului de Sanatate Publica Bucuresti, prevazute la
lit. A pct. I, nr. crt. 6 si 7 din anexa nr. 2, se reorganizeaza ca unitati
sanitare cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Sanatatii, cu
pastrarea denumirii si a sediilor avute.
(4) Predarea si preluarea patrimoniului, precum si a personalului
unitatilor reorganizate se face pe baza de protocol de predare-preluare, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(5) Unitatile prevazute la alin. (1) au personalitate juridica.
Art. 6
Pentru realizarea obiectivelor sale Ministerul Sanatatii poate constitui un
consiliu de experti sau comisii de specialitate in domeniul sanitar, precum si
colective de lucru formate din specialisti, pe perioade determinate, pentru
elaborarea unor proiecte specifice.
Art. 7
Ministerul Sanatatii utilizeaza un parc propriu de transport atat pentru
personalul propriu, cat si pentru unitatile subordonate, in conditiile legii.
Art. 8
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului
nr. 244/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 3 iunie 1997,
cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministru de stat, ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
p. Ministrul muncii si protectiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
MINISTERUL SANATATII
Numarul maxim de posturi: 238
(inclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor acestora)
________________________
__________________ | MINISTRU | _________________
|Directia pentru | | ____________________ | | Directia audit
|
|probleme speciale,| |_| CABINET DEMNITAR |_| | si control
|
|protectie civila | |____________________| | financiar
|
|si integrare NATO |______________________|__________________| propriu
|
|__________________| | ___________|____________ |
|_________________|
__________________ | | SECRETAR DE STAT | | _________________
| |_| | ____________________ | |_| Directia
relatii|
| Biroul de presa | |_| CABINET DEMNITAR |_| | internationale
|
|__________________| |____________________|
|_________________|
___________|____________
| SECRETAR GENERAL |
| ____________________ |
|_| CABINET SECRETAR |_|
| GENERAL |
|____________________|
_____________________________________|_____________________________
____|___ | _________ | ____|____ | | | | ____|___ | ____|_____
|Directia| | |Directia | | |Directia | | | | | |Directia| | |Directia
|
|generala| | |generala | | |generala | | | | | |generala| | |generala
|
| de | | | de | | | a | | | | | |politici| | |programe
|
|sanatate|_|_ |asistenta|_|_ |bugetului|_|_| | | | pentru | | |reforma
si|
|publica | ||medicala | || de stat | | | | |sisteme | |
|dezvoltare|
| | || | || | | | | | de | | |inter-
|
| | 1 || | 2 || | 3 | | | |sanatate| | |nationala
|
|________| ||_________| ||_________| | | | |________| |
|__________|
| |___| | |___| | |___| | | | | | |
__|__ __|__ __|__ | | | | | |_ _|_
_|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ _|_ |_
| A | | B | | C | | D | | E | | F | | G || H || I || J || K || L || M ||
N|
|___| |___| |___| |___| |___| |___|
|___||___||___||___||___||___||___||__|
Semnificatia modulelor din organigrama de mai sus este urmatoarea:
1 - Inspectia sanitara de stat*);
2 - Directia organizare si inspectie farmaceutica;
3 - Directia supraveghere, prevenire si control boli transmisibile;
A - Directia de Medicina Preventiva;
B - Directia de Promovare a Sanatatii si Sanatate Comunitara;
C - Directia de asistenta medicala, de urgenta si catastrofe;
D - Directia sanatatii reproducerii, a sanatatii tanarului si copilului;
E - Directia buget-finante;
F - Directia contabilitate si metodologie;
G - Directia legislatie, contencios si asistenta juridica;
H - Directia de informatica, protocol, relatii publice si administrativ;
I - Directia resurse umane si formare profesionala;
J - Directia relatii cu casele de asigurari;
K - Directia strategie, dezvoltare, management resurse;
L - Directia de tehnologii medicale, certificare si inspectie;
M - Directia reforma privatizare acreditare;
N - Directia integrare europeana, programe, ONG.
------------
*) Se organizeaza la nivel de directie.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand unitatile aflate in subordinea, sub autoritatea si in coordonarea
Ministerului Sanatatii
A. Unitati aflate in subordinea Ministerului Sanatatii
______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea unitatii
crt.
______________________________________________________________________________
I. Unitati finantate integral de la bugetul de stat sau, dupa caz, din
Fondul special pentru sanatate publica - 12.558 de posturi
(exclusiv posturile Oficiului Central de Stocare Bucuresti)
1. Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti
2. Institutul de Sanatate Publica Bucuresti
3. Institutul de Sanatate Publica "Prof. dr. Iuliu Moldovan"
Cluj-Napoca
4. Institutul de Sanatate Publica Iasi
5. Institutul de Sanatate Publica "Prof. dr. Leonida Georgescu"
Timisoara
6. Centrul de Sanatate Publica Targu Mures
7. Centrul de Sanatate Publica Sibiu
8. Institutul de Management al Serviciilor de Sanatate Bucuresti
9. Institutul de Medicina Legala "Prof. dr. Mina Minovici"
Bucuresti
10. Institutul de Medicina Legala Iasi
11. Institutul de Medicina Legala Cluj-Napoca
12. Institutul de Medicina Legala Timisoara
13. Institutul de Medicina Legala Craiova
14. Institutul de Medicina Legala Targu Mures
15. Institutul National de Medicina Sportiva Bucuresti
16. Institutul National de Hematologie Transfuzionala
"Prof. dr. C.T. Nicolau" Bucuresti
17. Centrul de Calcul, Statistica Sanitara si Documentare Medicala Bucuresti
18. Academia de Stiinte Medicale Bucuresti
19. Oficiul Central de Stocare Bucuresti - 170 de posturi
II. Unitati finantate din venituri extrabugetare prin sistemul de
asigurari sociale de sanatate si din transferuri de la bugetul de
stat
1. Institutul Oncologic "Prof. dr. Alexandru Trestioreanu"
Bucuresti
2. Institutul Oncologic "Prof. dr. I. Chiricuta" Cluj-Napoca
3. Institutul National de Gerontologie si Geriatrie "Ana Aslan"
Bucuresti
4. Institutul de Pneumoftiziologie "Prof. dr. Marius Nasta"
Bucuresti
5. Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului "Prof. dr. Alfred
Rusescu"
Bucuresti
6. Institutul National de Recuperare, Medicina Fizica si Balneoclimatologie
Bucuresti
7. Institutul de Fiziologie Normala si Patologica "D. Danielopolu"
Bucuresti
8. Institutul de Endocrinologie "C.I. Parhon" Bucuresti
9. Institutul de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice "Prof. dr. N.
Paulescu"
Bucuresti
10. Institutul de Boli Cerebrovasculare Bucuresti
11. Institutul de Boli Cardiovasculare "Prof. dr. C.C. Iliescu"
Bucuresti
12. Institutul Inimii "Prof. dr. Niculae Stancioiu" Cluj-Napoca
13. Institutul de Boli Infectioase "Prof. dr. Matei Bals" Bucuresti
14. Institutul de Fonoaudiologie si Chirurgie Functionala O.R.L.
"Prof. dr. Dorin Hociota" Bucuresti
15. Institutul de Boli Cardiovasculare Timisoara
16. Institutul Clinic Fundeni Bucuresti
17. Institutul Clinic de Urologie si Transplant Renal Cluj-Napoca
18. Institutul Clinic de Urologie "Prof. dr. Th. Burghele" Bucuresti
19. Institutul Clinic "Octavian Fodor" Cluj-Napoca
20. Centrul de Cardiologie Iasi
21. Centrul de Boli Cardiovasculare Targu Mures
22. Centrul National de Acupunctura si Homeopatie Bucuresti
23. Statia Centrala de Salvare Bucuresti
III. Unitati finantate din venituri extrabugetare si din alocatii de la
bugetul de stat
1. Agentia Nationala a Medicamentului Bucuresti
2. Statia de Verificare si Intretinere a Aparaturii Medicale Bucuresti
3. Institutul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor si
Farmacistilor Bucuresti
4. Centrul de Perfectionare si Pregatire Superioara de Specialitate a
Asistentilor Medicali Bucuresti
5. Institutul "Cantacuzino" Bucuresti
______________________________________________________________________________
B. Unitati aflate sub autoritatea Ministerului Sanatatii
1. Compania Nationala "Unifarm" - S.A. Bucuresti
______________________________________________________________________________
C. Unitati aflate in coordonarea Ministerului Sanatatii
1. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Domeniul Patologiei si
Stiintelor Biomedicale "Victor Babes" Bucuresti
______________________________________________________________________________
NOTA:
Unitatile prevazute la lit. A pct. III nr. crt. 2, 3, 4 si 5 pot primi
alocatii de la bugetul de stat prin transferuri, pe baza de programe de
sanatate.