HOTARARE Nr.
595 din 13 mai 2009
pentru aplicarea Legii nr.
490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri
comunitare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 355 din 27 mai 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 35/2009
privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul cheltuielilor de
personal în sectorul bugetar,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. -In înţelesul prezentei hotărâri, următorii
termeni se definesc după cum urmează:
a) gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile comunitare - totalitatea activităţilor de programare,
implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare, audit, verificare
şi control tehnic şi financiar, efectuare a plăţilor, certificare, recuperare a
sumelor necuvenite, asigurare a funcţionării adecvate a sistemelor de
management şi control, precum şi activităţi de natură financiar-contabilă şi
activităţi specifice de coordonare cu privire la instrumentele de preaderare
PHARE şi ISPA, fondurile structurale şi fondul de coeziune;
b) Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor
structurale - structură în cadrul Ministerului Finanţelor Publice având
responsabilitatea coordonării pregătirii, dezvoltării, armonizării şi
funcţionării cadrului legislativ, instituţional, procedural şi programatic
pentru gestionarea instrumentelor structurale;
c) Autoritatea de management ex-ISPA - structură
în cadrul Ministerului Finanţelor Publice având funcţia de autoritate de
management pentru măsurile finanţate din Fondul de Coeziune în baza
Regulamentului CE nr. 1.164/1994 de instituire a Fondului de Coeziune (măsuri
ex-ISPA);
d) Autoritatea de implementare în sectorul
transporturi - structură în cadrul Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii (Direcţia generală relaţii financiare externe), cu
responsabilităţi în coordonarea proiectelor ex-ISPA din domeniul
transporturilor, care reprezintă nivelul intermediar de monitorizare a
implementării proiectelor ex-ISPA şi de verificare a cheltuielilor;
e) Unitatea centrală pentru coordonarea
parteneriatului public-privat - structură în cadrul Ministerului Finanţelor
Publice având responsabilitatea coordonării implementării componentelor de
parteneriat public-privat din cadrul măsurilor ex-ISPA;
f) autoritate de implementare pentru Programul
PHARE - instituţie a administraţiei publice centrale sau locale, agenţie
guvernamentală, agenţie de dezvoltare regională sau autoritate administrativă
autonomă finanţată din venituri proprii, care răspunde de implementarea şi
monitorizarea implementării tehnice a proiectelor PHARE;
g) agenţie de implementare pentru Programul PHARE -
structură în cadrul instituţiei publice a administraţiei publice centrale,
responsabilă cu organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, a contractărilor şi
cu efectuarea plăţilor, precum şi cu implementarea tehnică în cazul proiectelor
de sprijinire a investiţiilor şi, dacă se prevede explicit în memorandumurile
de finanţare, a altor proiecte;
h) Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE - OPCP (Central
Finance and Contracts Unit - CFCU) - structură din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice, responsabilă cu organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, a
contractărilor şi cu efectuarea plăţilor în cadrul proiectelor de dezvoltare
instituţională şi, dacă se prevede explicit în memorandumurile de finanţare, a
altor proiecte; îndeplineşte rolul de organism intermediar pentru măsurile
ex-ISPA din sectorul de mediu;
i) organism de implementare pentru măsurile ex-ISPA -
organism responsabil cu organizarea şi desfăşurarea licitaţiilor, contractarea,
autorizarea şi efectuarea plăţilor şi implementarea tehnică şi financiară a
măsurilor beneficiare de asistenţă acordată prin Fondul de Coeziune (ex-ISPA);
j) unitate de implementare a Proiectului în cadrul
Programului PHARE - structură în cadrul autorităţii de implementare,
organizată la nivel de departament, direcţie generală, direcţie, serviciu sau
birou, constituită prin ordin sau decizie a conducătorului autorităţii de
implementare, cu regulament de organizare şi funcţionare propriu, având rol de
coordonare a activităţilor prin care se realizează implementarea tehnică a
proiectelor şi managementul tehnic al acestora şi al contractelor aferente;
k) unitate de implementare a Proiectului pentru
măsurile ex-ISPA - structură în cadrul entităţii desemnate drept beneficiar
final, în conformitate cu Memorandumul de finanţare ISPA, constituită prin
ordin sau decizie a conducătorului entităţii respective, având rol de
implementare tehnică, licitare, contractare, aprobare a plăţilor şi management
de contract pentru măsura ex-ISPA de care beneficiază;
l) termenii autoritate de management şi organism
intermediar au înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999, cu
modificările şi completările ulterioare;
m) autoritate de certificare şi plată -
structură organizatorică în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, responsabilă
de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la
Comisia Europeană, primirea fondurilor transferate României din instrumente
structurale şi transferul către beneficiari/unităţi de plată de pe lângă
autorităţile de management a fondurilor primite din instrumente structurale,
precum şi a celor alocate de la bugetul de stat în cazul programelor
operaţionale care utilizează mecanismul plăţii directe; îndeplineşte funcţia de
Fond Naţional pentru asistenţa financiară de preaderare, conform prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.011/1999 pentru aprobarea Memorandumului de
înţelegere dintre Guvernul României şi Comisia Europeană privind înfiinţarea
Oficiului de Plăţi şi Contractare PHARE (O.P.C.P), semnat la Bucureşti la 16
iulie 1998, şi a Memorandumului de înţelegere dintre Guvernul României şi
Comisia Europeană privind înfiinţarea Fondului Naţional, semnat la Bruxelles la
20 octombrie 1998, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.328/2000 pentru aprobarea
Memorandumului de înţelegere privind utilizarea Fondului Naţional pentru ISPA,
dintre Guvernul României şi Comunitatea Europeană, semnat la Bucureşti la 20
octombrie 2000;
n) unitate de plată - structura din cadrul unui
ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management, având
responsabilitatea managementului financiar al fondurilor aferente unui program
operaţional care utilizează mecanismul plăţii indirecte, precum şi
responsabilitatea efectuării plăţilor către contractori în cadrul proiectelor
de asistenţă tehnică, după caz;
o) termenul autoritate comună de management are
înţelesul prevăzut în regulamentele specifice obiectivului cooperare
teritorială europeană;
p) termenii autoritate naţională şi punct
naţional de contact au înţelesul prevăzut în documentele de programare
aferente obiectivului cooperare teritorială europeană;
q) şef de misiune pentru Fondul Social European -
structură organizatorică în cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu responsabilităţi în asigurarea coordonării la nivel tehnic şi
financiar a programelor operaţionale finanţate din Fondul Social European.
Art. 2. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
personalului de conducere şi personalului de execuţie definit ca personal de
specialitate conform prevederilor art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind
stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu
modificările ulterioare, care îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
a) are atribuţii specifice domeniului gestionării asistenţei
financiare nerambursabile comunitare, prevăzute în fişa postului, reprezentând
minimum 75% din totalul obiectivelor şi atribuţiilor de serviciu şi pentru
îndeplinirea cărora alocă minimum 75% din timpul total alocat îndeplinirii
tuturor atribuţiilor de serviciu prevăzute în fişa postului;
b) este încadrat în următoarele structuri:
1. Autoritatea pentru coordonarea instrumentelor
structurale;
2. Autoritatea de Certificare şi Plată;
3. Autoritatea de management ex-ISPA;
4. organismele de implementare pentru măsurile ex-ISPA;
5. Autoritatea de implementare în sectorul
transporturi -Direcţia generală relaţii financiare externe din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
6. Unitatea centrală pentru coordonarea
parteneriatului public-privat;
7. agenţiile de implementare pentru programele PHARE;
8. Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE;
9. unităţile de implementare a proiectelor în cadrul
programelor PHARE şi măsurilor ex-ISPA, pe perioada de implementare a
proiectelor pentru care au fost constituite;
10. structurile care au rol de autorităţi de
management, stabilite în cadrul instituţiilor desemnate prin hotărâre a
Guvernului, îndeplinind atribuţiile prevăzute la art. 17 din Hotărârea
Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de
gestionare a instrumentelor structurale;
11. structurile care au rol de organisme intermediare,
stabilite în cadrul instituţiilor desemnate prin hotărâre a Guvernului,
îndeplinind atribuţiile prevăzute în acordurile de delegare încheiate cu
autorităţile de management;
12. unităţile de plată pentru programele operaţionale
finanţate din instrumentele structurale, în cazul în care acestea sunt
organizate separat de autoritatea de management;
13. structurile care au rol de autorităţi comune de
management în cadrul obiectivului cooperare teritorială europeană, stabilite în
cadrul instituţiilor desemnate prin hotărâre a Guvernului, îndeplinind
atribuţii prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august
2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare
transfrontalieră finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale
privind instituirea unui instrument european de vecinătate şi de parteneriat;
14. structurile care au rol de autorităţi naţionale şi
puncte naţionale de contact în cadrul obiectivului cooperare teritorială
europeană, stabilite în cadrul instituţiilor desemnate prin hotărâre a
Guvernului, îndeplinind atribuţii prevăzute în documentele de programare,
acordurile sau memorandumurile de înţelegere aplicabile;
15. structura care are rol de şef de misiune pentru
Fondul Social European;
16. structurile care desfăşoară activităţi de natură
juridică care fac parte integrantă din activităţile de gestionare a asistenţei
financiare nerambursabile comunitare, definită la art. 1 lit. a), dacă acestea
nu sunt asigurate de către personalul structurilor menţionate la pct. 1-15.
(2) Numărul şi structura posturilor ocupate de
personalul care gestionează asistenţa financiară nerambursabilă comunitară sunt
cele stabilite în condiţiile legii prin normele de organizare şi funcţionare a
instituţiilor din care fac parte structurile menţionate la alin. (1).
Art. 3. - Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică
persoanelor încadrate în funcţii de demnitate publică (ministru, secretar de
stat) sau în funcţii asimilate acestora, personalului încadrat la cabinetele
demnitarilor, personalului din corpul consilierilor de afaceri europene.
Art. 4. - (1) Salariile de bază ale personalului
nou-încadrat, prin concurs sau examen, în structurile prevăzute la art. 2 alin.
(1) şi care îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 2 se majorează cu 25%
faţă de cele prevăzute de lege, până la prima evaluare a performanţelor
profesionale individuale realizată în condiţiile legii.
(2) Pentru personalul aflat în funcţie la data intrării
în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2009 privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul cheltuielilor de personal în
sectorul bugetar, în cadrul structurilor prevăzute la art. 2 alin. (1) şi care
îndeplineşte criteriile prevăzute în cuprinsul art. 2, salariile de bază se
majorează cu 75% faţă de cele prevăzute de lege, până la prima evaluare a
performanţelor profesionale individuale realizată în condiţiile legii.
(3) Verificarea şi confirmarea îndeplinirii criteriilor
prevăzute la art. 2, în vederea acordării majorării salariale, se fac de către
Ministerul Finanţelor Publice, care avizează structurile şi personalul care au
ca obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare nerambursabile
comunitare.
(4) Majorarea salarială se aplică de la data
încadrării în funcţie, dar nu înainte de data intrării în vigoare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 35/2009, cu condiţia obţinerii avizului prealabil
al Ministerului Finanţelor Publice.
(5) Avizul se acordă de către ministrul finanţelor
publice sau, prin delegare, de către secretarul de stat coordonator al
Autorităţii pentru coordonarea instrumentelor structurale şi al Autorităţii de
management ex-ISPA.
Art. 5. - Instituţiile publice în cadrul cărora
funcţionează structurile prevăzute la art. 2 alin. (1) solicită avizul
Ministerului Finanţelor Publice pentru structurile şi personalul care au ca
obiect de activitate gestionarea asistenţei financiare nerambursabile
comunitare, pe baza următoarelor documente:
a) cererea cuprinzând solicitarea de aviz, întocmită
potrivit modelului stabilit în cuprinsul procedurii prevăzute la art. 6 alin.
(2);
b) regulamentul de organizare şi funcţionare al
instituţiei publice;
c) structura organizatorică a instituţiei publice;
d) ordinul/decizia de constituire a structurilor
prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) pct. 9, emis/emisă de către conducătorul
instituţiei respective;
e) ordinul/decizia de numire/încadrare a personalului
pentru care se solicită avizarea, pe posturi cu atribuţii în gestionarea
fondurilor comunitare, emis/emisă de către conducătorul instituţiei respective,
care va cuprinde şi lista persoanelor numite/încadrate în funcţie;
f) fişele de post ale personalului pentru care se
solicită avizarea, aprobate în condiţiile legii, care să cuprindă toate
atribuţiile şi timpul alocat în procente pentru îndeplinirea acestora;
g) statul de funcţii al structurii din care face parte
personalul pentru care se solicită avizarea;
h) nota de fundamentare privind necesitatea şi numărul
de persoane alocate în cazul personalului din cadrul structurii prevăzute la
art. 2 alin. (1) lit. b) pct. 16, avizată de conducerea structurilor prevăzute
la art. 2 alin. (1) lit. b) pct. 1-15, după caz, şi aprobată de conducătorul
instituţiei.
Art. 6. - (1) Pe baza documentaţiei depuse, Ministerul
Finanţelor Publice se pronunţă în termen de 15 zile lucrătoare de la data
depunerii dosarului complet, în sensul eliberării avizului sau respingerii
motivate, a solicitării de aviz.
(2) Procedura internă de avizare se stabileşte prin
ordin al ministrului finanţelor publice, emis în termen de 3 zile lucrătoare de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - După evaluarea performanţelor profesionale
individuale ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1), realizată în
conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile pentru funcţiile
publice sau funcţiile contractuale bugetare pe care le ocupă, procentul de
majorare salariala poate fi menţinut, crescut, diminuat ori neacordat, până la
următoarea evaluare, după cum urmează:
a) în cazul obţinerii calificativului „foarte
bine", majorarea salariala va fi de 75% faţă de salariul de bază prevăzut
de lege;
b) în cazul obţinerii calificativului „bine",
respectiv a calificativului „la nivelul standardului de performanţă stabilit
postului", majorarea salariala va fi de 50% faţă de salariul de bază
prevăzut de lege;
c) în cazul obţinerii calificativelor
„satisfăcător" sau „nesatisfăcător", nu se aplică majorare salariala.
Art. 8. - (1) Instituţiile publice al căror personal
beneficiază de majorările salariale în condiţiile prezentei hotărâri vor
comunica Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 5 zile lucrătoare, orice
modificare de personal, atribuţii, structură, organizare şi/sau funcţionare,
intervenită după obţinerea avizului, împreună cu documentele constatatoare,
conform prevederilor art. 5.
(2) Pe baza documentaţiei depuse potrivit alin. (1),
Ministerul Finanţelor Publice se pronunţă în termen de 15 zile lucrătoare de la
data depunerii acesteia, în sensul menţinerii, retragerii sau modificării
avizului iniţial acordat.
(3) Pe perioada cuprinsă între data modificărilor
prevăzute la alin. (1) şi data soluţionării cererii de către Ministerul
Finanţelor Publice, personalul beneficiază de majorarea salariala, pe
răspunderea ordonatorului de credite, dacă modificările nu constituie încălcări
ale criteriilor stabilite la art. 2.
Art. 9. - (1) In situaţiile în care Ministerul
Finanţelor Publice constată încălcări ale criteriilor prevăzute la art. 2 alin.
(1), în baza cărora a fost emis avizul iniţial, ministrul finanţelor publice va
retrage sau, după caz, va modifica, motivat, avizul acordat.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), ordonatorii de
credite vor întreprinde demersurile legale, astfel încât sumele reprezentând
majorări salariale, acordate de la data neîndeplinirii criteriilor care au stat
la baza avizului Ministerului Finanţelor Publice, să fie recuperate.
Art. 10. - (1) Pentru personalul aflat în funcţie la
data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 35/2009 şi
pentru care s-a obţinut avizul în baza Hotărârii Guvernului nr. 170/2005 pentru
aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care
gestionează fonduri comunitare, conducătorii instituţiilor în cadrul cărora
acesta îşi desfăşoară activitatea analizează îndeplinirea criteriilor stabilite
la art. 2 alin. (1) din prezenta hotărâre şi transmit Ministerului Finanţelor
Publice lista nominală a personalului, pentru care confirmă, pe propria
răspundere, îndeplinirea acestor criterii, cu precizarea direcţiei
generale/direcţiei/serviciului/biroului/ compartimentului din care fiecare
persoană face parte.
(2) Pentru personalul prevăzut la alin. (1), Ministerul
Finanţelor Publice va emite un nou aviz, pe baza documentelor prevăzute la
alin. (1).
Art. 11. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 170/2005 pentru aplicarea Legii nr. 490/2004
privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri
comunitare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din
14 martie 2005, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu