Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1356 din 28 decembrie 1990

privind infiintarea Bancii Romane de Comert Exterior - S.A.

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 10 din 18 ianuarie 1991


SmartCity3


    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Se infiinteaza Banca Romana de Comert Exterior - S.A., prin preluarea activului si pasivului Bancii Romane de Comert Exterior, cu exceptia operatiunilor care nu sunt specifice unei banci comerciale si care pana la data prezentei au fost efectuate din dispozitia sau in numele statului, prevazute la art. 4 din prezenta hotarare.
    Pe aceeasi data, Banca Romana de Comert Exterior in forma organizatorica stabilita prin Legea nr. 16/1968 si H.C.M. nr. 1485/1968 se desfiinteaza.
    Art. 2
    Banca isi incepe activitatea cu un capital initial de 7 miliarde lei, impartit in 700.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare si un fond de rezerva de 0,5 miliarde lei. In capitalul social initial este cuprinsa suma de 110 milioane dolari, din care 63 milioane dolari participari la capitalul unor banci mixte cu sediul in strainatate.
    Art. 3
    Banca isi desfasoara activitatea potrivit statutului prevazut in anexa, care face parte integranta din prezenta hotarare.
    In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale adunarii generale vor fi indeplinite de consiliul imputernicitilor statului.
    Art. 4
    Banca va preda agentului desemnat de guvern activele si pasivele, precum si creantele si angajamentele asumate in procesul derularii operatiunilor finantate in prezent prin credite bancare, cu privire la:
    - administrarea in numele statului a rezervelor valutare in devize convertibile si a celor provenite din acorduri de cliring si cooperare economica;
    - creantele si creditele in lei aferente exporturilor pe credit guvernamental, de cooperare economica si acorduri de plati cu diferite state;
    - creantele si creditele in lei aferente exporturilor pe credit comercial in tari care au solicitat reesalonarea datoriei fata de Romania;
    - angajamentele statului din credite guvernamentale primite si nerambursate;
    - alte creante rezultate din aplicarea unor acte normative care urmeaza a fi stabilite pe baza unor analize si propuneri prezentate guvernului.
    O data cu predarea activelor, pasivelor, creantelor si angajamentelor mentionate mai sus se predau agentului guvernului titlurile de credit in portofoliu, garantiile bancare, acreditivele etc., aferente acestora.
    Pana la preluarea de catre agentul guvernului a celor mentionate in prezentul articol, banca va asigura, pe baze economice, gestionarea si evidenta acestor operatiuni in mandat.
    Art. 5
    Pe baza prezentei hotarari se abroga H.C.M. nr. 1485/1968, iar orice alte dispozitii contrare nu se aplica.

                         PRIM-MINISTRU
                          PETRE ROMAN

              STATUTUL
Bancii Romane de Comert Exterior - S.A.

    CAP. 1
    Denumirea, forma juridica, obiectul, sediul, durata

    Art. 1
    Denumirea bancii
    Denumirea bancii este Banca Romana de Comert Exterior - S.A.
    In toate documentele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanand de la banca, denumirea bancii va fi Banca Romana de Comert Exterior, urmata de initialele S.A., de capitalul social si numarul de inregistrare, potrivit legii.
    Art. 2
    Forma juridica a societatii
    Banca Romana de Comert Exterior, in continuare numita  banca, este persoana juridica romana, avand forma juridica de societate bancara comerciala pe actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile prezentului statut, precum si ale legilor romane aplicabile societatilor comerciale si societatilor bancare.
    Art. 3
    Obiectul de activitate al bancii
    Banca are urmatorul obiect de activitate:
    a) efectueaza incasarile si platile in valuta si lei pentru activitatea de import si export, prestari servicii, turism, operatiuni cu caracter necomercial, operatiuni cu caracter financiar, precum si orice alta activitate legata de efectuarea incasarilor si platilor intre persoanele fizice si juridice romane si/sau straine;
    b) cumpara si vinde in tara si/sau strainatate valute straine, efecte de comert exprimate in lei sau valute straine, precum si titluri de valori romane sau straine;
    c) acorda credite in lei si/sau valute straine persoanelor fizice si/sau juridice romane si/sau straine pe baze contractuale si in conditiile pietei;
    d) primeste si acorda credite din si in strainatate, incheind in acest scop cu institutii bancare si financiare straine conventii si aranjamente, participa la acordarea de credite sindicalizate in calitate de agent, sef de fila sau creditor, potrivit circumstantelor creditului si interesului sau;
    e) actioneaza in calitate de consultant avizator si agent al potentialilor investitori ori de unde ar fi acestia, in legatura cu investitiile de capital strain in Romania, precum si investitii de capital romanesc in strainatate;
    f) actioneaza ca agent si consultant al oricaror persoane fizice si/sau juridice romane si/sau straine, pentru pregatirea, emiterea si lansarea pe piata romana, respectiv straina, a obligatiunilor de imprumuturi de stat si/sau particulare, precum si de actiuni;
    g) emite efecte de comert in favoarea unor beneficiari din tara si/sau strainatate, accepta efectele de comert trase asupra sa, avalizeaza si gireaza efectele de comert in valuta sau lei emise de terti, primeste si emite garantii pentru angajamentele de plata in tara si/sau strainatate, proprii sau ale tertilor, ori in favoarea acestora, organizeaza si efectueaza operatiuni de titluri, valori si/sau orice alte efecte de comert, in nume propriu si/sau pentru terti, in cadrul bursei de valori;
    h) pastreaza in conturi curente si/sau depozite mijloacele banesti ale persoanelor fizice si juridice romane si/sau straine, indiferent de moneda in care ar fi exprimate acestea, organizeaza si presteaza pentru acestia servicii de cofre-fort si depozit de titluri si orice alte documente;
    i) efectueaza in nume propriu sau pentru terti operatiuni de arbitraj valutar;
    j) participa, in limitele prevazute de lege, cu capital in lei sau valute straine le constituirea in tara sau strainatate de societati comerciale, bancare, de productie, transporturi, asigurari, prestari servicii, precum si in orice alt domeniu permis de legea aplicabila, si/sau cumpara actiuni sau parti sociale emise de asemenea societati;
    k) organizeaza si realizeaza operatiuni de schimb valutar, precum si licitatii cu devize pe baza cursurilor rezultate dintre cerere si oferta;
    l) incheie cu organizatii romane, straine si/sau internationale cu caracter financiar si/sau bancar, acorduri si conventii necesare activitatii bancii, inclusiv acorduri de corespondent;
    m) editeaza publicatii proprii, participa la organisme si organizatii internationale cu caracter financiar si/sau bancar;
    n) realizeaza orice operatiuni bancare, potrivit legii.
    Art. 4
    Activitati speciale
    Banca poate la cererea guvernului si/sau a oricaror alte organisme guvernamentale sa actioneze ca agent consultant si/sau agent al acestora, in orice operatiuni specifice activitatii sale, potrivit aranjamentelor incheiate in acest scop.
    Art. 5
    Sediul social
    Sediul social al bancii este in Romania, municipiul Bucuresti, Calea Victoriei nr. 22-24, sectorul 3. El va putea fi schimbat prin hotararea adunarii generale a actionarilor in alt loc din Romania, potrivit legii.
    Banca va putea infiinta sucursale, agentii si reprezentante, oriunde in tara si/sau strainatate, cu respectarea cerintelor legii.
    Art. 6
    Durata de functionare
    Banca va functiona pe o durata de 99 ani.

    CAP. 2
    Capitalul social, actiuni

    Art. 7
    Capitalul social autorizat al bancii este fixat la suma de 14 miliarde lei, impartit in 1.400.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare.
    Capitalul social initial al bancii este fixat la suma de 7 miliarde lei, impartit in 700.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare, detinut initial integral de statul roman, fiind varsat in intregime la data constituirii bancii in lei si dolari S.U.A.
    De asemenea, la constituire, banca are un fond de rezerva de 500 milioane lei.
    Actiunile nominative vor putea fi transformate, in limitele si proportiile stabilite de adunarea generala, in actiuni la purtator cu valori nominale de 10.000 lei fiecare, cu conditia ca cel putin 30% din capitalul social sa fie detinut de stat sau agentul sau desemnat in acest scop.
    Actiunile la purtator vor fi subscrise in lei, iar varsamantul aferent se va efectua integral in lei sau in valute convertibile, in termen de 30 de zile de la data subscrierii.
    Actiunile pentru care varsamintele se efectueaza in valuta convertibila vor cuprinde, pe langa valoarea nominala in  lei, si echivalentul in dolari S.U.A., la cursul stabilit de Banca Nationala a Romaniei de la data emiterii actiunilor.
    O cota de 10% din actiunile emise, in conditiile alineatelor precedente, la valoarea nominala a acestora, vor putea fi vandute salariatilor bancii pe baza optiunii acestora, in procentele aprobate de consiliul de administratie pentru fiecare salariat in parte.
    Art. 8
    Actiunile
    Banca va emite actiuni si le va inmana actionarilor.
    Actiunile detinute de stat vor fi actiuni nominative, iar celelalte actiuni, la purtator.
    Actiunile cuprind:
    - denumirea si durata bancii;
    - data constituirii bancii, numarul de inregistrare si numarul Monitorului Oficial in care s-a facut publicitatea, potrivit legii;
    - capitalul social, numarul total al actiunilor, numarul lor de ordine, valoarea nominala a actiunilor.
    Actiunile vor fi tiparite pe hartie speciala, vor purta timbrul sec al bancii si semnaturile presedintelui si secretarului de administratie al bancii.
    Actiunile platite in devize convertibile vor cuprinde si valoarea lor exprimata in dolari S.U.A.
    Banca va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si parafat, potrivit legii, care se pastreaza la sediul social al bancii.
    Art. 9
    Majorarea capitalului
    Capitalul social poate fi majorat in conditiile legii, pe baza hotararii adunarii generale, prin emiterea de noi actiuni.
    Suma care reprezinta capitalul majorat va putea fi subscrisa in conditiile art. 7, varsamantul efectuandu-se la data subscrierii.
    Adunarea generala stabileste, in conditiile legii, modalitatea de acordare de tantieme  membrilor comitetului de directie.
    Statul va avea in orice emisiune de noi actiuni optiunea preferentiala de a cumpara 30% din acestea, la valoarea lor nominala. Optiunea va trebui totusi exercitata in termen de 6 luni calculat de la data notificarii de catre banca a emisiunii.
    Adunarea generala va putea hotari majorarea capitalului social si prin includerea in acesta a unor cote din rezerve potrivit legii, caz in care se va respecta structura stabilita la art. 7.
    Art. 10
    Reducerea capitalului
    Reducerea capitalului se poate face, in conditiile legii, pe baza hotararii adunarii generale. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicata de catre consiliul de administratie direct actionarilor, potrivit legii, cu cel putin 30 de zile inainte de data adunarii generale care decide asupra acestei reduceri.
    Art. 11
    Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
    Fiecare actiune subscrisa si varsata confera actionarului dreptul la un vot in adunarea generala, dreptul de a alege si de a fi ales in organele de conducere ale bancii, dreptul de a participa la repartizarea beneficiilor, precum si alte drepturi prevazute in statut sau stabilite de lege. Dreptul la vot in adunarea generala poate fi exprimat de actionarii care detin cel putin 100 actiuni.
    Detinerea de actiuni implica de drept adeziunea la statutul bancii, cu toate modificarile intervenite.
    Drepturile si obligatiile derivate din actiuni se transfera noilor detinatori in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
    Actiunile sunt garantate cu patrimoniul social, iar actionarii sunt obligati numai la plata acestora.
    Patrimoniul bancii nu poate fi grevat de datorii sau obligatii personale ale actionarilor.
    Creditorii actionarilor pot formula pretentii numai asupra partii din beneficiul bancii ce li se va repartiza de catre adunarea generala sau a cotei-parti cuvenite acestora la lichidarea bancii, efectuata in conditiile prezentului statut.
    Art. 12
    Circulatia actiunilor
    Actiunile sunt indivizibile cu privire la banca, care nu recunoaste decat un proprietar pentru fiecare actiune.
    Transmiterea actiunilor detinute de stat se poate face numai prin transformarea acestora in actiuni la purtator.
    Toate celelalte actiuni pot fi transmise prin vanzare, cesiune si orice alt mijloc permis de legea aplicabila.
    Art. 13
    Pierderea actiunii
    In cazul pierderii actiunii(lor) nominative, detinatorul va trebui sa anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa.
    Dupa trecerea a 6 luni de la data publicarii in presa a pierderii, originalul va fi declarat nul si se va elibera un duplicat al actiunii, facandu-se mentiunea despre aceasta in registrul societatii.

    CAP. 3
    Administrarea bancii

    Art. 14
    Adunarea generala a actionarilor
    Banca este condusa de adunarea generala a actionarilor.
    Adunarea generala este ordinara si extraordinara.
    Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an, in cel mult trei luni de la incheierea exercitiului financiar, si are urmatoarele atributii:
    a) sa analizeze si sa aprobe bilantul si contul de profit si pierderi, dupa ascultarea rapoartelor consiliului de administratie si a comisiei de cenzori;
    b) sa aleaga consiliul de administratie si comisia de cenzori si sa fixeze indemnizatia acestora, inclusiv acordarea jetoanelor de prezenta;
    c) sa se pronunte asupra activitatii consiliului de administratie pentru activitatea anului expirat;
    d) sa numeasca presedintele, vicepresedintii, secretarul consiliului de administratie si pe presedintele comisiei de cenzori, precum si presedintele si vicepresedintii executivi in cazul in care functiile respective nu sunt indeplinite de presedintele, respectiv vicepresedintii consiliului de administratie;
    e) sa hotarasca infiintarea, desfiintarea sau mutarea sucursalelor, filialelor si agentiilor;
    f) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli, precum si programul de activitate pe exercitiul urmator, pe baza propunerilor consiliului de administratie.
    Adunarea generala ordinara se poate intruni in prezenta actionarilor, care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social.
    Hotararile se iau cu majoritatea absoluta a voturilor actionarilor prezenti.
    Daca adunarea generala nu-si poate desfasura lucrarile din cauza neintrunirii actionarilor, reprezentand cel putin jumatate din capitalul social, consiliul de administratie convoaca o noua adunare generala care va putea sa delibereze si sa ia hotarari asupra problemelor propuse prin ordinea de zi a celei dintai adunari generale, oricare ar fi partea de capital reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.
    Art. 15
    Adunarea generala extraordinara se convoaca de catre consiliul de administratie, ori de cate ori apare necesar pentru a hotari:
    a) majorarea, reducerea sau reintregirea capitalului social;
    b) mutarea sediului social;
    c) emisiunea de obligatiuni;
    d) fuziunea cu alte societati bancare;
    e) dizolvarea bancii;
    f) modificarea statutului;
    g) orice alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale.
    Adunarea generala extraordinara se poate intruni in prezenta actionarilor care reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social, iar hotararile vor fi luate cu votul unui numar de actionari care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social.
    In cazul in care adunarea generala nu se poate intruni in conditiile alineatului precedent, consiliul de administratie va convoca o noua adunare generala extraordinara, care se va putea desfasura in prezenta actionarilor reprezentand cel putin jumatate din capitalul social, iar hotararile vor putea fi luate in acest caz cu votul actionarilor, reprezentand o treime din capitalul social.
    Hotararile adunarilor generale sunt obligatorii pentru actionari si organele care administreaza banca.
    Adunarile generale trebuie sa fie convocate cu cel putin 15 zile inainte de intrunirea lor, prin publicarea in Monitorul Oficial si un ziar de larga raspindire a locului si datei tinerii adunarii, precum si a ordinii de zi si a altor probleme care vor face obiectul dezbaterii adunarii generale.
    In cazul in care prin ordinea de zi se stabilesc propuneri pentru modificarea statutului bancii, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
    Art. 16
    Organizarea adunarii generale
    Adunarile generale sunt conduse de un prezidiu format din presedintele consiliului de administratie, un numar de 7 membri si un secretar, alesi de adunarea generala cu majoritatea simpla de voturi.
    In lipsa presedintelui consiliului de administratie, adunarea generala este condusa de vicepresedintele consiliului de administratie, desemnat de presedinte.
    Secretarul adunarii generale va intocmi procesul-verbal al sedintei ce va fi consemnat intr-un registru sigilat si parafat, potrivit prevederilor legale si va fi semnat de catre persoana care a prezidat sedinta si de catre secretar.
    Art. 17
    Consiliul de administratie
    Hotararile adunarilor generale sunt aduse la indeplinire de catre consiliul de administratie, format din 15 membri, numiti de adunarea generala a actionarilor.
    Consiliul de administratie este numit dintre actionari sau dintre persoane propuse de acestia pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea renumirii partiale sau totale a membrilor ce-l compun, pe noi perioade de 5 ani.
    In cazul in care din indiferent ce motive ramane un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea generala numeste un nou membru care va indeplini functia ramasa vacanta.
    Membrii consiliului de administratie nu pot ocupa fara autorizarea expresa a consiliului de administratie posturi de membri in consiliul de administratie sau de directori in alte societati bancare si nici sa participe la asemenea societati ca actionari cu raspundere nelimitata.
    Fiecare membru al consiliului de administratie la preluarea functiei va trebui sa depuna la sediul bancii o garantie a carei valoare trebuie sa fie echivalentul a cel putin 10 actiuni sau dublul remuneratiei lunare.
    Consiliul de administratie are urmatoarea structura organizatorica:
    - un presedinte;
    - trei vicepresedinti;
    - 11 membri.
    Presedintele si vicepresedintii consiliului de administratie sunt in acelasi timp presedinte si respectiv vicepresedinti executivi daca adunarea generala nu stabileste altfel.
    In orice situatie presedintele si vicepresedintii executivi nu pot fi decat membri ai consiliului de administratie.
    Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate ori este necesar in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor care il compun si ia decizii cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti. Consiliul de administratie este prezidat de catre presedintele consiliului sau in lipsa acestuia, de vicepresedintele desemnat de presedinte.
    Pentru lucrarile de secretariat, consiliul de administratie numeste un secretar fie din membrii sai, fie dintre salariatii cu functii de conducere operativa din banca.
    Lucrarile consiliului de administratie se consemneaza in procesul-verbal semnat de membrii care au luat parte la sedinta.
    Procesele-verbale se scriu in ordine cronologica intr-un registru in care se mentioneaza deciziile luate de consiliu, membrii care au luat parte la sedinta, precum si rezultatele voturilor.
    Membrii consiliului de administratie raspund, dupa caz, individual sau solidar fata de societate pentru prejudiciile cauzate prin infractiuni sau alte incalcari ale dispozitiilor legale, precum si pentru abateri de la statut.
    In cazul in care adunarea generala stabileste ca unul dintre membrii consiliului de administratie a facut greseli in conducerea si/sau administrarea bancii, acesta va putea fi revocat.
    Art. 18
    Atributiile consiliului de administratie
    Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
    a) aproba structura organizatorica, numarul de personal, retributia acestuia si Regulamentul de ordine interioara al bancii;
    b) stabileste regimul semnaturilor si al imputernicirilor in cadrul bancii;
    c) intocmeste proiectul bugetului bancii, bilantul, contul de profituri si pierderi si le prezinta spre aprobare adunarii generale;
    d) aproba acordarea de credite de un nivel de peste 100.000.000 lei, pe baza propunerilor comitetului de credit si risc si stabileste plafoanele operatiunilor care se realizeaza numai cu aprobarea consiliului de administratie;
    e) stabileste si aproba premiile in lei si valuta ale personalului, inclusiv acordarea a pana la doua salarii suplimentare, aproba imprumuturi salariatilor bancii cu dobanda preferentiala;
    f) aproba stabilirea de relatii de corespondent cu bancile din tara si strainatate, precum si plafonul de lucru cu aceste banci;
    g) aproba inregistrarea pe pierderi a sumelor imposibil de recuperat sau a celor a caror recuperare nu poate fi realizata in conditii economice, precum si a pierderilor provocate de salariati, consecinta a riscului normal al serviciului;
    h) aproba nivelul comisioanelor si tarifelor bancare proprii, precum si politica generala de scontare a efectelor de comert impreuna cu celelalte banci, sub conducerea Ministerului Finantelor si a Bancii Nationale;
    i) autorizeaza ocuparea de catre membrii comitetului de directie a unor functii in alte societati, respectiv participarea la acestea in calitate de asociati, administratori sau directori;
    j) propune adunarii generale infiintarea de sucursale, agentii si reprezentante in tara si strainatate.
    Aproba participarea bancii cu capital in lei sau valuta la infiintarea de societati comerciale, bancare, de asigurare si in general avand orice alt obiect permis de legea aplicabila si/sau cumpararea ori vinderea unor actiuni ori parti sociale emise de asemenea societati;
    k) numeste directorii generali si directorii directiilor operative ale bancii, precum si sucursalelor, filialelor si reprezentantelor si stabileste retributia acestora;
    l) aproba cumpararea de catre banca de imobile necesare activitatii proprii sau pentru salariatii bancii;
    m) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a actionarilor.
    Art. 19
    Comitetul de directie
    Pentru aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului de administratie si pentru exercitarea atributiilor acestuia in intervalul dintre sedinte, se constituie comitetul de directie al bancii, format din 11 membri, in componenta caruia intra presedintele si vicepresedintii executivi, conducatorii unor directii operative din banca si seful departamentului juridic al bancii desemnati de consiliul de administratie.
    Membrii comitetului de directie actioneaza conform imputernicirilor date de consiliul de administratie. Ei vor putea exercita orice act legat de administrarea bancii, in interesul acesteia, in limita competentelor care li se confera.
    Membrii comitetului de directie nu pot conduce, pe contul lor sau pe contul unor terte persoane, alte societati bancare, comerciale sau industriale, ei nu pot participa in alte societati de acest fel, nici in calitate de asociati cu raspundere nelimitata si nici ca administratori sau directori, afara de cazurile cand exercita aceste functiuni cu autorizarea consiliului de administratie al bancii.
    Comitetul de directie se intruneste saptamanal si supune ratificarii consiliului de administratie hotararile luate, raspunzand in intregul sau si fiecare membru in parte fata de acesta.
    In relatiile cu tertii banca este reprezentata prin presedintele executiv al bancii, iar in lipsa sa, de catre vicepresedintele executiv desemnat de catre presedinte.
    Art. 20
    Atributiile comitetului de directie
    a) incheie, modifica si desface contractul de munca al salariatilor;
    b) aproba operatiunile ce nu depasesc limita valorica stabilita de catre consiliul de administratie;
    c) elaboreaza strategia de marketing si o supune aprobarii consiliului de administratie;
    d) convoaca consiliul de administratie;
    e) prezinta consiliului de administratie informari in legatura cu activitatea si situatia patrimoniala a bancii si face propuneri de operatiuni a caror aprobare este de competenta consiliului de administratie;
    f) intocmeste raportul anual cu privire la activitatea bancii, bilantul si contul de beneficii si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului de activitate si al bugetului de venituri si cheltuieli pe anul urmator;
    g) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administratie si/sau adunarea generala si executa deciziile luate de acestia.
    Art. 21
    Presedintele executiv
    Presedintele executiv reprezinta banca in raporturile cu tertii si are in principal urmatoarele atributii:
    a) prezideaza sedintele comitetului de directie;
    b) exercita conducerea operativa a bancii, raspunde pentru buna administrare a acesteia si pentru integritatea patrimoniului ei;
    c) aplica sanctiuni disciplinare si propune consiliului de administratie acordarea de premii si recompense salariatilor bancii dupa ce acestea au fost in prealabil aprobate de comitetul de directie;
    d) indeplineste orice alte atributii din Regulamentul de ordine interioara al bancii si intreprinde actiunile necesare pentru executarea hotararilor consiliului de administratie si comitetului de directie.
    Art. 22
    Comisia de cenzori
    Comisia de cenzori este compusa din 3-5 membri si 2 supleanti, un membru fiind desemnat de Ministerul Finantelor.
    Rudele si afinii administratorilor pana la al 4-lea grad inclusiv, nu sunt eligibili ca cenzori sau daca sunt alesi pierd aceasta calitate.
    In caz de deces, de renuntare, de decadere legala a unuia dintre cenzori, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
    Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii care raman numesc cu avizul favorabil al consiliului de administratie alte persoane care sa inlocuiasca pe cei absenti pana la intrunirea celei mai apropiate adunari generale.
    Cenzorii vor trebui sa depuna la intrarea in functiune o garantie echivalind cu indemnizatia pe o luna.
    Cel putin unul din cenzori va fi contabil sau expert autorizat. Durata functionarii cenzorilor va fi de minim 3 ani. Ei vor primi indemnizatia indiferent de rezultatele bancare.
    Nivelul indemnizatiei va fi stabilit de adunarea generala la propunerea consiliului de administratie.
    Cenzorii al caror mandat a expirat pot fi realesi.
    Atributiile cenzorilor sunt urmatoarele:
    a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe, a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de evidenta contabila, prezentand consiliului de administratie si/sau  adunarii generale rapoarte;
    b) la incheierea exercitiului financiar, controleaza inventarul, documentele si informatiile prezentate de comitetul de directie, bilantul, conturile bancii, contul de beneficii si pierderi, prezentand adunarii generale un raport scris;
    c) in caz de lichidare a bancii controleaza operatiunile de lichidare.

    CAP. 4
    Activitatea bancii

    Art. 23
    Exercitiul economico-financiar
    Exercitiul economico-financiar incepe de la data de 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale fiecarui an, cu exceptia primului an cand acesta incepe la data constituirii bancii.
    Art. 24
    Personalul bancii
    Angajarea personalului bancii se va face de catre comitetul de directie prin contracte de munca.
    Plata salariilor, remuneratiilor, premiilor, gratificatiilor si a altor stimulente asemanatoare se va face in lei si valuta, potrivit legii.
    Personalul bancii este obligat sa pastreze secretul profesional asupra operatiunilor si clientilor bancii.
    Art. 25
    Amortizarea fondurilor fixe
    Amortizarea se stabileste prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achizitie a fondurilor fixe ale bancii si se include, dupa caz, in pretul prestarilor de servicii sau in cheltuielile de circulatie, utilizandu-se pentru inlocuirea mijloacelor fixe si alte nevoi ale bancii.
    Prin valoarea de achizitie a fondurilor fixe se intelege suma cheltuielilor de cumparare si a altor cheltuieli pentru punerea in functiune a fiecarui fond fix.
    Amortizarea se calculeaza de la data dobandirii fondului fix sau de la data punerii sale in functiune.
    Art. 26
    Reparatii capitale si amenajari
    Lucrarile de reparatii capitale si/sau amenajari a fondurilor fixe, proprietatea bancii sau inchiriate de aceasta, se face pe baza hotararii consiliului de administratie.
    Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective in pretul de cost al prestarilor de servicii si/sau cheltuielilor de circulatie in anul in care au fost executate sau esalonat, in mai multi ani.
    Art. 27
    Intocmirea bilantului si contului de profit si pierderi
    Banca va intocmi anual bilantul si contul de profit si pierderi si va tine evidenta in lei a activitatii economico-financiare, potrivit legii.
    Sumele in valuta incasate si respectiv platite de banca se vor reflecta in evidenta si bilantul bancii, la cursul stabilit, potrivit legii.
    Bilantul si contul de profituri si pierderi dupa verificarea acestora se publica in Monitorul Oficial.
    Art. 28
    Calculul si repartizarea profitului
    Profitul total al bancii se stabileste prin bilantul aprobat de adunarea generala ca diferenta intre suma totala a veniturilor incasate si suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
    Din profitul total se constituie fondul de rezerva in limitele permise de lege rezultand profitul impozabil.
    Suma ramasa dupa plata impozitului legal constituie profitul net care se distribuie actionarilor proportional cu numarul actiunilor detinute, sub forma de dividende.
    Adunarea generala poate stabili ca o parte din profitul net sa fie folosit pentru constituirea de provizioane, provizioane de risc, fonduri de investitii, precum si alte fonduri permise de lege.
    Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de banca in lei si valuta, potrivit legii si tipului de actiuni detinute, in cel mult 2 luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea generala. Pentru actiunile platite in devize convertibile, plata dividendelor se face in devize convertibile.
    Declararea profitului impozabil, comunicarea impozitului de plata, modalitatea de solutionare a cererilor cu privire la revizuirea impozitului si alte norme procedurale cuprinse in reglementarile din Romania referitoare la impunerea societatilor pe actiuni, comerciale si bancare, sunt aplicabile in mod corespunzator si bancii.
    In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala va analiza cauzele si va stabili masurile de redresare ce se impun.

    CAP. 5
    Modificarea formei juridice
    Dizolvarea, lichidarea si falimentul, cheltuieli de constituire, de emitere de noi actiuni si de obligatiuni

    Art. 29
    Modificarea formei juridice
    Banca va putea fi transformata in alta forma de societate prin decizia adunarii generale si dupa obtinerea aprobarii legale.
    Noua societate se va putea constitui cu un capital cel putin egal cu cel al vechii societati si cu participarea acelorasi actionari.
    O data cu schimbarea formei juridice poate fi majorat capitalul social si adusi in societate si alti actionari.
    Pentru constituire, noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si publicitate cerute de lege.
    Art. 30
    Dizolvarea bancii
    Urmatoarele situatii duc la dizolvarea bancii:
    a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
    b) pierderea a cel putin 1/2 din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul de rezerva, daca adunarea generala nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma ramasa;
    c) in orice alta situatie pe baza deciziei adunarii generale a actionarilor, luata in unanimitate dupa obtinerea aprobarilor legale.
    Art. 31
    Lichidarea bancii
    In caz de dizolvare, banca va intra in lichidare care se va face de catre lichidatorii numiti de adunarea generala, dintre actionari sau alte persoane sub controlul Bancii Nationale a Romaniei.
    Din momentul intrarii in functiune a lichidatorilor mandatul comitetului de directie inceteaza, membrii lui nemaiputand intreprinde noi operatiuni in numele bancii.
    Lichidatorii au aceleasi raspunderi ca si membrii comitetului de directie, fiind datori, dupa intrarea in functiune, ca impreuna cu directorii sa faca un inventar, sa evalueze bunurile bancii si sa incheie un bilant care sa constate situatia exacta a activului si pasivului.
    Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze bunurile si scriptele bancii incredintate de colegiul de conducere si sa tina un registru cu toate operatiunile lichidarii in ordine cronologica.
    Lichidatorii pot aparea in fata instantei judecatoresti si pot incheia tranzactii si compromisuri cu creditorii bancii.
    Lichidatorii vor instiinta creditorii printr-un anunt public, cerandu-le sa-si prezinte pretentiile intr-o anumita perioada de timp fixata. Creditorilor cunoscuti bancii li se transmite un anunt separat cerindu-li-se sa-si prezinte pretentiile.
    Lichidatorii care efectueaza operatiuni ce nu sunt necesare scopului lichidarii sunt raspunzatori personal si solidar de executarea acestora.
    Din sumele rezultate din lichidare vor fi platiti intai creditorii privilegiati.
    Dupa plata creditorilor, lichidatorii vor intocmi bilantul de lichidare si vor face propuneri de repartizare intre actionari a  rezultatelor financiare, proportional cu cotele de participare la capitalul social.
    Bilantul de lichidare ca si propunerile de distribuire a activului rezultat vor fi supuse spre aprobare adunarii generale.
    Dupa aprobarea acestui bilant se considera ca banca a descarcat pe lichidatori.
    Pe baza bilantului de lichidare, lichidatorii vor intocmi in forma autentica un inscris constatator care va fi inregistrat la Ministerul Finantelor si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Daca operatiunile de lichidare nu au fost terminate in termen de un an de la data deciziei adunarii generale care a hotarat lichidarea societatii, Banca Nationala a Romaniei va putea cere ca lichidarea sa se faca de judecatorul tribunalului competent.
    Art. 32
    Cheltuielile de constituire
    Cheltuielile de constituire sunt suportate de banca si reprezinta 2% din valoarea capitalului social, fiind amortizate in urmatorii doi ani de la efectuarea cheltuielilor.
    Art. 33
    Cheltuieli de emisiune de obligatiuni si actiuni noi
    La lansarea pe piata de noi actiuni, precum si de obligatiuni, banca constituie un fond de 3% din contravaloarea acestora care va fi destinat acoperirii cheltuielilor  de emisiune si remunerarii brokerilor, potrivit hotararii adunarii generale extraordinare.
    Fondul stabilit la alineatul precedent se constituie din profitul brut al anului de emisiune.

    CAP. 6
    Raspunderea civila a bancii, alte dispozitii

    Art. 34
    Raspunderea civila a bancii
    Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti sau in inregistrari in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la limita sumei eronat eliberate sau inregistrate daca nu se dovedeste ca erorile respective s-au produs din culpa clientilor.
    Raspunderea bancii inceteaza la expirarea termenului stabilit prin conditiile generale de lucru ale bancii, pentru titularii de cont de a aduce la cunostinta bancii neinregistrarea sau inregistrarea eronata a operatiunilor in conturi.
    Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de dispozitiile legale.
    Art. 35
    Interdictii de creditare
    Membrii consiliului de administratie, ai comitetului de directie si ai comisiei de cenzori nu pot primi credite de la banca.
    Art. 36
    Sucursalele, filialele si agentiile bancii
    Sucursalele, filialele si agentiile bancii isi desfasoara activitatea potrivit regulamentelor aprobate de consiliul de administratie si efectueaza operatiunile prevazute in prezentul statut.
    Art. 37
    Secretul operatiunilor
    Banca este obligata sa pastreze secretul operatiunilor si conturilor sale si ale clientilor sai.
    Relatii asupra operatiunilor si conturilor se dau numai titularilor de conturi, precum si autoritatilor de cercetare si judiciare care actioneaza in cadrul unei proceduri legale.
    Art. 38
    Litigii
    Litigiile legate de interpretarea si executarea statutului bancii, precum si cele dintre banca si personalul ei, sunt exclusiv de competenta instantei in raza teritoriala a careia isi are sediul banca.

    CAP. 7
    Dispozitii tranzitorii

    Art. 39
    In perioada in care statul roman este actionar unic al bancii, organizata ca societate comerciala pe actiuni S.A., atributiile legale si statuare ale adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul imputernicitilor statului, pana la data constituirii acesteia.
    O data cu constituirea adunarii generale a actionarilor, functionarea si atributiile  Consiliului imputernicitilor statului inceteaza de drept.
    Art. 40
    Consiliul imputernicitilor statului se compune din reprezentanti ai Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei, Agentiei Romane pentru Promovarea Investitiilor si a Asistentei Economice din Strainatate, precum si din specialisti ai Bancii Romane de Comert Exterior.
    Componenta nominala a membrilor Consiliului imputernicitilor statului se aproba de catre Ministerul Finantelor pe baza propunerilor presedintelui B.R.C.E.
    Membrii Consiliului imputernicitilor statului ce vor fi numiti pana la constituirea adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de angajati la unitatile din care provin, precum si toate drepturile si obligatiile aferente.
    Consiliul imputernicitilor statului prezinta periodic si la incetarea activitatii Ministerului Finantelor rapoarte asupra activitatii desfasurate de banca, precum si programul principalelor actiuni pentru perioadele urmatoare.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1356/1990

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1356 din 1990
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 1356/1990
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu