HOTARARE Nr
HOTARARE Nr. 1430 din 4 decembrie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind situatiile in care Ministerul
Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei publice locale,
contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de interventie
asupra monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca proprietarul, altul decat
statul, municipiul, orasul sau comuna
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 905 din 18 decembrie 2003
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 40 alin. (4)
din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind situatiile in care Ministerul
Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei publice locale,
contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de interventie
asupra monumentelor istorice, proportia contributiei, procedurile, precum si
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca proprietarul, altul decat
statul, municipiul, orasul sau comuna, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind situatiile in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv
autoritatile administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor
lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice,
proportia contributiei, procedurile, precum si conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca proprietarul, altul decat statul, municipiul, orasul sau comuna
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza cadrul organizatoric si
metodologia unitara in vederea asigurarii accesului egal la finantare al
oricarei persoane fizice sau juridice de drept privat, proprietara a unui
monument istoric.
Art. 2
In sensul prezentelor norme metodologice, protejarea monumentelor istorice
si interventiile asupra acestora sunt definite in conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificarile
ulterioare.
Art. 3
Finantarea din partea Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritatilor administratiei publice locale, este acordata persoanelor fizice
sau juridice de drept privat care, din cauza unor motive de natura economica,
nu au posibilitatea sa desfasoare, cu resurse proprii, activitati de protejare
sau de interventie asupra monumentelor istorice pe care le detin in
proprietate.
Art. 4
In baza prezentelor norme metodologice, Ministerul Culturii si Cultelor,
respectiv autoritatile administratiei publice locale, efectueaza evaluarea
documentatiilor prezentate de persoanele fizice sau juridice de drept privat in
vederea obtinerii finantarii, propun prioritatile si fundamenteaza necesarul
contributiei financiare.
CAP. 2
Situatiile in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile
administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor
de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice aflate in
proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, precum si
proportia contributiei acestora
Art. 5
Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei
publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si
de interventie asupra monumentelor istorice aflate in proprietatea persoanelor
fizice sau juridice de drept privat, in urmatoarele situatii de interes public:
a) punerea in siguranta si scoaterea imediat din pericol a monumentului
istoric;
b) reabilitarea structurala si functionala a monumentului istoric;
c) reabilitarea componentelor artistice ale monumentului istoric;
d) reabilitarea componentei urbane a monumentului istoric;
e) punerea in valoare a componentelor structurale, arhitecturale, artistice
si arheologice ale monumentului istoric;
f) reintegrarea in circuitul socioeconomic si cultural-turistic a
monumentului istoric.
Art. 6
Acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritatilor administratiei publice locale, pentru acoperirea
costurilor lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor
istorice aflate in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept
privat, se stabileste pentru un punctaj de minimum 23 de puncte, in baza
criteriilor prevazute in anexa care face parte integranta din prezentele norme
metodologice.
Art. 7
Proportia in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile
administratiei publice locale, pot sa acopere costurile lucrarilor de protejare
si de interventie asupra monumentelor istorice aflate in proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat se stabileste in functie de
punctajul obtinut prin evaluarea criteriilor stipulate in anexa la prezentele
norme metodologice, astfel:
- finantare integrala: punctaj intre 53 - 70 de puncte;
- finantare partiala: punctaj intre 23 - 52 de puncte.
Art. 8
Din sumele prevazute in buget in acest scop Ministerul Culturii si Cultelor
poate sa acopere total sau partial, conform prevederilor prezentelor norme
metodologice, costurile lucrarilor de protejare a monumentelor istorice, in
functie de grupa in care acestea sunt inscrise in Lista monumentelor istorice,
indiferent de detinator.
Art. 9
Consiliile judetene, municipale, orasenesti si comunale, precum si
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, pot sa
acopere, conform prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) integral sau partial, costurile lucrarilor de interventie asupra
monumentelor istorice care fac parte din grupa B;
b) individual sau prin cofinantare, costurile lucrarilor de protejare a
monumentelor istorice care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale respective.
Art. 10
Contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor si a
autoritatilor administratiei publice locale poate fi asigurata prin
cofinantare, precum si in parteneriat, inclusiv cu proprietarii sau cu alte
persoane fizice sau juridice.
Art. 11
Pentru situatiile in care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv
autoritatile administratiei publice locale, acorda finantare partiala, sunt
necesare identificarea si utilizarea altor resurse financiare, prin cofinantare
sau in parteneriat.
CAP. 3
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice sau
juridice de drept privat pentru a primi contributie financiara din partea
Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatilor administratiei
publice locale, pentru acoperirea costurilor lucrarilor de protejare si de
interventie asupra monumentelor istorice detinute in proprietate
Art. 12
Acordarea contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritatilor administratiei publice locale, potrivit prevederilor
prezentelor norme metodologice, se poate face numai cu indeplinirea cumulativa
a urmatoarelor conditii:
a) persoana fizica sau juridica de drept privat sa fie proprietara a unui
monument istoric inscris in Lista monumentelor istorice, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 422/2001, cu modificarile ulterioare;
b) starea fizica a monumentului istoric impune cu necesitate desfasurarea
unei activitati de protejare sau de interventie;
c) existenta unui proiect de specialitate privind protejarea sau
interventia asupra monumentului istoric, la nivel de expertiza tehnica, studiu
de fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini si detalii de executie,
conform legislatiei in vigoare, avizate de Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice, pentru lucrari de consolidare-restaurare, dupa caz;
d) declaratia pe propria raspundere a proprietarului monumentului istoric,
referitoare la faptul ca acesta nu dispune de resursele financiare necesare
desfasurarii activitatii de protejare sau de interventie;
e) identificarea si utilizarea altor resurse financiare, in situatia unei
cofinantari/finantari partiale din partea Ministerului Culturii si Cultelor,
respectiv a autoritatilor administratiei publice locale;
f) aportul partenerilor, in situatia desfasurarii activitatii de protejare
sau de interventie in parteneriat;
g) monumentul istoric sa nu constituie obiectul unui litigiu;
h) monumentul istoric sa nu se afle sub sechestru;
i) monumentul istoric sa nu fie ipotecat.
Art. 13
Proprietarii monumentelor istorice, persoane fizice sau juridice de drept
privat, care solicita finantare isi asuma prin declaratie autentificata
urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze monumentul istoric in scopul unor activitati
socioculturale, de invatamant, sanatate, de cult, de binefacere ori altor
activitati asemanatoare sau de locuinta (bloc ori unitate unifamiliala);
b) sa permita accesul specialistilor si, dupa caz, al publicului la
monumentul istoric, in conditiile stabilite prin contract cu finantatorul;
c) sa asigure, in toate cazurile, paza si securitatea obiectivului;
d) sa obtina actele necesare lucrarilor de protejare sau de interventie, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
CAP. 4
Procedurile prin care Ministerul Culturii si Cultelor, respectiv
autoritatile administratiei publice locale, contribuie la acoperirea costurilor
lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice aflate
in proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat
Art. 14
Finantarea din contributia Ministerului Culturii si Cultelor si a
autoritatilor administratiei publice locale se va face in baza prevederilor
Legii nr. 422/2001, cu modificarile ulterioare, si ale prezentelor norme
metodologice, prin incheierea unui contract intre:
a) Ministerul Culturii si Cultelor si proprietarul monumentului istoric, in
situatia acordarii unei contributii financiare din partea Ministerului Culturii
si Cultelor;
b) autoritatea administratiei publice locale si proprietarul monumentului
istoric, in situatia acordarii unei contributii financiare din partea
consiliilor judetene, municipale, orasenesti si comunale, precum si din partea
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 15
Contractul prevazut la art. 14 va contine clauza obligatorie a constituirii
unei garantii imobiliare asupra monumentului istoric in cauza, pentru o
perioada de 10 ani, in favoarea statului, respectiv a unitatii
administrativ-teritoriale in a carei raza teritoriala se afla situat imobilul.
Art. 16
(1) Contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritatii administratiei publice locale, va fi acordata numai pe baza cererii
motivate a proprietarului monumentului istoric, insotita de documentele
justificative.
(2) Cererea privind acordarea contributiei financiare a Ministerului
Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatii administratiei publice locale,
depusa de proprietarul unui monument istoric, persoana fizica, trebuie sa
cuprinda:
a) datele de identificare a solicitantului, respectiv numele si prenumele
acestuia, domiciliul, codul numeric personal, numele si calitatea celor care
reprezinta solicitantul in relatiile cu tertii, in situatia in care exista,
numarul de telefon/fax al acestora, felul finantarii solicitate: finantare
totala/finantare partiala/finantare in parteneriat, suma totala pentru care se
solicita finantare;
b) datele de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde
este situat, grupa si pozitia la care este inscris imobilul in Lista
monumentelor istorice;
c) precizarea urmatoarelor elemente, dupa caz: valoarea monumentului
istoric, starea fizica a monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric
intr-o zona cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric in
vecinatatea unor monumente inscrise in Lista patrimoniului mondial, amplasarea
monumentului istoric intr-o zona construita protejata de interes national,
includerea monumentului istoric in programe nationale si/sau internationale;
d) cauzele care au condus la necesitatea efectuarii unor activitati de
protejare sau de interventie asupra monumentului istoric;
e) o succinta prezentare a masurilor cuprinse in proiectul de specialitate
privind protejarea sau interventia asupra monumentului istoric;
f) mentiuni referitoare la contributiile financiare ale autoritatilor
administratiei publice centrale, respectiv ale autoritatilor administratiei
publice locale, acordate anterior pentru acelasi monument istoric (numarul si
data adresei de comunicare a contributiei financiare, sumele care au fost
acordate, precum si modul cum au fost respectate acestea).
(3) Cererea privind acordarea contributiei financiare a Ministerului
Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatii administratiei publice locale,
depusa de proprietarul unui monument istoric, persoana fizica, trebuie sa fie
insotita de urmatoarele documente:
a) acte prin care se dovedesc veniturile solicitantului si ale membrilor
familiei sale;
b) declaratie privind copiii, sotul/sotia aflati in intretinere si copie de
pe certificatele de nastere si de stare civila, dupa caz;
c) copie de pe documentele care atesta eventuala stare de incapacitate de
munca;
d) declaratie pe propria raspundere a debitorului, cuprinzand si
veniturile, altele decat cele pentru care a depus acte doveditoare;
e) declaratie pe propria raspundere, autentificata, din care sa rezulte ca:
1. monumentul istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul istoric nu se afla sub sechestru;
3. monumentul istoric nu este ipotecat;
f) declaratia autentificata prevazuta la art. 13;
g) extras de pe cartea funciara privind monumentul istoric si copie
legalizata de pe titlul de proprietate;
h) cazier judiciar;
i) memoriu istoric, insotit de documentar fotografic al situatiei actuale
(15 x 24 cm);
j) devizul estimativ al lucrarilor ce urmeaza a fi executate;
k) proiect de specialitate la nivel de expertiza tehnica, studiu de
fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini si detalii de executie,
conform legislatiei in vigoare, avizate de Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice, pentru lucrari de consolidare-restaurare, dupa caz;
l) documentatii de specialitate, conform legislatiei in vigoare, avizate de
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, pentru lucrari de componente
artistice;
m) situatia lucrarilor efectuate anterior solicitarii - descriere si finantare,
dupa caz;
n) memoriu de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea lucrarilor,
in baza criteriilor prevazute de prezentele norme metodologice;
o) plan de finantare, in baza graficului de esalonare a lucrarilor;
p) plan de management, dupa caz;
q) alte documente justificative, din care sa rezulte ca solicitantul
dispune de diferenta de fonduri necesara lucrarilor, fata de sumele alocate, in
situatia unei finantari partiale/cofinantari din partea Ministerului Culturii
si Cultelor sau a autoritatilor administratiei publice locale, conform
prevederilor prezentelor norme metodologice.
(4) Cererea privind acordarea contributiei financiare a Ministerului
Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatii administratiei publice locale, depusa
de proprietarul unui monument istoric, persoana juridica de drept privat,
trebuie sa cuprinda:
a) date de identificare a solicitantului, respectiv forma societatii
comerciale, denumirea acesteia si a reprezentantului fiscal, sediul, anul
infiintarii, certificatul de inregistrare, numele si calitatea celor care
reprezinta solicitantul in relatiile cu tertii, numarul de telefon/fax al
acestora, felul finantarii solicitate: finantare totala/finantare
partiala/finantare in parteneriat, suma totala pentru care se solicita
finantare, numarul contului/conturilor si unitatea/unitatile bancara/bancare la
care este/sunt deschis/deschise;
b) date de identificare a monumentului istoric, respectiv adresa unde este
situat, grupa si pozitia la care este inscris imobilul in Lista monumentelor
istorice;
c) precizarea urmatoarelor elemente, dupa caz: valoarea monumentului
istoric, starea fizica a monumentului istoric, amplasarea monumentului istoric
intr-o zona cu risc seismic ridicat, amplasarea monumentului istoric in
vecinatatea unor monumente inscrise in Lista patrimoniului mondial, amplasarea
monumentului istoric intr-o zona construita protejata de interes national,
includerea monumentului istoric in programe nationale si/sau internationale;
d) cauzele care au condus la necesitatea efectuarii unor activitati de
protejare sau de interventie asupra monumentului istoric;
e) o succinta prezentare a masurilor cuprinse in proiectul de specialitate
privind protejarea sau interventia asupra monumentului istoric;
f) mentiuni referitoare la contributiile financiare ale autoritatilor
administratiei publice centrale, respectiv ale autoritatilor administratiei
publice locale, acordate anterior pentru acelasi monument istoric (numarul si
data adresei de comunicare a contributiei financiare, sumele care au fost
acordate, precum si modul cum au fost respectate acestea).
(5) Cererea privind acordarea contributiei financiare a Ministerului
Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatii administratiei publice locale,
depusa de proprietarul unui monument istoric, persoana juridica de drept
privat, trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv/statutul si actele aditionale, dupa caz;
b) dovada dobandirii personalitatii juridice;
c) ultima situatie financiara anuala;
d) ultima balanta de verificare;
e) dovada privind bonitatea persoanei juridice de drept privat, emisa de
banca la care are deschis contul;
f) raportul privind activitatea persoanei juridice de drept privat in
domeniul protejarii monumentului istoric;
g) ultimul act de control intocmit de organele competente ale Ministerului
Finantelor Publice;
h) declaratie pe propria raspundere, autentificata, din care sa rezulte ca:
1. monumentul istoric nu constituie obiectul unui litigiu;
2. monumentul istoric nu se afla sub sechestru;
3. monumentul istoric nu este ipotecat;
i) declaratia autentificata prevazuta la art. 13;
j) extras de pe cartea funciara privind monumentul istoric si copie legalizata
de pe titlul de proprietate;
k) memoriu istoric, insotit de documentar fotografic al situatiei actuale
(15 x 24 cm);
l) devizul estimativ al lucrarilor ce urmeaza a fi executate;
m) proiect de specialitate la nivel de expertiza tehnica, studiu de
fezabilitate, proiect tehnic cu caiet de sarcini si detalii de executie,
conform legislatiei in vigoare, avizate de Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice, pentru lucrari de consolidare-restaurare;
n) documentatii de specialitate, conform legislatiei in vigoare, avizate de
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, pentru lucrari de componente
artistice;
o) situatia lucrarilor efectuate anterior solicitarii - descriere si
finantare;
p) memoriu de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea lucrarilor,
in baza criteriilor prevazute de prezentele norme metodologice;
q) plan de finantare, in baza graficului de esalonare a lucrarilor;
r) plan de management, dupa caz;
s) alte documente justificative din care sa rezulte ca solicitantul dispune
de diferenta de fonduri necesara lucrarilor, fata de sumele alocate, in
situatia unei finantari partiale/cofinantari din partea Ministerului Culturii
si Cultelor sau a autoritatilor administratiei publice locale, conform prevederilor
prezentelor norme metodologice.
Art. 17
(1) Documentatia de solicitare a contributiei financiare a Ministerului
Culturii si Cultelor se depune la directia pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei
raza teritoriala se afla situat monumentul istoric, incepand cu luna ianuarie a
anului calendaristic.
(2) Data limita de depunere a documentatiei prevazute la alin. (1) este
ultima zi din semestrul I al anului calendaristic.
Art. 18
(1) Directia pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, verifica, prin personalul de
specialitate trimis la fata locului, starea fizica a monumentului istoric.
(2) Personalul de specialitate prevazut la alin. (1) intocmeste un raport
referitor la starea fizica a monumentului istoric.
(3) Directia pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, analizeaza documentatia depusa de
solicitant, precum si raportul referitor la starea fizica a monumentului
istoric, intocmit de personalul de specialitate, si, dupa caz:
a) solicita depunatorilor transmiterea documentelor necesare, in situatia
in care documentatia nu este completa potrivit prevederilor prezentelor norme
metodologice;
b) comunica depunatorilor faptul ca acestia nu indeplinesc conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiari ai
contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor;
c) intocmeste referatul de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea
lucrarilor de protejare sau de interventie asupra monumentului istoric.
(4) In termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei, directia
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, transmite Directiei monumente istorice si muzee din
cadrul Ministerului Culturii si Cultelor documentatia depusa de solicitant,
raportul referitor la starea fizica a monumentului istoric, intocmit de
personalul de specialitate, precum si referatul de oportunitate.
Art. 19
Directia monumente istorice si muzee va transmite Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice documentele prevazute la art. 18 alin. (4), pentru a fi
analizate in prima sedinta lunara a acestei comisii.
Art. 20
In baza criteriilor si conditiilor prevazute de prezentele norme
metodologice si tinand seama de referatele de oportunitate privind finantarea
sau cofinantarea lucrarilor de protejare sau de interventie asupra monumentelor
istorice, intocmite de directiile pentru cultura, culte si patrimoniul cultural
national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Comisia Nationala a
Monumentelor Istorice selectioneaza cererile pentru care se acorda contributie
financiara din partea Ministerului Culturii si Cultelor, in vederea realizarii
lucrarilor de protejare si de interventie asupra monumentelor istorice.
Art. 21
In termen de 30 de zile de la data inregistrarii documentatiei prevazute la
art. 18 alin. (4), Comisia Nationala a Monumentelor Istorice formuleaza
prioritatile lucrarilor de protejare sau de interventie asupra monumentelor
istorice, fundamenteaza sumele necesare ce urmeaza sa fie alocate in acest scop
din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor si le supune aprobarii, prin
ordin, ministrului culturii si cultelor.
Art. 22
(1) Documentatia de solicitare a contributiei financiare a autoritatilor
administratiei publice locale se depune la consiliul judetean, municipal,
orasenesc sau comunal, precum si la consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, in a caror raza teritoriala se afla situat
monumentul istoric, incepand cu luna ianuarie a anului calendaristic.
(2) Data limita de depunere a documentatiei prevazute la alin. (1) este
ultima zi din semestrul I al anului calendaristic.
Art. 23
(1) Consiliul judetean, municipal, orasenesc sau comunal, precum si
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, verifica,
prin personalul de specialitate trimis la fata locului, starea fizica a
monumentului istoric.
(2) Personalul de specialitate prevazut la alin. (1) intocmeste un raport
referitor la starea fizica a monumentului istoric.
Art. 24
In termen de 30 de zile de la inregistrarea raportului prevazut la art. 23
alin. (2), consiliul judetean, municipal, orasenesc sau comunal, precum si
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, analizeaza
documentatia depusa de solicitant, precum si raportul referitor la starea
fizica a monumentului istoric, intocmit de personalul de specialitate, si, dupa
caz:
a) solicita depunatorilor transmiterea documentelor necesare, in situatia
in care documentatia nu este completa potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice;
b) comunica depunatorilor faptul ca acestia nu indeplinesc conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiari ai
contributiei financiare a autoritatilor administratiei publice locale;
c) intocmesc referatul de oportunitate privind finantarea sau cofinantarea
lucrarilor de protejare ori de interventie asupra monumentului istoric.
Art. 25
In baza criteriilor si conditiilor prevazute de prezentele norme
metodologice si tinand seama de referatele de oportunitate privind finantarea
sau cofinantarea lucrarilor de protejare ori de interventie asupra monumentelor
istorice, consiliul judetean, municipal, orasenesc sau comunal, precum si
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz, selectioneaza
cererile pentru care se acorda contributie financiara din partea autoritatilor
administratiei publice locale, in vederea realizarii lucrarilor de protejare si
de interventie asupra monumentelor istorice.
Art. 26
(1) Persoanele fizice si juridice de drept privat carora li se acorda
contributie financiara, precum si sumele ce urmeaza sa fie acordate sunt
aprobate prin ordin al ministrului culturii si cultelor, respectiv prin
hotarare a consiliului judetean, municipal, orasenesc sau comunal, precum si a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) In termen de 5 zile de la data emiterii ordinului, respectiv de la data
adoptarii hotararii prevazute la alin. (1), Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice, respectiv autoritatea administratiei publice locale, comunica
persoanelor fizice si juridice de drept privat sumele aprobate.
CAP. 5
Procedura de urgenta
Art. 27
(1) Procedura de urgenta este procedura exceptionala prin care Ministerul
Culturii si Cultelor, respectiv autoritatile administratiei publice locale,
acorda cu prioritate contributie financiara persoanei fizice sau juridice de
drept privat, proprietara a unui monument istoric aflat in pericol iminent de
distrugere sau de alterare fizica, in vederea luarii masurilor urgente necesare
pentru salvarea sa.
(2) Solicitarea declansarii procedurii de urgenta se face in termen de
maximum doua zile de la constatarea situatiei de urgenta de catre proprietar,
directiile pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, consiliile judetene, municipale, orasenesti
si comunale, precum si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, dupa caz; solicitarea se adreseaza Directiei monumente istorice si
muzee, pentru contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor, si
consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
pentru contributia financiara a autoritatilor administratiei publice locale.
(3) Solicitarea declansarii procedurii de urgenta va fi insotita de
raportul referitor la starea fizica a monumentului istoric si de referatul de
oportunitate, intocmite de directiile pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru
contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor, si de consiliile
judetene, municipale, orasenesti si comunale, consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru contributia financiara a autoritatilor
administratiei publice locale.
(4) In situatia in care solicitarea declansarii procedurii de urgenta s-a
efectuat de catre proprietarul monumentului istoric, se va proceda astfel:
a) pentru contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor,
Directia monumente istorice si muzee se adreseaza directiei pentru cultura,
culte si patrimoniul cultural national judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, in a carei raza teritoriala se afla situat monumentul istoric, in
vederea transmiterii de urgenta a raportului referitor la starea fizica a
monumentului istoric, precum si a referatului de oportunitate;
b) pentru contributia financiara a autoritatilor administratiei publice
locale, personalul de specialitate din cadrul consiliului judetean, respectiv
din cadrul Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in a carui raza
teritoriala se afla situat monumentul istoric, intocmeste de urgenta raportul
referitor la starea fizica a monumentului istoric, precum si referatul de
oportunitate.
Art. 28
(1) In termen de 3 zile de la data inregistrarii documentatiei prevazute la
art. 27 alin. (3), Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, intrunita in
sedinta extraordinara, analizeaza documentatia si, dupa caz:
a) avizeaza documentatia primita, fundamenteaza suma necesara ce urmeaza sa
fie alocata in acest scop din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor si o
supune aprobarii, prin ordin, ministrului culturii si cultelor;
b) comunica solicitantului faptul ca acesta nu indeplineste conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul
contributiei financiare a Ministerului Culturii si Cultelor, in regim de
urgenta.
(2) In termen de 3 zile de la data inregistrarii documentatiei prevazute la
art. 27 alin. (3), consiliul judetean, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, analizeaza documentatia si, dupa caz:
a) fundamenteaza suma necesara ce urmeaza sa fie alocata in acest scop din
bugetul propriu al judetului si o aproba prin hotarare;
b) comunica solicitantului faptul ca acesta nu indeplineste conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice pentru a fi beneficiarul
contributiei financiare a autoritatii administratiei publice locale, in regim
de urgenta.
Art. 29
In termen de 3 zile de la data emiterii ordinului ministrului culturii si
cultelor, respectiv de la data adoptarii hotararii consiliului judetean sau a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, Ministerul Culturii si Cultelor,
prin Directia monumente istorice si muzee, respectiv consiliul judetean sau
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, comunica persoanei fizice sau
juridice de drept privat suma aprobata si propune incheierea contractului,
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 30
(1) O cota de 30% din suma prevazuta in bugetul Ministerului Culturii si
Cultelor pentru finantarea sau cofinantarea lucrarilor de protejare si de
interventie asupra monumentelor istorice detinute de persoanele fizice sau
juridice de drept privat este destinata pentru solutionarea situatiilor de
urgenta, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) O cota de 30% din suma prevazuta in bugetul propriu al judetelor si al
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pentru finantarea sau cofinantarea
lucrarilor de protejare asupra monumentelor istorice detinute de persoanele
fizice sau juridice de drept privat, este destinata pentru solutionarea
situatiilor de urgenta, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
CAP. 6
Verificarea utilizarii sumelor provenite din contributia financiara a
Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatilor administratiei
publice locale
Art. 31
Compartimentele de control si audit din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor, alti imputerniciti ai Ministerului Culturii si Cultelor, ai
directiilor pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, ai institutiilor subordonate cu atributii
in domeniu si personalul specializat al consiliului judetean, municipal,
orasenesc sau comunal, precum si al consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, verifica daca utilizarea sumelor provenite
din contributia financiara a Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a
autoritatilor administratiei publice locale, s-a realizat in conformitate cu
prevederile contractuale.
Art. 32
(1) Verificarea utilizarii sumelor provenite din contributia financiara a
Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv a autoritatilor administratiei
publice locale, se realizeaza la domiciliul/sediul persoanei fizice sau
juridice de drept privat, pe baza documentelor justificative si a
inregistrarilor financiar-contabile, dupa caz.
(2) Personalul de specialitate al Ministerului Culturii si Cultelor, al
directiilor pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, al institutiilor publice subordonate cu
atributii in domeniu, precum si al autoritatilor administratiei publice locale
va verifica modul de realizare a lucrarilor de protejare si de interventie
asupra monumentelor istorice.
Art. 33
(1) In urma efectuarii verificarilor prevazute la art. 32, personalul de
specialitate intocmeste un raport privind utilizarea contributiei financiare.
(2) In situatia in care, in urma raportului prevazut la alin. (1), se
constata nerespectarea clauzelor contractuale, precum si a prevederilor
prezentelor norme metodologice, contractul incheiat cu Ministerul Culturii si
Cultelor, respectiv cu autoritatea administratiei publice locale, va fi
reziliat de plin drept.
Art. 34
Contributia financiara acordata este nerambursabila in cazul in care
beneficiarul finantarii isi indeplineste obligatiile contractuale.
ANEXA 1
la normele metodologice
________________________________________________________________________________
Nr. Criterii de evaluare si punctaj orientativ Punctaj Punctaj
crt. Finantare
Finantare
partiala
integrala
________________________________________________________________________________
1. Starea fizica a monumentului istoric:
- precolaps: 15 puncte 2 - 7 7 - 15
- degradare generalizata: 7 puncte
- degradare structurala: 3 puncte
- degradare arhitecturala: 2 puncte
- degradare componente artistice: 2 puncte
- ruina istorica: 2 puncte
________________________________________________________________________________
2. Amplasarea monumentului istoric intr-o zona cu risc - 10
seismic ridicat: 10 puncte
________________________________________________________________________________
3. Amplasarea monumentului istoric in zona de protectie - 5
sau in vecinatatea unor monumente inscrise in
Lista patrimoniului mondial: 5 puncte
________________________________________________________________________________
4. Amplasarea monumentului istoric intr-o zona - 5
construita protejata de interes national: 5 puncte
________________________________________________________________________________
5. Includerea monumentului istoric in programe 5 - 10 -
nationale si/sau internationale:
- programe internationale: 10 puncte
- programe nationale: 5 puncte
________________________________________________________________________________
6. Capacitatea de asigurare integrala a cofinantarii:
- sponsorizare/cofinantare din alte surse/cofinantare 5 - 15 -
din surse proprii: 15 puncte
- 75%: 5 puncte
- 50%: 10 puncte
- 25%: 15 puncte
- < 25%: 0 puncte
________________________________________________________________________________
7. Functiunea monumentului istoric:
- socioculturala/de cult/invatamant/sanatate/ 5 15
de binefacere: 15 puncte
- alte functiuni/locuinta: 5 puncte
________________________________________________________________________________
8. Posibilitati de concentrare a eforturilor si de 1 - 10 1 - 10
finalizare a lucrarilor in termen scurt,
comparativ cu anvergura lucrarilor:
- 1 - 2 ani: 10 puncte
- 2 - 3 ani: 7 puncte
- 3 - 4 ani: 5 puncte
- 5 ani: 3 puncte
- > 5 ani: 1 punct
________________________________________________________________________________
9. Capacitatea de intretinere si protejare a 5 5
monumentului istoric dupa executia lucrarilor:
5 puncte
________________________________________________________________________________
10. Capacitatea de utilizare a monumentului istoric - 5
dupa executia lucrarilor - plan de management:
5 puncte
________________________________________________________________________________
TOTAL PUNCTAJ: 23 52 53 70
________________________________________________________________________________
|