HOTARARE Nr. 1340 din 27 decembrie 2001
privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul
Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 37 din 21 ianuarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 42
din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei
si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub
Presiune si Instalatiilor de Ridicat, denumita in continuare ISCIR, este organ
de specialitate cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Industriei
si Resurselor, avand ca principal obiect de activitate asigurarea in numele
statului a protectiei utilizatorilor si siguranta in functionare pentru
instalatiile, aparatele, componentele, dispozitivele de siguranta si mijloacele
de control, prevazute in anexa nr. 1.
(2) Sediul ISCIR este in municipiul Bucuresti, Str. Fluviului nr. 16,
sectorul 1.
(3) Patrimoniul este constituit din patrimoniul ISCIR si patrimoniul
inspectiilor teritoriale din structura sa, unitati fara personalitate juridica
prevazute in anexa nr. 2.
Art. 2
Pentru realizarea obiectului sau de activitate ISCIR are urmatoarele
competente:
a) asigura in numele statului controlul respectarii prevederilor legale din
domeniul sau de activitate, prin supraveghere tehnica, control si verificari in
functionare, precum si prin supravegherea pietei pentru instalatiile si
aparatele prevazute in anexa nr. 1;
b) elaboreaza prescriptii tehnice in aplicarea reglementarilor din domeniul
sau de activitate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 608/2001 privind
evaluarea conformitatii produselor;
c) evalueaza conformitatea instalatiilor, aparatelor, dispozitivelor de
siguranta, materialelor si a mijloacelor de control din domeniul sau de
activitate;
d) expertizeaza si evalueaza cauzele si efectele privind accidentele si
avariile din domeniul sau de activitate;
e) constata nerespectarea dispozitiilor legale in domeniul sau de
activitate si aplica sanctiuni contraventionale, dupa caz.
Art. 3
(1) In realizarea obiectului sau de activitate ISCIR are urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza strategii si programe de dezvoltare privind activitatea
ISCIR;
b) elaboreaza, actualizeaza si publica prescriptii tehnice privind
proiectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, intretinerea,
exploatarea, transportul, depozitarea, manipularea si verificarea
instalatiilor, aparatelor, componentelor, dispozitivelor de siguranta,
materialelor si mijloacelor de control, precum si prescriptii tehnice privind
examinarea si autorizarea sudorilor, a personalului care executa examinari
nedistructive si a personalului de exploatare pentru instalatiile prevazute in
anexa nr. 1. Prescriptiile tehnice se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I;
c) autorizeaza, in conformitate cu prevederile prescriptiilor tehnice,
capabilitatea agentilor economici care proiecteaza, construiesc sau monteaza
instalatii, aparate, componente sau dispozitive de siguranta din domeniul sau
de activitate;
d) autorizeaza, in conformitate cu prevederile prescriptiilor tehnice,
capabilitatea agentilor economici care repara, controleaza prin mijloace
distructive si nedistructive, intretin sau verifica instalatii, aparate,
componente sau dispozitive de siguranta din domeniul sau de activitate;
e) autorizeaza, in conformitate cu prescriptiile tehnice, laboratoarele si
standurile unde se executa incercari in vederea omologarii instalatiilor si
aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranta din domeniul sau de activitate;
f) autorizeaza punerea in functiune si functionarea instalatiilor si
aparatelor din domeniul sau de activitate, in conformitate cu prevederile
prescriptiilor tehnice;
g) autorizeaza sudorii, personalul care executa examinari nedistructive,
precum si personalul de exploatare - fochisti, laboranti chimia apei,
macaragii, liftieri si alte categorii de personal stabilite prin prescriptiile
tehnice;
h) evalueaza conformitatea instalatiilor, aparatelor, componentelor,
materialelor, dispozitivelor de siguranta si a mijloacelor de control aferente
acestora, precum si a procedurilor de sudura, in conformitate cu cerintele
prescriptiilor tehnice sau, dupa caz, cu cerintele reglementarilor tehnice
prevazute in Legea nr. 608/2001, pentru domeniul sau de activitate;
i) verifica respectarea prevederilor legale privind lucrarile de
constructii si montaj pentru dotari tehnologice industriale in domeniul sau de
activitate;
j) efectueaza verificari tehnice, periodice si inopinate pentru
instalatiile si aparatele aflate in functiune, in conformitate cu prevederile
prescriptiilor tehnice, si interzice functionarea acestora atunci cand constata
ca nu sunt indeplinite prevederile acestor prescriptii;
k) realizeaza supravegherea tehnica pentru activitatile, personalul,
instalatiile, aparatele, dispozitivele de siguranta, materialele si mijloacele
de control pe care le-a autorizat si decide, dupa caz, mentinerea sau
retragerea autorizarilor acordate;
l) realizeaza supravegherea pietei in domeniul sau de activitate;
m) cerceteaza avariile si accidentele la instalatii si aparate supuse
controlului ISCIR, evalueaza si expertizeaza cauzele, modul in care s-au produs
si efectele rezultate si dispune masurile ce se impun privind siguranta in
functionare a acestora, dupa caz;
n) organizeaza si participa la cursuri pentru autorizare, specializare si
formare profesionala in domeniul sau de activitate;
o) deruleaza programe si campanii de informare in domeniul sau de
activitate, in scopul cresterii sigurantei in functionare a instalatiilor,
aparatelor, componentelor, dispozitivelor de siguranta, materialelor si a
mijloacelor de control;
p) participa la elaborarea de standarde nationale in domeniul sau de
activitate;
q) elaboreaza si supune aprobarii ministrului industriei si resurselor
proiectul listei cuprinzand tarifele pentru lucrarile din competenta ISCIR;
r) editeaza si publica periodic Buletinul de informare tehnica (BIT) si
alte materiale specifice domeniului, in scopul realizarii sigurantei in
functionare si al prevenirii accidentelor si avariilor;
s) colaboreaza cu institutii similare si cu organisme din alte tari,
stabileste si incheie cu acestea, in conditiile legii, conventii si protocoale
de recunoastere reciproca, reprezinta interesele Romaniei in organizatii si
institutii internationale, in domeniul sau de activitate, in calitate de membru
observator sau de membru cu drepturi depline;
t) coordoneaza si deruleaza programe la nivel national cu finantare interna
si/sau internationala.
(2) ISCIR indeplineste orice alte atributii stabilite potrivit legii pentru
domeniul sau de activitate.
Art. 4
(1) Structura organizatorica a ISCIR este prevazuta in anexa nr. 3.
(2) In cadrul ISCIR se organizeaza 3 unitati cu activitati distincte, dupa
cum urmeaza:
a) ISCIR-INSPECT care cuprinde departamentul "Supraveghere tehnica si
verificare in functionare" si departamentul "Prescriptii
tehnice", avand in subordine inspectii teritoriale;
b) ISCIR-CERT care cuprinde departamentele pentru evaluarea conformitatii
si certificarea produselor si sistemelor de management al calitatii;
c) ISCIR-SP care cuprinde departamentul "Supraveghere piata",
avand in subordine inspectii teritoriale.
(3) Salarizarea personalului ISCIR se realizeaza potrivit reglementarilor
in vigoare aplicate institutiilor publice finantate integral din venituri
extrabugetare.
Art. 5
(1) ISCIR este condusa de un inspector de stat sef, numit prin ordin al
ministrului industriei si resurselor.
(2) Inspectorul de stat sef reprezinta ISCIR in raporturile cu ministerele,
cu celelalte organisme de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, precum si cu persoane juridice din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale inspectorul de stat sef emite ordine.
Ordinele de interes general se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(4) Inspectorul de stat sef numeste prin ordin inspectorul de stat sef
adjunct, directorii, inspectorii sefi de departamente si inspectorii sefi ai
inspectiilor teritoriale.
(5) Inspectorul de stat sef poate da imputerniciri de reprezentare si
delegare de competenta si altor persoane din cadrul ISCIR.
(6) In cadrul structurii ISCIR, prin ordin al inspectorului de stat sef, se
pot organiza servicii, birouri, laboratoare, compartimente si subunitati
necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 6
Functionarea si atributiile inspectiilor si unitatilor din structura ISCIR
se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a ISCIR, care se
aproba prin ordin al inspectorului de stat sef.
Art. 7
(1) In vederea indeplinirii atributiilor sale ISCIR colaboreaza cu
ministerele si cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si locale.
(2) ISCIR are dreptul de a solicita informatii si documente de la persoane
fizice sau juridice care proiecteaza, construiesc, monteaza, repara, intretin,
detin, exploateaza si comercializeaza instalatii, aparate, componente,
dispozitive de siguranta, materiale si mijloace de control, prevazute in anexa
nr. 1.
(3) ISCIR are dreptul de acces in spatiile de proiectare, productie,
incercari, verificare finala si depozitare a aparatelor si instalatiilor,
precum si in locurile in care acestea sunt utilizate.
(4) Pentru realizarea expertizelor privind avariile si accidentele din
domeniul sau de activitate ISCIR asigura personalul de specialitate necesar si
suporta toate cheltuielile cu deplasarea, cazarea si diurna acestora. In cazul
in care este necesara efectuarea de analize sau expertize in laboratoare ori in
alte institutii similare, cheltuielile se suporta de persoana fizica sau
juridica care solicita analiza, expertiza sau punctul de vedere al ISCIR.
Art. 8
ISCIR are obligatia de a inainta catre Ministerul Industriei si Resurselor
rapoarte trimestriale si informari periodice, dupa caz, privind activitatea
proprie.
Art. 9
(1) Finantarea activitatii ISCIR se asigura integral din venituri
extrabugetare, potrivit legii. Veniturile se realizeaza din tarife percepute
pentru activitatea de supraveghere tehnica, verificare in functionare si
control, precum si din orice alte activitati cu caracter specific prestate de
ISCIR.
(2) Tarifele se propun de catre ISCIR si se aproba prin ordin al
ministrului industriei si resurselor.
Art. 10
(1) ISCIR intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli care se aproba
de ministrul industriei si resurselor, in conditiile legii.
(2) Activitatea de supraveghere a pietei este finantata din veniturile
ISCIR - INSPECT. Fondurile necesare pentru sustinerea acestei activitati se
prevad special, la inceput de an, in bugetul de venituri si cheltuieli al
ISCIR, ele urmand sa fie folosite separat si numai in acest scop.
(3) Disponibilitatile banesti aflate in conturile ISCIR la finele anului se
reporteaza si se utilizeaza de aceasta in anul urmator.
Art. 11
Pentru activitatile specifice ISCIR dispune de un parc auto propriu conform
normativului prevazut in anexa nr. 4.
Art. 12
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
DOMENII SUPUSE REGLEMENTARILOR ISCIR
A. Instalatii sub presiune, instalatii de ridicat si aparate consumatoare
de combustibil clasice, supuse regimului de verificare tehnica
1. Cazane de abur, de apa calda sau fierbinte si similare
2. Recipiente care lucreaza sub presiune
3. Conducte pentru fluide sub presiune
4. Macarale, mecanisme de ridicat, ascensoare, instalatii de transport pe
cablu, instalatii de ridicat pe plan inclinat
5. Sobe sau alte aparate de incalzit, in uz neindustrial, alimentate cu
combustibil solid, lichid sau gazos
6. Aparate de gatit si pentru incalzirea apei si similare, in uz
neindustrial sau colectiv, alimente cu combustibil solid, lichid sau gazos
7. Arzatoare pentru combustibil solid, lichid sau gazos
8. Dispozitivele de siguranta pentru instalatiile si aparatele prevazute la
pct. 1 - 7 inclusiv
9. Aparatura si instalatii de automatizare aferente echipamentelor si
instalatiilor prevazute la pct. 1 - 8 inclusiv.
B. Instalatii sub presiune, instalatii de ridicat si componente din cadrul
obiectivelor si instalatiilor nucleare, supuse regimului de verificare tehnica
1. Generatoare de abur, apa calda sau fierbinte, inclusiv corpul reactorului
2. Recipiente care lucreaza sub presiune
3. Conducte de abur si apa, precum si pentru alte lichide, vapori si gaze
tehnice uscate sau umede
4. Pompe
5. Armaturi
6. Suporturile elementelor sub presiune
7. Macarale, poduri rulante si mecanisme de ridicat
8. Ascensoare
9. Dispozitivele de siguranta pentru instalatiile prevazute la pct. 1, 2,
3, 7 si 8.
C. Materiale folosite la construirea, montarea, exploatarea, repararea si
verificarea instalatiilor si aparatelor, precum si mijloace de control, supuse
regimului special de verificare tehnica
1. Produse din metale feroase, neferoase si materiale nemetalice - table,
tevi, tuburi, profiluri, forjate, turnate, semifabricate pentru organe de
asamblare
2. Materiale pentru sudura - electrozi, sarme, fluxuri, materiale pentru
brazare
3. Radiofilme pentru radiografie industriala
4. Lichide penetrante - degresanti, penetranti, emulgatori, developanti
5. Pulberi magnetice pentru examinari nedistructive
6. Materiale folosite pentru tratarea agentilor termici - mase schimbatoare
de ioni, agenti de alcalinizare si similare
7. Mijloace de control manuale, semiautomate sau automate pentru examinari,
masuratori si incercari nedistructive prin radiografie, ultrasunete, lichide
penetrante, pulberi magnetice, curenti turbionari, emisie acustica, precum si
accesoriile necesare executarii lucrarilor respective
8. Detectoare pentru examinarile de etanseitate, precum si accesoriile
acestora
ANEXA 2
INSPECTII TERITORIALE ALE ISCIR
________________________________________________________________
Nr.
crt. Denumirea inspectiei teritoriale Raza de activitate
________________________________________________________________
1. IT ISCIR Bacau - Judetul Bacau
IT ISCIR SP Bacau - Judetul Neamt
2. IT ISCIR Brasov - Judetul Brasov
IT ISCIR SP Brasov - Judetul Covasna
3. IT ISCIR Bucuresti - Municipiul Bucuresti
IT ISCIR SP Bucuresti - Judetul Ilfov
- Judetul Giurgiu
- Judetul Ialomita
- Judetul Teleorman
- Judetul Calarasi
4. IT ISCIR Cluj-Napoca - Judetul Cluj
IT ISCIR SP Cluj-Napoca - Judetul Maramures
- Judetul Bistrita
- Judetul Salaj
5. IT ISCIR Constanta - Judetul Constanta
IT ISCIR SP Constanta - Judetul Tulcea
6. IT ISCIR Craiova - Judetul Dolj
IT ISCIR SP Craiova - Judetul Gorj
- Judetul Mehedinti
- Judetul Olt
7. IT ISCIR Galati - Judetul Galati
IT ISCIR SP Galati - Judetul Braila
- Judetul Vrancea
8. IT ISCIR Iasi - Judetul Iasi
IT ISCIR SP Iasi - Judetul Vaslui
9. IT ISCIR Oradea - Judetul Bihor
IT ISCIR SP Oradea - Judetul Satu Mare
10. IT ISCIR Pitesti - Judetul Arges
IT ISCIR SP Pitesti - Judetul Valcea
11. IT ISCIR Ploiesti - Judetul Prahova
IT ISCIR SP Ploiesti - Judetul Buzau
- Judetul Dambovita
12. IT ISCIR Sibiu - Judetul Sibiu
IT ISCIR SP Sibiu - Judetul Alba
- Judetul Hunedoara
13. IT ISCIR Suceava - Judetul Suceava
IT ISCIR SP Suceava - Judetul Botosani
14. IT ISCIR Targu Mures - Judetul Mures
IT ISCIR SP Targu Mures - Judetul Harghita
15. IT ISCIR Timisoara - Judetul Timis
IT ISCIR SP Timisoara - Judetul Arad
- Judetul Caras-Severin
________________________________________________________________
ANEXA 3
INSPECTIA DE STAT PENTRU CONTROLUL CAZANELOR,
RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE SI INSTALATIILOR DE RIDICAT - ISCIR
_______________________
| INSPECTOR DE STAT SEF |
|_______________________|
| _____________________
| |INSPECTOR DE STAT
SEF|
_________________________ |____| ADJUNCT |
| AUDIT INTERN |_____|
|_____________________|
|_________________________| | _________________
|_______| OFICIUL JURIDIC |
| |_________________|
_________________________________________|
| ___________________ | _________________
| | DIRECTOR ECONOMIC |_______|_______| RESURSE UMANE |
| |___________________| | |_________________|
| |
| |
| |
.........|......... ............................|..... _________________
: : : | : |
|
: ISCIR-CERT : : ISCIR-INSPECT | : | ISCIR-SP
|
: : : | : |
|
: : : __|_____:__|________
|
: _________________ : : ______|______ : | ______|______
|
:| DIRECTOR |: : |INSPECTOR-SEF| : | |INSPECTOR-SEF|
|
:|_________________|: : |_____________| : | |_____________|
|
: _____________ | : : _______| | : | |
|
:|CERTIF. PROD.|__| : : | | : | |
|
:|_____________| | : : __________|__ ______|______ : | ______|______
|
: _____________ | : : |DEPARTAMENTUL| |DEPARTAMENTUL| : | |DEPARTAMENTUL|
|
:|CERTIF. PERS.|__| : : | PRESCRIPTII | |SUPRAVEGHERE | : | |SUPRAVEGHERE |
|
:|_____________| | : : | TEHNICE | | TEHNICA SI | : | | PIATA |
|
: _____________ | : : | | |VERIFICARE IN| : | | |
|
:|CERTIF. SIST.|__| : : | | | FUNCTIONARE | : | | |
|
:|_____________| | : : |_____________| |_____________| : | |_____________|
|
: _____________ | : : || : | ||
|
:| LABORATOR |__| : : ___||___ : | ___||___
|
:|_____________| | : :....................|........|....:
|____|________|___|
: _____________ | : | | | |
:|DEPARTAMENTUL|__| : ___|___ ___|___ ___|___ ___|___
:| ECONOMIC | : | IT 1 || IT 15 | | SP 1 || SP 15
|
:|_____________| : |_______||_______|
|_______||_______|
: :
:...................:
ANEXA 4
NORMATIV
privind parcul auto pentru ISCIR
1. Autolaboratoare - cate un autolaborator pentru fiecare
inspectie teritoriala
2. Autoturisme de - cate un autoturism pentru fiecare judet
interventie-verificare deservit de inspectiile teritoriale
3. Autoturisme - cate un autoturism la 10 inspectori de
specialitate care efectueaza inspectii si
verificari tehnice in teren
- cate un autoturism pentru fiecare judet
deservit de inspectiile teritoriale in
scopul realizarii activitatii de
supraveghere a pietei
- cate un autoturism pentru conducerea ISCIR*)
NOTA:
Consumul lunar pentru fiecare autoturism este de 300 l/autoturism.
Consumul lunar pentru fiecare autolaborator este de 250 l/autolaborator
(benzina) sau de 150 l/autolaborator (motorina).
*) Conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001.