HOTARARE Nr. 170 din 9 martie 2005
pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a
personalului care gestioneaza fonduri comunitare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 14 martie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
alin. (2) din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiara a personalului
care gestioneaza fonduri comunitare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
a) gestionarea asistentei financiare nerambursabile comunitare -
totalitatea activitatilor de programare, implementare, monitorizare, raportare,
evaluare, contractare, audit, control tehnic si financiar, efectuare a
platilor, precum si activitati specifice de coordonare, cu privire la
instrumentele de preaderare PHARE si ISPA, fondurile FEOGA sectiunea Garantare,
fondurile structurale si fondul de coeziune;
b) coordonatorul national al asistentei - CNA (National Aid Coordinator -
NAC) - oficial din cadrul administratiei publice centrale, responsabil cu
activitatea de programare si coordonare nationala a programelor. CNA asigura o
legatura stransa intre procesul general de aderare si utilizarea asistentei
financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeana, fiind, de asemenea,
responsabil cu monitorizarea si cu evaluarea programelor PHARE. CNA este
sprijinit in exercitarea atributiilor sale de catre o directie de specialitate,
aflata in subordinea sa;
c) coordonatorul national al Programului ISPA - CNI (National ISPA
Coordinator - NIC) - oficial din cadrul administratiei publice centrale,
responsabil cu activitatea de programare, implementare si monitorizare a
proiectelor. CNI asigura o legatura stransa intre procesul general de aderare
si folosirea asistentei financiare nerambursabile acordate de Uniunea
Europeana, fiind, de asemenea, responsabil pentru monitorizarea proiectelor
ISPA. CNI este sprijinit in exercitarea atributiilor sale de catre o directie
de specialitate, aflata in subordinea sa;
d) responsabilul national cu autorizarea finantarii - RNAF (National
Authorising Officer - NAO) - oficial din cadrul administratiei publice centrale
care conduce Fondul National - FN. RNAF are intreaga responsabilitate a
managementului financiar al fondurilor comunitare PHARE si ISPA;
e) Fondul National - FN - entitate cu rol de trezorerie centrala din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, prin intermediul careia fondurile de
preaderare ale Uniunii Europene sunt transferate catre beneficiari;
f) autoritate de implementare pentru Programul PHARE - institutie a
administratiei publice centrale sau locale, agentie guvernamentala, agentie de
dezvoltare regionala sau autoritate administrativa autonoma finantata din
venituri proprii, care raspunde de implementarea si monitorizarea implementarii
tehnice a proiectelor PHARE;
g) agentie de implementare pentru Programul PHARE - structura in cadrul
institutiei publice a administratiei publice centrale, responsabila cu
organizarea si desfasurarea licitatiilor, a contractarilor si cu efectuarea
platilor, precum si cu implementarea tehnica in cazul proiectelor de sprijinire
a investitiilor si, daca se prevede explicit in memorandumurile de finantare, a
altor proiecte;
h) Oficiul de Plati si Contractare PHARE - OPCP (Central Finance and
Contracts Unit - CFCU) - directie din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
responsabila cu organizarea si desfasurarea licitatiilor, a contractarilor si
cu efectuarea platilor in cadrul proiectelor de dezvoltare institutionala si,
daca se prevede explicit in memorandumurile de finantare, a altor proiecte.
Pentru aceste proiecte implementarea tehnica este realizata de un responsabil
de program - RP (Senior Programme Officer - SPO);
i) agentie de implementare pentru Programul ISPA - organism de
implementare, responsabil cu organizarea si desfasurarea licitatiilor,
contractarea, efectuarea platilor si implementarea tehnica si financiara a
masurilor beneficiare de asistenta acordata prin ISPA;
j) Unitate de implementare a Proiectului in cadrul Programului PHARE -
structura in cadrul autoritatii de implementare, organizata la nivel de
departament, directie generala, directie, serviciu sau birou, constituita prin
ordin sau decizie a conducatorului autoritatii de implementare, cu regulament
de organizare si functionare propriu, avand rol de coordonare a activitatilor
prin care se realizeaza implementarea tehnica a proiectelor si managementul
tehnic al acestora si al contractelor aferente;
k) Unitate de implementare a Proiectului in cadrul Programului ISPA -
structura in cadrul entitatii desemnate drept beneficiar final, in conformitate
cu Memorandumul de finantare ISPA, constituita prin ordin sau decizie a
conducatorului entitatii respective, cu regulament de organizare si functionare
propriu, avand rol de implementare tehnica si indeplinire a obiectivelor din
Memorandumul de finantare ISPA;
l) autoritate de management - structura din cadrul unei institutii publice,
care asigura gestionarea asistentei financiare din fondurile structurale si
fondul de coeziune;
m) organism intermediar - structura specifica din cadrul unei institutii,
desemnata de catre autoritatea de management si care, prin delegare de
atributii de la aceasta si/sau de la autoritatea de plata, implementeaza
masurile finantate din fondurile structurale si proiectele finantate din fondul
de coeziune;
n) autoritate de plata - organismul care elaboreaza si inainteaza cererile
de plata si primeste de la Comisia Europeana sumele aferente fondurilor
structurale si fondului de coeziune.
Art. 2
Prevederile prezentei hotarari se aplica urmatoarelor categorii de
personal:
a) personalul de conducere si personalul de specialitate, constituit din
functionari publici sau personal incadrat cu contract individual de munca pe
durata determinata sau nedeterminata, avand atributii in procesul de gestionare
a asistentei financiare nerambursabile comunitare sau care desfasoara
activitati adiacente, de natura financiar-contabila sau juridica, incadrat in
urmatoarele structuri:
- directiile de specialitate din subordinea coordonatorului national al
asistentei (CNA), avand responsabilitati in coordonarea asistentei comunitare;
- directiile de specialitate din subordinea coordonatorului national al
Programului ISPA (CNI), avand responsabilitati in coordonarea asistentei
comunitare;
- Fondul National de Preaderare;
- agentiile de implementare pentru programele PHARE si ISPA;
- Oficiul de Plati si Contractare PHARE;
- unitatile de implementare pentru programele din cadrul autoritatilor de
implementare PHARE si ISPA;
- autoritatile de management, desemnate prin hotarare a Guvernului;
- organismele intermediare, desemnate prin hotarare a Guvernului;
- autoritatile de plata, desemnate prin hotarare a Guvernului;
b) alte categorii de personal incadrat in structurile de control al
gestionarii asistentei financiare nerambursabile comunitare din cadrul
institutiilor publice, avand atributii in procesul de control al fondurilor
comunitare.
Art. 3
(1) In conformitate cu prevederile art. 2 si 3 din Legea nr. 490/2004,
salariile de baza ale personalului prevazut la art. 2 se majoreaza cu 75% fata
de cele prevazute de lege, potrivit bugetului aprobat al fiecarei institutii
publice.
(2) Majorarea salariului de baza se realizeaza in baza avizului prealabil
al Ministerului Finantelor Publice, in calitatea sa de institutie coordonatoare
nationala a asistentei si coordonatoare nationala a Programului ISPA.
Art. 4
(1) Numarul si structura posturilor ocupate de personal care gestioneaza
asistenta financiara nerambursabila comunitara vor fi cele stabilite in urma
eliberarii avizelor prealabile de catre Ministerul Finantelor Publice.
(2) Lista cuprinzand numarul si structura posturilor ocupate de personalul
care gestioneaza asistenta financiara nerambursabila comunitara, aprobata prin
ordin al ministrului finantelor publice, va fi publicata pentru informare in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in termen de 45 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, si va fi reactualizata trimestrial
sau ori de cate ori se considera necesar.
Art. 5
(1) Pentru a beneficia de majorarile salariale prevazute la art. 3,
institutiile publice in cadrul carora functioneaza structurile mentionate la
art. 2 vor solicita Ministerului Finantelor Publice avizarea structurilor si a
personalului care au ca obiect de activitate gestionarea fondurilor comunitare.
(2) Avizul se acorda de catre ministrul finantelor publice sau, prin
delegare, de catre secretarul de stat avand calitatea de coordonator national
al asistentei (CNA) si coordonator national al Programului ISPA (CNI).
Art. 6
Institutiile publice in cadrul carora functioneaza structurile prevazute la
art. 2 vor solicita avizul Ministerului Finantelor Publice pe baza urmatoarelor
documente:
a) regulamentul de organizare si functionare al institutiei publice;
b) structura organizatorica a institutiei publice;
c) ordinul/decizia de constituire a organismelor mentionate la art. 2 lit.
a), emis/emisa de catre conducatorul institutiei respective;
d) ordinul/decizia de numire a personalului pentru care se solicita
avizarea, pe posturi cu atributii in gestionarea fondurilor comunitare,
emis/emisa de catre conducatorul institutiei respective, care va cuprinde si
lista persoanelor numite;
e) fisele de post ale personalului pentru care se solicita avizarea,
aprobate de catre conducatorul institutiei respective si care sa cuprinda toate
atributiile si timpul alocat in procente pentru indeplinirea acestora.
Art. 7
Fiecare ordonator principal de credite, in cadrul caruia functioneaza
structuri dintre cele prevazute la art. 2, va aplica la incadrarea personalului
pe functii specifice gestionarii asistentei financiare nerambursabile
comunitare aceleasi criterii de incadrare general aplicabile, potrivit
propriilor reguli de organizare si functionare.
Art. 8
Atributiile specifice domeniului gestionarii asistentei financiare
nerambursabile comunitare, ale personalului pentru care se solicita avizarea,
prevazute in fisa postului, trebuie sa reprezinte minimum 75% din obiectivele si
atributiile de serviciu sau minimum 75% din timpul total alocat indeplinirii
tuturor atributiilor de serviciu prevazute in fisa postului.
Art. 9
(1) Pe baza documentatiei depuse, Ministerul Finantelor Publice se pronunta
in termen de 15 zile lucratoare, in sensul eliberarii avizului sau respingerii,
cu observatii, a solicitarii de aviz.
(2) Procedura interna de avizare se aproba prin ordin al ministrului
finantelor publice, in termen de 15 zile lucratoare de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 10
Institutiile publice al caror personal beneficiaza de cresterile salariale
prevazute la art. 3 vor comunica Ministerului Finantelor Publice, in termen de
5 zile lucratoare, orice modificare de personal, structura, organizare si/sau
functionare, intervenita dupa obtinerea avizului, impreuna cu documentele
constatatoare, conform prevederilor art. 6.
Art. 11
In situatiile in care directiile de specialitate din subordinea
secretarului de stat avand calitatea de coordonator national al asistentei
(CNA) si coordonator national al Programului ISPA (CNI) constata incalcari ale
conditiilor in baza carora a fost emis avizul, ministrul finantelor publice
poate retrage sau modifica avizul acordat.
Art. 12
Nu fac obiectul de reglementare al prezentei hotarari a Guvernului
persoanele incadrate in functii de demnitar (ministru, secretar de stat) sau in
functii asimilate acestora, personalul incadrat la cabinetele demnitarilor,
precum si corpul consilierilor de integrare.
Art. 13
In ceea ce priveste personalul din cadrul structurilor care au ca obiect de
activitate gestionarea asistentei financiare comunitare acordate prin Fondul
European de Orientare si Garantare Agricola, sectiunea Garantare, normele
metodologice de aplicare vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului, initiata
de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu