HOTARARE Nr. 1356 din 28 decembrie 1990
privind infiintarea Bancii Romane de Comert Exterior - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 18 ianuarie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Banca Romana de Comert Exterior - S.A., prin preluarea
activului si pasivului Bancii Romane de Comert Exterior, cu exceptia
operatiunilor care nu sunt specifice unei banci comerciale si care pana la data
prezentei au fost efectuate din dispozitia sau in numele statului, prevazute la
art. 4 din prezenta hotarare.
Pe aceeasi data, Banca Romana de Comert Exterior in forma organizatorica
stabilita prin Legea nr. 16/1968 si H.C.M. nr. 1485/1968 se desfiinteaza.
Art. 2
Banca isi incepe activitatea cu un capital initial de 7 miliarde lei,
impartit in 700.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare si un
fond de rezerva de 0,5 miliarde lei. In capitalul social initial este cuprinsa
suma de 110 milioane dolari, din care 63 milioane dolari participari la
capitalul unor banci mixte cu sediul in strainatate.
Art. 3
Banca isi desfasoara activitatea potrivit statutului prevazut in anexa,
care face parte integranta din prezenta hotarare.
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile legale ale
adunarii generale vor fi indeplinite de consiliul imputernicitilor statului.
Art. 4
Banca va preda agentului desemnat de guvern activele si pasivele, precum si
creantele si angajamentele asumate in procesul derularii operatiunilor
finantate in prezent prin credite bancare, cu privire la:
- administrarea in numele statului a rezervelor valutare in devize
convertibile si a celor provenite din acorduri de cliring si cooperare economica;
- creantele si creditele in lei aferente exporturilor pe credit
guvernamental, de cooperare economica si acorduri de plati cu diferite state;
- creantele si creditele in lei aferente exporturilor pe credit comercial
in tari care au solicitat reesalonarea datoriei fata de Romania;
- angajamentele statului din credite guvernamentale primite si
nerambursate;
- alte creante rezultate din aplicarea unor acte normative care urmeaza a
fi stabilite pe baza unor analize si propuneri prezentate guvernului.
O data cu predarea activelor, pasivelor, creantelor si angajamentelor
mentionate mai sus se predau agentului guvernului titlurile de credit in
portofoliu, garantiile bancare, acreditivele etc., aferente acestora.
Pana la preluarea de catre agentul guvernului a celor mentionate in
prezentul articol, banca va asigura, pe baze economice, gestionarea si evidenta
acestor operatiuni in mandat.
Art. 5
Pe baza prezentei hotarari se abroga H.C.M. nr. 1485/1968, iar orice alte
dispozitii contrare nu se aplica.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
STATUTUL
Bancii Romane de Comert Exterior - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, obiectul, sediul, durata
Art. 1
Denumirea bancii
Denumirea bancii este Banca Romana de Comert Exterior - S.A.
In toate documentele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte
emanand de la banca, denumirea bancii va fi Banca Romana de Comert Exterior,
urmata de initialele S.A., de capitalul social si numarul de inregistrare,
potrivit legii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Banca Romana de Comert Exterior, in continuare numita banca, este persoana
juridica romana, avand forma juridica de societate bancara comerciala pe
actiuni. Aceasta isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
prezentului statut, precum si ale legilor romane aplicabile societatilor
comerciale si societatilor bancare.
Art. 3
Obiectul de activitate al bancii
Banca are urmatorul obiect de activitate:
a) efectueaza incasarile si platile in valuta si lei pentru activitatea de
import si export, prestari servicii, turism, operatiuni cu caracter
necomercial, operatiuni cu caracter financiar, precum si orice alta activitate
legata de efectuarea incasarilor si platilor intre persoanele fizice si
juridice romane si/sau straine;
b) cumpara si vinde in tara si/sau strainatate valute straine, efecte de
comert exprimate in lei sau valute straine, precum si titluri de valori romane sau
straine;
c) acorda credite in lei si/sau valute straine persoanelor fizice si/sau
juridice romane si/sau straine pe baze contractuale si in conditiile pietei;
d) primeste si acorda credite din si in strainatate, incheind in acest scop
cu institutii bancare si financiare straine conventii si aranjamente, participa
la acordarea de credite sindicalizate in calitate de agent, sef de fila sau
creditor, potrivit circumstantelor creditului si interesului sau;
e) actioneaza in calitate de consultant avizator si agent al potentialilor
investitori ori de unde ar fi acestia, in legatura cu investitiile de capital
strain in Romania, precum si investitii de capital romanesc in strainatate;
f) actioneaza ca agent si consultant al oricaror persoane fizice si/sau
juridice romane si/sau straine, pentru pregatirea, emiterea si lansarea pe
piata romana, respectiv straina, a obligatiunilor de imprumuturi de stat si/sau
particulare, precum si de actiuni;
g) emite efecte de comert in favoarea unor beneficiari din tara si/sau
strainatate, accepta efectele de comert trase asupra sa, avalizeaza si gireaza
efectele de comert in valuta sau lei emise de terti, primeste si emite garantii
pentru angajamentele de plata in tara si/sau strainatate, proprii sau ale tertilor,
ori in favoarea acestora, organizeaza si efectueaza operatiuni de titluri,
valori si/sau orice alte efecte de comert, in nume propriu si/sau pentru terti,
in cadrul bursei de valori;
h) pastreaza in conturi curente si/sau depozite mijloacele banesti ale
persoanelor fizice si juridice romane si/sau straine, indiferent de moneda in
care ar fi exprimate acestea, organizeaza si presteaza pentru acestia servicii
de cofre-fort si depozit de titluri si orice alte documente;
i) efectueaza in nume propriu sau pentru terti operatiuni de arbitraj
valutar;
j) participa, in limitele prevazute de lege, cu capital in lei sau valute
straine le constituirea in tara sau strainatate de societati comerciale,
bancare, de productie, transporturi, asigurari, prestari servicii, precum si in
orice alt domeniu permis de legea aplicabila, si/sau cumpara actiuni sau parti
sociale emise de asemenea societati;
k) organizeaza si realizeaza operatiuni de schimb valutar, precum si
licitatii cu devize pe baza cursurilor rezultate dintre cerere si oferta;
l) incheie cu organizatii romane, straine si/sau internationale cu caracter
financiar si/sau bancar, acorduri si conventii necesare activitatii bancii,
inclusiv acorduri de corespondent;
m) editeaza publicatii proprii, participa la organisme si organizatii
internationale cu caracter financiar si/sau bancar;
n) realizeaza orice operatiuni bancare, potrivit legii.
Art. 4
Activitati speciale
Banca poate la cererea guvernului si/sau a oricaror alte organisme
guvernamentale sa actioneze ca agent consultant si/sau agent al acestora, in
orice operatiuni specifice activitatii sale, potrivit aranjamentelor incheiate
in acest scop.
Art. 5
Sediul social
Sediul social al bancii este in Romania, municipiul Bucuresti, Calea
Victoriei nr. 22-24, sectorul 3. El va putea fi schimbat prin hotararea
adunarii generale a actionarilor in alt loc din Romania, potrivit legii.
Banca va putea infiinta sucursale, agentii si reprezentante, oriunde in
tara si/sau strainatate, cu respectarea cerintelor legii.
Art. 6
Durata de functionare
Banca va functiona pe o durata de 99 ani.
CAP. 2
Capitalul social, actiuni
Art. 7
Capitalul social autorizat al bancii este fixat la suma de 14 miliarde lei,
impartit in 1.400.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare.
Capitalul social initial al bancii este fixat la suma de 7 miliarde lei,
impartit in 700.000 actiuni cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare,
detinut initial integral de statul roman, fiind varsat in intregime la data
constituirii bancii in lei si dolari S.U.A.
De asemenea, la constituire, banca are un fond de rezerva de 500 milioane
lei.
Actiunile nominative vor putea fi transformate, in limitele si proportiile
stabilite de adunarea generala, in actiuni la purtator cu valori nominale de
10.000 lei fiecare, cu conditia ca cel putin 30% din capitalul social sa fie
detinut de stat sau agentul sau desemnat in acest scop.
Actiunile la purtator vor fi subscrise in lei, iar varsamantul aferent se
va efectua integral in lei sau in valute convertibile, in termen de 30 de zile
de la data subscrierii.
Actiunile pentru care varsamintele se efectueaza in valuta convertibila vor
cuprinde, pe langa valoarea nominala in lei, si echivalentul in dolari S.U.A.,
la cursul stabilit de Banca Nationala a Romaniei de la data emiterii
actiunilor.
O cota de 10% din actiunile emise, in conditiile alineatelor precedente, la
valoarea nominala a acestora, vor putea fi vandute salariatilor bancii pe baza
optiunii acestora, in procentele aprobate de consiliul de administratie pentru
fiecare salariat in parte.
Art. 8
Actiunile
Banca va emite actiuni si le va inmana actionarilor.
Actiunile detinute de stat vor fi actiuni nominative, iar celelalte
actiuni, la purtator.
Actiunile cuprind:
- denumirea si durata bancii;
- data constituirii bancii, numarul de inregistrare si numarul Monitorului
Oficial in care s-a facut publicitatea, potrivit legii;
- capitalul social, numarul total al actiunilor, numarul lor de ordine,
valoarea nominala a actiunilor.
Actiunile vor fi tiparite pe hartie speciala, vor purta timbrul sec al
bancii si semnaturile presedintelui si secretarului de administratie al bancii.
Actiunile platite in devize convertibile vor cuprinde si valoarea lor
exprimata in dolari S.U.A.
Banca va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si
parafat, potrivit legii, care se pastreaza la sediul social al bancii.
Art. 9
Majorarea capitalului
Capitalul social poate fi majorat in conditiile legii, pe baza hotararii
adunarii generale, prin emiterea de noi actiuni.
Suma care reprezinta capitalul majorat va putea fi subscrisa in conditiile
art. 7, varsamantul efectuandu-se la data subscrierii.
Adunarea generala stabileste, in conditiile legii, modalitatea de acordare
de tantieme membrilor comitetului de directie.
Statul va avea in orice emisiune de noi actiuni optiunea preferentiala de a
cumpara 30% din acestea, la valoarea lor nominala. Optiunea va trebui totusi
exercitata in termen de 6 luni calculat de la data notificarii de catre banca a
emisiunii.
Adunarea generala va putea hotari majorarea capitalului social si prin
includerea in acesta a unor cote din rezerve potrivit legii, caz in care se va
respecta structura stabilita la art. 7.
Art. 10
Reducerea capitalului
Reducerea capitalului se poate face, in conditiile legii, pe baza hotararii
adunarii generale. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicata de
catre consiliul de administratie direct actionarilor, potrivit legii, cu cel
putin 30 de zile inainte de data adunarii generale care decide asupra acestei
reduceri.
Art. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata confera actionarului dreptul la un vot
in adunarea generala, dreptul de a alege si de a fi ales in organele de
conducere ale bancii, dreptul de a participa la repartizarea beneficiilor,
precum si alte drepturi prevazute in statut sau stabilite de lege. Dreptul la
vot in adunarea generala poate fi exprimat de actionarii care detin cel putin
100 actiuni.
Detinerea de actiuni implica de drept adeziunea la statutul bancii, cu
toate modificarile intervenite.
Drepturile si obligatiile derivate din actiuni se transfera noilor
detinatori in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Actiunile sunt garantate cu patrimoniul social, iar actionarii sunt
obligati numai la plata acestora.
Patrimoniul bancii nu poate fi grevat de datorii sau obligatii personale
ale actionarilor.
Creditorii actionarilor pot formula pretentii numai asupra partii din
beneficiul bancii ce li se va repartiza de catre adunarea generala sau a
cotei-parti cuvenite acestora la lichidarea bancii, efectuata in conditiile
prezentului statut.
Art. 12
Circulatia actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la banca, care nu recunoaste decat
un proprietar pentru fiecare actiune.
Transmiterea actiunilor detinute de stat se poate face numai prin
transformarea acestora in actiuni la purtator.
Toate celelalte actiuni pot fi transmise prin vanzare, cesiune si orice alt
mijloc permis de legea aplicabila.
Art. 13
Pierderea actiunii
In cazul pierderii actiunii(lor) nominative, detinatorul va trebui sa
anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa.
Dupa trecerea a 6 luni de la data publicarii in presa a pierderii,
originalul va fi declarat nul si se va elibera un duplicat al actiunii, facandu-se
mentiunea despre aceasta in registrul societatii.
CAP. 3
Administrarea bancii
Art. 14
Adunarea generala a actionarilor
Banca este condusa de adunarea generala a actionarilor.
Adunarea generala este ordinara si extraordinara.
Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an, in cel mult trei
luni de la incheierea exercitiului financiar, si are urmatoarele atributii:
a) sa analizeze si sa aprobe bilantul si contul de profit si pierderi, dupa
ascultarea rapoartelor consiliului de administratie si a comisiei de cenzori;
b) sa aleaga consiliul de administratie si comisia de cenzori si sa fixeze
indemnizatia acestora, inclusiv acordarea jetoanelor de prezenta;
c) sa se pronunte asupra activitatii consiliului de administratie pentru
activitatea anului expirat;
d) sa numeasca presedintele, vicepresedintii, secretarul consiliului de
administratie si pe presedintele comisiei de cenzori, precum si presedintele si
vicepresedintii executivi in cazul in care functiile respective nu sunt
indeplinite de presedintele, respectiv vicepresedintii consiliului de
administratie;
e) sa hotarasca infiintarea, desfiintarea sau mutarea sucursalelor,
filialelor si agentiilor;
f) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli, precum si programul de
activitate pe exercitiul urmator, pe baza propunerilor consiliului de
administratie.
Adunarea generala ordinara se poate intruni in prezenta actionarilor, care
sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social.
Hotararile se iau cu majoritatea absoluta a voturilor actionarilor
prezenti.
Daca adunarea generala nu-si poate desfasura lucrarile din cauza
neintrunirii actionarilor, reprezentand cel putin jumatate din capitalul
social, consiliul de administratie convoaca o noua adunare generala care va
putea sa delibereze si sa ia hotarari asupra problemelor propuse prin ordinea
de zi a celei dintai adunari generale, oricare ar fi partea de capital
reprezentata de actionarii prezenti, cu majoritate.
Art. 15
Adunarea generala extraordinara se convoaca de catre consiliul de
administratie, ori de cate ori apare necesar pentru a hotari:
a) majorarea, reducerea sau reintregirea capitalului social;
b) mutarea sediului social;
c) emisiunea de obligatiuni;
d) fuziunea cu alte societati bancare;
e) dizolvarea bancii;
f) modificarea statutului;
g) orice alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale.
Adunarea generala extraordinara se poate intruni in prezenta actionarilor care
reprezinta cel putin trei patrimi din capitalul social, iar hotararile vor fi
luate cu votul unui numar de actionari care sa reprezinte cel putin jumatate
din capitalul social.
In cazul in care adunarea generala nu se poate intruni in conditiile alineatului
precedent, consiliul de administratie va convoca o noua adunare generala
extraordinara, care se va putea desfasura in prezenta actionarilor reprezentand
cel putin jumatate din capitalul social, iar hotararile vor putea fi luate in
acest caz cu votul actionarilor, reprezentand o treime din capitalul social.
Hotararile adunarilor generale sunt obligatorii pentru actionari si
organele care administreaza banca.
Adunarile generale trebuie sa fie convocate cu cel putin 15 zile inainte de
intrunirea lor, prin publicarea in Monitorul Oficial si un ziar de larga
raspindire a locului si datei tinerii adunarii, precum si a ordinii de zi si a
altor probleme care vor face obiectul dezbaterii adunarii generale.
In cazul in care prin ordinea de zi se stabilesc propuneri pentru
modificarea statutului bancii, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral
al propunerilor.
Art. 16
Organizarea adunarii generale
Adunarile generale sunt conduse de un prezidiu format din presedintele
consiliului de administratie, un numar de 7 membri si un secretar, alesi de
adunarea generala cu majoritatea simpla de voturi.
In lipsa presedintelui consiliului de administratie, adunarea generala este
condusa de vicepresedintele consiliului de administratie, desemnat de
presedinte.
Secretarul adunarii generale va intocmi procesul-verbal al sedintei ce va
fi consemnat intr-un registru sigilat si parafat, potrivit prevederilor legale
si va fi semnat de catre persoana care a prezidat sedinta si de catre secretar.
Art. 17
Consiliul de administratie
Hotararile adunarilor generale sunt aduse la indeplinire de catre consiliul
de administratie, format din 15 membri, numiti de adunarea generala a
actionarilor.
Consiliul de administratie este numit dintre actionari sau dintre persoane
propuse de acestia pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea renumirii partiale
sau totale a membrilor ce-l compun, pe noi perioade de 5 ani.
In cazul in care din indiferent ce motive ramane un loc vacant in consiliul
de administratie, adunarea generala numeste un nou membru care va indeplini
functia ramasa vacanta.
Membrii consiliului de administratie nu pot ocupa fara autorizarea expresa
a consiliului de administratie posturi de membri in consiliul de administratie sau
de directori in alte societati bancare si nici sa participe la asemenea
societati ca actionari cu raspundere nelimitata.
Fiecare membru al consiliului de administratie la preluarea functiei va
trebui sa depuna la sediul bancii o garantie a carei valoare trebuie sa fie
echivalentul a cel putin 10 actiuni sau dublul remuneratiei lunare.
Consiliul de administratie are urmatoarea structura organizatorica:
- un presedinte;
- trei vicepresedinti;
- 11 membri.
Presedintele si vicepresedintii consiliului de administratie sunt in
acelasi timp presedinte si respectiv vicepresedinti executivi daca adunarea
generala nu stabileste altfel.
In orice situatie presedintele si vicepresedintii executivi nu pot fi decat
membri ai consiliului de administratie.
Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna si ori de cate ori
este necesar in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor care il
compun si ia decizii cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti. Consiliul de
administratie este prezidat de catre presedintele consiliului sau in lipsa
acestuia, de vicepresedintele desemnat de presedinte.
Pentru lucrarile de secretariat, consiliul de administratie numeste un
secretar fie din membrii sai, fie dintre salariatii cu functii de conducere
operativa din banca.
Lucrarile consiliului de administratie se consemneaza in procesul-verbal
semnat de membrii care au luat parte la sedinta.
Procesele-verbale se scriu in ordine cronologica intr-un registru in care
se mentioneaza deciziile luate de consiliu, membrii care au luat parte la
sedinta, precum si rezultatele voturilor.
Membrii consiliului de administratie raspund, dupa caz, individual sau
solidar fata de societate pentru prejudiciile cauzate prin infractiuni sau alte
incalcari ale dispozitiilor legale, precum si pentru abateri de la statut.
In cazul in care adunarea generala stabileste ca unul dintre membrii
consiliului de administratie a facut greseli in conducerea si/sau administrarea
bancii, acesta va putea fi revocat.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica, numarul de personal, retributia
acestuia si Regulamentul de ordine interioara al bancii;
b) stabileste regimul semnaturilor si al imputernicirilor in cadrul bancii;
c) intocmeste proiectul bugetului bancii, bilantul, contul de profituri si
pierderi si le prezinta spre aprobare adunarii generale;
d) aproba acordarea de credite de un nivel de peste 100.000.000 lei, pe
baza propunerilor comitetului de credit si risc si stabileste plafoanele
operatiunilor care se realizeaza numai cu aprobarea consiliului de
administratie;
e) stabileste si aproba premiile in lei si valuta ale personalului,
inclusiv acordarea a pana la doua salarii suplimentare, aproba imprumuturi
salariatilor bancii cu dobanda preferentiala;
f) aproba stabilirea de relatii de corespondent cu bancile din tara si
strainatate, precum si plafonul de lucru cu aceste banci;
g) aproba inregistrarea pe pierderi a sumelor imposibil de recuperat sau a
celor a caror recuperare nu poate fi realizata in conditii economice, precum si
a pierderilor provocate de salariati, consecinta a riscului normal al
serviciului;
h) aproba nivelul comisioanelor si tarifelor bancare proprii, precum si
politica generala de scontare a efectelor de comert impreuna cu celelalte
banci, sub conducerea Ministerului Finantelor si a Bancii Nationale;
i) autorizeaza ocuparea de catre membrii comitetului de directie a unor
functii in alte societati, respectiv participarea la acestea in calitate de
asociati, administratori sau directori;
j) propune adunarii generale infiintarea de sucursale, agentii si
reprezentante in tara si strainatate.
Aproba participarea bancii cu capital in lei sau valuta la infiintarea de
societati comerciale, bancare, de asigurare si in general avand orice alt
obiect permis de legea aplicabila si/sau cumpararea ori vinderea unor actiuni
ori parti sociale emise de asemenea societati;
k) numeste directorii generali si directorii directiilor operative ale
bancii, precum si sucursalelor, filialelor si reprezentantelor si stabileste
retributia acestora;
l) aproba cumpararea de catre banca de imobile necesare activitatii proprii
sau pentru salariatii bancii;
m) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 19
Comitetul de directie
Pentru aducerea la indeplinire a hotararilor consiliului de administratie
si pentru exercitarea atributiilor acestuia in intervalul dintre sedinte, se
constituie comitetul de directie al bancii, format din 11 membri, in componenta
caruia intra presedintele si vicepresedintii executivi, conducatorii unor
directii operative din banca si seful departamentului juridic al bancii
desemnati de consiliul de administratie.
Membrii comitetului de directie actioneaza conform imputernicirilor date de
consiliul de administratie. Ei vor putea exercita orice act legat de
administrarea bancii, in interesul acesteia, in limita competentelor care li se
confera.
Membrii comitetului de directie nu pot conduce, pe contul lor sau pe contul
unor terte persoane, alte societati bancare, comerciale sau industriale, ei nu
pot participa in alte societati de acest fel, nici in calitate de asociati cu
raspundere nelimitata si nici ca administratori sau directori, afara de
cazurile cand exercita aceste functiuni cu autorizarea consiliului de
administratie al bancii.
Comitetul de directie se intruneste saptamanal si supune ratificarii
consiliului de administratie hotararile luate, raspunzand in intregul sau si
fiecare membru in parte fata de acesta.
In relatiile cu tertii banca este reprezentata prin presedintele executiv
al bancii, iar in lipsa sa, de catre vicepresedintele executiv desemnat de
catre presedinte.
Art. 20
Atributiile comitetului de directie
a) incheie, modifica si desface contractul de munca al salariatilor;
b) aproba operatiunile ce nu depasesc limita valorica stabilita de catre
consiliul de administratie;
c) elaboreaza strategia de marketing si o supune aprobarii consiliului de
administratie;
d) convoaca consiliul de administratie;
e) prezinta consiliului de administratie informari in legatura cu
activitatea si situatia patrimoniala a bancii si face propuneri de operatiuni a
caror aprobare este de competenta consiliului de administratie;
f) intocmeste raportul anual cu privire la activitatea bancii, bilantul si
contul de beneficii si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul
programului de activitate si al bugetului de venituri si cheltuieli pe anul
urmator;
g) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administratie
si/sau adunarea generala si executa deciziile luate de acestia.
Art. 21
Presedintele executiv
Presedintele executiv reprezinta banca in raporturile cu tertii si are in
principal urmatoarele atributii:
a) prezideaza sedintele comitetului de directie;
b) exercita conducerea operativa a bancii, raspunde pentru buna administrare
a acesteia si pentru integritatea patrimoniului ei;
c) aplica sanctiuni disciplinare si propune consiliului de administratie
acordarea de premii si recompense salariatilor bancii dupa ce acestea au fost
in prealabil aprobate de comitetul de directie;
d) indeplineste orice alte atributii din Regulamentul de ordine interioara
al bancii si intreprinde actiunile necesare pentru executarea hotararilor
consiliului de administratie si comitetului de directie.
Art. 22
Comisia de cenzori
Comisia de cenzori este compusa din 3-5 membri si 2 supleanti, un membru
fiind desemnat de Ministerul Finantelor.
Rudele si afinii administratorilor pana la al 4-lea grad inclusiv, nu sunt
eligibili ca cenzori sau daca sunt alesi pierd aceasta calitate.
In caz de deces, de renuntare, de decadere legala a unuia dintre cenzori,
supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
Daca in acest mod numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii care
raman numesc cu avizul favorabil al consiliului de administratie alte persoane
care sa inlocuiasca pe cei absenti pana la intrunirea celei mai apropiate
adunari generale.
Cenzorii vor trebui sa depuna la intrarea in functiune o garantie
echivalind cu indemnizatia pe o luna.
Cel putin unul din cenzori va fi contabil sau expert autorizat. Durata
functionarii cenzorilor va fi de minim 3 ani. Ei vor primi indemnizatia
indiferent de rezultatele bancare.
Nivelul indemnizatiei va fi stabilit de adunarea generala la propunerea
consiliului de administratie.
Cenzorii al caror mandat a expirat pot fi realesi.
Atributiile cenzorilor sunt urmatoarele:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe,
a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila, prezentand consiliului de administratie si/sau adunarii
generale rapoarte;
b) la incheierea exercitiului financiar, controleaza inventarul,
documentele si informatiile prezentate de comitetul de directie, bilantul,
conturile bancii, contul de beneficii si pierderi, prezentand adunarii generale
un raport scris;
c) in caz de lichidare a bancii controleaza operatiunile de lichidare.
CAP. 4
Activitatea bancii
Art. 23
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe de la data de 1 ianuarie si se
incheie la 31 decembrie ale fiecarui an, cu exceptia primului an cand acesta
incepe la data constituirii bancii.
Art. 24
Personalul bancii
Angajarea personalului bancii se va face de catre comitetul de directie
prin contracte de munca.
Plata salariilor, remuneratiilor, premiilor, gratificatiilor si a altor
stimulente asemanatoare se va face in lei si valuta, potrivit legii.
Personalul bancii este obligat sa pastreze secretul profesional asupra
operatiunilor si clientilor bancii.
Art. 25
Amortizarea fondurilor fixe
Amortizarea se stabileste prin aplicarea normelor de amortizare asupra
valorii de achizitie a fondurilor fixe ale bancii si se include, dupa caz, in
pretul prestarilor de servicii sau in cheltuielile de circulatie, utilizandu-se
pentru inlocuirea mijloacelor fixe si alte nevoi ale bancii.
Prin valoarea de achizitie a fondurilor fixe se intelege suma cheltuielilor
de cumparare si a altor cheltuieli pentru punerea in functiune a fiecarui fond
fix.
Amortizarea se calculeaza de la data dobandirii fondului fix sau de la data
punerii sale in functiune.
Art. 26
Reparatii capitale si amenajari
Lucrarile de reparatii capitale si/sau amenajari a fondurilor fixe,
proprietatea bancii sau inchiriate de aceasta, se face pe baza hotararii
consiliului de administratie.
Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective in
pretul de cost al prestarilor de servicii si/sau cheltuielilor de circulatie in
anul in care au fost executate sau esalonat, in mai multi ani.
Art. 27
Intocmirea bilantului si contului de profit si pierderi
Banca va intocmi anual bilantul si contul de profit si pierderi si va tine
evidenta in lei a activitatii economico-financiare, potrivit legii.
Sumele in valuta incasate si respectiv platite de banca se vor reflecta in
evidenta si bilantul bancii, la cursul stabilit, potrivit legii.
Bilantul si contul de profituri si pierderi dupa verificarea acestora se
publica in Monitorul Oficial.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
Profitul total al bancii se stabileste prin bilantul aprobat de adunarea
generala ca diferenta intre suma totala a veniturilor incasate si suma
cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Din profitul total se constituie fondul de rezerva in limitele permise de
lege rezultand profitul impozabil.
Suma ramasa dupa plata impozitului legal constituie profitul net care se
distribuie actionarilor proportional cu numarul actiunilor detinute, sub forma
de dividende.
Adunarea generala poate stabili ca o parte din profitul net sa fie folosit
pentru constituirea de provizioane, provizioane de risc, fonduri de investitii,
precum si alte fonduri permise de lege.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de banca in lei si valuta,
potrivit legii si tipului de actiuni detinute, in cel mult 2 luni de la
aprobarea bilantului de catre adunarea generala. Pentru actiunile platite in
devize convertibile, plata dividendelor se face in devize convertibile.
Declararea profitului impozabil, comunicarea impozitului de plata,
modalitatea de solutionare a cererilor cu privire la revizuirea impozitului si
alte norme procedurale cuprinse in reglementarile din Romania referitoare la
impunerea societatilor pe actiuni, comerciale si bancare, sunt aplicabile in
mod corespunzator si bancii.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala va analiza cauzele si
va stabili masurile de redresare ce se impun.
CAP. 5
Modificarea formei juridice
Dizolvarea, lichidarea si falimentul, cheltuieli de constituire, de emitere
de noi actiuni si de obligatiuni
Art. 29
Modificarea formei juridice
Banca va putea fi transformata in alta forma de societate prin decizia
adunarii generale si dupa obtinerea aprobarii legale.
Noua societate se va putea constitui cu un capital cel putin egal cu cel al
vechii societati si cu participarea acelorasi actionari.
O data cu schimbarea formei juridice poate fi majorat capitalul social si
adusi in societate si alti actionari.
Pentru constituire, noua societate va indeplini formalitatile legale de
inregistrare si publicitate cerute de lege.
Art. 30
Dizolvarea bancii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea bancii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) pierderea a cel putin 1/2 din capitalul social, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala nu decide completarea capitalului
social sau reducerea lui la suma ramasa;
c) in orice alta situatie pe baza deciziei adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate dupa obtinerea aprobarilor legale.
Art. 31
Lichidarea bancii
In caz de dizolvare, banca va intra in lichidare care se va face de catre
lichidatorii numiti de adunarea generala, dintre actionari sau alte persoane
sub controlul Bancii Nationale a Romaniei.
Din momentul intrarii in functiune a lichidatorilor mandatul comitetului de
directie inceteaza, membrii lui nemaiputand intreprinde noi operatiuni in
numele bancii.
Lichidatorii au aceleasi raspunderi ca si membrii comitetului de directie,
fiind datori, dupa intrarea in functiune, ca impreuna cu directorii sa faca un
inventar, sa evalueze bunurile bancii si sa incheie un bilant care sa constate
situatia exacta a activului si pasivului.
Lichidatorii sunt obligati sa primeasca si sa pastreze bunurile si
scriptele bancii incredintate de colegiul de conducere si sa tina un registru
cu toate operatiunile lichidarii in ordine cronologica.
Lichidatorii pot aparea in fata instantei judecatoresti si pot incheia
tranzactii si compromisuri cu creditorii bancii.
Lichidatorii vor instiinta creditorii printr-un anunt public, cerandu-le
sa-si prezinte pretentiile intr-o anumita perioada de timp fixata. Creditorilor
cunoscuti bancii li se transmite un anunt separat cerindu-li-se sa-si prezinte
pretentiile.
Lichidatorii care efectueaza operatiuni ce nu sunt necesare scopului
lichidarii sunt raspunzatori personal si solidar de executarea acestora.
Din sumele rezultate din lichidare vor fi platiti intai creditorii
privilegiati.
Dupa plata creditorilor, lichidatorii vor intocmi bilantul de lichidare si
vor face propuneri de repartizare intre actionari a rezultatelor financiare,
proportional cu cotele de participare la capitalul social.
Bilantul de lichidare ca si propunerile de distribuire a activului rezultat
vor fi supuse spre aprobare adunarii generale.
Dupa aprobarea acestui bilant se considera ca banca a descarcat pe
lichidatori.
Pe baza bilantului de lichidare, lichidatorii vor intocmi in forma
autentica un inscris constatator care va fi inregistrat la Ministerul
Finantelor si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
Daca operatiunile de lichidare nu au fost terminate in termen de un an de
la data deciziei adunarii generale care a hotarat lichidarea societatii, Banca
Nationala a Romaniei va putea cere ca lichidarea sa se faca de judecatorul
tribunalului competent.
Art. 32
Cheltuielile de constituire
Cheltuielile de constituire sunt suportate de banca si reprezinta 2% din
valoarea capitalului social, fiind amortizate in urmatorii doi ani de la
efectuarea cheltuielilor.
Art. 33
Cheltuieli de emisiune de obligatiuni si actiuni noi
La lansarea pe piata de noi actiuni, precum si de obligatiuni, banca
constituie un fond de 3% din contravaloarea acestora care va fi destinat
acoperirii cheltuielilor de emisiune si remunerarii brokerilor, potrivit
hotararii adunarii generale extraordinare.
Fondul stabilit la alineatul precedent se constituie din profitul brut al
anului de emisiune.
CAP. 6
Raspunderea civila a bancii, alte dispozitii
Art. 34
Raspunderea civila a bancii
Pentru eventualele erori in eliberarea de mijloace banesti sau in
inregistrari in conturile clientilor, banca raspunde numai pana la limita sumei
eronat eliberate sau inregistrate daca nu se dovedeste ca erorile respective
s-au produs din culpa clientilor.
Raspunderea bancii inceteaza la expirarea termenului stabilit prin
conditiile generale de lucru ale bancii, pentru titularii de cont de a aduce la
cunostinta bancii neinregistrarea sau inregistrarea eronata a operatiunilor in
conturi.
Pretentiile fata de banca sunt supuse prescriptiei prevazute de
dispozitiile legale.
Art. 35
Interdictii de creditare
Membrii consiliului de administratie, ai comitetului de directie si ai
comisiei de cenzori nu pot primi credite de la banca.
Art. 36
Sucursalele, filialele si agentiile bancii
Sucursalele, filialele si agentiile bancii isi desfasoara activitatea
potrivit regulamentelor aprobate de consiliul de administratie si efectueaza
operatiunile prevazute in prezentul statut.
Art. 37
Secretul operatiunilor
Banca este obligata sa pastreze secretul operatiunilor si conturilor sale
si ale clientilor sai.
Relatii asupra operatiunilor si conturilor se dau numai titularilor de
conturi, precum si autoritatilor de cercetare si judiciare care actioneaza in
cadrul unei proceduri legale.
Art. 38
Litigii
Litigiile legate de interpretarea si executarea statutului bancii, precum
si cele dintre banca si personalul ei, sunt exclusiv de competenta instantei in
raza teritoriala a careia isi are sediul banca.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii
Art. 39
In perioada in care statul roman este actionar unic al bancii, organizata
ca societate comerciala pe actiuni S.A., atributiile legale si statuare ale
adunarii generale a actionarilor vor fi indeplinite de Consiliul
imputernicitilor statului, pana la data constituirii acesteia.
O data cu constituirea adunarii generale a actionarilor, functionarea si
atributiile Consiliului imputernicitilor statului inceteaza de drept.
Art. 40
Consiliul imputernicitilor statului se compune din reprezentanti ai
Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei, Agentiei Romane pentru
Promovarea Investitiilor si a Asistentei Economice din Strainatate, precum si
din specialisti ai Bancii Romane de Comert Exterior.
Componenta nominala a membrilor Consiliului imputernicitilor statului se
aproba de catre Ministerul Finantelor pe baza propunerilor presedintelui
B.R.C.E.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului ce vor fi numiti pana la
constituirea adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de
angajati la unitatile din care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile aferente.
Consiliul imputernicitilor statului prezinta periodic si la incetarea
activitatii Ministerului Finantelor rapoarte asupra activitatii desfasurate de
banca, precum si programul principalelor actiuni pentru perioadele urmatoare.