HOTARARE Nr.
186 din 29 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind concediile personalului auxiliar de specialitate si
personalului conex din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe
langa acestea
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 17 aprilie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 134 alin. (4) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere art. 65 şi 66
din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate
al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare, şi art. 23 din Ordonanţa Guvernului
nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor
unităţi din sistemul justiţiei,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art.1. - Se aprobă Regulamentul privind concediile
personalului auxiliar de specialitate şi personalului conex din cadrul
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cuprins în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 95/2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 31 martie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
Anton Pandrea
ANEXA
REGULAMENT
privind concediile personalului auxiliar de
specialitate şi personalului conex al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament se aplică
personalului auxiliar de specialitate din instanţele judecătoreşti şi
parchetele de pe lângă acestea, format din grefieri, grefieri arhivari,
grefieri registratori, grefieri statisticieni, grefieri documentarişti,
grefieri informaticieni, precum şi personalului conex reprezentat de agenţi
procedurali, aprozi şi şoferi, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 567/2004
privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) au dreptul la
concediu de odihnă anual plătit, la concedii de studii de specialitate plătite
pentru participarea la cursuri sau la alte forme de specializare organizate în
ţară ori în străinătate, la concedii fără plată pentru studii sau pentru alte
evenimente, precum şi la alte concedii, potrivit legii.
CAPITOLUL II
Concediul de odihnă
Art. 2. - (1) Personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex prevăzut la art. 1 alin. (1)
beneficiază anual de un concediu de odihnă plătit de 30 de zile lucrătoare.
(2) Durata concediului de odihnă prevăzută în
prezentul regulament este corespunzătoare activităţii desfăşurate timp de un an calendaristic.
(3) Personalul auxiliar de specialitate şi personalul
conex efectuează concediul anual de odihnă, de regulă, în perioada vacanţei
judecătoreşti. Pentru motive temeinic justificate conducerea instanţei sau a
parchetului poate aproba efectuarea concediului de odihnă în altă perioadă
decât cea a vacanţei judecătoreşti.
(4) Preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, preşedinţii instanţelor judecătoreşti şi, după caz, conducătorii
parchetelor de pe lângă aceasta au obligaţia să asigure efectuarea concediului
de odihnă de către întregul personal auxiliar de specialitate şi personalul
conex în cursul anului calendaristic în care s-a născut acest drept.
Art. 3. - Personalul auxiliar de specialitate care
îndeplineşte, în condiţiile legii, prin cumul, pe lângă funcţia de bază de la
instanţe sau parchete, o funcţie didactică în învăţământul superior acreditat
are dreptul la concediu de odihnă plătit numai de la instanţa sau parchetul la
care are funcţia de bază.
Art. 4. - Pentru personalul
încadrat în timpul anului, durata concediului de odihnă se stabileşte proporţional
cu perioada lucrată de la data încadrării, până la sfârşitul anului
calendaristic.
Art. 5. - (1) Concediul de odihnă se efectuează în
fiecare an calendaristic.
(2) Efectuarea concediului de
odihnă în anul următor este permisă numai în situaţiile prevăzute de prezentul
regulament.
(3) Concediul de odihnă poate fi fracţionat la cerere,
cu condiţia ca una dintre fracţiuni să fie de cel puţin 15 zile lucrătoare de
concediu neîntrerupt.
Art. 6. - (1) Pe durata concediului de odihnă,
personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex beneficiază de o
indemnizaţie de concediu, care nu poate fi mai mică decât valoarea totală a
drepturilor salariale cuvenite pentru perioada respectivă.
(2) Indemnizaţia de concediu de odihnă se stabileşte
potrivit dispoziţiilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 7. - (1) La plecarea în concediul de odihnă,
personalul auxiliar de specialitate are dreptul, în condiţiile legii, pe lângă
indemnizaţia de concediu, şi la o primă egală cu salariul de bază din luna
anterioară plecării în concediu. Indemnizaţia de concediu şi prima se plătesc
cumulat, cu cel mult 5 zile înaintea plecării în concediu. In cazul în care
concediul de odihnă se efectuează fracţionat, indemnizaţia de concediu şi prima
se acordă o singură dată.
(2) In perioada concediului de odihnă, personalul
auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor
de pe lângă acestea beneficiază, o singură dată pe an, de transport gratuit
dus-întors între localitatea de domiciliu şi localitatea din ţară în care îşi
petrece concediul de odihnă sau de decontarea valorii a 7,5 litri de carburant
la suta de kilometri, în cazul în care deplasarea între localitatea de
domiciliu şi localitatea din ţară unde îşi petrece concediul se face cu
autoturismul.
Art. 8. - (1) Dacă personalul prevăzut la art. 1 nu a
putut efectua concediul de odihnă, total sau parţial, în anul calendaristic
respectiv, din cauza unor situaţii obiective pentru care există o temeinică
justificare, îl poate efectua în cursul anului următor, pe baza programării
aprobate de preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, de preşedinţii
instanţelor judecătoreşti şi de conducătorii parchetelor. In acest caz,
drepturile de concediu se suportă din fondurile aferente anului în care se
efectuează concediile de odihnă.
(2) Compensarea în bani a concediului de odihnă
neefectuat este permisă numai în cazul încetării raportului de muncă/de
serviciu.
(3) Compensarea se calculează pe baza numărului de
zile de concediu neefectuat şi a mediei zilnice a indemnizaţiei de încadrare
brute lunare, precum şi a celorlalte sporuri cu caracter permanent, luate
împreună, corespunzător lunii decembrie a anului pentru care se acordă
compensarea.
(4) In cazul decesului persoanei îndreptăţite la
concediu de odihnă, suma reprezentând compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat se va
acorda membrilor de familie, conform legii.
Art. 9. - (1) Programarea concediilor de odihnă se face
la sfârşitul anului, pentru anul următor, de către preşedintele Inaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie, sau, după caz, de preşedinţii instanţelor ori de
conducătorii parchetelor, după consultarea personalului auxiliar de
specialitate şi a personalului conex.
(2) Programarea se va face în aşa fel încât să se
asigure funcţionarea permanentă şi desfăşurarea în bune condiţii a activităţii
fiecărei secţii sau a fiecărui compartiment de muncă.
(3) Programarea concediului
de odihnă al personalului auxiliar de specialitate şi al personalului conex se
face cu respectarea dispoziţiilor art. 2 alin. (3).
Art. 10. - (1) Concediul de odihnă poate fi întrerupt,
la cererea persoanei care îl efectuează, pentru motive obiective.
(2) Concediul de odihnă poate fi întrerupt şi în cazul
în care persoana este rechemată, prin dispoziţie scrisă a conducerii
instituţiei, numai în caz de forţă majoră sau pentru nevoi de serviciu urgente,
care fac necesară prezenţa acesteia. In situaţia rechemării, cel în cauză are
dreptul la rambursarea cheltuielilor de transport şi a cheltuielilor legate de
efectuarea concediului de odihnă în altă localitate, egale cu sumele cheltuite
pentru prestaţia de care nu a mai putut beneficia din cauza neefectuării
concediului de odihnă.
(3) In cazul întreruperii concediului de odihnă,
persoana are dreptul să efectueze restul zilelor de concediu, după ce au
încetat situaţiile respective sau, când acest lucru nu mai este posibil, la
data stabilită printr-o nouă programare, în cursul aceluiaşi an calendaristic.
Art. 11. - (1) In cazul în care concediul de odihnă
început la o anumită dată este întrerupt, indemnizaţia nu se restituie. In
această situaţie se va proceda la regularizarea plăţilor în raport cu
indemnizaţia de concediu aferentă zilelor de concediu neefectuat şi cu
remuneraţia cuvenită persoanei în cauză pentru perioada lucrată după
întreruperea concediului sau cu drepturile cuvenite pe această perioadă, după
caz, potrivit legii.
(2) La data programată pentru efectuarea părţii
restante din concediul de odihnă se acordă persoanei în cauză indemnizaţia de
concediu cuvenită pentru această parte, în condiţiile prezentului regulament.
Art. 12. - (1) Concediul de
odihnă cuvenit personalului detaşat la alte instanţe sau parchete ori în cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al Magistraturii,
Şcolii Naţionale de Grefieri, Ministerului Justiţiei sau al unităţilor
subordonate acestuia se acordă de către instituţiile la care acesta îşi
desfăşoară activitatea.
(2) Personalul detaşat la o instanţă sau la un parchet
cu sediul în altă localitate, precum şi cel din alte localităţi detaşat în
cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, Institutului Naţional al
Magistraturii, Şcolii Naţionale de Grefieri, Ministerului Justiţiei sau al
unităţilor subordonate acestuia au dreptul la rambursarea cheltuielilor de
transport dus/întors, potrivit legii, din localitatea unde este detaşat în
localitatea unde se află instanţa sau parchetul la care este încadrat, pentru
cazul în care concediul de odihnă se efectuează în timpul detaşării.
Art. 13. - Concediul de odihnă neacordat personalului
transferat la o altă instanţă sau la un alt parchet, de către instanţa sau
parchetul de la care s-a efectuat transferul, se va acorda acestuia de instanţa
sau parchetul la care a fost transferat, iar indemnizaţia de concediu acordată
potrivit legii va fi suportată de către cele două instanţe sau parchete
implicate, proporţional cu timpul lucrat la fiecare dintre acestea în cursul
anului calendaristic respectiv. In acelaşi mod se va proceda şi în cazul în
care concediul de odihnă a fost efectuat înainte de transfer.
Art. 14. - Personalul auxiliar de specialitate şi
personalul conex este obligat să restituie instituţiei partea din indemnizaţia
de concediu corespunzătoare perioadei nelucrate din anul pentru care a fost
acordat acel concediu, în situaţia în care a fost eliberat din funcţie în
următoarele cazuri:
1. demisia;
2. ca sancţiune disciplinară;
3. condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei
infracţiuni;
4. neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile
prevăzute de lege pentru numirea în funcţie;
5. incapacitate profesională.
Art. 15. - Dreptul la concediu de odihnă anual nu poate
forma obiectul vreunei cesiuni, renunţări sau limitări.
CAPITOLUL III
Acordarea de zile libere plătite pentru evenimente
familiale deosebite
Art. 16. - (1) In afara concediului de odihnă,
personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex au dreptul la zile
libere plătite, care nu se includ în durata concediului de odihnă, în cazul
unor evenimente familiale deosebite, şi anume:
a) căsătoria - 5 zile;
b) naşterea sau căsătoria unui copil - 3 zile;
c) decesul soţului sau al unei rude până la gradul al
II-lea inclusiv - 3 zile.
(2) Zilele libere plătite, prevăzute la alin. (1), se
acordă, la cererea solicitantului, de către preşedintele instanţei, respectiv
conducătorul parchetului.
CAPITOLUL IV
Concediul pentru formare profesională
Art. 17. - Personalul auxiliar de specialitate şi
personalul conex beneficiază de concedii pentru formare profesională, la
cerere, cu plată sau fără plată.
Art. 18. - (1) Personalul prevăzut la art. 1 alin. (1)
are dreptul să beneficieze, la cerere, de concedii plătite pentru formare
profesională, în cazul participării la cursuri sau la alte forme de
specializare organizate în ţară sau în străinătate potrivit dispoziţiilor art.
63 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 567/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Durata acestor concedii se aprobă de conducerea
instituţiei, în funcţie de durata cursurilor ori a specializărilor efectuate,
fără a putea depăşi 10 zile lucrătoare.
(3) Conducerea instituţiei poate respinge solicitarea
persoanei în cauză numai dacă absenţa acesteia ar prejudicia grav desfăşurarea
activităţii.
Art. 19. - Concediul pentru formare profesională fără
plată poate fi acordat pentru situaţiile prevăzute la art. 18 alin. (1) pe o
durată stabilită potrivit art. 21 alin. (3).
Art. 20. - Durata concediului
cu plată pentru formare profesională nu poate fi dedusă din durata concediului
de odihnă anual şi este asimilată unei perioade de muncă efectivă în ceea ce
priveşte drepturile cuvenite persoanei.
CAPITOLUL V
Concediul fără plată
Art. 21. - (1) Personalul auxiliar de specialitate şi
personalul conex au dreptul la concedii fără plată, a căror durată însumată nu
poate depăşi 90 de zile lucrătoare anual, pentru rezolvarea unor situaţii
personale deosebite, apreciate ca atare de preşedintele instanţei sau, după
caz, de conducătorul Parchetului.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) are dreptul la
concedii fără plată, fără limita prevăzută la alin. (1), în următoarele
situaţii:
1. îngrijirea copilului bolnav în vârstă de peste 3
ani, în perioada indicată în certificatul medical; de acest drept pot beneficia
atât mama salariată, cât şi tatăl salariat, dacă mama copilului nu beneficiază,
pentru aceleaşi motive, de concediu fără plată;
2. însoţirea soţului sau, după caz, a soţiei ori a
unei rude apropiate, respectiv copil, soră, frate, părinte, pe timpul cât
aceştia se află la tratament în străinătate, în ambele situaţii cu avizul obligatoriu al Ministerului Sănătăţii
Publice.
(3) Concediul fără plată poate fi acordat şi pentru
interese personale, altele decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2), pe durata
stabilită prin acordul părţilor.
Art. 22. - Pe durata concediilor fără plată persoanele
respective îşi păstrează calitatea de salariat.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Persoana care a
lipsit de la serviciu întregul an calendaristic nu are dreptul la concediu de
odihnă pentru acel an.
(2) In cazul în care perioadele de concedii medicale şi
de concedii fără plată, însumate, au fost de 12 luni sau mai mari şi s-au
întins pe 2 sau mai mulţi ani calendaristici, persoana are dreptul la un singur
concediu de odihnă, acordat în anul reînceperii activităţii.
Art. 24. - Efectuarea concediilor prevăzute de
prezentul regulament se aprobă de preşedintele instanţei sau, după caz de
conducătorul parchetului.
Art. 25. - Evidenţa efectuării concediilor prevăzute în
prezentul regulament va fi ţinută de prim-grefierii sau grefierii-şefi ai
instanţelor judecătoreşti şi ai parchetelor de pe lângă acestea.
Art. 26. - Compensarea acordată în condiţiile art. 8 se suportă din
resursele bugetare ale anului în care se face această compensare.