HOTARARE Nr.
1588 din 19 decembrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea
si functionarea asociatiilor de proprietari
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 18 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 59 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
asociaţiilor de proprietari, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 400/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 8 mai 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme
metodologice au ca obiect punerea la dispoziţia asociaţiilor de proprietari şi
a autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale a cadrului general
pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari,
exploatarea şi administrarea clădirilor-blocuri de locuinţe-condominii, precum
şi exercitarea controlului financiar-contabil şi de gestiune asupra activităţii
asociaţiilor de proprietari, în aplicarea prevederilor Legii nr. 230/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari.
Art. 2. - (1) In scopul reprezentării şi susţinerii intereselor
comune ale proprietarilor, legate de folosirea bunurilor aflate în proprietate
comună indiviză din clădirea ce alcătuieşte un condominiu, proprietarii
apartamentelor şi ai spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă se
pot constitui în asociaţii de proprietari.
(2) Asociaţia de proprietari
este forma de asociere autonomă, de organizare şi
de reprezentare a intereselor comune a majorităţii proprietarilor unui
condominiu, cu personalitate juridică, fără scop patrimonial, înfiinţată în condiţiile
prevăzute de lege.
(3) Pentru promovarea valorilor civice ale democraţiei
şi statului de drept şi pentru reprezentarea la nivel local şi naţional, asociaţiile de proprietari se pot asocia
în federaţii, uniuni, ligi ale asociaţiilor de proprietari din municipii, oraşe
sau judeţe, respectiv la nivel naţional, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 3. - Proprietarii din asociaţiile de locatari din
clădirile ale căror apartamente au fost dobândite în proprietate în condiţiile
legii şi care nu s-au organizat în asociaţii de proprietari vor lua măsurile
prevăzute de prezentele norme metodologice pentru constituirea în asociaţii de
proprietari, potrivit prevederilor Legii nr. 230/2007.
CAPITOLUL II
Infiinţarea, organizarea, funcţionarea şi
administrarea asociaţiei
de proprietari
Art. 4. -Asociaţia de proprietari se înfiinţează prin
acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor
apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din
cadrul aceluiaşi condominiu cu cel puţin 3 proprietari. Acordul se consemnează
într-un tabel nominal, anexă la acordul de asociere, potrivit art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 230/2007. Tabelul nominal, anexă la acordul de asociere, va
conţine, în mod obligatoriu, următoarele: numele şi prenumele proprietarului,
adresa, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate,
indicarea titlului de proprietate, data exprimării voinţei de asociere şi
semnătura.
Art. 5. - (1) In clădirile de locuinţe cu mai multe
tronsoane sau scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare
tronson ori scară în parte numai în condiţiile în care nu există o proprietate
comună aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată.
(2) Asociaţiile de proprietari la nivel de scări sau
tronsoane de clădire se pot constitui prin hotărâre a adunării generale şi cu
acordul expres al coproprietarilor cu privire la delimitarea efectivă a
părţilor de proprietate comună care se preiau în administrare de respectiva
asociaţie de proprietari şi cu privire la obligaţiile şi drepturile legale care
vor continua să rămână în sarcina tuturor coproprietarilor.
(3) Prin acordul de asociere pe scară sau tronson se
reglementează şi raporturile cu celelalte asociaţii de proprietari constituite
în clădire, pe scară sau tronson, cu privire la posibilitatea defalcării
tehnice a consumurilor şi repartizarea cheltuielilor comune, precum şi la
modalitatea acestei defalcări/repartizări. Dacă este necesar, se solicită
avizul furnizorilor de servicii implicaţi cu privire la posibilităţile tehnice
de furnizare independentă a utilităţilor pe tronsoane sau pe scări, precum şi
pentru realizarea branşamentelor.
Art. 6. - (1) Anterior adunării
generale de constituire, proprietarii din clădirile cu mai multe apartamente se
pot întruni pentru a hotărî cu privire la înfiinţarea asociaţiei de proprietari
sau la transformarea asociaţiei de locatari în asociaţie de proprietari.
Totodată, vor hotărî şi cu privire la persoana fizică sau juridică însărcinată
cu întocmirea acordului de asociere şi a statutului, cu privire la termenul de
finalizare a acestora şi la data de convocare a adunării de constituire.
Hotărârea proprietarilor se consemnează într-un proces-verbal care se semnează
de toţi cei prezenţi.
(2) Cu cel puţin 10 zile înaintea datei fixate pentru
adunarea generală de constituire proprietarii se convoacă prin afişare într-un
loc vizibil.
(3) Adunarea generală de constituire a asociaţiei de
proprietari este legal întrunită în cvorumul prevăzut la art. 5 alin. (1) din
Legea nr. 230/2007.
(4) Acordul privind înfiinţarea asociaţiei de
proprietari se obţine cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul
proprietarilor apartamentelor şi ai spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă din cadrul clădirii, scării sau tronsonului respectiv, după caz.
(5) Dacă nu este întrunit cvorumul prevăzut la art. 5
alin. (1) din Legea nr. 230/2007, o nouă convocare va avea loc, după cel puţin
5 zile de la data primei convocări. In cazul în care nici la a doua convocare
nu se poate realiza acordul de asociere din lipsa cvorumului, se face o a treia
convocare, după cel puţin 5 zile de la data celei de-a doua convocări. După a
treia convocare a adunării generale de constituire, acordul de asociere se
consideră realizat, sub condiţia exprimării voinţei de asociere, consemnată în
tabelul nominal, anexă la acordul de asociere, a cel puţin jumătate plus unu
din numărul proprietarilor.
(6) In adunarea generală de
constituire se prezintă şi se adoptă statutul asociaţiei de proprietari, în
care se vor cuprinde precizări cu privire la:
a) denumirea, forma juridică, sediul, durata de
funcţionare ale asociaţiei de proprietari;
b) scopul şi obiectul de activitate ale asociaţiei de
proprietari;
c) mijloacele materiale şi băneşti de care poate
dispune asociaţia de proprietari; structura veniturilor şi a cheltuielilor;
d) membrii asociaţiei de proprietari, drepturile şi
obligaţiile acestora;
e) structura organizatorică,
modul de funcţionare, managementul asociaţiei de proprietari;
f) repartizarea cheltuielilor asociaţiei de
proprietari;
g) condiţiile în care se dizolvă asociaţia de
proprietari;
h) dispoziţii finale, modalitatea de rezolvare a
litigiilor, relaţiile contractuale, penalizările, cazurile de urgenţă în care
se permite accesul în apartament sau în spaţiul său al unui delegat al
asociaţiei.
i) posibilitatea asigurării, după caz, a unui spaţiu de
administrare special amenajat, unde se va putea desfăşura serviciul de
administrare şi în care pot fi păstrate în siguranţă documentele asociaţiei.
Art. 7. - (1) Acordul proprietarilor privind
constituirea asociaţiei de proprietari se consemnează într-un proces-verbal al
adunării generale de constituire, întocmit în două exemplare originale, semnate
de toţi proprietarii care şi-au dat consimţământul.
(2) Proprietarii îşi dau consimţământul, de regulă,
în adunarea de constituire; în cazul proprietarilor absenţi, consimţământul
poate fi exprimat prin semnarea procesului-verbal prevăzut la alin. (1), în
termen de 30 de zile de la data la care a avut loc adunarea de constituire,
conform art. 6.
(3) In cazul în care un proprietar se află în
imposibilitatea de a semna, se va consemna că acesta şi-a dat consimţământul şi
se va face menţiune despre cauza acestei imposibilităţi.
Art. 8. - (1) Cererea pentru dobândirea personalităţii
juridice a asociaţiei de proprietari împreună cu statutul, acordul de asociere
şi procesul-verbal al adunării generale de constituire se depun şi se
înregistrează la organul financiar local în a cărui rază teritorială se află
clădirea.
(2) Statutul si acordul de asociere se întocmesc în baza
Legii nr. 230/2007.
(3) Acordul de asociere trebuie să conţină:
a) adresa şi individualizarea proprietăţii
individuale, potrivit actului de proprietate;
b) numele şi prenumele tuturor proprietarilor;
c) descrierea proprietăţii, cuprinzând: descrierea
clădirii, structura clădirii, numărul de etaje, numărul de apartamente
structurate pe număr de camere, numărul spaţiilor cu altă destinaţie decât
aceea de locuinţă, suprafaţa terenului aferent clădirii;
d) enumerarea şi descrierea părţilor aflate în
proprietate comună;
e) cota-parte indiviză ce revine fiecărui proprietar
din proprietatea comună.
(4) Asociaţia de proprietari dobândeşte personalitate
juridică în baza încheierii judecătorului-delegat desemnat la organul financiar
local de către preşedintele judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială
se află clădirea.
(5) Incheierea se dă fără citarea părţilor şi este
executorie.
(6) Incheierea este supusă recursului în termen de 5
zile de la comunicare. Recursul se judecă cu citarea părţilor.
Art. 9. - Inscrierea ulterioară în asociaţia de
proprietari a proprietarilor care nu au fost prezenţi la adunarea generală de
constituire şi care nu şi-au dat consimţământul în condiţiile prevăzute la art.
7 se face la cererea scrisă a acestora, fără alte formalităţi. Proprietarul din
condominiu solicită să devină membru al asociaţiei de proprietari prin semnarea
unui act adiţional la acordul de asociere, fără alte formalităţi.
Art. 10. - Inscrierea în cartea funciară a proprietăţii
individuale şi a condominiului se face potrivit dispoziţiilor legale în
materie.
Art. 11. - După înfiinţarea asociaţiei de proprietari,
aceasta se identifică prin denumire, adresa condominiului, încheierea
judecătorului-delegat sau orice alt document legal acordat la înfiinţare şi
prin codul de identificare fiscală al asociaţiei. Actele care emană de la
asociaţiile de proprietari vor cuprinde atributele de
identificare.
Art. 12. - Proprietarii membri ai asociaţiei, pe lângă
drepturile şi îndatoririle prevăzute în statutul asociaţiei de proprietari, au
şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
a) să participe, cu drept de vot, la adunarea generală
a asociaţiei de proprietari;
b) să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă
şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari, dacă
au capacitatea deplină de exerciţiu;
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea
asociaţiei şi să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia;
d) să primească explicaţii cu privire la calculul
cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să
o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de
la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este
obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile;
e) să folosească părţile comune de construcţii şi
instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost
construite;
f) să îşi închirieze proprietatea, fără a fi afectate
exercitarea drepturilor şi îndeplinirea responsabilităţilor legate de asociaţia
de proprietari.
B. Obligaţii:
a) să menţină în bune condiţii proprietatea
individuală, apartamentul sau spaţiul cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă, pe propria cheltuială. Niciun proprietar nu poate încălca, afecta sau
prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală al celorlalţi
proprietari din condominiu;
b) să accepte accesul în apartamentul sau în spaţiul
propriu, cu un preaviz de 5 zile, al unui delegat al asociaţiei, atunci când
este necesar şi justificat să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască
elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectivul
apartament sau spaţiu. Fac excepţie cazurile de urgenţă, când accesul se poate
face fără preaviz, conform prevederilor din statutul asociaţiei de proprietari;
c) să contribuie la constituirea mijloacelor băneşti şi
materiale ale asociaţiei de proprietari şi să achite în termenul stabilit cota
de contribuţie care le revine în cadrul cheltuielilor asociaţiei de
proprietari;
d) să ia măsuri, în cadrul asociaţiei, pentru
modernizarea, consolidarea, reabilitarea termică, precum şi pentru creşterea
performanţei energetice a clădirii, după caz, potrivit prevederilor legale, şi
să achite cota-parte din costurile aferente. Indiferent de natura
intervenţiilor, se va avea în vedere menţinerea aspectului armonios şi unitar
al întregii clădiri. In clădirile afectate de seisme, proprietarii au obligaţia
de a lua de urgenţă măsuri pentru consolidare, conform prevederilor legale în
vigoare; lucrările de reparaţii, intervenţii etc. se vor executa cu personal
autorizat, potrivit legii;
e) să repare stricăciunile ori
să plătească cheltuielile pentru lucrările de reparaţii, dacă ei sau alte
persoane care acţionează în numele lor au provocat daune oricărei părţi din
proprietatea comună sau unui alt apartament ori spaţiu;
f) la înstrăinarea proprietăţii, să transmită toate obligaţiile
către dobânditor, inclusiv cele cu privire la sumele de plată către asociaţia
de proprietari existente la data tranzacţiei, precum şi orice alte informaţii
relevante sau având consecinţe asupra drepturilor şi obligaţiilor privitoare la
proprietatea care este înstrăinată;
g) la dobândirea proprietăţii, să depună în copie, la
asociaţie, actul de proprietate;
h) să modifice instalaţiile de distribuţie a
utilităţilor în interiorul unui condominiu sau al unui apartament din cadrul
unui condominiu numai în condiţiile legii, pe baza referatului tehnic de
specialitate emis de furnizorul utilităţii, în care se arată efectele
modificării instalaţiei respective. Pe baza acestui referat, comitetul executiv
va hotărî asupra efectuării modificării. In cazul producerii locale, la nivel
de condominiu, a energiei termice şi a apei calde de consum, nu este necesar referatul tehnic menţionat;
i) nu pot ocupa funcţii în comitetul executiv şi în
comisia de cenzori membri având grade de rudenie, până la gradul al 4-lea
inclusiv.
Art. 13. - (1) Proprietarul poate aduce îmbunătăţiri
sau modificări proprietăţii sale individuale, cu respectarea prevederilor
legale referitoare la autorizarea de către autoritatea publică locală a
modificărilor construcţiei, fără a pune în pericol integritatea structurală a
clădirii sau a altor proprietăţi individuale.
(2) Proprietarul nu poate schimba aspectul sau
destinaţia proprietăţii comune fără a obţine mai întâi acceptul asociaţiei de
proprietari.
(3) Orice modificare a
proprietăţii individuale se va aduce la cunoştinţa asociaţiei pentru înscrierea
în jurnalul evenimentelor din cartea tehnică a construcţiei, prin depunerea în
copie a actelor de autorizare, a procesului-verbal de recepţie şi a schiţelor.
(4) Unităţile care au
administrat clădirile şi sunt deţinătoare a cărţii construcţiei au obligaţia de
a o preda asociaţiilor de proprietari, iar acolo unde aceasta nu mai există, să
o reconstituie pe cheltuiala proprie.
Art. 14. - (1) Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari se întrunesc în adunări generale
ordinare sau extraordinare.
(2) Adunarea generală ordinară are loc cel puţin o dată
pe an, în primul trimestru. Convocarea se asigură de preşedintele sau de
comitetul executiv al asociaţiei de proprietari.
(3) Pentru situaţii speciale sau de maximă urgenţă,
adunările generale extraordinare ale asociaţiei de proprietari pot fi convocate
oricând de comitetul executiv sau de cel puţin 20% din numărul proprietarilor
membri ai asociaţiei de proprietari.
(4) Proprietarii trebuie anunţaţi, prin afişare la loc
vizibil sau pe bază de tabel nominal convocator, asupra datei adunării generale
a asociaţiei de proprietari cu cel puţin 7 zile înainte ca aceasta să aibă loc,
inclusiv cu privire la ordinea de zi a adunării generale.
(5) Adunarea generală a asociaţiei de proprietari
poate adopta hotărâri, dacă majoritatea proprietarilor membri ai asociaţiei de
proprietari sunt prezenţi personal sau prin reprezentant legal. Dacă nu este
întrunit cvorumul necesar de jumătate plus unu, adunarea va fi suspendată şi
reconvocată în termen de maximum 10 zile de la data primei convocări. La
adunarea generală reconvocată, dacă există dovada că toţi membrii asociaţiei de
proprietari au fost convocaţi, hotărârile pot fi adoptate, indiferent de numărul
membrilor prezenţi, prin votul majorităţii acestora. Dovezi ale convocării şi
reconvocării constituie afişul de la avizier şi tabelul nominal convocator cu
semnături.
Art. 15. -Adunarea generală a asociaţiei de proprietari
are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii
comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei
de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv, reprezentat de
preşedintele asociaţiei de proprietari, pentru angajarea şi eliberarea din
funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator al imobilului sau a
altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a
clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite
prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi.
Art. 16. - Comitetul executiv, format dintr-un număr
impar de membri aleşi de adunarea generală, reprezintă asociaţia de proprietari
în administrarea şi exploatarea clădirii, cu excepţia atribuţiilor
rezervate exclusiv proprietarilor cu privire la proprietăţile individuale, apartamente
sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă. Preşedintele asociaţiei
de proprietari este şi preşedinte al comitetului executiv.
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociaţiei de
proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile adunării generale
şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere ale asociaţiei de proprietari;
b) emite, dacă este cazul, decizii scrise privind
regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunărilor generale şi
pentru respectarea prevederilor legale, a statutului şi a acordului de
asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea asociaţiei de
proprietari;
c) întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea adunărilor generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea,
înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la
consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative
în vigoare;
e) întocmeşte sau propune planuri de măsuri şi
activităţi, conform cu responsabilităţile ce le revin, si urmăreşte realizarea
lor;
f) supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din
cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi a
plăţilor lunare;
g) pentru realizarea scopului
şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul
necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
h) îşi asumă obligaţii, în numele asociaţiei de
proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari, privind
interesele legate de clădire;
i) iniţiază sau apără în procese, în numele asociaţiei
de proprietari sau în numele proprietarilor membri ai asociaţiei de
proprietari, interesele legate de clădire;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei
de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc
cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele asociaţiei de proprietari;
l) asigură completarea la zi a
cărţii tehnice a construcţiei;
m) asigură urmărirea comportării în timp a
construcţiei, pe toată durata de existenţă a acesteia;
n) gestionează situaţiile excepţionale şi de criză;
o) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite
prin hotărârile adunării generale;
p) aprobă lunar lista cu cotele de contribuţie la plata
cheltuielilor asociaţiei de proprietari, conform hotărârii adunării generale;
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la
cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele
care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru
care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la
plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe
lună, conform hotărârii adunării generale;
s) analizează problemele ridicate de membrii asociaţiei
de proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii
adunării generale;
ş) ia toate măsurile pentru aducerea la starea
dinaintea producerii evenimentului a zonei în care se efectuează reparaţii la
părţile comune, urmând ca sumele aferente reparaţiilor respective să fie
suportate de toţi proprietarii, proporţional cu cota indiviză.
(2) Şedinţele comitetului executiv se desfăşoară lunar
şi sunt legal întrunite dacă jumătate plus unu din numărul membrilor săi sunt
prezenţi. Şedinţele comitetului executiv pot fi convocate de preşedintele
asociaţiei de proprietari sau de jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(3) Deciziile comitetului executiv se consemnează în registrul de decizii al comitetului executiv şi se
afişează la avizier.
(4) După aprobarea bugetului de venituri şi
cheltuieli, comitetul executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile
legii.
(5) Comitetul executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă
decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al
eventualelor premieri care se acordă personalului încadrat cu contract
individual de muncă sau în baza unei convenţii civile de prestări de servicii,
în limita bugetului aprobat de adunarea generală.
(6) Comitetul executiv angajează sau demite
personalul, încheie sau reziliază contracte în ceea ce priveşte activitatea de
administrare şi întreţinere a clădirii, a părţilor comune de construcţii/a
instalaţiilor, precum şi pentru alte activităţi conforme cu scopul asociaţiei
de proprietari: administrare, contabilitate, casierie, îngrijire, mecanică,
instalaţii etc. Angajarea personalului necesar asociaţiei de proprietari se
face de către comitetul executiv, reprezentat de preşedinte, în conformitate cu
prevederile legislaţiei specifice în vigoare.
(7) Comitetul executiv decide asupra acordării unor
drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari care desfăşoară activităţi
lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli
adoptat de adunarea generală a proprietarilor, potrivit art. 35 alin. (5) din
Legea nr. 230/2007.
(8) Comitetul executiv preia toate obligaţiile şi
răspunderile privind activitatea de management stabilite la art. 22 din
prezentele norme metodologice pe perioada cât asociaţia nu are angajat un
administrator sau a fost reziliat contractul de administrare, indiferent de
cauze.
(9) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin,
membrii comitetului executiv, inclusiv preşedintele asociaţiei de proprietari,
răspund, personal sau solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor,
pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Art. 18. - (1) Preşedintele asociaţiei de proprietari
este fie candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi la alegerea
membrilor comitetului executiv, fie oricare alt membru al comitetului executiv
ales prin voinţa sa şi a majorităţii proprietarilor în cadrul adunării generale.
(2) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă
asociaţia în derularea contractelor angajate de aceasta şi îşi asumă obligaţii
în numele acesteia.
(3) Preşedintele asociaţiei de proprietari reprezintă
asociaţia în relaţiile cu terţii, inclusiv în acţiunile iniţiate de asociaţie
împotriva unui proprietar care nu şi-a îndeplinit obligaţiile faţă de asociaţie
sau în procesele iniţiate de un proprietar care contestă o hotărâre a adunării
generale a proprietarilor.
(4) Preşedintele asociaţiei de proprietari urmăreşte
îndeplinirea obligaţiilor cetăţeneşti ce revin proprietarilor şi punerea în
aplicare a deciziilor comitetului executiv.
(5) Preşedintele asociaţiei de proprietari păstrează
şi urmăreşte ţinerea la zi a cărţii tehnice a construcţiei, precum şi a celorlalte
documente privitoare la activitatea asociaţiei de proprietari.
(6) Ştampila asociaţiei de proprietari se păstrează şi
se foloseşte numai de către preşedinte sau de vicepreşedinte.
(7) In cazul în care preşedintele se află în
imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de
către un vicepreşedinte, numit de preşedintele asociaţiei de proprietari dintre
membrii comitetului executiv, urmând ca în termen de 90 de zile de la data când
s-a constatat indisponibilitatea să fie convocată o adunare generală pentru a
alege un nou preşedinte.
(8) Preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi
remunerat, pe bază de contract de mandat, potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 230/2007, în limitele bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărâre a adunării generale, potrivit
prevederilor Codului fiscal.
Art. 19. - (1) Cenzorul sau comisia de cenzori
urmăreşte şi asigură respectarea legalităţii în administrarea bunurilor
materiale şi a fondurilor financiare ale asociaţiei de proprietari.
(2) Comisia de cenzori este formată dintr-un număr
impar de membri, care trebuie să aibă cel puţin studii medii.
(3) Dacă dintre membrii asociaţiei de proprietari nu se
poate alege comisia de cenzori, atunci adunarea generală va mandata comitetul
executiv pentru angajarea unui cenzor din afara asociaţiei de proprietari,
persoană fizică ori juridică de specialitate, pe bază de contract sau convenţie
de prestări de servicii.
(4) Cenzorii aleşi ai asociaţiei de proprietari pot fi
remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale
a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli.
(5) Cenzorul angajat sau contractat din afara
asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, conform hotărârii adunării
generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi
cheltuieli.
(6) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin,
cenzorul sau cenzorii asociaţiei de proprietari răspund, personal sau solidar,
în faţa legii şi a proprietarilor pentru daunele şi prejudiciile cauzate
proprietarilor în mod deliberat.
Art. 20. - Cenzorul sau comisia de cenzori a asociaţiei
de proprietari are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică legalitatea actelor şi documentelor, a
hotărârilor, deciziilor, regulilor şi a regulamentelor;
b) verifică execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli;
c) verifică gestiunea financiar-contabilă;
d) cel puţin o dată pe an, întocmeşte şi prezintă
adunării generale rapoarte asupra activităţii sale şi asupra gestiunii
asociaţiei de proprietari, propunând măsuri.
Art. 21. - (1) Asociaţiile de proprietari au obligaţia
să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, potrivit prevederilor Legii
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în partidă dublă sau în partidă simplă, prin opţiune, potrivit
hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari.
(2) Asociaţiile de proprietari organizează şi conduc
contabilitatea în conformitate cu reglementările contabile pentru persoanele
juridice fără scop patrimonial, aprobate prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor.
(3) Asociaţiile de proprietari care optează pentru
conducerea contabilităţii în partidă simplă vor depune la compartimentele
specializate în sprijinirea şi îndrumarea asociaţiilor de proprietari din
cadrul consiliilor locale situaţia soldurilor elementelor de activ şi pasiv,
întocmită potrivit ordinului ministrului economiei şi finanţelor, până la data
de 1 martie pentru situaţia existentă la 31 decembrie şi până la data de 1
septembrie pentru situaţia existentă la 30 iunie. Asociaţiile de proprietari
care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă dublă vor depune
bilanţ contabil, conform prevederilor legale.
Art. 22. - (1) Activitatea de
administrare a condominiului include activităţi de administrare tehnică, de
contabilitate şi casierie.
(2) Asociaţia de proprietari angajează persoane fizice
atestate pentru funcţia de administrator sau încheie contracte cu persoane
juridice specializate şi autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea
serviciilor necesare administrării, întreţinerii, investiţiilor şi reparaţiilor
asupra proprietăţii comune.
(3) Pentru a fi autorizate de către autorităţile
administraţiei publice locale pentru activitatea de administrare, persoanele
juridice specializate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă ca obiect de activitate numai domeniul
asociaţiilor de proprietari ori ca activitate principală administrarea
imobilelor pe bază de tarife sau contract;
b) să aibă angajate persoane atestate în condiţiile
prezentelor norme metodologice;
c) să dovedească că au bonitate financiară.
(4) Administratorii trebuie să prezinte garanţii
morale, materiale şi profesionale acceptate de comitetul executiv al asociaţiei
de proprietari a clădirii pe care urmează să o administreze.
(5) Administratorul asigură managementul de proprietate
al condominiului prin:
a) prestarea serviciilor conform atribuţiilor,
obligaţiilor şi responsabilităţilor atribuite de comitetul executiv, în
condiţiile legislaţiei în vigoare;
b) gestionarea bunurilor materiale şi a fondurilor
băneşti, dacă nu are angajat un casier;
c) efectuarea formalităţilor necesare în angajarea
contractelor cu furnizorii/prestatorii de servicii pentru exploatarea şi
întreţinerea clădirii, derularea şi urmărirea realizării acestor contracte;
d) asigurarea cunoaşterii şi respectării regulilor cu
privire la proprietatea comună;
e) gestionarea modului de îndeplinire a obligaţiilor
cetăţeneşti ce revin proprietarilor în raport cu autorităţile publice.
Obligaţiile cetăţeneşti sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea
generală;
f) îndeplinirea oricăror alte obligaţii expres
prevăzute de lege, precum şi a celor stabilite prin contractul încheiat cu
asociaţia de proprietari.
(6) Contabilul răspunde de organizarea şi conducerea
contabilităţii, în condiţiile legii. La asociaţiile de proprietari care optează
pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă, administratorii de imobile
pot cumula şi funcţia de contabil.
(7) Administratorul care îndeplineşte şi funcţia de
contabil în partidă simplă are obligaţia să întocmească şi să completeze
registrul jurnal, registrul inventar, registrul pentru evidenţa fondului de
reparaţii, registrul pentru evidenţa fondului de rulment, registrul pentru
evidenţa sumelor speciale, registrul pentru evidenţa fondului de penalizări,
precum şi alte formulare specifice activităţii de contabilitate, prevăzute prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(8) In situaţia în care
asociaţia de proprietari angajează un casier, acesta răspunde de efectuarea
operaţiunilor de încasări şi plăţi în numerar, cu respectarea prevederilor
Regulamentului operaţiunilor de casă. La asociaţiile de proprietari care
optează pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă, administratorii de
imobile pot cumula şi funcţia de casier. Pentru încasările în numerar,
asociaţia de proprietari are obligaţia să emită chitanţe care vor cuprinde
obligatoriu următoarele date: numărul de ordine, în baza unei serii, care
identifică chitanţa în mod unic; data emiterii facturii; denumirea/numele,
adresa şi codul de înregistrare fiscală ale asociaţiei de proprietari pentru
care se emite chitanţa.
(9) Pentru lucrările privind proprietatea comună,
administratorul, ţinând seama de preţ, durată de execuţie şi calitate, supune
spre analiză, selecţie de oferte şi aprobare comitetului executiv al asociaţiei
de proprietari ofertele operatorilor economici care satisfac cerinţele, în
vederea executării lucrărilor, conform legislaţiei în vigoare, potrivit art. 37
din Legea nr. 230/2007. In caz contrar, cheltuielile nu vor fi acceptate la
plată.
Art. 23. - Spaţiile din proprietatea comună pot fi
utilizate de către terţi, persoane fizice sau juridice, de drept public ori de
drept privat, numai cu acordul majorităţii proprietarilor membri ai asociaţiei
şi al proprietarilor direct afectaţi de vecinătate, în
baza unui contract de închiriere, de folosinţă sau de
concesiune, potrivit art. 39 din Legea nr. 230/2007.
Art. 24. - (1) In scopul asigurării fondurilor necesare
pentru plăţi curente, asociaţia de proprietari stabileşte cuantumul şi cota de
participare a proprietarilor la constituirea fondului de rulment. De regulă,
fondul de rulment se dimensionează astfel încât să poată acoperi cheltuielile
curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea
cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru
acoperirea cheltuielilor lunare înregistrate de asociaţia de proprietari în anul
expirat, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, majorate cu rata
inflaţiei, iar în cazurile asociaţiilor de proprietari nou-înfiinţate, prin
constatarea şi însuşirea experienţei în domeniu a unor asociaţii de proprietari
echivalente ca mărime.
(2) Fondul de rulment se constituie prin plata
anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, potrivit hotărârii adunării
generale a asociaţiei de proprietari, iar reîntregirea fondului de rulment se
face lunar, prin plata sumelor afişate pe lista de plată. Pentru încasarea
fondului de rulment, casierul asociaţiei de proprietari eliberează chitanţă
personalizată separată.
(3) In situaţiile în care, prin contractul de
închiriere încheiat cu proprietarul, chiriaşul se obligă să participe la plata
cheltuielilor curente ale condominiului în care locuieşte, acesta va participa
şi la formarea fondului de rulment.
(4) Fondul de rulment încasat se poate restitui în
situaţiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, dacă
prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosinţei
locuinţei nu se stipulează altfel, precum şi în situaţiile în care cheltuielile
lunare scad conform deciziei comitetului executiv, la cererea proprietarului.
(5) Asociaţia de proprietari va constitui un fond
pentru repararea părţilor de construcţii/instalaţii aflate în proprietate
comună, fond cu perioadă de folosire limitată, care va fi depus în contul
asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit decât cu acordul adunării
generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate cu bugetul de venituri şi
cheltuieli.
(6) Veniturile obţinute de asociaţia de proprietari din
activităţi economice sau din alte activităţi desfăşurate se constituie ca fond
special şi se vor utiliza în exclusivitate pentru îmbunătăţirea confortului şi
eficienţei condominiului, pentru întreţinerea şi repararea proprietăţii comune,
potrivit art. 45 alin. (3) din Legea nr. 230/2007. In aceste venituri se
cuprind şi cele obţinute din închirierea unor spaţii aflate în proprietate
comună indiviză, a spaţiilor pentru instalarea de reclame şi pentru serviciul
de televiziune prin cablu, firme luminoase, precum şi alte venituri obţinute
din orice sursă, în condiţiile legii. Aceste venituri se constituie ca surse proprii
ale asociaţiei de proprietari, nu se plătesc proprietarilor, nu pot fi folosite
la constituirea sau la completarea fondului de rulment şi nu pot fi folosite la
plata facturilor emise de furnizorii de servicii publice de utilităţi. Acest
fond va fi depus în contul asociaţiei de proprietari şi nu va putea fi folosit
decât cu acordul adunării generale a asociaţiei de proprietari, în conformitate
cu bugetul de venituri şi cheltuieli.
Art. 25. - (1) Cotele de contribuţie la cheltuielile
asociaţiei de proprietari, calculate pentru fiecare proprietar din condominiu,
vor fi achitate de aceştia, după caz, în termen de maximum 20 de zile de la
data afişării listei de plată, dată care trebuie să fie înscrisă în lista de
plată respectivă. In vederea respectării termenelor legale de plată a
facturilor către furnizorii de utilităţi, administratorii au obligaţia de a
afişa lista de plată în termen de maximum 5 zile de la data primirii ultimei
facturi expediate prin poştă, certificată prin înscrisul de pe ştampila poştei,
sau de la data confirmării de primire, în cazul transmiterii facturii prin
curier/delegat. Asociaţia de proprietari poate calcula şi percepe penalizări de
întârziere pentru suma neachitată, în condiţiile stabilite şi aprobate de
comitetul executiv al asociaţiei de proprietari, în limitele stabilite de art. 49 alin. (1) din Legea nr. 230/2007.
Suma acestora nu poate depăşi suma cotei restante la care s-a aplicat.
(2) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de
întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de
proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse
asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli de reparaţii ale
proprietăţii comune sau pentru alte cheltuieli de natură administrativă.
(3) Dacă terţii impun penalităţi asociaţiei de
proprietari pentru întârzieri la plata facturilor, acestea se vor recupera de
la:
a) restanţierii la cotele de întreţinere,
proporţional cu cuantumul restanţelor;
b) persoana împuternicită să achite facturile, dacă a
întârziat plata facturilor la termen.
Art. 26. - Asociaţia de proprietari are, potrivit
legii, un privilegiu imobiliar cu rang prioritar asupra apartamentelor şi a
altor spaţii proprietăţi individuale ale proprietarilor din condominiu, precum
şi un privilegiu asupra tuturor bunurilor mobile ale acestora, pentru sumele
datorate cu titlu de cotă de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de
proprietari, după cheltuielile de judecată datorate tuturor creditorilor în
interesul cărora au fost făcute.
Art. 27. - Privilegiul imobiliar se înscrie în partea a III-a a Cărţii funciare, conform procedurii
publicităţii imobiliare prevăzute în titlul II din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996,
republicată, şi în Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor de
cadastru şi publicitate imobiliară, aprobat prin Ordinul directorului general
al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 633/2006, cu
modificările ulterioare.
Art. 28. - (1) Privilegiul imobiliar se înscrie la cererea
preşedintelui asociaţiei de proprietari.
(2) Cererea se adresează biroului de cadastru şi
publicitate imobiliară în a cărui circumscripţie este situat imobilul şi va
cuprinde numele, prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul solicitantului, actul
de identitate, codul numeric personal, obiectul înscrierii, indicarea actului
sau a actelor în măsură să justifice cererea, localitatea în care este situat
imobilul, numărul cadastral al imobilului şi numărul de carte funciară, după
caz.
(3) In cazul în care nu există deschisă carte funciară
pentru imobilul asupra căruia se solicită înscrierea privilegiului, se va face
menţiune despre aceasta în cerere, urmând ca privilegiul să fie înscris în
vechile registre de publicitate imobiliară, în conformitate cu art. 58 alin.
(2) din Legea nr. 7/1996, republicată.
(4) La cerere se va anexa un exemplar original sau o
copie legalizată a extrasului de pe listele lunare de plată a cotelor de
contribuţie, din care rezultă suma datorată.
(5) Cererea şi extrasele de pe listele de plată,
prevăzute la alin. (4), vor purta ştampila asociaţiei de proprietari şi, după
caz, semnătura administratorului, a unui membru al comisiei de cenzori,
respectiv a preşedintelui asociaţiei, cu precizarea numelui şi prenumelui
acestora.
Art. 29. - Privilegiul imobiliar prevăzut la art. 26 este opozabil celorlalţi creditori numai de la
data îndeplinirii formalităţilor de publicitate imobiliară.
Art. 30. - Privilegiul imobiliar se radiază la cererea
preşedintelui asociaţiei de proprietari sau a proprietarului, pe baza chitanţei
ori a altui înscris prin care asociaţia confirmă plata sumei datorate.
Art. 31. - Executarea silită a privilegiului imobiliar
prevăzut la art. 26 se va efectua numai în temeiul unei hotărâri judecătoreşti.
CAPITOLUL III
SECŢIUNEA 1
Repartizarea cheltuielilor rezultate din întreţinerea, repararea şi exploatarea condominiilor
Art. 32. - (1) Toţi proprietarii au obligaţia să
plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de
proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de
contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari, inclusiv
cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari.
(2) Repartizarea cheltuielilor sau a obligaţiilor
financiare pe fiecare proprietate individuală revine administratorului, în
cadrul contractului încheiat cu reprezentantul asociaţiei de proprietari a
condominiului. Lista de plată se semnează de administrator şi de un membru al
comisiei de cenzori şi se aprobă de preşedinte prin semnătură şi aplicarea
ştampilei asociaţiei, persoanele semnatare certificând şi răspunzând de
corectitudinea listei de plată.
(3) Niciun proprietar de apartament sau de spaţiu cu
altă destinaţie decât aceea de locuinţă nu va fi exceptat de la obligaţia de a
contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunţării la folosirea
unei părţi din proprietatea comună, a abandonării apartamentului sau a
spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă ori în alte situaţii.
Art. 33. - (1) Asociaţiile de proprietari constituite
în condominii cu mai multe scări pot să îşi monteze contoare de apă pe fiecare
scară în parte, pentru defalcarea consumului. Consumurile înregistrate de
aceste contoare pot fi utilizate la repartizarea facturii pe fiecare scară.
Diferenţele faţă de consumul înregistrat de contorul de branşament se
repartizează fiecărei scări în cote-părţi egale, în baza convenţiei scrise
dintre asociaţiile de proprietari înfiinţate pe scări sau tronsoane de clădire.
Consumurile înregistrate de contoarele montate în aval de contorul de
branşament nu fac obiectul contractului de furnizare a serviciului şi nu
determină obligaţii ale asociaţiei de proprietari către furnizorul serviciului
respectiv.
(2) Asociaţiile de proprietari cărora li se facturează
consumul în sistem pauşal au obligaţia să declare la furnizorii de servicii, în
scris, cu numele reprezentantului în clar şi cu aplicarea ştampilei asociaţiei
de proprietari, pe propria răspundere, numărul mediu de persoane, ori de câte
ori se produce o modificare a acestuia.
(3) Asociaţiile de proprietari care au în componenţă
cel puţin două scări sau tronsoane de clădire dotate cu contor de branşament
propriu vor repartiza cheltuielile cu apa rece, apa caldă şi/sau energia
termică pentru încălzirea apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie
decât aceea de locuinţă pe scări sau tronsoane de clădire, în funcţie de
indicaţiile contoarelor de branşament. După această repartizare, pentru lista
de plată aferentă fiecărei scări sau fiecărui tronson de clădire calculul
contravalorii consumului pentru fiecare apartament şi spaţiu cu altă destinaţie
decât aceea de locuinţă se face conform prevederilor art. 47 lit. a)-c) din
Legea nr. 230/2007.
SECŢIUNEA a 2-a
Repartizarea cheltuielilor pe număr de persoane
Art. 34. - Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot
fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se
repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară
activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi
reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece, caldă şi canalizare;
combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizată
pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere, vidanjare.
Art. 35. - Prin hotărâre a adunării generale, pot fi
exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrică
pentru funcţionarea ascensorului/ascensoarelor persoanele care locuiesc în
apartamente situate la subsol, demisol, parter, mezanin, precum şi la etajul 1
din clădirile fără mezanin. De asemenea, în cazul clădirilor care au amplasate
la etajele superioare băi, spălătorii, uscătorii, prin hotărâre a adunării
generale, persoanele care locuiesc în apartamente situate la subsol, demisol,
parter, mezanin, precum şi la etajul 1 din clădirile fără mezanin pot să fie
exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrică
pentru funcţionarea ascensorului/ascensoarelor, în baza unor angajamente
personale, date în scris către asociaţia de proprietari de către persoanele
care nu folosesc spaţiile de la etajele superioare.
Art. 36. - (1) In clădirile în care consumul de gaze
naturale pentru bucătării şi spălătorii se înregistrează prin acelaşi aparat
care măsoară şi consumul aferent încălzirii, se stabileşte consumul aferent
bucătăriilor şi spălătoriilor pe baza unor bareme stabilite potrivit
legislaţiei în vigoare.
(2) Pentru repartizarea valorii consumului de apă
caldă menajeră pe apartamente şi spaţii cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă la clădirile cu centrală termică proprie, asociaţia de proprietari
poate monta un contor pe instalaţia de apă caldă, astfel încât acesta să
înregistreze consumul de apă caldă menajeră din condominiu. Valoarea consumului
de gaze naturale, în lipsa unui contor care să înregistreze acest consum,
pentru prepararea apei calde se determină pe baza unor bareme stabilite
potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) Cheltuielile privind consumul de gaze naturale
pentru încălzire la clădirile cu centrală termică proprie, în situaţiile în
care nu există aparate de măsură a consumului respectiv, se determină scăzând
din factura de gaze naturale contravaloarea gazelor naturale rezultate pentru
apa caldă şi bucătării conform prevederilor de la alin. (1) şi (2).
Art. 37. - (1) Cheltuielile care sunt determinate de
numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe
fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează
proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în
clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă
cheltuielile asociaţiei pentru: apă şi canalizare; combustibil pentru
prepararea apei calde menajere şi a hranei; energia electrică utilizată pentru
funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere; vidanjare.
Modul de repartizare a acestor cheltuieli se stabileşte printr-o convenţie
aprobată de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari.
(2) Convenţia prevăzută are durată nedeterminată,
fiind valabilă pe toată perioada activităţii desfăşurate de deţinătorii
prevăzuţi la alin. (1), şi se actualizează periodic, în funcţie de elementele
noi care intervin, în funcţie de numărul persoanelor care desfăşoară zilnic
activităţi în spaţiul sau apartamentul respectiv, de numărul mediu zilnic de
clienţi şi de obiectul de activitate. Numărul acestora se stabileşte de
deţinătorul spaţiului şi se certifică de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari.
Acest număr se utilizează pentru calculul cheltuielilor pe persoană aferente
spaţiului respectiv.
(3) Convenţia precizează contribuţia proprietarului
la cheltuielile asociaţiei de proprietari, cu privire la consumurile care nu
pot fi înregistrate distinct pe fiecare proprietate în cauză şi care sunt
determinate de activitatea desfăşurată.
(4) Convenţia completează obligaţiile proprietarului
faţă de cheltuielile din cadrul asociaţiei de proprietari menţionate la art. 47
din Legea nr. 230/2007 lit. b)-f).
(5) In situaţia în care, la notificarea scrisă din
partea asociaţiei de proprietari, proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie
decât aceea de locuinţă din condominiu refuză încheierea convenţiei, sunt
aplicabile criteriile stabilite şi adoptate în acest sens de către comitetul executiv al asociaţiei de proprietari prin
decizie scrisă şi în baza constatărilor vizuale cu privire la activitatea
desfăşurată din punct de vedere al numărului de persoane angajate şi al
numărului de clienţi.
(6) In situaţia în care, la notificarea scrisă a
proprietarului, conducerea asociaţiei de proprietari refuză încheierea
convenţiei, este aplicabil criteriul prevăzut la art. 47 lit. a) sau b) din
Legea nr. 230/2007, după caz,cu obligaţia proprietarului de a declara, în
scris, numărul persoanelor angajate sau care desfăşoară activităţi în spaţiul
său.
Art. 38. - (1) In lipsa contoarelor de înregistrare a
consumului de apă la branşament, repartizarea consumului se face potrivit
normelor legale, pe bază de bareme pe fiecare tip de consumator în parte.
(2) In cazurile în care condominiul dispune numai de
duşuri şi băi comune care deservesc apartamentele/spaţiile, cheltuielile se
repartizează pe fiecare proprietar în raport cu numărul persoanelor care
locuiesc curent în clădire, aferent fiecărui apartament/spaţiu.
(3) In cazul în care nu se pot separa, prin măsurare,
consumurile de energie electrică la părţile comune ale clădirii de cele din
apartamente, repartizarea acestor consumuri se realizează conform cu baremele
stabilite potrivit normelor legale, pentru consumul comun şi pentru deţinătorii
de apartamente, ţinându-se seama de consumatorii electrici existenţi, iar
cheltuielile aferente părţilor de folosinţă comună se repartizează pe fiecare
proprietar proporţional cu numărul de persoane care locuiesc în condominiu,
conform cu legislaţia în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Repartizarea cheltuielilor pe consumuri
individuale
Art. 39. - (1) Cheltuielile pe consumuri individuale
reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece şi canalizare; apă caldă
menajeră; energia termică, combustibilul şi apa rece pentru prepararea apei
calde; gaze naturale; încălzirea apartamentului sau a spaţiului cu altă
destinaţie decât aceea de locuinţă.
(2) Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează
în funcţie de indexul contoarelor individuale sau în funcţie de alte criterii
în baza cărora se pot individualiza consumurile.
Art. 40. - (1) Dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute
în actele normative în vigoare cu privire la asigurarea gradului de montare a
repartitoarelor de costuri pentru apă sau încălzire, atunci repartizarea
acestor utilităţi se stabileşte prin decizie a comitetului executiv al
asociaţiei de proprietari, printr-un regulament propriu care trebuie să
cuprindă prevederi cu privire la modul de citire, de calcul şi de repartizare a
contravalorii consumurilor respective.
(2) Dacă toate proprietăţile individuale din condominiu
au sisteme proprii de înregistrare a consumurilor, asociaţia de proprietari
poate stabili modul de plată a cheltuielilor pe bază de convenţie cu caracter
individual, considerat ca un serviciu suplimentar, diferit de contractul de
furnizare a serviciului, încheiat cu furnizorul serviciului, cu acordul tuturor
beneficiarilor serviciului respectiv. In toate cazurile, plata consumurilor
proprii nu scuteşte niciun proprietar de la plata contribuţiei la cheltuielile
comune.
Art. 41. - (1) Cheltuielile pe consumuri individuale se
repartizează în funcţie de indexul repartitoarelor de costuri, conform normei
tehnice şi metodologiei elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.
(2) In cazul distribuţiei orizontale a energiei termice
pentru încălzire, diferenţa dintre consumul înregistrat de contorul montat la
branşament şi suma consumurilor înregistrate de contoarele individuale montate la nivel de apartament reprezintă
consum comun şi se repartizează proporţional cu cota indiviză. Art. 42. - (1)
Asociaţiile de proprietari vor evidenţia cheltuielile cu energia termică pentru
încălzire şi apa caldă menajeră, separat pentru fiecare apartament, pe un
borderou special, care va fi afişat împreună cu lista pentru defalcarea
celorlalte cheltuieli de întreţinere.
(2) In borderoul prevăzut la alin. (1) se vor înscrie
obligaţiile de plată a energiei termice consumate pentru încălzire şi
prepararea apei calde menajere pe fiecare apartament, aşa cum rezultă din
defalcarea facturii primite de la furnizorul de energie termică, şi separat
cuantumul ajutorului social aprobat în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2006 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 5/2003 privind acordarea de ajutoare pentru încălzirea locuinţei, precum şi
a unor facilităţi populaţiei pentru plata energiei termice, aprobată prin Legea
nr. 116/2007.
(3) La primirea borderoului cuprinzând ajutoarele de
căldură pe beneficiari se vor menţiona pe chitanţe aceste sume, beneficiarii
urmând să achite diferenţa dintre cota de întreţinere afişată pe lista de plată
şi ajutorul social.
SECŢIUNEA a 4-a
Repartizarea
cheltuielilor pe cota-parte indiviză de proprietate
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de
proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu
altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate
pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz,
consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în
proprietate comună.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de
proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea
comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere,
service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă
energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe
proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei
şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele
instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării;
podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de
instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul;
tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă;
faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de
asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau
remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician,
portar, cheltuieli pentru curăţenie etc; indemnizaţii acordate membrilor
asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii
comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare;
contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către
proprietatea comună.
(2) Dacă facturarea serviciilor publice de utilităţi
este individuală, pentru consumurile de pe spaţiile comune furnizorii vor
încheia contracte de furnizare cu asociaţia de proprietari, în condiţiile
stabilite de comun acord.
Art. 45. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de
proprietate se repartizează proporţional cu cota-parte indiviză de proprietate
din proprietatea comună a fiecărui proprietar, calculată în funcţie de
suprafaţele utile ale tuturor apartamentelor şi ale spaţiilor cu altă destinaţie
decât aceea de locuinţă. Cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea
comună a fiecărui proprietar este înscrisă în acordul de asociere. Modificările
asupra cotei-părţi indivize se consemnează în acordul de asociere, conform
regulii stabilite de acesta.
Art. 46. - (1) Suprafaţa utilă
a apartamentului sau a spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă şi
cota-parte indiviză de
proprietate sunt stabilite potrivit actului de proprietate, după caz,
contractul de vânzare-cumpărare, fişa cadastrală, contractul de construire sau
procesul-verbal de predare-primire şi contractul de schimb sau contractul de
donaţie şi/sau cele determinate pe bază de măsurători şi înscrise într-o
documentaţie cadastrală recepţionată de oficiul de cadastru şi publicitate
imobiliară competent.
(2) In cazul în care suma
cotelor-părţi indivize din actele de proprietate, care sunt fracţiuni abstracte
pentru fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă
din clădirea/blocul care constituie condominiul, nu este egală cu 100,
comitetul executiv al asociaţiei de proprietari solicită întocmirea unei noi
documentaţii cadastrale, prin punerea la dispoziţie a cărţii tehnice a
imobilului şi cu respectarea prevederilor în vigoare cu privire la autorizarea,
calitatea şi siguranţa construcţiilor.
(3) Cota-parte indiviză de proprietate reprezintă
raportul procentual dintre suprafaţa utilă a apartamentului sau a spaţiului cu
altă destinaţie decât aceea de locuinţă şi suma suprafeţelor utile ale tuturor
apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din
condominiu.
Art. 47. - Cheltuielile aferente consumului de gaze la
sobe pentru încălzire, în cazul în care nu există aparate de măsurare a
acestuia pentru fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de
locuinţă, inclusiv pentru proprietatea comună aferentă acestora, se
repartizează tuturor proprietarilor din cadrul asociaţiei de proprietari
proporţional cu cota-parte indiviză din proprietatea comună, aşa cum este
înscrisă în acordul de asociere.
SECŢIUNEA a 5-a
Repartizarea cheltuielilor pe beneficiari
Art. 48. - Cheltuielile pe beneficiari reprezintă
cheltuielile aferente serviciilor de care beneficiază în mod individual
proprietarii, toţi sau în parte, gestionate financiar prin intermediul
asociaţiei de proprietari.
Art. 49. - Cheltuielile pe beneficiari sunt
cheltuielile cu privire la: citirea, calculul şi gestiunea consumurilor
individuale de apă rece, apă caldă, căldură, gaze, energie electrică, deşeuri
municipale; servicii cu privire la repartitoarele de costuri; chiriile
spaţiilor comune - boxe, casa scării, holuri, spaţiu ghenă, terasă etc;
gestiunea ajutoarelor băneşti; gestiunea contractelor cu caracter individual;
întreţinerea interfonului şi a părţii de instalaţie din interiorul
apartamentului; verificarea metrologică a contoarelor individuale de energie
termică, în cazul distribuţiei orizontale; reviziile instalaţilor interioare de
gaze, apă şi încălzire; alte servicii individuale către proprietari.
Art. 50. - (1) Cheltuielile pe beneficiari se repartizează conform valorii care revine fiecărui beneficiar în
cauză.
(2) Pentru proprietarii care beneficiază de anumite
servicii şi determină consumuri suplimentare, în condiţiile în care nu există
nicio interdicţie legală în acest sens, calculul cotei de contribuţie aferente
cheltuielilor pe beneficiari se face conform baremelor stabilite prin
normativele tehnice în vigoare sau, în lipsa acestora, conform deciziei
comitetului executiv, în funcţie de cantitatea consumată.
SECŢIUNEA a 6-a
Repartizarea cheltuielilor pe consumatori tehnici
Art. 51. - Cheltuielile pe consumatori tehnici
reprezintă cheltuielile asociaţiei de proprietari pentru: încălzirea
proprietăţilor individuale - apartamente, spaţii cu altă destinaţie decât aceea
de locuinţă (energia termică sub formă de căldură; combustibilul şi energia
electrică pentru încălzire; salariu/remuneraţie pentru fochist şi echipament de
lucru; costuri pentru funcţionarea instalaţiilor de încălzire centrală).
Art. 52. - (1) Cheltuielile cu consumurile comune de energie termică din spaţiile aflate în proprietate comună, şi
anume casa scării, culoare, spălătorii, uscătorii, subsol, holuri şi altele
asemenea, se repartizează proporţional cu cota-parte de proprietate indiviză
care îi revine fiecărui proprietar, astfel cum aceasta este înscrisă în actul
de proprietate sau cum a fost recalculată conform prevederilor prezentelor
norme metodologice.
(2) Pentru calculul cheltuielilor cu încălzirea
spaţiilor comune, precum şi pentru alocarea, încasarea şi plata sumelor
aferente contractului individual de prestări de servicii energetice, societatea
prestatoare poate încheia un contract de prestări de servicii cu asociaţia de
proprietari. Valoarea contractului se negociază între părţi.
(3) Proprietarii apartamentelor şi ai spaţiilor cu altă
destinaţie decât aceea de locuinţă deconectaţi de la sistemul de alimentare
centralizată cu energie termică al clădirii au obligaţia să-şi asigure o altă
sursă de încălzire.
(4) Dacă proprietarul unui apartament sau al unui
spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă modifică suprafaţa
echivalentă termic de încălzire din apartamentul sau din spaţiul pe care îl
deţine, cota-parte de participare la cheltuielile pentru încălzire se va
recalcula prin aplicarea unui coeficient de modificare a suprafeţei utile luate
în calcul, fără a modifica cota indiviză a apartamentului. Coeficientul se
calculează conform normelor tehnice elaborate de Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, pe baza unui studiu de specialitate.
SECŢIUNEA a 7-a
Repartizarea cheltuielilor de altă natură
Art. 53. - Cheltuielile de altă natură reprezintă
cheltuielile efectuate pentru plata unor servicii care nu pot fi repartizate
după criteriile prevăzute la art. 47 lit. a)-c) din
Legea nr. 230/2007.
Art. 54. - Cheltuielile de altă natură reprezintă
cheltuielile asociaţiei de proprietari pentru: lucrările de întreţinere,
reparaţii şi înlocuiri la antena ori antenele colective de televiziune, care se
repartizează în raport cu numărul prizelor de televizoare aflate în locuinţe şi
în spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, în condiţiile în care
nu există o hotărâre a adunării generale prin care sistemul de antenă colectivă
să fie desfiinţat sau casat; cutiile poştale, cheile de la uşa de intrare
comună în clădire, care se repartizează în raport cu numărul proprietarilor;
alte cheltuieli, repartizarea făcându-se în conformitate cu clauzele
contractuale sau conform modului de facturare; curăţatul coşurilor de fum, care
se repartizează fiecărui proprietar proporţional cu numărul sobelor şi al
maşinilor de gătit racordate la coşurile de fum ale clădirii.
Art. 55. -Alte cheltuieli în cadrul asociaţiei de
proprietari se repartizează în conformitate cu normele şi normativele avute în
vedere la facturarea comună a acestora şi/sau în conformitate cu clauzele
prevăzute în contractele încheiate cu furnizorii respectivelor servicii.
Art. 56. - Cheltuielile privind serviciile pentru
încălzirea centrală şi prepararea apei calde menajere asigurate prin centrale
termice proprii sau aflate în exploatarea directă a asociaţiei de proprietari
cuprind: costul combustibilului, costul transportului acestuia până la locul de
consum, cheltuielile efectuate cu îndepărtarea reziduurilor, costul energiei
electrice consumate pentru funcţionarea instalaţiilor aferente şi iluminatul
încăperilor în care sunt amplasate acestea, costul echipamentului de lucru şi
protecţie pentru fochiştii care deservesc centralele termice, indemnizaţiile,
respectiv salariile acestora, inclusiv contribuţiile către bugetul de stat,
costul materialelor necesare pentru păstrarea curăţeniei în centralele termice,
costul apei pentru umplerea instalaţiei.
CAPITOLUL IV
Raportul dintre administraţia publică locală şi
centrală şi asociaţiile
de proprietari
Art. 57. - Consiliile locale ale municipiilor,
oraşelor, comunelor şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti organizează
compartimente specializate în scopul sprijinirii proprietarilor pentru
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi pentru
realizarea scopurilor şi sarcinilor ce le revin în administrarea imobilelor, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare. Compartimentele specializate
înfiinţate în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale au în
componenţă specialişti în domeniul financiar-contabil, tehnic, juridic, al
legislaţiei muncii şi a raporturilor de muncă.
Art. 58. - (1) Persoanele fizice care doresc să obţină
calitatea de administrator de imobile sunt atestate de către primar, la
propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorităţii administraţiei
publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local.
(2) Atestatul are drept scop certificarea calităţilor
profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de
administrare a imobilelor la asociaţiile de proprietari.
(3) Atestatul de administrator de imobil se eliberează
pentru o perioadă nedeterminată şi este valabil pe tot teritoriul României.
(4) Atestatul de administrator de imobil se poate
retrage de către autoritatea administraţiei publice
locale care l-a eliberat, dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile pentru
exercitarea acestei activităţi.
Art. 59. - (1) Exercitarea controlului asupra
activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari se realizează în conformitate cu
prevederile art. 55 din Legea nr. 230/2007 de către organele competente
potrivit legislaţiei financiar-contabile.
(2) Asociaţia de proprietari sau orice proprietar din
condominiu poate contracta, în nume propriu, lucrări de expertiză tehnică
şi/sau contabilă cu o persoană fizică sau juridică care are calitatea de a
efectua expertize, conform legislaţiei privind organizarea activităţii de
expertiză tehnică şi contabilă, judiciară şi extrajudiciară.
(3) In condiţiile stabilite de consiliile locale,
judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi în funcţie de
resursele bugetare proprii, primăriile pot încheia parteneriate cu Corpul
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, în vederea
efectuării expertizei financiar-contabile a gestiunii fondurilor asociaţiilor
de proprietari, la solicitarea unuia sau a mai multor membri ai asociaţiei,
ulterior efectuării de către comisia de cenzori a controlului
financiar-contabil pe respectiva perioadă.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 60. - Până la elaborarea şi aprobarea normelor
privind repartizarea consumurilor de energie termică pentru încălzire şi apă
caldă menajeră, în cazul utilizării repartitoarelor de costuri, se aplică
metodologiile însuşite şi aprobate de asociaţiile de proprietari.
Art. 61. - Prezentele norme metodologice intră în
vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I.