HOTARARE Nr. 1885 din 28 decembrie 1970
cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii, atributiile si
raspunderile conducatorului compartimentului financiar-contabil
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 156 din 29 decembrie 1970
Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania hotaraste:
Art. 1
In cadrul fiecarei unitati in care se gestioneaza valori materiale si
banesti sunt obligatorii organizarea si conducerea contabilitatii.
Contabilitatea ca instrument activ in procesul de conducere si planificare
a economiei nationale trebuie sa asigure cunoasterea permanenta a modului in
care se realizeaza indicatorii valorici prevazuti in planul si bugetul de stat
si se gospodaresc fondurile materiale si banesti puse la dispozitia unitatilor
in scopul cresterii eficientei economice in toate sectoarele.
Contabilitatea trebuie folosita pentru identificarea la timp a fenomenelor
negative, a deficientelor in gestionarea unitatilor si luarea masurilor cu
caracter preventiv pentru asigurarea bunului mers al activitatii economice si
financiare.
Contabilitatea trebuie sa contribuie prin metodele sale specifice la
apararea avutului obstesc.
Art. 2
Conducatorii centralelor, combinatelor, grupurilor de uzine,
intreprinderilor si altor unitati economice de stat asimilate acestora, care-si
desfasoara activitatea pe baza principiilor gestiunii economice proprii, precum
si conducatorii institutiilor de credit si asigurari, denumite in prezenta
hotarare "unitati economice", raspund de organizarea evidentei la
fiecare loc de munca, in ateliere, sectii, fabrici si la nivelul unitatii
economice.
Art. 3
In cadrul fiecarei unitati economice se conduce contabilitatea in partida
dubla si se intocmesc bilanturi care servesc la:
a) reflectarea in expresie baneasca a patrimoniului, prin inregistrarea
exacta si la timp a tuturor operatiilor economice si financiare;
b) exercitarea controlului permanent asupra existentei si miscarii
valorilor patrimoniale;
c) asigurarea informatiilor necesare unitatilor economice, celor
subordonate acestora si organelor ierarhic superioare cu privire la realizarea
planului economic si financiar, gospodarirea mijloacelor materiale si banesti,
precum si rezultatele obtinute.
Art. 4
Normele metodologice privind contabilitatea unitatilor economice si a celor
subordonate acestora se stabilesc de Ministerul Finantelor, cu consultarea
ministerelor si celorlalte organe centrale interesate.
Regulile de baza cu privire la planificarea, evidenta si calcularea
pretului de cost si a cheltuielilor de circulatie se stabilesc de Comitetul de
Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor si Directia Centrala de Statistica,
cu consultarea ministerelor si celorlalte organe centrale interesate.
Adaptarea la specificul ramurilor si subramurilor a normelor metodologice
si a regulilor de baza, precum si indrumarea aparatului contabil si controlul
modului in care se aplica dispozitiile legale cu privire la contabilitate, se
asigura de organele ierarhic superioare ale unitatilor economice.
Art. 5
Ministerul Finantelor, bancile, ministerele si celelalte organe centrale,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, centralele, intreprinderile precum si institutiile bugetare au
sarcina de a perfectiona in permanenta reglementarile contabile, de a
simplifica si rationaliza lucrarile de evidenta contabila, de a imbunatati
formele de inregistrare contabila, de a mecaniza lucrarile si de a spori
operativitatea in furnizarea datelor pentru luarea deciziilor.
Art. 6
In vederea asigurarii unitatii de conceptie in domeniul contabilitatii,
Ministerul Finantelor elaboreaza:
a) planurile de conturi pentru toate ramurile de activitate economica si
instructiunile de aplicare a acestora;
b) schemele bilanturilor, in colaborare cu Directia Centrala de Statistica.
Termenele de prezentare si centralizare a bilanturilor, precum si organele la
care se depun, se stabilesc de Ministerul Finantelor, cu avizul Directiei
Centrale de Statistica.
Art. 7
Ministerul Finantelor si bancile finantatoare, prin delegatii lor, pot
participa la analiza bilanturilor unitatilor economice de stat si sunt
imputerniciti sa faca observatii pentru completarea sau modificarea acestora.
Aceste drepturi le au si administratiile financiare judetene pentru
unitatile economice de subordonare locala.
Art. 8
Conducatorul compartimentului financiar-comtabil este subordonat ierarhic
conducatorului unitatii economice in cadrul careia functioneaza, iar din punct
de vedere functional, si conducatorului compartimentului financiar-contabil al
organului ierarhic superior.
In lipsa conducatorului compartimentului financiar-contabil, toate
atributiile sale se exercita de catre inlocuitorul sau de drept sau, in lipsa
acestuia, de angajatul numit de conducatorul unitatii economice la propunerea
conducatorului compartimentului financiar-contabil.
Art. 9
Conducatorul compartimentului financiar-contabil are urmatoarele atributii
si raspunderi:
a) asigura si raspunde de buna organizare si desfasurare a activitatii
financiare a unitatii economice in conformitate cu dispozitiile legale;
b) organizeaza si raspunde de intocmirea lucrarilor de planificare
financiara, precum si de planificare a pretului de cost atunci cand
compartimentul financiar-contabil cuprinde si sectorul pret de cost;
c) analizeaza cheltuielile de productie sau de circulatie, dupa caz, si ia
sau propune masuri de reducere continua a pretului de cost si in mod deosebit a
cheltuielilor materiale atat pe total cat si pe fiecare produs, activitate sau
serviciu prestat. La unitatile economice care au compartiment distinct de pret
de cost sau analiza economica, conducatorul compartimentului financiar-contabil
colaboreaza cu organele respective pentru stabilirea masurilor de reducere a
pretului de cost;
d) organizeaza analiza periodica a utilizarii mijloacelor circulante si
propune masuri impreuna cu conducatorii celorlalte compartimente de resort,
pentru readucerea in circuitul economic a stocurilor disponibile,
supranormative, fara miscare sau cu miscare lenta, precum si alte masuri pentru
prevenirea unor imobilizari de fonduri, pentru accelerarea vitezei de rotatie a
mijloacelor circulante;
e) analizeaza si propune masuri pentru cresterea rentabilitatii atat pe
total cat si pe fiecare produs, activitate sau serviciu prestat;
f) participa la orice actiune intreprinsa in cadrul unitatii economice
avand drept scop cresterea eficientei activitatii economice;
g) asigura indeplinirea, in conformitate cu dispozitiile legale, a
obligatiilor unitatii economice catre bugetul statului, unitatile bancii si
terti;
h) organizeaza contabilitatea atat in cadrul unitatii economice cat si la
cele subordonate, in conformitate cu dispozitiile legale si asigura efectuarea
corecta si la timp a inregistrarilor;
i) asigura intocmirea la timp si in conformitate cu dispozitiile legale a
balantelor de verificare, bilanturilor anuale si trimestriale, precum si a
situatiilor lunare privind principalii indicatori economici-financiari;
j) angajeaza unitatea economica prin semnatura, alaturi de conducatorul
unitatii economice, in toate operatiile patrimoniale;
k) raspunde de indeplinirea atributiilor ce revin compartimentului
financiar-contabil pentru asigurarea integritatii avutului obstesc;
l) raspunde de indeplinirea atributiilor ce revin compartimentului
financiar-contabil cu privire la controlul financiar preventiv in conformitate
cu dispozitiile legale;
m) participa la organizarea sistemului informational al unitatii economice,
urmarind folosirea cat mai eficienta a datelor contabilitatii;
n) asigura intocmirea, circulatia si pastrarea documentelor justificative
care stau la baza inregistrarilor in contabilitate si se preocupa de
mecanizarea lucrarilor din domeniul financiar-contabil;
o) rezolva orice alte sarcini prevazute in actele normative referitoare la
activitatea financiar-contabila.
Atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului
financiar-contabil din fiecare unitate economica in parte se stabilesc in
detaliu prin regulamentele de organizare si functionare ale unitatilor
economice respective.
Conducatorul compartimentului financiar-contabil raspunde disciplinar,
administrativ sau penal, dupa caz, precum si material, in conformitate cu
dispozitiile legale, pentru neindeplinirea atributiilor ce-i revin.
Art. 10
Conducatorii unitatilor economice au obligatia sa asigure efectuarea
inventarierii patrimoniului, in conditiile si la intervalele stabilite de
Ministerul Finantelor cu consultarea ministerelor si a celorlalte organe
centrale interesate.
Art. 11
Angajatii raspund disciplinar, administrativ sau penal, dupa caz, precum si
material, in cazul in care se fac vinovati de:
a) producerea de pagube avutului obstesc;
b) neefectuarea, potrivit legii, a inventarierilor;
c) neurmarirea si neincasarea creantelor in termenele stabilite;
d) incheierea proceselor-verbale de insolvabilitate a debitorilor,
necorespunzatoare realitatii;
e) intocmirea neconforma cu realitatea a documentelor pentru scaderea din
contabilitate a lipsurilor constatate la inventariere, precum si a oricaror
altor pagube;
f) inregistrarea eronata in contabilitate a operatiilor generatoare de
plati nelegale, a stimulentelor materiale sau altor forme de pagubire a
avutului obstesc.
Art. 12
Lipsurile constatate la inventariere, daca se datoreaza vinei cuiva, se
recupereaza potrivit legii de la cei vinovati.
In cazurile in care, dupa o temeinica cercetare din partea organelor de
control financiar intern sau a organului anume desemnat de conducatorul
unitatii economice, s-a dovedit ca lipsurile nu se datoresc vinei cuiva,
acestea se trec pe seama cheltuielilor de productie sau de circulatie, dupa
caz, astfel:
a) lipsurile in limita normelor legale de scazaminte, cu aprobarea
conducatorului unitatii economice respective;
b) lipsurile peste limita normelor legale de scazaminte: la unitatile
economice de subordonare republicana
- sumele pana la 500 lei, la organizatiile comerciale, pentru fiecare
gestiune si fiecare inventariere, cu aprobarea conducatorului organizatiei
comerciale respective;
- sumele pana la 5.000 lei pentru fiecare gestiune si fiecare inventariere,
cu aprobarea conducatorului centralei sau unitatii cu statut de centrala;
- sumele intre 501 lei, respectiv 5.001 lei si 15.000 lei pentru fiecare
gestiune si fiecare inventariere, cu aprobarea ministrului sau conducatorului
organului central;
- sumele peste 15.000 lei pentru fiecare gestiune si fiecare inventariere,
cu aprobarea vicepresedintelui Consiliului de Ministri care coordoneaza ramura
respectiva; la unitatile economice de subordonare locala
- sumele pana la 500 lei, la organizatiile comerciale, pentru fiecare
gestiune si fiecare inventariere, cu aprobarea conducatorului organizatiei
comerciale respective;
- sumele pana la 2.000 lei pentru fiecare gestiune si fiecare inventariere,
cu aprobarea conducatorului directiei de resort din cadrul consiliului popular
judetean sau al municipiului Bucuresti;
- sumele peste aceasta limita, pana la 15.000 lei pentru fiecare gestiune
si fiecare inventariere, cu aprobarea presedintelui comitetului executiv al
consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti;
- sumele peste 15.000 lei pentru fiecare gestiune si fiecare inventariere,
cu aprobarea vicepresedintelui Consiliului de Ministri care coordoneaza
Comitetul de Stat pentru Economia si Administratia Locala.
Art. 13
Compensarea cantitativa a lipsurilor cu plusurile constatate la
inventariere poate fi aprobata de conducatorul unitatii economice, in cazurile
in care exista riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi produs, datorita
asemanarii aspectului exterior al sorturilor (culoare, desen, model, dimensiuni
etc.), fara insa a se diminua valoric patrimoniul unitatii economice.
Compensarea se poate admite de regula numai pentru aceeasi perioada de
gestiune si la acelasi gestionar.
Normele metodologice pentru admiterea compensarilor se stabilesc de
Ministerul Finantelor.
Art. 14
Scaderea din contabilitate a unor pagube care nu se datoresc vinei cuiva se
face dupa cum urmeaza:
a) cheltuielile pentru investitii sistate, cand partea executata nu poate
fi utilizata, se scad din contabilitate pe baza aprobarii:
- ministrului, conducatorului organului central, presedintelui comitetului
executiv al consiliului popular judetean sau al municipiului Bucuresti, dupa
caz, pentru investitiile aprobate de unitatile economice subordonate, la care
cheltuielile efectuate la partea sistata sunt de pana la 50.000 lei;
- Consiliului de Ministri, pentru restul investitiilor.
Ministerele, celelalte organe centrale ale administratiei de stat,
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, dupa caz, au obligatia sa ia masuri pentru valorificarea la maximum
a partii de investitie executata si sa traga la raspundere potrivit legii, pe
cei vinovati de producerea pagubelor prin sistarea lucrarilor de investitii;
b) cheltuielile efectuate pentru executarea lucrarilor geologice, care prin
natura lor nu se materializeaza in fonduri fixe, se scad din contabilitate pe
baza aprobarii conducatorului unitatii economice, dupa obtinerea avizelor
prevazute in dispozitiile legale pentru abandonarea acestora;
c) cheltuielile efectuate cu elaborarea documentatiilor tehnice-economice
pentru investitii si cu proiectele investitiilor sistate sau care nu se mai
aplica, se scad din contabilitate pe baza aprobarii:
- ministrilor, celorlalti conducatori ai organelor centrale, presedintilor
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti,
in functie de apartenenta unitatii economice, in limita sumei de 50.000 lei
pentru fiecare caz in parte, dupa ce in prealabil s-a facut o temeinica
verificare din partea organelor de control financiar intern si s-a ajuns la
concluzia ca nu se datoresc vinei cuiva. Cheltuielile de aceeasi natura
efectuate din vina unor angajati se recupereaza de la acestia;
- Consiliului de Ministri, pentru sumele care depasesc limita de 50.000
lei;
d) creantele reprezentand despagubiri pentru care organele de jurisdictie
sau de arbitraj au pronuntat hotarari definitive de respingere a cererilor de
despagubiri se trec la pierderi pe baza aprobarii conducatorului unitatii
economice, numai dupa ce conducatorul compartimentului finaciar-contabil,
impreuna cu seful oficiului juridic, a analizat situatia si a ajuns la
concluzia ca nu se poate stabili vina vreunui angajat pentru paguba suferita si
ca deci nu se poate emite dispozitie de retinere potrivit codului muncii.
Creantele nerealizate inauntrul termenului de prescriptie, in caz ca nu se
datoreaza vinei angajatilor, se trec la pierderi cu aprobarea conducatorului
organului ierarhic imediat superior daca valoarea depaseste 500 lei, iar pentru
cele sub aceasta limita, cu aprobarea conducatorului unitatii economice;
e) pagubele provocate de calamitati sau alte cauze (incendii, surpari de
mina etc.) ale caror efecte nu au putut fi prevenite si inlaturate, se
inregistreaza, dupa o temeinica cercetare din partea organelor de control
financiar intern si a altor organe imputernicite, la contul "Beneficii si
pierderi" al perioadelor raportate sau afecteaza fondul statutar daca
pagubele privesc fondurile fixe, cu aprobarea conducatorului organului ierarhic
imediat superior.
Prevederile cuprinse la alineatul de mai sus se completeaza cu
reglementarile speciale prevazute in actele normative privind modul de
stabilire si de acoperire a pierderilor provocate de calamitati la unitatile
agricole de stat, in sectorul exploatarii forestiere si al cailor ferate,
precum si in alte sectoare.
Art. 15
Pentru lipsuri, sustrageri si orice alte fapte generatoare de pagube, in
toate cazurile in care asemenea fapte constituie infractiuni, conducatorul
unitatii economice pagubite este obligat sa sesizeze organele de urmarire penala,
in conditiile si in termenul stabilit de lege.
Ministerele si celelalte organe centrale, cu avizul Comitetului de Stat al
Planificarii - Departamentul aprovizionarii tehnico-materiale - vor stabili, pe
baza de calcule tehnice, norme maxime si conditiile in care se pot acorda
pierderi la bunurile care prin natura lor sunt supuse perisabilitatilor si nu
sunt reglementate prin alte dispozitii legale.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti pot aproba utilizarea de catre unitatile economice in subordine a
normelor stabilite de organele prevazute in alineatul precedent.
Art. 16
Prevederile articolelor 1, 2, 5 si 8 - 15 inclusiv se aplica corespunzator
si institutiilor bugetare, extrabugetare si subventionate, tinand seama de
specificul acestora.
Normele privind contabilitatea la aceste institutii se stabilesc de
Ministerul Finantelor avandu-se in vedere prevederile prezentei hotarari si
dispozitiile legale privind intocmirea darilor de seama contabile asupra
executarii bugetului de stat.
Art. 17
Se recomanda organelor cooperatiste si celorlalte organe obstesti centrale
sa aplice la unitatile in subordine prevederile prezentei hotarari tinand seama
de specificul acestora, cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 18
Prezenta hotarare intra in vigoare la 1 ianuarie 1971. Pe aceeasi data se
abroga:
- Dispozitia Consiliului de Ministri nr. 1598/1948 referitoare la normele
pentru functionarea serviciilor de contabilitate ale institutiilor de stat, ale
intreprinderilor la care statul are participatiuni de capital si ale
administratiilor locale, publicata in Monitorul Oficial nr. 280 din 1 decembrie
1948;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 846/1950 privind masurile de luat
pentru imbunatatirea muncii de evidenta in intreprinderi si institutii,
publicata in Buletinul Oficial nr. 65 din 31 iulie 1950;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2221/1955 privind aprobarea
"Regulilor de baza pentru planificarea, evidenta si calcularea pretului de
cost al productiei industriale", publicata in Colectia de Hotarari si
Dispozitii ale Consiliului de Ministri nr. 55 din 14 noiembrie 1955;
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2336/1956 pentru aprobarea
"Regulamentului privind darile de seama si bilanturile contabile ale
intreprinderilor si organizatiilor economice de stat, cooperatiste si
obstesti", publicata in Colectia de Hotarari si Dispozitii ale Consiliului
de Ministri nr. 64 din 7 decembrie 1956, cu modificarile ulterioare aduse prin
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 517/1965 si Hotararea Consiliului de
Ministri nr. 2580/1966, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei
hotarari.