HOTARARE Nr. 216 din 20 februarie 2004
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor
de conservare si restaurare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 196 din 5 martie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. III
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2003 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national
mobil,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor de
conservare si restaurare, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME
privind autorizarea laboratoarelor si a atelierelor de conservare si restaurare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme reglementeaza procedura de eliberare a autorizatiei de
functionare de catre Ministerul Culturii si Cultelor in vederea functionarii
laboratoarelor si a atelierelor de conservare si restaurare, modalitatea de
reinnoire a acesteia, precum si reguli privind efectuarea lucrarilor de
conservare si restaurare in laboratoarele si atelierele de restaurare, in
conformitate cu prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea
patrimoniului cultural national mobil.
CAP. 2
Eliberarea autorizatiei de functionare pentru laboratoarele si atelierele
de conservare si restaurare
Art. 2
Laboratoarele si atelierele de conservare si restaurare, denumite in
continuare laboratoare si ateliere, pot functiona numai in baza autorizatiei de
functionare, denumita in continuare autorizatie, eliberata de Ministerul
Culturii si Cultelor, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
Art. 3
In vederea eliberarii autorizatiei de functionare a laboratoarelor si
atelierelor, persoana juridica interesata depune la Directia monumente istorice
si muzee din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor urmatoarea documentatie:
a) cererea de eliberare a autorizatiei de functionare, intocmita conform
modelului prezentat in anexa nr. 1;
b) declaratia pe propria raspundere, intocmita conform modelului prezentat
in anexa nr. 2;
c) copia certificatului de inregistrare a comerciantului, cu codul unic de
inregistrare, pentru persoanele juridice de drept privat;
d) copia incheierii privind inregistrarea comerciantului, pentru persoanele
juridice de drept privat, pronuntata de judecatorul delegat de registrul
comertului;
e) copia actului constitutiv din care sa rezulte obiectul de activitate,
pentru persoanele juridice de drept privat;
f) copia actului normativ care prevede atributia institutiei publice de a
executa lucrari de conservare si restaurare, pentru institutiile publice;
g) copia actului de detinere a spatiului;
h) copiile actelor de studii ale conservatorilor si restauratorilor
acreditati conform legii in domeniile pentru care se solicita autorizatia;
i) copiile contractelor individuale de munca ale conservatorilor si
restauratorilor acreditati conform legii, inregistrate la inspectoratele
teritoriale de munca, numai daca acestia sunt alte persoane decat asociatii
societatii comerciale, pentru persoanele juridice de drept privat;
j) documentar sintetic privind activitatea laboratorului sau atelierului,
intocmit conform modelului prezentat in anexa nr. 1A;
k) cazierul judiciar pentru conducatorul laboratorului sau atelierului,
pentru persoanele juridice de drept privat.
Art. 4
In termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei prevazute la art. 3,
Ministerul Culturii si Cultelor, prin Directia monumente istorice si muzee,
comunica persoanei juridice interesate autorizatia de functionare, conform
modelului din anexa nr. 3, sau, dupa caz, refuzul de eliberare a autorizatiei de
functionare, insotit de motivarea acestui refuz.
Art. 5
(1) Contestarea refuzului de eliberare a autorizatiei de functionare se
face la Directia monumente istorice si muzee din cadrul Ministerului Culturii
si Cultelor, in termen de 10 zile de la comunicare. Solutionarea contestatiei
se comunica in termen de 15 zile de la depunerea acesteia.
(2) In cazul in care contestatarul este nemultumit de raspunsul primit, se
poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 6
In cazul schimbarii sediului laboratorului sau al atelierului, persoana
juridica de drept public sau privat va prezenta urmatoarea documentatie:
a) cererea de eliberare a autorizatiei de functionare, intocmita conform
modelului din anexa nr. 1;
b) copia actului de detinere a spatiului;
c) declaratia pe propria raspundere, intocmita conform anexei nr. 2,
actualizata;
d) autorizatia de functionare eliberata anterior, pentru a se mentiona pe
aceasta noua adresa si pentru a se aplica stampila Ministerului Culturii si
Cultelor.
Art. 7
Autorizatia de functionare se afiseaza la loc vizibil in incinta
laboratorului sau a atelierului.
Art. 8
(1) Autorizatia de functionare poate fi suspendata de catre personalul de
specialitate al Ministerului Culturii si Cultelor si al directiilor judetene
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, imputernicit in acest sens, in cazul in care
conducatorul laboratorului sau, dupa caz, al atelierului, este condamnat
definitiv pentru una sau mai multe dintre urmatoarele infractiuni: furtul,
talharia, abuzul de incredere, inselaciunea, gestiunea frauduloasa,
distrugerea, delapidarea, falsul si uzul de fals, abuzul in serviciu, tainuirea
si favorizarea in legatura cu infractiuni contra patrimoniului, marturie
mincinoasa, dare si luare de mita. Masura suspendarii inceteaza in momentul
inlocuirii conducatorului laboratorului sau, dupa caz, al atelierului.
(2) Autorizatia de functionare poate fi revocata de catre personalul de
specialitate al Ministerului Culturii si Cultelor si al directiilor judetene
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, imputernicit in acest sens, in urmatoarele situatii:
a) abateri grave de la deontologia profesionala si incalcari ale Normelor
de restaurare si conservare a bunurilor culturale mobile emise potrivit legii;
b) erori profesionale care au determinat distrugeri sau deteriorari de
bunuri culturale.
Art. 9
Directia monumente istorice si muzee din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor organizeaza evidenta autorizatiilor de functionare eliberate si a
celor suspendate sau revocate.
CAP. 3
Reguli privind efectuarea lucrarilor de conservare si restaurare in
laboratoarele si atelierele de restaurare
Art. 10
Lucrarile de conservare si restaurare se pot efectua in laboratoare si
ateliere autorizate, pe baza unui contract incheiat potrivit dispozitiilor de
drept comun, numai de catre conservatori si restauratori acreditati potrivit
legii.
Art. 11
Laboratoarele de conservare si restaurare care functioneaza in cadrul
institutiilor publice muzeale pot efectua lucrari, contra cost, pentru:
a) alte institutii publice muzeale;
b) persoane fizice sau juridice de drept public si privat.
Art. 12
Restaurarea bunurilor clasate care sunt prioritati de restaurare se face
numai cu avizul prealabil al Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor si
numai de restauratori acreditati potrivit legii, in cadrul laboratoarelor si
atelierelor autorizate.
Art. 13
Protectia si securitatea bunurilor culturale pe toata durata restaurarii
revine in sarcina laboratorului sau a atelierului.
Art. 14
Este interzisa scoaterea bunurilor culturale din laborator sau atelier fara
acordul scris al proprietarului.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 15
Laboratoarele si atelierele existente la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme au obligatia de a solicita eliberarea autorizatiei de
functionare, in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei hotarari.
Art. 16
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
CERERE
de eliberare a autorizatiei de functionare pentru laborator/atelier de
conservare si restaurare
Domnule ministru,
................................................, cu sediul in localitatea
(denumirea agentului economic)
..........................., str. ............................. nr. ...,
judetul (sectorul) ......................., reprezentat prin
......................., in calitate de (administrator, presedinte, director)
............................., va rog sa aprobati eliberarea autorizatiei de
functionare pentru laboratorul amplasat in localitatea ....................,
str. ...................... nr. ..., judetul (sectorul) ................, in
vederea desfasurarii activitatii de conservare si restaurare de bunuri
culturale mobile in urmatoarele domenii (se vor mentiona domeniile pentru care
se solicita autorizatia: pictura, sculptura, mobilier etc.):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Anexam urmatoarele documente:
1. copia certificatului de inregistrare a comerciantului, cu codul unic de
inregistrare, pentru persoanele juridice de drept privat;
2. copia incheierii pronuntate de judecatorul delegat de registrul
comertului privind inregistrarea comerciantului, pentru persoanele juridice de
drept privat;
3. copia actului constitutiv din care sa rezulte obiectul de activitate,
pentru persoanele juridice de drept privat;
4. copia actului normativ care prevede atributia institutiei publice de a
executa lucrari de conservare si restaurare, pentru institutiile publice;
5. copia actului de detinere a spatiului;
6. copiile actelor de studii ale conservatorilor si restauratorilor
acreditati conform legii in domeniile pentru care se solicita autorizatia;
7. copiile contractelor individuale de munca ale conservatorilor si
restauratorilor acreditati conform legii, inregistrate la inspectoratul
teritorial de munca, numai daca acestia sunt alte persoane decat asociatii
societatii comerciale, pentru persoanele juridice de drept privat;
8. documentar sintetic privind activitatea laboratorului sau atelierului,
dupa caz;
9. cazierul judiciar pentru directorul (administratorul, conducatorul)
laboratorului sau atelierului, pentru persoanele juridice de drept privat.
Semnatura autorizata si stampila
ANEXA 1A
la norme
Denumirea institutiei/societatii
................................
DOCUMENTAR SINTETIC
1. Obiectul activitatii:
...........................................................................
......................................................................... .
2. In ce regim functioneaza:
fara asociati ...................... cu asociati
........................ nr. asociatilor ..................... .
________________________________________________________________________________
Nr. Numele si prenumele Studiile Locul de munca, functia, Observatii
crt. titularului, inclusiv in cazul persoanelor
ale asociatilor angajate in alte unitati
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3. Numarul salariatilor ......, din care angajati si ai altor unitati de
stat sau private ................... .
4. Daca titularul este specialist in domeniu .............................
.
Studiile .................................................................
.
Daca mai desfasoara alte activitati profesionale in unitati de stat (denumirea
unitatii/unitatilor) .............................................. .
Functia/functiile ........................................................
.
Sau activitate in regim privat (denumirea unitatii/unitatilor)
..................................., calitatea ...........................,
daca este pensionar ............................................... .
5. Persoana/persoanele care va/vor raspunde de activitatea unitatii sub
aspectul probitatii profesionale (titularul este obligat sa comunice
Ministerului Culturii si Cultelor schimbarile persoanelor cu responsabilitati
in asigurarea probitatii profesionale a activitatii unitatii):
________________________________________________________________________________
Nr. Numele si prenumele Calitatea Studiile Locul de munca si functia,
crt. raspunderii in cazul ca este salariat
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6. Daca a luat cunostinta de legislatia care reglementeaza functionarea
unitatilor private ............., inclusiv de reglementarile legale cu
referinta directa la domeniul de activitate al unitatii
................................ .
7. Date privind sediul in care functioneaza:
a) este proprietatea titularului (asociatilor)
.............................
b) este proprietate de stat
................................................
c) este inchiriat de la o persoana particulara
.............................
d) adresa: localitatea .........................., codul postal
..........., str. .......................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., et.
..., ap. ......., sectorul ........, judetul ................., telefon
........, fax .......... .
8. Numarul autorizatiei de functionare ............................ data
eliberarii ....................... .
Data completarii ...................... Semnatura titularului
ANEXA 2
la norme
DECLARATIE
pe propria raspundere privind respectarea legislatiei de protejare a
patrimoniului cultural national mobil
Subsemnatul ....................................., in calitate de
proprietar
(administrator, director) al ..................................................,
(denumirea persoanei juridice)
cunoscand ca falsul in declaratii este pedepsit de legea penala, declar pe
propria raspundere ca activitatea de conservare-restaurare a bunurilor culturale
mobile din punctul de lucru situat in
...............................................................................
(adresa persoanei juridice)
se va desfasura in conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2000 privind protejarea
patrimoniului cultural national mobil, cu modificarile si completarile
ulterioare, a normelor de conservare si restaurare a bunurilor culturale mobile
si a altor reglementari in vigoare, specifice activitatii desfasurate.
In sustinerea celor de mai sus declaram ca:
1. Numarul de persoane care desfasoara activitati in laborator este de
................................. .
2. Laboratorul are urmatoarea structura functionala (se enumera destinatia
spatiilor/incaperilor, mentionandu-se suprafata acestora; pentru spatiile mai
mari de 100 mp se anexeaza un plan la scara 1/1.000 semnat de declarant):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
3. Posed urmatoarele dotari si echipamente specifice (se poate anexa o
lista cu dotarile si echipamentele specifice, semnata de declarant):
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
4. Laboratorul este prevazut cu sistem de alarma si are contract de
prestari de servicii cu o societate de paza si securitate/este asigurat
permanent cu personal de paza.
5. Laboratorul are mijloace de realizare a sigurantei bunurilor de valoare
foarte mare (incapere securizata, casa de bani etc.).
6. Laboratorul este asigurat impotriva furturilor, incendiilor,
calamitatilor de orice fel, la o societate de asigurari autorizata
..............................................................................
.
(denumirea societatii de asigurare)
7. Directorul (administratorul, conducatorul) si angajatii laboratorului nu
au cazier.
8. Specialistii in domeniile pentru care s-a solicitat autorizatia
laboratorului detin documente care le atesta calificarea.
Data .................... Semnatura persoanei autorizate si stampila
ANEXA 3
la norme
ROMANIA
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ...........
Data .................
Laboratorul
..............................................................., situat in
localitatea ........................., str. .......................... nr. ...,
bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., sectorul ................., judetul
................., cod .........., telefon/fax .................., apartinand
de
...............................................................................,
(denumirea societatii)
cod unic de inregistrare ..............................., are conditii
materiale si capacitate profesionala de a desfasura activitati de
conservare-restaurare in urmatoarele domenii:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
......................................................................... .
Prezenta autorizatie a fost eliberata conform prevederilor Legii nr.
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a documentatiei inregistrate la
Ministerul Culturii si Cultelor cu nr. .............. .
Ministerul Culturii si Cultelor
Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor Titularul autorizatiei,
Presedinte, .......................
...........