HOTARARE Nr.
1401 din 18 noiembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Centrului National de Evaluare si Examinare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 821 din 30 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Centrul Naţional de
Evaluare şi Examinare, ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, specializat în evaluarea educaţională, în
subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
(2) Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare preia
activitatea de evaluare de la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, care se desfiinţează.
(3) Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare are
sediul în imobilul, aflat în administrarea Ministerului Educaţiei, Cercetării
şi Inovării, situat în municipiul Bucureşti, str. General Berthelot nr. 26,
sectorul 1.
Art. 2. - Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare are
ca scop realizarea şi coordonarea sistemului naţional de evaluare şi examinare
în învăţământul preuniversitar şi coordonarea evaluării manualelor şcolare.
Art. 3. - Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare are
următoarele atribuţii:
a) asigură coordonarea ştiinţifică şi profesională a
sistemului de examene din învăţământul preuniversitar, inclusiv elaborarea probelor
de examen/concurs/olimpiade;
b) elaborează, împreună cu direcţiile specializate
din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, metodologii, proceduri şi
regulamente pentru organizarea şi desfăşurarea examenelor şi evaluărilor în
învăţământul preuniversitar, pe care le supune aprobării ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării;
c) efectuează expertize şi sondaje de evaluare a
rezultatelor şcolare şi a eficienţei învăţământului, furnizând ministerului un
feed-back sistematic şi operativ, în scopul adoptării măsurilor de optimizare a
activităţii în învăţământul preuniversitar;
d) elaborează, în vederea informării publice, rapoarte
privind rezultatele înregistrate la examenele şi evaluările naţionale, la
etapele naţionale şi internaţionale ale olimpiadelor şi concursurilor,
evidenţiind oportunitatea adoptării de către ministrul educaţiei, cercetării şi
inovării a unor decizii cu privire la factorii care permit îmbunătăţirea
performanţelor şcolare;
e) organizează un sistem de evidenţă a rezultatelor
examenelor naţionale, olimpiadelor şi concursurilor pentru elevi, precum şi a
rezultatelor şcolare înregistrate la finalul unor cicluri de
învăţământ/curriculare, în funcţie de profilurile de formare, în vederea
cercetării dinamicii acestora;
f) acordă sprijin tehnic şi de specialitate în
realizarea unor acţiuni de evaluare întreprinse de minister, inspectorate
şcolare, unităţi de învăţământ;
g) elaborează şi realizează programe de proiectare a
unor teste standardizate pentru principalele discipline/module şcolare, în
funcţie de nivelurile educaţionale sau de ciclurile curriculare;
h) organizează programe de pregătire a membrilor
comisiilor de examen, a examinatorilor şi a altor persoane implicate în
desfăşurarea examenelor şi sprijină acţiunile de perfecţionare a personalului
didactic în realizarea proceselor de evaluare curentă a progresului şcolar;
i) desfăşoară activităţi de cercetare în domeniul
evaluării educaţionale;
j) propune conducerii Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Inovării iniţierea unor proiecte de acte normative care fac
referire la evaluarea de proces şi performanţa în învăţământul preuniversitar;
k) participă la proiecte şi la programe naţionale şi
internaţionale în domeniul evaluării în învăţământul preuniversitar;
l) constituie şi coordonează activitatea unor grupuri
de lucru compuse din specialişti şi din cadre didactice cu experienţă, în
scopul construirii şi actualizării bazelor de date cu instrumente de evaluare;
m) coordonează derularea mecanismelor de evaluare a
manualelor şcolare pentru învăţământul preuniversitar, conform metodologiei
aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării, şi
activitatea centrelor de excelenţă regionale/judeţene;
n) realizează expertize şi sondaje în unităţile de
învăţământ cu privire la procesul de alegere şi utilizare a manualelor şcolare;
o) coordonează activitatea de derulare a mecanismelor
de reevaluare a manualelor şcolare, la cererea ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării;
p) formează experţi evaluatori de manuale şcolare, prin
derularea de programe în acest sens;
q) organizează cadrul general al difuzării manualelor
în şcoli;
r) verifică respectarea de către edituri a condiţiilor
tehnice de editare a manualelor şcolare.
Art. 4. - (1) Structura organizatorică, statul de
funcţii şi regulamentul de funcţionare ale Centrului Naţional de Evaluare şi
Examinare se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi
inovării.
(2) Conducerea Centrului Naţional de Evaluare şi
Examinare este asigurată de către un director, numit prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării şi inovării, pe baza rezultatelor concursului organizat
în condiţiile legii.
(3) Numărul maxim de posturi ale Centrului Naţional de
Evaluare şi Examinare este de 44.
(4) Posturile sunt prevăzute, în condiţiile legii,
pentru funcţii publice şi personal contractual.
(5) Posturile Centrului Naţional de Evaluare şi
Examinare se asigură cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru
unităţile din subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, prin
redistribuirea numărului de posturi de la unităţile finanţate integral de la
bugetul de stat la unităţile finanţate din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat şi cu încadrarea în cheltuielile aprobate prin
bugetul ministerului.
(6) Incetarea raporturilor de muncă sau de serviciu
ale personalului, ca urmare a reorganizării potrivit prezentei hotărâri, se
face cu respectarea dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional.
Art. 5. - (1) Cheltuielile curente şi de capital ale
Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare se asigură din venituri proprii şi
subvenţii acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Inovării.
(2) Veniturile proprii ale Centrului Naţional de
Evaluare şi Examinare provin din tarife percepute pentru activităţi de:
evaluarea manualelor şcolare, elaborarea de publicaţii, cărţi şi broşuri,
consultanţă pentru elaborarea de proiecte în domeniul educaţiei, consultanţă
pentru elaborarea de proiecte finanţate din fonduri UE pentru ţări din Asia şi
Africa.
(3) Salarizarea personalului Centrului Naţional de
Evaluare şi Examinare se face conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 6. - Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
preia personalul cu atribuţii privind domeniul evaluării de proces, al
evaluării de manuale şcolare şi performanţă în învăţământul preuniversitar din
cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul
Preuniversitar, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
Art. 7. - In vederea desfăşurării activităţilor specifice,
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare este dotat cu două autoturisme şi
două microbuze, preluate de la Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare
în Invăţământul Preuniversitar.
Art. 8. - Structurile de personal, patrimoniul aferent,
precum şi celelalte drepturi şi obligaţii ce decurg din aplicarea prevederilor
prezentei hotărâri se preiau pe bază de protocol de predare-preluare încheiat
potrivit prevederilor art. 8 alin. (5) din Legea nr. 329/2009.
Art. 9. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 231/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 188 din 19 martie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea